Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 9 reacties
Bron: Blender, submitter: FoxMan

De Blender Foundation is druk bezig met de ontwikkeling van Blender, een 3D-modelleerprogramma dat oorspronkelijk werd ontwikkeld door de Nederlandse NaN Holding. Echter na het faillissement van eerder genoemd bedrijf werd de broncode verkocht aan de Blender Foundation waardoor men de ontwikkeling kon voortzetten. Blender 2.33 is sinds kort beschikbaar gesteld en n van de meest in het oog springende veranderingen is de herintrede van de game-engine. De release notes zien er dan ook als volgt uit:

With this release we met another milestone; all of Blender's functionality from the period the sources were closed now have been restored. Of course that means we can welcome the 2.25 game engine back!

Further the release is packed with new features, results of three months frantic coding by our development team. Enjoy!

Game Engine:
Not only the game engine is back, here you can also find cool demo downloads and the full html reference from the Blender GameKit book.

Ambient occlusion:
Ambient Occlusion is a more sophisticated ambient trick, which takes nearby faces into account by firing a hemisphere (cone) of shadow-rays around. Combined with using "Spherical Light Probe" images very realistic results can be achieved.

Musgrave, Voronoi & Noise:
The entire internal procedural texture system has been revised, allowing now much more control, and several new types which makes it a true Image Synthesiser.

UV and Image editor:
Finally we've got a new team very active on improving features for assigning and calculating UV texture coordinates. Check out the long list of new features here.[break]De volgende downloads zijn beschikbaar:
* Windows 98/ME/2000/XP (3,1MB)
* MacOS X 10.2 (3,6MB)
* MacOS X 10.3 (3,3MB)
* Linux i386 2.2.5 (3,1MB)
* Linux i386 static 2.2.5 (3,2MB)
* FreeBSD 4.9 (2,8MB)
* Solaris 2.8 sparc (4,6MB)
* Irix 6.5 mips3 (3,8MB)
Versienummer:2.33
Besturingssystemen:Windows 9x, Windows 2000, BSD, Windows XP, Linux x86, macOS, Solaris, UNIX
Website:Blender
Download:http://www.blender3d.org/cms/Blender.31.0.html
Licentietype:Voorwaarden (GNU/BSD/etc.)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (9)

Wat moet ik me hier precies bij voor stellen? Is het een 3d rendering pakket als 3d studio max of kun je hier ook engines mee maken voor 3d spellen?
het is een pakket zoals 3d studio max . Maar werkt wel anders. Maar als je de handleiding volgt ben er wel redelijk snel mee weg
Het is een alles-in-een pakket.
Je kan er zeer makkelijk games mee maken, maar het is ook alweer niet zo dat je een wizzard hebt om een fps te maken ;) (er zit geen enkele wizzard in trouwens)

Er zijn mensen die een ander programma gebruiken om te moddeleren, en Blender voor het texturen, en dat weer Yafray om te renderen.
Blender is trouwens oorspronkelijk Nederlands, dus er zullen genoeg nederlandstalige artikelen over te vinden zijn.
Blender!!!! O+


Tip: pluk een geoptimaliseerde build van het forum op blender.org
Belangrijker: doe tutorials, anders leer je het echt niet. De interface is niet gemaakt om te klikken op wat je wil doen...
Wat ik op de site zie ziet er allemaal kick ass uit moet ik zeggen, alleen wat heb je nog meer nodig als alleen blender en die rendering tool...
Het lijkt bijna ongeloofwaardig dat dit kan met zulke kleine proggies als je het vergelijkt met andere 3D pakketten...
Niets!

De interne renderengine is gemaakt voor snelheid (onder andere omdat die ook voor de gamesengine word gebruikt.)
Er zit een functie in om met Yafray te renderen. Een veel betere, mits je alle settings goed kan instellen.
Eeuh??

De renderer in Blender voor games? Nee, gelukkig is dat niet zo.. Ik heb geen zin in een complex spel met 25 seconden per frame..
Trouwens, de renderer is niet gemaak voor snelheid, zeker niet.. Hij is wel geoptimaliseerd om sneller te werken (gelukkig..), maar hij is gemaakt om zeer mooie plaatjes/filmpjes te maken..
Kijk maar eens op: http://www.blender3d.org/cms/Images.151.0.html#1074 Daar staan allemaal plaatjes gerendered met de blender renderer en niet met YafRay. Er zijn opties die YafRay niet kan en de blender internal renderer wel (ik weet het niet zeker, maar geloof displacement mapping bv).
Blender roels..

als je er eenmaal mee om kunt gaan tenminste..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True