Software-update: Mozilla Firefox 55.0.2

Mozilla Firefox 2013 logo (75 pix)Mozilla heeft een tweede update voor versie 55 van zijn webbrowser Firefox uitgebracht. Nieuw in versie 55 is onder meer de ondersteuning voor WebVR, zijn er verbeteringen aangebracht in de zoekbalk, zien we enkele prestatieverbeteringen en zal bij een schone installatie automatisch de 64bit-versie worden geïnstalleerd als de systeemspecificaties van de computer goed genoeg zijn. In versie 55.0.2 zijn verder nog de volgende problemen aangepakt:

Fixed
  • Fix a potential issue when the username had some specific characters in the path (Bug 1388584)
  • Fix an issue with new installation notification for sideload add-ons (Bug 1372448)
  • Fix performance regressions with WebExtension (Bugs 1386937 & 1389381)
  • Fix a regression with the popup menu (Bug 1388682)

De volgende downloads zijn beschikbaar:
*Mozilla Firefox 55.0.2 voor Windows (32bit, Nederlands)
*Mozilla Firefox 55.0.2 voor Windows (64bit, Nederlands)
*Mozilla Firefox 55.0.2 voor Linux (32bit, Nederlands)
*Mozilla Firefox 55.0.2 voor Linux (64bit, Nederlands)
*Mozilla Firefox 55.0.2 voor OS X (Nederlands)
*Mozilla Firefox 55.0.2 voor Windows (32bit, Engels)
*Mozilla Firefox 55.0.2 voor Windows (64bit, Engels)
*Mozilla Firefox 55.0.2 voor Linux (32bit, Engels)
*Mozilla Firefox 55.0.2 voor Linux (64bit, Engels)
*Mozilla Firefox 55.0.2 voor OS X (Engels)
*Mozilla Firefox 55.0.2 voor Windows (32bit, Fries)
*Mozilla Firefox 55.0.2 voor Windows (64bit, Fries)
*Mozilla Firefox 55.0.2 voor Linux (32bit, Fries)
*Mozilla Firefox 55.0.2 voor Linux (64bit, Fries)
*Mozilla Firefox 55.0.2 voor OS X (Fries)

Firefox voor Windows 10

Versienummer 55.0.2
Releasestatus Final
Besturingssystemen Windows 7, Linux, macOS, Windows Vista, Windows Server 2008, Windows Server 2012, Windows 8, Windows 10
Website Mozilla Foundation
Download https://www.mozilla.com/en-US/firefox/all.html#languages
Licentietype Freeware

Door Bart van Klaveren

Downloads en Best Buy Guide

16-08-2017 • 21:12

21

Bron: Mozilla Foundation

Reacties (21)

21
21
10
2
0
11
Wijzig sortering
Firefox blijft mijn browser, maar ze maken het wel moeilijker om ervan te houden. Sinds deze versie staat er bij al mijn add-ons "legacy" zo'n beetje.

Ik heb al een WebExtension van mijn cookie-cleaner gevonden en ik heb zo'n beetje bij elkaar gepuzzeld dat voor zowel uBlock origin als voor NoScript er een Webextension versie komt.

Eerst ben ik dan een paar maanden bezig geweest om e10s (multi-proces) add-ons te vinden en dan nu moet je voordat Firefox 57 in November uitkomt, je extensies op orde krijgen. Ik vind de communicatie voor eindgebruikers echt ondermaats wat dat betreft en het is niet echt veel tijd voor de developers van add-ons.

Krijg de neiging om naar Safari over te stappen als standaard browser, als die hun tab-weergave eens op orde kregen.
Ik maak me voorlopig totaal geen zorgen over die extensies. De makers van de extensies hebben nog maanden om een nieuwe versie uit te brengen en zodra ze dat doen wordt hij automatisch geupdate. Bij mij is bij drie extensies dat Legacy label inmiddels verdwenen.

Als het nou oktober is en een onvervangbare belangrijke extensie is nog niet geupdate dan zou ik me pas zorgen maken.
Nou, reken maar dat er genoeg extensies geen update zullen krijgen en dus onbruikbaar zullen worden.

Ik gebruik er momenteel een 10-tal en ik kan al 2 voorbeelden geven:
  • Feed Sidebar: "Due to the upcoming deprecation of XUL-based add-ons, I am stopping development and support for Feed Sidebar." In theorie is deze extensie nu al incompatible want de laatste update was meer dan 3 jaar geleden, maar buiten een paar ontbrekende icoontjes werkt ie voor mij nog steeds. Totdat Firefox 57 eraan komt dan toch.
  • Classic Theme Restorer: "CTR and other legacy add-ons will stop working on Firefox 57 when WebExtension will replace legacy add-ons and XUL/XPCOM support will be removed for add-ons completely. CTR (and all of my other Firefox add-ons on AMO) can not survive this change. Even if it will be possible to port some of CTRs currently over 400 tweaks/options/features to WebExtensions one day (currently none of them would work in a XUL free environment), I have no plans to do that. The outcome would not be CTR anymore."
Beetje bij beetje wordt alles wat Firefox ooit zo goed maakte de nek omgedraaid. Misschien doe ik overdreven dramatisch maar ik ben een gewoontedier, en een tweaker in hart en nieren. Ik heb steeds minder redenen om niet naar Google Chrome over te stappen...

[Reactie gewijzigd door fanatic_david op 24 juli 2024 15:00]

Tjah. Ik begrijp dat dit voor jou echt ontzettend klote aanvoelt. Maar dit wordt nou net (ik wil niet vervelend doen, maar het is echt zo) als een goed voorbeeld gezien van juist een verbetering. Men wil niet dat mensen tientallen zo niet honderden hele oude Add-Ons gebruiken die in sommige gevallen al jaren niet meer geüpdate worden. Dit kan crashes veroorzaken, lagere performance veroorzaken, de veiligheid verminderen, problemen veroorzaken, de browser "laggy" laten aanvoelen in plaats van super-responsief, etc. Hoe vervelend dat het ook is dat jij nu functionaliteit gaat verliezen waar je aan vast wilt blijven houden, ondanks wat volgens jou kleine probleempjes her en der, doet Mozilla dit toch om de browser super-responsief, modern, veilig, ultra-snel, etc. te maken. Voor het einde van het jaar willen ze even snel als Chrome zijn, of er op zijn allerminst heel dicht bij in de buurt te komen (binnen 20%). Daar zijn ze al een tijd hard naar toe aan het werken.

De switch naar WebExtensions was om allerlei andere redenen ook noodzakelijk:
- Het porten van add-ons wordt er makkelijker van.
- Het reviewen van add-ons wordt makkelijker.
- Compatibiliteit met multi-process firefox is altijd gegarandeerd.
- Add-Ons zullen zeer waarschijnlijk na deze verandering ook voor altijd blijven werken (add-ons compatibel met Firefox 57 zullen dus met Firefox 77 nog steeds werken). De kans dat code-veranderingen ervoor zorgen dat ze niet meer werken is in ieder geval erg klein. Dit is een immens groot voordeel voor de ontwikkelaars van de add-ons. Als een add-on in 2018 goed werkt, werkt ie in 2019 ook goed.
- De APIs die er waren voor add-ons waren niet super goed gedocumenteerd. Daar vielen veel Add-On developers over. Ze waren ook niet makkelijk te gebruiken, indien documentatie kon worden gevonden. WebExtensions is super goed gedocumenteerd. Dit zorgt hopelijk voor een hogere kwaliteit van de gemiddelde Add-On met minder fouten.
- Het is een vooruitgang op het gebied van security en privacy.
Leuk verhaal, maar de overgang naar webextensions zorgt er ook voor dat de bestaansreden voor Firefox steeds kleiner wordt. De grote hoeveelheid aan plugins zorgden ervoor dat Firefox de meest flexibele browser was. Alles was mogelijk, Maar in de afgelopen jaren hebben de Firefox-ontwikkelaars hun kindje omgetoverd in een Chrome-kloon. Wanneer over een paar maanden overgegaan wordt naar web extensies is er geen enkele reden meer om Firefox te prefereren boven Chrome.

Ik vind het in ieder geval een bijzonder slechte zaak. Ik gebruik ESR52 en kan het zo nog een jaar uitzingen. In augustus 2018 kijk ik dan of ik overstap op Pale Moon.
Geen enkele reden? Firefox is de enige grote browser die beheert word door een non-profit organisatie. Dat is voor mij al genoeg reden om bij Firefox te blijven.

Daarnaast worden grote onderdelen van Servo naar Firefox geport. Dit zal de performance enorm verhogen. Zie de reacties op stylo (ik vraag me overigens wel af hoeveel hiervan een placebo zijn). Er zijn erg veel mensen die een enorme performance verbetering zagen toen zij dit aan deden. Daarnaast zijn deze onderdelen in Rust geschreven waardoor er geen buffer overflows, use after frees en nog meer van zulk soort problemen niet hierin voor kunnen komen.

[Reactie gewijzigd door NiLSPACE op 24 juli 2024 15:00]

Geen enkele reden om Firefox nog te gebruiken?? Wat een onzin. Als ik de vorige sessie inlaadt in Firefox 55, met 150 tabbladen, laadt ie die allemaal binnen een seconde in. En met zeer weinig geheugengebruik. Chrome is lang niet zo handig voor dat soort dingen. Bij Chrome duurt zoiets 10 minuten en kost t 10+ GB geheugen. Na de 10 minuten is Chrome best wel laggy. Firefox niet, die is na één seconde super-responsief.
In sommige opzichten (zie bijvoorbeeld voorbeeld hierboven) is de Firefox browser gewoon heel veel slimmer geprogrammeerd dan Chrome. Daarom zijn er nog steeds zeer tevreden gebruikers van Firefox.

[Reactie gewijzigd door dusty-2011 op 24 juli 2024 15:00]

Hier zijn er 5 die gaan stoppen met werken :/ , aldus de addon "Add-on Compatibility Reporter", een aantal waarvan ik het jammer vindt:
- bug489729 (Disable detach and tear off tab), deze bestaat al niet eens meer op addons.mozilla.org, "This add-on has been removed by its author", waarom ik deze handig vind geeft de naam al aan.
- IPvFox, deze beperking is al jaren bekend: https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1108491 https://github.com/Dagger0/IPvFox/issues/14 , helaas niks verandert. Alternatief SixOrNot: "So there's no way of doing DNS lookups from a WebExtension addon. You also can't get proxy information (or TLS information, although this may change) for web requests. So migrating would involve the loss of over half the current functionality."
- User Agent Switcher, gebruik ik wel eens bij niet te downloaden video's. Even een mobiele browser selecteren en het lukt wel. Deze doet dus ook geen e10s.

[Reactie gewijzigd door Raven op 24 juli 2024 15:00]

Er zijn genoeg extensies die al een tijdje niet bijgewerkt zijn. Bijvoorbeeld omdat de programmeur niet meer actief is. Ook zullen sommige add-ons niet omgezet worden omdat de bestaande functionaliteit niet met WebExtension te realiseren is.

Er zijn twee voor mij belangrijke add-ons die naar alle waarschijnlijkheid om bovenstaande reden geen port gaan krijgen en dat betekent voor mij dat ik de update naar Firefox 57 niet zal willen maken. Ik hoop op een fork van FF 56, anders overweeg ik de komende jaren bij ESR52 te blijven (Helaas zonder updates) of over te stappen naar bijv. Pale Moon.

Al met al vind ik de verwijdering van de "Legacy" API's een zeer ongelukkige keuze die veel huidige gebruikers in de kou zal laten staan.
De e10s is bij Firefox 48 geactiveerd (de beta in juni 2016, en de final in augustus 2016). Bij Firefox 47 was het al beschikbaar alleen moest je het met de hand aanzetten via een about:config parameter.
https://www.mozilla.org/en-US/firefox/48.0/releasenotes/
(firefox 47beta7 was de eerste die de stabiele versie van e10s standaard mee had voor developers)
https://wiki.mozilla.org/E10s/Status/May20

Nou ben ik geen ontwikkelaar, maar in mijn beleving is dit best een boel tijd toch? Daarnast waren voor de laatste stabiele versie al een boel beta-varianten van e10s waar je tegenaan kon coden
e e10s is bij Firefox 48 geactiveerd (de beta in juni 2016, en de final in augustus 2016)
Behalve dan dat incompatibele extensies multiproces verhinderden. En e10s-klacht is in principe meer voor mij als gebruiker. Ik moest allemaal nieuwe extensies gaan zoeken (maar goed, dat gebeurt soms).

En het gaat niet zozeer om 1 verandering, maar dat Firefox een 'moving target' voor ontwikkelaars en gebruikers is geworden. Voor mij was Firefox de 'ultimate customizable' browser. Nu heb ik al noodgedwongen flink opruiming gehouden, maar als na Firefox 57 de browser zich niet meer op extensies kan onderscheiden, dan ga ik na jaren* browsertrouw waarschijnlijk overstappen.

Als ik dan toch mee moet met de veranderingen, waarom dan niet meteen een andere browser?

*Jeetje, het ]al meer dan 11 jaar terug dat ik bij had gedragen aan de Firefoxadvertentie!!

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 24 juli 2024 15:00]

Behalve dan dat incompatibele extensies multiproces verhinderden. En e10s-klacht is in principe meer voor mij als gebruiker. Ik moest allemaal nieuwe extensies gaan zoeken (maar goed, dat gebeurt soms).
Daar had ik het toch niet over? Ik had het er over dat ontwikkelaars al best een boel tijd hebben om de boel om te bouwen naar e10s.
En het gaat niet zozeer om 1 verandering, maar dat Firefox een 'moving target' voor ontwikkelaars en gebruikers is geworden. Voor mij was Firefox de 'ultimate customizable' browser. Nu heb ik al noodgedwongen flink opruiming gehouden, maar als na Firefox 57 de browser zich niet meer op extensies kan onderscheiden, dan ga ik na jaren* browsertrouw waarschijnlijk overstappen.
Firefox is op dit moment nog steeds de 'ultieme aan te passen browser' alleen voorkomen dus 'legacy' add-ons een nieuwe feature. Als gebruiker heb ik blijkbaar nog nooit voordeel gehad van die nieuwe feature, dus dan ik ook niet echt zeggen dat ik hem mis (functioneel gezien).

Ik vind het trouwens vreemd dat je je functionele gebruik van een browser laat veranderen door een nieuwe technische feature die je nooit hebt gemist (want hij was er niet) persé wil gaan gebruiken?
Ik zie al met al het probleem niet zo. In november kunnen we dus allemaal de voordelen van e10s ervaren, of iets daarvoor als iedereen z'n gebruikte (en onderhoudden) add-ons zijn geupdated. (niet onderhoudde add-ons zou je eigenilijk sowieso al skeptisch naar moeten zijn, want die kunnen potentieel gevaarlijk zijn (afhankelijk van de add-on doet uiteraard :) ))
Ik vind het trouwens vreemd dat je je functionele gebruik van een browser laat veranderen door een nieuwe technische feature die je nooit hebt gemist (want hij was er niet) persé wil gaan gebruiken?
Nou, ik zal eerlijk zijn, door de slechte communicatie van Firefox dacht ik eerst dat e10s en WebExtensions twee aspecten van 1 en dezelfde verandering waren.

Daarnaast, functionele verandering die ik nooit gemist heb? Het levert ontzettend veel snelheid en stabiliteit op, dus natuurlijk wil ik daarnaartoe. Ik gebruik Firefox niet omdat hij minder snel en stabiel dan de rest is, maar *ondanks*, vanwege de andere voordelen.
Firefox is op dit moment nog steeds de 'ultieme aan te passen browser' alleen voorkomen dus 'legacy' add-ons een nieuwe feature
Maar na FireFox 57 niet meer. De Webextensions API biedt lang niet de mogelijkheden tot diepe customization die XUL wel biedt. Er zijn ook flink wat afhakers onder de add-on developers, inclusief de makers van sommige zeer populaire.

De vraag is dan: waarom zou ik dan Firefox blijven gebruiken, als hij precies hetzelfde qua features is als de rest van de markt, maar op macOS niet in de buurt komt van de zuinigheid van een Safari, of op Windows het niet haalt bij de snelheid van Chrome?

In de afgelopen 15 jaar is de markt verschoven van een monocultuur Wintel-platform naar eentje van 'eco-systemen' die desktop en mobiel combineren (Apple, Google, Microsoft). Firefox valt daar steeds meer buiten en mijn angst is dat met Firefox57 ze voor mij alle relevantie verliezen.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 24 juli 2024 15:00]

Weer hetzelfde proleem als de vorige keer: blijft eindeloos updaten.
EDIT: na installatie van volledige versie gaat het wel goed.

[Reactie gewijzigd door weballey op 24 juli 2024 15:00]

Blijft nog steeds mijn favoriete browser. Qua performance moet hij het helaas afleggen tegen Chromium en Edge, maar voor de rest is het een uitstekend ding. Alhoewel ik het er nog steeds niet mee eens ben dat Firebug is uitgeserveerd en vervangen voor de standaard console. Firebug was beter, makkelijker, maar vooral sneller.
Idd jammer van Firebug. Maar dat was wel een gedrocht af en toe. Langzaam en veroorzaakte ook wel eens instabiliteit.
Moet zeggen dat ik Firefox sinds deze versie, met flink wat add-ons geïnstalleerd, wel weer een stuk sneller vindt. Qua performance ligt hij nu niet gek meer ver af van Chrome, die af en toe ook best z'n nukken kan hebben. Edge maak ik geen gebruik van, maar denk dat ik daar add-ons zou gaan missen. Beperkte add-on aanbod op Chrome vind ik al een dingetje.

Update:
Overigens lijk ik met deze versie wel wat problemen te hebben met W7 x64 en een x86 versie van Firefox. Rendering van menu's en zaken als bladwijzerbalk gaan traag en vergen veel CPU kracht.

Update2:
Het lijkt erop dat het uitschakelen van Hardware versnelling het probleem heeft opgelost. Toch vreemd, dat dat voor problemen zorgt bij een update naar een volgende versie.

[Reactie gewijzigd door William_H op 24 juli 2024 15:00]

Heb dat greasemonkey niet goed meer werkt, met deze versie. Ik gebruikte dat samen met de anti-adblock-killer script. Met tampermonkey werkt het wel.
54.01 zal voor mij de laatste firefox versie zijn,,jammer..laatst werkte FT Deepdark en Superstart niet meer,en was ik al mijn tegels(bookmarks) kwijt op mijn frontpage (zweet)....
Ik heb maar snel een oudere versie weer terug gezet 54.01.
Ik zal eens kijken naar Opera en Pale Moon.
Je wordt compleet aan je lot overgelaten nu met die nieuwe versies,en veel addons en plugins werken niet meer...
Je moet maar zelf uitzoeken hoe en wat/bah
Op het moment dat het afspelen van de beelden van RTL XL niet meer ondersteund werd door Firefox, heb ik de browser ingewisseld voor Google Chrome. Daarin geeft RTL XL namelijk geen problemen.

Sinds de overgang naar Google Chrome geen enkel probleem meer. Alleen helaas nog geen volwaardig alternatief gevonden voor de Googlebar Lite toolbar. De Chrome extensie "SearchBar" komt aardig in de buurt, maar is helaas geen volwaardige vervanger. Is vaak hinderlijk over tekst op de webpagina aanwezig (niet gepresenteerd als toolbar) en opent niet standaard op iedere webpagina.
Weet iemand wat de rede is dat RTL XL video's niet meer ondersteunt worden in Firefox? Flash gewoon aan, HTML5 incl DRM aan. ???
Bij afsluiten van FF maakt programma C:\PRogram Files (x86)\Mozilla Firefox\pingsender.exe iedere keer verbinding met incoming.telemetry.mozilla.org. Dit is nieuw.
"Send Telemetry" staat uit in de opties.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.