Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 8 reacties
Bron: Blender Foundation

Blender logo (75 pix) De Blender Foundation heeft de derde bètarelease uit de 2.5-serie van het opensource- en crossplatform-3d-programma Blender uitgebracht. De applicatie is bedoeld voor 3d-modeling, animatie, rendering, post-production, interactive creation en playback. Meer informatie over de uitgebreide mogelijkheden van Blender kunnen op deze pagina worden gevonden. Met dit programma zijn onder meer de opensource-animatiefilms Elephants Dream, Big Buck Bunny en de onlangs verschenen Sintel gemaakt. In versie 2.5.5 bèta heeft de nadruk gelegen op het gladstrijken van de plooien en is een groot aantal bugs verholpen.

Fixed Issues

Since Blender 2.54 Beta over 340 bugs have been fixed. This includes fixes to particles, sequencer, the scripting API, 3D view, Outliner, hotkeys, keyboard, GUI issues and many more. Known Issues

Although we work hard on fixing all issues, there are still some things we know already are not fixed. Please refrain from reporting these, if you find issues in Blender 2.55 Beta that are on this list.
  • Potential crashes when opening new window (user preferences, rendering, window duplication)
  • COLLADA import and export is not complete
Blender 2.5 screenshot
Blender screenshot, klik op de afbeelding voor een grotere versie.
Versienummer:2.55 bčta
Releasestatus:Beta
Besturingssystemen:Windows 7, Linux, Windows XP, macOS, Solaris, UNIX, Linux AMD64, Linux IA-64, Windows Vista
Website:Blender Foundation
Download:http://www.blender.org/download/get-255-beta/
Licentietype:GPL
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (8)

Een van de meest capabele en vooruit strevende programma's in de grafische tak van de open source beweging. Ik ben aan het uitzoeken hoe ik blender centraal kan gaan gebruiken in mijn opstart bedrijfje.

Props Blender Foundation!
Good luck, ik heb het geprobeerd, maar ik ben al snel weer teruggekeerd naar 3dsmax/maya. Hangt er vanaf wat je wilt doen uiteraard.

Ikzelf maak visual effects en het was elke keer een ramp om freelancers te vinden met kennis van Blender. Het renderen gaat veel te traag en is te beperkt + directe integratie met Fusion (eyeonline) is een ramp. Een goede 3D app valt of staat met een slechte/goede renderer.

Voor meerder operaties zoals booleans enz heb je die verdomde layers nodig, dat is oudbollig net zoals de lightwave layers. Je moet vrij zijn waar je wat wilt smijten in uw 3d scene en als je wilt kan je zoals bij photoshop eens iets op een andere layer gooien, maar dat zijn zo geen background/forground layers in sets van 2x 12.

Dat het het meest vooruitstrevende programma is in de grafische tak in open source is zeker een feit, maar ik zou het voorlopig nooit in productie durven gebruiken met strakke deadlines.

[Reactie gewijzigd door jan van akkere op 4 november 2010 19:16]

Ik zit zelf ook in de vfx en ik snap inderdaad het probleem van het gebrek aan artiesten met de vaardigheden. Daar tegenover staat dat ik steeds meer mensen van uit het sint joost naar mij toe krijg om een korte stevige intro naar blender. Dit zijn vooral mensen die maya helemaal beu zijn of beginners die gewoon de beginselen van 3d onder de knie willen krijgen. Langzaam maar zeker komt het.

Over de renderers, precies wat ertyui aangaf. Ik zie geen significante snelheids verschillen tussen Blender Internal en Maya Software/Hardware renderer of Houdini Mentalray.

Ik ben helemaal voor het idee van het stuk gereedschap gebruiken wat het beste voor de taak is. Blender past hier in bij mij in het straatje modelen, uv, texturen en animeren. Blender is hierin steen goed en altijd bij de hand. Voor andere dingen zoals dynamics en compositing gebruik ik weer andere programma's die het in mijn ogen beter doen, in mijn geval Houdini en Shake en Nuke waar integratie tussen blender geen probleem is onder anderen door COLLADA en OpenEXR.

De open natuur van blender spreekt me ook heel erg aan. Het heeft me ook getriggerd om Python te gaan leren. Daarnaast is het ook dat bijna elk major vfx programma Python heeft geďntegreerd of aan het integreren is.
Ik had al langer het idee van een verzamel punt en organisator van image sequences en work files een beetje in de richting van vfxDesktop en blender en de devs (en nokia's Qt)helpen mij daar ontzettend mee.

Heb je een website? Ik ben benieuwd wat je allemaal maakt.
Ik heb enkele werken van 2009-2010 in een rar gestoken. Ik heb er deze speciaal uitgekozen omdat deze commercials enkel door mezelf gemaakt zijn, van concept, copywriting, animatie, geluidsmixing tot final delivery. Zonder freelancers dus. De rechten op de muziek werden (en nog steeds) geregeld door derde partijen...

Alles is in flv formaat, flvplayer zit er bij, demoreel is de eerste video _xanno_reel_2010.flv

97meg rarfile
http://netload.in/dateizyU7qSwyex/xanno_2010.rar.htm

Mijn site laat ik liever niet zien omdat daar al mijn contactgegevens opstaan en dat wil ik gescheiden houden met de rest van het internet ;-)

[Reactie gewijzigd door jan van akkere op 6 november 2010 21:26]

Zeer strak. Maar uit je eerdere post begrijp ik dus dat dit niet met Blender hebt gemaakt of toch wel?
Neen geen blender, alleen 3dsmax
Je moet sowieso geen booleans gebruiken bij het modelleren, veel te rommelig. Je model kan je bijna niet clean houden op die manier.

En de snelheid van de renderer vind ik niet trager dan die van Maya of 3Ds Max bijvoorbeeld. En er zijn ook een aantal externe renderers (Yafaray, Luxrender, etc.) die mooier kunnen renderen.

De Nodes Editor vind ik ook geweldig. Je kan renders zo veel mooier maken, als je daar een beetje goed gebruik van maakt. Zonder dat je al te veel rendertijd verliest.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True