Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 17 reacties
Bron: Blender Foundation

Blender logo (75 pix) De Blender Foundation heeft de tweede bètarelease uit de 2.5-serie uitgebracht van het opensource en crossplatform 3d-programma Blender. De applicatie is bedoeld voor 3d-modeling, animatie, rendering, post-production, interactive creation en playback. Meer informatie over de uitgebreide mogelijkheden van Blender kunnen op deze pagina worden gevonden. Met dit programma zijn onder meer de opensource animatiefilms Elephants Dream, Big Buck Bunny en de binnenkort te verschijnen Sintel gemaakt. De release notes voor versie 2.54 bèta zijn hieronder voor je neergezet.

Blender 2.54 Beta

The Blender Foundation and online developer community is proud to present Blender 2.54 Beta. This release is the second official beta release of the Blender 2.5 series, representing the culmination of many years of redesign and development work.

This version is called a "Beta" because it's now for the most part feature complete. The Python API has had some extensive changes, most notably in naming conventions and in creation and access of properties.

IMPORTANT: Between 2.53 and 2.54 an extensive renaming operation has changed the scripting API a lot, with repercussions also for loading 2.53 .blends with animation into 2.54. Make sure you try the FCurve/Driver 2.54 fix entry from the Help menu.

What to Expect
  • Big improvements - This software has been used extensively in production of the Durian open movie project "Sintel".
  • Feature complete - Although some of the 2.5 targets have been postponed, such as multi-window support showing multiple scenes, a full RNA data level dependency graph, or radial menus.
  • Exciting improvements in Sculpting - Faster, much more stable and better brushes.
  • Missing/Incomplete Features - Although really most of it is there, not all functionality from 2.4x has been restored yet. Some functionality may work in a different way. Some features are still slower to use than before.
  • Bugs - We've fixed a lot lately, but there are still quite a few bugs. For this second beta around 200 bugs were fixed.
  • Changes - If you're used to the old Blenders, Blender 2.5 may seem quite different at first. Be prepared to read a bit about this, how to reconfigure things, and learn to use the new built-in 2.5 search functionality!
Blender 2.5 screenshot
Blender screenshot, klik op de afbeelding voor een grotere versie.
Versienummer:2.54 bčta
Releasestatus:Beta
Besturingssystemen:Windows 7, Windows 2000, Linux, Windows XP, macOS, Solaris, UNIX, Windows Server 2003, Linux AMD64, Linux IA-64, Windows Vista, Windows Server 2008
Website:Blender Foundation
Download:http://www.blender.org/download/get-254-beta/
Bestandsgrootte:22,30MB
Licentietype:GPL
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (17)

Nou, voor alle plaatjes-klagers heb ik alle afbeeldingen vervangen. :>

[Reactie gewijzigd door Drobanir op 13 september 2010 08:33]

Het plaatje van de thumbnail komt nou niet overeen met de grote versie ;)
Ah, en NOG STEEDS staat het Lightwave logo op het Blender logo ...
Ik heb al andere 3d programma's gebruikt en vindt blender de moeilijkste om te leren. 3d studio max is easy en blender is sptijtig genoeg veel te moeilijk voor makkelijk te kunnen beginnen moddelen.
Tja je moet er wat meer tijd insteken en niet al na 5 minuten opgeven.
In vijf minuten is het gebruik van een complex programma als dit niet aan te leren. Ik heb meer tijd nodig om goed te schakelen tussen simpele programma's. En dat ligt niet aan mij of de programma's. Ingesleten patronen die bij het oude het werkproces nog versnellen, hinderen ineens.

Blender is, in tegenstelling tot andere, commerciele pakketten, behept met een eigen stijl. Als je eraan gewend bent, (heb ik van horen zeggen), ben je over het algemeen sneller met blender dan met bijvoorbeeld 3d studiomax. De manier waarop toetscombinaties werkprocessen versnellen is inmiddels ook overgenomen in andere takken van sport. Maar net als sommige andere programma's (voor mij de gimp tegenover paintshop/photoshop) heeft blender een geheel eigen aanpak.

Juist doordat het niet aansluit met wat (domme ;) ) windowsgebruikers gewend zijn, is er een extra drempel van gewenning. Het is mijn ervaring dat voordat je een programma als blender kan gebruiken op hobby/klootniveau, je werkelijk uren kwijt bent. Ik ben (vanwege een autocad achtergrond) nog steeds sneller met autocad om een 3d model in basis op te zetten dan met blender. En dat terwijl ik *weet* dat het in blender veel sneller/makkelijker kan.

5 minuten waren voor mij niet genoeg. Dat vind ik ook niet realistisch. Maar ooit krijg ik het wel in de vingers...
Wat zijn jullie ervaringen met Blender?
de flexibiliteit is enorm. Heeft wel een behoorlijke leercurve maar daarintegen zijn er ook weer erg veel (goede) tutorials.
Ik denk dat de leercurve inherent is aan dit soort pakketten. Je kunt er veel mee, maar dat heeft zijn prijs. Ik vind 2.5 logischer in elkaar zitten dan de vorige versie, maar het zit ook wel weer overal op een andere plek dan de vorige versie. Dat maakt het lastig om over te schakelen, je hebt weer die leercurve. Maar al met al een top applicatie.
Positief, maar ik heb geen ander 3D pakket gebruikt. Het maakt namelijk nogal uit van welke achtergrond je komt.
Je kan er ontzettend veel mee, maar daar moet veel voor geoefend worden.
Beetje spijtig dat nog altijd de oude interface wordt getoond ipv de nieuwe.
Voorzover ik weet is dit de nieuwe interface hoor :?
Op het moment dat ik keek stond er nog de >2.5 interface :)
Is dat de standaard reclamefoto voor Blender mss?
Nee, het laat werk uit het huidige project zien.

De afgelopen jaren wordt een deel van de ontwikkeling en verbetering van Blender gedreven door projecten (van de blender foundation) om films/games te maken met Blender.

Het huidige project is Sintel waarin draken demonen etc. voorkomen en dit laat het werk aan een aspect zien.
Meer informatie over sintel is hier te vinden: http://durian.blender.org/

Alle projecten op een rij:
Elephants Dream (Open Movie Project: Orange / 2005-2006 / resultaat: 2.42)
Big Buck Bunny (Open Movie Project: Peach / 2007-2008 / 2.46)
Yo Frankie! (Open Game Project: Apricot / 2008 / 2.48)
Sintel (Open Movie Project: Durian / 2009-2010 / 2.5x)
Spijtig dat ze nog altijd niet de lay-out en de werkwijze van 3d studio max gebruiken
Ik ben ervan overtuigd dat er in de blenderlayout en werkwijze bepaalde voordelen en briljantheden zitten die het een op een overnemen van een andere interface behoorlijk dom zouden maken.

Waarom zou je een ander programma kopieren als je daarmee alleen een kloon van dat programma maakt? En daarmee ook de voordelen van je eigen programma weggooit? Dat is iets met kind en waswater.

Wat ik nu echt jammer vind is dat 3dstudiomax het .max formaat gebruikt, wat proprietair en gesloten is. Dat staat mijn keuze voor pakketten in de weg.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True