Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 21 reacties
Bron: OpenTTD, submitter: Arie-

OpenTTD logo (60 pix)

Donderdag is eindelijk de final release van versie 1.0.0 van OpenTTD beschikbaar gekomen, precies zes jaar nadat het OpenTTD-project is gestart. In deze opensource-kloon van het Microprose-spel Transport Tycoon Deluxe is het de bedoeling om een transportimperium op te bouwen over de weg, het spoor en het water, en door de lucht. OpenTTD kan meer dan alleen het originele spel nabootsen. Zo kunnen er tot wel 64 keer grotere maps worden gebruikt dan in het origineel, is de AI zijn naam waardig en is er ondersteuning voor multiplayer en IPv6. Er zijn versies voor Windows, Linux, Solaris en BSD-varianten beschikbaar. De ontwikkeling van een versie voor Mac OS X ligt op dit moment achter op het schema, omdat er niet voldoende ontwikkelaars beschikbaar zijn.

De belangrijkste verandering in versie 1.0.0 is dat de databestanden van het originele spel, waarop nog steeds copyrights rusten, niet langer aanwezig hoeven te zijn. De opensource- grafische, geluids- en muziekbestanden zijn inmiddels volwassen genoeg om als vervanging te dienen, maar moeten wel apart worden gedownload. Voor Windows-gebruikers is dat eenvoudig, want de optie wordt tijdens de installatie aangeboden. Sinds de derde release candidate zijn nog de volgende twee foutjes hersteld:

Fixed since RC3:
  • Network clients would crash while connecting to a server with AIs (r19526)
  • [NPF] Crash when finding a waypoint before finding the closest depot [FS#3703] (r19460)
OpenTTD 1.0.0 bèta 2 screenshot (481 pix)
Versienummer:1.0.0
Releasestatus:Final
Besturingssystemen:Windows 7, Windows 7 x64, Windows 9x, Windows 2000, Linux, BSD, Windows XP, Solaris, Windows Server 2003, Windows XP x64, Windows Server 2003 x64, Linux AMD64, Linux IA-64, Windows Vista, Windows Vista x64, Windows Server 2008
Website:OpenTTD
Download:http://www.openttd.org/en/download-stable
Bestandsgroottes:3,47MB t/m 4,20MB
Licentietype:GPL
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (21)

Ik ben benieuwd wat dat betekend voor OpenTTD DS (de Nintendo DS port van het spel).
Volgens mij is de ontwikkeling daarvan namelijk opgehouden. De laatste versie kwam in 2007 uit. (Alpha versie, 0.6)
Heel leuk dat ze nu dus ook de muziek hebben vervangen. Nu is het echt een complete en gratis kloon van TTD. Hopelijk hebben ze de sfeer/stijl van de originele muziek een beetje behouden.
Wat een fantastisch tijdloos spel is het toch. Naja tijdloos... Ik kan me nog herinneren dat ik vele uren aan het zwoegen was om een gigantisch spoornetwerk te bouwen. Zoveel mogelijk treinen om zo min mogelijk rails.

Vooral met de nieuw grf bestanden die je kan downloaden is het ook nog eens een lust voor het oog. http://wiki.openttd.org/GRF_List
is de AI zijn naam waardig
Helaas, was dit maar zo... Ongeveer elke AI bruteforced zijn inkomen. Als dit lukt gaan ze winst maken (al is het relatief ten opzichte van hun omzet een lage winst) en blijven ze wel bestaan.

Gevolg is is dat er een speler op de map zit met een wagenpark waarvan de winst wordt opgeleverd door 25% van de wagens. 50% van de wagens speelt ongeveer quite en de rest lijdt gewoon verlies.

Als je ziet hoeveel keer een AI failliet verklaard wordt op niveau moeilijk dan zie je al wel hoeveel er nog moet gebeuren voordat het echt als intelligent kan worden beschouwd.

Als je zo een computerspeler overneemt door alles op te kopen zit je met de hoogst mogelijke schuld, 100'ens wegvoertuigen waarvan je stapels tegelijk kunt gaan verkopen omdat ze jaar in jaar verlies draaien of quite lopen en daarna alle winstgevende wegvoertuigen vervangen omdat ze veel te oud zijn geworden. Kost klauwen vol geld voordat je zo een bedrijf weer efficient hebt, en dan heb ik het nog niet over de tijd die het kost...

Wel is het natuurlijk een voordeel dat ze de stedengroei acceleren door al dat wegvervoer en daar pluk je met je treinen de voordelen ruimschoots van. Het wordt irritant als je op een gegeven moment toch echt de ruimte nodig hebt en die weg waarvan ze eigenaar zijn gewoon weg moet omdat je wilt uitbreiden met rails. Op een gegeven moment moet je ze opkopen en dan kun je niet om die ka u tee klus heen.
Vroegâh altijd al veel gespeeld.
Sinds ik een N900 bezit weer terug aan het pielen geslagen. Helaas moet je of met een te hoge resolutie werken, waardoor het er wel mooi uitziet maar niet werkbaar is of een lage resolutie met dito graphics.
Nog steeds zonde dat er niet genoeg ontwikkelaars zijn voor OS X. :(

Heb hier ook heel wat uurtjes mee omgekregen, blijft een verslavend spel! :)
het compilen ervan ging vlekkeloos bij mij onder 10.6.3 en xcode 3.2.1

blijft leuk om te spelen :P
Ik weet nog dat ik vroeger TTD op m'n 386'er speelde, en dat die het toch behoorlijk zwaar kreeg naarmate je meer gebouwd had. Hmm, misschien maar weer eens gaan spelen.
Gelukkig zijn de computer van nu sneller, en moet je redelijk wat bouwen wil je het zwaar maken ;).. maar het is het proberen waard geloof me!
Bij uitdagingen als de MAX productie uit een industrie trekken gaat een dag gewoon weer een minuut duren. Wel leuke uitdagingen overgens.
Een leuke uitdaging inderdaad, en nog best goed te doen. Kost alleen wat tijd en moeite. Ik kan me nog steeds uren vermaken met het spel gelukkig! En dan te bedenken dat het origineel al 15/16 jaar oud is.

Leuk om te zien dat OpenTTD nu eindelijk op 1.0.0 zit, hoewel het natuurlijk symbolisch is. De ontwikkeling gaat nog steeds door gelukkig. En ook het loslaten van de oorspronkelijke graphics en geluiden zijn een goede stap, al vind ik zelf de originele graphics net wat mooier. Of ik ben er gewoon aan gewend.

Is dit trouwens geen echt nieuwsbericht waard, in plaats van alleen dit stuk in de meuktracker? Een grote mijlpaal in een naar mijn idee zeer geslaagd open-source project door vrijwilligers is naar mijn idee een iets groter bericht waard.
Je kan ook nog steeds de originele gfx/geluiden/muziek gebruiken hoor.
I know, en dat doe ik ook. Alleen een beetje jammer dat ik na zoveel werk de oude toch nog wat beter vind. Maar ach misschien geef ik het in de toekomst nog wel een kans.

Wel een positief punt waar wat mensen mee bezig zijn (geweest): 32 bpp graphics en extra zoomlevels, waardoor verder in kunt zoomen inclusief bijbehorend detail. Wat ik er tot nu toe van heb gezien ziet het er veelbelovend uit. Helaas is het geen deel van OpenTTD development zelf, maar ik hoop dat het er nogeen keer komt.
Persoonlijk vind ik de nieuwe graphics beter dan de oude, maar sommige effecten kunnen beter. De muziek vind ik mager maarja dan zal ook nog wel goed komen. Hoopte meer op een stijl in de richting van de oude dus wat meer jazz achtig, maar nu is het nog een verzameling van vanalles.

[Reactie gewijzigd door Hakker op 1 april 2010 22:14]

Ik heb het nooit begrepen waarom maar ik kon TT draaien met max 10fps op een 486DX met 8Mb ram.
bij mij draaide hij op een DX33 goed, totdat de wereld wat volgebouwd was; daarna ging de boel flink trager. Nog steeds speelbaar echter.
Het is en blijft een belachelijk verslavend spelletje :) Heb er gisteravond weer 3 uur mee lopen spelen :)
Heel herkenbaar... de vogels opeens horen fluiten na een avondje OpenTTD is heel gewoon. ;)
De laatste keer dat hiervan een bericht kwam op tweakers kende ik het niet. Sindsdien heb ik er aardig was openttd uurtjes op zitten. Fantastisch leuk en verslavend spelletje.
Dan zou ik niet verwachten dat dit iets gaat betekenen voor de DS versie :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True