Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 18 reacties
Bron: OpenTTD, submitter: Dirk

OpenTTD logo (60 pix)

Na vier bètareleases is de finish bijna in zicht en is de eerste release candidate uitgebracht van versie 1.0.0 van OpenTTD. In deze opensource-clone van het Microprose-spel Transport Tycoon Deluxe is het de bedoeling om een transportimperium op te bouwen over de weg, het spoor, het water en door de lucht. OpenTTD kan meer dan alleen het originele spel nabootsen. Zo kunnen er tot wel 64 keer grotere maps worden gebruikt dan in het origineel, is de ai zijn naam waardig en kunnen er tot 255 spelers in een multiplayer-spel meedoen. Versies zijn beschikbaar voor Windows en Linux. De ontwikkeling van een versie voor Mac OS X ligt op dit moment achter op schema, omdat er niet voldoende ontwikkelaars beschikbaar zijn.

De belangrijkste verandering in versie 1.0.0 is dat het  niet langer noodzakelijk is dat de databestanden van het originele spel aanwezig zijn, waar nog steeds copyrights op rusten. De opensource grafische- en geluidsbestanden zijn inmiddels volwassen genoeg om als vervanging te dienen, maar moeten wel apart worden gedownload. Hieronder is te vinden wat er in deze release allemaal veranderd is:

New features:
  • Allow to select different land colours for the smallmap (r19064)
  • [NewGRF] Action 3/2/1 (i.e. new graphics) support for rail types (r19056)
  • Add zoom-out to smallmap (r19039)
Added:
  • [NoAI] AIOrder::[G|S]etStopLocation to get/set the stop location of trains in a rail station (r19014)
Changes:
  • Move home directory to a better place in Haiku [FS#3625] (r19151)
  • Do not load the 'new game' NewGRFs when you are certain the savegame would not have been saved with them, i.e. do not load the 'new game' NewGRFs for TTO savegames (r19044)
Fixed:
  • Invisible depots draw the track, so also draw the overlays (r19154)
  • [v]seprintf should return the number of added characters excluding '\0' on truncation [FS#3627] (r19149, r19148)
  • [YAPF] Look-ahead for multitile waypoints 'made up' data that should not go into the cache, causing desyncs in MP [FS#3619] (r19141)
  • Report a more useful error when failing to build a bubble generator (r19137)
  • Resize station cargo widget when needed to display all accepted cargo types [FS#3617] (r19123)
  • [NewGRF] Industry property 0x17 was interpreted incorrectly and in some cases circumvented the density difficulty setting (r19120)
  • removing towns (in the scenario editor) that had stations/depots refer to them or vehicles were on the town's road could cause a crash [FS#3616] (r19119)
  • In the order window the Non-stop dropdown was not enabled for depot and waypoint orders and some buttons were raised too soon [FS#3593] (r19118, r19117)
  • Do not crash on broken lng file and prevent it from happening again [FS#3611] (r19113, r19112)
  • Not all news data was properly freed when starting a new game [FS#3614] (r19105)
  • The BeMidi driver was broken [FS#3610] (r19097)
  • Crash when one of the items in the news_display group in the config file has no value (r19096)
  • Crash when a baseset has an empty metadata field (r19095)
  • Possible read/write after free when the client triggered the server to close the connection [FS#3599] (r19072)
  • Remove Bidi control characters from the reordered text so they are not drawn [FS#3604] (r19067)
  • [NewGRF] Settings that are part of the "TTPatch flags" can cause desyncs if they are changed in network games (r19066)
  • When banning yourself via rcon do not send the 'command response' to the client as the connection has already been terminated [FS#3598] (r19054)
  • Mass stopping/starting/autoreplacing gave empty errors when there were no vehicles [FS#3577] (r19024)
  • City airport introduction date had become 5 years later (r19023)
  • Loading old (0.1-ish) savegames failed (r19022)
  • Do not NULL the pointers when saving the savegame on an error during saving; the savegame is still valid, so do not make it invalid [FS#3570] (r19021)
  • When removing roads, the player was also charged for removing the foundations [FS#3591] (r19016)
OpenTTD 1.0.0 bèta 2 screenshot (481 pix)
Versienummer:1.0.0-rc1
Releasestatus:Beta
Besturingssystemen:Windows 7, Windows 7 x64, Windows 2000, Linux, Windows XP, macOS, Windows Server 2003, Windows XP x64, Windows Server 2003 x64, Linux AMD64, Linux IA-64, Windows Vista, Windows Vista x64, Windows Server 2008
Website:OpenTTD
Download:http://www.openttd.org/en/download-testing
Licentietype:GPL
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (18)

Jammer die graphics uit 1995.
Ja, dat is dus juist de mentaliteit die ervoor zorgt dat games tegenwoordig nul replaywaarde hebben. De graphics zijn crappy maar de gameplay is fantastisch, en daar draait het toch om.
inderdaad! helemaal mee eens. ik ging van de week red alert 2 spelen. en ik dacht this about the gameplay right? geinstalleerd en wat een slechte graphics maar ow wat heb ik lol gehad :D
Jammer dat dit spel gewoon niet werkt met moderne graphics.
Je kan zelf graphics maken als je wilt...
Het kan makkelijk, anders zou er niet custom graphics en sounds zijn van de makers van OpenTTD zelf. ;)
In die tijd had je tenminste nog gameplay, nu heb je supergraphics zoals Crysis maar waardeloze, saaie gameplay.
Inderdaad al die reacties hier van *lelijk dit lelijk dat* de gameplay zegt gewoon genoeg. het zit gewoon zo goed in mekaar maja dat blijf je houde
Ach, dat hoort er bij, ik speel het al zo lang.

Verder is er al een tijdje een extra zoom-level, met verbluffend mooie nieuwe graphics, dankzij een actieve community op tt-forums.net.
Om tot een copyright-vrije versie te komen heeft tijd gekost, maar we zijn er bijna.

Ik ga even de rc1 naast de laatste beta zetten, het blijft een leuk spel.
Het is wel een spel uit 1995 dat nog steeds wordt gespeeld. Ik kan me indenken dat er genoeg "wow"-spellen uit 2009-2010 gaan zijn die over 15 jaar niet eens meer bekeken worden omdat ze zo eenvoudig en snel doorspeelbaar zijn. De graphics is het enige waar die spellen op drijven.

Tegenwoordig vindt men een spel dat in 20 uur uitgespeeld kan worden al heel lang, en veel "value for money". Vroeger was 20 uur een mooie lengte om door een tutorial heen te spelen. Ik heb hier spellen liggen die makkelijk 100-150 uur kunnen duren voor één playthrough, als je alles wil doen.

Waarom denk je dat spellen als Diablo, Diablo 2, Baldur's Gate 1 en 2 met hun 640x480 graphics (ok, 800x600 in BG2) en PlaneScape:Torment nog steeds worden gespeeld? Ik speel zelfs nog wel eens door Star Trek: 25th Anniversary, Judgement Rites en Final Unity heen. Die eerste twee hebben zelfs 320x240 graphics of iets in die richting, en toch zijn het nog steeds waardige spellen. (Een oudere 14 inch CRT ofzo is echter wel aan te bevelen.)

The graphics be damned.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 20 februari 2010 22:32]

Je vergeet Fallout. De nieuwste telg ziet er prachtig uit hoor. Maar wat heb ik een lol gehad met het eerste deel! _/-\o_
Ben ik de enige die het raar vindt dat na honderden releases er nog steeds elke keer 50 dingen gefixed moeten worden?

Worden er elke keer nieuwe fouten toegevoegd of is het dweilen met de kraan open?
er komen steeds fouten bij
er komen steeds fouten bij
Met de kanttekening dat er ook steeds meer features bijkomen. Het is niet één featureset die ze bugvrij moeten maken, die set blijft groeien.
Gevolg van transparantie in je ontwikkelproces. Zo gedetailleerd zie je dat echt niet bij bv microsoft releases.

Bovendien speelt mee dat het een release early / release often strategie is wat kenmerkend is voor de Open Source gemeenschap. Door dat te doen zijn je eindgebruikers eigenlijk onderdeel geworden van je test afdeling of vervangen die zelfs.
Altijd al leuk spel geweest openttd
En met 255 online in 64x grotere maps ben ik wel benieuwd hoe het gaat worden

Zekker wel het downloaden waard ^^
weet iemand toevallig hoe je dit op de freerunnerkunt instaleren? in qtmoko?
Wat ik denk wat verantwoordelijk is van de vele nieuwe fouten is dus het opschale van de mappen en aantal players in een map. en natuurlijk nu de standalone versie er zeg maar is dat dat ook het een en ander aan problemen gaf
Games zijn netals vrouwen...

Als de uiterlijk/graphics mooi zijn, vindt iedereen dat mooi! En gaat dat spelen...
totdat het spel verjaart, dan wordt het lelijk en oud.

Daarin tegen is de innerlijk/gameplay, die blijft altijd :).

Dus eerst een vluggertje met de jonge bloempjes, en daarna old skool naar je vrouwtje :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True