Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 16 reacties
Bron: Blender Foundation, submitter: Haas_nl

De Blender Foundation is druk bezig met de ontwikkeling van Blender, een opensourcesoftwarepakket voor 3d-modeling, animation, rendering, post-production, interactive creation en playback. De vele features, aangedikt met screenshots en voorbeelden, zijn op deze pagina voor de ge´nteresseerde lezers na te lezen. Blender werd onder meer gebruikt om de animatiefilms Elephants Dream en Big Buck Bunny te produceren die onder een Creative Commons-licentie zijn uitgebracht.

De ontwikkelaars zijn de afgelopen maanden druk bezig geweest met het glad strijken van de broncode, mede dankzij het Apricot Game Project waar het spel Yo Frankie! uit is gerold, wat heeft geleid tot versie 2.48 van Blender. De bijbehorende beknopte aankondiging ziet er als volgt uit:

Its release time for version 2.48! This is a game engine heavy edition, with a large amount of BGE updates and new tools. There's also plenty of non-game related updates and tools to keep everyone happy.

Some of the new features:
  • Realtime GLSL Materials
  • Bullet update + softbodys
  • Game logic updates
  • Grease Pencil
  • Sun, Sky, Atmosphere
  • Fluid Control
  • Coloured shadows
  • Shrinkwrap Modifier
  • New Python Editor
  • and many more + a huge amount of bug fixes.
You can find a lot of information on all the new stuff at the release logs page. And of course don't forget to download 2.48 from the download page on blender.org.[break]
Yo Frankie!
Versienummer:2.48
Releasestatus:Final
Besturingssystemen:Windows 9x, Windows NT, Windows 2000, Linux, Windows XP, macOS, Solaris, UNIX, Windows Vista
Website:Blender Foundation
Download:http://download.blender.org/release/Blender2.48/
Licentietype:GPL
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (16)

Veel mensen hebben op een of andere manier een afschuw jegens dit programma.
Vraag me af waarom!
Het is compact (in schijfruimte, als je Python op een USB stick zet, kan je dit programma er ook op zetten, zal gecombineerd hooguit 50 MB zijn.
Het is intu´tief, ik moest ook wennen om van Max naar Blender te gaan, maar het werkt werkelijk waar heel goed.
Het is opensource, dus alles wat er nog aan ontbreekt kan, indien je de skills hebt, er toe gevoegd worden.

Er zijn al verschillende dvd's uit waarop instructies staan (niet dat op internet een enorme inhoud staat), dus het valt makkelijk te leren.

Op naar de 2.5, dr00l :P

De Shrinkwrap functie is misschien wel de meest vernieuwende functie.
Als je een organisch modeller bent, zal die optie je bevallen.

[Reactie gewijzigd door ChevyVanDude op 18 oktober 2008 20:25]

@ChevyVanDude,

Je hebt volkomen gelijk naar mijn mening. Ik keek vroeger zelf ook een beetje met scheve ogen naar Blender, tot ik een keer echt gedwongen was om het te gebruiken en me er grondig in verdiepte. Ik moest Blender gebruiken voor werk , want de werkgever had geen geld voor een investering voor een commercieel 3d pakket zoals Maya of 3ds Max waarmee ik gewend was om te werken, dus toen ben ik met Blender aan de slag gegaan na het jaren een beetje ontlopen te hebben en na een tijdje begon ik het programma door te krijgen en ging er een wereld voor me open.

Blender zit veel logischer en simpeler in elkaar dan de meeste mensen denken.
1 van de moeilijke dingen waardoor dat niet snel in te zien is is dat sommige features/functies verborgen zitten achter hotkeys. En zo lang je bepaalde sleutelhotkeys niet kent zal dit best moeilijk zijn om in te zien.

Iets waar Blender veel mee werkt is het boolean/flag principe. Daarmee bedoel ik dat de knoppen in de interface aan of uit staan, 1 of 0 zijn als het ware. Dit is vrij consistent door de interface heen.
Een simpeler grondbeginsel voor een interface bestaat haast niet.
Maar dingen zoals dit krijg je pas door als je echt serieus het programma gaat gebruiken en de rode draad van het programma door begint te krijgen.
Het ligt voor de hand maar er is een soort van realisatie die je door moet maken, vooral wanneer je van andere applicaties komt zoals Maya of 3ds Max. Die programma's gebruiken namelijk vaak een veel complexer grondbeginsel voor de interface en als je daar aan gewend bent dan zit je vast in die mindset, dat zat ik vroeger zelf namelijk ook.
Daardoor voelde Blender niet intuitief aan, maar in Blender worden dingen gewoon anders gedaan. En als je eenmaal dat boolean principe van de knoppen doorhebt en een aantal sleutelhotkeys kent, dan komt misschien daarbij ook de realisatie dat Blender eigenlijk veel gemakkelijker is dan veel commerciele 3d paketten.

Daarnaast heeft Blender Python als scripttaal. Python is in principe uitgebreider/krachtiger dan elke custom scripttaal van de commerciele applicaties.

[Reactie gewijzigd door Arcane Apex op 19 oktober 2008 03:11]

Hmm, ik weet het niet, maar de interfae is een beetje lastig over het algemeen, (dingen staan vaak niet logisch bij elkaar, dat heb ik vaak bij het UV-texturen bijvoorbeeld. Ook dat dingen verborgen zitten achter hotkeys en dan nergens anders te vinden zijn kan ik nou niet bepaald een goede feature vinden!

Ohwell, ik gebruik Blender, trueSpace en XSI-Modtool en ik weet nogsteeds niet welk programma ik het beste vind. (iig heeft blender een mooie .fbx exporter)

Edit: oh en plz plz plz laat 2.50 een echte filebrowser hebben (liefst gewoon de standaard windows versie, is nog het minste code ook) want die filebrowser is echt ruk :)

[Reactie gewijzigd door roy-t op 19 oktober 2008 13:26]

Er zijn meer pakketten die python als scripttaal gebruiken.
@roy-t: Die filebrowser heeft ook nog een aantal extra functies zoals het object openen in die browser. Daar is vast wel iets van te vinden op het net. Vandaar dat ze hun eigen filebrowser willen gebruiken.
Ik weet niet hoor, maar versie 2.5 is allang uitgekomen. 7(8)7
Hoe kom je daar nou weer bij?
Er zijn inmiddels zoveel nieuwe functies dat ze 2,48 hebben gemaakt, maar er wordt nogsteeds hard gewerkt aan 2,5 :9
GEWELDIG EEN OFFICIELE WIN64 BUILD :9~ :9~ }>
tot nu toe moest ik het de hele tijd doen met unofficial builds!
* Blah.NET valt flauw
linkje:
http://download.blender.o...lender-2.48-windows64.zip

EDIT: Waarom staat XP x64 en Vista x64 nog niet bij het lijstje OS'en in deze meuk-entry?

[Reactie gewijzigd door Blah.NET op 18 oktober 2008 19:18]

Niet zo schreeuwen man. Er staat toch Vista en geen Vista x32? Blijkbaar ondersteunt het dus alle versies van Vista.
Tuurlijk werkt de Windows 32 bits versie ook op 64 bits, maar als je 64 bits hebt is het toch juist fijner als je ook een speciale 64 bits versie hebt. Ik denk dat dat met renderen wel wat sneller gaat. Ik vind het juist wel fijn, van steeds meer programma's komen nu 64 bits versies, dan heb je ook meer aan die een 64 bits besturingssysteem.
In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken gaat 2.50 geen grote uiterlijke veranderingen aan de nterface brengen. 2.50 is bedoeld om deze veranderingen MOGELIJk te maken. dit betekend dat de interface in de toekomst makkelijk te veranderen zal zijn, en dingen als keyboard-mappings aan te passen zijn.
Deze versie zou toch ook UI updates brengen? Zit dat er toch niet in of komt dat pas bij 2.50
ook dat staat bovenaan mijn wensenlijstje voor blender.
tot de interface en gui update houd ik het nog op 3dsmax, de intu´tiviteit van blender laat in mijn ogen nog heel wat te wensen over, veel is weggestopt is semi-onvindbare dialoog vensters en niet erg duidelijk aangegeven.

Blender is in mijn ogen ene porachtig mooi project, maar totdat de gebruikersinterface verbeterd wordt, en serieuze animatie (gelijk aan 3ds max) ingevoerd wordt, denk ik dat voor vele mensen de voordelen niet opwegen tegen de nadelen.

ps. heeft iemand performanc etips om blender renders sneller te laten verlopen door bijvoorbeeld geheugen toewijzingen etc? python 2.5 inclusief matplotlib etc hier aanwezig.
Even voor de duidelijkheid, 3dsmax is een commercieel product tegen een commerciŰle prijs.

Je bent een commercieel product aan het vergelijken met een OSS product.

Ik weet niet of je voor 3dsmax betaald? Zo ja, is het zijn prijs waard?
Yep, 2.50 pas.
Yo franky is een mooi project, en dat ze hiermee gelijk blender beter maken is helemaal geweldig natuurlijk

[Reactie gewijzigd door kiersie op 18 oktober 2008 23:48]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True