Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 13 reacties
Bron: Blender Foundation

Blender logo (75 pix) De Blender Foundation heeft dit weekeinde versie 2.47 van het opensource en crossplatform 3d-programma Blender uitgebracht. Dit programma is bedoeld voor 3d-modeling, animatie, rendering, post-production, interactive creation en playback. Meer informatie over de uitgebreide mogelijkheden van Blender kunnen op deze pagina worden gevonden. Met dit programma zijn onder meer de opensource animatiefilms 'Elephants Dream' en 'Big Buck Bunny' gemaakt. In deze release heeft de nadruk op het vinden en het oplossen van bugs gelegen. Hieronder is een overzicht te vinden van de belangrijkste veranderingen:

Changes in Blender version 2.47
  • New tools and improvement have been made to the Snapping tools.
  • Better Game Engine logic.
  • Fixed an incorrect transformation for particle group visualization.
  • Fixed negative value in the Gamma node with negative input.
  • Tangent shading (which only affects specular) made bump mapping not work for diffuse.
  • Fixed Mesh Deform Modifier not working on extruded curves.
  • Fixed crash converting old particle system from a linked file.
  • Object instancing didn't restore matrices correct for Environment Map, this could give object rendering in the wrong position.
  • Compositor nodes with use nodes disabled didn't properly redraw the node window on changes.
  • Blender would crash if the user cancel the hair softbody bake.
  • The Disable Tex option didn't disable textures for the Texface material option.
  • Fixed data browse for image painting, which didn't work.
  • Action Editor Border Select Channels no longer selects bones.
  • Fix bug in X-Mirror for armatures. When a bone in a mirrored chain wasn't named propertly, it would leave the head or tail in an invalid state.
  • Fixed baking AO with greater then 16 samples.
  • Fixed "Col" option for particle systems does not work correctly with Mat IPOs
  • Fixed Particle mirror could fail on some faces.
  • Bevel tool was hanging on certain geometry where the edge to be beveled was shared by two faces that had more than one edge in common and caller was not checking return status of Bmesh eulers.
  • Fixed Game Engine corrupts Pose data
  • When your home directory is full, saving defaults would fail without raising an error.
  • Fixed crash on grab/move on axis when nothing selected.
  • Update-automatically option in IPO Editor now updates objects using the active IPO-block as their ObAction when transforming keyframes.
  • Shift+H would hide unselected objects on unseen layers.
  • Color picker didn't always redraw rgb/hsv/hex values.
  • Vertex parenting didn't work correct with multiple unconnected curves.
  • Fixed crash in fluid bake with large amount of small fluid objects.
  • Outliner doesn't update when changing parent in Transform Properties
[break]
Blender 2.47 - about screen (481 pix)
Versienummer:2.47
Releasestatus:Final
Besturingssystemen:Windows 2000, Linux, Windows XP, macOS, Solaris, Linux AMD64, Linux IA-64, Windows Vista
Website:Blender Foundation
Download:http://www.blender.org/download/get-blender/
Bestandsgrootte:8,80MB
Licentietype:GPL
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (13)

Een paar aardige tutorials voor beginners vind je op nystic.com. Voor tutorials die beginners tips behandelen moet je de Bits of Blender video's eens bekijken. Om de interface te leren kennen heeft blender.org zelf een aantal goede tutorials

[Reactie gewijzigd door mariourk op 25 augustus 2008 10:02]

Iemand hier ervaringen met dit programma? En of dit toevallig een goede, gratis manier is om met 3D-Modelleren/animeren te beginnen? Lijkt me namelijk wel wat, die films zien er ook goed uit moet ik zeggen :)
Yep, en is zeker niet slecht. De mogelijkheden en user interface kunnen nogal intimiderend overkomen, zeker als je geen ervaring met soortgelijke pakketten hebt. Ik zou je dan ook aanraden om met de tutorials te beginnen. Dit soort pakketten vraagt nu eenmaal een systematische aanpak.

Je krijgt overigens vrij snel resultaten, waardoor het leren een leuke ervaring is. Ik ken het niet goed genoeg om te beoordelen op welke gebieden het tekort schiet t.o.v. de 'industry standard' Maya. De grote voordelen zijn daarentegen gemakkelijk aan te wijzen:
- gratis
- open source
- cross platform
- python scripts in plaats van MEL

edit: Maya kan ook met python scripts overweg, prutser

[Reactie gewijzigd door snirpsnirp op 24 augustus 2008 22:32]

Als je begint kan ik de introductie tutorials van Maya aanraden. Kwestie van de trial downloaden en het uitproberen. Probeer niet gewoon maar aan de slag te gaan zonder iets gelezen te hebben want dat lukt je niet. Punt. Als je eenmaal fatsoenlijk in de drie modelling stijlen van maya kunt werken kun je kijken hoe de andere 3d pakketten, en dan met name blender die gratis is werken. Net als met programmeren is het switchen tussen verschillende programma's een kleine switch van user interface en enkele stijl dingen.

@j.j.j Bij het switchen tussen 2 programmeertalen ken je inderdaad meteen de basis, en leer je daarna de filosofieen en diepere eigenschappen van de taal, naar mijn gevoel gaat het ook zo met het leren van 3d modelleren in een andere omgeving.
@GiBiell-Be Ik bedoelde programmeertalen, een 3d modelleer omgeving is een stuk complexer dan een ide, zelfs al heeft de ide ingebouwde step through debugging en whatnot.

[Reactie gewijzigd door d-snp op 25 augustus 2008 09:46]

Net als met programmeren is het switchen tussen verschillende programma's
Ik hoop dat je niet bedoelt dat het schakelen tussen verschillende programmeertalen net zo simpel is als het leren van een gebruikersinterface van een programma, want dat is het domweg zeer zeker niet, tenzij je alleen de basis van een programmeertaal begrijpt.

Terug naar het onderwerp: Blender, tenslotte, is niet makkelijk om te leren. Het beste advies is boven al gegeven: volg een voorbeeld van begin tot einde. Er zijn gelukkig nu ook tal van boeken die helpen bij het leren van Blender.
Denk dat hij eerder bedoelt, switchen tussen IDE's maar dezelfde programmeer taal.
Het switchen tussen C# en bijvoorbeeld Java is anders net zo'n groot verschil als het wisselen van een IDE binnen dezelfde taal...

De verschillen zitten hem alleen in de Code-Stijlen....

Verder is Blender best moeilijk... Los van alles....
Maya heeft een PLE versie waardoor het voor altijd gratis is, alleen er is wel een watermark op je renders en je kan volgens mij niet exporten. Maar je kan alles wel leren iig :)
Ik zou hem niet aanraden eerst een ander programma te proberen als je wilt weten of Blender goed is.
Ikzelf vind Blender best prettig werken, als je -zoals hierboven aangegeven staat- de tutorials van begin tot eind volgt.
Ik had zelf wat ervaring met 3dsmax en daardoor vond ik Blender juist ingewikkelder overkomen dan het is.
Ik zou zeggen als je voor de gein wat 3d wilt modellen, of gewoon wilt beginnen.
Kies dan Blender, aangezien het naar mijn inzien, het beste gratis programma is. En zeker niet onder doet voor de betaalde programma's. Dus waarom iets illegaal downloaden?
Ik heb het geprobeerd, had al wat ervaring met corel-3D maar het viel mij toch tegen qua moeilijkheidsgraad. Al zijn de mogelijkheden wel enorm groot natuurlijk.
Als je yafray installeerd kun je direct uit blender mbv yafray renderen, wat ook mooie resultaten oplevert.
Om te beginen zou ik eens in de wiki kijken en op wikibooks. Ik heb vooral veel geleerd van Blender 3D: Noob to Pro .
En voor de rest kun je vragen stellen in het [Blender] Het Blender vragentopic
Yafaray is een meer up-to-date render engine zit nogn iet standaart in Blender maar als je mooie renders wilt dan zou ik ook eens met yafaray gaan spelen. Vooral de materialen zijn beter ondersteunt.

Tutorials van maya leren lijkt mij echt onzin voor blender zijn er hele dvd's gratis te downloaden je moet het wel even zoeken.
Ik zie hier best wel wat mensen mee werken in mijn omgeving, ik vind dit programma persoonlijk net zo goed als 3Ds Max qua render technieken. En als je hem ook ng beter wilt laten renderen moet je eens een POV-RAY plugin gebruiken. Klik

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True