Door Reinoud Dik

Redacteur

Beste videokaart voor 4k-gaming

Videokaart Best Buy Guide

74

Beste videokaart voor 4k-gaming

De beste videokaart voor gaming op 4k, de populaire naam voor de resolutie die 3840 bij 2160 pixels telt, is natuurlijk op de eerste plaats de grafische kaart die op die resolutie goed presteert. Daarnaast is de prijs van de videokaart een belangrijke overweging in ons advies.

Voor deze Videokaart Best Buy Guide hebben we alle relevante videokaarten getest in tien games en met twee soorten kwaliteitsinstellingen: doorgaans de Medium- en Ultra-presets. Als een spel raytracing ondersteunt, testen we de prestaties ook met die optie ingeschakeld.

Hieronder vind je eerst onze aanraders, de zogenaamde Best Buys. We raden eerst een videokaart aan die je comfortabel met ruim 60fps laat spelen op 4k-resolutie, gevolgd door een advies voor wie een monitor met een hoge refreshrate goed wil benutten.

Verder naar beneden kun je de benchmarkresultaten waarop we onze adviezen baseren bekijken en zetten we die prestaties af tegen de prijzen in onze prijs-prestatieverhouding.

Laatste update: 16-05-2025 (meer info)

We hebben het aanbod gecheckt, en de prijzen bijgewerkt. Dit zijn nog steeds onze aanraders.

22-04-2025 We hebben de RTX 5060 Ti 16GB en 8GB toegevoegd aan het overzicht, het aanbod gecheckt, en de prijzen bijgewerkt. Dit zijn nog steeds onze aanraders.

03-04-2025 We hebben het aanbod gecheckt, en de prijzen bijgewerkt. Dit zijn nog steeds onze aanraders.

22-03-2025 We hebben alle testresultaten bijgewerkt die op ons nieuwe testsysteem zijn gedraaid, waaraan videokaarten van de nieuwe generatie zijn toegevoegd. Alle aanraders zijn gebaseerd op het aanbod van momenteel verkrijgbare videokaarten en hun actuele prijzen.

16-12-2024 We hebben het aanbod gecheckt, en de prijzen bijgewerkt. Dit zijn nog steeds onze aanraders.

Onze aanraders

Best Buy 4k-gaming @ 60fps

AMD Radeon RX 9070 XT
AMD Radeon RX 9070 XT Max. 2,97GHz • 16GB GDDR6 • Prijs bij publicatie: € 852,-
Bekijk product

Net als op 1440p met een hoge refreshrate is de Radeon RX 9070 XT ook goed geschikt om op 4k te gamen met Ultra-instellingen. De videokaart behaalt gemiddeld 77fps in de door ons geteste tien games.

We hebben een round-up van RX 9070 XT-videokaarten gedaan, waaruit onze aanrader momenteel de PowerColor Red Devil is. Deze kaart combineert een relatief bescheiden stroomverbruik met een bijzonder stille koeling.

Voor de meeste 9070 XT-videokaarten betaal je op het moment van schrijven rond de 900 euro, waarmee hij aanzienlijk goedkoper is dan de even snelle RTX 5070 Ti van Nvidia. Alleen wanneer je raytracing inschakelt is de Nvidia-kaart iets sneller, maar daarvoor zijn beide kaarten op deze resolutie eigenlijk te langzaam. Het verschil in kwaliteit van upscaling tussen de twee is met de komst van FSR 4 een stuk kleiner geworden.

Ook de gunstiger geprijsde RX 7900 XT zet met 70fps op 4k Ultra een goede prijs-prestatieverhouding neer. Maar omdat dat een gemiddelde is, zijn er ook games die onder de 60fps dippen. Ga je voor die kaart, houd er dan rekening mee dat je af en toe voor iets lagere grafische instellingen moet kiezen en dat FSR 4 niet ondersteund wordt.

Bekijk de goedkoopste Radeon RX 9070 XT's

Lees hier onze Radeon RX 9070 XT-review

Best Buy 4k-gaming @ 120fps

Nvidia GeForce RTX 5090 Founders Edition
Nvidia GeForce RTX 5090 Founders Edition Max. 2,41GHz • 32GB GDDR7 • 3x DP, HDMI Prijs bij publicatie: € 3.365,-
Bekijk product

Op dit moment is er maar één videokaart die dermate hoge framerates neerzet op 4k-resolutie dat we kunnen spreken van high refreshrate gaming op deze resolutie. Dat is natuurlijk de GeForce RTX 5090, het huidige vlaggenschip van Nvidia dat begin 2025 werd uitgebracht. Gemiddeld haalt deze kaart 137fps in de door ons geteste games zonder raytracing en met die rendertechniek ingeschakeld zakt dit terug naar 72fps.

We hebben een round-up van RTX 5090-videokaarten gedaan, waaruit onze aanraders zijn:

Wie deze ultieme gamingprestaties wil, moet wel bereid zijn daar disproportioneel veel geld voor neer te leggen. De RTX 5090 kost momenteel al gauw 3300 euro, ruim duizend euro meer dan de geadverteerde adviesprijs. Om de rekenkracht van deze videokaart goed te benutten moeten de overige specificaties van je pc er ook goed uitzien, waardoor de totale kosten voor een ultiem gamingsysteem aardig kunnen oplopen.

Wie echter het snelste van het snelste wil om op 4k met een hoge framerate te gamen, heeft hiervoor met de RTX 5090 wel een geschikte optie.

Bekijk de goedkoopste GeForce RTX 5090's

Lees hier onze GeForce RTX 5090-review

 

Prestaties in 4k-gaming

Geteste games

  • Assassin's Creed: Mirage
  • Assetto Corsa Competizione
  • Avatar: Frontiers of Pandora
  • Black Myth: Wukong
  • Call of Duty: Black Ops 6
  • Cyberpunk 2077
  • Doom Eternal
  • F1 24
  • Forza Motorsport
  • Stalker 2: Heart of Chornobyl

Om in een oogopslag te laten zien hoe de verschillende gpu's zich tot elkaar verhouden, berekenen we de gewogen gemiddelden vanuit de tien geteste games op basis van de resultaten. Deze gemiddelden noemen we de Tweakers GPU Prestatiescore.

In games die gebruikmaken van traditionele rasterisation haal je al met een GeForce RTX 4070 meer dan 60fps op Medium-settings, maar de meeste gamers zullen daarmee geen genoegen nemen. Voor gemiddeld 60fps op Ultra heb je minstens een GeForce RTX 5070 of Radeon RX 9070 nodig. Om echt in elke game boven de 60fps uit te komen moet je wat marge nemen; vandaar dat onze aanrader net een stapje hoger zit.

Op 4k Ultra zitten de RTX 5070 Ti en de RX 9070 XT opnieuw op nagenoeg hetzelfde prestatieniveau. Kaarten zoals de RTX 4080, 4080 Super en RX 7900 XTX zitten nog net iets daarboven. De grote uitschieter is echter de RTX 5090, die nog eens 32 procent sneller is dan nummer twee, de RTX 4090.

Met raytracing ingeschakeld daalt de gemiddelde framerate enorm. Alleen de RTX 5090 haalt gemiddeld meer dan 60fps en we durven wel te stellen dat alleen de RTX 5090 je echt comfortabel laat gamen met raytracing aan én alle settings op Ultra. AMD is met zijn RX 9070 XT bijna even snel als de RTX 4070 Ti Super en de RTX 5070 Ti is gemiddeld ruim 15 procent sneller. In absolute zin gaat het echter om 5fps verschil en is het nog steeds geen goed speelbare framerate.

  • 4k Ultra
  • 4k raytracing
  • 4k Medium
Tweakers GPU Prestatiescore 2025-1 - 4k DXR
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
GeForce RTX 5090 FE
72,2
GeForce RTX 4090 FE
54,7
GeForce RTX 5080 FE
44,0
GeForce RTX 4080 Super FE
40,2
GeForce RTX 4080 FE
39,8
GeForce RTX 5070 Ti
37,3
GeForce RTX 4070 Ti
35,4
GeForce RTX 4070 Ti Super
33,3
Radeon RX 9070 XT
32,2
GeForce RTX 5070 FE
27,6
GeForce RTX 4070 Super
27,5
GeForce RTX 3090 FE
26,7
Radeon RX 9070
26,6
GeForce RTX 4070 FE
23,3
GeForce RTX 3080 FE
22,7
GeForce RTX 5060 Ti 16GB
19,8

Ben je benieuwd naar de prestaties in een specifieke game? Bekijk dan al onze videokaartbenchmarks.

Prijs-prestatieverhouding

In onderstaande grafiek zetten we de prestaties van een videokaart, om precies te zijn onze GPU Prestatiescore voor 4k Ultra, af tegen de prijs van de videokaart. Om de prijs te bepalen, hebben we gekeken naar wat op het moment van schrijven de drie goedkoopste verkrijgbare videokaarten voor elke gpu waren in de Pricewatch, met als filter een levertijd van maximaal drie dagen. We hanteren de gemiddelde prijs van deze drie kaarten om tot de prijs-prestatieverhouding te komen.

De grafiek toont een kromme trendlijn van de prijs-prestatieverhouding van alle modellen die op de desbetreffende resolutie een prestatiescore hebben behaald. De interessantste gpu's vind je linksboven van de trendlijn; die bieden relatief hoge prestaties voor een relatief lage prijs. Kaarten met een stip rechtsonder de trendlijn hebben juist een relatief slechte prijs-prestatieverhouding.

Opnieuw zijn enkele AMD-kaarten boven de trendlijn te vinden in de linkerhelft van de grafiek. De RX 9070, RX 7900 XT, RX 9070 XT en RX 7900 XTX zetten met minimaal 60fps gemiddeld op 4k Ultra een relatief goede prijs-prestatieverhouding neer. In het hogere segment moet er disproportioneel veel geld worden bijgelegd voor hogere prestaties. De GeForce RTX 5080 is daarvan al een voorbeeld, maar de RTX 5090 is de overtreffende trap hiervan. Deze kaart staat eenzaam ver rechtsboven in de hoek: extreem duur, maar ook ongeëvenaard snel.

Redactie: Reinoud Dik. Testlab: Joost Verhelst, Niels van der Waa en Denny Verwoert. Eindredactie: Marger Verschuur

Reacties (74)

74
72
30
1
0
29
Wijzig sortering
Ik vind dat een (overpriced) 5090 videokaart van 3300 euro niet onder 'best buy' vallen.

De 5090 presteert gemiddeld 2x zo goed als een 9070XT, maar is bijna 4x zo duur.
De titel is “Beste videokaart voor 4K gaming”.

Daar is eigenlijk niet eens een artikel voor nodig aangezien dat enkel en alleen de 5090 kan zijn. Er is immers geen kaart die dat klusje beter klaart.

Ik vind het wel goed van tweakers dat expliciet gemeld wordt dat je met een 9070 XT óók gewoon goed op 2160p kunt gamen.

Wat de “best buy” is wordt hiermee deels aan de lezer en diens budget overgelaten. Terecht, aangezien “4K” slechts één deel van het verhaal is, framerate de andere.
Dan stop je wel heel selectief met lezen want er onder staat "best buy". Anders kun je wel stoppen met dit soort guides want dan is het gewoon altijd de krachtigste.
Echter vind ik wel dat het duidelijk genoeg afgebakend is dat de 5090 alleen geadviseerd wordt als je per se hele hoge framerates wil op hele hoge resolutie met hele hoge settings. Dan kun je gewoon niet om die kaart heen. Kun je wel op een van die punten een compromis accepteren (resolutie, framerate of settings) dan kun je veel beter voor de 9070 XT gaan.
Pot verwijt de ketel? ;)

Je tweede deel sluit naadloos aan bij hetgeen ik ook stel.
Ja ik had het expliciet over je eerste zin. Het tweede deel van mijn reactie was om aan te geven dat ik het inderdaad niet oneens ben met je overkoepelende punt, alleen dat ik dat specifieke argument slecht vond.
Zekers, alleen dan wel met een mindere upscaling techniek (die overigens wel veel beter is geworden) en bijna 20% minder RT-performance dan de 5070Ti die minder dan 100,- meer kost. Als dat er qua prijsverschil af kan ga ik dan liever daarvoor. De performance in non-RT is gelijk, maar ik bekijk het liever onder de meest belastende omstandigheden.

Overigens heeft MS aangekondigd dat ze met een RT update komen die een positieve impact gaat hebben op RT performance. Het zou interessant zijn om tzt eens een updated benchmark list te maken van RT performance.
De RTX 5090 is de enige kaart die meer dan 120FPS haalt met ultra settings.
Maar of je daar nou je aankoop op moet baseren zou ik aanraden op dit filmpje te kijken: https://youtu.be/ihz4XC1k_Ag?si=VApAFo8PNTW9v-ki

Naar mijn mening moet je de RTX 5090 buiten beschouwing nemen, vanwege de absurde prijs en dan ervan uitgaan dat 120FPS ultra nog niet mogelijk is. Gewoon je aankoop baseren op een kaart die 120FPS op medium settings aankan.
Best bizar, 4K is al zolang op de markt en er is nog steeds geen fatsoenlijke betaalbare kaart die 120 fps gemiddeld op ultra aan kan. 1440p is dan toch iets meer de sweet spot. Zulke dure kaarten aanschaffen om je settings op dag 1 al te moeten aanpassen naar low/medium is niet het antwoord wat je zou moeten willen
4k is er inderdaad al langer, en er zijn kaarten die de 120fps benaderen of halen. Maar ze blijven natuurlijk nieuwe dingen toevoegen, Ray tracing, path tracing...
nee, de 5080 kan dat ook met gemak in heel veel zware games.
Idd zwaar overpriced. Hoort 800 te kosten, heel simpel. Maar is wel gewoon de krachtigste en snelste van allemaal. AMD komt er al jaren niet aan te pas dus je wil gewoon de 5090 in je kast hebben. Alleen achterlijk dat ie zo duur is terwijl daar helemaal geen enkele reden voor is.
Het statement "De interessantste gpu's vind je linksboven van de trendlijn." wordt door de keuze van de trendlijn wel zeer opvallend.

Eigenlijk zou dit gewoon een rechte trendlijn moeten zijn en die 5090 zit dan zwaaaaaar rechtsonder.

Iedereen weet dat die 3300 eur niet gebaseerd is op een goede prijs-kwaliteitsverhouding. Die prijs is er enkel door het gigantisch tekort.
Voor de geinteresseerden. De asus prime 9070XT is bij de duitse Alternate op dit moment 799€ en ook in stock. Dat is 150€ goedkoper dan alternate belgie... dus als je een beetje duits kan en daar kan bestellen, zelfs met hogere verzending, ben je nog zeker 120€ goedkoper af...
Ik heb dat ook geprobeerd, maar ze verzenden niet naar Nederland
Ik ga toch nog even proberen via email. er staat wel op hun website dat ze verzenden naar heel Europa. Er staat ook ergens in een obscuur hoekje dat ze verzendingen buiten Duitsland enkel doen via offerte... Dus het is in ieder geval niet zo simpel als toevoegen in winkelmandje en afrekenen... maar voor 150€ minder wil ik wel een beetje moeite doen...
Met de 9070xt zou je in iedergeval games die tot nu toe zijn uitgekomen in 4k 60fps kunnen spelen, dat is wel mooi.

In de toekomst vast niet, maarja daar is het dan ook de kaart niet voor. Zeker gezien er ook games zijn/aankomen waarbij RT standaard aanstaat (of een variant ervan).

Het is wel de te hopen dat ze game optimalisatie een beetje goed blijft. Iets wat bij AC Shadows nu totaal niet het geval is. Die haalt met een 5090 niet eens stabiel 4k 60fps. (Beter komt er een update)
In de toekomst verwacht ik eigenlijk nog wel. Zeker zolang games nog voor de huidige generatie consoles wordt gebouwt. En daarna wellicht ook wel want zoveel gamers koopt nu heen nieuwe hardware of speelt op een steam deck e.d.
Ik zou de 9070xt dus eerder voor 1440p halen dan 4k
Interessant overzicht, goed om te zien dat de 9070XT een plekje heeft veroverd ten koste van de veel te dure 5080.

Overigens: de laatste grafiek werkt op dark mode (iOS) niet zo lekker (zwarte trendlijn). En wellicht kunnen jullie de grafiek ook zonder de 5090 tonen? Die laatste is zo duur dat de hele schaal van de grafiek verschuift. Hierdoor zijn de verschillen tussen alles dat nog enigszins betaalbaar is slecht te zien.
Bijzonder dat heel specifiek de founders edition wordt aangeraden. Volgens mij zou het beter kloppen als er gewoon een 5090 wordt aangeraden, juist omdat de prijzen nogal fluctureren. De eerste 5090’s zijn voor MSRP prijzen te koop €2369, en dat zijn geen FE! Naar mijn mening is de FE ook nogeens de minst goede 5090.
Ik had verwacht dat de 7900xtx aangereden zou worden boven de 9070 xt
Ik begrijp het ook niet dat bij geen enkele vergelijking de 7900XTX aanbevolen wordt hoewel deze op dit moment vergelijkbaar aan de 9070xt kost en gemiddeld beter presteerd.
Betere Ray-tracing en FSR4... Enige redenen die ik kan bedenken.
Daar heb je wel gelijk in. Maar dan maak ik mij de opmerking dat raytracing niet in alle games van toepassing is. Upscalling van fsr4 kan wat helpen om acceptabele framerates te halen dat is waar maar we hebben genoeg reviews gezien waar framegen frames als "fake frames" worden omschreven. Het geeft een gevoel van vloeiender te spelen maar met serieuze nadelen ook (zie graphics glitches genoeg video's op youtube over te vinden).
Wat ik eigenlijk bedoel is dat je bijna elke keer de 7900xtx in de grafieken boven de 9070xt ziet staan maar dat hij nooit nog maar vermeld wordt door de reviewer als optie.
Maar dan maak ik mij de opmerking dat raytracing niet in alle games van toepassing is
Maar de games zonder ray tracing draaien meestal toch wel goed, en het word ook steeds vaker verplicht. Als je een GPU koopt niet voor vandaag, maar voor de komende jaren, dan zou ik toch alleen maar naar de ray tracing prestaties kijken.

Want of je nou 110 of 120FPS haalt in een oudere game, tja... Lekker belangrijk. Maar met RT zit je al snel onder de 60FPS met sommige kaarten.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 maart 2025 08:18]

Als je base framerate onder de 60fps zit wil je sowieso geen frame interpolatie gebruiken, want dan zijn én de grafische artifacten groter én die artifacten zijn meer zichtbaar (want langer in beeld) én de voelbare latency, die het grootste problemen is, blijft die van een sub 60fps game.

Voor sub 60 fps situaties is frame interpolatie dus totaal geen oplossing, enkel op papier lijkt het beter maar je spel ziet er poep uit en het wordt niet beter speelbaar.

[Reactie gewijzigd door kiang op 22 maart 2025 15:28]

Dat is en blijft onzin en sterk afhankelijk van de game.
Zeker als je dat combineert met SR .
De enige situatie waar het geen probleem is, is in games waar 30fps sowieso niet heel erg is zoals CiV.

De enige toegevoegde waarde van frame gen is bvb een game op 150fps kunnen draaien ipv op 75: dat ziet er echt vloeiender uit, de artifacten vallen enorm mee, en de latency is op 75fps toch al prima dus heeft geeft niet echt dat de latency even hoog blijft.
Maar ja: 75fps is op zich al prima speelbaar, dus het hele concept van frame gen is echt heel twijfelachtig. Het maakt goede situaties wat beter, maar slechte situaties blijven slecht.

[Reactie gewijzigd door kiang op 22 maart 2025 15:31]

FSR4 is kwalitatief lichtjaren verder dan FSR3.1 wat je maximaal met de 7900XTX kan behalen. Het is dus niet alleen frames maar ook kwaliteit.

3.1 is een gedrogt tegenover 4.
Als FSR4 lichtjaren beter is ten opzichte van FSR3.1 dan is het juist nog slechter dat de 9070 niet hoger scoort en is de 7900XTX dus nog steeds de betere kaart.
De benchmarks zijn zonder fsr...
Maar je koopt een kaart toch niet alleen met het oog op nu? Maar toch ook met wat er uit gaat komen en daarvoor wint de 9070. Plus die gaat nog wel verder in prijs omlaag de komende weken, dus dan is het een stuk logischer
Je koopt een GPU voor de komende pak hem beet 5 jaar en steeds meer nieuwe games doen iets met RT.
Volgens de pricewatch is de 7900 xtx duidelijk duurder als ik nu kijk... En dat is die gewoon niet meer waard. De 7900 xt is nog wat goedkoper te krijgen maar de prijs is ook al gestegen en zou ik ook niet meer doen.
De rauwe performance scheelt niet veel maar met de 9700 xt krijg je wel nieuwe functionaliteit en de kans is aardig aanwezig dat die kaart met driver ontwikkeling nog meer groei zal laten zien dan de oude generatie.
Ik heb zelf een 7900 xt en ben daar blij mee, blij dat ik hem ruim 1,5 jaar geleden al gekocht heb en al die tijd van heb kunnen genieten. De prijs/performance is nauwelijks verbeterd dus voor mij een hele goede aankoop geweest destijds. Maar als ik nú zou moeten kopen dan zou ik toch echt voor de nieuwere kaart gaan (nou ja, ik zou eigenlijk echt nog even wachten want ik verwacht dat de prijzen van de nieuwe generatie nog wel wat verder zakken de komende tijd, maar los daarvan).
Als mede-eigenaar van een 7900 XT ben ik het hier helemaal mee eens. AMD heeft een kaart uitgebracht die alleen marginaal beter is dan de voorgangers, met FSR4 en ray-tracing. Misschien moeten de prijzen nog aangepast worden nadat de nieuwe kaart wat langer op de markt is. Eigenlijk hoort de RX 9070 XT rond de €750 te kosten en hoort de 7900 XT te zakken naar misschien €650. Maar nu is het €826 en €750, dus de 7900 XT is nog niet in prijs gezakt sinds het uitkwam.
De 7900 XT was rond de duizend euro meen ik toen die uit kwam (en was toen veel te duur), die is dus wel gezakt. Maar ik verwacht niet dat die nog echt zal zakken want de productie ervan is al een tijdje gestaakt van wat ik begrijp (de prijs is ook al aan het stijgen sinds rond de jaarwisseling). In de VS en Canada zijn ze als ik ltt mag geloven al een tijdje nauwelijks te krijgen. Dus die gaat gewoon steeds minder verkrijgbaar zijn en verdwijnt dan. Logisch ook want het prestatie verschil met de nieuwe kaarten is zo klein dat het niet echt zinnig is om die in de line-up te houden.
Als ik vluchtig even kijk zie ik prijzen van 900-1100 euro voor de 9070xt en 1000-1100 voor de 7900xtx. Dus afhankelijk van model en winkel is de 7900xtx niet echt duidelijk duurder verschil is eerder klein. Ik geef je gelijk dat het een oud model tegenover de niewere 9070 waar door optimalisaties waarschijnlijk nog wel iets meer performance uit te halen zal zijn. Vind het gewoon raar dat geen enkele reviewer de 7900xtx nog maar vermeld. Zowiezo denk ik dat nu niet echt de moment is om een kaart te kopen. Verwacht dat de 9070 kaarten nog wel een beetje zullen zakken in prijs als de eerste hype wat is gaan liggen.
Zelf ben ik nog altijd tevreden, min of meer, met mijn 6900xt die ik een jaar of 4 geleden gekocht heb. De performance toename is echt niet voldoende om de 1000€ prijs te verantwoorden. Hopelijk word de 10 0x0 reeks sneller.
Met 6 modellen onder de €850 voor de 9070Xt heb je dan wel behoorlijk vluchtig gekeken.
Ik kijk niet zozeer op de prijswatch as gewoon wat winkels in stock hebben. Voor die bedragen ga ik absoluut niet bij een winkel bestellen die ik niet ken.
Ik had een 7900 XTX en heb nu een 9070 XT. Ik zou zeggen dat je FSR 4.0 kunt gebruiken op oudere FSR titels, wat al meer waard is dan de 7900 XTX. Spellen worden steeds zwaarder omdat ontwikkelaars verwachten te leunen op upscaling en framegeneration in plaats van optimalisatie.
en je hebt 24 GB VRAM ipv 16 GB.
Ik begrijp het ook niet dat bij geen enkele vergelijking de 7900XTX aanbevolen wordt hoewel deze op dit moment vergelijkbaar aan de 9070xt kost en gemiddeld beter presteerd.
RX 7900 XTX: €965 en 81,6fps: €11,96/fps
RX 9070 XT: €852 en 77,1fps: €11,05/fps

De lagere prijs van de XTX die jij bedoelt is een refurbished Gigabyte Gaming OC bij Alternate, ik snap wel dat die niet meegenomen is in de vergelijking van dit artikel.
Ik had verwacht dat de 7900xtx aangereden zou worden boven de 9070 xt
Waarom? Er is nauwelijks tot geen verschil in prestatie/euro maar de 9070 XT heeft FSR 4, betere raytracing en minder verbruik/warmte. Dan blijft alleen 24GB VRAM over als voordeel bij de 7900 XTX, dat is niet genoeg.
No shit sherlock, natuurlijk is de 5090 de beste kaart.

Ik zou eerder naar "best value for money" kijken ofzo. Want dan kom je wel degelijk op wat meer interessante antwoorden uit.

Ik heb zelf nog een 4090 trouwens. De 5090 nodigt niet echt uit om te upgraden, en ik gebruik hem met name voor VR waarbij al die DLSS multi frame gen toch niet gaat werken. Qua performance per watt is het niet echt vooruit gegaan.

Ik wil ook per se alleen de FE (andere merken doe ik niet meer aan) en die is echt nergens te krijgen.
Zelfs met "best value for money" in het achterhoofd mag je een 5090 voor dat geld niet onder het noemer best buy vallen. Bijna 3400 euro voor een videokaart. Man man man.
Ja dat bedoel ik dus. Met zo'n criterium is het niet echt te verwachten dat de 5090 nog steeds op de top uitkomt.
Waar kun je de FE kaart nog bestellen?
Bij Nvidia zelf, als er een drop is. Je moet het dan heel goed in de gaten houden.

Bij de 4000 serie waren er allemaal telegram groepen voor, maar die heb ik dit keer niet kunnen vinden. Maar ik ben toch niet heel erg op zoek om te upgraden. Misschien als de prijs nog wat verder zakt.
Via welke pagina van Nvidia worden ze verkocht?
Hier: https://marketplace.nvidi...RTX%203060~6,GTX%201650~1

Maar dan moeten ze dus wel op voorraad zijn... Als ze dat wel zijn dan verandert de "Niet in voorraad" knop in een "Nu kopen" knop en dan kan je bestellen. Zo heb ik dat met de 4090 ook gedaan.

PS Als je 2x die pagina gerefresht hebt wordt je IP al geband, dit doen ze denk ik om scalper bots te voorkomen. Maar na een paar uur werkt het weer. Daarom waren die telegram groepen zo belangrijk want dit deden ze met de 4090 ook al.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 25 maart 2025 21:24]

Dus als je nu een 5070Ti voor MSRP hebt kunnen bemachtigen, is dit wel de best buy? Net iets duurder dan de 9070XT die nooit voor MSRP leverbaar is op dit moment, maar ook iets betere performance. En CUDA mocht je iets met AI doen.
hebt kunnen bemachtigen
Dan is een best buy 2 maanden later toch ook niet meer relevant :?
Ik heb dus een Gigabyte Windforce 5070Ti voor 889 gekocht en lees overal dat dit een slechte koop zou moeten zijn... Ze zijn weinig beschikbaar maar ze zijn er wel gewoon!
Ja, maar niet voor het bedrag wat jij betaald hebt. De goedkoopste 5070 TI kost €1070,- en dat maakt de 5070 TI een slechte koop t.o.v. de 9070 XT.
Denk dat uit protest tegen de bizar hoge prijzen Tweakers een soort 1 april grap had moeten doen. Geen enkele kaart op dit moment aanraden, met neppe namens zoals de RTX 4080 50-Edition.
Daar zal Megekko het niet zo mee eens zijn...
Ik heb al een hele tijd niet naar videokaarten gekeken. Maar lees ik dat nou goed? 3300 euro ?!? Wtf😂

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.