Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 72 reacties, 86.840 views •

Voorlopige conclusie

Het hoofdgerecht was in New York natuurlijk de PlayStation 4-presentatie en alles wat daarbij hoorde, maar de extra informatie over Watch Dogs was wat ons betreft een zéér welkom toetje. Hoewel Morin en Ubisoft nog behoorlijk op de oppervlakte blijven over diverse aspecten van het spel, is het fijn om alvast een duidelijker beeld van de setting en vooral van het hoofdpersonage te hebben. Morin liet doorschemeren dat er nog veel niet is verteld over Watch Dogs. Hoewel dat natuurlijk een populair zinnetje is in de wereld van public relations, hopen we van harte dat hij gelijk heeft, want tot nu toe spreekt alles rond Watch Dogs ons enorm aan.

Titel Watch Dogs Watch Dogs
Platform PC, Xbox 360, PlayStation 3, PlayStation 4, Wii U
Ontwikkelaar Ubisoft Montreal
Uitgever Ubisoft
Releasedatum Vierde kwartaal 2013

Watch DogsWatch DogsWatch DogsWatch DogsWatch Dogs

Lees ook de gebruikersreviews

Populaire gebruikersreviews

Meer gebruikersreviews over deWatch_Dogs


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Reacties (72)

Reactiefilter:-172066+153+23+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Leuk! Ben benieuwd naar het verschil in grafix tussen de ps4 en Wiiu versie.
Ik ben vooral benieuwd naar het gebruik van de Wii U gamepad. Als dat goed ge´mplementeerd wordt dan blijkt de keuze van Nintendo deze generatie goed te zijn en wellicht doorslaggevend om deze generatie aan de top te staan.
Maar ja wat de WiiU gamepad doet, doet de PS4 dus met je telefoon of tablet mits je die al hebt.
Dus houdt je gewoon een 'normale' kleine controller, met een extern scherm bij je.
De PS4 kan niet het zelfde als de WiiU en Microsoft kan het denk ik ook niet.

Nintendo heeft een tablet met daarin de controller geintegreerd. Je kunt dus gewoon je WiiU spel spelen zonder een TV.

Sony en MS kunnen dat met telefoons en tablets niet waarmaken. Die hebben geen knoppen en sticks.

De Vita zou het meeste in de buurt komen, maar dan heb je nog een klein scherm en je mist essentiele knoppen zoals de triggers, en bij de PS3 controller kun je de sticks indrukken voor nog eens 2 extra knoppen.

Plus een Vita is niet goedkoop.

Qua power zal de PS4 de WiiU natuurlijk wel verslaan, maar dat zal in het begin niet echt gigantische verschillen maken.

Watchdogs zou zeer goed gebruik kunnen maken van de WiiU gamepad door het te laten functioneren als telefoon display, dat zou met de second screen oplossingen van Sony en MS ook kunnen, echter is het daar onhandig in drukke momenten omdat je de controller moet loslaten.
De PS3 (in combi met een PSVita) kan al hetzelfde wat de WiiU kan?
En de PS4 gebruikt dezelfde PSVita.

Ik ben ook zeker geen fan van het feit dat ze de 2e keer 'ideeen stelen' bij de Wii, maar de stelling dat de PS4 niet hetzelfde kan gaat niet op, er is door Sony zelf meerdere keren gezegd van wel, en de hardware hebben ze op dit moment al klaar.
Heel fijn dat de PS4 in combinatie met de PSVita kan wat de Wii U ook kan, maar hoeveel mensen hebben straks daadwerkelijk een PS4 en een PSVita? Vrij weinig voorspel ik, in ieder geval bij lange na niet genoeg voor ontwikkelaars om er serieus mee aan de slag te gaan. Dan krijg je weer van die halfbakken dingen zoals al die optionele dingen wel hebben aangetoond. Het werkt niet fijn in de praktijk en ontwikkelaars doen slechts halfslachtige pogingen om het enigszins te implementeren en daarna doen ze er helemaal niets meer mee.
En daar heb je een punt. Waarom denk je dat de move nu ge´ntrigeerd wordt. Ze gaan de zelfde fout niet maken. Ontwikkelaars kunnen nu er vanuit gaan dat iedere ps4 bezitter het heeft en dus gaan ondersteunen.

Daarnaast is het ook de vraag of het goed uit de verf komt dat ontwikkelaars de via gaan ondersteunen neem aan dat ze niet gebundeld verkocht worden.
Dat zal best maar dan heb je dus 2 apparaten vast, lijkt me net echt handig als je op de bank relaxt aan het gamen bent.
Daar zeg je iets belangrijks, "mits je die hebt".

Ontwikkelaars kunnen er niet van uitgaan dat je die hebt en spellen zullen voor de PS4 en xbox720 dus nooit ontwikkeld worden voor gebruik met een tablet/smartphone/vita. Er zal op z'n hoogst wat extra functionaliteit beschikbaar zijn maar de gameplay mag er niet van af hangen.

Verder houdt een WiiU gamepad natuurlijk makkelijker vast als een gewone gamepad + tablet/smartphone. Of je moet puur op de tablet/smartphone gaan gamen maar dan mis je de fysieke knoppen weer...
Zie eigenlijk geen toekomst voor de WiiU. In ieder geval niet voor dit soort games. Met de Nintendo Wii heeft Nintendo duidelijk gemaakt dat men Microsoft en Sony niet volgt en een enorme berg aan third party ontwikkelaars zullen om diezelfde reden de WiiU skippen.
Dat blijkt niet uit de huidige ontwikkelingen. Hoe meer ik lees over de nieuwe PS4 hoe meer toekomst ik zie voor de Wii U. Deze generatie gaat anders worden als de vorige. En Nintendo had met de vorige generatie ondanks al het mislopen van multi-platformers al bewezen qua verkopen en winstgevendheid bovenaan te staan.
Ik doe dat al met de xbox360 en de htc8x icm SmartGlass.Werkt natuurlijk nog niet zo fijn als een WiiPad, maar toch, ik vind heel de gamepad van de Wii verschrikkelijk in de hand liggen. Dat is natuurlijk mijn mening. Maar goed de WiiU zal inderdaad bij de top3 horen, op plek nr 3:D

Verder deze game, ik heb meer het gevoel van net niet, in SaintsRow3 heb ik veel fun gehad, in Maffia2 meer serieuze missies, en gta een beetje de combo. Jammer dat oa youtube net niet de graphics laat zien.
  • De stem in de trailer: Person of Interest (PoI)
  • De vormgeving van de stad in 1 van de filmpjes, wireframe: PoI
  • De camera's: PoI
  • Het systeem ctOS: PoI
  • De hoofdpersonage, mist een suit...
  • Force Pairing: PoI
  • Iemand die je kan helpen (aka een Finch) via zijn/haar tablet: PoI
  • fighting-skills(zie de lange trailer): PoI
Gewoon het hele spel ademt die serie uit, en daar ben ik blij om. En ik denk dat als het spel uit is er nog wel meer overeenkomsten zullen zijn (bv dat enkele politiemensen aan je kant staan)

en net is aflevering 16 uit van het 2de seizoen...dus ik ga lekker kijken!
Toen ik het filmpje aan het bekijken was kon ik nou niet zeggen dat dit er beter uit ziet dan een gemiddelde PS3 game... Wellicht komen er in de toekomst meer games uit welke het maximale zullen halen uit de kracht van het apparaat :)
Filmpje is dan ook van ontzettend slechte kwaliteit. Heb de presentatie zelf op GameTrailer gevolgd, daar zag het er een stuk beter uit. Vergelijk voor de gein even de Killzone: Shadowfall trailer die gister door Tweakers is gepost en de versie die er vandaag is geplaatst. Wereld van verschil.
De engine van Watch Dogs doet me enorm denken aan een ander spel van Ubisoft namelijk Assasins Creed. Ziet er uit als een mooie nieuwe IP
Inderdaad, deed mij ook meteen denken aan Assassin's creed, met alle pop-ups.
Dat niet alleen, heb je gezien hoe het hoofdpersonage om zijn as draait, een sprintje inzet en op de grond landt... het is gewoon exact dezelfde motion capture als voor AC is gebruikt. Ik vraag me zelfs sterk af of het geen regelrechte copy/paste is geweest met een andere skin over spelwereld en het personage.

Neemt niet weg dat de basics van AC zich wel goed lenen voor deze game, maar het is erg jammer dat het zo enorm herkenbaar is als een AC ripoff. Er zijn veel meer details te vinden die erop wijzen, zoals de stijl van iconen en popups zoals je zegt, maar zelfs de posities daarvan, het 'wieltje' met daarin je items en wapens... the list goes on.

Ik hoop niet dat Ubi dat concept blijft kopieren. Hier lijkt het nog wel aardig op z'n plaats, maar ik vind het toch al wel een beetje jammer.
Waarom het wiel opnieuw uitvinden, ik denk dat de looks en behaviors van de personage het enigste wat gecopyed is, het heeft zichzelf bewezen dat dit gewoon werkt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Anvil_(game_engine)

Waarschijnlijk is er een studie/test naar gedaan en is dit resultaat eruit gekomen waarom het risico lopen en extra vertraging door dit weer te wijzigen?
Ik kreeg ook meteen die vibe, viel me op dat veel van de 'soepele animaties' hetzelfde zijn, en dat het effect wat in AC gebruikt word om het einde van een synchronisatie gebied aan te geven is hier meer een soort algemeen effect wat te pas en te onpas uit je telefoon vliegt.
Wauw dit ziet er echt heel gaaf uit! Doet me heel sterk denken aan een game versie van de tv serie Person of Interest (aanrader!). En de graphics liegen er ook niet om, weliswaar niet (veel) beter dan een huidige top PC game op hoogste settings, maar zeker een stap voorwaarts t.o.v. de huidige console games!
'Person of Interest' is ook het eerste wat in mij opkwam toen ik de trailer van deze game zag.
Deze game gaat bij mij zeker op de PS4 draaien zodra die uit is!
Daar deed het mij ook heel erg aandenken. Niet dat dit erg is :-) tijd voor een PS4 tenzij het ook op PC uitkomt....
ik vraag me af hoe de integratie met smartphones en dergelijke wordt gebruikt.

In GTA IV had je een telefoon op zak waarop je gebeld werd, hoe gaaf zou het zijn als je middels een app gebeld wordt op je eigen fysieke telefoon door Roman?

zou zeker ten goed komen aan de immersiviteit van een game.

Het scannen in watch dogs wat je doet via een Tablet? ik zie mogelijkheden genoeg

[Reactie gewijzigd door wicked1980 op 22 februari 2013 16:41]

Dat zou trouwens een ziek vette feature zijn in gta v. Ik hoop van harte dat dit ook nog mogelijk zou kunnen zijn op mijn 'oude' xbox 360 :(
Hopelijk wordt het een stuk interactiever dan GTA.


Voetgangers zijn daar toch een beetje "opvulling". Ze lopen een beetje rond, rennen weg van geweervuur en vliegen mooi als je ze raakt met een auto. Maar echt randomly generated info van elke NPC? Dat zou zo mooi zijn! Dat je bijvoorbeeld mensen echt kunt stalken, en dat het profiel dan blijkt te kloppen.

Voorbeeldje:

Ik zie iemand lopen met als profiel "secretaresse bij bedrijf X". 100% dat ik dan even ga proberen om te kijken of die ook wel echt bij bedrijf X werkt, wat de kantooruren zijn etc. Als ze dat goed weten te krijgen ben ik om (zal helaas wel niet gebeuren, want dat kost veel en veel te veel tijd)
Ik kan echt niet wßchten op Watch Dogs. Een keertje echt iets anders mits het goed is uitgevoerd. De 2 filmpjes die ik tot nu toe heb gezien waren imho briljant.

Hoop alleen niet dat het te repetitief gaat worden. Mensen scannen -> missie eraan -> verder. Als ze het goed aanpakken zou je het gevoel moeten gaan krijgen dat je echt in die stad leeft en doet. Iets wat bijvoorbeeld bij GTA mist. Kan natuurlijk ook niet, teveel actie gericht spel om rustig rond te lopen.

Ow, bedenk me net iets dat het wel erg vet zou zijn als die online integratie iets als Ingress wordt. Zou mijn god niet weten hoe, maar locatie gebaseerde games waarbij je moet samen werken en je daarbij je character ingame beinvloed ka (iig in mijn hoofd) er vet zijn.

[Reactie gewijzigd door MathijsR op 22 februari 2013 13:12]

Ik hoop echt dat ze het 'stad' gevoel zoals in Mafia II kunnen nabootsen, naar mijn gevoel was het een drukke en echte stad wat Liberty city niet was.
Wat ik eigenlijk het interessants vind aan Watch Dog is de link die het legt met internet privacy en de huidige stand van zaken omtrent persoonsgegevens.

Dus die grote bedrijven die bakken geld verdienen zijn de slechterikken.. maar het hoofdkarakter (a la anonymous/random politiek gemotiveerde hackers van nu) is ook geen 'good guy'.

Komt dit spelleke overigens ook uit voor de PC?... gezien ze het toch al op een pc maken :+
Ow, bedenk me net iets dat het wel erg vet zou zijn als die online integratie iets als Ingress wordt. Zou mijn god niet weten hoe, maar locatie gebaseerde games waarbij je moet samen werken en je daarbij je character ingame beinvloed ka (iig in mijn hoofd) er vet zijn.
Dan graag wel singleplayer en niet multiplayer, GPS is namelijk zÚÚr fraudegevoellig als het op smartphones aankomt want je komt echt om in de apps die GPS data kunnen faken.
Lijkt mij nu al een van de leukste games van dit jaar. Het filmpje waarin Aiden de vrouw redt en achtervolgd door de politie wordt etc is wellicht pre-scripted maar het laat toch zeer leuke dingen zien zoals het hacken van allerlei elektronische systemen die je naar je hand kan zetten. Lijkt me ook gaaf dat wanneer je door de stad loopt en je 2 situatie's tegenkomt waaruit je moet kiezen. Stop je bijvoorbeeld een aantal bankovervallers door die paaltjes uit de grond te laten komen of redt je aan de andere kant van de straat een oud vrouwtje die overvallen wordt.

Ben wel benieuwd waar het verhaal uiteindelijk naartoe gaat en hoe het zal eindigen. Informatie waar we hopelijk snel achterkomen op o.a. de E3.
Yep, vooral als je morele keuzes moet gaan maken.

-Is het "eerlijker" om geld te stelen van iemand die rijk is, dan van iemand die arm is, maar wel crimineel?

-Wat doe je met politiemensen? Neerschieten of non-lethal onschadelijk maken?

-Hebben je acties effect op je status?

-Kun je de camera's vantevoren onschadelijk maken?

-Kan ik iemand vermoorden om iets wat nog niet heeft plaatsgevonden?

Zoveel keuzes. Hopelijk werken ze het goed uit, en zit de "crime meter" er ook wel eens naast (zoals wel vaker met systemen). Werkt geld stelen van mensen door in de rest van het spel? (Bijv, jat je geld van een gangster, krijg je dan later nog problemen?)

Geweldig, als ze alle mogelijkheden benutten!
Ik vermoed dat deze game zwaar zal leunen op hoe leuk en divers de sandbox gaat zijn.

Is die saai en repetitief dan zal deze game al snel tegenvallen. Dus inderdaad, het is te hopen dat alle mogelijkheden die onder andere Jeroenneman noemt hierboven ook echt benut worden. Want juist het feit dat je 'heel ver kan gaan' en dat keuzes die je maakt invloeden hebben ook later in de game zou deze sandbox eindeloos interessant kunnen maken... en houden.
Dus zoals ik het filmpje begrijp slaat hij 1 loser (zo iemand kan je nog geen eens een crimineel noemen) neer die een mevrouw wou neersteken en zorgt ervoor dat meerde politieagenten om het leven komen (3:34) om een mevrouw te redden. red toch eerder een politie agent dan een hulpeloze mevrouw.
lol, zo had ik het nog niet eens bekeken. Best raar inderdaad als je er met zo een bril naar kijkt.

Komt ook een beetje overeen met films. 'Nee ik (held) schiet jou (eindbaas) niet dood, want dan ben ik even slecht als jij'. Hierdoor mogen we dan even simpel vergeten dat 'de held' ondertussen al een klein dorp heeft uitgemoord om bij de eindbaas te komen.

Weer ontopic:
Wellicht heeft het verhaal er ook mee te maken dat er zo een politiemacht op af komt. Het lijkt me sterk dat er door een achtervolging direct een hele politiemacht wordt ingeschakeld.
Maar daardoor heb je ook het fenomeen 'Controlfreak' wat die kerel uiteindelijk is. Hij is niet meer voor rede vatbaar, en wil alles en iedereen die kwaad in het zin heeft in de stad uitmoorden als hij die tegen komt, alleen om zijn gezin te beschermen.

En voor hem zal het meer zo zijn, dat de Politie er maar niet mee bemoeien, dat dat hun eigen probleem is, terwijl de Politie het weer heel anders ziet.
Dat is juist de samenhang van hoe het spel er qua hoofd personage redelijk gestoord in elkaar zit. (Gezien vanuit de mentale gesteldheid van de hoofdpersoon)
Hmm.

Beter klapt ie die kerel, sluipt weg, stopt die enorme magnum weer in zijn zak en loopt onopvallend langs de politiewagen zodat ze de boef kunnen vangen.

Rondrennen met een getrokken wapen doet het nooit zo goed in een 'echte' wereld.

Zo zou ik het doen, in ieder geval ;)

[Reactie gewijzigd door alingebruik1978 op 22 februari 2013 14:05]

Volgens mij zal het juist de clou van het spel worden dat je dus moet beslissen of je het de moeite waard vindt; en met dergelijke fouten leren leven. Waarschijnlijk had je die boef gewoon met wat meer stealth kunnen overmeesteren ofzo, maar voor het filmpje willen ze natuurlijk een achtervolging laten zien. Die onvoorspelbaarheid ('als ik die boef niet meteen te pakken neem, veroorzaak ik extra slachtoffers') zou wel eens een belangrijk mechanisme kunnen zijn. In elk geval denk ik niet dat je de hele game lang achter zakkenrollers zult moeten aanrennen en politie afknallen.
Dit is pas echt een game waar ik in een lange tijd weer van sta te kijken!
Echt dit vind ik een terechte goedgeprezen nieuwkomer in de gameindustrie, het concept is origineel, de gameplay en de open wereld zien er erg goed uit, alhoewel de graphics er van dichtbij er een beetje crappy uitzien, maar dat maakt verder niet uit voor de game.
En vooral dat de game een beetje gebouwd is op toevalssituatie's zodat je moet gaan zoeken naar criminelen en bepaalde situatie's e.d. maakt het voor mij alleen maar moeilijker om te wachten op de game!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True