Door , , reacties: 72, views: 86.698 •

Database-analyse in jouw voordeel

Wat het 'probleem' waar Pearce tegenaan loopt precies is, wil Morin uiteraard niet zeggen, want daar is het nog te vroeg voor. Het is een van de details die Ubisoft de komende maanden nog op tafel zal leggen, bijvoorbeeld als we voor het eerst zelf aan de gang mogen met het spel. Dat moment lijkt nu echter nog ver weg, en dus concentreren ons nog maar eens op de gameplay.

Mensen scannen

Vooropgesteld: heel veel nieuws ten opzichte van de gameplay die we tijdens de E3 al zagen levert dat niet meteen op, maar enkele details vertellen wel iets over hoe Watch Dogs uiteindelijk zal spelen. Dat Pearce mensen kan 'scannen' via zijn Profiler was al bekend. Hij weet precies wie op straat een gokschuld heeft en wie verwikkeld is in een rechtszaak om voogdij. Hij hackt de bankgegevens van een toevallige passant en heeft even later bijna 800 dollar die niet van hem zijn in zijn handen. Best handig, in tijden van crisis!

Watch Dogs

Dat soort grapjes is leuk en zal te zijner tijd voor een glimlach zorgen, maar het gaat al snel veel verder. Aiden scant een vrouw die door ctOS wordt aangeduid als een mogelijk slachtoffer van een misdrijf. De reden daarvan kan heel divers zijn en wordt aangegeven vanuit ctOS' database. Dit is geen fictieve functie, legt Morin uit. "De politie in New York beschikt al over een vergelijkbaar database-analysesysteem dat misdaden kan voorspellen. Er zijn zelfs arrestaties verricht omdat dat systeem voorspelde waar de politie moest zijn. Het is de toekomst." Een toekomst die door velen als gevaarlijk zal worden aangemerkt, voegen wij daar graag aan toe.

Getuige van mogelijk misdrijf

Laten we ons voor nu weer concentreren op het heerlijk fictieve ctOS-systeem. Pearce volgt de zojuist gespotte vrouw en ziet dat de kans dat zij slachtoffer wordt van een misdrijf steeds groter wordt. De reden: ctOS heeft in de buurt haar ex-man ontdekt die een straatverbod heeft. Zijn percentage in 'waarschijnlijkheid dat hij een strafbaar feit zal begaan' stijgt en voor je het weet is Pearce getuige van een schermutseling. Op dat moment kan de speler zelf bepalen of hij zich ermee bemoeit of niet. Dat kon overigens al eerder; Watch Dogs simuleert een persistente wereld, zolang de speler in het spel zit. Dat betekent dat het misdrijf ook zou worden gepleegd als Pearce de vrouw nooit had gevolgd en gewoon zijn eigen weg was gegaan.

In de demonstratie komt Pearce tussenbeide en zet hij de achtervolging in op de crimineel, die hij uiteindelijk overmeestert. Probleem is echter wel dat Pearce geen agent is, en de politie geen verschil ziet tussen een crimineel met een pistool en iemand die achter die crimineel aan zit, eveneens met een pistool. Tijd om te gaan dus voor Pearce, die diverse onderdelen van de stad in zijn voordeel kan gebruiken. Wat opvalt is hoe vloeiend alles verloopt, en dat roept ook een beetje de vraag op hoe 'echt' deze gameplay is: zulke vloeiende, foutloze gameplay komt voor trailers vaak tot stand door een pre-scripted scène op te nemen, maar het blijft een aardige indicatie van hoe Watch Dogs uiteindelijk speelt.

Populaire gebruikersreviews

Meer gebruikersreviews over deWatch_Dogs

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneApple iOS 8