Door , , reacties: 72, views: 86.654 •

Watch Dogs en de PlayStation 4

We zijn erg benieuwd naar Watch Dogs, maar gezien de gelegenheid is de PlayStation 4 natuurlijk het eerste onderwerp van gesprek. In het New Yorkse hotel waar alle medewerkers van PlayStation, de verschillende ontwikkelaars en de journalisten zijn ondergebracht wordt al de hele ochtend nagepraat en geanalyseerd, en waar twee personen met verregaande interesse in de game-industrie elkaar ontmoeten is dat natuurlijk niet anders.

Ontwikkelen makkelijker voor PS4

Voor Morin springen er twee dingen uit. "In de eerste plaats is de focus die Sony legt op het versimpelen van de ontwikkeling van games fantastisch. Hoe meer een console op een pc gaat lijken, hoe gemakkelijker het wordt. Vergeet niet: elke game wordt in eerste instantie op een pc gemaakt." Als ontwikkelaar spreekt hij over iets dat niet elke consument meteen mee zal krijgen. Vergeet niet dat de PlayStation 3 lange tijd berucht is geweest omdat het moeilijk was om er games voor te ontwikkelen. Daar lijkt Sony van te hebben geleerd.

Watch Dogs

Daarnaast sluit de nadruk die Sony op connectiviteit tussen spelers en tussen diverse apparaten legt, rechtstreeks aan op de setting van Watch Dogs. Sony is druk bezig Watch Dogs een gespreid bedje te bezorgen waar de game eind 2013 in mag belanden. "Sony's visie op connectiviteit is goed vergelijkbaar met hoe wij een next-gen game-ervaring zien. We hebben het niet over de limieten van een console, maar over de limieten van gamers en van onze samenleving. Je moet jezelf afvragen hoe de gamer er binnen deze samenleving uitziet. Die verschilt wezenlijk van de gamer in de tijd dat ik een kind was. Tegenwoordig gaan we zitten, en terwijl we spelen checken we even de mail op onze smartphone, lezen we iets op een tablet, schakelen we tussendoor even over naar de tv, enzovoort."

Multitasken

"Mensen zijn continu aan het multitasken. Je kunt geen 'standaard'-game meer maken, je moet rekening houden met dat soort dingen. Je moet het gegeven omarmen dat gamers met hun aandacht soms op wel zes plaatsen tegelijk zijn. Wat dat aangaat: Watch Dogs gaat over iedereen die kijkt naar iedereen. Je denkt dat je alleen bent in je singleplayer, maar dat is nog maar de vraag. Misschien is dat wel niet zo, misschien kijkt er wel iemand mee... Dat soort dingen past perfect in wat Sony heeft aangekondigd, met het tweede scherm, het streamen, et cetera."

Watch Dogs

Dat klinkt tricky. We zien in de tijdens de presentatie getoonde gameplay inderdaad hoe een andere speler een camera van het overkoepelende beveiligingssysteem ctOS bestuurt. Sommige gamers zullen dat leuk vinden, maar niet iedereen zit te wachten op pottekijkers. Uiteindelijk zullen gamers die het echt niet willen geen anderen toe te hoeven laten in hun spel, maar Watch Dogs zit wat de online functies tussen diverse spelers betreft ingenieus in elkaar, op een manier die naadloos aansluit op de door Sony aangekondigde features. Hoe precies? Dat blijft voorlopig even geheim. Tot de E3, vermoeden wij zomaar.

Ook op PS3 en Xbox 360

Toch zal Watch Dogs niet afhankelijk zijn van de PS4-features. Watch Dogs verschijnt voor de PlayStation 4, maar ook gewoon nog voor de PlayStation 3 en de Xbox 360. Natuurlijk zullen die versies er anders uitzien. Simpele pr-logica schrijft voor dat we tot nu toe vermoedelijk gewoon pc-beelden voorbij hebben zien komen, die mogelijk representatief zijn voor de uiteindelijke kwaliteit op de PlayStation 4. De PS3 en de Xbox 360 zullen het met een tandje minder moeten stellen. Hebben we die open deur ook weer even ingetrapt.

Populaire gebruikersreviews

Meer gebruikersreviews over deWatch_Dogs

Populair: Samsung Intel Smartphones Processors Sony Microsoft Games Apple Consoles Politiek en recht