Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 71, views: 63.122 •

Voorlopige Conclusie

Met een mooie PS Vitaversie en een interessante Wii U-versie ondersteepte Ubisoft op de E3 nog maar eens dat Assassin's Creed III een titel is om in de gaten te houden, daar lijkt nu al geen twijfel meer over te bestaan. De vraag die nog rest is welke verrassingen Ubisoft de komende vier maanden tot de release van het spel nog in petto heeft. We verwachten namelijk dat de op de E3 aangekondigde en getoonde features en mogelijkheden in de gameplay zeker nog niet de laatste zullen zijn voordat Assassin's Creed III op 30 oktober in de winkels verschijnt. Alleen de Wii U-versie zal wat langer op zich laten wachten; Assassin's Creed III wordt een launch-titel voor de Wii U, maar het is nog niet bekend wanneer Nintendo's console in de winkels zal verschijnen. Datzelfde geldt dan ook voor Assassin's Creed III voor de Wii U.

Titel Assassin's Creed III Box Assassin's Creed III
Platform Xbox 360, Playstation 3, pc, WiiU
Ontwikkelaar Ubisoft
Uitgever Ubisoft
Releasedatum 30 oktober 2012

Assassin's Creed IIIAssassin's Creed IIIAssassin's Creed IIIAssassin's Creed IIIAssassin's Creed IIIAssassin's Creed IIIAssassin's Creed IIIAssassin's Creed IIIAssassin's Creed IIIAssassin's Creed IIIAssassin's Creed IIIAssassin's Creed IIIAssassin's Creed IIIAssassin's Creed III


Door Jurian Ubachs


Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Reacties (71)

Prachtige consolegame! Ubisoft is goed bezig!!
De PC staat er ook gewoon tussen als platform?
Maar het is niet gemaakt voor een pc, maar voor een console.. helaas merk je dat op de pc met de belabberde port die ze er van maken -.-
Dat ben ik niet met je eens. AC games zijn inderdaad ports, maar altijd zeer goed speelbaar op de PC en zeer vermakelijk met goede, betere graphics dan op de consoles.
Misschien ben ik dan een geval apart, maar ik vind AC niet te spelen met een controller. Met het toetsenbord kan ik een stuk preciezer in de combat switchen en over daken rennen. Met een controller kwam het regelmatig voor dat ik mis sprong omdat ik wat precisie miste die ik met muis en toetsenbord wel had.
En ik denk dat jij een beetje te eigenwijs ben,

Het ligt er maar net aan wat je gewend ben
Bij veel games kan ik de controller niet gebruiken en zijn een muis+tobo "verplicht". bij AC werkt de controller zeer goed. in het begin moest ik voor somige time trials nog weleens switchen naar muis+tobo. en zelfs nu spring "ik" een compleet verkeerde kant op als dat ik aanwijs. Maar deze game kan ik wel lekker vanaf de bank spelen met een controller.

Je hoort geregeld dat mensen AC een beetje beu aan het worden zijn maar man wat heb ik zin om weer over alles (en iedereen) heen te rennen! ook mooi hoe je nu door de bomen kan rennen.
@arnoudx6
Wat heeft dat met eigenwijs zijn te maken? Ieder heeft zijn voorkeur, ik sluit mij er bij aan dat AC voor mij persoonlijk beter te spelen is met een keyboard en muis, maar dat heb ik met alle games.

Dat is ook de reden dat ik geen console heb, ben ik daarom dan ook eigenwijs?

Het enige wat ik fijn vind aan een controller is dat je bijv. bij GTA ook eens gecontroleerd gas kan geven.

[Reactie gewijzigd door ThePope90 op 15 juni 2012 08:01]

Mijn Reactie was tegen over ( Hubman "ik denk dat je controller kapot was...")

Dat vind ik gewoon een reactie die nergens op slaat
Ah oke, tweakers laat niet alle comments genest zien dus het leek op een reactie op JanW 8)7

Excuses :X
[knip]Dubbele post[/knip]

[Reactie gewijzigd door ThePope90 op 15 juni 2012 07:58]

Ik vind het prima werken met muis en toetsenbord, en de vaste internetverbinding daar heb je "oplossingen" voor.
De connected to play zat volgens mij alleen op AC2 hoor... Ik kan in ieder geval Revelations gewoon spelen zonder internetverbinding.
Dit ga jij niet begrijpen Hubman... maar pc gamers kunnen vaak alle games met gemak met toetsenbord + muis spelen

Maar als nog... wat is het probleem van een controller en internetverbinding gebruiken op een pc??
Even @ iedereen:
Het lijkt mij overduidelijk dat Hubman een troll is. Bekijk ook maar eens zijn andere reacties die hij elders op de site heeft geplaatst bij andere berichten.

Gaat het over Apple, dan zegt Hubman: Ach die domme pc-gebruikers blabla, jamemr dat ook Apple is overgestapt op x86.
Gaat het over console dan zegt Hubman hetzelfde, maar gaat ie allemaal onzinargumenten erbij verzinnen die hij niet kan uitleggen als je het hem vraagt. Dan gaat ie namelijk in de aanval zoals hierboven! En dat allemaal puur om reacties uit te lokken.
Ik gok dat 9 van de 10 reacties van hem een bash op pc-gebruikers is, waarbij de inhoud van posts bovendien vaak zeer onjuist is. Ik raad iedereen aan om deze reacties van hem eens te lezen, en daarna niet meer op hem te reageren, maar gewoon een -1 geven aangezien vrijwel elke reactie een poging tot trolling is. Zo ook de eerste reactie van hem bij dit spel puur bedoeld is om een reactie te krijgen van een pc-gamer.

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 12 juni 2012 17:21]

Graphics zijn nauwelijks beter en de controls zijn overduidelijk voor de console bedacht. Ik vind het zeker geen goede ports, dan hadden ze wel wat meer DirectX 11 en tesselation enz. toegepast.
Dit is zeker een spel waar mensen een Vita voor gaan kopen.
Toen hij aangekondigd werd heb ik direct de PC versie gepre-orderd.
Deze spellen zijn altijd fantastisch en ze geven aan dat ze dit keer meer op
de templar / assassin war gaan richten :D
laat ik nou al een vita hebben :+

Ik krijg een beetje het gevoel alsof dat hele 'zeeslagje' niet zo geweldig is, terwijl ik wel behoorlijk overdonderd was door de filmpjes die ik daarover heb gezien
Jammer dat die takken geen enkele sjoege geven terwijl je ertussendoor zwiept. Verder niet zo veel op aan te merken, dus dat is positief :-)
Zeker jammer, maar misschien dat ze dit nog aanpassen voor de release. Zou in ieder geval het gevoel van realisme ten goede komen.
Vaak komen dat soort dingetjes aan het eind van het ontwikkelingsproces. Laten we het hopen!
Lijkt me niet. Daar moeten de hele models van de bomen op aangepast worden met vertex colors.
Misschien hebben ze dat al gedaan, maar is de beweging nog niet geanimeerd of met physics opgezet ;-) Blijven hopen ^^

[Reactie gewijzigd door jreijmer op 12 juni 2012 13:16]

Het lijkt me niet dat ze vertex colors gebruiken om die bomen te animeren...

Daarbij zullen er maar een aantal bomen zijn die steeds geinstanced worden, wat het vervangen enorm versneld.
In de eerste gameplay trailer latenze anders wel beweging zien. Het kan best zijn dat het voor deze gameplaytrailer het doorbuigen verwijderd hebben omdat het niet stabiel is.

Het lijken me zware berekeningen die de inmiddels verouderde consoles misschien gewoon niet aankunnen.

Hopen dat als de consoles het niet doen, de PC- versie het wel doet.
Daar heb je misschien wel een punt, veel van de gameplay filmpjes deze keer waren op PS3.
Tsja ze zeiden dat AC3 een vernieuwde engine had maar ik vind het er allemaal maar matigjes uitzien. Misschien dat de PC versie mij anders doet denken, en dat die betere graphics heeft dan deze console beelden.
Jammer dat de redactie screenshots uit het pre-rendered filmpje heeft gebruikt terwijl er zelfs al voor de E3 gameplay filmpjes/fragmenten beschikbaar waren.
Mijn punt is dat de kwaliteit van het werkelijke gameplay zich niet (maar dan ook echt niet) kan meten met de screenshots van het voorgerendert filmpje.
Zo doet tweakers mee met een vrij lage vorm van misleiding (switch and bait) want ook veel tweakers denken door deze beelden dat dit het spel gaat worden.
Ik snap niet helemaal waarom tweakers dit doet, het heef toch geen enkel voordeel om een game mooier voor te stellen dan de werkelijkheid?
We doen helemaal niets, we gebruiken gewoon de enige screenshots die voor handen zijn. Gameplaybeelden kun je terugvinden in het filmpje op de eerste pagina. Dat screenshots van games vaak mooier / meer polished zijn dan de game in werkelijkheid, is in de game-industrie haast gemeengoed geworden. Daarmee wil ik overigens niet beweren dat je het dan maar okÚ moet vinden, maar meer om aan te geven dat we niet moedwillig mooiere screenshots van game X plaatsen en dan niet zouden doen bij game Y. We plaatsen wat voor handen is.
Gelukkig gaat dit bij Crysis 3 niet op :+
De graphics van de gameplay waren dermate slecht (de herten leken wel uit legoblokken gemaakt zo hoekig) dat we er toch wel vanuit kunnen gaan dat er nog heel wat aan de graphics gewerkt gaat worden voor de release. In de huidige status zou het gewoon 3 stappen achteruit zijn, en dat kan men zich moeilijk permitteren met zo'n high profile franchise.

Ik stoor me vooral aan het feit dat ze vooral de Amerikanen willen paaien met anti-britse gevechten, en er volledig aan voorbij lijken te gaan dat de amerikanen onafhankelijk willen worden omdat de britten slavernij hadden verboden. En als we het verhaal enigszins volgen blijkt net dat de Assassins v˛˛r vrijheid zijn en dus slavernij net zouden moeten bestrijden, om nog maar te zwijgen over het feit dat de founding fathers zowiezo geschiedkundig al gelinkt worden aan de tempeliers...
Daar valt tegenin te brengen dat het hele principe van koloniŰn ook was; het land en de mensen zoveel mogelijk uitzuigen voor het eigen rijk.

Ik kan goed begrijpen dat er naast de slavernij kwestie ook andere (geldelijke/belasting) kwesties speelden waardoor ik als inwoner van het destijdse Amerika ook zoiets had gehad van, weg met die roodjassen.

Bovendien word er vermeld dat er aan beide zijde tempeliers zijn in de review. Ik ben het met je eens dat de Engelsen hierin op de 'back-foot' worden gezet, maar eens te meer blijkt dat er oorlog valt te voeren voor aan beide zijden alle verkeerde redenen. Laten we hopen dat de motivatie om te moorden voor Connor in ieder geval zo goed gerechtvaardigd kan worden als voor Altair. Bij Ezio werd dit al schimmiger, moorden voor wraak en voor de experience van je brotherhood leden vond ik minder goed te accepteren dan de daadwerkelijk harde gevechten tegen echte, tastbare kruisvaarder tempeliers in de Assassins Creed 1 missies.

Daarnaast vind ik het vechten een beetje te OP worden. In AC1 had je echt het idee dat je soms weg moest zien te komen, wat resulteerde in een klopjacht door de hele stad, met beierende klokken en alle hectiek van dien. Dit miste ik wel in bijvoorbeeld Revelations. Naast dat er niet eens de noodzaak meer is om weg te komen (zelfs 30 vijanden leg je nog zo om) is het als je dan wegvlucht ook een koud kunstje om met 20 seconden niet meer gezien te worden. Dit maakt het geheel iets minder episch in mijn mening. Daarnaast vind ik het ridicuul dat je zo makkelijk overal maar full speed naar je target kan sprinten zonder dat er ook maar een hond zich omdraait en zich afvraagt wat er aan de hand is. Je valt met je kostuum ook enorm op tussen de mensen. In AC1 maakte het 'sense', je was in essentie vermomd als monnik. Ik snap wel waarom het eruit is gehaald, het was te langzaam, maar de beste kills komen voor mij uit AC1. Het langzame steeds dichterbij sneaken, ongezien blijven, ineens uit je dekking sprinten, en niets kruisboog, bom of pistool, nee, keiharde close kill sprong in het gezicht, neerleggen, de ogen sluiten, en dan in de enorme chaos zien te ontsnappen. Epic.
Ik denk dat hitman meer jou game is. Bij die game doe je een keer een kippenpak aan op mardi gras, laat je een piano vallen zodat het een ongeluk lijkt, saboteer je een barbeque, vergiftig je een drankje, enz.
http://media.giantbomb.com/uploads/0/1550/201626-image10.jpg

barbeque sabotage:
http://www.youtube.com/watch?v=ATz1DYsJULs

mardi gras (kippenpak, piano):
http://www.youtube.com/wa...tion_id=annotation_759321

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 12 juni 2012 17:04]

mooie review!
Vind het jammer dat er weinig physics in zitten. Die takken bewegen niet eens als hij al slingerend door de bossen heen gaat. Verder ziet dit er niet uit als een pc game. Hoop toch echt dat ze de pc versie wat meer schoonheid mee gaan geven.
Gelukkig doen steeds meer bedrijven wel weer iets meer voor de pc de laatste 2 jaar, zoals betere graphicsdetails en natuurlijk hogere resoluties beschikbaar. Men ziet ook in dat de huidige consoles aan het eind van hun latijn geraken en je misschien de games ook nog op een nieuwe console uit zou kunnen brengen die de consolewereld (hopelijk) weer wat stappen vooruit kan brengen, waardoor de gameplay voor iedereen beter kan worden.

Van mij mag sowieso de nieuwe generatie consoles snel uitkomen, we zitten nu namelijk al zo'n 4 jaar op het maximale van de consoles, waardoor we weinig verbeteringen meer zien. Sowieso grafisch, maar ook de processorkracht is vrijwel geheel gebruikt. Wat er nog kan worden gewonnen kost zoveel tijd en geld dat het niet rendabel is.
Mooie setting, al vind ik die bossen en sneeuw niet echt bij AC passen. Ik had liever een soort wilde westen gezien met kleine stadjes enz. De AI van de soldaten in deze game is ook niet best, in het filmpje zie je dat ze rustig blijven wachten terwijl hun kameraden worden afgeslacht.
De AI van de soldaten in deze game is ook niet best, in het filmpje zie je dat ze rustig blijven wachten terwijl hun kameraden worden afgeslacht.

Nog nooit een AC game gespeeld zeker? ;)
Nog nooit een AC game gespeeld zeker? ;)
Jawel, maar met alleen een zwaard/mes oid snap ik nog dat ze er niet allemaal tegelijk op hem afduiken. Nu staan ze echter met musketten in de hand op een afstand toe te kijken.
Heb je enig idee hoe lang het duurt en hoe precies werkje het is om zo'n musket te herladen? Als je snel bent heb je toch zeker 20-30 seconden nodig, gedurende die tijd ben je ook volkomen weerloos.

Als er een random iemand met een mes op mij afkomt is dat het laatste wat ik ga doen, je kan hem beter gebruiken als bajonet of als vechtstok.

Daarbij was het al vervelend in de vorige AC games als er 2 wachters met een boog of musket op je aan het schieten waren, ik denk dat het bijna instant desynchronisatie is als er 10 wachters op je aan het schieten zijn. Misschien niet realistisch dat ze niks doen, maar anders wordt de game aartsmoeilijk, zo niet onspeelbaar.
Sterker nog, het was een vrijwel waardeloos wapen als je het individueel gebruikte. Het werd vooral gebruikt en masse, net als de scheepskanonnen. Moet je het volgende eens lezen :

Het laden van een musket kostte veel tijd: eerst moest de pan (voor de ontsteking) met kruit worden gevuld, waarna het losse kruit, de prop en de lading via de voorzijde van de loop moesten worden geladen en met een laadstok worden aangestampt. In de 17e eeuw was de vuursnelheid veelal 1 schot per minuut. Bovendien was het wapen niet altijd even betrouwbaar vanwege de gladde loop, warmteontwikkeling en vervuiling van het wapen. Musketiers waren daarom vaak met een rapier bewapend, die zij op het slagveld altijd bij zich droegen; ook werd ze geleerd de musketkolf als slagwapen te gebruiken.

Musketvuur werd dan ook niet gebruikt om gericht te vuren, maar door met massale salvo's zoveel mogelijk schade toe te brengen aan de vijand. Door de ontwikkeling van militaire exercities, waarbij de soldaten in gecoordineerde bewegingen marcheren, laden en vuren, kon een grotere effectiviteit worden bereikt. De verdere ontwikkeling en professionalsering van de Europese staande legers, wapens en exercities leidden ertoe dat de vuurkracht en vuursnelheid steeds groter werden. Aan het einde van de 18e eeuw werd een soldaat geacht tenminste 3 keer per minuut zijn wapen te kunnen laden en vuren volgens voorschrift.

Pruisische schootstests in 1790 met musketten uit 1782, met als doel een zeildoek van 32 m breed en 1,80 m hoog (de afmeting van een infanteriecompagnie) gaven volgende resultaten:

afstand 300 m - treffers 20 % (op een doel van 32m breed!)
afstand 200 m - treffers 25 %
afstand 140 m - treffers 40 %
afstand 70 m - treffers 70 %

Bij een afstand groter dan 100 m waren ernstige verwondingen relatief zeldzaam; bij een afstand kleiner dan 50 m konden ze ernstig zijn. Vanwege het relatief grote kaliber van de wapens (.69 tot .85) waren verwondingen aan lichaamsholtes, -hoofd, borst en buik,- vrijwel altijd dodelijk; verwondingen aan armen en benen leidden vaak tot amputaties als het bot verbrijzeld was.

[Reactie gewijzigd door HgnX op 12 juni 2012 18:58]

Ieder zijn mening, maar ik vind de sneeuw juist weer een extra toevoeging geven. Een soort van 'wilde westen' beleef je al doordat Connor een boog gebruikt :)
De AI van de soldaten in deze game is ook niet best, in het filmpje zie je dat ze rustig blijven wachten terwijl hun kameraden worden afgeslacht.
Herinner je nog dat ze in AC1 en 2 riepen "Wait for an opening!" tijdens gevechten als je stond te counteren? Dat gaf nog enige verklaring voor het passieve gedrag van de guards in gevechten ;)
haha mooie reacties hierop. bla bla, als een maat van je word afgeslacht dan schiet elke halve zool ook al is hij niet accuraat. minstens proberen.
Valt me op dat het gebruik van de boog nogal inconsequent is. In de gerenderde filmpjes heeft Connor de boog in zijn linkerhand, de pees in de rechter (en de pijl aan de verkeerde kant van de boog |:(, tegenvaller voor zo'n historische game). Maar in het gameplay filmpje zit de boog juist in de rechterhand.
Blijft in mijn ogen een van de beste games, Ubisoft is de laatste tijd lekker bezig
en toch blijf ik moeite hebben met de setting.. De steden van de vorige SC series waren prachtig en spraken echt tot de verbeelding.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.