Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 43, views: 58.786 •

Voorlopige conclusie

Dishonored lijkt een lekker veelomvattende game te worden. Een flinke stad om te verkennen, met gevaar dat van alle kanten dreigt. Een uitgebreid verhaal dat door wraakgevoelens voortgedreven wordt - altijd een goede voedingsbodem - en een uitgekiende set aan skills die je geen goddelijke krachten geeft, maar wel de ruimte om lekker te combineren en over een tactiek na te denken. Het spel biedt je daarmee lekker veel opties. Er zijn steeds diverse manieren om je doel te bereiken. Elk gebouw is op meedere manieren binnen te komen.

Dishonored

Daar houden de makers op een slimme manier ook rekening mee, zodat missies nooit makkelijk worden. De makers passen de locatie van je slachtoffers aan. In een pand zijn een stuk of tien locaties opgenomen waar je doelwit zich kan bevinden. De plek waar je het pand binnenkomt bepaalt waar je doelwit zich op zal houden, gecombineerd met een random-factor. Mocht je een missie over moeten doen, dan zal een slachtoffer zich dus niet snel op dezelfde plaats bevinden, al helemaal niet als je via een andere weg het pand weet binnen te dringen.

We hebben nog lang niet de hele stad, nog lang niet alle missies en ook nog niet alle skills van Corvo voorbij zien komen, dus het is nog moeilijk te voorspellen hoe het eindresultaat zal worden, maar de voortekenen zijn gunstig. Niet alleen door de mensen die aan de game meewerken, maar vooral door wat zij voor Dishonored verzonnen hebben. Het is inderdaad een mix van Half-Life 2 en Deus Ex, en het belooft een mooie en spannende mix te worden.

Titel Dishonored
Dishonored
Platform pc, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Arkane Studios
Uitgever Bethesda
Releasedatum 2012

DishonoredDishonoredDishonoredDishonoredDishonoredDishonoredDishonoredDishonoredDishonoredDishonoredDishonoredDishonoredDishonoredDishonoredDishonoredDishonoredDishonoredDishonoredDishonoredDishonoredDishonoredDishonoredDishonoredDishonoredDishonoredDishonoredDishonoredDishonoredDishonoredDishonored

Laagste prijzen voor Dishonored PC:
Shop+/-lev.tijdPrijsTotaal
Bol.comScore: 3.5 € 18,49€ 20,48

Laagste prijzen voor Dishonored, Xbox 360:
Shop+/-lev.tijdPrijsTotaal
All4gamesScore: 4 € 19,65€ 19,65
4LaunchScore: 4.5 € 19,-€ 24,-
Bol.comScore: 3.5 € 27,99€ 27,99
Game ShockScore: 3.5 € 27,99€ 29,98

Laagste prijzen voor Dishonored, PlayStation 3:
Shop+/-lev.tijdPrijsTotaal
NedGameScore: 4.5 € 20,-€ 21,95

Lees ook de gebruikersreviews

Populaire gebruikersreviews

Alle gebruikersreviews over:

Dishonored, PC
Dishonored, PlayStation 3
Dishonored, Xbox 360


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+

Reacties (43)

Ziet er prachtig uit! En leuke screenshots :).
Zelf had ik ook nog niet van deze game gehoordof er iets van vernomen, maar als ik dit zo allemaal zie spreekt het mij toch wel in grote mate aan.
Goed om te zien dat tweakers aandacht aan deze game besteed, want volgens mij is ook deze game een potentiŽle topper.
Laat maar snel komen die game!
idd, erg under the radar game, maar ziet eruit alsof het een leuke verrassende game kan zijn. Die claim hebben veel games natuurlijk gemaakt en dat moet nog blijken maar het feit dat je geen rambo bent en min of meer als in Thief rond moet sluipen, klinkt mij goed in de oren. :)
Doet me veel denken aan half life 2. De stijl bevalt mij wel :D
Laten we hopen dat de game play (niet de graphics :) ) net zo gelikt zijn als deus ex 1!
Wauw die intro film is echt zo mooi dat ik af en toe dacht dat het gewoon film was. Zullen er in ons leven nog games uitkomen die er zo realistisch uitzien (en met 60+ fps kunnen spelen :) ?
Ja! Bij de volgende generatie consules zullen developers niet meer beperkt worden. Ze moeten nu ontwikkelen voor 7 jaar oud hardware.

Kijk naar de graphics van games uit 2002, vergelijk dit met games uit 2012 en als we zo doorgaan zullen we over 10 jaar games en video hebben die niet meer van de werkelijkheid te onderscheiden zijn.
Nou, enige nadeel is dat je altijd nog wel de "uncanny valley" zit waar het zo echt lijkt, maar net niet echt genoeg zodat het zelfs "lelijk" wordt...

http://en.wikipedia.org/wiki/Uncanny_valley
Niet lelijk maar griezelijg. Zo echt maar toch weer niet, dat is eng.

Uncanny -> Angstwekkend
Hate to burst your bubble, maar.. als de xbox720 uitkomt in 2013 (volgens de geruchten) dan zitten we weer 7 a 10 vast aan de beperkingen van 2013. Idem voor de nieuwe playstation.

Buiten die technische beperkingen zijn er nog 2 andere factoren die meer en meer belang spelen bij het ontwikkelen van games:
1) Een game moet geen vooruitgang tonen maar geld opbrengen, tonnen geld.
2) Games worden niet meer ontwikkeld voor diehard gamers maar voor een zo breed mogelijk publiek en dat is al zeer snel tevreden.

Consoles domineren de games van vandaag, helaas. Het filmje is wat we zouden moeten krijgen, de screenshots zijn de (console-)werkelijkheid.
Hoewel ik deels met je eens bent, denk ik wel dat vooruitgang geld op levert anders zou de massa blij zijn met hun eerste playstayion, oude pc en xbox. Ook de massa wil vooruitgang op het gebied van graphics, gebruiksgemak en technologie, maar wel in minder mate dan die-hard gamers die om de jaar de nieuwste videokaart willen hebben.
Dat die trailer er zo veel beter uitziet dan de screenshots komt natuurlijk niet alleen maar door de technische limitaties van de hardware, maar simpelweg omdat er aan die 4 en een halve minuut video waarschijnlijk maanden is besteed. Zelfs al had je alle hardware van de wereld dan kun je op dit moment gewoon geen spelwereld en spelervaring van dat detail niveau maken waar je 20+ uur mee zoet bent, en die ook nog genoeg geld opbrengt om de ontwikkel kosten terug te verdienen.

Als het echt allemaal alleen maar aan de hardware van consoles zou liggen en we daarom niet 'krijgen wat we zouden moeten krijgen' dan zouden PC games (en dan met name exclusives) er verschrikkelijk veel beter uit moeten zien dan console games. Niet alleen door hogere resoluties, textures en belichting, maar de hele spelbeleving. Dat is niet zo vind ik, PC games zijn inderdaad veel mooier dan wat je op een 7 jaar oude console hebt, maar niet dramatisch veel mooier. Eigenlijk zit het verschil hem alleen maar in scherper beeld met meer details.

Ik vind het dan ook altijd een beetje gezeur over hoe consoles de vooruitgang van games tegenhouden, volgens mij is het per saldo juist precies het tegenovergestelde. Doordat developers zich veel beter op 1 of 2 stabiele platforms kunnen concentreren en daar door de jaren heen steeds beter geoptimaliseerde bibliotheken, tools en werkwijzes te ontwikkelen, kunnen ze het zich veroorloven om veel meer tijd (en dus geld) te investeren in andere dingen, zoals gameplay en spelwereld, etc. Als je kijkt naar de vooruitgang tussen de eerste en de laatste generatie games op dezelfde console, dan lijkt me het verschil vrij duidelijk, en dat zit hem dus in veel meer dan alleen wat meer pixels en polygonen.

Ondertussen op de PC gaat het vooral om opgepoetste graphics, de games zelf zijn verre van revolutionair of origineel.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 28 april 2012 14:46]

, kunnen ze het zich veroorloven om veel meer tijd (en dus geld) te investeren in andere dingen, zoals gameplay en spelwereld, etc.
Dit argument heeft enige vorm van waarheid, moest je enkel spreken over dat de grafische kwaliteit tussen de eerst generatie Console games, and laatste generatie verbeterend is.

Maar dit heeft ECHT geen vorm van waarheid op gebied van gameplay & spelwereld. Mogelijk ben ik zo een oude rakker, maar in praktijk is de game ervaring vaak hetzelfde gebleven, met weinig tot geen nieuwigheden. De focus is om games tegenwoordig meer film achtig te maken in hun gameplay.

Als we bekijken de ervaring van game ontwikkeling op de PC, is er nog maar weinig verbeterend aan de laatste tijd. Vaak worden de games tegenwoordig zodanig "dumbed down", dat het huilen met de pet is. Als je games wilt hebben met enige uitdaging, moet je kijken in de zeldzaam geworden PC online games of games dat eerst voor de PC ontwikkeld werden en dan geport naar de Console ( = uiterst weinig ). En die laatste categorie durft men grondig over liegen. Om de PC games gelukkig te maken, roepen ze snel: "We hebben het ontwikkeld voor de PC". Tot je de game in je handen krijgt, en dan aan de interface alleen al, zie je dat het specifiek voor de console design is.

Ik heb er niets op tegen dat game graphics beperkt worden door de console. Daarmee houd nu eindelijk dat gezaag op van mensen, dat ze om de jaar hun GPU moeten upgraden van hun PC, en dat het geld kost. Nu kan men ook jaren met dezelfde GPU verder doen.

Mijn probleem is puur dat de gameplay enorm dommer gemaakt is in heel wat spelen. Dat je duidelijk de design punten kan zien, aan de gevechten, interface, enz, dat men met een console in gedachte designed had. En het daarbij horende doelpubliek. Vertaling: Mensen dat graag een uurtje gamen, en snel hun "fix" willen hebben.

Ik heb veel games ( legaal gekocht! ) maar in praktijk is er bijna niets dat men smaak lang kan volhouden. De meeste zijn gewoon te spelen als een robot. Ogen dicht, click, click, click... Filmpje, click, click, click... Filmpje, ... Waar zijn de tijden van games zoals X-Wing vs Tie Fighter, Wing Commander? Heb in geen lang tijd een deftige space game meer gezien. Als je games gewoon bent zoals X-Com waarbij de gameplay meer kon ( muren opblazen voor strategische effect ), Jagged Allience 2, Strategie, Deux Ex ... Dan voelen de meeste spelen gewoon kinderachtig aan deze dagen. De Nieuwe Deux Ex was gewoon ... simpel. Je wist vaak op voorhand welke zeldzame muren vernietigbaar waren ( allemaal lekker voor bepaald ), uitspeelbaar in enorm korte tijd ( op moeilijkste setting! ).


Soms vind je nog een diamant van een spel, dat leuke uitdagingen geeft, zoals bijvoorbeeld Plants vs Zombies. Of enige tower defence games. Maar voor de rest... Ik zou de Console zeker GEEN verbetering vinden op gebied van gaming.

De enigste hoop dat je nu ziet, is dat meer en meer van de "oude" developers geld verzamelen via projecten zoals Kickstart, om hun eigen projecten te maken, zonder uitgevers dat gaan zeggen wat welk en niet kan in de games!
Je hebt wel gelijk dat spellen steeds meer dumbed down worden en dat je vroeger inderdaad veel meer hard-core spellen had waar je echt moeite voor moest doen. Als je daar van houdt, dan zijn de spellen inderdaad niet 'beter' geworden, en waarschijnlijk vind je uitzonderingen ook nog vooral op de PC, omdat je daar veel meer mogelijkheden hebt om complexiteit toe te voegen. Muis en toetsenbord zijn daar toch veel handiger voor.

Maargoed uiteindelijk heeft dat verder niet direct iets met de hardware capaciteiten van consoles te maken, het grootste gedeelte van de markt vraagt tegenwoordig gewoon om games die toegankelijker zijn en niet te veel tijd en moeite kosten, dus dat is wat er vooral gemaakt wordt...
Misschien een licht puntje, heb je de nieuwe wing commander saga al gespeeld?
http://www.wcsaga.com/
Trailer graphics zijn ongelofelijk! Dacht dat ik naar een film zat te kijken.

Spannend en erg realistisch. Hier zouden ze een film van moeten maken.
Ik kijk erg uit naar deze game! Ik vraag me alleen ook af of er ook voertuigen bestuurd kunnen worden?
Wauw, wat en vette trailer zeg! Het ziet er idd net uit als een flim. Vond het wel wat weghebben van een moderne variant van Assassin's Creed. De setting van Londen anno 1900 is erg orgineel.
Vraag me wel af of het ingame is, want meestal zijn de graphics van een trailer opgepoetst.
Als je de trailer vergelijkt met de screenshots weet je genoeg. De ingame graphics komen nauwelijks in de buurt van de kwaliteit van de trailer.
Inderdaad, jammer. Ik vond de screenshots zelfs nogal matig. Er zijn oudere games die er beter uitzien.
lol, was het maar zo idd, die trailer is volledig gerenderede beelden, geen ingame materiaal.
Geeft mij een beetje het graphic gevoel als XIII

Heel leuk!
whow, lijkt een instant classic te worden.. Zeker met het DX en HL2 sausje... Laat HL3 nog even op zich wachten is dit toch wel een spel waar ik naar uitkijk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013