Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 43, views: 58.649 •

Klimmen

Mocht je geweldloos willen blijven, dan is het zaak om een tijdelijke schuilplaats te vinden. Dat kan opvallend vaak in verticale richting, want Corvo kan aardig klauteren en klimmen en de omgeving is daar ook op aangepast. Hij is geen Nathan Drake, maar als je ergens vast lijkt te zitten, is er wel verdacht vaak een doorgang te vinden als je omhoog of omlaag kijkt. Als je wordt belaagd, kun je het lichaam van een tegenstander niet overnemen. Dat zou het spel te makkelijk maken. Je kunt alleen in het lichaam stappen van iemand die jou nog niet heeft gezien.

Dishonored

Wat zien zij?

Wie ongezien wil blijven, kan ook gebruikmaken van Dark Vision en daarmee door muren kijken. Als je de skill opwaardeert, kun je zelfs zien wat het blikveld is van je tegenstanders, zodat je precies weet wanneer je wel of niet zichtbaar bent. Corvo heeft dus genoeg hulpmiddelen om ongezien te blijven. Toch staat hij ook vechtend zijn mannetje. Kruisboog en dolk, dat lijkt niet veel, maar daar komen de magische krachten van Corvo nog bij. Hij kan dus een zwerm ratten oproepen en de tijd vertragen, en vooral die laatste optie is nuttig bij het overwinnen van een groep tegenstanders. In slow-motion zien met name de gevechten met de dolk er indrukwekkend uit. Dishonored is geen bloedige game, maar op die momenten wordt het toch behoorlijk goor.

Toch zul je het vooral van een combinatie van skills moeten hebben en daarin is van alles mogelijk. Zo kun je - Ezio-style - van flinke hoogte naar beneden springen om je slachtoffer op precies het juiste moment met je dolk om het leven te brengen. Mocht je stealth spelen, dan kun je vlak voor de landing het lichaam van je slachtoffer overnemen. Als je uittreedt, kom je vlak achter je slachtoffer terecht, dus als je snel bent, kun je hem in één moeite door alsnog wurgen of overhoop steken. Overigens blijkt volgens Viktor Antonov uit tests dat vrijwel iedereen speelt in een combi van stealth en gewelddadig. De meeste gamers hebben een voorkeur voor stealth, maar dat weet vrijwel niemand vol te houden. Ook daarin lijkt het spel dus sterk op Deus Ex.

Dishonored


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+