Door , , reacties: 70, views: 64.897 •

Wie wilde er vroeger nou geen cowboytje spelen? Het is dan ook vreemd dat er zo weinig games zijn die zich afspelen in het Wilde Westen. Rockstar probeerde het in 2004 al eens met Red Dead Revolver. Volgend jaar brengt de uitgever een vervolg op de markt, dat net als het origineel wordt gemaakt in de Rockstar-studio in San Diego.

Het spel wordt gebouwd met behulp van Rage, de engine die eerder voor Grand Theft Auto IV werd gebruikt. De studio in San Diego ontwikkelde deze engine zelf, als opvolger van de engine die voor Midnight Club werd gemaakt. De makers hebben voor de nieuwe Red Dead verder een open spelwereld gemaakt die groter is dan wat in GTA gepresteerd is.

*Zoektocht

Red Dead Redemption speelt in de dorre woestenij in het westen van de Verenigde Staten. Het is inmiddels 1908, een halve eeuw later dan de gebeurtenissen uit Red Dead Revolver en dat betekent dat er een nieuwe hoofdpersoon is. Het verhaal uit Redemption borduurt ook niet voort op dat uit Revolver, dus Red Harlow heeft plaatsgemaakt voor John Marston. Die heeft al een carrière als revolverheld achter de rug en heeft zich met vrouw en kinderen teruggetrokken op een boerderij. Aan het begin van het spel krijgt hij bezoek van The Bureau, een voorloper van de FBI. Marston wordt gedwongen om zijn wapens uit het vet te halen en op zoek te gaan naar ene Bill Williamson, die vroeger bij hem in de bende zat.

Red Dead Redemption

*Uitgestrekt

Uiteraard heeft Red Dead Redemption een verhaallijn, die in de vorm van een lange serie missies is gegoten. Maar net als bij GTA is er van alles te beleven als je even geen zin hebt in de zoektocht naar Williamson. Rockstar heeft zelfs veel werk gemaakt van die kant van het spel, waarbij het een balans heeft gezocht tussen het desolate gevoel dat het kale en dorre Wilde Westen hoort op te roepen en het vermaak dat een game hoort te bieden. Waar je bij de meeste games missies krijgt aangereikt, is dat bij RDR niet zo. Je loopt hier als het ware tegen de side-quests aan. Als je, bij voorkeur op de rug van een paard, door het ogenschijnlijk kale heuvellandschap trekt, kom je nog verdacht veel dierlijk en menselijk leven tegen. Beide leveren mogelijkheden op.

Red Dead Redemption

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.