BlackBerry toont opvolger Bold en BB10-smartphone met vierkant scherm

BlackBerry heeft tijdens een bijeenkomst voor aandeelhouders twee nieuwe toestellen getoond. De Passport is een toestel met vierkant 4,5"-scherm, terwijl de Classic een rechtstreekse opvolger lijkt van de Bold-lijn die de Canadese fabrikant zoveel succes bracht.

BlackBerry toonde toestellen in een slide, meldt fansite CrackBerry. Daarin maakte de fabrikant bekend dat er in het fiscale jaar 2015, dat loopt tot maart volgend jaar, de Passport en Classic gaan verschijnen. De Canadese smartphonemaker meldde geen details of specificaties.

De Classic is een toestel dat de Bold-lijn moet opvolgen en heeft op het oog dezelfde toetsen en krijgt bovendien onder het scherm de klassieke BlackBerry-knoppen. Het screenshot toont BlackBerry 10, terwijl de Bold-lijn op zijn hoogst BlackBerry OS 7.1 draait.

De Passport is het toestel dat als Q30 of Windemere bekend stond. Het heeft een fysiek toetsenbord van drie regels onder het scherm. Het scherm is vierkant en zou een resolutie hebben van 1440x1440 pixels bij een diagonaal van 4,5". Directeur John Chen liet de Passport ook nog zien na de aandeelhoudersbijeenkomst.

BlackBerry maakte al eerder bekend dat het de Passport zou gaan presenteren op een evenement in september; het lijkt erop alsof het bedrijf niet langer probeert de smartphone geheim te houden. BlackBerry verkocht afgelopen kwartaal 2,6 miljoen smartphones en zag het verlies afnemen.

BlackBerry Classic en PassportBlackBerry-directeur John Chen met PassportBlackBerry-directeur John Chen met Passport

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

19-06-2014 • 18:30

148

Reacties (148)

148
130
76
7
0
24
Wijzig sortering
Voor een serie aanvullende foto's verwijs ik jullie allemaal naar Crackberry!

De foto's tonen de toestellen vanuit verschillende perspectieven en beter nog: het zijn allemaal foto's van de 'real thing'!
Al die aannames ivm de Passport hier, is simpele wiskunde hoor :)

Bij het vierkant scherm is de diagonaal dus 4.5”. Pythagoras:
4.5² = 2x²
→ x = Vierkantswortel( 4.5² / 2 ) = 3.18”
Met x dus de breedte van het scherm. 3.18" is ongeveer 8 cm. Met de bezels zal een paar mm breder zijn, ongeveer even breed dus als de Samsung Galaxy Note 3.

Ter vergelijking: de HTC One (M8) is 7cm breed.
De Lumia 1320 (6") is 8.6 cm breed.

Het toestel zal dus op de phabletmarkt gericht zijn, zij het in een compleet andere form factor (en een stuk minder lang). Een soort communicatietoestel met een goed tweehandig toetsenbord is de basisgedachte vermoed ik. Broekzak zal inderdaad moeilijk zijn, maar (jas)zak of tas kan zeker.

Ook niet vergeten dat Blackberry hard op de Aziatische markt gericht is, waar (extreem) grote telefoons veel normaler zijn dan hier.

[Reactie gewijzigd door bertp1 op 23 juli 2024 02:11]

Vierkant? Lekker comfortabel. Gelukkig is hij zo groot dat hij niet in je broekzak past...
Anoniem: 601896 @Swerfer19 juni 2014 18:47
Eerlijk gezegd, is die vormfactor niet zo relevant, rond is wel mooier maar je kiest dit communicatie-apparaat boven dertien in het dozijn smartphone vanwege:
- Het fysieke toetsenbord,
- De Blackberry Hub, waardoor je als manager alle relevante informatie direct kan beantwoorden.
- Het superieure gsm-bereik van de paratek antenne.
- De veiligheid van het Blackberry OS
- De snelste mobiele browser die in het OS zit.

Dit zeker in combinatie met het vierkante scherm, is de Passport een powertool voor communicatie van dessionmakers.
Het enige positieve dat ik tot nog toe kan vinden is de scherpte van het scherm; bij 1440x1440 en 4,5" kom je op 452 PPI uit. Dat is heel erg netjes in Blackberry-termen, hoewel dit bij de grote concurrerende merken al langere tijd standaard is.

Voor de rest kan ik er niet zo veel over zeggen; verdere specificaties kan ik niet vinden. Blackberry kennende zullen ze er mid-range hardware in steken (SoC's die 2 jaar terug top-of-the-line waren) en er een stevig prijskaartje aan hangen; ergens tussen de € 500 en € 650.

Nu weet ik wel dat ze een nieuwe directeur hebben, maar je weet wat ze zeggen; "old habbits die hard". Als de verkopen ditmaal wederom gaan tegenvallen kan het wel eens definitief zijn afgelopen. Om eerlijk te zijn heb ik er een hard hoofd in dat het nog wat wordt.
De standaard? Alleen de HTC One van alle top end modellen heeft een ppi van 468 vergeleken met de Samsung S5 432 ppi en de iPhone 5C slechts 326 ppi. Nu misschien wat minder maar BB was altijd toch wel een voorloper in mooie schermen. De verdere hardware is misschien niet absurd sterk maar dit is ook eigenlijk het probleem. Je betaald een premium voor een top end model en hoewel de hardware voldoende is om alle apps fatsoenlijk te draaien en zelfs een uiterst snelle browser het blijft puur op specs niveau matig. Dit maakt de verkoop ook ergens lastig immers koop je een S5 of een BB ze kosten nagenoeg hetzelfde maar qua specs krijg je bij Samsung veel meer. Maakt dit een minder goede mobiel? Ik denk het niet maar marketing technisch is het wel lastig. En dit is nou eigenlijk waar Blackberry erg zwak is, kijk je naar de iPhone die is technisch ook matig en draait de software net zo goed. Bij Apple wordt het wel geaccepteerd dat ze matige hardware voor een premium verkopen.
De iphone matige hardware? Er is geen snellere soc dan de Apple A7.
Over het algemeen is de batterij in blackberry toestellen ook heel goed. En ook de antenne, zowel wifi als 3g werkt heel veel beter dan de androids en iphones waar ik mee te maken heb gehad.

Maar er kleven ook een aantal grote nadelen aan:
- Heel veel apps ontbreken (zoals spotify)
- Sommige functionaliteiten moet je bijkopen in de vorm van een app, terwijl je eigenlijk verwacht dat het standaard in het OS zou zitten. Bijvoorbeeld 4 euro om je ledlampje te kunnen laten veranderen van kleur.
- Het browser doet niet aan wordwrapping wat lezen in sommige gevallen erg lastig maakt

Edit: Er is geen fysieke back knop meer sinds BB OS 10. Dat is echt een enorm gemis.

[Reactie gewijzigd door CaptainCapslock op 23 juli 2024 02:11]

Apps komen er aan, bb gaat de amazon store toevoegen aan hun tostellen :)
Helaas werkt dat niet echt. Dat zijn android apps die geëmuleerd draaien. Dat levert hele brakke prestaties.

Ook in blackberry's appstore staan heel veel van dat soort apps.

[Reactie gewijzigd door CaptainCapslock op 23 juli 2024 02:11]

Ik merk anders weinig van die brakke prestaties. Het EA spelletje Real racing 3 uit de BlackBerry world is volgens mij ook een android port, maar draait vlekkeloos op de Q10.

En eigenlijk bij geen enkele app, heb ik het gevoel gehad dat je prestaties of snelheid mist op bbos 10.2.1.2102. Maar ik ben dan ook niet zo'n spelletjes speler.

Ook draaien android-apps niet geëmuleerd als je steld, maar in hun eigen android runtime precies hetzelfde als op android.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 23 juli 2024 02:11]

Spelletjes zijn dan ook grotendeels in C++ geschreven en dat werkt gewoon vlotjes ondanks de dualcore van BB.

Het zijn voornamelijk de apps geschreven in de hoogste laag voor Android die iets overhead hebben en dan vergelijk ik met een quadcore Android toestel.
Je hebt gelijk. Real racing 3 draait inderdaad vlekkeloos.

[Reactie gewijzigd door CaptainCapslock op 23 juli 2024 02:11]

Het werkt wel, maar helaas niet voor alle applicaties. De android apps worden niet geëmuleerd maar draaien met een runtime (vrij wel het zelfde als op android). En mijn ervaring is dat buiten spelletjes de apps regelmatig sneller zijn op een bb dan op een normale android toestel.

Maar helaas lopen ze altijd achter in runtime versies en is nog niet 100% compatible.
Ik heb er zo m'n twijfels bij. Het is ook niet voor niets zo dat ze tegenwoordig een speciale categorie: Built for BlackBerry gemaakt hebben.
Dat klopt om native bb applicaties net iets beter werken (als het een goede app is) maar bovenal deze dezefde interface en navigatie gebruiken, waardoor het fijner in gebruikt is.
Volgens mij laten ze de led optie met opzet over aan het publiek om ze wat te laten verdienen. Altijd al zo'n beetje de best verkochte apps op de BlackBerry geweest. Ze leveren ook gewoon geheel werkende sample code voor de led. Binnen een uur heb je al een app gemaakt met simpele opties. €4 is wel gelijk de duurste app met echt veel opties en manuren.
Anoniem: 100047 @HakanX20 juni 2014 08:39
Vreemd dat de kleur veranderen van het LED er niet inzit. In mijn BB 9320 met 7.1 build 2184 zit deze er standaard in.
De Z10 heeft juist een mindere batterij die het maar 1 a 1.5 dag volhoudt.

Voor het knipperen van mijn ledlampje heb ik ook €1.50 betaald voor color led message, op de kosten van 400 euro voor een telefoon niet zo veel, maar wel zonde dat het niet standaard inzit inderdaad.

De binnen browser kun je op [R] drukken, om zo in read modus te komen om pagina's makkelijk leesbaar te maken.

Het mooie van de Bold, is dat de fysieke back knop voor de liefhebbers weer terug komt.
Spotify draait gewoon op mijn blackberry, led-app kost geen 4 euro, was laatst een euro geloof ik.
Heb je (een link met) instructies? Dat zou namelijk ideaal zijn!
https://m.spotify.com/nl/?group=android

En dan de stappen volgen. Spotify werkt prima hier.
Is de paratek antenne voor dit toestel bevestig? Jammer dat die na de zomer uitkomt had een echte antenne heel goed kunnen gebruiken tijdens de vakantie.
Een vakantie is pas een échte vakantie als je je toestel thuis laat ... maar zo ben ik nu eenmaal.
@Swerfer, waarom zou BB een toestel maken die niet in je broekzak past. Dit hebben ze natuurlijk wel uitgeprobeerd en of het vervelend zou zijn.
Vriendelijk ben jij zeg...

Het scherm is 4.5" waarbij er ook nog een toetsenbordje onder zit, dus ik schat het toestel op het formaat als een 5.5"+ Kijk ook eens naar de foto waar hij hem in zijn hand heeft. Het is gewoon een groot toestel. Dat is op zich niet erg en omdat een groot toestel over het algemeen niet in een broekzak wordt gepropt, is de hoekige vorm daarom ook niet erg.

Ik twijfel wel of hij lekker in de hand ligt...
Yeehaw! Brugklas meetkunde! Niks persoonlijks ... is gewoon omdat ik daar even zin in heb na al de meetkundebijlesjes ;)

1 inch = 2.54 cm.

Pythagoras:
2 * zijde2 = (4.5 * 2.54)2
zijde = sqrt( 130.6449 / 2 ) = 8.1 cm

Liniaaltje langs de foto (op mijn scherm).
toestelbreedte : schermbreedte = 5 cm : 4.6 cm
toestelbreedte = (5 / 4.6) * 8.1 = 8.8 cm.

toestelhoogte : schermhoogte = 7 cm : 4.6 cm
toestelhoogte = (7 / 4.6) * 8.1 = 12.3 cm.

Het formaat van het toestel is dus ongeveer 8.8 cm x 12.3 cm. Plus of min een paar millimetertjes wegens onnauwkeurigheid in het meten.

Volgens ISO7810 is het internationale paspoortformaat (ID-3) 125 × 88 mm. Deze mag zich dus met recht een passport noemen, lijkt me.

Tamelijk breed in vergelijking met overige smartphones maar zeker niet uitzonderlijk lang. :)

Edit: lineaal ... zucht :+

[Reactie gewijzigd door VOODOO_WILLIE op 23 juli 2024 02:11]

Ik kan je vertellen hij past in je broekzak, tenzijn je een kleine zak hebt ;)
Met bellen kan het misschien onnatuurlijk aanvoelen, maar tijdens het tikken werkt het heel erg goed.
Anoniem: 327719 @Menblack19 juni 2014 20:56
Ja tenzij je een normale jeans hebt en wilt kunnen bewegen past die in je broekzak!
Jij denkt dat skinny jeans "normale" jeans zijn? Of je bent gewoon niet zo groot?
Hele volksstammen lopen met een note 3 in hun broekzak, dat heb ik zelf ook eens geprobeerd en gaat inderdaad best. Deze nieuwe blackberry is waarschijnlijk net iets breder, maar minder lang en laat nou net de lengte vaak het meest in de weg zitten met gaan zitten. Ik vermoed dus dat het best wel meevalt. Het is natuurlijk een grote telefoon, maar genoeg mensen willen juist een grote telefoon. Wil jij geen grote telefoon, dan kies je wat anders.
Heb hier zelf een note 2. In eerste instantie dacht ik ook dat die niet ging passen, maar dat valt behoorlijk mee. Heb m dagelijks in mn broekzak.
Me 2. Ik snap niet zo goed waarom bb blijft vast houden aan die fysieke toetsenborden. Ik zwoor er ook altijd bij. Maar als je aan een onscreen keyboard gewend bent maakt het geen bal meer uit. Het zal voor bb gebruikers even wennen zijn. Maar het is in ieder geval niets beter... het is meer wat je gewend bent
Ik irriteer me eigenlijk mateloos aan het onscreen toetsenbord van mijn telefoon. Moet echt te vaak terug gaan om woorden te corrigeren, heel vervelend.
Zodra men het onscreen keyboard uitvindt dat niet bovenop het tekstveld komt zodat je niet kunt lezen wat je tikt..

Geen probleem voor sites met een mobiele versie, wel een probleem voor vele andere sites.
De lengte in de weg zitten? Ik weet niet hoe jouw benen lopen, maar mijne zijn rond naar de zijkant toe. De breedte is dus juist het belangrijkst.

[Reactie gewijzigd door spNk op 23 juli 2024 02:11]

Misschien heb jij niet werkelijk met een grote telefoon in je broekzak gelopen? Ik wel, de lengte had ik meer last van omdat je dan bij het gaan zitten het risico hebt dat je gaat proberen hem door midden te breken.
Ik heb een HTC One m7, die is behoorlijk lang.
Ik zie echter niet het probleem, je been is toch gewoon recht? Hoe ga je hem daar dan op doormidden breken?
Of heb je je broek gewoon te hoog opgetrokken? ;)
4,5 inch blijft 4,5 inch. Dat betekent niet dat ie zo groot is als een 5,5 ich al is ie vierkant. Hoogstens 4,7. Als je een beetje wiskundig ingesteld bent weet je dat zelf ook wel. Dit is helemaal niet zo'n rare zet van blackberry. Mensen willen eenmaal meer touch dus het toetsenbord verkleinen zoals een landscape phone het zou doen en de screen er op aanpassen is een goeie zet geweest. Hij is nog steeds compact maar toch bruikbaar. Al is het natuurlijk de vraag wie er nog zit te wachten op een BB. Persoonlijk had ik gehoopt dat blackberry zijn telefoons uitbracht voor Windows Phone ipv BB OS. Dan had het nog kunnen aanslaan en had het nog tot de zakelijke doelgroep kunnen blijven gezien de geweldige zakelijke features van WP8.1. Des te eerder ze accepteren dat hun markt voorbij is en ze een nieuwe strategie moeten zoeken des te beter voor het bedrijf. Het app aanbod alleen al was een eeuwig durende probleem en dat hebben ze nog altijd niet opgelost. Ze kunnen beter dezelfde weg als Nokia nemen. BB maakt in mijn ogen vrijwel de beste en fijnste telefoons samen met Nokia en toegegeven, ook Apple. Maar het systeem waarop je het afspeelt is net zo belangrijk. En ik ben van mening dat underdogs moeten samen werken om te kunnen concurreren met Apple en Google!

ps. Ik heb een Lumia 1520 en die past ook prima in mijn broekzak. En nee ik koop niet alleen maar wijde broeken. Maar toegegeven skinny jeans en broeken met een kleine zak moet je niet willen.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 23 juli 2024 02:11]

Want Windows Phone doet het zoveel beter dan BB10? Nee. Dus waarom moet BlackBerry telefoons met WP uitbrengen? Het BB10 OS is een prima OS. Als underdogs met elkaar samen moeten werken zou je net zo goed kunnen zeggen dat Nokia BB10 als OS moet aanbieden. Zelfde logica...
Nou nou, een iets minder opgefokte reactie had best gemogen dacht ik zo... Maargoed, je hebt zeker een punt. WP stijgt inderdaad, BlackBerry krimpt. Dat was 3 jaar geleden nog omgekeerd, dus je weet nooit hoe het kan lopen. BB10 de fout van BlackBerry? Mwah, ik denk dat het goed is dat er keuze en innovatie op OS gebied is. Persoonlijk vind ik BB10 een erg fijn OS, prettiger dan iOS en Android in ieder geval. Ik heb weinig ervaring met WP, maar het gebrek aan Apps waar WP mee kampt is toch erg jammer. BlackBerry lost dat op door een Android Runtime in het OS te bouwen en een deal te sluiten met de Amazon App Store.
Er is al lang geen gebrek meer aan apps. Alleen het gebrek aan ondersteuning door Google maar daar zijn genoeg andere apps voor in de plaats.

Ik vind het persoonlijk gewoon vervelend als iemand gelijk begint met "Want Windows Phone doet het zoveel beter dan BB 10" dus in die zin is mijn reactie niet opgefokt maar die van jou.

Ik zeg gewoon zoals de feiten staan ondanks die -1 die ik heb ontvangen voor niks beetje jammer weer van tweakers... Maar je geeft toe niet veel ervaring met WP te hebben maar geeft wel in een reactie aan dat windows phone het niet zoveel beter doet dan BB en dat vind ik ook niet netjes.

Het is heel mainstream om te gaan roepen dat er geen apps zijn, want elke windows phone gebruiker weet dat je vrijwel iedere app inmiddels beschikbaar is tenzij het gaat om een nieuwe game van een maand oud of een app wat niet zo enorm functioneel is voor de massa.

Zelfs apps als Snapchat, de vernieuwde Spotify en Facebook zijn inmiddels nog beter dan de Android en iOS varianten. Office en Skype ook natuurlijk. En zo'n beetje elk essentiele app is wel beschikbaar en anders door een third party in geval van youtube en google maps.

Dus nogmaals vind ik het jammer dat je wel toegeeft er geen ervaring mee te hebben maar wel een tegen reacties neemt terwijl ik de feiten opnoem.
Jij doet jouw mening als feit voorkomen, dat vind ik niet juist. WP doet het echt niet veel beter dan BB10: ze hebben beide een marktaandeel van 3.2% en 2.9%... Tegenover Android en iOS is dat dus peanuts, voor beide platformen. Dat ik weinig ervaring met WP heb wil nog niet zeggen dat ik deze cijfers er niet bij kan pakken... Als ik om me heen kijk ken ik 2 personen met een WP, en ook 2 personen met een BB10 device. De rest is allemaal Android of iOS. Dat komt dus overeen met de cijfers, en laat dus zien dat zowel WP als BB10 het gewoon niet heel goed doen. Wel of geen ervaring doet daar niets aan af.

Android iOS WP BB10 Others
75.3% 17.1% 3.2% 2.9% 1.5%

[Reactie gewijzigd door Sjnieboon op 23 juli 2024 02:11]

Mijn paspoort is niet vierkant, mijn rittersport is wel vierkant. ;)
het scherm is dan ook vierkant, niet het toestel zelf
of heeft je paspoort toevallig ook een 4,5" scherm?
Een Ritter Sport doe je ook niet in je broekzak; die gaat smelten :P
Bovendien steek je een paspoort in de binnenzak van je jas of zo, anders blijft er niks van over.

Hoe dan ook; aan mij is zo'n gek vierkant toestel niet besteed. Veel te breed om comfortabel in de hand te houden. Zou er kramp van krijgen.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 23 juli 2024 02:11]

Oh ik ben het helemaal met je eens hoor.
Ja, alleen is het niet te hopen dat deze BB ook in je zak smelt...
Spongebob's paspoort is wel vierkant maar zijn rittersport zal dat dan wel weer niet zijn. ;)
Strikt gezien is je Ritter Sport niet vierkant maar rechthoekig inclusief kleefranden. :)
maar de telefoon zelf is ook niet 1 op 1 vierkant als je heel goed kijkt :)
-nvm-

[Reactie gewijzigd door chimnino op 23 juli 2024 02:11]

Arnoud, de Passport is geen "vierkante BB10-smartphone" / "vierkant toestel", maar het scherm op het toestel is vierkant...
Het dan wel een rechthoek, maar met een verhouding van 10:7 een stuk vierkanter dan de gebruikelijke 10:5. Titan_Fox in 'nieuws: BlackBerry toont opvolger Bold en BB10-smartphone met vierkant scherm'

[Reactie gewijzigd door RagingPenguin op 23 juli 2024 02:11]

Wat maakt de verhouding uit? Het toestel is niet vierkant! Er bestaat niet zoiets als graad van vierkantigheid, het is een vierkant of het is het niet.
De vierkante BB lijkt mij dan wel weer interessant. Eindelijk een toestel met een fysiek qwerty toetsenbord en een groot scherm. Voor zakelijke toepassing zeer interessant.
Kun je me uitleggen waarom dat zakelijk interessant Is?
Omdat je met name documenten makkelijker kunt lezen, zonder voortdurend van links naar rechts en terug te moeten vegen. En een fysiek toetsenbord tpyt nu eenmaal sneller.
Zoals hieronder ook al is aangegeven. Een fysiek toetsenbord werkt nu éénnmaal sneller dan een touch toetsenbord.

Dat is dan ook de reden dat ik een Nokia E6 gebruikt voor zakelijke toepassingen. Fysiek toetsenbord heeft bij mij een streepje voor,,,
(@hierboven: een vierkant scherm is niet hetzelfde als een vierkante telefoon...)
Het lijkt me wel een nadeel om veelgebruikte leestekens niet op fysieke knoppen te hebben.
Het is nog afwachten wat het fysieke toetsenbord kan. Er gaan geruchten dat je erover kan vegen en zo leestekens gebruiken.
Wow, De BlackBerry Z3 lijkt erg veel op de Ubuntu Edge.
http://www.digitaltrends..../2013/08/ubuntu-edge1.jpg

Dit is uiteraard geen negatief kopiegedrag maar iets wat standaard zou moeten zijn.
Dus een smartphone met een eenvoudig, functioneel en strak design. :*)
Goed punt, vond Ubuntu OS kwa idee erg mooi.

Z3 is al uit in indonesie.. deze is de LTE versie voor de rest van de wereld :) als deze ook rond de 150 euro gaat kosten is het zeker leuk toestel.
Ik moet zeggen dat dit er erg goed uit ziet. Helemaal voor zakelijke toepassingen.
Ìk heb al met dit toestel kunnen spelen en het werkt best wel degenlijk. Maar je moet er wel van houden net als een Galaxy Note, in tegenstelling met een note past deze net wel in je broekzak.

Het heeft een groot scherm waardoor je emails/documenten goed kan lezen/schrijven.
Het toestel is gewoon zakelijk gericht, maar zal niet bij iedereen in zijn smaak vallen.

Maar zo te lezen zijn sommige personen al bezig met afkraken zonder argumentatie :(
Anoniem: 398486 @Menblack19 juni 2014 19:01
Klopt, het is iets wat je wilt of niet.. er zijn weinig telefoons waarvan ik heb JAAA en ik koop hem meteen ongeacht de prijs.. een telefoon waar ik meteen verliefd op ben puur alleen van de foto's al.

Mijn 9900 kwam in de buurt, vond hem mooi super, geweldig maar niet meteen verliefd.
BlackBerry Z10 wit was meteen liefde op eerste gezicht, en de Passport ook meteen.

Het toetsel zal zeker wennen zijn, en groot ja.. maar dat is precies wat ik zocht.. een telefoon die er niet uit ziet als elke samsung, iphone, htc, of sony op de markt, maar echt een BlackBerry (dus toetsenbord) maar wel groot scherm (zelfde als Z10 of groter), en met een resolutie van 1440x1440 en 4,5 inch is dit in mijn ogen (en ook voor mij) het perfecte toestel.
Eindelijk: een duidelijke presentatieslide om het definitieve model aan te geven. Weinig verrassingen uiteindelijk op basis van de eerdere gelekte foto's. Wat ik wel opvallend vind is dat de presentatieslide er toch anders uit ziet als live foto's: foto 1 en foto 2. Maar misschien komt dat door die blije John Chen..

Ik ga voor de Passport, wat een eye catcher! Daarnaast lijkt dat grote scherm mij heerlijk!

Een mooie dag voor BlackBerry!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.