Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 225 reacties, 19.178 views •

Nokia heeft afgelopen maanden minder Lumia's verkocht dan in het kwartaal ervoor. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van de fabrikant. Het zal de laatste keer zijn dat de Finse fabrikant verkopen van smartphones rapporteert, want Microsoft koopt de telefoondivisie van Nokia.

Nokia verkocht 8,2 miljoen Lumia's,  veel meer dan de 4,4 miljoen in hetzelfde kwartaal vorig jaar, maar minder dan de 8,8 miljoen die Nokia in de zomer verkocht. Dat is opvallend, omdat veel telefoonfabrikanten in de laatste maanden van het jaar juist profiteren van hogere verkopen door de feestdagen. De gemiddelde verkoopprijs als het aantal verkochte modellen daalde; een Lumia leverde Nokia gemiddeld 134 euro op.

Daarmee komt Nokia uit op een marktaandeel op de smartphonemarkt van vermoedelijk rond 2 of 3 procent. Hiermee blijft de Finse fabrikant kleiner dan concurrenten als Huawei, ZTE, Sony en LG, maar is het groter dan bijvoorbeeld HTC of BlackBerry. Samsung en Apple verkopen nog altijd veel meer smartphones dan de concurrentie.

Nokia verkoopt vermoedelijk al kwartalen lang het meest van zijn goedkope model Lumia 520: omdat de gemiddelde verkoopprijs van een Lumia opnieuw daalde, is het aannemelijk dat de fabrikant succes boekt met zijn goedkopere toestellen. Afgelopen kwartaal kwam in diverse landen de Lumia 1520 uit, terwijl in Nederland de camerasmartphone Lumia 1020 op de markt kwam.

Het is de laatste keer dat Nokia verkopen van smartphones rapporteert. Microsoft neemt de telefoondivisie van Nokia over en die overname zal voor de presentatie van de volgende kwartaalcijfers zijn afgerond. Nu al duidt Nokia de smartphoneverkoop aan als 'niet-gecontinueerde divisie'. Na de overname zal de naam Nokia op geen enkele smartphone meer prijken, terwijl Microsoft wel het recht heeft om de naam Nokia te gebruiken op goedkope mobieltjes. Nokia zelf mag volgens de overeenkomst tot 1 januari 2016 geen telefoons maken.

Nokia Lumia 520

Reacties (225)

Reactiefilter:-12250215+1131+28+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Op zich logisch, weinig nieuwe toestellen dit laatste kwartaal, en geene cht nieuw high-end toestel.
Zal vanaf Q2 wel flink beter worden, tijdens het Mobile World Congres zullen een aantal nieuwe toestellen aangekondigd worden, waaronder een opvolger voor de Lumia 1020!
UPDATE: Nokia has confirmed it sold 8.2 million Lumias.

https://twitter.com/WSJNordics/status/426330063567470592
Opvallend, gezien het feit dat WIndows Phone op dit moment het snelst groeiende mobiele OS is en dat Nokia 90% van die taart heeft! Ik had dus juist een groei van beiden verwacht, zeker omdat ze in bijvoorbeeld Italië de iPhone al voorbij zijn.

Ik heb nog altijd gemengde gevoelens bij de overname van Nokia door Microsoft. Wat mij betreft zijn de Nokia Lumia's toch wel de beste telefoons die verkrijgbaar zijn (Hoge kwaliteit handsets met een duidelijk eigen imago icm het in mijn ogen beste mobiele OS) en de vraag is toch wel wat Microsoft er van gaat maken.
Opvallend, gezien het feit dat WIndows Phone op dit moment het snelst groeiende mobiele OS is
Gaat duidelijk over Q3 2013, niet zo actueel als jij het aanmerkt dus (we zitten nu in Q1 en Q4 zit er nog tussen en gaat het artikel van tweakers over)!

De iPhone kwam bijv helemaal aan het einde van Q3 uit en in Q3 en op gebied van Android kwam Samsung ook niet echt met wat noemenswaardigs....

Q4 daarentegen heeft Apple net een toestel geintroduceerd, is de Note 3 uitgekomen, de Nexus 5 kwam toen uit. En waar kwam Nokia toen mee? (vraag ik want ik heb echt geen idee of er wat uit is gekomen)

In Q4 was de groei dus lang niet zo goed als in Q3, niet gek overigens gezien de grootste concurrenten met wat nieuws op de proppen kwamen :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 januari 2014 12:40]

En waar kwam Nokia toen mee? (vraag ik want ik heb echt geen idee of er wat uit is gekomen)
Volgens Wikipedia over de Lumia serie (hiero) zijn er in de tweede helft van dit jaar 5 Lumia's uitgekomen, waarvan de 525 bijvoorbeeld (nog?) niet in de VS uit is. De andere toestellen zijn de 1020, die geen grote markt bedient, en de 1320 en 1520, die met een 6" display nou ook niet echt voor iedereen weggelegd zijn. Antwoord op de vraag: Nokia kwam effectief met niets.

En daar zit volgens mij het probleem: terwijl alle Android-telefoonmakers al driekwart jaar toestellen met Full HD schermen maken is Nokia daar pas aan begonnen met de 1520. Een Full HD toestel op 'normaal' formaat lijkt er nu pas aan te komen, terwijl de geruchten alweer over de volgende toptoestellen van Samsung en HTC gaan.

Tweede punt is marketing. Nokia heeft niet het budget om met een toestel de Olympische Spelen oid te sponsoren, zoals Samsung wel kan.

Het eerste kan door Nokia en Microsoft zeer veel verbeterd worden, en in het tweede punt kan Microsoft wellicht nog wat betekenen. Hoe dan ook - als WP gebruiker ben ik erg benieuwd wat Microsoft gaat doen met Nokia.

[Reactie gewijzigd door evest op 23 januari 2014 13:14]

Je veronderstelling is inderdaad juist. De 1020 is in de zomer van 2013 beperkt geintroduceerd, pas tegen november in NL. En de 1520 en 1320 beperkt geintroduceerd in oktober 2013 en pas in januari in NL. Bij Apple gebeurd precies hetzelfde als je de grafiekjes erbij pakt rondom de lancering van de nieuwe iPad of iPhone. Dit komt omdat beide bedrijven met weinig toestellen de markt bedienen. Als oudere toestellen richting EOL gaan, dan wacht de markt af totdat er nieuwe toestellen aangekondigd en beschikbaar zijn.

Ik verwacht dat het volgende kwartaal weer betere cijfers van Microsoft over de Lumia's. Waarbij ik zo ie zo mijn steentje aan zal bijdragen als mijn contract afloopt :)

Bron: release dates Lumia's http://en.wikipedia.org/wiki/Lumia_series

[Reactie gewijzigd door Miki op 23 januari 2014 13:11]

De iPhone kwam bijv helemaal aan het einde van Q3 uit en in Q3 en op gebied van Android kwam Samsung ook niet echt met wat noemenswaardigs....

Nokia bracht ook niet echt iets noemenswaardig uit in Q3. (Is de 520 van Q3?)

[Reactie gewijzigd door dutchmike op 24 januari 2014 21:11]

Er heerst ook wel een soort positiviteitsblindheid omtrent WP. Pik er een paar landen uit waar het erg goed scoort en vergeet de echt grote hoop. Gebruik woorden als "snelstgroeiende" terwijl dat bijna vanzelfsprekend is met een klein marktaandeel.

Uit de cijfers is ook te ontleden dat er waarschijnlijk tegen of onder de kostprijs verkocht wordt, mogelijk om marktaandeel te kopen.

Ik weet niet of het goed of slecht gaat, maar een stuk realiteitsbesef is wel op zijn plaats.
Uit de cijfers is ook te ontleden dat er waarschijnlijk tegen of onder de kostprijs verkocht wordt,
Juist niet, de cijfers laten een (kleine) operationele winst zien: 9.8% margin
"In totaal boekte Nokia in het vierde kwartaal van 2013 76 miljoen euro winst. Onder andere kaartendienst Here en Solutions, de netwerkinfrastructuurdivisie van Nokia, zorgen voor de groene cijfers."

Lumia wordt niet genoemd, waardoor ik aanneem dat deze niet aan de winst bijdragen. Dat betekent dat ze winst maken ondanks Lumia, en niet dankzij.
Nokia noemt de "discontinued operations" (= de telefoon unit die aan MS verkocht is) niet meer specifiek in het persbericht, maar de details zijn er wel:
The increase in discontinued operations gross margin in 2013 was primarily due to a higher Smart Devices gross margin, partially offset by slightly lower Mobile Phones gross margin.
Smart Devices = Lumia
Mobile Phones = featurephones (S40/Asha)

Verder staan de resultaten van de "discontinued operations" (Lumia + featurephones) gewoon in de resultaten, pagina 25: http://www.results.nokia..../Nokia_results2013Q4e.pdf
201 miljoen winst op 2633 miljoen omzet.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 januari 2014 23:31]

Dank, dat verhelderd het. Nu.nl suggereerde vrij sterk dat de telefoondivisie niet aan de winst bijdraagde, maar ja, het is nu.nl
Een paar alinea's verder (blz. 29) staat het volgende:

"The discontinued operations loss in 2013 was a smaller loss primarily due to lower tax expense and lower operating losses."

Er is dus in 2013 minder verlies gemaakt op de telefoondivisie dan in 2012, maar nog steeds verlies.

De jaarresultaten van de discontinued operations staan op blz. 28 : een operating margin van -5,5%. Op een omzet van 10.735 miljoen euro betekent dit een operationeel verlies van ruim 590 miljoen euro.

Dit getal wordt ook genoemd in het nieuwsartikel van gsmarena over de resultaten. In dat artikel komt ook naar voren dat de andere onderdelen (HERE, NSN, Advanced Technologies) winstgevend waren, en de telefoondivisie verliesgevend:
http://www.gsmarena.com/n...e_year_2013-news-7641.php
Je haalt hier denk ik het hele jaar en Q4 door elkaar, Nokia presenteerde gisteren beide. Q3 en Q4 waren licht winstgevend door de groei van Lumia in de 2e helft van het jaar, maar de verliezen in Q1 en Q2 waren groter zodat het totaal voor 2013 negatief is.
Volgens mij haal ik niks door elkaar. Hierboven had ik het over jaarresultaten, die in het verslag onder de kop "Discontinued operations full year 2013" staan. Over het hele jaar was het operationeel verlies 590 miljoen.

Daarnaast waren ook Q3 en Q4 verliesgevend, met een operationeel verlies van 145 en 198 miljoen euro (blz. 2).

In Q4 was er geen winst, maar een verlies van 201 miljoen euro: operationeel verlies na financiële baten en belastingen (blz. 25).

[Reactie gewijzigd door antidote op 25 januari 2014 00:05]

Zulke berichten moet je altijd in de juiste context plaatsen.

1. Als je klein bent groei je relatief sneller.
2. Dat WP iOS voorbij zou zijn in bepaalde landen moet je ook voorzichtig interpreteren. Ten eerste zijn het voornamelijk de goedkope Lumia's die goed verkopen, dus hoe relevant is deze informatie?
3. Marktaandeel in deze bron is een statistiek over een hele korte periode (een kwartaal). Pas als gedurende langere tijd WP een hoger marktaandeel weet te behalen kan je een trend bespeuren. In één kwartaal kan van alles gebeuren.
4. Hoe representatief is de Italiaanse markt voor de Europese- of wereldmarkt?

Ik vind zulke berichten als bron gebruiken om aan te tonen dat WP het "heus niet zo slecht doet" altijd een beetje treurig, dan ben je echt een strohalm aan het zoeken. Feit blijft dat het Microsoft ruim 3 jaar na de introductie van Windows Phone nauwelijks gelukt is een significant marktaandeel te veroveren. Vergelijk dat met Android en iOS, die waren op dit punt in hun levensfase vele malen succesvoller.
Deels ben ik het met je eens alleen over introduceren en goedkope lumia`s niet.

Apple zette een trend zonder concurrentie.
Android vulde een gat, want open, en nam simpel een groot marktaandeel in ten koste van "minder" open systemen die een kleine of geen appstore hadden.
WP8 moet zich daar tussenin wurmen, in een eigenlijk verzadigde markt.
Dat ze dat lukt, ten koste van al veel langer bestaande mobiele OSen, is knap, ook al gaat het langzaam. Maar wat verwacht je anders?

Net als dat een jong OS moet groeien, ook iOS7 en Android 4.4 zijn niet de eerste releases van die systemen, terwijl WP8 (1e release compleet geïntegreerd crossplatform) blijkbaar sucks omdat het eigenlijk niet meer kan dan de vierde of vijfde release van de anderen. :?
Of zoals ten tijde van die releases er eigenlijk nog geen grote concurrentie was en het dus logisch was dat zij sneller meer marktdeel innamen. ;)

En bij verkochte WP8 smartphones tegenover verkochte iOS smartphones maakt het natuurlijk niet uit welke toestellen dat waren, 520`s, 920`s of 4,5 en 5s-en. Daar gaat het over marktaandeel van een OS waarbij degene die de meeste telefoons van een bepaald OS verkoopt dus een groter marktaandeel heeft.
En statistieken beginnen met één meting, ze worden betrouwbaarder over lange(re) duur, maar je kunt dus prima tijd-spannen met elkaar vergelijken, of dat nu een uur, dag, maand, kwartaal of jaar is.
En ook al vind je het niet significant en wil je het wel over langere tijd zien, feit is dat WP8 in bepaalde markten de laatste tijd de vraag naar iOS overstijgt.
Maar ook dat gaat nergens over, iOS is prima als je daar voor kiest, alleen de iPhone wordt altijd aangehaald als zo succesvol en helaas is Apple tanende.

Strohalmen zijn zóóóó 2000........ ;)

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 23 januari 2014 15:49]

Net als dat een jong OS moet groeien, ook iOS7 en Android 4.4 zijn niet de eerste releases van die systemen, terwijl WP8 (1e release compleet geïntegreerd crossplatform) blijkbaar sucks omdat het eigenlijk niet meer kan dan de vierde of vijfde release van de anderen.
Dat is een beetje de realiteit omdraaien. De werkelijkheid is dat er op dit moment 2 redelijk volwassen mobiele OS'en zijn en 1 die nog niet af is. Dan zuigt het OS dat nog niet af is. Op dit moment. Je zou het maar gekocht hebben en er achter komen dat je het niet kunt gebruiken voor je werk omdat er geen VPN mogelijkheid in zit, bijvoorbeeld.

Wat denk je wat die klant voelt? Medelijden voor dat arme MS dat 'nog moet groeien', of balen dat ie er net zoveel voor heeft moeten betalen, maar minder heeft dan de concurrentie?
Je hebt helemaal gelijk, het sucks als blijkt dat jouw aangeschafte Lumia niet alles kan wat jij wilt terwijl overal op internet staat dat hij alles kan.........
Oh nee, WP8 werd overal gekraakt en jij kocht in de blind zo`n toestel wetende dat jij vast alles wel kon.

Of ging je je informeren vóór de aanschaf of jij wel alles kon wat je wilt?

Helaas inderdaad nog geen VPN, al zit die in de 8.1 update die er aan komt en waarschijnlijk in april uitgerold wordt
Iets dat al ruim een jaar bekend is.
Hoewel jij het heel erg nodig blijkt te hebben kon je dus al een jaar weten dat het er nog niet is maar er aan komt, met een genoemde datum.

Zoals je reageert is imo meer met een hele oude koe die nog net niet dood is, tenzij je echt onder een steen hebt geleefd en dit alles nieuw voor je is, dan heb je mijn oprechte medelijden met zoveel onnodige en simpel voorkoombare .frustraties en verdriet. ;)

De realiteit is dat WP8 redelijk snel volwassen wordt, genoeg updates krijgt, maar dat er ook nog manco`s aan zitten.
Manco`s die je overal op internet kan vinden. Genoeg klachten dat mensen helemaal niets met WP8 kunnen omdat ze een app of functie missen. :+

Misschien voortaan even een browser openen voor je iets aanschaft en wat informatie inwinnen? ;)

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 24 januari 2014 00:18]

Ik zou zeggen: check de klachten eens van klanten die er na aankoop pas achterkomen dat ze geen verbinding kunnen maken met hun bedrijfswifi, omdat wpa2 enterprise niet volledig ondersteund wordt. Nu ben ik toevallig wel een persoon die zich wel inleest en vanwege mijn professie snapt wat WPA2 EAP-TLS betekent, maar Mien om de hoek heeft geen idee. Die ziet: WP8 doet WiFi, dus kan ik er op mijn werk ook iets mee. Opzich een logische gedachte, want waarom zou je daar niet vanuit gaan?

Dit is net als vpn een voorbeeld. Dat inderdaad hopelijk in q2 wordt opgelost. Dat is ruim anderhalf jaar na dato. Dat noem ik niet 'snel volwassen worden'.

Verder eens dat elk OS manko's heeft, maar WP8 ontbreekt het momenteel nog aan basale functionaliteit. Dat is geen oude koe, maar de realiteit van deze dag. Al anderhalf jaar. Dat het er ooit een keer gefixed wordt maakt dat vandaag nog niet minder waar.

[Reactie gewijzigd door reeboot op 24 januari 2014 19:10]

Geen enkel OS is ooit "af". Ik vraag af wat je bedoelt met dat WP8 nog niet af is? De gemiddelde gebruiker zal niks missen denk ik (op misschien wat apps na).
Oh, zeker: geen enkel OS is ooit af. Absoluut eens! Het WP8 OS is niet af ten opzichte van de concurrentie die al jaren verder is. Dat bedoel ik. Ook zo dat er grote groepen gebruikers zijn die daar geen hinder van ondervinden, maar dat doet niets af aan de constatering opzich
"Android vulde een gat, want open, en nam simpel een groot marktaandeel in ten koste van "minder" open systemen die een kleine of geen appstore hadden."

Een argument voor tweakers wellicht, maar ik geloof niet dat de enorme massa die Android toestellen koopt, deze koopt omdat dit "open" is, whatever that means. Ik geloof eerder dat men Android toestellen koopt vanwege de lage prijs en/of grote keuze in hardware.

Omgekeerd bestrijd ik ook de "geslotenheid" van bijvoorbeeld iOS en WP8. Technisch een correct stelling, maar praktisch gezien nauwelijks. Op beide systemen kun je bij honderduizenden apps, het hele web, en zowat alle content ter wereld. Een gemiddelde gebruiker zal dit echt niet als "gesloten" ervaren.
Nee, ik bedoelde "open" met dat iedereen er voor kon schrijven, dat was nieuw ten tijde van intro van Android en één van de redenen dat ik toen voor dat OS ging.
Apple had toch een veel stringenter app beleid, naast censuur.
En er kwamen inderdaad apps genoeg, heel veel dezelfde en allemaal anders werkend.
Dat is één van de grootste redenen geweest, naast betere veiligheid, om over te stappen naar een "gesloten" OS als WP8, met één API/SDK voor apps en een store met meer toezicht.
Ben blij met het gesloten OS van mijn Lumia. Op mijn Android crashte de ene app na de andere. Op WP8 gebeurt dat niet (of nauwelijks?)
Opvallend? Voor mij niet. Het geeft alleen maar aan dat groei heel volatiel is als het volume laag is. Stel ik begin vandaag een smartphonemerk en ik verkoop 1 toestel, morgen verkoop ik er 2. Voilá, 100% groei in 1 dag. Een sneller groeiend merk zal je denk ik niet vinden... Maar het zegt dus niks (of vrij weinig).

[Reactie gewijzigd door TMC op 23 januari 2014 13:09]

Nokia mist ook gewoon een aantrekkelijk aanbod op dit moment. De 520 is een fantastisch low-end toestel, maar daar liggen de grote winstmarges niet.

En in de high end? De 920 en varianten zijn prima telefoons, maar hardwarematig behoorlijk verouderd. De 1020 is een nicheproduct, met een ditto prijs.

De 1520 zou een ommekeer kunnen zijn, maar die is te laat gekomen om invloed te hebben op de cijfers. Bovendien moet de prijs toch nog heel wat zakken. Komt nog bij dat phablets geen supergrote markt zijn.

Waar blijft een 5" high end model, een rechtstreekse concurrent voor de S4's en Ones van deze wereld? Daar zit op dit moment de grootste winstmarge. Gelukkig is er in China een 5"-versie van de 1520 opgedoken - de ideale vervanger voor mijn toch al een dagje oudere Lumia 800 :)

[Reactie gewijzigd door Silmarunya op 23 januari 2014 12:30]

http://www.wpcentral.com/...929-icon-sale-early-china
Dit is eerder een nieuwe Lumia 920 met een iets groter scherm en veel betere specs, hij heet ook de Lumia 929. Wat mij betreft kunnen ze deze beter zo snel mogelijk wereldwijd uitbrengen, zou een zeer aantrekkelijke high-end zijn, toch een gedeelte van het aanbod wat bij Nokia op het moment qua specs enigzins verouderd is.
Noem het een nieuwe 920 of een kleinere 1520, we hebben allebei gelijk. Qua hardware is het een kleine 1520 (zelfde SoC, zelfde camera, etc), qua formaat is het de opvolger van de 920 :)
Maar het mooie van die 920 reeks/WP8 is dat het gewoon supersnel loopt er is niet snellere hardware direct nodig om het met een S4 te laten concurreren.

Het enige wat daarin overblijft naar mijn inziens (betreffende de hardware) is de resolutie en accuduur. En voor de software de primair de apps
Ja en nee. Ik gebruik nu nog de single core S4-processor in mijn Lumia 800 en zelfs daarop loopt het OS fantastisch - vloeiend en zonder lag.

Helaas zijn web browsing en gaming - toch twee belangrijke functies van een smartphone - maar heel beperkt afhankeljk van je OS. Een goed OS en ditto browser kunnen alles wat vlotter maken, maar op het einde van de rit is je hardware toch bepalend.

Bij de 920, die een heel degelijke dual core heeft, is het al een stuk beter. Maar in benchmarks is de achterstand op de Android-concurrentie enorm (gelukkig is de Lumia 920 ondertussen enorm goedkoop geworden).

De hele Lumia-lineup kan worden samengevat als 'goed genoeg' (qua SoC dan, design, camera en software zijn fantastisch). En 'goed genoeg' klinkt toch maar mager als je het vergelijkt met een Nexus 5 of Galaxy S4.
Het is voor Microsoft te hopen dat ze doorbreken op de markt van businesstablets en convertibles. Ze hebben de beste papieren, maar de telefoonmarkt zijn ze alvast al kwijt.

De overname van Nokia zal hun nog een gat in de portemonnee branden.

Edit: waarom is deze reply ongewenste spam?

[Reactie gewijzigd door Enai op 23 januari 2014 12:24]

ik vermoed dit ook. komt me een beetje over als mosterd na de maaltijd. Hoop dat ze snel een nieuwe CEO hebben die wat visie kan gaan neerzetten, om Microsoft uit hun vicieuze circel te halen

Edit: yea mensen modereren op gevoel, en als ze iets niet zinnen, reageren ze zich af door met -1tjes te strooien.
Welke vicieuze cirkel? Die cirkel van ieder jaar omhoog en ieder jaar meer omzet? Hoe iedereen ook zegt dat het "slecht" gaat met Microsoft, ze draaien ieder jaar meer omzet en maken meer winst. Op een keer in 2009 en 2010 een kwaartaal een negatieve dip na.

Steve Ballmer heeft zwaar onder vuur gelegen, maar hij heeft er wel voor gezorgd dat het bedrijf significant meer omzet en meer winst is gaan maken. Ze zijn tevens minder afhankelijk geworden van alleen Windows en hebben inmiddels ook een goed trackrecord op de enterprise markt waar te tot voor 2000 niet veel voorstelde.
Sterker nog, het lijkt me helemaal niet zo gek om te stellen dat Microsoft in de mobiele markt een aardige slag te pakken heeft. De verkopen nemen toe, de naam Nokia is binnen, het OS is snel en stabiel en het aantal apps groeit.

Daarnaast heb ik me verbaasd over de leidende rol die ze op UI gebied te pakken hebben; Windows Phone 7 was het eerste Flat UI OS terug in 2010, iOS en Android volgden pas vele jaren later. Die volgorde hebben we lang niet gezien.

Het tij kan snel keren, en ergens heb ik het vermoeden dat Microsoft een momentum heeft.
2 a 3% marktaandeel noem ik nou niet echt een "aardige slag". De lijn is wel naar boven, dat wel.

Overigens had Google al jarenlang een flat OS in zijn web platform, wat ook een soort van OS is.
2 a 3% omdat ze een inhaalrace aan het maken zijn. In veel grote Europese landen is al 1 op de 10 verkochte telefoons een Lumia. Da's toch niet slecht na 15 maanden.
De naam Nokia mag Microsoft alleen gebruiken voor dumb phones en dat nog eens voor niet meer dan slechts 2 jaar. Verder lijkt de stijgende lijn in verkopen niet verder voort te zetten en kan er wellichts zelfs een kentering komen, zeker zodra de toestellen zonder het bekende Nokia op de body in de winkel komen te liggen.
Ik ben geneigd het met je eens te zijn: de samenwerking Microsoft - Nokia is een beetje een lose-lose-scenario :{

Microsoft kost het geld, Nokia kost het marktaandeel t.o.v. wat had kunnen zijn als ze meer met Google hadden samengewerkt. Juist Nokia had Android meer business-gericht kunnen maken. Maar helaas...
Herinner je de overname van Motorola Mobility door Google nog? Met die overname was 12,5 miljard dollar gemoeid. Schijn bedriegt echter; Forbes: Motorola Mobility Isn't a Disaster for Google, It Only Costs Them $1,5 Billion.

Ironisch genoeg, is het kopen van verlieslijdende bedrijven fiscaal best gunstig om te doen.

In dit artikel, wordt de 'werkelijke' prijs van Nokia op zo'n 4,5 miljard dollar, in plaats van de -in de pers gemelde- 7 miljard dollar. Betrouwbaarheid van de blog is lastig te verifiëren, maar de theorie er achter is naar m.i. aannemelijk.
Hilarische blogpost van Forbes. Een aankoop van 12,5 miljard dollar spinnen naar een aankoop van 1,5 miljard dollar om het goed te praten. Een volledig hypothetisch verhaal met talloze (foute) aannames en het neemt niet eens de eindeloze verliezen die Motorola leidt mee in de berekening en er maar blind vanuit gaat dat Motorola belastingvoordeel krijgt tot in 2019, zonder dat operations aan de gang gehouden moeten worden. 8)7

Dat Motorola de settopbox-kant heeft verkocht is natuurlijk waar, maar de overige 10 miljard omlullen naar 1,5 miljard gaat er lijkt mij bij geen enkele normaal denkende econoom in.

Motorola blijkt/blijft tot nu toe domweg een heeeeeeele diepe put waar Google continu geld in blijft storten zonder een blijkbare hoop op verbetering of verandering in effect.
Zo zwartwit zie ik het niet. Google heeft inderdaad veel te veel betaald voor Motorola, dat halen ze er nooit uit. Da's stom geweest, maar ja - het is niet alsof Google het geld niet heeft. Maar waardeloos is Motorola ook niet, de trend voor de grote softwarehuizen om hun eigen in-house hardware te hebben is sterk, en geeft Google ook een sterkere onderhandelingspositie tov met name Samsung. Strategisch is het denk ik helemaal geen slechte aankoop, maar wel een hele dure.

Voor Microsoft is Nokia helemaal geen gekke aankoop geweest, niet duur, goede reputatie en hardware expertise en een redelijk grote klantenbasis (meer dan Motorola bv). De alternatieven zijn ook niet echt briljant: Samsung of Apple overnemen is onhaalbaar, en de telefoondivisies van LG, Lenovo of ZTE zijn duurder en je krijgt er nou ook niet echt hoogstaande technologie voor terug. Vanaf nul een complete hardware business beginnen kost je vijf jaar en gegarandeerd meer dan die paar miljard die ze nu voor Nokia betalen. Voor Nokia is de overname een goede zaak, het betekent het dat ze de smartphone business de komende jaren rustig kunnen doorbouwen onder de MS paraplu, zonder de stress van constante verliezen en een onzekere toekomst zoals Blackberry en HTC.

Gaat MS op de langere termijn veel geld verdienen met Windows Phone? Geen idee, maar de stappen die ze nemen om daar te komen zijn heel logisch.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 januari 2014 15:03]

Ik zie daarentegen wel verbetering. Toestellen als de Moto G zijn massa's pupulair en hebben zeer veel succes. Het probleem van dat toestel is dat er zeer weinig winst op zit per toestel.

De Moto X is veel interessanter. Maar waarom hij hier niet onder hetzelfde concept als in de US wordt uitgebracht is me een raadsel. Het toestel is hier duurder maar dan ook nog eens niet customizable zoals het is in de US.

Desnoods moeten ze het toestel maar in Europa maken ?
Het zou goed kunnen dat er verbetering in zit. Ik zeg ook niet dat het geen toekomst heeft, alleen dat het tot dusver nog niet te zien is.

Je zegt dat die toestellen heel erg populair zijn, maar de cijfers zeggen juist iets anders. De Moto X is in totaal maar 500.000x verkocht en alles lijkt erop dat de Moto G ook niet meer dan 500.000 - 1 miljoen stuks heeft verkocht tot dusver. Dit allebei in schril contrast met de topmodellen van Samsung, Apple en zelfs Nokia.
http://blogs.wsj.com/digi...ola-plans-low-cost-phone/
http://forums.androidcent...ore-than-500-k-units.html

Tel daarbij op dat er inderdaad erg weinig winst op gemaakt wordt., dat er ondanks de lage winst nog steeds flink wat centen in R&D en marketing is gestopt, en je hebt mijns inziens een hele matige release.
Wederom wat geld in de bodemloze put voor de volgende release dan maar ;)
Daar heb je gelijk in. Maar je moet ook weten dat de toestellen vooral online aangeschaft moeten worden en er lang niet zoveel geld is gestoken in markering als bij concurrenten Samsung en Apple.

Maar nog steeds is dit volgens mij veel beter dan vorig jaar, ik denk niet dat de Moto razr HD Maxx zeer goed heeft verkocht om eerlijk te zijn... Alhoewel het een zeer goede smartphone is.

Maar ik kan echt niet geloven dat er maar een half miljoen zijn verkocht, zeker bij de Moto G. Hij is enorm populair en in de US is de Moto X bij vele sites 1 van de meest bekeken review (in het nabije verleden dan).
Daar verkijk je je dan flink in tov Apple.

Het marketingbudget van de Moto X was namelijk gigantisch, 500 miljoen dollar. Apple spendeerde aan de marketing van hun gehele lineup in 2013 net iets meer dan 1 miljard.
Samsung (Electronics) topt inderdaad alles en iedereen met een totaal budget van dik 14 miljard, waardoor de populariteit bij de massa niet gek te noemen is.

Dat je denkt dat de telefoon enorm populair is en veel bekeken is in de reviews zou dus zo maar kunnen komen door het enorme marketingbudget wat ervoor is uitgetrokken. :)
Google may end up spending more money than Apple or Samsung on the Moto X phone alone, people familiar with the matter said.
http://qz.com/103266/goog...promoting-a-single-phone/
http://www.businessinside...-budget-for-moto-x-2013-7
http://www.tuaw.com/2013/...by-microsoft-and-samsung/
http://bgr.com/2013/11/28/samsung-2013-marketing-budget/
http://www.asymco.com/201...cost-of-selling-galaxies/
http://online.wsj.com/new...4425204578598070710908536

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 23 januari 2014 16:43]

Hadden ze in zee gegaan met Google/Android, hadden ze de directe concurrentie moeten aangaan met Samsung, HTC en Google's eigen Nexus, en na de aflopende zaak van Symbian telefoons van Nokia, de flinke geldzak die ze van MS kregen, is dit toch meer een worst-best-case verhaal geworden. Nu kunnen ze gewoon alles teruggeven aan MS met de melding 'zoek het zelf maar uit'.
Die concurrentie hebben ze ook op het gebied van Windows telefoons gehad van met name Samsung. Het bleek bij de Windows telefoons dat consumenten bij een keuze tussen Samsung en Nokia, voor Nokia gaan.

Als je dit vertaalt naar het marktaandeel van Android, kun je je bedenken dat Nokia er nu heel anders voor had kunnen staan. Bovendien geeft Android veel meer mogelijkheid aan producenten om zich te onderscheiden in hardware en gebruikerservaring.

Elop mag dan zijn persoonlijke missie volbracht hebben, het blijft eeuwig zonde voor Nokia en haar werknemers en de Europese tech sector in het algemeen.
Waren ze in zee gegaan met Android hadden ze inderdaad concurrentie van Samsung, HTC etc. Maar dan was het wel een eerlijkere strijd geweest. Nu heeft Nokia het heel moeilijk omdat ze alleen maar het onpopulaire WP ondersteunen.

En dan kunnen de fanboys wel roepen dat het zo snel groeit en dat het in Finland zo populair is. Deze cijfers laten duidelijk zien dat het grootste deel van de mensheid het niet eens is met de Fans.
Ze doen het nu altijd nog beter dan HTC en vele andere spelers op de markt. Alleen Samsung, Apple en wat Chinese fabrikanten doen het beter. Relatief gezien helemaal zo gek nog niet, gezien het feit dat ze iets meer dan een jaar geleden praktisch geen marktaandeel meer hadden.
En Sony, en LG, Lenovo (maar dat is natuurlijk zo'n Chinese fabrikant).

Met Huawei erbij, heb je dus in ieder geval al 6 verschillende bedrijven die het beter doen dan Nokia op de smartphone markt, terwijl Nokia nog marktleider was tot een paar jaar geleden.

Motorola staat momenteel ook laag in de lijst, maar er was op het moment van overname door Google ook niet heel veel bijzonders van ze beschikbaar. Recent hebben ze echter een aantal zeer interessante toestellen uitgebracht, zeker wanneer je naar de wat goedkopere toestellen kijkt. Het zou me dan ook niets verbazen, dat als Motorola zijn producten daadwerkelijk wereldwijd door blijft drukken, ze binnen no time ook Nokia's Microsofts smartphone business voorbij streeft.
Als Nokia meteen op de Android bandwagon was gesproken waren ze nu nog steeds de no.1 Smartphone maker. Zelfs als ze pas waren in gestapt met Gingerbread waren ze nu de no.1 geweest.
Dat denk ik ook, de naam Nokia is zelfs bij jongeren nog zeer bekend en positief, alleen de nieuwe smartphones met Windows Phone zijn niet wat de meeste consumenten willen (zie het marktaandeel..).
Het is eerder dat consumenten in de jongeren categorie denken niet een Windows Phone te willen. De kans bestaat natuurlijk altijd wel maar door hoge groepsdruk die de meesten denken te voelen kiezen ze sneller een OS die de rest van de groep ook al heeft. Voor de meesten in die groep is anders zijn gauw geen optie. Los van het feit wat ze echt willen, hoe de markt ervoor staat en welke telefoon in tests beter is. Dit kan overigens gelden voor elk telefoonOS die momenteel op de markt is. Samsung met Android heeft deze keer de mazzel gehad. Daarvoor Apple.

Meer on-topic: Ik vindt het een leuk afsluiter voor Nokia dat ze hun telefoonmakerperiode (voorlopig) in een stijgende lijn (jaar op jaar gezien) afsluiten sinds ze met de iPhone als nieuwe concurrent vooral verlies hadden gedraaid.

[Reactie gewijzigd door ReHo20 op 24 januari 2014 06:43]

Wie weet hadden ze zelf Nexussen kunnen maken ;)

Maar ze hebben juist te lang op Symbian gegokt. Langzaam instromen en groter worden met Android was misschien toch een betere keus geweest voor de lange termijn, maar niet voor de eventuele liquiditeitsproblemen op korte termijn, da's waar...
Ook op lange termijn niet, als je ziet dat HTC het nog veel lastiger heeft dan Nokia en die hebben jaren Android ervaring! Op Samsung na is er praktisch geen enkel bedrijf (op een paar Chinese bedrijven na) die het goed doen met Android. Dat zou genoeg indicatie moeten zijn. En als je dan een Nokia bent die het uberhaubt al slecht doet, dan zoek je een weg die 1. financieel interessant is en 2. veiliger is. WP was voor Nokia beiden. Je ziet dat ze in de wereld van WP8 toestellen onverslaanbaar zijn. Dat ze op wereldvlak niet zo groot meer zijn, kan best, maar een investering als Android hadden ze financieel nooit kunnen overleven. Dus hoe je 't ook ziet, Android was in de praktijk geen mogelijk zet. Dat had een faillissement betekent binnen een paar maanden.

Nee het probleem van Nokia is vooral de beschikbaarheid van hun apparaten en hun lokale marketing. Je kunt die toestellen nergens kopen, tja, dan verkopen ze ook niet hè. Als iets niet te koop is, kun je van mensen ook niet verwachten dat ze iets wel aanschaffen.
Zijn ze nu niet failliet dan? De telefoondivisie is overgenomen, er resteert slechts een netwerktak.
"....er resteert slechts een netwerktak. "

Er is ook nog een HERE divisie en een "Advanced Technologies" divisie (waar onder andere de patenten portefeuille van de Nokia telefoondivisie in komen).

Wat de AT divisie precies gaat doen (het ontwikkelen van nieuwe geavanceerde technieken) wil Nokia nog niet zeggen.

[Reactie gewijzigd door Brazos op 23 januari 2014 19:11]

Zou als ik jou was het woord failliet even opnieuw opzoeken in het woordenboek.

Buiten de Nokia telefoondivisie maakte Nokia 408miljoen winst dit kwartaal. Da's alles behalve ongezond.

Zie hier; http://mynokiablog.com/20...st-from-devices-services/

[Reactie gewijzigd door Sleep0rz op 23 januari 2014 15:09]

Ik denk dat hij bedoelde dat ze tevens met WP op de telefoondivisie onderuit gingen.
De lokale marketing van Microsoft houdt anders ook niet over. Als je kijkt op de link Windowsphone.com/nl-nl/phones dan valt op dat na de Nokia Lumia 920 de site niet meer is bijgewerkt. En dat terwijl sindsdien nog de 925, 1020 en 1520 zijn gelanceerd op de Nederlandse markt.
Het is inderdaad beroerd gestel met de reclame/promotie voor Lumia's. In veel winkels hebben ze niet eens een werkende Lumia met WP8 (welk model dan ook), dan is het ook niet verrassend dat niemand ze koopt. De Nederlandse windowsphone site laat idd ook niks nieuws zien sinds de 920 (al ruim een jaar oud). De Britse en Duitse sites laten wel gewoon de 1020 en 1520 zien. In die landen verkoopt Lumia ook veel beter.
Ook op lange termijn niet, als je ziet dat HTC het nog veel lastiger heeft dan Nokia en die hebben jaren Android ervaring! Op Samsung na is er praktisch geen enkel bedrijf (op een paar Chinese bedrijven na) die het goed doen met Android. Dat zou genoeg indicatie moeten zijn. .
Waarom doen die Chenese bedrijven het goed? Omdat ze andere business modellen omarmen dan bv een bedrijf als HTC. Ik zeg niet dat het moet maar Nokia had dat gemakkelijk ook kunnen doen als ze voor Android hadden gekozen. Ze hadden bv Android kunnen forken en hun eigen maps erop kunnen gooien. Altijd een extra meerwaarde als je gratis (offline) maps bij je ANdroid toestel hebt.
En als je dan een Nokia bent die het uberhaubt al slecht doet, dan zoek je een weg die 1. financieel interessant is en 2. veiliger is. WP was voor Nokia beiden. Je ziet dat ze in de wereld van WP8 toestellen onverslaanbaar zijn.
Ja er is dan ook nooit geen echte concurrentie geweest, alle andere WP makers poepen er jaarlijks ongemotiveerd een WP toestel uit omdat ze blijkbaar een deal met MS hebben
Dat ze op wereldvlak niet zo groot meer zijn, kan best, maar een investering als Android hadden ze financieel nooit kunnen overleven. Dus hoe je 't ook ziet, Android was in de praktijk geen mogelijk zet. Dat had een faillissement betekent binnen een paar maanden.
Dat is echt de vraag? Heb je hier harde bewijzen van. Ze waren nml ook ooit in gesprek met Google

Wat voor mij onbegrijpelijk blijft is dat ze niet voor en WP en Android zijn gegaan. Maar wellicht wilde MS gewoon een exclusieve deal.
Nee het probleem van Nokia is vooral de beschikbaarheid van hun apparaten en hun lokale marketing. Je kunt die toestellen nergens kopen, tja, dan verkopen ze ook niet hè. Als iets niet te koop is, kun je van mensen ook niet verwachten dat ze iets wel aanschaffen.
Als ik de Belcompany, Phonehouse, T-Mobile of KPN winkel in loop. Staan er ook altijd Lumia's dus ik snap dit argment niet
Waarom doen die Chenese bedrijven het goed?
Omdat ze op hun markt niet gebonden zitten aan google.
HTC bedient de westerse markten en moet daar wel een overeenkomst sluiten met Google Play en verplicht alle andere google diensten meeleveren omdat een android telefoon zonder Google play hier vrijwel onverkoopbaar is. Daardoor is er op het platform naast de hardware niks te verdienen voor HTC
Ze hadden bv Android kunnen forken en hun eigen maps erop kunnen gooien.
Het verschil met WP gebruiken is dan nihil.

Bij een fork hadden ze alles zelf moeten doen, met "nul komma nul" Android engineers aan boord tijdens hun destijds lopende ontslaggolf.
Met een eigen OS alleen waren ze er dus nog niet. Dat brengt namelijk allerlei baggage mee: een eigen apps store, een betaalsysteem en afhankelijk van de fork ook eigen ontwikkeltools opzetten/ontwikkelen. Ga er maar aanztten terwijl je flinke rode cijfers schrijft.

WP gebruiken heeft zelfs grote voordelen t.o.v. een eigen Android-fork: het hele ecosysteem van OS tot devtools, apps store en marketing wordt dan door Microsoft verzorgd.
Kortom, met WP liep Nokia de minste risico's bij de minste investeringen.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 24 januari 2014 11:25]

Er is geen onderscheid business-consumer meer. Alleen op app niveau heb je dat nog.
Als het bij voorbaat al een loose - loose scenario zou zijn, dan zou Microsoft echt Nokia niet hebben overgenomen. Kennelijk ziet Microsoft genoeg brood in de merknaam Nokia, maar ook in de assets van Nokia om het bedrijf over te nemen.
als ze meer met Google hadden samengewerkt

En Android is een garantie voor success toch?

Zie HTC, Sony (Ericson) en Motorola. Bedrijven met een rijke ervaring en op Android, die toch allemaal ook ten onder gaan aan het grote geweld van Apple en Samsung.

En dan heb ik het nog niet eens over kleintjes als NEC en Lenovo ...

Ook met Android blijft de mobiele wereld een medogenloze "winner takes all" wereld.
Je wordt terecht naar benedengemod omdat je bericht geen toegevoegde waarde heeft en tot uitlokken van flamen is.

Jij zegt dat MS al de telefoonmarkt kwijt is, maar feitelijk gezien is het juist het tegenovergestelde, want feitelijk is het zo dat WP groeiende is. Dat jij dit misschien niet genoeg vindt of denk dat ze het uiteindelijk niet redden, dat mag natuurlijk, echter de claim dat ze de telefoonmarkt alvast kwijt zijn, klopt gewoon voor de volle 100% niet.


Verder bijzonder dat de verkoop naar beneden is, je zou denken dat met de feestdagen wel wat mensen een Lumia 520 onder de boom konden vinden.
In het artikel staat dat de verkoop van de Lumia's daalt, dan mag je toch aannemen dat het aandeel van WP daalt (of dat alle aankopen gelijk zijn aan nieuw marktaandeel omdat de telefoons niet kapot gaan en vervangen worden... 't Is natuurlijk Nokia...).

In elk geval is een marktaandeel van een paar procent en een twijfelachtige stijging (of daling) aan kruipsnelheid geen indicator van het succes van WP.
Ten eerste is de groei zo'n 150%, dat ze relatief klein zijn maakt het daarom nog niet minder belangrijk, zeker niet wanneer je argument is dat ze de markt kwijt zijn. Een markt waarin jij groei, kan nooit een markt zijn die je kwijt bent, dat zijn echt compleet tegenstrijdige berichten. Tevens is hier ook geen sprake van daling, dus ik begrijp ook niet hoe je hierbij komt. Onzin termen dus ook.

Jouw aanname klopt niet: nieuws: Microsoft levert 3,9 miljoen Xbox Ones maar verdient minder met Windows
Echter ook al zou het nu een kwartaal minder zijn, betekent niet dat er geen groei is.
Bijvoorbeeld. Jij hebt op maandag 5 appels (no pun intended) verkocht, op dinsdag 10 en op woensdag 8, dan heb je er woensdag minder verkocht dan dinsdag, waarop je blijkbaar een hele goede dag had, maar er is nog steeds in het algemeen groei.
Zou dit echter een paar kwartalen aanhouden, dan krijg je wel een probleem, die dan in het eerste geval bij Nokia (intussen dan MS) liggen als fabrikant, niet bij MS als software maker, want WP groeit dus wel.
Je wordt omlaag gemod omdat je het eea veel te simpel stelt. De telefoonmarkt zijn ze kwijt zeg je. Ze hebben net Nokia overgenomen voor een hernieuwd initiatief en gaan ook met een zak geld langs bij verschillende fabrikanten.

Omtrent Nokia dat op Android over had moeten gaan: Daar hadden ze de concurrentie aan moeten gaan met Samsung en andere Android-fabrikanten. Sowieso niet iets dat je wil, maar ook iets dat Nokia niet voor ogen had, het worden van één van de massa. Met de MS-deal hadden ze iig in bepaalde mate een eigen ecosysteem, hoewel Elop die beslissing wel erg makkelijk maakten, zo heb ik het idee.

Uiteindelijk denk ik dat Nokia gezien hun aantrekkingskracht en naam het beste af was geweest met een eigen ecosysteem op basis van wat uiteindelijk Meego had moeten worden. Ze durfden dit destijds niet te doen, naar verluid omdat niet genoeg andere merken niet met hun mee gingen. Maar feit is dat ze momenteel ook vooral budgettoestellen verkopen en inmiddels niet meer bestaan (behalve als onderdeel van MS). Ergens hadden ze dit best kunnen weten, dat het mensen gewoon niet trekt en ze beter hun eigen inzichten hadden kunnen brengen. Al lag de uiteindelijke beslissingsmacht waarschijnlijk bij Elop die sowieso voor de MS-route zou gaan.

Niet dat WP slecht is, maar de richting is zo onduidelijk. Het heeft de beperkingen van iOS, de nadelen van reclame in apps van Android. Daarnaast zijn de apps prijzig, en blijven de releases achter. Het heet Windows, maar biedt niets van de openheid. Ze hebben Nokia, maar hebben niets van de echt als innovatief ogende zaken als de ontzettend goede camera's of bepaalde multimedia-functionaliteit die beter zijn of verder gaan qua mogelijkheden dan wat anderen in de markt te bieden hebben.

Echter als ze die app releases kunnen verbeteren, bijv. door populaire appmakers een zak geld te geven, zouden ze al een heel eind zijn. En eigenlijk zou ik op dit punt ook gewoon filemanagement mogelijk maken, net als het kunnen aanpassen van de 'app tray' (ik weet niet hoe dat bij WIndows Phone heet) om die in een raster weer te kunnen geven. Dat alles onder elkaar staat maakt dat je met veel apps en kleine icoontjes iets waarvan je de naam niet weet niet makkelijk kan terugvinden.

Op die manier hebben ze soortgelijke mogelijkheden aan Android, zonder alle Google-verplichte en semi-verplichte zaken en een OS dat wel veel soepeler loopt.
Windows Phone heeft niets meer te bieden tov Android/iOS, leg Android 4.4 naast iOS 7 of Windows Phone en je merkt geen verschil qua vloeiendheid.

iOS (7) heeft Siri, de betrouwbaarheid en het design van Apple, Google heeft Google Now, de vele mogelijkheden zonder dat het hele OS één groot circus van virussen is zoals Windows op de desktop is, al heeft het natuurlijk meer last van malware dan andere mobiele platforms.

Android heeft apparaten van < 100 euro, t/m 1000+ euro, niet elke zal geweldig draaien, voornamelijk omdat ze niet allemaal de nieuwste versie van Android draaien, maar als consument ben je er natuurlijk zelf bij wat je koopt.
De Moto G, een apparaat van Motorola/Google wat vergelijkbaar is met de Lumia 520, maar wel Android draait, wat consumenten gewend zijn. De Moto G is op dit moment dan ook één van de best verkochte toestellen in de Media Markt en ook op Tweakers staat die bij de populairste telefoons. Tevens is die in de USA heel populair.

Er is geen bestaansrecht voor WP, behalve die enkelen die graag Microsoft diensten willen of graag willen dat het goed samenwerkt met Microsoft Exchange, maar volgens mij kan dat ook prima op iOS en Android.
Voor de bedrijven die graag veilige toestellen willen, de huidige Android telefoons zijn al best veilig, maar die kunnen natuurlijk altijd voor Samsung telefoons kiezen met Knox of gewoon Apple iPhones.

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 23 januari 2014 18:25]

leg Android 4.4 naast iOS 7 of Windows Phone en je merkt geen verschil qua vloeiendheid.
Dit klopt gewoon niet. Zeker op toestellen met mindere specs, maar ook op toestellen met betere specs loopt WP gewoon soepeler dat Android 4.4. Het reageert ook sneller. Ik heb zelf hier een iPhone 5, Nexus 4, LG G2, Lumia 920 en een Lumia 520. Het scheelt niet veel, en is meer een nuance ding, maar toch. Je ziet ook aan de HD2 die op WP7 kan lopen hoe weinig resources het nodig heeft. WP7 is geen WP8, maar het heeft wel dezelfde feel, waarmee het redelijk is om aan te nemen dat WP8 ook zuinig is voor de resources, wat ook enigszins bewezen wordt door de Lumia 520. Vergelijk dat toestel met hoe een Huawei G510 oid werkt, en je ziet een duidelijk verschil. Ook games lopen goed op een Lumia 520, beter dan op die G510.

Overigens is ook mijn Z30 soepeler dan de Nexus 4 en G2. Feitelijk vind ik BB10 dan ook het beste OS (soepel, veilig, intuïtief, mogelijkheid om Android apps te installeren waar je de machtigingen zelf kan managen in de runtime van het moment, filemanagement). Maar goed, dat terzijde.

Siri en Google Now (die beiden waardeloos zijn naar mijn idee. Gewoon gimmicks voor dingen die ik persoonlijk altijd handmatig doe) zijn geen USP waardoor een klant zich over laat halen. De Moto G is meer dan 50 Euro duurder, dus geen vergelijking. Wat consumenten gewend zijn is een zwak punt, omdat dat zou betekenen dat je nooit wat kan introduceren.

Wat Exchange betreft weet ik niet echt wat de mogelijkheden van WP8 op het moment zijn. Ik weet dat Android en iOS sowieso niet alle beveiligings protocollen ondersteunen. Windows Phone deed dit in het begin ook niet, maar de belofte was er dat dit in de toekomst wel zou gebeuren.

Beveiligings-wise is Blackberry met BIS/BES natuurlijk de beste oplossing.

Dat er geen bestaansrecht is voor WP in deze vorm met deze mogelijkheden, zei ik ook al. Maar dat wil niet zeggen dat het helemaal geen kans heeft. Dat is een onzinnige claim. Sowieso qua gebruiksvriendelijkheid heeft het een dikke voorsprong op Android en dus ook qua resource management. Ook de kwetsbaarheid voor malware is een klein argument dat WP8 gewoon voor zich heeft tov iig Android.

Met wat meer functionaliteit zullen een hoop meer mensen ervoor willen gaan. En ik heb ergens ook het idee dat er gewoon een soort van gebrek aan bekendheid is. Normaal is het heel erg van dat mensen het van anderen zien. Maar Android en iOS zijn zo ingeburgerd.... Waarbij men van Android vaak genoeg ook niet weet dat het Android is. Dat is volgens velen 'Samsung'.

[Reactie gewijzigd door Kenju op 23 januari 2014 19:16]

Windows Phone 8 != Windiws Phone 7.

Waarom denk je dat Microsoft de bestaande Windows Phone 7 telefoons niet wou upgraden naar Windows Phone 8?
Ik zeg niet dat het hetzelfde is. Ik ga uit van een redelijkheid waarbij als WP7 beter gebruik maakte van de systeembronnen die bij WP8 ook wel het geval zou zijn. Het voelt ook hetzelfde.
Lol..
Windows Phone heeft niets meer te bieden tov Android/iOS, leg Android 4.4 naast iOS 7 of Windows Phone en je merkt geen verschil qua vloeiendheid.

iOS (7) heeft Siri, de betrouwbaarheid en het design van Apple, Google heeft Google Now, de vele mogelijkheden zonder dat het hele OS één groot circus van virussen is zoals Windows op de desktop is, al heeft het natuurlijk meer last van malware dan andere mobiele platforms.
OK, ik doe het nog een keer voor. Windows phone is sneller dan de meeste android telefoons. Tevens zit Android vol spyware!!
..komt anders over dan: ik vind dat..
Leuk dat je jouw mening weg probeert te zetten als feit en ook nog eens jezelf tegenspreekt terwijl je het doet, maar zo werkt een discussie niet.

Oh, en ik ben van mening dat windows phone zelfs op low end hardware, de instapmodellen dus, beter draait als menigeen laggy Android release ,zelfs op high end hardware. M.a.w, Een IOS gelijkende ervaring tegen een Android instap-model-telefoon-prijs. Plus dat je updates krijgt van je OS - ook iets wat je vaak kan vergeten op niet high end - hell, zelfs ook op high end - Android devices. Maar goed, mijn mening he?
Er is prima bestaansrecht voor WP8. Voor mensen die niet de belachelijke prijzen willen betalen voor een iPhone, en die Android maar een rommeltje vinden. Voordeel van WP over Android is dat alle telefoons gewoon op hetzelfde OS draaien, en er in mijn ervaring minder verschil zit tussen de snelheid van een dure en goedkope WP8 telefoon dan tussen een dure en goedkope Android.

En dat circus van virussen ... misschien is dat voor de desktop versie van Windows waar, op WP heb ik geen virus gezien. Het OS zit dan ook flink dicht.

Een markt waarop Microsoft zich o.a. op zou kunnen richten is de zakelijke. BB valt steeds meer weg, en WP8 sluit goed aan op het OS van de zakenwereld, en WP8 komt met Office.
Je wordt omlaag gemod omdat je het eea veel te simpel stelt. De telefoonmarkt zijn ze kwijt zeg je. Ze hebben net Nokia overgenomen voor een hernieuwd initiatief en gaan ook met een zak geld langs bij verschillende fabrikanten.
Dat Microsoft OEMs een grote zak geld aanbiedt, betekent nog niet dat de consument een WP8 telefoon van die OEMs gaat kopen. Het betekent alleen dat een OEM wellicht een ontwerpje uit kan brengen die geheel is gefinancierd door Microsoft, zodat ze zelf geen risico's lopen.
Hij stelde dat MS die markt kwijt is, wat onzin is wanneer je er nog zo voor aan het vechten bent.
De beste papieren? Op basis van wat? Is wel een bijzonder generiek statement. Kan best de beste papieren hebben om riolen te maken bijv. - is echter vrij nutteloos als we het over deuren hebben.

Monopolist maakt/geeft je nog niet de beste (papier), wel in veel gevallen de enige keuze.
Het is voor Microsoft te hopen dat ze doorbreken op de markt van businesstablets en convertibles. Ze hebben de beste papieren, maar de telefoonmarkt zijn ze alvast al kwijt.
Waarom zouden ze de telefoonmarkt kwijt zijn? Er worden meer Lumia telefoons verkocht dan HTC-toestellen. (En meer dan BlackBerry, maar dat merk is ondertussen zieltogend, wat ik van HTC niet kan zeggen.):
Hiermee blijft de Finse fabrikant kleiner dan concurrenten als Huawei, ZTE, Sony en LG, maar is het groter dan bijvoorbeeld HTC of BlackBerry. Samsung en Apple verkopen nog altijd veel meer smartphones dan de concurrentie.
"Nokia zelf mag volgens de overeenkomst tot 1 januari 2016 geen telefoons maken."

Betekent dat dat Nokia vanaf dan weer mobieltjes zou kunnen gaan maken? Ik hoop dat ze keihard terugkomen uit deze afgrond die ze met MS zijn ingedoken. Hopelijk mooie telefoons met Meego/Sailfish door bv Jolla 'terug' over te nemen.

Ik blijf hopen :)
Hoe gaan ze dat doen als al hun werknemers die met telefoons te maken hebben niet meer bij het bedrijf werken?
quote Boppo84 : door bv Jolla 'terug' over te nemen.
volgens mij geld dat voor een iets langere periode maar goed buiten dat is het de vraag of nokia weer telefoons gaat maken . ten eerste kost het een hele berg geld ten 2e al hun know how van telefoons is in principe over naar microsoft dus ze zoudeb hekemaak opnieuw moeten beginnen . en dat heeft ook weer tijd nodig . dus als ze uberhaubt beginnen ben je daarna al weer een hele tijd verder voor er iets uitkomt.
Ligt natuurlijk aan de formulering van de overeenkomst. Mag Nokia tot 2016 echt niet bezig zijn met telefoon ontwikkeling, of mogen ze alllen geen telefoons op de markt brengen.

Kan ook best zijn dat ze nu 2 jaar aan een telefoon (en OS) kunnen werken en hem op 01-01-2016 in de winkel mogen leggen. Niet dat ik verwacht dat Nokia dat zal doen, maar het zou wel leuk zijn als er over 2 jaar gewoon weer Nokia's te koop zijn.
Onwaarschijnlijk aangezien iedereen die enige kennis daarvan heeft over gaat. Plus alle fabrieken, alle marketing en sales ketens. Alle garantie-afdelingen. Etc. Alles!

Naamrechten is leuk en logisch dat men dat wil behouden, maar als je nog de fabrieken en mensen hebt, en ook geen verkoop-keten, is het heel erg lastig om een telefoon uit te brengen. Het vereist dan namelijk een miljarden investering, en het is onwaarschijnlijk dat men die miljarden erin gaat steken, juist omdat men dat nu explicet niet wil. Anders zou men de zaak niet verkocht hebben.
Heel eerlijk, na 1,5 jaar ben ik mijn Lumia 710 zat... Niet door de telefoon, want het toestel is stevig en echt heel goed... Maar meer door Windows Phone...
Ik ben het zat. Windows Phone 7.8 en een Social-Media gek gaan niet meer samen... Geen Instagram app, geen Tumblr app, Facebook werkt slecht, Whatsapp doet raar.
Het WiFi gaat steeds uit, ook al heb ik mijn 3G uitgezet, gooit ie het WiFi er continue uit...
Het wordt weer tijd voor Android... Helaas :/
Of WP8. WP7.* is gewoon dood. Bijna niemand die daar nog apps voor maakt en de bestaande apps worden lang niet altijd nog onderhouden. Die (paar) developers die voor WP ontwikkelen slaan WP7 meestal gewoon over en gaan direct voor WP8.
Beste beslissing die ikzelf heb gemaakt op smartphone gebied was mijn HTC Trophy 7 wegdoen en een Lumia 920 kopen. App aanbod is echt gigantisch veel beter (en het OS zelf natuurlijk ook).
Al weer een hele poos geleden een Lumia 920 aangeschaft omdat ik toch wel geinteresseerd was in WP8. Het toestel valt mij op alle fronten tegen. Ik mis simpele zaken als op de telefoon foto albums aanmaken (daarvoor moet je de Lumia aan je computer hangen met een kabeltje). Daarnaast vertrouwde apps die ik op Android en iOS wel heb (video en foto apps), gemakkelijk linken naar cloud services anders dan Skydrive. Daarnaast vind ik de mogelijkheid tot personalisering totaal missen op het toestel, simpele achtergrond foto kan niet. Pin je een fotoalbum op de frontpages, geeft ie random foto's weer (zeer irritant, als ik even iemand iets op m'n toestel wil laten zien en er staat opeens een foto op m'n voorkant die ik liever niet wil alten zien). Daarnaast valt de camera toch echt tegen bij gewoon daglicht. Hij is leuk in het donker maar dan houdt het ook echt op. Ik me voorstellen dat mensen die van iOS of Android gewoon totaal afknappen over de onmogelijkheden van WP8.

[Reactie gewijzigd door zap8 op 23 januari 2014 12:55]

Dat was ook voor mij een reden om weer terug naar Android te gaan.

Wat was dat een heerlijk gevoel van "thuis komen".
Geen foto als achtergrond plaatsen vind ik echt een gemiste kans.
Je wilt toch iets personaliseren?
Ik vind de overgang wanneer je iets opent irritant.
Van de tegels zou ik op een gegeven moment beu zijn. Allemaal zo standaard.
Toegegeven dat ik nooit een wp langer dan in de winkel heb geprobeerd.
Wat is precies het nut van een achtergrondfoto als daar een reeks tiles overheen zit? (Achtergrondfoto's zijn trouwens wel erg 2007 ofzo.)
WP8 heeft Tumblr, Facebook, en Instagram apps die gewoon goed werken. Whatsapp is bijna sneller als Whatsapp op Android nu. WiFi was een beetje raar geconfigureerd in eerste instantie maar volgens mij kan je ook op 7.8 al de optie aanzetten dat ie de verbinding niet verbreekt bij het locken.

Jammer dat je slechte ervaringen ermee hebt gehad, vooral omdat al die dingen in WP8 min of meer zijn opgelost.
Toch zijn apps gewoon traag met opstarten bij Windows Phone, kan je niet echt omheen hoor... Laatst een Moto G in mijn handen gehad, die loopt echt rondjes om de eerste de beste vergelijkbare Lumia als het gaat om snelheid qua apps opstarten en gewoon dingen gedaan krijgen.
Mwa, de apps op mijn 920 starten net zo vlot op als op mijn Galaxy S3. Waarbij de S3 na verloop van tijd steeds trager wordt en de 920 niet.
Ik heb het gevoel dat mijn 820 zelfs sneller loopt dan een jaar geleden. Mijn Galaxy ging juist steeds trager lopen, en zelfs een reset maakte hem niet zo snel als in het begin.
Klopt. Had hetzelfde met de S3 dus. Daarvoor had ik een Iphone 4 en daar verbraken constant gesprekken. Ik heb met de 920 een vlotte telefoon met normaal bereik..
Al die punten die je noemt zijn in Windows Phone 8 wel beschikbaar, en Whatsapp werkt inmiddels prima. Een low-budget Android telefoon (ja, want jouw Lumia 710 is ook een low-budget model), bezorgt je veel meer frustraties.
Ja mja wat wil je als student zijnde haha
Ik snap het niet helemaal, want om mij heen zie ik steeds meer Lumia's. Zelf nu zo'n 520, en daar kan niks tegenop qua prijs, looks en bouwkwaliteit. Ziet er beter uit dan een iPhone, kan beter tegen een valpartij, uitstekende navigatie en kost bijna niks. Als ik nou met Android/iOS fatsoenlijke privacysettings zou krijgen waardoor je custom bevoegdheden voor apps kunt intrekken, dan wil ik nog wel 200¤ meer betalen, maar voorlopig dus zo'n 520. Doe gewoon alles web-based (zonder apps), heb je nog een beetje controle over wat de diensten van je telefoon mogen zien.
Dat van die privacysettings heb je met iOS in ieder geval al enkele jaren ingebouwd en met Android via een app wanneer je je toestel root.

@watercoolertje
Ah, thanks. Wist ik niet. :)

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 23 januari 2014 13:41]

Bij sommige Android versies ook zonder root (4.3 (zonder app)/4.4 (met app))...
Over welke welke app onder android 4.4 heb je het dan? Ik ging anders nog even op 4.3 blijven.
Specops in de market heeft die app een schakelaar (groen geloof ik), en daarmee kan je kiezen of je de Android specops wilt laden (wat op 4.4 gewoon werkt bij mij), of hun versie :)

Dus ik draai nu gewoon de ingebouwde specops, maar had die gedownload omdat die ook zonder de ingebouwde versie (zou) werken :)
Super, bedankt voor de tip! Je hebt het dan waarschijnlijk over App Ops 4.3 / 4.4 KitKat neem ik aan?
url: https://play.google.com/s...olortiger.appopsinstaller
Als ik nou met Android/iOS fatsoenlijke privacysettings zou krijgen waardoor je custom bevoegdheden voor apps kunt intrekken
Dit kan al in iOS sinds iOS 6.
Ik snap het niet helemaal, want om mij heen zie ik steeds meer Lumia's.
Raar ik zie om mij heen juist helemaal geen Lumia's meer. Poosje geleden zag ik er nog wel eens eentje in OV maar momenteel zie ik ze nergens meer.
Zelf nu zo'n 520, en daar kan niks tegenop qua prijs, looks en bouwkwaliteit. Ziet er beter uit dan een iPhone, kan beter tegen een valpartij, uitstekende navigatie en kost bijna niks.
Laatste kan ik met je eens zijn, echter beter uitzien is iets van personlijke smaak. De iPhone 5 komt echt als beste uit valtesten. Ding blijkt bijna overslijtbaar. Je kan er zelfs met een auto overheen rijden ;)

link:
http://www.youtube.com/watch?v=YRQkH1GHJ3Y
An sich vind ik het probleem niet eens dat het WP is, wij zijn op de zaak volledig erop overgestapt, maar ze hebben in zo'n korte tijd zo'n enorme hoeveelheid Lumia's de markt in gegooid, dat er totaal geen overzicht meer is.

Kijk je naar de 'grote naam van het type', Iphone heeft er maar 3, Samsung heeft er 4 Galaxy), HTC huppelt nog mee (hero?), Huawei doet het goed met 5 toestellen (ascend), dan komt Nokia met een gok 12+ toestellen onder de naam 'Lumia'.

Wie nu precies de nummering en toestellen bedacht heeft, heeft gewoon teveel te vaak willen doen. Een 900, 920, 925, nu mogelijk een 927 en 929, en dat is maar 1 serie. Zou je denken dat de 925 weer beter is dan 920, maar aantal punten is hij juist minder. Om maar niet de overige series (en WP7/8) mee te nemen in het verhaal.

Ze hebben met hun Lumia toch een stukje teruggehaald, HTC is van grote jongen gezakt tot echt een 'kruimeldief', terwijl ze met aantal toestellen aan de basis stonden van Android.

En dan heb je nog MS, op papier klinkt het allemaal geweldig, heb je in potentie een enorm groot ecosysteem, maar weten ze uiteindelijk 'dit' op de markt te zetten. Zij moeten gewoon een gigantische trap tussen de benen krijgen en nu eens een écht Multi-systeem neerzetten. De enige link tussen alles van MS is 'slechts' Skydrive en Live, waar die laatste enkel als account dient.

Nokia heeft nog een voorsprong met de extra apps en features op hun telefoons, maar dat is meer om de andere WP-concurrenten weg te duwen (al deed Huawei goede zaken met de W1) dan om directe concurrenten van Android aan te vallen.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 23 januari 2014 12:37]

Die fout maakte Nokia vroeger ookal.

Ze hadden zoveel toestellen dat je duizelig werd.

Apple heeft bewezen dat het aantal modellen er niet toe doet.

En toch blijven de andere merken het ene model na het andere uitpoepen.
Apple heeft bewezen dat je ook met een klein aantal toestellen succesvol kan zijn. Ze hebben niet bewezen dat het er niet toe doet, ligt er maar net aan wat je strategie is.

Samsung heeft zoals ik al zei 834 toestellen, kunnen er ook 1102 zijn, en ook zij zijn extreem succesvol. Twee uitersten, twee successen. Nokia zit er een beetje tussenin en heeft helemaal geen succes.
Blackberry en HTC hebben ook weinig toestellen, maar doen het beroerd.
LG, Lenovo, Samsung doen het allemaal geweldig met een oerwoud aan modellen.

Oftewel alleen aan het aantal modellen ligt het niet.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 januari 2014 21:18]

Kijk je naar de 'grote naam van het type', Iphone heeft er maar 3, Samsung heeft er 4 Galaxy), HTC huppelt nog mee (hero?), Huawei doet het goed met 5 toestellen (ascend), dan komt Nokia met een gok 12+ toestellen onder de naam 'Lumia'.
Dit slaat nergens op. Ik gok dat Samsung zo'n 834 modellen heeft met de naam 'Samsung Galaxy'.
Om precies te zijn 233 over de hele generatie van Galaxy, in 4 kleuren en verschillende specs (PW werkt niet altijd erg fijn).

Gaat mij om de grote naam waar ze mee bekend zijn, dat geval de Galaxy S series (mini en 1 t/m 4).
Je hebt het over 5 modellen, dat klopt alsnog niet echt. In onderstaand lijstje zijn de Note, Mini en Ace modellen nog niet eens meegeteld, maar heb ik alleen de bekende S-modellen van Wikipedia getrokken (er zijn er vast nog wel meer). "Samsung heeft er maar 4" klopt geenszins met de realiteit, Samsung is juist de fabrikant met veruit de meeste keus in modellen.

Samsung Galaxy S (GT-I9000)
Samsung Galaxy S Advance
Samsung Galaxy S Duos (GT-S7562)
Samsung Galaxy S Duos 2
Samsung Galaxy S II (GT-I9100)
Samsung Galaxy S II Plus (GT-I9105)
Samsung Galaxy S III (GT-I9300)
Samsung Galaxy S III Mini (GT-I8190)
Samsung Galaxy S Plus (GT-i9001)
Samsung Galaxy S4 (GT-I9500)
Samsung Galaxy S4 Active (GT-I9295)
Samsung Galaxy S4 Mini (GT-I9190)
Samsung Galaxy S4 Zoom (SM-C1010)

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 23 januari 2014 13:42]

Het begon logisch

520 > 620 > 720 > 820 >920

En toen raakte ze het kwijt met

625, 925, 1020, 1320 en 1520
Nee hoor, het is best logisch. De Lumia 1020 is al een half jaar op de markt. ;)

De 625 en de 925 zijn de opvolgers van respectievelijk de Lumia 620 en de 920.

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 23 januari 2014 14:45]

En dat is het nog steeds, 525, 625 en 925 zijn de opvolgers van hun specifieke reeks. Ieder keer dat xx00 hoger gaat ben je een stap omhoog binnnen dezelfde generatie wat hardware betreft (tot aan de 10xx reeks, dan begint het van voor af aan), de 00x0 nummer duid de generatie aan en 000x duid aan welk model je hebt.
Wat ik al op diverse plaatsen eerder las is dat Nokia Lumia's een groep gebruikers aantrekt die nog geen smartphone hadden en vooral door het oude vertrouwde merk gingen. Deze groep zou inmiddels wel eens behoorlijk voorzien kunnen zijn. Tel daarbij op dat de Lumia's kwalitatief erg goed zijn wat betekent dat de eigenaren niet snel zullen upgraden, waardoor er op korte termijn neit echt een vervangingsmarkt is.
Wat ik al op diverse plaatsen eerder las is dat Nokia Lumia's een groep gebruikers aantrekt die nog geen smartphone hadden en vooral door het oude vertrouwde merk gingen
En tel daarbij op dat de grootste groep Android en iOS gebruikers trouw blijven aan hun eigen platform. Werd ook nog laatst bevestigd in een Tweakers-poll.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door _h93 op 23 januari 2014 16:00]

Herkenbaar, ik ben zelf afgelopen zomer overgestapt van ene 5 jaar oude Sony Ericsson naar een Lumia 920, en hoop hier inderdaad nog een aantal jaar mee vooruit te kunnen. De meeste mensen die ik ken met een Nokia Lumia zijn ook van een 'dumbphone' overgestapt. Ik ben benieuwd wat WP8.1 zal gaan brengen, ik hoop dat de komende verbeteringen er voor zorgen dat de groei door blijft zetten.