Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 106, views: 23.980 •
Submitter: Mektheb

De Duitse tv-fabrikant Loewe heeft uitstel van betaling aangevraagd om te voorkomen dat het bedrijf failliet gaat. Daarmee heeft het bedrijf drie maanden de tijd om zijn zaken weer op orde te krijgen. Loewe heeft last van concurrentie uit AziŽ.

LoeweOnder de Duitse wetgeving hoeft Loewe zich gedurende de komende drie maanden geen zorgen te maken over schuldeisers, zo bericht Die Welt. Binnen die drie maanden moeten de zaken wel weer op de rails worden gezet, anders loopt het bedrijf alsnog risico om failliet te gaan. Een woordvoerder van Loewe bevestigt de berichtgeving van Die Welt.

Loewe, een maker van high-end tv's, heeft al sinds 2008 last van een kwakkelende omzet en heeft in de afgelopen drie jaar geen winst gemaakt. Het bedrijf, dat zijn tv's nog steeds in Duitsland produceert, heeft onder meer last van concurrentie van bedrijven uit Azië, zoals Samsung en LG. Eerder dit jaar schrapte de fabrikant al circa 200 banen, maar dat heeft het bedrijf vooralsnog niet uit de rode cijfers gehaald; in het eerste kwartaal werd een verlies van tien miljoen euro gemaakt.

Reacties (106)

Reactiefilter:-11060102+162+28+30
Ik kwam een Ibood tegen van een Loewe TV. Dat vond ik gezien hun (strikt) selectieve dealerschap al erg opmerkelijk, maar ik begin 'em nu te begrijpen...
Ik kwam een Ibood tegen van een Loewe TV. Dat vond ik gezien hun (strikt) selectieve dealerschap al erg opmerkelijk, maar ik begin 'em nu te begrijpen...
Er is trouwens ook geen enkel prijs in de Pricewatch te vinden: Via hardware.info is er wel 1 product te vinden die te koop is bij maar liefst 1 winkel. Alleen deze link klopt niet meer, wanneer je webshop bekijkt heeft deze wel tal van andere LOEWE producten. Deze webshop is uiteraard wel HI-FI winkel.
Nog frappanter is dat via vergelijk.nl wel meerdere LOEWE producten te vinden zijn. Alleen dan weer zijn er telkens twee winkelketens waar LOEWE te koop is: EP en iEar.nl.
Terwijl er wel voldoende echte winkels zijn waar je LOEWE kunt kopen.

Hieruit kan ik in ieder geval het volgende concluderen:
  • EP en iEAR, zijn niet goed te indexeren door tweakers.net en Hardware.info of dit is simpelweg verboden.
  • LOEWE verkoopt inderdaad zijn spul via te weinig shops
  • LOEWE geeft weinig aandacht aan webshops en de concurenntie hiertussen. Wat juist in deze tijd erg van belang is.
Dus tja als ik het voor het zeggen had bij LOEWE, had ik meer ingezet op online verkopen, zodat ze beter vindbaar zijn en webshops meer laten concurreren met elkaar.

Edit:@ep667
Maar Loewe heeft dat nooit nodig gehad. Hun doelgroep kijkt niet naar prijsvergelijkers om vervolgens bij een totaal onbekende webshop met aardige reviews te bestellen en zo een paar tientjes te besparen. De doelgroep van Loewe gaat naar de speciaalzaak in de dichtstbijzijnde en kiest daar het product uit. Vervolgens laten ze die over het algemeen ook nog installeren door die speciaalzaak.
Dit is een stelling die jij maakt, die imho zo uit de lucht gegrepen is.

Daarnaast hebben Onkyo, Marantz en Denon ook hun doelgroep verbreedt, door in meerdere markten in te zetten. (o.a. de AIrplay, HDMI etc,etc.) Als je vervolgens de site van LOEWE bekijkt. Zie je dat hun dit ook gedaan hebben. Ze hebben erg ingezet op Apple met docks, airplay en een iPad app.
Een gedeelte van deze gadgetfreaks gaan inderdaad graag naar een Applestore, waar ze zich thuis voelen :Y) . Maar een heel groot deel besteld gewoon via Internet.
Daarnaast hoef je niet je Airplay Speaker te laten laten aansluiten 8)7
Echter, door de crisis is het aantal mensen dat dit zonder blikken of blozen doet wel kleiner geworden, mogelijk te klein. Een andere uitleg is inderdaad dat de snelle jongens, die vroeger de blits maakten met hun dure Loewe, nu telkens iets nieuws willen en dus een Aziatisch product kopen, die alles net iets sneller implementeren. Maar de kwaliteit... Die is niet te vergelijken imho.
imho zijn dit twee hypotheses die je niet goed beargumenteerd.
De vraag is meer wat is tegenwoordig de doelgroep van LOEWE? Is een deel misschien niet aan het vergrijzen? Wat we in ieder geval kunnen concluderen is dat te weinig mensen Loewe kopen. In mijn optiek moet Loewe zijn doelgroep en zijn marketingsplan beter op elkaar afstemmen.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 17 juli 2013 11:23]

Dus tja als ik het voor het zeggen had bij LOEWE, had ik meer ingezet op online verkopen, zodat ze beter vindbaar zijn en webshops meer laten concurreren met elkaar.
Maar Loewe heeft dat nooit nodig gehad. Hun doelgroep kijkt niet naar prijsvergelijkers om vervolgens bij een totaal onbekende webshop met aardige reviews te bestellen en zo een paar tientjes te besparen. De doelgroep van Loewe gaat naar de speciaalzaak in de dichtstbijzijnde en kiest daar het product uit. Vervolgens laten ze die over het algemeen ook nog installeren door die speciaalzaak.

Echter, door de crisis is het aantal mensen dat dit zonder blikken of blozen doet wel kleiner geworden, mogelijk te klein. Een andere uitleg is inderdaad dat de snelle jongens, die vroeger de blits maakten met hun dure Loewe, nu telkens iets nieuws willen en dus een Aziatisch product kopen, die alles net iets sneller implementeren. Maar de kwaliteit... Die is niet te vergelijken imho.
@ep667: Ik ben het volledig met je redenatie eens, maar haak af bij je laatste twee zinnen. Ik ben persoonlijk nooit echt onder de indruk geweest van de kwaliteit van Loewe producten en om even een review de mensen bij Hardware.info erbij te halen voor de Loewe Connect ID Tv uit 2012:

"Hecht je aan het design, de Loewe merknaam en de satelliet-mogelijkheden niet echt veel waarde, dan zijn er voor aanzienlijk minder geld televisies te koop die een betere beeldkwaliteit leveren."

Wat mij betreft hebben ze al jaren heel erg op de naam Loewe geleund en niet zozeer op de kwaliteit. Ik wil best geloven dat het bedrijf wel degelijk een tijd heeft gekend dat het met kop en schouders boven de rest uitstak, maar wat ik vanaf 2000 voorbij heb zien komen was niet beter dan de rest.

Ontopic: Ik hoop dat ze dit als kans kunnen benutten om zich te heroriŽnteren en (imho) ook echt elektronica gaan produceren die het geld wat ze er voor vragen waard is.

edit: Jaartal bij TV verbeterd.

[Reactie gewijzigd door LightPhoenix op 16 juli 2013 18:56]

ep667 je laatste zin wil ik wel op reageren.
Vroeger, lees(10-15jaar terug) toen we nog met die grote bakken thuis zaten, was Loewe inderdaad een uitblinker qua kwaliteit, het was de Ferrari onder de tv's. Echter sinds de opkomst van LCD, Plasma en LED staat Loewe niet meer op de eerste rang. Hun beeld kwaliteit is zeker niet slecht, maar Samsung, LG, Sony en Philips hadden al zeer snel een voorsprong, en die hebben ze weten te houden (Oke philips is niet helemaal meer top anno 2013).

Nee je kan niet meer een Loewe kopen op dit moment met als reden: Qua kwaliteit is het de beste. Helaas is Loewe, 1 van de duurste met zeker weten allang niet meer de beste kwaliteit.

Ook vind ik het vrij logische dat een relatief klein bedrijf niet kan opboksen tegen grootste bedrijven als Samsung, LG en Sony. Dat ze op punt staan failliet te gaan verbaasd mij dus ook niet, hoge prijzen en het kwaliteit dat je ervoor krijgt is niet goed vergeleken de prijs.
misschien dat het aantal speciaalzaken ook minder geworden is, dus werkt het dubbel slecht.

B&O doet het ook nog steeds en Loewe was voor mij het goedkope B&O. zelf een tv gehad ding heeft het toch 25 jaar gedaan en zag er na 25 jaar nog steeds mooi uit qua design.

Misschien dat het grote partij het merk wil kopen
"Maar de kwaliteit... Die is niet te vergelijken imho. "

Sinds wanneer wordt Loewe met kwaliteit geassocieert?
Het waren toch vooral veel te dure omgelabelde philips bakken?
Ik heb nog nooit een omgelabelde Philipsbak (televisie) gezien, en ik heb toch heel wat Loewes zien passeren. Op een enkele Grundig na, bouwden ze hun televisies gewoon zelf. Wel heeft Philips tussen de jaren '60 en de jaren '90 incidenteel een aantal modellen juist bij Loewe ingekocht. In de jaren '80 was de kwaliteit gemiddeld voor een Duitse TV, maar op een paar bekende probleempjes na is de kwaliteit met de invoering van de Q-reeks chassis toch zonder meer goed tot zeer goed te noemen. Op LCD-gebied was de koers wat zwalkend; ze zijn ooit begonnen met een samenwerking met Sharp, maar die werd op enig moment weer verlaten. De bouwkwaliteit bleef over het algemeen prima, maar de features konden misschien eens achterlopen.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 30 juli 2013 20:42]

Hardware.info, vergelijk.nl en Tweakers.net indexeren niet gratis webwinkels en hun producten. Om in de prijsvergelijking terecht te komen moet de winkelier zijn product toevoegen en aftikken via cpc. Waarschijnlijk zien resellers van Loewe Tweakers.net bezoekers niet als de doelgroep. Misschien is dit juist wel onderdeel van het probleem, dat Loewe door conservatieve resellers het verliest in online aankopen.
Ik ben het grotendeels met je eens. Ik heb zelf een Loewe Plasma (al 6 jaar inmiddels met ingebouwde DVB-C en DVB-T tuner en ingebouwde DVR. Ja toen al!) en heb ik in die tijd geen TV gezien die een beter beeld produceert. Maar de overige merken doen niet meer zo veel onder voor de high-end TV's tegenwoordig. De techniek wordt steeds beter waardoor goedkope TV's ook steeds beter beeld genereren. Loewe pakt de marketing ook gewoon niet goed aan. Ze zijn duits en denken dat mensen automatisch Loewe kopen als ze voor kwaliteit gaan (zie bijvoorbeeld ook het duitse Mercedes). Een tikkeltje arrogant wat mij betreft.
Dom zijn ze zeker niet bij Loewe. 6 jaar geleden (toen ik mijn Loewe kocht) was er net een nieuwe lijn TV's die al een internet aansluiting konden gebruiken via de stroomstekker. Dus 1 stekker in het stopcontact voor stroom en power over ethernet. Maar ook hier waren ze te arrogant om goeie marketing toe te passen en teveel te vertrouwen op mond op mond reclame.
De wereld veranderd gewoon (Internet) en daar moet je als groot bedrijf in mee gaan of je nu wilt of niet. Anders red je het gewoon niet.

Edit: wat typo's

[Reactie gewijzigd door Fabbie op 17 juli 2013 09:08]

Inderdaad, Loewe is feitelijk alleen beschikbaar bij kwalitatieve retail (bepaalde Expert winkels, EP winkels, United Retail winkels, zeg maar: de vakhandel) en niet of bijna niet bij ketenbedrijven en online. Dit is een zeer belangrijk onderdeel van de Loewe filosofie, die ervanuit gaat dat het product uitgelegd moet worden, gedemonstreerd, geinstalleerd etc. Dat zijn zaken die een MediaMarkt niet goed kan, eerlijk is eerlijk. Tegelijkertijd is het aandeel van de ketens en online retail de laatste jaren zeer sterk gegroeid, ten koste van de eerder genoemde 'vakhandel'. Als je als merk dan afhankelijk bent van die 'vakhandel' dan hoef je geen boekhouder te zijn om te bedenken dat dat de verkeerde kant opgaat.

Ik denk dat het in eerste instantie dus een verkeerde kanaalkeuze is, door in te zetten op een krimpend kanaal wordt het automatisch heel erg moeilijk. De komende maanden zullen we waarschijnlijk een verbreding zien van de verkrijgbaarheid van Loewe (als ketens het nu nog uberhaupt gaan opnemen, ze hebben het zichzelf nu niet bepaald makkelijk gemaakt) en dan moeten de verkopen uitwijzen of het ook aan het product gelegen heeft
Volgens mij kan Loewe niet concureren op de normale markt. Ze hebben feitelijk geen (of slechts marginaal) betere kwaliteit dan andere toestellen en moesten het in het verleden vooral hebben van de hoge prijzen die een hoge kwaliteit suggereren. Vergeet niet dat de meeste mensen geen idee hebben van wat een goed beeld is. Als je de kleuren van een toestel iets opschroeft dan vindt 90% van de mensen het opeens een beter beeld dan van andere schermen. In de 'speciaalzaak' werden merken als Loewe en B&O beschermd door de 'vakman' die een mooi lulverhaal houdt over waarom dat apparaat beter is.
Nu dat de wereld op grote schaal met elkaar kan communiceren komen mensen er achter dat die 'speciaalzaken' vooral bullshit verkopen. Gebakken lucht met een strikje er omheen (strikjes los verkrijgbaar, beginnen bij 9,95 maar wil je het maximale uit je gebakken lucht halen dan moet je toch wel denken aan 50 euro voor het strikje).
Geen wonder dus dat merken als Loewe het onderspit delven. Ze hebben eigenlijk niks waarmee ze hun veel te hoge prijs kunnen verklaren.

[Reactie gewijzigd door koelpasta op 17 juli 2013 21:23]

Ik kwam een Ibood tegen van een Loewe TV. Dat vond ik gezien hun (strikt) selectieve dealerschap al erg opmerkelijk, maar ik begin 'em nu te begrijpen...
Precies, ik dacht exact hetzelfde... ;)

Edit:
En ik ben niet de enige... :(

[Reactie gewijzigd door HoeZoWie op 17 juli 2013 14:16]

Tsja,

High tech en High end zijn steeds meer synoniem geworden. Als een Aziatisch merk als eerste komt met een dunne tv.. ben je daarmee de man. Het gaat zo snel tegenwoordig. De meerwaarde van een Loewe weegt helaas niet meer op tegen het hebben van der eerste OLED of 4k resolutie tv.

Jammer want wel echt kwaliteit en vakmanschap.

Ben benieuwd of ze nog een andere richting in kunnen na een doorstart.
Kwaliteit en vakmanschap misschien wel.
Maar ik persoonlijk vond het spul belachelijk duur.

Die meerprijs is gewoonweg niet te verantwoorden.
Minder duur en slechte kwaliteit ook niet.
Ik zie liever Loewe voortbestaan dan Samsung.
Loewe is afhankelijk van merken zoals Samsung. Vergeet niet dat Loewe panelen etc. moet inkopen bij derden. Loewe is meer een design line dan een echt TV merk.
Inkopen van panelen heeft niets te maken met het zijn van een TV-merk. De meeste grote fabrikanten (Philips, Sony, ..., en zelfs soms Samsung terwijl die toch ook een panelenfabriek hebben) kopen hun panelen gewoon in en bouwen daar wel degelijk een televisie omheen. Net als Loewe dus. Bedenk ook dat de panelenfabrieken die wel "van een televisiemerk zijn" vaak technisch en organisatorisch losstaan van de televisietak van dat merk.

Als ik een cent had voor elke tweaker die het verschil tussen een paneel en een toestel niet kent, was ik inmiddels met pensioen.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 30 juli 2013 20:43]

Die dingen zijn anders niet stuk te krijgen. Helaas is dat tevens hun eigen probleem, de vervangingscyclus van een Loewe koper is gewoon heel lang. Mijn ouders hebben nog een Loewe CRT staan. Die zal ondertussen zo'n 10 jaar oud zijn. Beeld is nog net zo goed als de dag dat ze hem kochten.

Als je elk jaar de nieuwste Samsung wil hebben omdat die nog meer zinloze functies aan boord heeft, val je inderdaad niet in hun doelgroep. Als je, zoals vroeger, gewoon meer dan een jaar of 5-6 met je tv wil doen is de nieuwste technologie gewoon niet zo belangrijk meer.

Helaas is met je handen naar je tv kunnen zwaaien belangrijker geworden dan kwaliteit.
Dat een Loewe CRT niet kapot te krijgen is zegt uiteraard totaal niets over nieuwe producten van hun.
Voor zover zijn CRT's gewoon niet kapot te krijgen, wij hebben er thuis nog 2 van marquant en een van sony en nog een van philips.
Zelf heb ik inmiddels al enkele jaren een full hd tv (LG) en ook in de woonkamer staat een fullhd tv ( van samsung).

En LCD schermen zijn ook niet echt kapot te krijgen, en anders is het meestal gewoon de backlight die vervangen moet worden, maar een de gemiddelde crt heeft ook wel een keer wat vervangen gehad.
Veel crt tv's geven na enkele jaren nog enkel paars of groen beeld, maar kennelijk zijn veel mensen dit vergeten.

En over de levenscyclus van andere apparaten, apparaten gaan nog gewoon evenlang mee als 10-20 jaar geleden, ook computers.
Vergeet niet dat 15 jaar geleden een pc misschien 5 uur in de week aanstond en nouwelijks werdt verplaatst.
Nu staan laptops 10 uur per dag of meer aan en worden ze ook overal heen vervoerd ( 30 graden in de tas in de zomer, of -10 in de winter, daar hadden pc's van jaren geleden geen last van).
Het aantal uren totaal is nog gewoon hetzelfde volgens mij, alleen draaien ze nu meer uren per dag waardoor het aantal jaren minder is
Grapjas. Het ding had dan wel geen accu of harde schijven aan boord, maar draag- en verplaatsbaar was ie zeker wel. Was tevens mijn eerste pc.

Dat ding overleefde -10 in de kofferbak om over de hete zomers achter in die bak nog maar te zwijgen, +30 op het balkon in de zomer, bekers drinken over het bord, en het ding bleef maar draaien. Als het toen kon, waarom nu dan niet?

Blijft de vraag hoe die floppies al dat misbruik hebben overleefd...
"Als het toen kon, waarom nu dan niet?"

Tegenwoordig kan je alles wat dat ding kon honderden keren op 1 IC kwijt.
Je kan dus gewoon een enkele chip bakken die meer doet dan die pc.
Vervolgens kan je dat ding zowat van een flat afgooien en het zal blijven werken.

Vergelijk die IBM maar eens met een Raspberry Pi. Die Pi blaast met gemak de IBM van de weg maar is in de basis slechts 1 chip en kost $25. De IBM kostte toendertijd zo'n $4000 en was daarmee dus zo'n 200 keer duurder dan een Raspberry Pi.
Je kan dus ongeveer 200 Raspberries kapotmaken voordat je in de buurt komt van de prijs van die IBM.
Tel uit je winst.
Veel CRT's geven na enkele jaren nog enkel paars of groen beeld? Hoe verklaar je dan dat jouw Marquant en Philips het nog doen? Het is een onzinstatement, maar blijft vaak in de herinnering hangen omdat het in veel gevallen wijst op een total-loss schade, net als je die bij LCD-panelen ook wel eens hebt, met andere symptomen.
Heb altijd met veel plezier naar mijn 82 cm crt tv van loewe gekeken. Dat was echt een top scherm!
Heb altijd met veel plezier naar mijn 82 cm crt tv van loewe gekeken. Dat was echt een top scherm!
Het is hier hetzelfde als destijds Revox Zwitserland op audiogebied. Toen waren het de Japanse Audio-fabrikanten en nu zijn het daarbij ook nog de Koreaanse.
Een tiental jaren geleden heb ik een Loewe TV gekocht met inderdaad schitterende eigenschappen.
Helaas ging het beeldscherm na 3 jaar al stuk; toen kwam de ware aard van Loewe boven, want het was een door hen gebruikte Philips beeldscherm. Op een kleine vergoeding na moest ik maar een nieuwe buis betalen.
Toen heb ik de TV geschonken aan Loewe.
De ware aard? Wat voor beeldbuis had je dan verwacht? Er waren (zie kartelzaak EU) maar een paar beeldbuisfabrikanten. De rest van het toestel was wel degelijk 100% Loewe.
volgens mij is het een onbekend merk zeer weinig van gezien wat betreft reclame en producten
en de tv's die ze op tweakers hebben staan zien er ook niet echt mooi uit imho hele dikke bezels is echt niet van deze tijd

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 16 juli 2013 16:35]

Voor mij is het wel een bekend merk dat een andere design richting volgt dan Samsung en de rest met heel dunne bezels (wat er immers voor zorgt dat alle TVs hetzelfde eruit zien en een fragiele indruk maken). Maar Loewe was niet gewoon de bovenkant van de markt het is vaak gewoon 3x zo duur als een top Philips, Sony of Samsung, dat is gewoon teveel.
Die dune bezels is ook wat mensen graag zien. een tv moet niet te opvallend zijn meer. En ook zien mensen graag de TV als een schilderij aan de muur hangen.

En de TV er fragiel uit ziet ja. misschien wel doordat ze zo dun zijn. Maar niemand en vroeger al hellemaal niet zal zijn TV wekelijks verplaatsen. dus zolang je de TV laat staan of hangen zal er ook weinig met de TV gebeuren. Fabrikanten zin dus niet echt bang dat het toestel te fragiel is.. Ja je moet er geen balletje tegen gooien. terwijl een big ass CRT dit met gemak geen probleem vind..
Eeh.,., ik weet niet of je de website van Loewe bekeken hebt maar het is vooral dunne bezels en dun dunner alles drie dubbel dun wat de klok slaat bij Loewe.

Maar je hebt gelijk. Daardoor zien ze er inderdaad meer uit als andere merken.
De reden dat je Loewe vaak met die dikke bezels ziet, is omdat de winkelmodellen 'heel slecht' verkopen en daardoor blijven staan. Dit zijn vaak de oudere modellen, want als je kijkt naar de nieuwere modellen klopt het niet wat je zegt. De bezels zijn namelijk helemaal niet dik: kijk hun modellen nu maar eens.

Daarnaast hebben de tv's samen met de geluidsinstallaties prachtig design in mijn optiek, strak en volledige samenwerking tussen apparatuur. Geen enkele afstandsbediening ligt zo lekker in de hand als die van Loewe.

Ik heb deze tv's in mijn tijd bij de elektrovakhandel mogen installeren en dat was een echte uitdaging. TV's met hd recorders en blu-ray spelers in de behuizing was allemaal een optie. En zodra de tv geÔnstalleerd was, hadden de mensen ook echte kwaliteit in huis.

Jammer dat ze de giganten zoals samsung en LG niet voor kunnen zijn qua technologie.
Jammer, maar begrijpelijk.
Loewe opereert in een niche markt, en heeft natuurlijk gewoon heel veel last van het media geweld van Samsung en LG.

Loewe stond altijd wel voor Deutsche grundlichkeit, al vond ik de laatste jaren de modellen wat te exotisch worden en zeker niet meer geschikt voor iedere huiskamer.
Ik vond het zwaar overrated en dat merken ze nu. Het was goed materieel, maar het enorme prijsverschil met de "gewone" apparatuur was niet gerechtvaardigd. Nu is het zů goedkoop geworden om een goede tv te bouwen, dat ze daarmee volledig onderuit gaan.

Grootste misser vond ik nog dat hun TV's met ingebouwde recorder het op te nemen programma eerst versleuteld op een HD wegschreven, waarna het apparaat deze opnames 's nachts ging decrypten m.b.v. de sleutels op de smartcard. Dit werkte goed totdat Ziggo de vernieuwingsfrequentie van de sleutels ging opvoeren. 's nacht was er dus al een nieuwe sleutel binnegekomen terwijl de opname nog met de oude was weggeschreven. Dat is echt een ontwerptechnische blunder.
Wat als die chip niet snel genoeg is om tegelijk op te nemen EN te decrypten. Dan had je die functie nooit gehad, of een duurdere TV aan moeten schaffen die wel een krachtigere chip aan boord zou hebben...

Dus als de rede is dat het performance-wise niet tegelijk kan vind ik het juist een geniale oplossing (die helaas later niet meer werkte).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 juli 2013 16:41]

Andere TV's konden dat wel, dus dat lijkt mij geen enkele reden om daarop te besparen. Zeker niet voor de prijs die Loewe voor hun tv's vraagt.
Reden was volgens mij niet de snelheid, maar dat je af kon met 1 smartcard en toch kon opnemen en tv kijken tegelijk. (dus maar 1 tuner ingebouwd)
Met 1 tuner kon je slechts kijken, niet opnemen. Als je wilt opnemen moest er een aparte HDD ingebouw worden samen met een tweede tuner.
Vergeet niet dat deze tv's waarbij dit speelt in 2007 op de markt kwamen en achteraf halverwege 2008 met deze optie werden uitgerust doormiddel van een software update v5.xx. Met deze functie is nimmer geadverteerd dat deze televisies dit konden, na een wijziging bij Ziggo is deze functionaliteit verloren gegaan. Het is daarom een beetje kort door de bocht om te zeggen dat het een ontwerptechnische blunder is, je kan Loewe beter prijzen dat ze 'oude' tv's nog blijven doorontwikkelen na release en dat deze functie prima werkt in combinatie met andere tv aanbieders.
Heb zelf ook een Loewe gehad en ik kan je vertellen dat die Deutsche GrŁndlichkeit meer een fabeltje is, net zoals bij de wagens. De Japaners steken de dingen nu eenmaal zo goed in elkaar...

Daar komt dan bij dat TV's tegenwoordig zo high-tech zijn, en fabrikanten als Samsung daar gewoon enorm sterk in zijn.
Samsung heeft eerder voor elk apparaat een versie met android. Dit komt gewoon omdat ze zo gigantisch groot zijn dat dit gewoon kan.

Waar andere fabrikanten al weinig productieruimte hebben voor 5 verschillende modellen met elk ook nog eens meerdere kleuren heeft samsung het net andersom, tientallen modellen van elk product in ook nog eens vele kleuren.

https://en.wikipedia.org/wiki/Samsung
Employees 369,000 (FY 2011)
dus bijna 370.000 man personeel in 2011, en volgens mij zijn dat er inmiddels nog een stuk meer

https://en.wikipedia.org/wiki/LG
Employees 220,000 (2012)
LG had vorig jaar 220.000 mensen in dienst.

http://en.wikipedia.org/wiki/Loewe_AG
Employees approx. 1,000

de koreanen hebben dus meer dan een half miljoen, bijna 600.000 miljoen mensen werken bij LG en samsung tegenover de 1000 die loewe heeft, dan kan je moeilijk concureren, maakt niet uit in welk segment je zit (Samsung en LG concureren ook in het hoge segment waar loewe zit), dat kon ook niet lang goedgaan.
uhm, of jij hebt geen gevoel voor design.. punt is, design is gewoon puur smaak, en over smaak valt niet te twisten zeggen ze. persoonlijk vindt ik juist veel samsung apparaten er juist wel mooi strak uit zien, helaas gaan ze nu weer wat meer naar het walgelijke wit toe..