Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 80, views: 38.880 •

Asus heeft een 29"-breedbeeldmonitor met een verhouding van 21:9 geïntroduceerd. Het scherm is net zo groot als twee 17"-niet-breedbeeldmonitoren naast elkaar en is vooral bedoeld voor het afspelen van filmmateriaal.

Volgens Asus heeft het 29"-scherm een resolutie van 2560x1080 pixels en is het paneel van het ah-ips-type. Deze ips-variant zou onder andere voor betere kleurreproductie en een lager stroomverbruik moeten zorgen. De kijkhoek bedraagt 178 graden en daarnaast levert het beeldscherm een helderheid van 300cd/m². Verbindingen met andere apparaten kunnen gelegd worden via DisplayPort, dual-link-dvi en een gecombineerde hdmi- met mhl-poort.

De nieuwe 29" breedbeeldmonitor van Asus, die het typenummer MX299Q heeft gekregen, heeft twee stereospeakers, waarbij audiotechnologie van Bang & Olufsen is ingebouwd. Het scherm is daarnaast 18mm dun en Asus stelt dat de randen slechts 0,8cm dik zijn; daardoor wordt de illusie gewekt dat er geen bezel aanwezig is, aldus Asus.

Asus heeft nog geen prijzen bekendgemaakt van de MX299Q, maar naar verwachting zal de monitor ongeveer 500 euro kosten. Eerder toonde Asus zijn breedbeeldmonitor al op de Consumer Electronics Show.

Asus MX299Q

Reacties (80)

Reactiefilter:-180078+136+210+31
Voor jou misschien. Maar gelukkig ben jij niet de enige persoon op de wereld, en zal er vast ook iemand zijn die dit ideaal vind.

Ik zelf niet, want ik heb er totaal geen toepassing of content voor. En dat is dan ook meteen de vraag die bij mij op komt: wat ga je hier mee doen?

Ik snap dat je er bijvoorbeeld een (kleine) multimonitor setup mee kan vervangen, maar ik denk dat mensen die multimonitor werken de splitsing wel kunnen waarderen en er voor kiezen. Dus dan blijft content over: 21:9 films. Misschien dat dat de doelgroep is voor dit scherm.

Wat ik dan wel weer leuk vind is dat je hem in theorie op z'n zijkant kan gebruiken, en dan dus in de volle lengte dingen kan bekijken. Praktisch is dat natuurlijk niet, want:

a) het scherm is zo gebouwd dat het gewoon onmogelijk lekker werkt

b) mensen hebben hun ogen naast elkaar zitten, niet onder elkaar, dus scrollen heeft de voorkeur, of je moet er van houden om heel erg met je hoofd en ogen te bewegen terwijl je iets leest.

Misschien kan iemand anders vertellen wat nou echt leuk is met dit scherm? Gamen lijkt me ook niet heel praktisch met deze breedte, dan liever een scherm dat curved is, zodat je een beetje een FOV hebt waarmee je 'om je heen' kan kijken.

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 13 juli 2013 17:28]

Als je veel blu-ray's afspeelt op je pc is dit natuurlijk wel ideaal. Veel materiaal is in 21:9 geschoten. Dat is dezelfde verhouding als ze in de bioscoop gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 13 juli 2013 17:40]

Ik heb zelf een 21:9 scherm van LG en ik ben er intussen wel aan gewend. Zoals in de omschrijving is het ongeveer hetzelfde als 2x 17" schermen naast elkaar, dus je mist t.o.v. een normaal 22" scherm wel een beetje hoogte (in letterlijke cm's), kwa resolutie kun je er echter hetzelfde op kwijt t.o.v. 1080p schermen. Ik gebruik ernaast ook nog een 24" 1920x1200 scherm en dat is toch een verschil van een aantal centimeters.

Kwa toepassingen is het voor mij nog wel breed inzetbaar. Ik maak websites in dreamweaver en kan zo de preview naast het code gedeelte weergeven, en in die optiek zou je dus ook gemakkelijk 3 pagina's in Word en lange regels in Excel kunnen overzien.

Voor de meeste games is de resolutie wel universeel, en kan dan ook prima deze brede resolutie weergeven, bij spellen waar dat niet zo is wordt het beeld een flink stuk uitgerekt, of je moet het scherm zo instellen dat je gewoon zwarte randen krijgt.

Natuurlijk is het een perfecte verhouding voor films, en ik kijk dan ook zonder zwarte balkjes de meeste films, en dat maakt dat deze 29" nagenoeg net zoveel film weergeeft als op een 32" scherm met een 16:9 verhouding. Maar dan zonder de zwarte randjes.

En het algemene voordeel is dat je 2 'windows' naast elkaar kunt zetten, natuurlijk kan alles ook met 2 losse schermen naast elkaar, maar je hebt dan niet die onderbreking in het midden.

Edit:

En deze LG heeft ook nog wat meer inputs, een USB3.0 hub, een MHL aansluiting voor smartphone, picture in picture, en weet ik niet wat voor functies meer dan een normaal scherm. Neem dan maar aan dat deze Asus ook wel een flink aantal functies extra heeft t.o.v. een regulier 16:9/10 scherm.

[Reactie gewijzigd door BLACKfm op 13 juli 2013 17:54]

Wat ik dan weer interessant vind maar waar ik niet de financien voor heb om het te proberen is 3x zo'n scherm naast elkaar en dan BF3 er op spelen. Je kan op ieder scherm 120 graden fov kwijt, dus in totaal kan je met 3 schermen rondom 360 graden kijken. Het lijkt mij in ieder geval zeer prettig spelen, zeker met vliegtuigen, helikopters etc. Er moet toch een keer een mogelijkheid zijn om dit te testen ergens :p Ik meld me vast aan als vrijwilliger.
maar omdat de schermen recht zijn ga je dus een driehoek om je heen krijgen ipv een cirkel zoals je wilt

als je er 3 naast elkaar zet zou ik ze eerder in portretstand zetten, dan heb je zo'n opstelling met wat minder randen, en kan je ze zelfs een stukje draaien voor de FoV
Waarom per se een cirkel? Een game projecteert op een plat vlak, met 3 schermen in driehoekopstelling en de juiste combinatie van afstand en fov is het dus net alsof je door een set ramen de wereld in kijkt. Kan met een cirkel ook wel, maar dan moet je daarvoor gaan compenseren omdat de projectie nou eenmaal niet op een gekromd vlak plaatsvindt.
Je kan op ieder scherm 120 graden fov kwijt, dus in totaal kan je met 3 schermen rondom 360 graden kijken.
Dat is niet hoe het werkt. Zelfs met dingen als eyefinity blijft het een planaire projectie, met een asymptotische 180 graden (oftewel, 180 graden en hoger is onmogelijk). Het kán natuurlijk wel, maar dan zal hij 3x moeten renderen. Volgens mij is dat niet iets dat je in bf3 in kunt stellen, of wel?
Klopt, je ziet alleen vanuit je gezichtsveld, engine heeft geen rear view rendering.

Hier is dat ook goed te zien.
http://www.4gamers.be/nie...e-Battlefield-3-simulator
of je koopt bunch oude (2e hands) monitoren, sloopt ze uit de behuizing, trimmert een frampje, monteer de schermpjes en voila; tweakers oplossing

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 14 juli 2013 10:29]

Schermen met IPS panelen hebben vaak nogal veel input-lag. Ik wil graag zo monitor, maar degene die ik tot nu toe kon vinden hebben veel te veel input-lag voor snelle games.
Persoonlijk zou ik het wel handig vinden op groot formaat (bvb 30" of meer). Ideaal om films op te kijken of om te multitasken. Ik ben gewend aan een triple monitor setup en daar moet ik ook heus mijn hoofd voor kantelen/draaien. Des te minder stroomkabels en HDMI-kabels des te beter- niet elke computer kan zomaar 3 beeldschermen aansturen. Eén breed en één normaal daarentegen...
http://www.wsgf.org/fovcalc.php biedt een mooie FOV-calculator voor verschillende resoluties en vrij veel info over widescreen gaming, inclusief lijstjes met games en hardware die bepaalde aspect ratio's zoals 21:9 native ondersteunen. Ook handig: je kan games opzoeken en verschillende aspect ratio's vergelijken qua screenshots.
Geef mij dan maar 2 17" monitors. Dan verliest de maximize functie zijn nut niet.
Veel notebooks hebben de optie om maar 1 extern scherm aan te sturen. Dan is het wel lekker als je dan toch een soort van mulitmonitor setup kunt creeren.

Windows 8 werkt daar in mee door ipv op maximize, het venster naar de lanker of rechter kant van je bureaublad te slepen. Windows geeft het venster dan automatisch het formaat van 50% van de resolutie.

Dus stel je wil 2 browser vensters van 1280 breed hebben, sleep de een naar links en de ander naar rechts. Klaar. Vrijwel netzoals je dat voorheen met 2 aparte monitoren gedaan zou hebben. (Maar die kon je niet op je notebook aansluiten).
Als een bedrijf nu op een werkplek 2 17 inch monitors heeft staan vormt een 21:9 monitor een besparing qua asset management. Is toch weer een overweging als er spullen vervangen moeten worden.
Niet als je beetje aan beeldbewerking doet en in bijzonder fotobewerking. Bij deze verhouding is je foto van boven tot onder bijna schermvullend én kan je links & rechts nog al je panelen open hebben staan. Zou bij mijn Lightroom sessies heel handig zijn.

Probeer de trollpedaal misschien toch ietwat te doseren, vooral in een fipo.
Foto's zijn 3:2, een 16:9 of 16:10 verhouding bied genoeg ruimte voor de tools van Lightroom.
Foto's misschien. Maar ik maak regelmatig headers of andere brede design elementen in hoge kwaliteit voor bijvoorbeeld brochures of websites. Ik zat altijd te kutten met die panelen, dus laat maar komen dit soort schermen! Ook is het fijn om tijdens het designen aan de zijkant wat referentiemateriaal te kunnen plaatsen zodat je niet de hele tijd heen en weer hoeft te klikken.

[Reactie gewijzigd door Atmosfeer op 13 juli 2013 19:23]

Ik snap dan niet helemaal waarom een 16:9 niet werkbaar is voor jou, volgens mij moet het juist beter kunnen bij 2560x1440 dan bij 2560x1080.
Ik zie hier ook toepassingen voor... o.a. in de ontwerp wereld ja.
Zelf heb ik de Dell U2913 WM net op mijn werk en is ideal voor grote excel sheets en database bewerking/analyse. Ik had hem graag ook gebruikt om meerdere Word documenten naast elkaar te bekijken, alleen werkt de Dell software daarvoor niet, IPV als het scherm in twee-en is gedeeld de helft van het scherm volledig op te vullen plaatst de software het word window ergens onderin en vult maar 30-40% van het scherm ipv 50%. Zal daar nog een keer om zeuren bij Dell. Verder de rare bug dat van mini display port naar displayport niet werkt, maar van mini display port naar mini displayport wel/ Tevens werkt de USB hub niet goed (2x usb 3 gigabit Ethernet adapter aansluiten en niets qua usb werkt meer). Maar goed, het principe van het scherm is prima en daar gaat het in dit artikel om. Dus niet allen voor films maar juist ook voor kantoor werk! Alternatief qua format zou 30" (2560x1440)zijn en dat is 2 keer zo duur
Vermoed dat je 2560x1600 bedoeld, op 30". 1440P op 30" is er zo goed als niet, wil je wel 1440P dan kom je veelal op de 27" schermen uit.
Asus stelt dat de randen slechts 0,8mm dik zijn; daardoor wordt de illusie gewekt dat er geen bezel aanwezig is
Dat is dus hetzelfde 'smerige' trucje wat LG uithaalt met de IPS237 monitor.
Ik heb zelf de 27inch van LG en moet zeggen dat dat trucje best goed werkt. Het gaat namelijk niet zozeer om de zwarte randen als wel het omhulsel. Zonder het omhulsel ofwel bezel oogt het een stuk rustiger en fijner.
Ter verduidelijking:
Alleen als de monitor uit staat dan lijkt het alsof er geen bezel aanwezig is, omdat het paneel doorloopt in / aansluit op de bezel. Wanneer de monitor echter wordt ingeschakeld, dan zie je aan de zwarte randen om het beeld heen dat dit niets meer dan een illusie is, en blijkt de bezel niets dunner te zijn dan bij andere monitoren.

[Reactie gewijzigd door n-i-x op 13 juli 2013 17:52]

Het verschil is dat LG het doet ogen (in advertenties en op de officiele site) dat er amper een rand is (1 mm ofzo), maar er is wel daadwerkelijk een rand van een centimeter. Asus laat duidelijk zien dat dit hier niet het geval is.
Ik vond de verwoording sowieso wat vreemd; normaliter als je naar een scherm kijkt, is de breedte altijd de grootste waarde, daarna de hoogte en daarna de diepte.

Als je dan over dun/dik spreekt, ga je er eigenlijk automatisch vanuit dat het hier over de diepte gaat (zoals het artikel beschrijft voor voor het scherm). Als dan in dezelfde zin wordt gezegd dat de randen maar 0,8mm dik zijn, kan je als simpele ziel ook meteen aannemen dat het over de diepte gaat.

Het zal namelijk niet de eerste keer zijn dat een fabrikant van een device de randen en hun dikte/diepte apart beschrijft om zo de aandacht af te leiden van de rest van de dieptes.
Het zou me niet eens verbazen als de daadwerkelijke IPS panels uit dezelfde fabriek komen.
Het is misschien niet ideaal om spellen op te spelen, maar dan nog, dat scherm zal echt prachtig zijn om films op te kijken!

[Reactie gewijzigd door M1kez op 13 juli 2013 17:26]

Behalve dat het 29 inch is. Nu hoeft natuurlijk niet iedereen een 60 inch plasma tv te hebben, het hangt nogal af van de ruimte waarin je films wil kijken, maar 29 inch lijkt me toch wel weinig om op een vast iets films te kijken. Als je een laptop op je schoot zet is het een ander verhaal, al kan je mij ook niet vertellen dat dat een 'prachtige' manier is om films te kijken.
Niet iedereen heeft de ruimte voor een 60" of een 42" om deze neer te zetten dan dan op een goede kijkafstand te kunnen zitten. Denk aan mensen op kleinere kamers zoals studenten of mensen die nog inwonen bij pa & ma. Als je dan een 27" tot 32" panel kan neerzetten en deze ook gebruiken voor je PC, dan sla je dus meerdere vliegen in 1 klap qua functionaliteit en kijkafstand.
Mooi ding, hoewel ik alsnog liever 2 losse schermen zou gebruiken ivm gebruiksgemak. Met één groot scherm heb je misschien wel de grootte en zit er geen rand in het midden, maar je mist denk ik wel het gebruiksgemak wat je normaal wel met 2 schermen hebt (verschillende apps simpel op verschillende schermen draaien).
Bij de LG-29EA93-P zit een handig tooltje waarmee je hetzelfde bereikt en ik gok dat Asus dat ook wel mee zal leveren.

Ik wil zelf niet meer anders :)

Lekker serie/film kijken terwijl mijn vrouw op de TV naar de jongens tegen de meisjes zit te kijken :D
Windows 8 heeft dat toch al standaard ingebouwd.. Gewoon het gewenste venster naar uiterst links (of rechts) van je scherm slepen, en het eneemt precies de helft van je scherm in beslag. (als ware alsof het 2 aparte monitoren zijn).

Dit kun je nu uiteraard ook al doen, al zal het met je 4:3 monitor niet veel gebruikt worden/handig zijn.
Windows 7 had dat toch al standaard ingebouwd? Terwijl ik zelf nog xp gebruik..
Ik moet zeggen dat het een mooi concept is als je graag een filmpje kijkt op je computer en multitasked (dus 2 schermen naast elkaar open hebt). Als je echter alleen multitasked is het veel goedkoper om 2 23" schermen van 150 euro te kopen en naast elkaar te zetten.

Mooi schermpje dus, maar wel voor een beperkte doelgroep.
Laatste tijd zie je steeds meer videokaarten met minder dezelfde aansluitingen. Hierdoor is soms de voorkeur voor een videokaart belangrijker dan dat je er 2 of 3 dezelfde schermen op kan/moet aansluiten.

Goed voorbeeld mezelf; koop je een mainstream 660Ti van Asus, blijkt dat er niet zomaar 2 DSUB-monitoren op kunnen worden aangesloten. En ook maar 1 HDMI, 1 DVI-D en maar 1 gewone DVI. Je zal dan echt keuzes moeten maken als je goedkoop & simpel 2 schermen wil aansluiten.
Wat dacht je van notebooks met maar 1 externe aansluiting....
Als ze nou zeggen 8 mm dan was het eerlijk! Dat was ongeveer ook de rand van mijn mx239h dus zal niet veel schelen.
Nu nog 3D op een dergelijke monitor en ik koop er één.
Ik heb al een tijdje de 29" van Dell en ik moet zeggen dat het heel erg goed bevalt. Voor desktop werk is het wat minder handig omdat je een stuk hoogte mist, hoewel het voor 2 documenten naast elkaar wel goed werkt. Qua gaming is het een geweldig scherm. Vooral BF3 op dit scherm is een genot. Ook films zien er geweldig uit omdat ze het beeld volledig vullen.

Het is een beetje een vreemd formaat maar ik vind het heerlijk. Ik ben ook blij dat ik dit formaat gekozen heb ipv een hoge resolutie 27" scherm.
Maarja, hoe vaak heb je 2 documenten naast elkaar nodig op een scherm. Ik persoonlijk nooit. Voor het web is meer verticale ruimte handiger, voor video krijg je zwarte balken aan de zijkant en voor games krijg je een hoop extra ruimte die je niet nodig hebt omdat ze voor normale resoluties ontworpen zijn. Als je dan puur documenten als doelgroep hebt... bij documenten denk ik aan bedrijven en bedrijven kopen dit soort rare schermen niet.
Ik vind ik dit echt een niche product.
Menig persoon op kantoor heeft tegenwoordig toch wel een multimonitor setup in gebruik? Nu kun je hetzelfde bewerkstelligen, maar dan met 1 monitor. Vooral handig voor notebooks.

En ook voor web designers/builders is het fijn. Omdat je links je website bekijkt, gewoon heerlijk in het veel gebruikte 1280x1024 formaat en rechts dezelfde resulutie kunt gebruiken voor je editor / visualstudio / outlook etc...
Ik denk persoonlijk dat zo'n scherm als deze veel potentie heeft, misschien niet voor de gemiddelde consument, maar bijvoorbeeld voor een designer die veel kwijt willen op zijn of haar scherm, of voor iemand die veel aan videobewerking doet, waar ook aardig wat ruimte voor nodig is, en daarnaast ook veel gebruik kan maken van de speakers. Maar natuurlijk ook bijvoorbeeld voor een hardcore-gamer, die een extra breed beeld wilt. Al met al lijkt het me geen slechte zet van Asus.

[Reactie gewijzigd door xazorx op 13 juli 2013 17:49]

ASUS komt als laatste op dit 21:9 feestje. Andere merken hebben al zo'n monitor en ze gebruiken allemaal hetzelfde paneel: http://tweakers.net/categ...PRZYk5SlbRSsbG5pZKsbW1tQA
Oh wow, dat wist ik helemaal niet, nou dan is het alsnog een goede ontwikkeling, maar alleen een beetje laat.
Je kan voor hetzelfde geld ook een triple-monitor setup kopen. Het enige nadeel is wel dat je dan wat bezels hebt, maar de totale resolutie zal ook hoger zijn en je hebt nog meer ruimte...
Mwaah, ik draai zelf 3x16:9. Fan-tas-tisch voor games maar voor desktopgebruik niet echt ideaal, zeker aangezien Surround het dus als een enkele display aanstuurt waardoor je alle multi-monitor handigheidjes in je OS kwijtraakt. De startknop zit letterlijk een halve meter naar links enzo.

Ook is een heel hoge resolutie (5760x1080) niet altijd meteen een voordeel, je zal ook minstens twee high-end GPUs moeten draaien om een beetje fatsoenlijke framerates vol te houden in moderne games.

Oh en drie 23' Ultrasharps zijn nog eens duurder dan ¤500 ook. Ik zou het persoonlijk niet zo heel gauw meer doen.