Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 48, views: 50.961 •

Het lijkt mogelijk te zijn om in SimCity andermans stad aan te passen, zo blijkt uit een video die online is verschenen. Normaliter is het alleen mogelijk om steden van andere spelers te bekijken, maar een aanpassing van delen van de code maakt aanpassingen mogelijk.

Uit de video blijkt dat het mogelijk is om vernielingen aan te richten in andermans stad. De uploader van de video stelt er bij dat hij de synchronisatie in SimCity heeft uitgezet, zodat niets van zijn destructieve praktijken daadwerkelijk geüpload worden naar de server. Wel zou het volgens de maker mogelijk zijn om met verdere aanpassingen aan de code het systeem te laten denken dat de gebruiker de eigenaar is van de stad, waardoor dus permanente schade aangericht kan worden. Het is echter onduidelijk of dit daadwerkelijk mogelijk is, of dat er op de EA-servers beveiliging is aangebracht om permanente schade te voorkomen.  Overigens bleek de maker van de video eerder al in staat om SimCity-code zo aan te passen dat er een debug-menu werd geopend en extra opties in het spel mogelijk werden.

Het is eveneens onduidelijk hoe de hack precies is uitgevoerd, maar volgens de maker van de video moeten er delen van de code worden aangepast, zodat het drm-systeem een bezoeker meer rechten geeft dan gebruikelijk. Door deze aanpassing is de gebruiker bij het bezoeken van een willekeurige stad niet langer een observant, maar is het mogelijk om aanpassingen te doen aan de stad. EA zou hier al van op de hoogte zijn, maar heeft nog geen statement vrijgegeven. Gebruikers hebben geklaagd dat topics omtrent dit onderwerp op de fora van EA zijn verdwenen.

SimCity heeft een drm-systeem waarbij spelers in verbinding moeten staan met de EA-servers, waardoor een permanente internetverbinding noodzakelijk is om het spel te spelen. Het drm-systeem is EA op veel kritiek komen te staan, met name toen na de introductie van de game bleek dat de servers moeite hadden om de toeloop van spelers te verwerken.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)

Reacties (48)

Bauke Schievink schreef op zondag 17 maart 2013 12:04:
Overigens bleek een andeer modder al in staat om SimCity-code aan te passen om zo een debug-menu te openen en extra opties in het spel mogelijk te maken.
Het gaat hier om dezelfde modder, genaamd UKAzzer en niet om twee verschillende modders.

Een informatieve post uit de video-upload zegt inderdaad hetzelfde:
ErikKo schreef op zondag 17 maart 2013 11:58:
Ter info, de steden worden bij hem alleen local gewijzigd. De wijzigingen worden niet doorgevoerd naar de servers, waardoor de eigenaren van de steden er niets van merken:

"IMPORTANT NOTE: I have NOT enabled syncing of data for this. All cities you see in this video remain UNHARMED - nothing got synced to server. I would not condone any action which could actually harm another player's city without permission!"

Bron: https://www.youtube.com/watch?v=ROy6VE5ZsZw
De modder (die tevens ook in een ander Tweakers-artikel werd vermeld) is erg netjes bezig. Hij publiceert niet hoe hij deze dingen voor elkaar gekregen heeft en laat alleen zien dat het mogelijk is.

Voor hetzelfde geld hadden we een modder (die dan eigenlijk een 'hacker' genoemd mag worden) die SimCity gaat aanbieden zonder DRM en met deze hack-features.

Tevens vraag ik mij wel af hoe serieus deze hack is. Aangezien hij het namelijk niet heeft getest met cloud-synchronisatie en we dus niet zeker weten of het daadwerkelijk naar de servers gepushed kan worden zonder de juiste authorisatie.. Wellicht moet hij een andere SimCity-speler zoeken die zijn stad beschikbaar stelt om deze test uit te voeren.

[Reactie gewijzigd door Zerfox op 17 maart 2013 12:16]

Ik vind dit weinig schokkend totdat is aangetoond dat de servers van EA ook vrolijk de gevandaliseerde stad opslaan.
Omdat dit probleemloos het geval was met de gemodde snelwegen is dat m.i. vrijwel zeker het geval, maar had het niet even getest kunnen worden op een test-standje met medeweten van de eigenaar?

Ik ben benieuwd of er de komende dagen een simpocalypse van vernielde steden gaat plaatsvinden.

Verdorie. Ik had in de hoofd-thread willen reageren.

[Reactie gewijzigd door Tvern op 17 maart 2013 12:18]

persoonlijk neem ik aan dat allen de stad door de eigenaar gesynced wordt, (gezien je niet de eigenaar bent zou alleen maar extra IP verkeer zijn zonder reden, en zowieso altijd vandalisme tegenhouden) dus zelfs als je iemands anders stad lokaal aanpast zal deze waarschijnlijk niet doorgestuurd worden naar de server. (laten we dat in elk geval hopen)
Dat suggereert dat EA weet dat dit mogelijk is en ze bewust deze check hebben ingebouwd. Ik betwijfel dat ten zeerste! De oplossing lijkt me vrij eenvoudig: laat ze een check doen op het Origin-account dat de stad wegschrijft / synchroniseert.
niet alleen daarom, de eigenaar zou de enige moeten zijn die iets aan kan passen, dus de enige die hoeft te syncen, het scheelt erg veel op de server om de rest niet bij te houden natuurlijk... dat en de veiligheid, dus tenzij iemand echt kan bewijzen dat je kan griefen ga ik er sterk vanuit dat het niet kan.
Interessant dat men het hier een hack noemt, gezien de vreemde situatie op het moment tussen Maxis en EA.

Maxis heeft duidelijk gemeld dat modificatie van packages toegestaan is, dat men het toejuicht en dat SC2013 juist voor modding ontworpen is. En technisch gesproken voert de persoon in kwestie hier een modificatie uit expliciet toegestaan door Maxis. Interessant.

Nu duiken echter een paar mensen op die ook daadwerkelijk de structuur en de packages van SC2013's code bekijken, en daar mee experimenteren. Een race als het ware tussen EA en de klanten. Soms is dat mooi voor de omzet, echter of het zo gezond is als er zaken mis zijn dat is een andere vraag hier.

En ineens noemt men het een hack. Opvallend, gezien het gegeven dat EA ineens melding maakt van arbitraire beperkingen. Niet enkel is het discussieren over modding niet meer toegestaan op de EA forums, maar men maakt nu ineens ook onderscheid tussen mods en hacks. Echter zonder te vermelden wat een mod is, en wat een hack is. En vergezeld van allerlei dreigementen.

Terwijl Maxis duidelijk heeft gesteld dat modificaties nooit tot banning zullen leiden. Wie heeft gelijk.
modificaties van de packages of steden van anderen aanpassen die op de servers van ea staan. zie je het verschil?
Jazeker, er wordt niet gehacked. Er staat namelijk in de tekst dat hij de servers van ea niet heeft gehacked maar lokaal bestanden heeft aangepast. En dat hij de cloud synchronisatie uit heeft staan en dus de "aanpassingen " niet op de server worden doorgevoerd

De uploader van de video stelt er bij dat hij de synchronisatie in SimCity heeft uitgezet, zodat niets van zijn destructieve praktijken daadwerkelijk geŘpload worden naar de server.


Er kan dus niet met zekerheid worden gezegd dat de servers van ea het ook toestaan.
Nou, EA is wel duidelijk geweest over de functionaliteit om de maps van andere speler te be´nvloeden, positief en negatief. Ik heb het in een andere reactie al vermeld, toch misschien nog even nuttig om het ook hier te doen.

Het gaat om basis functionaliteit voor DLC. Inderdaad, de mogelijkheid om een andermans map te be´nvloeden in negatieve zin is een kwestie van ontwerp. Daar lopen gebruikers nu tegen aan in hun experimentatie met de door Maxis specifiek ontworpen en toegestane moddability van SC2013. Dat synchronistatie mogelijk is, is ook onderdeel van ontwerp en basis functionaliteit. Dat is ook nodig, voor de introductie van (bijvoorbeeld) DLC zoals hieronder vermeld.

SimCity 5 DLC Store to Include Nuke Neighbor, Remove In-Game Ad Paid Items.

EA ruffles feathers with visions of a microtransaction future.

shareholder meeting interview.

Page 9 of the leaked SimCity manual reveals the existence of an in-game SimCity Store which includes free and paid DLC. EA CEO John Riccitiello has announced two paid items for the store: one to nuke your neighbor and another to remove the in-game ads.

“Both of these items showcase the infinite possibilities for what the SimCity Store can bring to players,” says Riccitiello, “One of them affects gameplay directly while another one affects the appearance of their SimCity.”

Designer Ross Treyz says that the nuke your neighbor item was inspired by all the recent threats of nuclear warfare between countries. “There are many possibilities for this item,” he says, “You can pay a little bit of money to have a weapon to extort some Simoleons (money) from your neighbor.”

“If you’ve been attacked, maybe you feel like exacting revenge so you pay a few dollars to nuke your neighbor,” he continues, “Maybe you might want to forge a treaty between you and your neighbor, which will be a future paid DLC item, to avoid nuclear war. It brings a new level of interactivity to SimCity.”

Another item that was showcased was the ability to remove in-game ads. “One of your Sims in your SimCity might see an advertisement for Nike and then enter the store to buy a sporty Nike shirt,” Riccitiello explains, “Or maybe one of your Sims sees their friend having a nice cold Coca-Cola and decides to buy one at the Walmart.”

[Reactie gewijzigd door Virtuozzo op 17 maart 2013 15:11]

wat komt er als volgt legerbasisen bouwen ? en voor je het week het je command & sim city - generals 2
Heb al anderhalf jaar geen EA game gekocht en had het eigenlijk afgezworen maar dacht laten we sim city weer een kans geven gezien een groot deel van mijn vrienden het ook ging halen.
Maar echt na 4 dagen vanaf release was het nog steeds niet goed speelbaar omdat er nog steeds "oh zo server stressvolle" functies uit stonden waardoor de meeste steden failliet gingen.

Heb het nu echt 100% gehad met EA van mij krijgen ze geen stuiver meer.
Kom op dat meen je toch niet klinkt als een enorme troll verhaal....
ik kan het me best voorstellen... ben ook al een tijdje klaar met die lui. Jammer voor maxis wel. Wilde het spel ook kijken maar heb even de kat uit de boom gekeken.. "Nou, laat maar" - online drm. Komop. Ik wil single player spelen en als dat niet kan zonder internet of origin. Laat maar dan.. Dikke doei
Na BF2 en de laatste poging BF3 ben ook ik HELEMAAL klaar met EA.
Client-side-hitdetection in een shooter... pffffffffff
En nu vernielen zo'n prachtig concept als Sim City met deze online-DRM crap ... en wat ik persoonlijk nog storender vind.. 2km x 2km maps.
Epic fail :(
Na +10 jaar verwacht je toch een beetje "meer"?

Dan maar Cities XL 2012 (en alle bugs voor lief nemen), maar GEEN stuiver meer naar EA van mij!
Dit is nou precies de reden waarom ik geen simcity aan ga schaffen. Alles moet via DRM. En dat wil ik gewoon niet. Ik wil mijn eigen stad bouwen zonder enkele bemoeienis van anderen mensen. Of dat andere in mijn stad kunnen kijken. Daarnaast vind ik dat het gebied te klein is. Het excus van EA vind ik ook slap. 1 Als ik moest kiezen tussen grafisch of ruimte koos ik voor ruimte. en 2 waarom moet SimC zon goede grafs hebben ? Het is toch geen starc of zoiets ?

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 18 maart 2013 22:55]

Tja als mensen niet tevreden zijn over een nieuw spel gaan ze oplossingen zoeken hÚ. En ik geef ze geen ongelijk, maar dan is de kans dus groot dat ze ook andere dingen vinden.
Ik ben wel benieuwd wanneer de eerste mod komt.
Zou fijn zijn als er een hack komt waarmee je je mapsize kan vergroten. De te kleine map is toch wel de grootste tegenvaller van dit spel.
Hier schijnen al mensen mee bezig te zijn! Zie dit plaatje.
Het schijnt vrij makkelijk aan te passen aangezien SimCity van dezelfde DBPF (Database-Packed File) versie gebruikt maakt als Spore waar al veel moddingtools voor uitgekomem zijn. Hierdoor kunnen ze makkelijk alle bestanden uitlezen. Wat het nog makkelijker maakt, is dat een groot deel van SimCity met JavaScript en JSON geschreven is. (Kijk voor meer informatie over het modificeren van SimCity eventjes hier)
Er zijn meerdere mense op Reddit en andere fora's bezig met het snuffelen in de code om zo erachter te komen hoe ze DRM en gridsize kunnen veranderen.
Een van de dingen die ze gevonden hebben is:
this.mDefaultMapHeight = this.mDefaultMapWidth = 2048;
Dit schijnt nog niet te werken, maar ga er maar vanuit dat er snel mods zullen volgen die dit wel mogelijk maken.

Verder had ik laatst een nieuwstip ingezonden die helaas niet door Tweakers geplaatst is, maar wel nieuwswaardig is. Maxis heeft namelijk verklaard dat SimCity zˇ gebouwd is om het makkelijker te maken voor modders. Zie het artikel van PCGamer.

[Reactie gewijzigd door Zerfox op 17 maart 2013 12:33]

Maxis heeft ook zelf verklaard later waarscijnlijk met grotere maps te komen,
dus het is zeker wel mogelijk dit aan te passen waarschijnlijk ook door modders.
ik hoop dat het ze lukt zou een testament zijn anar de vindingrijkheid van deze groep. en de game leuker maken voor iedereen.
Grotere maps zijn in feite al onderdeel van de client. Ze zijn echter nog niet enabled, zo als dat heet. Middels modding, iets wat Maxis trouwens expliciet heeft toegestaan, is het mogelijk grotere maps te maken. Ook grotere regions.

En inderdaad, een van de speerpunten van de marketing was dat SC2013 van de grond af ontworpen is om gebruik te maken van de kracht van moddability. We zien nu dat dit op code niveau ook zo is.

Helaas is het nu weer onduidelijk. Maxis zegt dat het toegestaan is. EA doet zelfs de discussies erover in de ban, en introduceert weer arbitraire maatregelen tegen modding zonder zelfs maar duidelijk te maken waar zijn het verschil zien tussen modding en hacking.
Wat duidelijk gemaakt wordt inmiddels is dat het gaat om basis functionaliteit voor DLC. Inderdaad, de mogelijkheid om een andermans map te be´nvloeden in negatieve zin is een kwestie van ontwerp.

SimCity 5 DLC Store to Include Nuke Neighbor, Remove In-Game Ad Paid Items.

EA ruffles feathers with visions of a microtransaction future.

shareholder meeting interview.

Page 9 of the leaked SimCity manual reveals the existence of an in-game SimCity Store which includes free and paid DLC. EA CEO John Riccitiello has announced two paid items for the store: one to nuke your neighbor and another to remove the in-game ads.

“Both of these items showcase the infinite possibilities for what the SimCity Store can bring to players,” says Riccitiello, “One of them affects gameplay directly while another one affects the appearance of their SimCity.”

Designer Ross Treyz says that the nuke your neighbor item was inspired by all the recent threats of nuclear warfare between countries. “There are many possibilities for this item,” he says, “You can pay a little bit of money to have a weapon to extort some Simoleons (money) from your neighbor.”

“If you’ve been attacked, maybe you feel like exacting revenge so you pay a few dollars to nuke your neighbor,” he continues, “Maybe you might want to forge a treaty between you and your neighbor, which will be a future paid DLC item, to avoid nuclear war. It brings a new level of interactivity to SimCity.”

Another item that was showcased was the ability to remove in-game ads. “One of your Sims in your SimCity might see an advertisement for Nike and then enter the store to buy a sporty Nike shirt,” Riccitiello explains, “Or maybe one of your Sims sees their friend having a nice cold Coca-Cola and decides to buy one at the Walmart.”

[Reactie gewijzigd door Virtuozzo op 17 maart 2013 13:52]

[i]Page 9 of the leaked SimCity manual reveals the existence of an in-game SimCity Store which includes free and paid DLC. EA CEO John Riccitiello has announced two paid items for the store: one to nuke your neighbor and another to remove the in-game ads.

“Both of these items showcase the infinite possibilities for what the SimCity Store can bring to players,” says Riccitiello, “One of them affects gameplay directly while another one affects the appearance of their SimCity.”

Designer Ross Treyz says that the nuke your neighbor item was inspired by all the recent threats of nuclear warfare between countries. “There are many possibilities for this item,” he says, “You can pay a little bit of money to have a weapon to extort some Simoleons (money) from your neighbor.”

“If you’ve been attacked, maybe you feel like exacting revenge so you pay a few dollars to nuke your neighbor,” he continues, “Maybe you might want to forge a treaty between you and your neighbor, which will be a future paid DLC item, to avoid nuclear war. It brings a new level of interactivity to SimCity.&#8221
Dus ze willen nu geld gaan slaan uit onvolwassen spelers die een oorlogje met elkaar willen starten en zo online ruzie willen trappen. En dan wel per nuke moeten betalen. Leuk. |:(
En geld slaan uit de door hun zelf geintroduceerde reclame. Eerst reclame in een betaald product stoppen en dan nog meer geld vragen om het er uit te halen.
Waarom kopen mensen dit spel ook alweer?

Die nukes vind ik trouwens maar een waardeloze toevoeging. Als je niks te maken wilt hebben met het online gebeuren, wordt je er op zo'n manier alsnog mee geconfronteerd, als je de pech hebt een of andere puber als buurman te hebben...
Het lijkt het echte leven wel! :*)
binnenkort een nieuw spel: SimVandal
Dat bulldozen kan sowieso al, het enige wat je hoeft te doen is even op "b" drukken, de knop zelf zie je standaard niet maar dan kom je keurig in het bulldoze menu.

Of het ook opgeslagen wordt dat durf ik niet te zeggen...
Bij de volgende Sim City mag de Beta wel wat langer duren dan een weekendje zo te zien na alle nieuwsberichten van het spel :+
De beta van deze simcity was geen beta, het was meer een lokkertje. Voor mij echter was het een gigantische duw in de richting van het niet kopen, omdat het weer zo'n typische EA game is.
Ik heb gemerkt dat als je bij een andere stad reviewt je parken overal overheen kan bouwen, ook kan je trade depots van export naar import en vice versa veranderen waardoor je dus de hele economie om zeep helpt , ook in het expo center kan je alles cancelen

Het synchroniseert nog niet met de servers zover ik weet _/-\o_

[Reactie gewijzigd door lucasio op 17 maart 2013 12:39]

Jammer dat dit artikel de geen duidelijk onderscheid maakt in de verschillende vormen van DRM die in SImcity gebruikt worden. Deze hack heeft niks te maken met de DRM die gebruikt wordt om te bepalen of je het spel gekocht hebt, maar maakt inbreuk op de DRM in het spel, die bepaalt welke virtuele objecten van welke gebruiker zijn.
De eerste kun je als overbodig of hinderlijk beschouwen, de tweede is essentieel voor de gameplay.
Dat is dan dus ook geen DRM, maar gewoon application security. DRM is Digital Rights Management, en de rechten die ge-managed worden zijn die van EA/Maxis. Inderdaad jammer dat dat niet duidelijker blijft.
Digitale oorlog dus...

Kortom: beter een goede buur, dan een verre vriend!
Dit is al een paar dagen bekend, net zoals bekend is dat dit niet wordt opgeslagen en de andere speler er niets van merkt. Leuk om te spelen dus, maar meer ook niet.
1 aanpassing van de modder en het wordt serverside opgeslagen. dat je al meerdere dagen dit weet; heel cool! maar maybe ook info erbij lezen ipv alleen plaatjes kijken
De maker heeft dat nergens aangegeven. Leuk dat het in het artikel staat, maar dat is ook de enige plek waar het staat.. Ik kan er ook geen bron van vinden in het artikel, noch via bv google of op reddit. Dat je alleen het ertikel lees, heel cool! maar maybe ook wat verder kijken en niet blind alles geloven wat je leest.