Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 185, views: 27.128 •

Microsoft heeft volgens drie bronnen die anoniem willen blijven in totaal een miljoen Surface RT- en 400.000 Surface-pro-tablets verkocht. Volgens dezelfde bronnen heeft Microsoft drie miljoen Surface-RT-tablets bij de fabriek besteld.

De cijfers zijn gepubliceerd door Bloomberg, dat dan ook meldt dat de verkopen tegenvallen. Een analist voorspelde dat Microsoft alleen al in het laatste kwartaal van 2012 twee miljoen Surface RT-tablets zou verkopen; die voorspelling bleek niet uit te komen.

De conclusie dat de verkopen tegenvallen, contrasteert met Microsofts eigen berichtgeving. Microsoft liet in februari weten dat de verkoop van de Surface Pro in de VS juist boven verwachting was. Binnen acht dagen was de voorraad van de 128GB-versie van de tablet uitverkocht. Het is echter onduidelijk hoe groot die voorraad was; volgens geruchten zou Microsoft 'slechts' een miljoen Pro-varianten van de Surface hebben besteld.

Ook Samsung lijkt de verkoop van Windows RT-tablets overschat te hebben. De Koreaanse fabrikant liet begin maart weten de levering van Windows RT-tablets en -accessoires in Duitsland te staken. Samsung bracht de ATIV-tablet, die op Windows RT draait, in de Verenigde Staten helemaal niet uit vanwege een te geringe vraag.

Microsoft Surface Pro 128 GB + Touch Cover Zwart

Reacties (185)

Reactiefilter:-11850175+1133+210+31
Als mensen een tablet willen, of een variant erop, kijken ze eerst naar de aanbiedingen die langskomen, die zijn maar een fractie van de prijs die je voor zo'n RT/Pro betaald. Het is een geweldig ding om te zien/hebben, maar 700 euro vind ik simpelweg té duur voor zo'n ding.
Je hebt de Microsoft Surface without Touch Cover 32G voor 486 euro. nog veel geld, maar minder dan 700 euro die jij aangeeft ;)

Dat er veel geld neergelegt moet worden voor een tablet ben ik het wel mee eens. Het OS zal er ook wel wat mee te maken hebben.

Goedkoopste Surface in Pricewatch:
http://www.mycom.nl/Produ...p;utm_source=tweakers.net

[Reactie gewijzigd door Squ1zZy op 15 maart 2013 10:54]

Ik snap niet dat iemand positief kan zijn over Windows RT, leuk als je er wat vanaf weet. Maar Jan met de pet op heeft geen idee dat zijn programma's niet zomaar werken. Men denkt vervolgens oh, die "Windows tablets" die kon geen programma's draaien toch?


Wat mij betreft hebben de RT tablets dan ook geen toegevoegde waarde boven een iPad en de degelijke Android tablets. Het wordt pas interessant wanneer de surface pro tablets betaalbaar worden.
Ik begrijp niet wat er dan interessant moet zijn aan een surface pro-tablet. Er is m.i. niets "pro" aan een dinkytown interface. Ja, die is voor tablets bedoeld en het is ook een tablet, maar het hele idee is dat je em als desktop kunt gebruiken, en Metro hoort niet op een desktop. Maar je kunt het niet uitzetten.

Wel kun je normale applicaties draaien (wat op RT ook kan, mits ze daarvoor gecompileerd zijn... Office 2013 werkt immers ook) alleen zit je dan nog steeds met een tablet: een klein scherm en zeer beperkte desktop-waardige mogelijkheden.
Ik vind dat je de meerwaarde van een desktop-ervaring overschat. Tegenwoordig is een desktop allang niet zo belangrijk meer als vroeger, want de software is een heel stuk verbeterd. Sommige dingen kan ik sneller met m'n smartphone dan met een desktop computer (zeker als er windows op draait, want die interface vind ik niet handig).

Het is een tablet, met een tablet interface. Niks mis mee dus. En dan een die ook nog eens je desktop applicaties draait. Die zijn dan misschien niet geoptimaliseerd voor vingergebruik, en de ervaring zal wel niet zo goed zijn als op een echte desktop, maar het kan wel.

Echter is het hele voordeel van het draaien van die windows desktop applicaties weg als je geen windows computer hebt, dus de doelgroep van deze tablets bestaat puur uit bestaande MS gebruikers. Android tablets zijn een stuk goedkoper, en daarmee ook een stuk populairder, en voor de meeste mensen een beter alternatief. De normale gebruiker, zoals ik die ken, is niet zo gehecht aan windows applicaties als sommige tweakers je soms willen doen geloven.

Maar de grootste fout die MS heeft gemaakt is Windows RT. Iemand die de windows 8 interface ziet zal ervan uit gaan dat het apparaat dezelfde mogelijkheden biedt als de computer die ze thuis hebben staan. Na aankoop komen ze er pas achter dat je een heel beperkte keuze hebt qua applicaties, en zullen het ding wellicht terug brengen naar de winkel. Deze gebruikers zullen een nare ervaring krijgen met windows als platform en bij hun volgende aanschaf elders kijken.
Er is m.i. niets "pro" aan een dinkytown interface. Ja, die is voor tablets bedoeld en het is ook een tablet, maar het hele idee is dat je em als desktop kunt gebruiken, en Metro hoort niet op een desktop. Maar je kunt het niet uitzetten.
Het hele idee is dat je 1 device hebt met de voordelen (het OS, applicatieaanbod, toetsenbord en muis) van een desktop en de mobiliteit van een tablet. Met Metro maken ze Windows 8 geschikt voor Touch bediening. Ben je hier geen fan van maak je gebruik van je klassieke bureaublad. Ik mag hopen dat je als ontwikkelaar de weg kunt vinden binnen Google, want Metro is met een registry tweak uit te schakelen.
Al die applicaties kunnen gebruikers straks gewoon uit de MicrosoftStore halen, dus dat valt wel mee.

Uberhaubt.. wat gebruikt een gebruiker nu nog dan? 5 jaar geleden waren er veel verschillende programma's die je op je pc kon hebben. Tegenwoordig zie ik de meeste users grotendeels bezig in de browser.

Surface RT zou voor die groep een prima vervanger van een desktop moeten kunnen zijn.
Wat mij betreft hebben de RT tablets dan ook geen toegevoegde waarde boven een iPad en de degelijke Android tablets.

Dat is de kern. De RT is dan ook bedoeld als concurrent van Android en iPad.

Dat ze geen toegevoegde waarde hebben, is natuurlijk wel subjectief. Het hebben van een gratis Office 2013 en een fatsoenlijk toetsenbord zijn twee zaken die mij bijvoorbeeld heel tevreden maken over mijn Surface RT, waar ik nog geen seconde ooit overwogen heb een Android tablet/iPad te kopen.

Probleem is veel meer de prijs. Samsung verkocht zijn RT tablets boven de 600 euro adviesprijs, waar de adviesprijs van de iPad fors lager was. Android tablets zijn verder helemaal goedkoop. RT tablets moeten gemiddels qua prijs maximaal die van marktleider iPad hebben om successvol zijn.

Overigens is success relatief. Een miljoen RT tablets in enkele maanden zou voor veel bedrijven een success geheten hebben. Alleen als je Microsoft heet is het tegenvallend. :)
Ik heb zelf een Surface RT met Touch cover, en wat je zegt klopt, mensen kijken naar aanbiedingen. Echter, ga je kijken wat je er voor krijgt, dan is de prijs zeker te rechtvaardigen. In plaats van een stuk plastic, krijg je een zeer solide aanvoelende tablet, die heel goed te gebruiken is als volwaardige productiviteitsmachine. Er staat Office op, dus stukken typen en presentaties geven is geen enkel punt.

Ja, het is veel geld, maar de vergelijking tussen een high end tablet, en een tablet van "een fractie van de prijs" (doelend op de gemiddelde Android tablet?) is geen eerlijke. De Surface RT is een erg serieuze tablet die zeker niet misstaat in het zakenleven, de Surface Pro is een complete laptopvervanger.
Absoluut, maar denk je dat huistuinkuiken persoon zo'n vergelijking dat niet doet?

Een auto is een auto, een telefoon een telefoon, als ik ermee kan emailen/chatten/internetten, dan is het een tablet. Ik heb zelf bv de Note gehad, gelijktijdig had mijn neefje die Aldi tablet. Wat krijg je dan voor reacties? 'Dus je betaald 400 euro extra voor zo'n pennetje?'

Natuurlijk weet ik dat het niet te vergelijken is qua specs, maar gaat uiteindelijk over de gebruikerservaring zelf. Net als mensen WP8 toestellen afkeuren qua specs (op z'n best een 1.4 dual), omdat Android toestellen al 1.6Ghz quadcores hebben, maar vergeten dat WP behoorlijk geoptimaliseerd is om op zulke CPU's te kunnen werken.
Ja, het is veel geld, maar de vergelijking tussen een high end tablet, en een tablet van "een fractie van de prijs" (doelend op de gemiddelde Android tablet?) is geen eerlijke. De Surface RT is een erg serieuze tablet die zeker niet misstaat in het zakenleven, de Surface Pro is een complete laptopvervanger.
Inderdaad, ik denk dat Microsoft vooral last heeft van het dure ultrabook imago wat aan deze 'tablets met toetsenborden' kleeft. De verkoop van ultrabooks (en laptops met touchscreen) valt immers ook tegen. De consument is meer op zoek naar een tablet, dan naar een combinatie van devices.
Helemaal mee eens.
Ik heb een Surface RT met touchcover en het werkt heerlijk en is sowieso de prijs wel waard. Het probleem is dat mensen het als een tablet zien, het is namelijk in feite gewoon een heel nieuw product.

Je zou het ook kunnen zien als: mensen die een laptop van 400-500 euro halen voor school zouden beter uit zijn met een Surface RT. Nu moet iedereen in de pauzes van college strijden om de stopcontacten. Mijn Surface is prima te gebruiken met Office en touchcover/typecover en gaat makkelijk een hele dag college mee, en zelfs 2. Maar mensen zien het als een tablet en dan komt een iPad met z'n vele apps of android met z'n lage prijs en vele scheetapps natuurlijk beter uit de bus voor op de bank.

Maar 486 voor een tablet van magnesium, met kickstand, Windows RT mét office, USB poort, mini HDMI, flash browser en uitbreidbaar met toetsenbord (en dan geen los BT toetsenbord met batterijtjes en weer een aparte stand) is eigenlijk spot goedkoop.

Jammer dat studenten/zakelijk nog niet zo op de hoogte zijn van Surface. Vooral bedrijven willen tablets aanschaffen omdat ze 'mee moeten'. Nou zie ik een tablet in een zakelijke omgeving geen nut hebben, maar als je hem dan toch wil.. mensen associëren een tablet nu gelijk met een iPad.. dat zou zakelijk juist een Surface moeten zijn.

Enfin; mensen die hem niet hebben, hebben er van alles op aan te merken. Mensen die hem wel hebben zijn allemaal tevreden en hebben een geweldig product.. en daar gaat het om!
Enfin; mensen die hem niet hebben, hebben er van alles op aan te merken. Mensen die hem wel hebben zijn allemaal tevreden en hebben een geweldig product.. en daar gaat het om!
Hier sla je de spijker op zijn kop!
[...]
Hier sla je de spijker op zijn kop!
Toch niet, want het gaat juist om de mensen die hem nog niet hebben. Dat zijn de mensen die het apparaat niet kopen omdat ze er van alles op aan te merken hebben.
Zolang het beeld bij die mensen niet veranderd zal de verkoop niet toenemen.
Wat hij ermee bedoelt te zeggen is dat mensen die het apparaat niet hebben eigenlijk geen goed oordeel kunnen vellen.

Het is hetzelfde als met Windows 8, mensen staren zich blind op de nieuwe interface, terwijl het juist enorm handig is.
Veel reacties zijn gestoeld op vrijwel geen enkele ervaring met het OS, maar weten het wel af te branden.
Er was hier zelfs iemand die het binnen 5 minute volledig getest dacht te hebben in verschillende configuraties en kon zeggen dat het een brak OS was.
Ik kan dat soort mensen gewoonweg niet serieus nemen.

Nu ook weer, op de keper beschouwd is de Surface een toptablet met echt goeie extra's. Van alle features welke Worsteneter hierboven noemt heeft bv. iPad er een paar niet. Standaard Office? Dat vind ik echt een belangrijke onderscheidende feature.

Als je kijkt naar de officiële websites van de twee tablets:
iPad 32 GB ¤605
Surface 32 GB ¤486
Dus ¤120 goedkoper en met Office. En dan mensen maar blijven zeggen dat het geen goed product is. Het probleem is dat veel mensen niet objectief naar een product kunnen kijken en zich alleen maar blindstaren op het merk.
Noem mij, behalve de honderden scheetapps, een feature welke de Surface echt mist ten opzichte van de iPad.

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 15 maart 2013 14:58]

Wat de surface vooral mist is het imago. Hoeveel mensen hebben een goed beeld van die dingen? Iedereen kent een iPad, maar als je op straat mensen gaat vragen naar "surface" zullen ze je schaapachtig aankijken.
Bovendien draait er een windows 8 interface op. Of het een goed of slecht OS is laat ik in het midden, dat is een kwestie van smaak, maar feit blijft dat W8 bij een hoop mensen niet goed is gevallen, en als je negatieve associaties krijgt met een product zul je het niet zomaar weer kopen.
Misschien dat een grote reclamecampagne zou kunnen helpen om het imago wat op te peppen?
Dat "feit" dat het niet goed is bevallen komt meermaals van mensen die reviews schrijven zonder het product te gebruiken en het gewoon af te zeiken (wat hier op Tweakers nogal vaak gebeurd met Windows 8).
Maar als die interface dan zo enorm handig is, biedt dan tevens de 'vertrouwde' W7 omgeving aan om mensen normaal over te laten stappen. Als Metro zo fantastisch is, gaan mensen het dan automatisch wel gebruiken.
Maar als die interface dan zo enorm handig is, biedt dan tevens de 'vertrouwde' W7 omgeving aan om mensen normaal over te laten stappen.
Die is er gewoon, je kan gewoon naar een normale desktopomgeving.
Muis linksonder, een klik en je bent er.
En dit is dus ook een typisch voorbeeld, wel roopen dat MS dat moet aanbieden zonder te weten dat dat reeds het geval is.
Als Metro zo fantastisch is, gaan mensen het dan automatisch wel gebruiken.
Veel klachten van de gebruikers zijn gebaseerd op angst voor iets nieuws.
Apple wordt er altijd omgeprezen.

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 15 maart 2013 15:58]

'Dat met Windows 8, klopt ook niet helemaal. Ik heb het meerdere weken getest. Ik vind de nieuwe interface brak, lelijk en kon er niet aan wennen.
Dan komen mensen, ja, je moet ook die shortcuts gebruiken, werkt erg goed en fijn. Nee, ik moet ineens mijn toetsenbord gebruiken om dingen voor elkaar te krijgen, dat vind ik dan weer niet wenselijk. Alleen tijdens mijn werk gebruik ik vele shortcuts, thuis absoluut niet dan wil ik met een hand onder mijn hoofd gewoon lekker rustig kunnen klikken.
Dus resultaat ik ging toch maar naar de desktop omgeving om mijn dingen te doen. Dus uiteindelijk weer Windows 7 er op gezet.
Dit is allemaal natuurlijk persoonlijk.

Binnen 5 minuten een OS testen is inderdaad onmogelijk. Maar geef toe, als je windows 8 voor het eerst opstart. Krijg je een fel scherm met allemaal grote blokken(lelijk design in mijn ogen), slechte keuzes en alles is omgegooid, dus kan je niks vinden in het begin. uiteraard kom je er wel uit als je wat langer er achter zit en dan heb je weer mijn mening van boven.

Aangezien ik dus niet positief ben over Windows 8 en trouwens ook niet over WP8, zakelijk gezien een prima ding, prive zal ik het nooit kopen, wederom lelijk 2 kleuren interface met soms een derde kleur. weinig mogelijkheden, Android is in mijn ogen veel beter.

Door bovenstaande waarom zou ik dan ooit een Windows 8 tablet kopen goedkoop of duur, ook zal ik deze nooit aanraden als iemand mijn mening vraagt. misschien zakelijk gezien een pro ivm office en andere programma's die je voor je werk gebruikt.
De correcte vergelijking is anders:

IPad 32 GB : ¤ 605
Surface Pro 32 GB: ¤ 899

Conclusie is toch wel dat de Surface veel te duur is voor wat je krijgt. Plus heeft de iPad een velen malen beter scherm. Zo belangrijk is de incl. Office ook niet meer, binnenkort komt Microsoft ook met Office 365 for iPad.

Met de iPad bijna ¤ 300 goedkoper (!!!) dan de Surface is het niet meer uit te leggen. En nog buiten beschouwing gelaten de mega grote iOS App Store en Google Play.
warm wil je de pro? geef mij maar de rt met een 128gb geheugenkaartje
Een correcte vergelijking is

=> een iPad vs een Surface RT

of

=> een MacBook vs een Surface Pro

De Surface Pro is een volwaardige 'PC', net zoals een MacBook. De iPad is een coole tablet vooral voor consumptie van content en apps, net zoals de RT. De doelgroep van een iPad is expliciet niet die van een Surface Pro/UltraBook/Laptop/MacBook.

Dat veel Windows RT tablets te duur zijn ben ik wel met je eens.
IPad 32 GB : ¤ 605
Surface Pro 32 GB: ¤ 899
Ehm sorry, maar wil je de Surface Pro gaan vergelijken met de iPad?
Op de Surface Pro kun je desktop applicaties draaien, kun je dat op de iPad? Nee he?
Mijn vergelijking is dus de juiste.
Ik denk persoonlijk niet dat demensen hem niet kopen omdat er wat aan scheelt. Ik denk eerder dat het ligt aan de campagnes rond iPad en Samsung Note's en Tabs evenals de zeer slechte kennis van verkopers die liever iets verkopen dat ze kennen.
Het product zelf is gewoon fantastisch. Waar het misgegaan is zijn wellicht de marketingcampagnes en de reviews. Weinig reclame (nu misschien wel op tv met de 'weet ik veel' show) en reviews waren echt verschrikkelijk.

Mensen zijn gaan haten op het product en het af gaan kraken op hele rare punten. Zo kun je de kickstand niet in een andere hoek zetten maar vervolgens koop iedereen een iPad met een keyboardcase waar het ook niet kan. Zo'n toetsenbord wordt in reviews afgekraakt (ook hier op tweakers!) na het gebruik van 1/2 dagen. Sorry maar dat is onprofessioneel met een pluim :N

Zelfde geldt Windows.. mensen raken helemaal over stuur zo zonder start knop en de vele negatieve reviews werken alleen maar tegen. Gelijk typen in metrostartscherm werkt veel sneller dan startknop en het in 1 opslag zien van nieuwsheadlines, facebook/twitter en mails/weer is gewoon fantastisch. Maar mensen kunnen niet tegen verandering dus wordt het afgekraakt.

Waar ik me dan in het bijzonder aan kan ergeren zijn die filmpjes van chris parillo / lockergnome. Wát een trieste zooi is dat zeg!

Wat ik zeg: mensen die hem hebben zijn laaiend, omdat het gewoon een geweldig product is en die reviews slaan veelal als een lul op een gebakje
mensen die hem hebben zijn dan ook vaak believers zoals het vee dat voor apple-producten kiest.

Persoonlijk zie ik niet in hoe een tablet mijn productiviteit kan verhogen tov een laptop. Ik werk al 25 jaar met computers en heb nooit een gemis gehad aan extra inputmogelijkheden via aanrakingen, dus waarom dit nu plots wél zou moeten zijn, blijft mij een groot raadsel.
Tja, als iedereen zo zou rederen, gaat er nooit iets nieuws ontwikkeld. Voor de stoom machine uitgevonden werd, misten de mensen die ook niet. En toen die er was, zullen velen in het begin gedacht hebben van "wat voor dwaze uitvinding is dat nu".

De laatste keer dat ik ermee "testte", kon Windows RT niet aan een domein worden toegevoegd. Dat is misschien ondertussen veranderd. Maar was die mogelijkheid er toen, had ik waarschijnlijk wel voor dit apparaat (om het geen tablet te noemen) gekozen ipv een notebook
Beetje manke vergelijking een tablet/pad met de stoom machine. Ik weet niet of je geschiedenis had in jouw pakket, maar de stoom machine startte de industriële revolutie.

De textiel industrie in Groot Brittanië explodeerde wat betreft hun output.

Tablet/pad verandert niets. Het is gewoon een luxe ding en een speeldingetje.
Je kan die technologie beter zien als de verdwenen PDA of Langspeel Plaat.

Nuttig voor zijn tijd, maar na een tijdje weer passé.

Tuurlijk zullen er wel vooruitvloeingen zijn uit die mobiele gadgets, maar het is gewoon absoluut geen "milestone". Touchscreen bestaat al sinds 1973. Alleen is het nu betaalbaar en wordt het gepresenteerd als hip en cool.
Nou, dan gebruik je die aanrakingen toch niet? Hang een USB-hubje aan de RT en je kunt gewoon lekker met je draadloze muis en/of toetsenbord werken en veel data? Hang er dan ook een USB externe schijf aan.

Groot voordeel is bovendien dat bij het gros van de mensheid al allerlei USB-randapparatuur in huis staat en ze dat dus ook gewoon met hun RT kunnen gebruiken.

Ga je op vakantie? Hoef je niet zo'n zware laptop mee te zeulen. Gewoon je RT'tje en misschien wat USB-spulletjes erbij en klaar is Kees!

Het hoeft allemaal niet per se want de RT werkt ook als kale tablet prima, maar het kan allemaal wel!
ik spreek niet over de functies die OOK met een tablet kunnen uitgevoerd worden, ik héb al een laptop en daar moet ik niet mee "zeulen", maar neem ik enkel mee indien nodig. Voor andere dingen heb ik nog steeds mijn smartphone (met volledig fysiek azerty-toetsenbord) die een pak handzamer is dan een tablet.

Er is geen specifieke functie die eigen is aan een tablet en die tegelijk andere toestellen kan vervangen

[Reactie gewijzigd door dasiro op 15 maart 2013 14:12]

Tja, gezien de enorme verkoop rage zijn er blijkbaar een hoop mensen die er anders over denken en in een tablet wel een bepaalde meerwaarde zien.
WTF... Hij heeft het over tablets in het algemeen, niet de Surface.

[Reactie gewijzigd door Zavantas op 15 maart 2013 19:12]

De productiviteitsverhoging is er wel. Je gebruikt een laptop als je alleen werkt, zonder collega's. Maar gebruik eens een laptop in een vergadering, waarbij je je achter een scherm verbergt en met kennelijk belangrijkere zaken bezighoudt - het is asociaal. Tablets zijn veel vriendelijker in vergaderingen, niemand verschuilt zich achter zijn scherm en iedereen kan zien wat je doet.
in een vergadering neem ik alleen een laptop mee als ik denk hem nodig te hebben om dingen op te zoeken of een demonstratie te geven. Als ik hem niet gebruik is die gewoon dichtgeklapt en stand-by
T.o.v. een laptop, natuurlijk niet. Maar je kan me geen ongelijk geven dat een tablet lichter is dan een laptop, en langer mee gaat op z'n accu. Mijn productiviteit op m'n Surface is ook absoluut niet hoger dan op m'n desktop met twee 23" schermen, maar als ik het vergelijk met m'n iPad, dan weet ik wel waar ik meer presentaties mee ga geven en meer teksten mee ga schrijven. ;)
Persoonlijk zie ik niet in hoe een tablet mijn productiviteit kan verhogen tov een laptop

Geheel eens, maar ik betwijfel dan ook of de gemiddelde iPad koper hem koopt om zijn productiviteit te verhogen.

Natuurlijk die dingen worden wel eens uitgedeeld bij bedrijven, overheden, de tweede kamer, etc met het argument dat ze 'zo handig' zijn. Maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het toch een hoog "prive gebruik" gehalte heeft.

Ik werk al 25 jaar met computers en heb nooit een gemis gehad aan extra inputmogelijkheden via aanrakingen, dus waarom dit nu plots wél zou moeten zijn, blijft mij een groot raadsel.

Dat is dan ook een geheel andere discussie. Waarom een PC opeens een touchscreen zou moeten hebben.

Ik denk dat net zoals bij de introductie van de muis, de toetsenborden nog jarenlang de dominate vorm van user-input waren, touch ook vooral een 3e rang (na muis & keys) zal zijn bij PC's.

Probleem is echter dat de klassieke PC een uitstervend fenomeen is buiten de bedrijfsvloer. Mensen stellen de aankoop van nieuwe PC's uit en kopen nu coole tablets, fablets en telefoons met bizar grote schermen om dingen te doen die men vroeger met een PC deed.

En touch is nu al de #1 user-input method in de non-PC markt.


Microsoft is simpelweg bezig die markt te bedienen. En heeft het bewonderingswaardige initiatief om als eerste bedrijf te wereld een geintegreerd platform aan te bieden dat werkt van telefoon tot klassieke PC en alle tussenvormen. Ambiteus? Ja! Gaat het lukken? Tijd zal het leren ...
Nou 'believers' of gewoon liefhebbers van mooie producten? Microsoft heeft een slechte periode gehad met Windows vista maar de richting die ze nu zijn uit gegaan vind ik erg tof. Zo is Surface RT beste tablet op de markt naar mij mening, maar ook Windows 8 is een erg geavanceerd OS en zelfde geldt voor Windows Phone waar ook mooie hardware voor beschikbaar is zoals de Lumia 920.

De voordelen moet je niet zoeken in productiviteit. Maar het gemak zit hem in de tablet dingen. Hij is licht (600gram) en dat is fijn in de tas. Hij gaat erg lang mee, hij laat snel op. Je kan hem met presentaties bv in de handen houden. In de trein kun je hem even makkelijk in de hand houden.. zo'n laptop wordt al snel ongemakkelijk zonder tafeltje op zo'n krappe stoel. En mijn XPS15 past niet echt op zo'n NS tafeltje als ik het scherm niet in een 90 graden hoek zet. En die hoek is kut.
Mensen die Apple producten kiezen, zoals ikzelf, noemen Windows gebruikers tenminste geen Vee.
"Mensen die hem hebben" willen hun aankoop en keus verdedigen, denk niet dat we vanuit deze hoek een objectieve mening krijgen |:(

Maar inderdaad, ik hoop dat de gebruikers tevreden zijn met de Surface, wat ook wel mag voor dat geld...

[Reactie gewijzigd door Zodiac op 15 maart 2013 11:35]

Enfin; mensen die hem niet hebben, hebben er van alles op aan te merken. Mensen die hem wel hebben zijn allemaal tevreden en hebben een geweldig product.. en daar gaat het om!

Ik heb er ook één ... gehad.
Een paar maanden geleden hebben wij er een aantal uit de US laten overkomen om ermee te testen.
Ik heb er ruim een week uitvoerig mee getest/gewerkt en om eerlijk te zijn was ik niet erg onder de indruk. De magnetische touchcover werkt niet altijd en je moet 'm dan even opnieuw inkilkken. Daarnaast vond ik 'm vrij zwaar.
Belangrijkste is echter het eco systeem, of beter gezegd het ontbreken daarvan.
Er zijn nog steeds weinig apps beschikbaar, hopelijk zal dat in de toekomst flink toenemen want het bepaald het succes van een tablet/OS.

Invergelijking met andere (android) tablets is de RT vrij aan de prijs.
Ik wilde in eerste instantie een RT ook privé kopen, maar heb uiteindelijk een Galaxy Note 10.1 gekocht voor 350. Substantieel minder en betere specs.

[Reactie gewijzigd door EchoWhiskey op 15 maart 2013 11:56]

Belangrijkste is echter het eco systeem, of beter gezegd het ontbreken daarvan.
Er zijn nog steeds weinig apps beschikbaar, hopelijk zal dat in de toekomst flink toenemen want het bepaald het succes van een tablet/OS.
Ik denk ook dat dit hét belangrijkste euvel is. Er zijn zo weinig apps, laat staan goeie . Veel bekende grote namen van Android/iOS ontbreken in de Windows store.
Zeker op een RT tablet ben je afhankelijk van die apps. Het was voor mij in elk geval de hoofdreden om geen Windows tablet te kopen.
Ook de bekende komen er snel aan. Twitter is deze week meet een strakke app gekomen voor Windows 8/RT en de rest volgt ook snel. Tenminste de meeste 'grote' namen zijn bezig met de ontwikkeling...
Het gaat om het hele ecosysteem. Niet alleen de bekende apps. Er zijn notabene nog steeds apps op iOS waar ik als Android gebruiker nog voor zou willen overstappen. Ik hoop dat dat nog komt. Ik moet al helemaal niet denken aan het W8/RT aanbod.
veel mensen hebben al die apps niet nodig. office, mail en een fotobewerker/tekenprogramma en hij volstaat in het bedrijfsleven of voor mij als toekomstig student.
Ecosysteem groeit snel, zit al over de 40.000 apps en veel apps zijn niet nodig door de volledige browser. Maar goed, je hebt een punt.

Hij is voor wat je krijgt niet prijzig. De touchcoverproblemen ervaar ik niet en zullen anders wel in updates opgelost worden.

Hij is verdomme maar 30gram zwaarder dan een iPad. Ik vind dit zo'n achterlijk argument maar het komt steeds terug :P

1 week is niet uitvoerig testen.. daar komen al die achterlijke reviews vandaan.

specs maakt niets uit. Je ziet een android telefoon nu ook al quadcores en octacores hebben, android is gewoon kak geoptimaliseerd. Windows zou op een single core nog goed draaien omdat het gewoon stuk beter geschreven is.

Ik heb zelf sinds mijn surface periodes gehad dat ik mijn prachtige XPS15 niet aangeraakt heb voor periodes van een maand.
Enfin; mensen die hem niet hebben, hebben er van alles op aan te merken. Mensen die hem wel hebben zijn allemaal tevreden en hebben een geweldig product.. en daar gaat het om!
Waar het om gaat is dat er te weinig mensen zijn die het hebben of willen hebben. En dat is niet heel vreemd, want MS heeft/had een hele slechte reputatie wat betreft mobiele OSen. Het is niet voor niets dat ik een jaar of drie geleden gevlucht ben van een HTC met windows Mobile naar een Apple met iOS, in retrospect had ik dat drie jaar eerder moeten doen.

Daar komt bij dat MS gewoon veel te laat is op de markt, mensen zitten allang op of een iOS of Android device en dan stap je echt niet zo snel over op iets nieuws waar nog lang niet zoveel app ondersteuning voor is. Persoonlijk zou ik nooit overstappen, ik zie er namelijk geen reden voor. Een RT is gewoon weer een variantje van een mobile OS wat ook nog eens niet zo denderend wordt ondersteund door third parties. De Pro daarentegen zou ik wellicht een functie voor zien, maar zelfs zakelijk heb ik daar momenteel de prijs niet voor over, zeker niet omdat ik die functie amper in de praktijk zou gebruiken.

Daarmee hoeft de Surface geen slecht product te wezen, maar het komt gewoon op een geheel verkeerd moment op de markt. Te laat, te weinig animo, te weinig geld bij de consument voor dit soort speeltjes, te weinig third part support, etc.
Ik weet niet op welke studies jij doelt, maar in de meeste richtingen die de aanschaf/gebruik van een laptop verantwoorden, vereisen toch een tikkeltje meer dan een uitgeklede Office en wat kunnen surfen qua producitiviteit. Ik doel dan voornamelijk op x86 applicaties die vaneigens geen RT variant kennen.
Dan kom je al meteen op een Surface Pro uit, die dan weer een stuk duurder is.

Als je doelt op studenten die een iPad/Android tablet meenemen naar school voor hun schoolwerk: ja, die kunnen dat eventueel ook vervangen door een Surface RT. Maar voor toegevoegde waarde zou ik dan eerder een convertible van een derde partij kiezen, opdat deze het gebruiksgemak van een tablet én laptop combineert, wat zeker fijner werkt als je op je schoot moet werken.
Het grappige is dat men vaak in een adem kan zeggen dat de RT niet goed is, want geen echte PC (= waar), maar dan datzelfde argument vergeet bij het aanraden van een iPad/Android tablet.

Als je een PC wil, wil je een Surface Pro of variant, en dan moet je kijken naar de prijzen van MacBook's, UltraBooks, en andere high end laptops. De Surface Pro is dan duur in absolute zin, maar niet in relatieve zin.

Zou ik hem zelf kopen? Nee, te duur, maar ik koop dan ook geen MacBook of Ultrabook on diezelfde reden.

Ben je niet op zoek naar een PC, maar wil je een tablet zijn er drie opties Android/iPad/RT. Qua ecosystem, is de RT zonder enige twijfel de minste, maar qua Office productiviteit steekt die met kop en schouders boven de concurentie uit.

Probleem is dan dat de meeste huidige tablet kopers de tablet vooral als 'speeltje' (= niet denigrerend bedoeld) gebruiken om content/web te consumeren, en die Office integratie minder belangrijk vinden. Voeg toe de hoge prijs van RT en het resultaat is evident. En de klant heeft nu eenmaal altijd gelijk, en dat uit zich in verkoopcijfers.
Helemaal juist. Het probleem is dat het teveel wordt gezien als standaard tablet met als referentie de Ipad. Dat is convetioneel, maar tot meer mensen gebruikers worden van Win8 (RT) zien mensen de meerwaarde niet en blijven dus bij het stereotype tablet.
Ben ik het 100% mee eens.

Heb namelijk zelf de Asus Vivotab RT en hij werkt echt heerlijk!
Hiervoor had ik een Asus TF101 met android maar dat kun je toch niet vergelijken.

De tablets van microsoft en van andere fabrikanten met W8 erop is gewoon een serieus ding en er kan goed mee gewerkt worden. Vooral nu MS flash heeft ingeschakeld op de RT varianten, ben nu nog meer bezig met m'n tablet in de zin van meer gebruiken.

Het is inderdaad wat de mensen ervoor over hebben. De ipad bijvoorbeeld kost ook nieuw ¤600+. Toch weerhoudt de prijs mensen niet ervan om het te kopen...

Mijn voorkeur gaat alleen uit naar W8 want dat vind ik weer lekkerder werken. :)

[Reactie gewijzigd door Silent_Intruder op 15 maart 2013 11:38]

Nuja, als je kijkt naar de Nexus lijn, vind ik de vergelijking toch wel krom.

Ook een performance-monster, alleen een goedkopere touch en scherm... Maar voor maar liefst 500 ¤ minder zou ik dat niet erg vinden ;)
Ik heb zelf een Surface RT met Touch cover, en wat je zegt klopt, mensen kijken naar aanbiedingen. Echter, ga je kijken wat je er voor krijgt, dan is de prijs zeker te rechtvaardigen. In plaats van een stuk plastic, krijg je een zeer solide aanvoelende tablet, die heel goed te gebruiken is als volwaardige productiviteitsmachine. Er staat Office op, dus stukken typen en presentaties geven is geen enkel punt.

Ja, het is veel geld, maar de vergelijking tussen een high end tablet, en een tablet van "een fractie van de prijs" (doelend op de gemiddelde Android tablet?) is geen eerlijke. De Surface RT is een erg serieuze tablet die zeker niet misstaat in het zakenleven, de Surface Pro is een complete laptopvervanger.
Ik heb zelf een Surface RT met Touch cover, en wat je zegt klopt, mensen kijken naar aanbiedingen. Echter, ga je kijken wat je er voor krijgt, dan is de prijs zeker te rechtvaardigen. In plaats van een stuk plastic, krijg je een zeer solide aanvoelende tablet, die heel goed te gebruiken is als volwaardige productiviteitsmachine. Er staat Office op, dus stukken typen en presentaties geven is geen enkel punt.

Ja, het is veel geld, maar de vergelijking tussen een high end tablet, en een tablet van "een fractie van de prijs" (doelend op de gemiddelde Android tablet?) is geen eerlijke. De Surface RT is een erg serieuze tablet die zeker niet misstaat in het zakenleven, de Surface Pro is een complete laptopvervanger.
Als het zo'n goeie tablet is "Laptop vervanger" denk ik toch dat qua specs mijn laptop deze met gemak om ver blaast...

En ook wel is gedacht aan Rendering?
Ik heb zelf ook een Surface RT 64GB met Touch Cover en ben het helemaal met bovenstaande eens. Het is een totaal ander product dan de gemiddelde Androïd-tablet of iPad al was het alleen al dat het bepaald geen stuk plastic is en schitterend is vormgegeven. Verder is voor mij het OS zelfs als dat Windows RT is ook een belangrijk pluspunt omdat ik hem ook voor mijn werk gebruik. Was eigenlijk nog nooit productief met een tablet, maar met deze wel, zeker als ik in de USB-poort even een normale muis duw. Voor de vervanging van mijn desktop overweeg ik zeker een Surface Pro, alleen wacht ik nog even een volgende versie af, die lijkt me nog weer iets volwassener (accuduur).
Wat ik niet begrijp is dat Microsoft geen 3g/4g connectiviteit heeft ingebouwd in haar Surface tablets. Terwijl andere leveranciers wel Windows RT en Windows 8 Pro tablets leveren met 3G.

Dat is echt een gemiste kans, vooral voor het gebruik in een zakelijke omgeving.
Als mensen een tablet willen, of een variant erop, kijken ze eerst naar de aanbiedingen die langskomen
Ligt aan het type consument; huis-tuin-en-keukensjonnies die weinig geld over hebben voor dure gadgets gaan inderdaad voor de goedkopere tablets, 'merkloze' Android tablets, of goedkopere modellen van Samsung. Rijkere mensen gaan voor high-end Android of iPads of dit soort tablets. Ik denk zelf dat de Surface voor dezelfde markt als Blackberry tablets is, dwz voor zakelijke gebruikers. Ik bedoe, zie plaatje, hij wordt verkocht en geadverteerd als een kleinere netbook met fysiek toetsenbord.
ze zijn ook alleen te koop i de microsoft stores dat helpt ook niet mee. volgends mij.
ik vindt windows phone erg mooie ne RT heft ook potentie, maar het wordt gewoon niet genoeg opgepakt jammer want Android zou hier in principe een goede concurrent aan kunnen hebben.

zowieso dat RT afgesplitst is van phone is gewoon jammer, als dat 1 OS had geweest dan had het makkelijker tractie kunnen krijgen imho
Als mensen een tablet willen, of een variant erop, kijken ze eerst naar de aanbiedingen die langskomen, die zijn maar een fractie van de prijs die je voor zo'n RT/Pro betaald. Het is een geweldig ding om te zien/hebben, maar 700 euro vind ik simpelweg té duur voor zo'n ding.
Jouw stelling gaat al helemaal onderuit gewoon door het feit dat de iPad marktleider is. Die is echt geen fractie van die 700 EUR...
Ehm, jawel?

iPad mini 335 euro (kleiner scherm, natuurlijk), iPad 2: 400, iPad retina (met veel hogere resolutie): 500 euro.

[Reactie gewijzigd door Wilke op 15 maart 2013 15:33]

Hoelang worden die dingen nog ondersteund? 2 jaar (voor de iPad 2 zal het deze zomer wel al gedaan zijn)? Surface: 10 jaar en die kan je later updaten naar Windows 9 etc. zelfs als Microsoft dat niet wilt...

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 15 maart 2013 16:16]

@Loller1
Is dat inclusief het vervangen van de batterij? :+
Onwaar; MS heeft aangekondigd de Surface tot 2017 (dus 5 jaar) te ondersteunen. Dit is zat meer dan Apple maar ook geen 10 jaar ;)
iPad 2: 400 euro
iPad 3 mini: 335 euro
iPad 3: 500 euro.


Samsung Galaxy Tab 2 10.1 : 429
Samsung Galaxy Note 10.1 : 469
Samsung Galaxy Note 10.1 3G : 579

Dan krijg je geen keyboard. Wil je dat moet je meestal zo'n 100 a 150 euro extra neertellen.

Dan de RT's.

Surface RT : 486
Asus VivoTab Smart : 499
Acer Iconia Tab W510 : 495

en

Surface RT met keyboard : 586
Acer Iconia Tab W510 met dock: 649
Asus VivoTab RT met dock: 729


Dus ja, de prijzen zijn hoger (en naar mijn smaak te hoog), maar kleiner dan veel mensen schijnbaar denken.
Samsung Galaxy Tab 2 10.1 : 429 -> 318 pricewatch: Samsung Galaxy Tab 2 10.1 WiFi 16GB Zwart

Samsung Galaxy Note 10.1 3G : 579 -> 501,50 pricewatch: Samsung Galaxy Note 10.1 16GB 3G + WiFi Zwart

Samsung Note 10.1 Keyboard Dock 63 - pricewatch: Samsung Note 10.1 Keyboard Dock

Voor minder dan 400 Euro heb ik een Tab2 met keyboard en een heleboel apps.

[Reactie gewijzigd door erikdenv op 15 maart 2013 20:39]

Kan zijn, ik had enkel even bij Bol gekeken. Maar die details veranderen niets aan het punt dat ik maakte.

Er zijn inderdaad heel goedkope Android tablets, maar als je appels met appels vergelijkt (laatste edities en met/zonder keyboard), zie je dat het verschil veel minder groot is tussen de laatsted Samsung, Apple en RT tablets.

Nog steeds een verschil maar sommige mensen doen alsof elke Android tablet maar 300 euro kost en vergelijken dan met een RT met 64GB mét keyboard.
Wellicht komt het door het feit dat ook de pc gebruikers afgeschrikt worden door de UI?
Ik bedoel maar te zeggen, Windows 8 is niet het fijnste wat ik ooit heb gebruikt, zo ook andere
mensen die het misschien gaan associëren met de pc versie.
Windows 8 werkt juist zeer fijn op een tablet, ik vind het beter uitgewerkt en daardoor geschikt voor een tablet dan IOS en Android. Nou is het natuurlijk een nieuwer systeem, dus hebben ze kunnen afkijken wat goed functioneerd en verbeteren waar IOS en Android net niet lekker werken.
De UI is geweldig, als je maar een touchscreen hebt..

Al die negatieve geluiden komen van mensen die WIn 8 getest hebben op een desktop zonder touchscreen en niet verder kunnen kijken dan hun neus lang is.

In vergelijking met Windows 7 is Windows 8 lean and mean.

In vergelijking met android is windows 8 maar liefst 3 stappen verder.

In vergelijking met IoS heeft windows gekozen voor een interface met heel veel mogelijkheden, waar IoS gaat voor simpel. In vergelijking met Mac OSX is het deit dat touch ondersteund alleen al genoeg om Mac OSX naar de achtergrond te plaatsen...

In vergelijking met Linux is windows 8 nog steeds superieur voor de gemiddelde user..
"Getest op den desktop zonder touchscreen"

Ik heb hier een desktop met touchscreen staan en ik gerbuik eigenlijk alleen de muis en keyboard. Touchscreen op een desktop is leuk voor in de huiskamer voor wat simpele besturing, maar om er op te werken echt volkomen zinloos.
MS heeft alles willen doen en daarmee eigenlijk alles net niet goed gedaan. Al is het een leuke poging geweest. Ze zullen de komende jaren nog slechts een bijrol vervullen als je het mij vraagt.
En dat is nu juist de grote fout die Microsoft heeft gemaakt. Ze wilden een systeem dat naadloos werkte, waarmee je verder kan met je werk wanneer je switched van laptop/desktop naar tablet en vice versa. Veel consumenten doen nu hun eerste ervaring op met Windows 8 op een laptop/desktop, nota bene omdat Microsoft de upgrade voor een (voor Microsoft) schijntje heeft aangeboden. Daar constateren ze veelal(kijk maar eens naar user reviews op bijvoorbeeld CNet) dat Metro/Modern UI eigenlijk meer een pain in the ass is dan dat het goed is, door het ontbreken van touch op hun apparaat. Als ik daarvan uit ga vindt misschien zo'n 20 procent het werkbaar, de rest vind Windows 8 onzin of gooit er software op die de oude Windows 7 interface terugbrengt.

Surface (RT) is dan simpelweg geen aantrekkelijk product, zeker gezien het ook nog eens behoorlijk duurder is dan de op dit moment populaire tablets(Nexus 7, iPad Mini). Neem daar nog eens bij dat algemeen bekend is dat het app aanbod veel kleiner is dan bij Android en iOS en het wordt een verdomd lastige klus om gebruikers enthousiast te maken voor Surface. Nog los van het imago wat Microsoft simpelweg tegen zich heeft, Microsoft wordt toch veel gezien als stoffig en zelfs achterhaald.

[Reactie gewijzigd door reemprive op 15 maart 2013 11:14]

Surface (RT) is dan simpelweg geen aantrekkelijk product, zeker gezien het ook nog eens behoorlijk duurder is dan de op dit moment populaire tablets
Daar sla je de plank dus mis. Een Nexus 7, iPad e.d. is speelgoed. Een platform voor appjes, punt. Een Surface is naast een uitstekende tablet ook nog eens een content creator. Dus Office, Websites maar ook een volwaardige File Explorer, meerdere user accounts, zonder problemen geintegreerd met je (thuis) netwerk. USB aansluiting met ondersteuning van duizenden hardware apparaten, micro HDMI en SD Kaart slot. Een volwaardig toetsenbord die als cover dient, een kickstand. Allemaal zaken waar de Surface strepen voor heeft op de speelgoed tablets. Net zoals hierboven al genoemd is, de Surface wordt automatisch vergeleken met de gangbare tablets zoals de iPad, maar het is zoveel meer. Het app aanbod is ook gestaag aan het groeien (gisteren de officiele Twitter app beschikbaar, vele Nederlandse apps al te downloaden)
Nog los van het imago wat Microsoft simpelweg tegen zich heeft, Microsoft wordt toch veel gezien als stoffig en zelfs achterhaald.
Dat is jou mening, maar het tegendeel is waar imho. Als er een bedrijf is die nu een stoffig imago heeft, dan zou het Apple moeten zijn. Die met hun software is blijven hangen in de jaren 90, niets qua innovatie laat zien en met hun saaie iPhone's en iPad's een jongere doelgroep aan het verliezen is.
Microsoft is de enige die de laatste paar jaren vernieuwing en innovatie heeft laten zien met een consistente, touch gebaseerde interface op alle platformen (Windows, Windows Phone, XBOX, Office, SkyDrive) die voor ontwikkelaars ook nog eens voordelen biedt. Daarnaast het beste cloud gebaseerde ecosysteem heeft en de beste email en online Office ervaring.
Daarnaast zijn de apps op alle platformen van (zeer) goede kwaliteit en de software ondersteuning, waaronder frequente updates, dik in orde.
Dus stoffig wil ik het imago van Microsoft allerminst noemen.

[Reactie gewijzigd door LCP op 15 maart 2013 11:58]

Ik wil ook niet beweren dat Surface beroerd is(hoewel je een aantal punten aanhaalt die ook voor iOS en Android gelden), maar het imago van Microsoft is wel verslechterd. Dat kan je ook constateren met dit soort onderzoeken:
http://www.rankingthebran...ankingID=118&year=434


Wij hier op Tweakers zijn niet representatief voor de consumenten-/zakelijke markt.
Tja, onderzoeken zeggen me helemaal niets. Meeste onderzoeken zijn gesponsord door de bedrijven die bovenaan staan.

Ben met je eens dat wij Tweakers niet heel representatief zijn voor de markt, maar ik denk dat we toch een goed idee hebben van wat er speelt onder de consument. Wat ook meespeelt is hoe partijdig en getraind de retailers zijn. Ik spreek veel mensen die als advies hebben gekregen om een Android of een iPhone toestel te kopen, terwijl ze eigenlijk liever een Nokia Lumia hadden gehad na het zien van mijn Lumia 920 en mijn vriendin haar Lumia 800. Het gaat daarnaast ook om persoonlijke smaak en daar valt niet over te twisten. Daarentegen zijn veel consumenten niet goed op de hoogte van de diverse verschillen en features, of gebrek daaraan, van de apparaten die ze kopen, waardoor veel mensen niet kopen wat ze eigenlijk willen. Voorbeeld: veel mensen kopen een iPhone omdat de Apple kudde de iPhone zo heeft gehyped dat het geasocieerd wordt met kwaliteit en het beste van het beste, terwijl dat op veel vlakken verre van het geval en er vele betere toestellen te koop zijn voor die persoon voor ook nog eens minder geld.

[Reactie gewijzigd door LCP op 15 maart 2013 15:37]

Of die onderzoeken inderdaad door de bedrijven wordt gefinancierd die bovenaan staan is een discussie waar ik mij niet aan ga wagen.

Maar wat jij zegt klopt exact, Apple heeft een bepaald imago en of dat nu overeenkomstig is met de realiteit, mensen kopen het. Dat bedoel ik nu juist, als Microsoft een beter imago zou hebben dan volgt de populariteit van de producten vanzelf. Overigens doet de hoeveelheid features of het ontbreken daarvan er niet een zoveel toe behalve in marketing prietpraat, als dat daadwerkelijk zo belangrijk was zou Apple nog maar bar weinig gebruikers hebben.

Dan heeft de Surface Pro ook nog eens met een behoorlijk lastige product placement te maken, want wat is nu daadwerkelijk de toegevoegde waarde van de Pro ten opzichte van een ultrabook? Dat is ook wat in alle reviews terug komt, het is net niet het beste tablet en niet het beste ultrabook.
[...]


Daar sla je de plank dus mis. Een Nexus 7, iPad e.d. is speelgoed. Een platform voor appjes, punt. Een Surface is naast een uitstekende tablet ook nog eens een content creator. Dus Office, Websites maar ook een volwaardige File Explorer, meerdere user accounts, zonder problemen geintegreerd met je (thuis) netwerk. USB aansluiting met ondersteuning van duizenden hardware apparaten, micro HDMI en SD Kaart slot. Een volwaardig toetsenbord die als cover dient, een kickstand.
Voor dit soort zaken hebben we desktops en notebooks. Hier slaat MS dus de plank mis. Tablet != desktop && tablet != notebook
Kijk, en die desktop vind ik dan net weer hét grote minpunt aan RT en de hele Windows 8 Tablet markt.
Metro op tablet is fijn. Grote tiles, apps gebruiken het volledige scherm, ... Kortom: gewoon goed voor gebruik op een touchscreen.
Echter, zodra je Word of een bestand wilt openen, word je teruggestuurd naar de klassieke desktop, waarbij je moet pielen met de topjes van je vingers om een knop aan te klikken of een bepaalde optie aan te vinken. En dat breekt voor mij de hele ervaring.
Android heeft hier en daar een "in mijn ogen" té kleine item, waardoor je er vaak naast tikt (Ik kijk naar jou: delete-knop in de dialer :( ) En dan schotelt MS mij zo'n hele rij items voor in Office of de File Explorer, die zelfs nog kleiner zijn dan dat!
Ik heb het zelf getest op de Tech Days, en sorry, dat wordt em toch echt niet.

Idealiter had MS de RT tablet Metro-only moeten maken, met Office en een File Explorer als Metro-app voor touch screens. Vervolgens hadden ze een "unlock" naar de desktop mode moeten voorzien zodra je muis + tobo aansluit om deze om te vormen tot een semi-volwaardige workstation met een desktop Office.

Hetgene ze nu hebben is een schizofrene tablet die maar al te graag terug de geflopte Windows 7 tablet interface voorschotelt, naast zijn zeer geslaagde Metro interface.
Dat is allemaal leuk en aardig, maar er zijn ook zat gebruikers die helemaal niet zitten de wachten op NOG een nieuw ecosysteem. Met zijn huidige adoptiesnelheid doet MS het weliswaar beter dan destijds Palm/HP's webOS en blackberry's QNX, maar feit blijft dat, omdat desktopgebruikers windows 8 verafschuwen, en de RT-tablets niet buiten de nieuwe market om kunnen, de RT nog lang achter zal blijven in applicatie-aanbod, ALS het al bij komt.
Je spreekt ook over linux, maar dat is nou juist de reden dat ik nog geen surface RT gekocht heb, hoewel ik zeer onder de indruk ben van de poorten, behuizing, stand en scherm van de surface: hij draait geen linux of android.
Ik werk hier op mijn pc met toetsenbord en muis maar dat gaat imo ook prima. Het was even wennen, maar gaat nu verder prima. Touch is leuk, maar zeker niet nodig.

Op mijn laptop heb ik verder nog de nieuwe synaptics drivers die ook de basisgestures ondersteunen (swipen vanuit rechts bv) en dat werkt ook wel nice. Voor laptops is dat bv ook al een verbetering, maar het is jammer dat er nog weinig laptops met touch zijn.
Windows8 blijft windows. Hoe gelikt de interface ook is daaronder ruikt het nog steeds naar floppydisks. Bovendien de interface wel eigentijds maar niet flexibel, en evenmin consistent. het blijven 2 desktop omgevingen die elkaar constant aflossen. Beiden zijn geschikt voor één platform maar komen voor op beide waardoor het op geen enkel platform echt optimaal aanvoelt.

Ik vrees dat Microsoft met de komst van Win 8 het einde van zijn monopoly heeft bezegeld.
Ik gebruik windows8 met een keyboard en muis, en ik vind het heel goed werken. Ik vind juist het idee dat je een touchscreen nodig zou hebben om W8 goed te gebruiken overdreven, en de reden dat er zo veel negativiteit is.

de startknop is inderdaad geoptimaliseerd voor touch, maar dat zegt niet dat het ook meteen slecht is voor muis en keyboard. Het enige probleem dat ik persoonlijk heb is met het uitschakelen, en dit doe ik maar 1 keer per dag.
"Al die negatieve geluiden komen van mensen die WIn 8 getest hebben op een desktop zonder touchscreen en niet verder kunnen kijken dan hun neus lang is."

Nou, als je enkel bij het bezit van een touch screen de meerwaarde van W8 t.o.v. W7 kunt ervaren, is dat niet bijster positief. Ten eerste is de marktpenetratie van touch screens op de desktop nihil, ten tweede lijkt het werken met een touch screen op een desktop rampzalig.
Win8 is zonder touchscreen ook gewoon hartstikke prima. De optimalisaties onder de motorkap zijn ook zeker wel merkbaar. Het OS is hartstikke stabiel en snel, zelfs vergeleken bij win7 wat zelf al een snel en stabiel OS was ;)

Maar een touchscreen is wel fijn in de metrointerface. Daarbij.. het gaat hier over de Surface en die heeft toevallig ook een touchscreen!
True, doe mij nog gewoon maar Win7 x64
Je hebt inderdaad veel goedkopere tablets en wij als nederlanders willen vooral zo goedkoop mogelijk.
Jammer genoeg gaat de berichtgeving niet over nederland specifiek maar over wereldwijd. Alleen nederland zou het verschil niet maken.
Dat klopt maar alle kleine beetje zouden een verschil kunnen maken :D
Ik heb zelf een Surface, en ik moet zeggen dat dat ding mij boven verwachting bevalt. Ik had een Galaxy TAB 10.1 maar daar was ik zeer snel op uitgekeken. Vooral door het toetsenbordje gebruik ik de Surface veel vaker dan de TAB 10.1

De kwaliteit vind ik ook zeer goed, mooi en strak afgewerkt, en vlot genoeg.
Ik heb ook een Surface RT, en de hardware is absoluut het grootste selling point. Vooral het Touch Cover toetsenbord heeft indruk gemaakt. Het werkt goed en is een zinvolle accessoire.

Over de software ben ik niet zo te spreken. Begrijp me niet verkeerd. Ik gebruik overal Windows 8; thuis, op mijn werk, op de Surface RT en in het algemeen bevalt dat uitstekend.

Hoewel de touch bediening van Windows 8 RT best goed is, voelt het gebruik van het OS niet zo soepel en afgerond aan als bijv. iOS. Dat zit hem in allerlei kleine dingen, maar stoort me wel bij dagelijks gebruik. Aangezien je op RT geen klassieke Windows apps kunt installeren is ook de kwaliteit en kwantiteit van de apps in de Windows Store nogal belangrijk, en die lopen helaas nogal achter op iOS en Android's stores.

Voor mijn gevoel hebben ze zichzelf uit de markt geprezen door goede (en dure) hardware te koppelen aan een nog onvolwassen tablet OS.
Was de Pro maar 700 euro. (incl. toetsenbord)
Dan zou ik er een kopen.
Ik moet zeggen dat ik erg positief verrast was door de performance van de Atom based tablets (Acer w710). Die zijn al te krijgen voor 499 euro inclusief een doc. Natuurlijk kun je geen hele zware applicaties als lightroom of photoshop draaien, maar veel programma's werken prima.

Zelf heb ik een Surface als vervanger voor mijn iPad en dat bevalt echt heel erg goed.
Was de Pro maar gewoon leverbaar in NL, dan had ik er ook wel een. Ik heb alleen geen zin om dat ding in de US te bestellen en dan via MyUS.com of andere verzendservices dat ding hierheen te krijgen. Ik zie wel een markt voor de Surface Pro, maar de RT lijkt mij ook een beetje vreemde eend in de bijt. Het draait geen Phone OS net zoals de andere tables wel doen (iPad en Android tablets) en het draait geen volle versie van WIndows, dus je zit weer met het aanbod van apps. Nou komt dat natuurlijk wel. Dit is echter wel een mening zonder dat ik nog gespeeld heb met de Surface RT, dus ik kan er kompleet naast zitten :)
Ik volg uw mening volledig, maar naar het schijnt zou microsoft bezig zijn met een nieuw SDK om apps voor zowel windows 8, RT en Phone beschikbaar the maken, zodat die ene app op alle platformen beschikbaar is. De reviews die ik gelezen heb over RT gaven het wel een goede score dus volgens mij valt die echt nog wel mee.
Gezien de beperkte retail presence vind ik de aantallen voor een nieuwkomer op deze markt in combinatie met de prijs niet eens zo tegenvallen...
Ik denk dat dat ook een punt is. MS zet de Surface in de markt als een directe concurrent voor Apple's iPad. Maar ga je in winkels kijken hoe de verdeling is qua aanwezigheid, dan is de Surface toch een grote afwezige. 1 kleine tafel met 2 Surfaces er op (1 met een Touch en 1 met een Type cover), dat is wat je bij de meeste winkels hooguit tegenkomt. Als je dan gaat kijken naar de manier waarop iPads worden neergezet (4-6 iPads naast elkaar, grote posters/bannerrs), dan mag er nog wel het een en ander veranderen in de manier waarop deze tablets aan de man worden gebracht.
Surface RT staat hier in A'dam gewoon bij zo'n beetje alle electronica boeren (DIxons,MM, Saturn) naast de Android en Apple tablets. Zelfs nog op aparte tafels itt de Android tablets die gewoon naast elkaar staan. Wat vooral opvalt is dat hij duur is ivm de Android zaken tel daarbij op dat er speciale apps op moeten (er draaien geen standraad windows applicaties en WP apps op extra kassa voor MS en developers, maar lullig voor de consument) en het een totaal gesloten systeem is en de keuze is dan snel gemaakt. Wil je een gesloten systeem kies je voor het vertrouwde spul van Apple dat er ook design uitziet, zich al helemaal bewezen heeft en in dezelfde prijs categorie valt. IK weet dat MS diepe zakken heeft, maar heb toch het gevoel dat RT gewoon 2 jaar te laat komt. Surface Pro is een ander verhaal, vooral als ze de accu tijd aanzienlijk weten te vergroten en het een stuk goedkoper weten te maken. Je hebt daar immers een volwaardig Win 8 touch systeem, echter gaan potentiele kopers wellicht toch eerder voor een laptop met touch.

[Reactie gewijzigd door zap8 op 15 maart 2013 12:21]

ik durf te wedden dat jij het apparaat niet eens in de hand gehad hebt . anders zei je dat niet.
mensen die dit ding kopen kopen een tablet en geen laptop dus dat gaat al zeker niet op.
kwa tablet (waar die voor verkocht word) is het een hele goeie tablet er is echt nix mis mee .
en om te zeggen dat windows 8 een fiasco is is ook kort door de bocht.
het systeem is er niet zo lang en mensen moeten er nog aan wennen..
dus de start gaat idd wat langzamer. maar over een tijd ziet dat er allemaal heel anders uit.
Kan wel zijn maar de unrustige ervaring door het constant wisselen tussen metro/modern en de desktop krijg ik bv mijn moeder maar niet uitgelegd... Voor iemand met wat ervaring / handigheid met pc's en tablets is dat natuurlijk geen probleem maar ik heb nog geen enkele noob gezien die iets begrijpt van dat gewissel tussen 2 UI's. Touchscreen of niet. Pas wanneer dit (met een SP?) gefixt wordt en met name een fatsoenlijke metro-versie van Explorer (niet de browser) komt zie ik er wat meer heil in.
Het onderliggende OS is absoluut superieur aan Win7 maar de UI is wat mij en al onze gebruikers gewoon nog niet af. Een IOS of Android tablet is wat dat betreft veel toegangelijker voor 'nieuwe' gebruikers, veel kortere leercurve.

[Reactie gewijzigd door Rataplan_ op 15 maart 2013 11:08]

Ik vind het niet gek dat de verkoop tegenvalt. Microsoft heeft met de Surface een mooi product in handen, helaas hebben ze de verkeerde methode toegepast. Een Apple-like manier van opslagruimte aanbieden met een veel te hoog prijskaartje.

Toen Microsoft de Surface presenteerde wilde ik er echt graag een hebben, wil ik op zich nog steeds, maar toen de prijzen voor de Pro naar buiten kwamen met de specs ben ik van mijn aankoopplan afgestapt. Een kleine 700 euro neertellen voor een tablet waar je in eerste instantie geen extra geheugen in kan stoppen vind ik te veel van het goede. Ik had graag een Surface gehad ter vervanging van de laptop, maar helaas pindakaas.
Er zit een micro SD slot in voor extra opslag, dat je het ram niet kan uitbreiden is vrij normaal voor en tablet.
Dan heb jij niet goed rondgekeken. Op mijn werk hebben we SD-XC van 64 GB en ook wel eens van 128GB gehad. Ze zijn prijzig, maar dan heb je wel wat voor in je surface voor je film opslag.
Dit is echt onzin hoor. Ik heb geen enkel probleem gehad een 64GB SDXC kaartje te vinden voor m'n RT. Die zijn overal te koop voor rond de 50 euro.
Waarom geen RT Surface? Daar kan je MicroSD in kwijt en je hebt een fijne tablet. Er komen steeds meer goede apps en voor zakelijk of studenten, er zit Office standaard bij. Juist met het toetsenbordje is de Surface helemaal compleet.
Voor dezelfde prijs heb je een leuke notebook als zakelijke student, dan heb je een volwaardig Win 8 systeem (ipv een gesloten systeem waar je speciale apps voor moet kopen). Met een laptop heb je ook nog eens een apparaat dat je lekker op je schoot kan leggen zonder rare fratsen uit te moeten halen. Daarnaast, als je studeert kost Office ook maar 2 biertjes.
Surface Pro omdat voor mij de Surface als 100% vervanging van de laptop zou moeten funcioneren. Dus niet alleen de Win8-apps.
Als ik het geld had , had ik er direct een gekocht. Helaas heb ik teveel kosten en zit het er niet in om er eentje aan te schaffen.
Surface RT is inderdaad een zinloos produkt, de x86 tablets van de OEMs zijn net zo duur en veel aantrekkelijker door de compatibility. Surface Pro is gewoon een heel duur apparaat, en zal nooit een echte hardloper zijn - daarvoor is de markt gewoon te klein.

Ik denk overigens dat ze iets te vroeg zijn, met de volgende generatie tablet SoC's (AMD's Temash en Intel's Bay Trail-T) vallen veel nadelen van de huidige generatie tablets weg. De ontwikkeling van wireless display hardware (WiDi), wat erg handig zou zijn voor Windows tablets, staat ook nog in de kinderschoenen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 15 maart 2013 11:00]

Wat een onzin reactie dat het een zinloos product is. De surface is een heerlijk apparaaat en vooral in i.c.m. de touch cover. Hij is prijzig maar niet veel duurder dan bijvoorbeeld een ipad.

En naar mijn mening krijg je net iets meer waar voor je geld met office en usb poort. Het is heerlijk om in de trein te zetten, snel een blogje schrijven en dan die touch cover naar achteren flippen om dan gewoon te surfen of gamen.
Ik bedoel in vergelijking met een van de x86 Windows tablets van de OEMs (Acer, Asus, Samsung etc) die goedkoper zijn, sneller, betere accuduur en nog eens x86 compatible zijn. Die hebben ook een USB poort. Buiten het design zie ik niet echt geweldige pluspunten van de Surface RT boven die dingen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 15 maart 2013 12:07]

Ja kan mij niet vertellen dat een x86 tablet ene betere accuduur heeft dan een Surface RT (of een iPad). Dit is juist het sterke punt van de Surface RT, tenopzichte van de Pro.

Ik heb expliciet gekozen voor de RT, ipv de Pro, o.a. vanwege deze reden. Ik hoef gewoon niet op te laden tijdens een werkdag, dus ik heb geen afhankelijkheid met een stopcontact. Dit is echt een verademing, als je gewend bent om constant je laptop te moeten opladen.

Een andere reden is dat deze niet warm word, zoals bij de Pro wel gebeurt.

Voor 80%-90% van mijn mobiele activiteiten is de RT met Office ruim voldoende. Wanneer ik echt een x86 app nodig heb, dan log ik op een server of mijn thuis-pc in via remote desktop en ik kan ik hem als volledige laptop gebruiken. Hiervoor heb ik geen Pro nodig, dus zonde van het geld.

Ik ga natuurlijk niet een volledige dag achter een RT zitten werken via remote desktop, maar voor af en toe een verloren uurtje is het perfect. Als ik een dag alleen meetings heb met tussendoor wat kleine momenten waar ik werk kan doen, dan neem ik mijn laptop niet eens meer mee. Mijn RT is gewoon voldoende.
Ja kan mij niet vertellen dat een x86 tablet ene betere accuduur heeft dan een Surface RT (of een iPad). Dit is juist het sterke punt van de Surface RT, tenopzichte van de Pro.
Niet tov de Surface Pro met zijn Core i5 natuurlijk, maar tov de Clover Trail-based x86 tablets van Acer, Lenovo, Dell, Samsung, Asus, etc. Zie http://www.anandtech.com/...er-trail-power-analysis/8

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 15 maart 2013 17:04]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013