Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 144, views: 43.230 •

Op het forum van Apple klagen veel bezitters van een MacBook Retina over de ventilators in de laptop, die plotseling harder kunnen gaan draaien zonder tempatuurstijging. Het probleem lijkt alleen voor te komen bij de nieuwste generatie van de laptops, die van 2013.

Gebruikers melden dat de ventilatorsnelheid van de MacBook Retina's in sommige gevallen oploopt tot 6000 toeren per minuut. Die snelheid wordt dan ongeveer een minuut aangehouden, waarna hij weer daalt. Het probleem doet zich voor terwijl er nauwelijks cpu-activiteit is en er geen temperatuurstijging plaatsvindt. Het ventilatorprobleem lijkt structureel te zijn; een gebruiker heeft er na een herinstallatie, een vervanging van het moederbord, en zelfs een vervanging van de laptop, nog steeds last van. Zowel 13"- als 15"-MacBooks zijn getroffen door het probleem.

De MacBook Retina's werden in februari nog van een update voorzien, daarbij verlaagde Apple de prijzen van de laptops ook enigszins. Er zou toen ook van ssd-leverancier gewisseld zijn. De nieuwe MacBook Retina's beschikken over ssd's van Sandisk, terwijl het 2012-model Samsung-ssd's bevatte. Gebruikers op het Apple-forum vermoeden dat de nieuwe ssd de pieken in de ventilatorsnelheid veroorzaakt. Het probleem zou optreden bij veel schijfactiviteit. Enkele gebruikers hebben de ssd in hun laptop vervangen door een ander exemplaar, waarmee het probleem opgelost lijkt te zijn.

De spaarzame reacties die Apple volgens gebruikers in het forumtopic heeft gegeven, variëren. Er zou gezegd zijn dat het probleem in de 10.8.3-update van OS X wordt opgelost, maar een andere medewerker van Apple zou gezegd hebben dat het pieken van de ventilatorsnelheid een ontwerpkeuze is die samenhangt met het kleine formaat van de laptops.

MacBook Pro Retina 13"

Reacties (144)

Reactiefilter:-11440127+177+26+31
Wanneer het daadwerkelijk een hardware probleem is, gerelateerd aan de SSD-schijven komt Apple er vroeg of laat niet onderuit om een grote terugroep actie te ondernemen, waarbij de SSD wordt vervangen. Net zoals een tijd geleden met de HDD's die niet goed waren in de Mac. Zulke dingen gebeuren, maar moeten wel opgelost worden. Voor de prijs die je betaalt voor een premium product hoort ook een premium service.
Apple is gewoonlijk zeer coulant onder de volgende voorwaarden:
- Product is nog binnen de standaard garantietermijn die Apple hanteert (helaas maar 1 jaar)
- Product valt onder een verlengde garantietermijn wegens hardware probleem in een serie; zo had ik een verlenging naar 3 jaar garantie voor een iMac waar een hardware probleem in voorkwam.
- Product valt binnen de AppleCare garantie.

Onder bovenstaande voorwaarden doet Apple gewoonlijk niet moeilijk, stellen ze geen vragen.

Valt een product echter buiten bovenstaande voorwaarden dan doet Apple (helaas) erg moeilijk. Bij 1 dag na verlopen garantie kan je eigenlijk al niet meer op veel medewerking van Apple rekenen.

Mocht je overigens om de 2 jaar je Apple product vervangen en je oude doorverkopen, dan is het aan te raden om los AppleCare aan te schaffen op Amazon. Het is een stuk eenvoudiger om het product door te verkopen voor een goede prijs als er nog een jaar AppleCare op zit. Je kan AppleCare op een product zetten tot een jaar na aankoop.
- Product is nog binnen de standaard garantietermijn die Apple hanteert (helaas maar 1 jaar)

Is gewoon 2 jaar hoor.

Daarbij heb je als consument ook nog rechten buiten deze wettelijke garantietermijn. Productfouten als deze moeten dan gewoon opgelost worden.

[Reactie gewijzigd door ToWi1989 op 8 maart 2013 16:28]

Als het productfouten zijn doet Apple ook niet moeilijk en biedt het vaak nog garantie aan tot 4 jaar na aankoop. Voorbeelden:

- GeForce videokaart defect in oude 15" MacBook Pro's
- Witte/zwarte MacBooks met scheurende topcases (crackbooks)
- witte MacBooks met scheuren bij scharnieren of loslatende onderkant (2e gen witte MB's)
- Seagate vervangingsprogramma in iMacs.

In al deze gevallen worden de reparaties kosteloos gedaan en kun je ze overal ter wereld aanbieden.

En zelfs tegenwoordig doet Apple ook binnen de 2 jaar niet meer moeilijk. Ik werk in een APR en het enige dat we hoeven te doen om binnen het 2e jaar de reparatie vergoed te krijgen is een verklaring van de klant waarin staat dat hij zich op het consumentenrecht beroept.

Er is echt veel veranderd sinds Apple een officiële store in Amsterdam heeft zitten. Maar er is natuurlijk niks leukers dan oude koeien gebruiken om op Apple te bashen nu ze het wel goed geregeld hebben.

Ontopic: dit lijkt me een fout in de SMC software aangezien eerdere generatie rMBP's er geen last van hebben. Als dit zo is zal er snel een update komen. Is er een hardware probleem dan zal Apple er ook niet moeilijk over doen en ze gewoon repareren of zelfs omruilen.

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 8 maart 2013 16:56]

Zo werd ook het scherm van m'n MacBook Air uit 2008 begin 2012 kosteloos vervangen (tweemaal zelfs), omdat het scharnier gebroken was.
Is dit niet gewoon de ventilator die even de behuizing schoon blaast?

Is bij servers nl. heel standaard dat de (chassis) fans bij opstarten/laag gebruik/periodiek even max-toeren draaien om enig stof de behuizing uit te blazen.

De ene chassisfan in mijn pc die direct op mijn moederbord zit doet dit ook gedurende boot.

Sowieso hebben mensen daar echt zo veel last van dan?.. is niks mis mee hoor als die fans even je laptop schoon blazen.
Het zal geen alternatief zijn voor dat ding zelf openmaken en uitzuigen maar ik betwijfel dat menig macbook bezitter dat zal gaan doen.. (kan je een macbook uberhaupt openen zonder de garantie te voiden en/of 30+ euro neer te leggen voor de benodigde proprietaire schroevendraaier?)
Binnen de EU heb je recht op 2 jaar garantie. Daar komt Apple niet onderuit. "Omdat de Europese richtlijn nooit in het nadeel van de klant uitgelegd mag worden is dit minstens 2 jaar, maar in het geval van duurdere computers en elektronica wordt in Nederland vaak minstens 3 jaar aangehouden." http://www.onemorething.nl/2012/03/apple-en-eu-garantie/
Garantietermijn is gewoon 2 jaar, mits je het in Nederland koopt. (Of een ander EU land).
Zo is de wet en daar heeft Apple zich aan te houden.
Garantietermijn is gewoon 2 jaar, mits je het in Nederland koopt.
Zucht....voor de zoveelste keer!

Nederland kent geen wettelijke garantie termijn van 2 jaar!

Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.

Bron: Consuwijzer

De in Nederland geldende wettelijke garantie gaat dus veel verder.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 8 maart 2013 16:37]

Carbon weet tenminste waar hij het over heeft.

Apple's garantie (1 jaar, niet 2 jaar) en de consumentwetgeving (onbepaalde termijn in Nederland, 2 jaar in België) zijn twee losstaande zaken.
Zoals Carbon al zegt is er binnen Nederland geen europese garantietermijn van toepassing. Hiervoor hebben we zelf kunnen stemmen een aantal jaar geleden.
NL kan zich niet onttrekken aan EU regelgeving, maar mag wel nog betere bescherming bieden. Zoals Carbon terecht opmerkt gaat de NL wetgeving verder dan de EU regeling. Die EU regeling (2 jaar) is het minimum, maar lidstaten - zoals NL - mogen de garantieregeling nog ruimer maken. En dat deed NL.
How how, ik ken iemand die bij Apple care (reparatie depo) werkt. Producten die via de Apple site gekocht worden hebben 1j garantie, producten die bij een "normale" winkel gekocht zijn vallen binnen die wetgeving van min 2jaar. Als jij een jaar en een dag geleden iets gekocht hebt via de Apple site heb je simpelweg geen garantie en mag je het uitzoeken grof gezegd.
of dat rechtsgeldig is of niet is jou pakkie aan (aldus Apple)
daarbij als Apple geen oplossing weet te vinden, soft of hardware dan moet er een cashback of recall plaats vinden. Het termijn dat Apple hiervoor heeft weet ik niet, laten we het op lang houden

[Reactie gewijzigd door JeroenC op 8 maart 2013 16:37]

How how, ik ken iemand die bij Apple care (reparatie depo) werkt. Producten die via de Apple site gekocht worden hebben 1j garantie,
Voor verkopen via de online AppleStore geldt gewoon de wettelijke garantie!

En dat wordt nog eens bevestigd door Apple zelf:
(linkje wettelijke garantie onderaan elke AppleStore pagina)

[Reactie gewijzigd door Carbon op 8 maart 2013 17:11]

Het is zo dat in de winkel/webshop waar je hem koopt 2 jaar garantie hebt(dus ook apple store) maar dat de apple store niet repareert na het 1e jaar als je hem bij een andere winkel koopt dan apple store.
Is het niet omgekeerd?

"Bij alle producten die bij de fabrikant zelf worden gekocht, geldt nu een garantietermijn van minimaal twee jaar, zoals voorgeschreven door EU-richtlijnen. De fabrieksgarantie voor Apple-producten die elders zijn gekocht blijft wel één jaar."

Bron
Apple probeert op allerlei manieren zich niet aan de verplichte garantietermijnen te houden. De clue is dat het in NL niet uitmaakt waar je het koopt, omdat de winkel die het verkoopt de garantie waar moet maken. Dus ook als dat geen Apple winkel is heb je dezelfde garantie. Alleen moet je daarvoor wel terug naar díe winkel. Die zal het vervolgens met Apple moeten regelen. Zeggen dat je maar 1 jaar garantie krijgt van Apple is misleidend. Maar goed, als ik me goed herinner is Apple in verschillende landen al op de vingers getikt voor hun slechte naleving van EU garantieregels.
Er mag een fabrieksgarantie gegeven worden van slechts één jaar als het product bij een niet apple winkel gekocht is en je gaat wél maar een apple winkel voor je zo genoemde garantie. Das met andere fabrikanten als HP en toshiba officieel ook zo. Is het prduct echter bij een applestore gekocht en ga je daar terug moet je ook na dat 1e jaar kunnen verwachten dat als het product bij normaal gebruik defect is geraakt ook kosteloos hersteld zal worden
Gedurende de hele economische levensduur van betreffende product.

Ben blij dat sommige mensen t wel een beetje snappen hier. Gister een lange discussie gehad met een tweaker xD over garantieperiode na omruiling
Waarbij mag gezegd worden dat de AppleCare eigenlijk verplichte garantie is, en Apple geld vraagt voor iets wat ze wettelijk verplicht zijn sowieso te leveren. Daardoor is Apple hiervoor ook veroordeeld en mag het niet meer verkocht worden.
en Apple geld vraagt voor iets wat ze wettelijk verplicht zijn sowieso te leveren.
AppleCare biedt meer dan de wettelijke garantie!
De vraag is alleen of je die extra's nodig hebt.

Zo heb je dekking in het buitenland ongeacht waar je het apparaat hebt gekocht.
Voor de wettelijke garantie moet je terug naar de verkoper.
AppleCare maakt in tegenstelling tot de wettelijke garantie geen onderscheid tussen particuliere en zakelijke aankopen
Daardoor is Apple hiervoor ook veroordeeld en mag het niet meer verkocht worden.
Die boete hebben ze gekregen omdat klanten niet goed werden geïnformeerd over hun rechten.
Er is geen verkoopverbod! Apple heeft er zelf voor gekozen om geen AppleCare meer te verkopen in Italië.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 8 maart 2013 17:04]

Apple care is uiteindelijk niets anders dan een onderhouds-contract.
en ik ben er wel eens ruig door geholpen, tja je kan er op afgeven, maar
in mijn geval stond de volgende dag om 10:00 een koerier op de stoep
met een vervangende DVD drive,
in het andere geval een monteurese, die het probleem niet snel kon
oplossen, maar de volgende dag wel weer s'morgens voor de deur stond met mijn gerepareerde Powermac.
Hulde dus!

Ik kon, na het constateren van mijn problemen dus niet doorwerken,
maar elk probleem was binnen 24 uur verholpen.
En dat is waar je voor betaald ( als je dat wil ) het is uiteindeijk geen verplichting!
Je kan ook aanspraak maken op wettelijke garantie, je apparaat opsturen en 3+ weken wachten/ tja, maak een keuze!

[Reactie gewijzigd door 83718 op 9 maart 2013 04:05]

- Product is nog binnen de standaard garantietermijn die Apple hanteert (helaas maar 1 jaar)
Dat is de fabrieksgarantie!

Daarnaast heb je ook nog de wettelijke garantie maar daarvoor moet je bij de verkoper zijn.

Zie: Apple Producten en Nederlands consumentenrecht

[Reactie gewijzigd door Carbon op 8 maart 2013 16:44]

Ik weet niet precies hoe het zit. Maar ik meende toch ooit een kassa (of radar) aflevering gezien te hebben over apple garantie.

Apple heeft Apple standaard garantie. Die word geleverd als Gebreken die zich voordoen na levering aan de klant. Die is 1 jaar geldig. En is zonder extra kosten. (dus die is gratis)

Daarnaast heb je nog Apple care. Die is Tot 3 jaar na de aankoopdatum voor het Mac of
Apple Beeldschermen en Tot 2 jaar na de aankoopdatum voor de Apple TV, iPad, iPhone of iPod. Daar moet je extra voor betalen.

Hier zijn mijn sources:

http://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/

http://www.apple.com/nl/legal/warranty/
Ik weet niet precies hoe het zit. Maar ik meende toch ooit een kassa (of radar) aflevering gezien te hebben over apple garantie.

Apple heeft Apple standaard garantie. Die word geleverd als Gebreken die zich voordoen na levering aan de klant. Die is 1 jaar geldig. En is zonder extra kosten. (dus die is gratis)

Daarnaast heb je nog Apple care. Die is Tot 3 jaar na de aankoopdatum voor het Mac of
Apple Beeldschermen en Tot 2 jaar na de aankoopdatum voor de Apple TV, iPad, iPhone of iPod. Daar moet je extra voor betalen.
Het gaat dan ook niet om de garantie maar om de conformiteit. Of het product, voldoet aan de verwachting die een consument daar redelijkerwijs van mag hebben.
Mag je van een laptop van meer dan 1500 euro verwachten dat de ventilatoren op een normale manier aangestuurd worden, of moet je accepteren dat het BIOS er een soort 'pulse and glide' techniek op nahoudt.

Nu klinkt dit als een firmware of software fout, iets dat waarschijnlijk best zonder terugroepactie op te lossen is, maar trek het voorbeeld even door.

Stel je hebt een Macbook van dik 2000 euro, je bent er altijd voorzichtig mee geweest en dat is te zien aan het gegeven dat het ding vrijwel kras-vrij is.
Helaas breekt na 4 jaar uit het niets ineens het rechter scharnier af.
Dan kan je stellen dat je van een dusdanig dure laptop had mogen verwachten dat die wel 5 tot 7 jaar had moeten meegaan en dat ook de scharnieren dat aan moeten kunnen. Apple is in dat geval aansprakelijk voor de gehele of gedeeltelijke reparatiekosten.
Zou datzelfde je overkomen met een Acer van 350 euro, dan heb je na 4 jaar zeer waarschijnlijk geen poot om op te staan. Gezien de prijs van de goedkope Acer kan je verwachten dat het niet van de duurste en meest stevige materialen is gemaakt.

Het gaat in zo'n verhaal om de redelijk te verwachten economische levensduur van een product. Wat de Apple garantie voorwaarden zijn, daar heeft een rechter niets mee te maken.
Jammer genoeg zijn er geen vaste regels voor economische levensduur en heeft bijv mediamarkt in samenwerking met de consumentenbond die van hun opgesteld als . Laptop van 2000 euro = 4 jaar economische levensduur.

Omdat die gegevens niet vast liggen in de wet en er elk jaar een hoop vernieuwing is op die markt is het product officieel gezien na 4jaar afgeshreven. 3 jaar voor alles onder de 2000.

Raar maar waar..

En een goeie laptop mag idd wel wat langer mee gaan..
mwah... Ik had een kapotte voeding 2 weken na afloop van de garantie, gebeld en ze waren uitermate coulant.
Ze vroegen me wel om de oude voeding terug te sturen (met mjn creditcardnr als "onderpand"). Had de nieuwe voeding binnen een paar dagen binnen.
Prima geregeld imo.
Recentelijk heeft Apple een terugroep actie gedaan van eerste generatie iPod nano's. Op dat moment waren die dingen al zo'n 5 jaar oud en vielen dus buiten de garantie. Je kreeg een gloed nieuwe nano terug.
Verklaar dan eens waarom het probleem bij het vervangen van de SSD opgelost is
Als je Apple een beetje is het juist zeer pro-actief en coulant in " generieke" problemen en indien nodig doen ze gewoon netjes aan een ruime garantie regeling. Zie ook de mogelijke issues met de Seagate drives in de iMac en de body van de oude Macbook.
Dus je kan wel lekker sarcastisch doen, maar waarschijnlijk doet je eigen geliefde merk het absoluut niet beter
Apple en terugroepen?
Idd, het is natuurlijk leuk om tegen Apple te trappen maar Apple roept wel vaker producten terug. Mijn iMac staat nu bijvoorbeeld bij Apple vanwege een terugroepactie ivm problemen veroorzaakt door Seagate harddisks.
Het is echter spijtig dat dit niet in de proeffase bevonden is en gebruikers er nu massaal mee te kampen hebben. Zoals je zelf zegt gaat het om premium-producten en zulke voorvallen zouden (naar mijn mening) eigenlijk niet mogen voorkomen. Een bedrijf als Apple dat slechts enkele producten/modellen heeft had dit niet mogen laten gebeuren.
2 maanden? De refresh en dus de introductie van deze modellen is ongeveer 3 weken geleden!

Sowieso vreemd dat ze blijkbaar kiezen voor een kwalitatief mindere SSD in zo'n duur product. Samsung staat echt aan de top qua SSD met Crucial, Sandisk is niet eens een vlekje in de horizon op dat vlak.

Voor dit soort prijzen moet de laptop gewoon vol zitten met A+ materialen, niet met B-materialen. Zelfs dan kan er nog gediscusseerd worden over de hogere prijzen dan losse bouw (wat veel Windows fans telkens opmerken), maar dan zitten er tenminste topkwaliteit onderdelen in. Nu lijkt men te gaan beknibbelen op de kwaliteit om de marges hoog te houden.
Hetzelfde geld voor de krakende speakers. Snap niet dat ze met zo een premium product zulke waardeloze speakers monteren.
Hallo. Het is een laptop. Wat verwacht je dan? bose surroundset ?

dat gaat denk ik net niet passen. ;)
Omdat een ventilator wat lawaai maakt een terugroepactie houden? Yeah right.
Als een ventialtor lawaai maakt heeft dat misschien een rede?
Zo'n klein klote fannetje op 6000rpm is wel wat meer dan 'wat lawaai'. Als ik een mbp had en dit werd niet opgelost zou ik mijn eigen terugbrengactie organiseren.
Dit wordt gewoon een fix in 10.8.3 of 10.8.4. Het mooiste zou zijn als Apple inderdaad een terugroepactie zou doen, maar er is geen gevaar voor de bevolking (lijkt me) en gevaar voor het apparaat ook niet. Misschien dat de ventilator wat eerder kapot gaat. Een software oplossing ligt dus een heel stuk meer voor de hand dan hardware gaan omruilen.
Wanneer het daadwerkelijk een hardware probleem is, gerelateerd aan de SSD-schijven komt Apple er vroeg of laat niet onderuit om een grote terugroep actie te ondernemen, waarbij de SSD wordt vervangen. Net zoals een tijd geleden met de HDD's die niet goed waren in de Mac. Zulke dingen gebeuren, maar ....
Alleen dat vervangen is niet mogelijk bij de MPB Retina :X !

[Reactie gewijzigd door o0oPhreako0o op 8 maart 2013 18:21]

Wel voor Apple zelf, niet voor de doorsnee gebruiker ;)
niet eens? dat is dan nieuw voor mij. Ik neem aan dat een beetje laptop altijd los te schroeven is.
Er zit geen standaard SSD in de rMBP. Het is enigszins te vergelijken met een msata SSD, maar dan met een propietary interface. Van even je SSD vervangen is dus idd geen sprake.
aha. Dan kan ik me wel voorstellen dat het wat lastiger is. Bedankty voor de uitleg!
Heb zelf een Macbook Pro uit eind 2008, 17". Prachtige machine, altijd tevreden geweest. Maar gisteren stomverbaasd toen ik hem wilde aanzetten: de accu was "opgezwollen", het aluminium was helemaal verbogen en je kijkt zo in de cellen. Voor een apparaat van ruim 1.600 euro binnen 4,5 jaar weinig gebruik, geen reizen, is dat echt onacceptabel. Apple vindt het normaal, verwijst naar doc op site HT1519 dat een accu een consumable is: het is ok dat die na 300 (!!!) cycli (opladen, ontladen) kapot gaat. 8)7

Als je belt en vraagt, maar moet hij dan zwellen? Ik begrijp het dat na x aantal cycli de load minder wordt, maar opzwellen? Stuk? "Ja, dat kan gebeuren hè, het is wel zo gebouwd dat de laptop zelf dan niet beschadigd." Koop maar een nieuwe accu voor EUR 100.

De accu van mijn 11 jaar oude Aldi Medion houdt het nog geen 45 minuten uit, maar ik kijk in ieder geval niet naar het binnenste. En hij werkt nog. Voor een apparaat van nog geen kwart van de prijs. Wat mij betreft dus gelijk de laatste Macbook. Ongelofelijk.
Ik geef toe het staat er wat vaag, maar zelfs bij 300 cycli kom je gemiddeld op 2 a 3 jaar waarna de batterij minder gaat presteren. Dat lijkt me heel normaal.
Ik heb ook een 13.3 inch late 2008. Voor dit type accu staat ook 300 cycli, heb ik nu begrepen. Maar die heeft na 4,5 jaar gewoon bijna 1100 cycli gedraaid. Niets aan de hand.

Het is dus zeker geen consistent probleem. Dat de batterij minder gaat presteren is volkomen normaal. Dat verwacht ik ook. Hier is de batterij volgezogen, opgeblazen, opgezwollen. Geef het een naam. Je kunt de laptop niet meer op een tafel zetten, je zit gewoon naar de chemische verpakking te kijken.

En bbob1970 zegt hieronder "gewoon niet zeuren, ff consumeren." Prima joh. Ik heb EUR 98 betaald voor een nieuwe accu, want heb het apparaat nu gewoon nodig. Het is echt geen rechtzaak waard. Mijn bericht is ook niet bedoeld om te zeuren, maar om jullie te waarschuwen. Voor mij wordt het hierna geen Apple meer. Ik vind het mooie apparaten, ook na 4,5 jaar doet zo'n laptop het vrijwel zonder prestatieverlies nog geweldig. Hulde. Maar zo'n probleem met de accu vind ik onacceptabel, bovendien is de service dan gewoon echt slecht.
heb je niet gewoon een glas water ergens laten donderen en dan de accu erin laten komen? of de macbook een uur in de zon gehad?

temps boven 60 zijn voor de meeste laptopaccu's ook niet echt bevordelijk.
Mijn Macbook Pro uit 2010 (toen 2,5 jaar oud) had dat ook en toen is de accu kostenloos vervangen. Dat de accu bol staat is geen standaard gedrag maar blijkbaar wel iets wat onder bepaalde omstandigheden kan gebeuren

[Reactie gewijzigd door n8n op 8 maart 2013 21:34]

Je hebt gewoon een kapotte accu. Normaal gaat een accu niet bol staan. Omdat het nu toevallig bij jou gebeurt, wil niks over Apple zeggen. Lijkt me eerder een gevalletje van kortsluiting.
Wees blij dat je gewoon die accu kan vervangen, want die laptop is nog goed te gebruiken.
Heb ook een MacBook pro uit 2008, onder een recall actie was de accu al een keer vervangen. Een paar maanden geleden is ook deze "ontploft", helemaal opgezwollen, er stonden zo'n 400 cycli op dat ding en echt heel lang deed ie het niet meer zonder prut uit de muur (wat op zich gebruikelijk is).

Er blijkt dan direct een ander nadeel bij het werken zonder accu. Die power connector laat wel heel makkelijk los en na de zoveelste spontane reboot toch maar een refurbished accu aangeschaft en kan die nog een tijdje mee.

Helaas gaf Apple ook bij mij niet thuis.
Kan net zo goed aan de firmware liggen
Hoezo hardwareprobleem, het aansturen van de ventilator is een softwarematige actie.......
uit een van de spaarzame reacties van Apple:

het pieken van de ventilatorsnelheid een ontwerpkeuze is die samenhangt met het kleine formaat van de laptops

Apple lijkt er dus voor gekozen te hebben om dit zo te laten gebeuren, en de reden weet wellicht enkel Apple.
En het zal dus middels een update aan te passen zijn wanneer Apple dit nodig/mogelijk acht.
Wanneer er genoeg mensen over beginnen te peewen zal het wellicht een reden zijn voor Apple het e.e.a. (sneller) aan te passen.
waarschijnlijk een bugje in de firmware van de SMC. Ik ben zelf sowieso niet tevreden over de fan speed curve van Apple en ben van mening dat het de processor veel te warm ( en dus de levens duur niet ten goede komt ) laat worden.

Heb daarom ook gewoon een FanController draaien.
Ik heb nog nooit iemand gehoord dat z'n computer stuk was doordat z'n CPU stuk ging (behalve door overclocken :p). Het lijkt wel alsof die dingen niet stuk kunnen gaan :P.Dan heb ik liever dat 'ie wat warmer wordt dan meer geluid.
Het lijkt wel alsof die dingen niet stuk kunnen gaan :P.Dan heb ik liever dat 'ie wat warmer wordt dan meer geluid.
Klopt niet stuk te krijgen, mijn oude CPU over de 90 graden (op alle 4 de cores) laten worden (vaker dan 1 keer), en als die te warm wordt gaat ie throttelen of valt ie uit, maar daarna als die afgekoeld is gewoon weer opstarten alsof er niks aan de hand is...

Dat is bij Intel iig altijd het geval, AMD heb ik geen ervaring mee maar die zitten ook niet in macbooks, en is dus niet zo relevant...

Ik snap overigens niet hoe een SSD het kan veroorzaken, maargoed..

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 8 maart 2013 16:40]

Het flashgeheugen van SSD's kan flink warm worden als er veel schijfactiviteit is. SSD's zijn voornamelijk zo energiezuinig omdat het (vrijwel) geen energie kost als die dingen toch niets doen (in tegenstelling tot HDD's waarbij het draaiende houden van de schijven toch nog wat energie kost). Aangezien de meeste mensen hun laptop niet belasten met continu zware schijfactiviteit is een SSD vaak voordeliger (in energie 'gebruik') dan een HDD. Maar dat is dus niet altijd zo!

Echter bij het wissen van celblokken en weer schrijven ervan gaat energie verloren (wordt in warmte omgezet) vanwege lekstromen in het silicium. Ook als een cel verslijt en er steeds meer spanning nodig is om hem 'op niveau' te houden, worden die lekstromen steeds groter (tot de cel 'kapot' gaat en wordt uitgewisseld met een uit de reserve pool). Verder is de controller van een SSD behoorlijk wat gecompliceerder dan die van een HDD (en zet dus ook meer energie in warmte om) vanwege verschillende technieken om een SSD snel en gezond te houden... load-balancing over de cel-blokken zodat alle cellen ongeveer even vaak beschreven worden, schoonmaak van niet meer in gebruik zijnde celblokken 'tussen de bedrijven door' (TRIM) om genoeg 'lege' cellen te hebben om snel vol te kunnen schrijven als er een groot schrijfverzoek komt, eventueel het her-schrijven van stukjes data van een weinig gebruikt cel-blok naar een ander cel-blok zodat het eerste gewist kan worden (wissen kan bij een SSD alleen per cel-blok, niet met individuele cellen) het bijhouden van de reserve en bad-cell lijsten (alhoewel iets vergelijkbaars bij de betere HDD's ook gebeurd) etc. etc.

Als verhoogde schijfactiviteit de temperatuur in de laptop opjaagt (zoals gesuggereerd wordt in het artikel) kan ik me wel voorstellen dat die ventilator flink gaat blazen. Zeker als er een aggressieve temperatuur-rpm curve wordt gebruikt. Het is even snel afkoelen of geleidelijk maar wat minder hard.
Overigens, je weet toch dat heter silicium (of het nu een CPU, geheugen of je SSD is) meer lekstroom veroorzaakt waardoor de boel alleen maar nog heter wordt, en het op of je performance of je energierekening nadelig werkt? En, ja... ook op de levensduur van je componenten. Misschien legt niet je CPU als eerste het loodje, maar extra warmte in je kast is bijvoorbeeld ook funest voor de grote condensators op het moederbord (die met een chemisch goedje als electrolyt werken en bij hogere temperaturen versneld verouderen).

[Reactie gewijzigd door jiriw op 8 maart 2013 17:30]

Het klopt wel dat ssd's tijdens schrijven/lezen een vergelijkbaar stroomverbruik hebben als hdd's maar uiteindelijk hebben we het over 5W tops. Hier een grafiekje van Anandtech: http://www.anandtech.com/...a-plus-ssd-review-256gb/8 met Sandisk en Samsung ssd's. Nou weet ik niet welk model er in de mbp zit, maar zoals je ziet zijn de Sandisks duidelijk zuiniger dan de Samsungs.
Op de SSD zit ook een temperatuursensor, als die zegt dat hij te warm wordt, of de SMC interpreteert de waarde fout, dan gaan de fans blazen om hem af te koelen.
Niet zo moeilijk, toch
Vaag dat een SSD hier de oorzaak van kan zijn. Ik kan me voorstellen dat de fan ergens door aanslaat op het moment dat 't ding te warm wordt, maar een SSD is juist een onderdeel dat amper energie verbruikt, en daarom ook amper warm wordt.
Dat dacht ik ook al, bovendien wordt de snelheid van de fans geregeld aan hand van metingen van de respectievelijke temperatuursensors. Plotse boosts in ventilatorsnelheid zouden dan toch niet mogen voorkomen.
Vaag dat een SSD hier de oorzaak van kan zijn.
Ik heb forum even snel doorgelezen en de SanDisk SSD lijkt de trigger te zijn. Bij machines met een Samsung SSD treedt het probleem niet op.

Mogelijk oorzaak zou kunnen zijn dat de SanDisk SSD af en toe een verkeerde tempertuur waarde teruggeeft.
Maar daar hoort een laptop niet eens naar te kijken, want die worden niet gekoeld met lucht dus dan kan je inderdaad hard gaan blazen zonder dat het resultaat heeft :)
Maar daar hoort een laptop niet eens naar te kijken, want die worden niet gekoel
De bedrijfstemperatuur van een SSD wordt zeker in een compacte laptop als de retina MacBook Pro mede bepaald door de naburige componenten en dus is het wel degelijk zinvol om de interne temperatuur sensor te monitoren.
want die worden niet gekoeld met lucht dus dan kan je inderdaad hard gaan blazen zonder dat het resultaat heeft
Het heeft dus wel resultaat want na verloop van tijd gaat de fan weer langzamer lopen :)

Daar het probleem niet optreedt met een Samsung SSD denk ik eerder dat de SanDisk SSD af en toe een verkeerde waarde teruggeeft.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 8 maart 2013 17:32]

Een ssd heeft meestal wel een temperatuursensor. Als die sensor kapot gaat of verkeerde data uitgeeft of verkeerd uitgelezen wordt, kan het zijn dat de hardware die de snelheid regelt gaat reageren door de fan voluit te laten blazen.
Een schijf kan zijn interne temperatuur doorgeven aan buiten. Als door een bug in de firmware van de SSD hij een hoge temperatuur opgeeft, lijkt het me logisch dat de fan optoert.
Een ouderwetse HDD kan inderdaad flink wat warmte afgeven. Een SSD blijft best wel koel en zou dus bijna geen warmte meer af moeten geven. Persoonlijk denk ik dat hij zelfs eerder warmte opneemt.
Een SSD warmte opnemen? Niet echt.. een SSD wordt ook warm, maar aangezien het geringe stroomverbruik is er weinig stroom om om te zetten in warmte, dus worden ze niet zo heel warm.
punt is dus ook niet dat de SSD warm word...
punt is dat de SSD waarschijnlijk _zegt_ dat ie warm wordt, terwijl het niet zo is.
Er zit wel een HDD-temperature veld (zo niet meer) in s.m.a.r.t. namelijk.
Een schijf kan zijn interne temperatuur doorgeven aan buiten. Als door een bug in de firmware van de SSD hij een hoge temperatuur opgeeft, lijkt het me logisch dat de fan optoert.
Maar dan kunnen mensen dat (evt. met speciale software) dat toch ook uitleggen en gewoon keihard kunnen zeggen 'de temperatuursensor van de SSD geeft deze temperatuur aan'?
kan me alleen voorstellen dat de SAndisk's een invalid temp rapporteren via s.m.a.r.t. of iets dergelijks, waardoor de EFI van de apple denkt 'alarm fase, blazen met die fan'.

edit: wat 'Mijzelf' zei :)

[Reactie gewijzigd door dipje2 op 8 maart 2013 16:19]

Apple kennende zal het netjes oplossen, dit kan waarschijnlijk via een software update te verhelpen zijn.
Wij hebben 2 macbook pro 15 inch retinas aangeschaft, en beiden hebben dit probleem. Erg vervelend moet ik zeggen. Gebeurd zelfs bij normaal browsen.
Is er toevallig een SMART-app waarmee je de temp uit kan lezen van je (sandisk?) SSD?

Ben nu wel nieuwsgierig geworden of het met die temp te maken heeft.
Als bij 'normaal' browsen toevallig een flash ad wordt geladen snap ik wel waarom hij gaat blazen. Heb ik met mn 2011 13" MBP ook. Flash is echt dramatisch voor je CPU
een gebruiker heeft er na een herinstallatie, een vervanging van het moederbord, en zelfs een vervanging van de laptop, nog steeds last van.
lol, misschien de fan zelf vervangen? :D

nee OT, misschien iets met stroompieken in het lichtnet of statische electriciteit die de temp. sensor verstoren?
De fan zit meestal vast op het moederbord bij Apple. Aangezien dat nogal een integraal onderdeel van de computer is.
Waarschijnlijk dan de temp sensor in de SSD die even bugt en daarom een hoge waarde geeft, waardoor de (het ?) SMC even flipt
Klinkt zeer logisch inderdaad. Kun je dat met SMART monitoren?
Fouten gebeuren. Het is wel jammer voor alle mensen die deze machines hebben aangeschaft. Daarnaast lijkt het zo dat Apple hier en daar steekjes laat vallen. Iets dat ik twee jaar geleden niet van Apple had verwacht.