Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 127, views: 32.110 •

Oles Shishkovtsov, de chief technical officer die bij ontwikkelaar 4A Games de engine maakt voor Metro: Last Light, is niet onder de indruk van de Wii U. De nieuwe console van Nintendo heeft volgens de programmeur 'een vreselijk trage cpu'. De game verschijnt dus niet voor de Wii U.

Shishkovtsov windt er in een interview met NowGamer geen doekjes om; de Wii U heeft volgens de programmeur 'een vreselijk trage cpu'. Dat is de reden waarom Metro: Last Light, de game waar hij met het Oekraïense 4A Games aan werkt, niet verschijnt voor de nieuwe console van Nintendo. De game verschijnt wel voor de pc, Xbox 360 en PlayStation 3. Volgens Huw Beynon, woordvoerder van uitgever THQ, is het niet de moeite om mankracht te besteden aan het optimaliseren van de game voor de Wii U. Het zou de investering niet waard zijn. Hij sluit een Wii U-versie echter niet helemaal uit. "We hebben er lang geleden naar gekeken. Misschien dat we in de toekomst nog een poging wagen."

Nintendo heeft de specificaties van de cpu van de Wii U nog niet prijsgegeven. Het Japanse bedrijf heeft tot nu toe enkel bevestigd dat er in de console een 'geheel nieuwe' multicore-processor zit, die gebaseerd is op de Power-architectuur van IBM. De chip is op 45nm gebakken en is vijf keer zo klein als de gpu. Blijkbaar was Nintendo van mening dat de gpu veel belangrijker zou zijn dan de cpu.

Andere bronnen melden dat niet alleen de cpu, maar ook het werkgeheugen problemen oplevert. De console beschikt over 2GB werkgeheugen; het gebruikte geheugen is echter niet bij elk exemplaar gelijk. Er zijn exemplaren met 2GB 1600MHz ddr3-geheugen van Hynix en consoles met 2GB ddr3-geheugen van Samsung. Het geheugen heeft een onbekende kloksnelheid, maar de bandbreedte wordt geschat op ergens tussen 12,8GB/s en 17GB/s, ervan uitgaande dat met het geheugen wordt gecommuniceerd door middel van een 64bit-geheugenbus. Dat is minder dan bij de Xbox 360 en PlayStation 3, maar net als de Xbox 360 beschikt de Wii U ook over edram, waarmee de gpu kan communiceren.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (30)

Reacties (127)

Reactiefilter:-11270126+169+212+30
heb je wel het artikel gelezen? :+
Andere bronnen melden dat niet alleen de cpu, maar ook het werkgeheugen problemen oplevert
Ook al staat dat in het artikel. Het lijkt me niet het probleem.De Xbox 360 heeft maar 512MB geheugen op 700mhz (bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Xbox_360).

De GPU van de XBOX en WII U zijn beide van ATI, alleen die van de WII U is nieuwer. Er zit waarschijnlijk een RV770 in die ook in de HD4800 worden gebruikt.
(bron: http://www.ign.com/wikis/wii-u/Wii_U_Tech_Specs)

De GPU in de XBOX is gebaseerd op iets dat tussen de (niet veel) oudere R520 en R600 in zit.
(bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Xenos_(graphics_chip))

op beide punten is de Wii U dus sneller.

Ik denk dan ook dat de bottleneck maar op twee plaatsen gevonden kan worden:
1. De CPU
2. De nog niet voor Wii U geoptimaliseerde engines.
De GPU in de XBOX is gebaseerd op iets dat tussen de (niet veel) oudere R520 en R600 in zit.
(bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Xenos_(graphics_chip))
1 uitdaging: de xbox is 7 jaar ouder.
Als je iets nieuws uitbrengt, zal het wel een meerwaarde moet hebben om de concurrentie straks bij te kunnen houden, en dat heeft het nu nauwelijks.

Ik wacht dit keer af wat er gaat gebeuren. Hopend dat er een betere versie van de Wii U uitkomt. Dan ga ik er over nadenken. tot dan: Hallooooo PC!

Edit:
De Xbox chip is een chip tussen 2 andere chips in? Oftewel een gemodificeerde chip van 1 van de 2? blijkbaar om de kwaliteit te verbeteren?
Dat hebben ze dus niet gedaan bij de Wii U.

Klinkt als: MS heeft een systeem bedacht en de chip er op aangepast, terwijl Nintendo een systeem gebouwd heeft met de chip als middelpunt.
Of is er een andere verklaring?

[Reactie gewijzigd door Wallioo op 21 november 2012 15:48]

Performance is nooit de sterke kant geweest van de Wii, en ik had niet verwacht dat de Wii U denderende specs zou hebben. Het unique selling point (van iig de wii) is de vernieuwende gameplay. Dan moet je echter wel zorgen dat developers met die gameplay een leuk spel in elkaar kunnen zetten dat goed draait, en dus moet er wel een degelijke cpu in. Geen topklasse, maar wel een voldoende rekenkracht. Daar zijn ze nu dus op stulgelopen.
Mjah, maar waarom een console uitbrengen die zo dik achterloopt? De R&D kosten waren er toch, terwijl die bij de Wii wel laag waren omdat het een aangepaste GameCube was. Hadden ze wel wat minder winst per console gehad, maar dan waren ze wel de eerste console die ECHT met de nieuwe generatie mee kan doen. Nu zal waarschijnlijk volgend jaar een PS4 uitkomen die de Wii U verplettert qua performance en de PS4 zal waarschijnlijk een IGP hebben.

Sterker nog, ik ben er vrij zeker van dat je voor de prijs van de duurste Wii U een PC kan hebben die betere performance heeft (en ook shader model 5 ondersteuning, wat in de Wii U ontbreekt).

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 21 november 2012 18:38]

Het probleem zit hem in het gebruik van 2 types werkgeheugen met verschillende bandbreedte en (bij de ene toch) onbekende kloksnelheid. Niet in de hoeveelheid beschikbaar.
Wie zegt dat de 2 types RAM-geheugen verschillen qua specificaties? Voor zover ik lees kan het best gewoon RAM van een ander merk zijn, maar met dezelfde snelheid en bandbreedte.
Ook al staat dat in het artikel. Het lijkt me niet het probleem.De Xbox 360 heeft maar 512MB geheugen op 700mhz
Het gaat niet zozeer om de hoeveelheid geheugen, maar om de bandbreedte. Het geheugen in de Xbox 360 is GDDR3 met een 128-bit bus, en haalt daarmee 22 GB/s, wat dus flink sneller is dan het geheugen van de Wii. Daarbij zit er ook nog wat eDRAM in met een bijna directe bus naar de CPU, bandbreedte 256 GB/s. Last but not least beschikt de 360 CPU over mogelijkheden om cache lines te locken waardoor ze direct gebruikt kunnen worden voor hele kleine buffers, maar omdat de WiiU ook een PowerPC ontwerp van IBM gebruikt kan het best zijn dat de WiiU dit ook kan.

http://en.wikipedia.org/w...mory_and_system_bandwidth
De PS3 heeft zelfs maar 256MB (XDR-) geheugen en 256MB video-RAM. Toch draaien vrijwel alle games perfect.

Dat de Wii-U aan 2GB niet genoeg zou hebben ondanks dat de games toch eenvoudiger zijn als de XBox360 / PS3 versies, wil er daarom bij mij niet in.

Ik denk eerder dat sommige ontwikkelaars gewoon onvoldoende kennis in huis hebben om games fatsoenlijk te optimaliseren. Als een dergelijk bericht van EA / Square Enix / Naughty Dog zou komen zou ik er meer waarde aan hechten.
Het heeft niet te maken met het hoeveelheid geheugen, maar met de bandbreedte... Daar zit nogal een groot verschil in... Waar de WiiU gewoon behoorlijk teleurstellend in is ten opzichte van een 6 jaar oude console: namelijk de PS3 en de Xbox360
@Vinand : Dat klopt op zich wel, echter heb je voor hoge resoluties meer geheugen nodig. Het kan nooit kwaad om een beetje extra aan boord te hebben zodat je wat "reserve" hebt voor games die minder efficiŽnt in elkaar geprogrammeerd zitten.
Hoop het niet dat er een ATI Radeon HD 4800 in de Wii U zit, want die is ook alweer ruim 4 jaar oud, waarom zou je een oudere langzamere DirectX 10.1 grafische kaart in een nieuwe Game Console doen, waarom niet minstens een ATi Radeon HD 5750 of 5770 of beter AMD Radeon HD 6750 of 6770 er in doen, die is veel sneller en heeft ook DirectX 11?

Wat ook goed uit komt voor wij PC gebruikers, want dan krijg je ook Wii U Port's die met DirectX 11 gemaakt zijn.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 22 november 2012 02:29]

@AmigaWolf : Je moet even niet vergeten dat Nintendo een heel andere doelgroep heeft dan Microsoft en Sony. De meeste Nintendo-games zijn erg kinderlijk en stellen relatief lage eisen aan de GPU.

Op zich maakt het ook niet zo veel uit welke hardware je in zo'n console stopt zolang deze gedurende z'n leeftijd in staat blijft om alle titels fatsoenlijk af te spelen.

Typische Wii-U klanten zullen zich echt niet druk maken over de gebruikte hardware, zolang het maar werkt. Mij boeide het destijds ook niet welke onderdelen er in mijn NES zaten.

Vooral PS3 klanten zijn echte hardware-geeks. XBox360 gebruikers zitten qua interesse aan hardware tussen de Wii-U en PS3 in.
DirectX is voor de Wii helemaal geen zaak, gezien de Wii geen DirectX zal gebruiken.
MS only.
Het lijkt erop dat de start van deze console wel erg lastig en hobbelig verloopt.
Veel problemen met accounts, geheugen, CPU.

Ben benieuwd hoe Nintendo dit gaat aanpakken.

nieuws: Nintendo koppelt Nintendo Network-account aan Wii U

http://www.nowgamer.com/f...unch_what_went_wrong.html

en de 8GB versie waar maar 3GB bruikbaar overblijft.. Valse start inderdaad.

Edit: toevoeging links.

[Reactie gewijzigd door SED op 21 november 2012 16:36]

Vreemd hoor al die berichten over de hardware in de WiiU.
Ik mag toch aannemen dat Nintendo ook gewoon dev kits rond stuurt? als er echt een probleem was geweest was dit wel eerder naar boven gekomen denk ik?

Ik denk dat de WiiU een ARM processor heeft, dat kan (als je niet beter weet) klinken als een simpele/langzame cpu, valt echter in de praktijk heel erg mee.
Tenzij je een game die ontworpen is voor de PC (en de xbox360 is eigenlijk ook gewoon een pc) makkelijk wilt poorten.
Xbox360 is ook een PowerPC architectuur. Is niet echt te vergelijken met x86... Wel met de PS3 echter, aangezien de Cell ook gebaseerd is op PowerPC.
Maar microsoft heeft wel het voordeel dat hun ontwikkeltools voor windows en 360 flink overeenkomen. Dus de ontwikkelaars weten al waar ze mee moeten werken en wat ze er mee kunnen. Ook kunnen ze hele lappen code gewoon op zowel 360 als PC gebruiken, de compiler zet het gewoon om in code die op de bijbehorende CPU kan draaien. (bij grote projecten word er ook een deel nog wel "handmatig" geoptimaliseerd en zullen er wat aanpassingen zijn per platform zijn mbt geheugengebruik etc.) Maar de manier van ontwikkelen komt voor een heel groot deel overeen met PC ontwikkeling.

Voor de PS3 zullen ontwikkelaars met hele andere tools werken (buiten het feit dat de PS3 nog een hoop eigenaardigheden heeft die niet standaard zijn voor PowerPC) zorgt dat al dat er veel meer werk in gaat zitten, het is niet gewoon 360 code pakken en even compileren voor de PS3, dus vanuit een ontwikkel perspectief denk ik dat de PC en 360 meer op elkaar zullen lijken dan PS3 en 360 ondanks het fet dat de PS3 en 360 CPU meer op elkaar lijken dan PC en 360 CPU. Dat is ook de reden dat veel PC games zulke lompe ports zijn. je ontwikkelt de game voor de 360 binnen die beperkingen, past een paar kleine details aan zodat je grotere textures kan gebruiken, resoluties kan switchen, controls aanpassen, renderafstanden wellicht wat omhoog gooien. Even aangeven dat je een windows versie wilt compileren. En TADA! we hebben een PC versie die misschien een paar duizend euro extra gekost heeft op een giga ontwikkelbudget.
Xbox 360 heeft ook een POWER cpu, da's geen PC.
PowerPC staat voor Performance Optimization With Enhanced RISC – Performance Computing

Een processor architectuur ontworpen door Apple, IBM en Motorola. CPU's met deze architectuur werden in Apple computers gebruikt voordat Apple op Intel overstapte. O.a. IBM gebruikt ze nog steeds voor servers en supercomputers, daarnaast is de CPU in de Xbox360, PS3, Gamecube en WII van de PowerPC architectuur.

http://en.wikipedia.org/wiki/PowerPC
Ik denk dat de WiiU een ARM processor heeft, dat kan (als je niet beter weet) klinken als een simpele/langzame cpu, valt echter in de praktijk heel erg mee.
Er staat dat de chip gebaseerd is op het PowerPC ontwerp van IBM. Da's dus geen ARM ;)
In het artikel staat dat er een Power-pc chip van ibm wordt gebruikt. Niets ARM duss.
Das leuk gedacht, maar het is allang duidelijk dat de WiiU een processor op basis van de PowerPC architectuur gebruikt.
Het is op dit moment heel erg in om Nintendo te bashen. Wat daar de reden van is weet ik niet, wellicht vindt men dat de Wii U de PS3 en 360 weg had moeten blazen met de hardware zodat de console voor 600-700 euro verkocht zou moeten worden. En dan zouden ze over de prijs gaan zeiken want dan zou de PS3 en 360 ook voldoen om te gamen en de Wii U veel te duur zijn.

Net wat je zegt, de afgelopen maanden zijn diverse journalisten in de gelegenheid geweest om met de Wii U te spelen en dan is het allemaal prima en nu deugt het niet meer.
Daarnaast zijn er al genoeg berichten verschenen van developers die heel enthousiast zijn over de Wii U.
Het is op dit moment heel erg in om Nintendo te bashen. Wat daar de reden van is weet ik niet,
Nou, dat is niet zo moeilijk. Nintendo was jaren marktleider maar de laatste 5 jaar is daar niets meer van te merken.

De WII was nog een succes door de innovatieve controls en het balance board waardoor er allerlei nieuwe spellen mogelijk waren. Echter was dat ook meteen Nintendo's laatste succes. Bij de WII was al pijnlijk duidelijk dat Nintendo qua rekenkracht en grafisch niet meer mee kon komen met de XBox en Playstations. De innovaties hebben het product gered maar een hard core gamer zag je er al niet meer mee.

Daarna is Nintendo gaan uitmelken; de DS consoles in verschillende soorten en maten die vooral bedoeld leken om R4 kaartjes te stoppen. Veel nieuwe spannende content kwam er niet voor uit voor de DSi versies en de 3DS is volgens mij gewoon (conform verwachtingen buiten Nintendo) een flop. De beste DS is nog steeds de DS Lite en alles wat daarna is gekomen is prutswerk en uitmelken. DS Lite was trouwens ook vooral een succes dankzij de flash kaarten.

De Wii U voegt een nieuwe controller toe, wat op zich een innovatie is, maar blijkt nu dusdanig achterhaalde en kreupele hardware te hebben dat het er niet goed uit ziet. En dat hadden ze toch kunnen zien aankomen.

Ik ben bang dat Nintento over het hoogtepunt heen is en dat de enige die daaraan schuld heeft Nintendo zelf is geweest. Aan elk ijzersterk merk komt op een bepaald moment een einde, als er geen wonder gebeurt zal dat ook Nintendo overkomen. Ik ken eigenlijk maar 1 bedrijf dat uit zo'n putdiep dal is teruggekomen, maar Nintendo heeft geen Steve Jobs.
Ik deel je mening over achteruitgaande kwaliteit van Nintendo's systemen, maar dat ze commercieel gezien in de problemen zitten is gewoon niet waar. De Wii was/is een enorm verkoopsucces en ook de 3DS is hard aan de weg aan het timmeren. Was afgelopen week veruit de best verkochte 'spelcomputer'.

Vooralsnog komen ze er mee weg, de matige hardware in combinatie met een nieuwe gimmick als motion control of een tablet-controller. Ik baal er van, maar het is niet anders.
De Wii was/is een enorm verkoopsucces
Je vergeet, dat Nintendo ook het laagste aantal verkochte games / console heeft, van alle makers. Gezien de winst zit op de verkoop van de games, en niet op de hardware.

Mogelijk ook best eens de financiŽn checken. Ik dacht dat Nintendo tegenwoordig verliest draaide of in ieder geval niet erg goed deed? Wat onlogische is, aangezien de meeste winstgevende moment is x aantal jaar na een console introductie.
Ik heb deze week nog ergens in de reactievelden op Tweakers bij een Nintendo bericht de verkoopcijfers gezien van games en consoles. Daarbij kwam de Wii toch echt niet gek uit. Bij de Wii zat er vanaf het begin ook al winst op de hardware in tegenstelling tot de andere twee.

Nintendo heeft nu twee slechte kwartalen achter de rug maar de jaren ervoor waren behoorlijke inkomsten. Zelfs zoveel dat ze nu deze hele generatie kunnen floppen en dan alsnog de volgende generatie terugkomen.
Nintendo kan nog wel 5 generaties floppen voor ze failliet zijn..
Ze hebben een aardige bankrekening
Ik deel je mening over achteruitgaande kwaliteit van Nintendo's systemen, maar dat ze commercieel gezien in de problemen zitten is gewoon niet waar.
Misschien is financiŽle problemen een groot woord maar ze draaien op dit moment wel verlies. Zie winstwaarschuwing voor Nintendo.
Ik heb deze week nog ergens in de reactievelden op Tweakers bij een Nintendo bericht de verkoopcijfers gezien van games en consoles. Daarbij kwam de Wii toch echt niet gek uit.
Ik kwam zelf deze tegen: http://www.vgchartz.com/yearly/2012/Global/. Als ik de totale aantallen verkochte games deel door het totale aantal verkochte consoles kom ik uit op 8,3 voor de WII, 8,8 voor de PS3 en 9,8 voor de XBox 360. Het ontloopt elkaar dus inderdaad weinig.

edit: verkoopcijfers

[Reactie gewijzigd door Tribits op 22 november 2012 01:04]

@Pe1dnn : Je maakt nu een toespeling op Apple, maar zij zitten in principe in een soortgelijke situatie. Apple is ook over haar hoogtepunt heen. Hun volgende "innovatie" is de iPhone 5S en de iPad3. Niet iets waar je als techfreak warm van loopt.

Uit het kamp van Samsung hoor je bijvoorbeeld berichten over flexibele LCD's, schermen met Full HD resoluties en octacore processoren die uit 2 quadcore clusters van 1,2 en 1,8 Ghz zijn opgetrokken. De een om energie te besparen en de andere voor performance.

Dat is innovatie.

Waar Nintendo mee bezig is snap ik niet helemaal. Ze hadden de kans om een super goede console te maken en prutsen nu iets in elkaar dat 6 jaar geleden al te traag zou zijn geweest.

Aan ideeŽn en geld kan het niet liggen. Waar het dan wel mis gaat weet ik ook niet. Misschien dat hun R&D en marketingafdelingen in twee verschillende universums verblijven ... wie zal het zeggen.

De Wii-U zou zo maar eens de laatste console kunnen zijn die we van Nintendo te zien krijgen. Of ze gaan het uitbesteden. Wie weet...
Er is maar 1 bedrijf in deze markt die echt in een groot dalletje ligt en dat is absoluut niet Nintendo maar dat is juist Sony...
@Vinand : Daar heb je wel gelijk in maar dat heeft ook te maken met de matige vraag naar Sony televisies. Zelf heb ik een Sony Bravia LCD en had op zich ook graag weer een Sony gekocht, zij het niet dat ik nu een plasma-TV wil hebben en zij die niet in hun assortiment hebben zitten.
Juist. Met Sony gaat het momenteel bijzonder slecht, ook al een tijdje lang zo. Ze zullen ongetwijfeld wel met een Playstation 4 komen maar het is maar de vraag of ze hem weer met zo'n gigantisch verlies willen verkopen. Ik verwacht eigenlijk dat de Playstation 4 net als de Wii U geen krachtpatser wordt maar zich meer gat richten op innovatie mbt de controles. Puur vanwege een kostenoverweging.

Alles bij elkaar opgeteld is het maar de vraag of de PS3 uiteindelijk een winstgevend project is geweest voor Sony. Het is vandaag de dag in ieder geval vrijwel onmogelijk dat andere Sony divisies bijspringen.

Ze hebben denk ik nu wel ingezien dat pure kracht niet garant staat voor de overwinning. De Vita is een grote kostenpost waar veel op weggeschreven moet worden. Zou wel eens de laatste Playstation handheld kunnen zijn.
Nou, dat is niet zo moeilijk. Nintendo was jaren marktleider maar de laatste 5 jaar is daar niets meer van te merken.
Zijn mensen daar nog steeds niet over heen dat Nintendo 5 jaar! geleden marktleider was...
De beste DS is nog steeds de DS Lite en alles wat daarna is gekomen is prutswerk en uitmelken.
Wat een onzin zeg... waren allemaal gewoon prima producten... alleen de DSi vond ik een minder geslaagd product
Ik ken eigenlijk maar 1 bedrijf dat uit zo'n putdiep dal is teruggekomen, maar Nintendo heeft geen Steve Jobs.
Net of steve jobs Apple uit het gat heeft geholpen...dat was Bil Gates met een grote zak geld
Ik mag toch aannemen dat Nintendo ook gewoon dev kits rond stuurt? als er echt een probleem was geweest was dit wel eerder naar boven gekomen denk ik?
Dat de CPU de nodige kracht laakt was al maanden geweten.
At the Tokyo Game Show, Akihiro Suzuki, producer of Warriors Orochi 3 Hyper told Eurogamer that the Wii U is having less CPU power as compared to the other two major gaming consoles thereby leading to drawbacks when games are ported to Wii U. Pointing to specific parts of the game, the producer said "When you have a lot of enemies coming at you at once, the performance tends to be affected because of the CPU."
http://paritynews.com/har...u-suffering-from-slow-cpu

De GPU van de WiiU is que "features" een stuk beter (is ook logisch) dan hun 360/PS3 equivalenten qua mogelijkheden en dat kan ruimte bieden, maar weinig geheugen bandbreedte en CPU hebben toch ook hun negatieve impact.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 21 november 2012 17:30]

Het probleem (probleem is mogelijk niet het juiste woord) is dat Nintendo hun console met winst wilt verkopen. Laat R&D even uit de vergelijking maar zowel de xbox als de playstation zijn bij de launch en nog lange tijd nadien duurder om ze te maken dan voor wat ze verkocht worden.

Microsoft & Sony verkopen dus de console zelf met verlies maar maken dit weer goed door hun percentage op de games die ze verkocht worden voor hun consoles.

Nintendo wilt meteen consoles verkopen waar meteen winst op word gemaakt. Dat resulteerd in heel lage performance. Al helemaal omdat ze ook nog is de goedkoopste willen zijn.
De meeste mensen kopen ook helemaal niet zo heel veel games voor de Wii. Het is leuk als je volk hebt en de spelletjes van Nintendo zelf verkopen nog goed. Maar daar buiten? Ken niemand die bijvoorbeeld race games speelt op de Wii (ok met uitzondering van mario kart).

Echter met de hedendaagse mentaliteit van cross-platform is dit een probleem natuurlijk. Al helemaal als de nieuwe xbox en playstation er zullen zijn. Men wil met zo weinig mogelijk moeite alle platforms ondersteunen (kijk ook maar is naar alle slechte ports voor pc).

En men heeft een pijnlijke keuze gemaakt in mijn ogen om dan net voor een zwakke cpu te gaan. Men had veel beter een goedkopere gpu kunnen nemen en een betere cpu.
Waarom? Omdat een zwakkere gpu veel gemakkelijker op te lossen is. Neem de low graphics van de pc, gooi er nog extra lage textures in, sloop alle anti alias, shadows, lens flare en nog wat meer van dat eruit en de de Wii was performance gezien in staat om de game te draaien.

Bij de cpu is dat een pak lastiger omdat daar de game logica draait. Hoe vijanden zich gedragen of hoe een auto zich gedraagt op het wegdek. Maar ook de standaard dingen (hoeveel leven je nog hebt, of je de vijand geraakt hebt, en ga maar verder)
Daarin kan je niet zomaar de benodigde cpu cycles naar beneden halen zoals bij een gpu.

Dan zou je heel de basis engine moeten gaan aanpassen maar dat wil men niet, zo goedkoop mogelijk cross platform is het doel. En als de Wii U teveel aanpassing vraagt dan kan je gerust van zijn dat dit maar de eerste van velen zal zijn die niet gaan willen uitbrengen op de Wii U
Je hele verhaal is niets meer waard gezien al weken bekend is dat de Wii U met verlies verkocht wordt.
Dat was niet de enige kwaal waar ik van gehoord heb: Men was ook niet gecharmeerd van het powerblock wat bij de console komt (in plaats van een geÔntegreerde voeding) en het feit dat de controllers een vrij matige accu krijgen terwijl het er op lijkt dat er ruimte gemaakt was voor grotere accu's.
Dat is niet eens erop lijken, dat is gewoon voorbereid op. Misschien werden ze te warm ofzo?

Hoe meer berichten ik lees, hoe minder trek ik krijg in deze console. Nu is de Wii zelf ook een stofvanger, maar die heeft minder issues dan de WiiU. Is dat ding niet gewoon een jaar te vroeg uitgekomen?
6 jaar te laat eigenlijk. Van wat er op dit moment bekend is lijken de specs best veel op een 360/PS3 in plaats van een echte 'next-gen' console.
Groter accu wordt waarschijnlijk een optie cq melkkoe :)
Misschien dat er een grotere accu als accessoire bij gekocht kan worden... *ka-ching!!!*
Beetje smerige melkkoe, en de accu gaat zeker 1 jaar mee!
De Pro controller zou 80 uur mee moeten gaan, noem ik niet matig.
De nieuwste WII U heeft een bandbreedte dat lager ligt dan een console (Xbox 360) van meer dan 7 jaar oud! Of was Xbox 360 zijn tijd ver vooruit? Of hebben ze bij Nintendo liggen te slapen?

Vreemd allemaal, als je weet dat deze console minstens 7 jaar moet meegaan, tot 2020!
Dat haalt hij op deze manier nooit.

[Reactie gewijzigd door sokolum01 op 21 november 2012 14:46]

Nee hoor, ze hebben dit ws heel bewust zo ingeschaald, net zoals ze deden bij de Wii. Nintendo heeft het nog nooit van zijn pure power moeten hebben, maar van hun innovatieve ideeen.
Dat gaat blijkbaar niet veranderen met deze console, ondanks eerdere meldingen dat de Wii U zo'n 10x sterker zou zijn dan de huidige consoles (en meer van dat soort wilde verhalen).
Nintendo levert een console waarop ze inschatten dat ze al heel snel winst kunnen maken (console + 1 game = winst). Dat hij verder nu al verouderd is, boeit ze niet.
Nintendo heeft het nog nooit van zijn pure power moeten hebben
Eens, maar je wilt toch niet zeggen dat Xbox 360 vandaag pure power is! WII U had zeker de power van een Xbox 360 moeten hebben, lijkt mij zo. Ze zitten net aan 50% van wat Xbox 360 in huis heeft... en nog minder dan de PS3...
“360: 22.4 GB/s + eDRAM for framebuffer
PS3: 25.6 GB/s main memory BW + 22.4 GB/s graphics memory BW, no eDRAM”
http://www.nowgamer.com/f...unch_what_went_wrong.html

[Reactie gewijzigd door sokolum01 op 21 november 2012 14:58]

Ja, maar wat betekenen die stats nog als je ziet dat de graphics die uit de Wii U komen precies hetzelfde zo niet beter zijn dan wat er uit de 360 / PS3 komt?

Dat de Wii U de Xbox 720 / PS4 niet gaat verslaan lijkt me duidelijk, maar hij loopt prima mee met de huidige gen.
Probleem: Nintendo moet het hebben van de gimmick factor. Maar deze factor is ook het eerste dat mensen beu worden na x tijd.

Ze kunnen mee met de huidige games, maar als je ziet dat bijvoorbeeld de graphics lager zijn ( beste voorbeeld is die enorm lelijke & afleidende schaduwen ).

In vergelijking met MS / Sony, liggende de hoeveelheid verkocht games merkelijk lager. En idem met de aanbod. Hun grootste verkopers, zijn gewoon hun eigen games. Wat dan weer minder interesse voor 3th party ontwikkelaars betekend.

Neem dan erbij, dat we naar een tijd gaan, waarbij games meer & meer open zijn, met veel characters op scherm, physics, enz enz .. en als dan de CPU / bandbreedte op bespaard geweest is?

Op dit moment is de Wii U, niet dezelfde verkoop rage, als bij de Wii, omdat de cool factor weg is van de gimmick. De scherm controller is leuk, maar is niet van dezelfde "cool" factor zoals de motion bij de Wii.

Ik zeg niet dat hij slecht zal verkopen, maar het gaan niet dezelfde hoeveelheid consoles op de markt brengen zoals de Wii. En je zit ook met heel wat mensen, dat een Wii hebben, dat stof zit te verzamelen, omdat ze in de hype gevallen waren. Die mensen ga je geen 2de Wii zien kopen.

En waarom zouden de mensen een Wii U kopen? Als ze al een PS3/x360 hebben. Waarom nog een console met zoals je zegt, dezelfde grafische weergave? Het doelpubliek, is voor mensen dat de "Nintendo" games willen spelen.

Ik vrees een beetje, als je nu al developers tegen je hebt, en je enkel maar 3th party games port van de andere consoles. Dat er niet veel markt aandeel is. Zeker als het nog lang duurt eer hun eigen games uitkomen. Bij de Wii hebben ze gebruik kunnen maken van de hype ( dat enorm lang volgehouden heeft ), tot ze hun eigen games uitbrachten. Als die hype er niet is?
Idd de Wii was ook (volgens Tweakers) achterhaald bij de release ervan. Gezien dat de Wii van de vorige generatie de meest verkochte console is, geeft al aan dat de wereld er toch anders over dacht.
Sinds wanneer geeft de Sales van een product aan of het achterhaald is of niet?
De Wii is misschien de meest verkochte console, maar ik kan je garanderen dat het ook de console is die meest staat te verstoffen in de kast.

Mensen kochten de Wii voor de leuke partygames enzo, en leuk waren ze, maar na een paar maanden hadden de meeste mensen het er wel mee gehad.
Wat voor Nintendo eigenlijk van vrij weinig belang is. Waar het om gaat is uiteindelijk hoeveel software en hardware er verkocht wordt, niet hoeveel die software en hardware uiteindelijk gespeeld wordt.
Niet alleen is de attach ratio van de Wii degelijk te noemen (wel iets minder dan de 360 en PS3 maar het scheelt geloof ik niet veel meer dan 20%), maar met name de inkomsten voor Nintendo zijn stukken beter dan die van de concurrentie.

Waar Nintendo een cumulatief revenu heeft van 35 miljard dollar (waarvan 15 miljard in de laatste 5 jaar) heeft Sony Computer Entertainment bijna al haar winst weggegooid met de PS3 en ontwikkeling van de Vita (ze hebben nu nog zo'n 500 miljoen over) en Microsoft is nog steeds niet over de investeringen van de Xbox heen (een totaal verlies van zo'n 5 miljard).

http://www.gonintendo.com/?mode=viewstory&id=173571
Niet helemaal waar, dat Nintendo het nooit van de 'power' moest hebben van hun console. Ik kan me in de jaren '90 nog herinneren dat ze toen een marketingcampagne hadden die ging over de kracht van de N64. De slogan was iets van '32bit? Nee, dan wacht ik nog wel even', met een knipoog naar de PS die toen net uit was. Rekenkracht was toentertijd echt leading voor de BigN. Memories...

[Reactie gewijzigd door Frituurman op 21 november 2012 15:08]

Of de reclame slogans:

"Nintendo, now you're playing with power"
"Nintendo, now you're playing with power, super power!"
"Nintendo, now you're playing with power, portable power"

OT: De Metro ontwikkelaars staan nou niet bepaald bekend als de meest efficiente coders... de X360 versie liep prima, maar de PC versie slokte aardig wat recources.
Als contrast; Gearbox zegt weer dat Aliens: Colonial Marines op de Wii U de beste versie gaat worden, dus ik denk dat je met deze berichten van 4A Games met een korreltje zout moet nemen...
Waarschijnlijk hebben ontwikkelaars tijd nodig, ditzelfde speelde in een ander vorm ook bij de PS3, het was volgens de ontwikkelaars een lastig processor en moeilijk om ervoor te programmeren.

Ik geloof wel dat de WII U anders is, wellicht hardware matig trager maar een totaal andere user experience, het is voorbarig om nu al te zeggen dat het gedoemd is om te mislukken.
Het feit dat de CPU zo klein is, terwijl hij op 45nm gebakken wordt doet weinig hoop geven.

De PS3 was inderdaad zeker in het begin een hel om voor te programeren. Echter is nooit gezegd dat de PS3 een langzame CPU had. Alleen dat het heel lastig is om deze goed te benutten.

Het verhaal bij de WiiU is anders, daarvan wordt gezegd dat de CPU domweg niet krachtig genoeg is. In combinatie met de magere technische details die beschikbaar zijn kun je voorzichtig concluderen dat daar geen verandering in gaat komen door optimalisaties en dergelijke.
Nintendo staat toch echt al jaren niet meer voor "playing with power"!

De Wii is bijvoorbeeld ook minder krachtig dan de PS/2 of Xbox1, en moet het haast nog afleggen tegen de dreamcast. Houd niet in dat er geen leuke games op het platform gemaakt kunnen worden, want het gaat nog altijd om de spelervaring en niet om de specs.
Da's niet waar! De gamecube was al sterker dan de PS2 en xbox, de WII weer marginaal krachtiger dan de gamecube
Ik vind het persoonlijk raar dat dit nu naar boven komt. De console ligt al in de winkels en ik mag aannemen dat ontwikkelaars toch al even een exemplaar om te ontwikkelen hebben staan.
Ergens was het de console die mij als ex-pc gamer en huidig 360 gamer wel aansprak, maar na de eerste reviews van games en soortgelijke uitspraken van andere ontwikkelaars blijf ik nog even wachten de op opvolger de 360.

Het woord haastklus wil ik niet in de mond nemen, het lijkt er eigenlijk meer op dat Nintendo meer wilt dan dat het eigenlijk kan, of iig niet tegen elke of misschien wel de juiste prijs hun ideeen wilt uitwerken.

Het zal ergens ook wel loslopen, de games op de 360 zagen er eind 2005 ook niet uit zoals de games die nu uitkomen, Maar een CPU die het nu al moeilijk heeft dat beloofd weinig goeds.

[Reactie gewijzigd door nexhil op 21 november 2012 14:50]

Ontwikkelaars hadden inderdaad al eerder een devkit. Dat is ook waar 4A Games zijn ervaringen op baseert (zie bericht). Het is wel vreemd dat ze zich er nu pas over uitlaten.
Waarschijnlijk hadden ze een embargo: Je krijgt een devkit, maar mag er helemaal niks over zeggen in de media. Is vrij normaal.
Er zijn al genoeg developers die zich positief danwel negatief uitgelaten hebben over de WiiU de afgelopen maanden.
Dit is meer een gevalletje publiciteitsgeil. Daarnaast zeggen ze dat ze een versie voor de WiiU toch niet uitsluiten 8)7
Het lijkt meer op verkeerde keuze tav hardware. Klein en goedkoop, maar vervolgens slechte prestatie's. GPU is natuurlijk belangrijk, maar belangrijker dan de CPU ??? Lijkt me ook een verkeerde keuze.
Ik vind het persoonlijk raar dat dit nu naar boven komt.
Het is wel vreemd dat ze zich er nu pas over uitlaten.
Niet raar, NDA!
De ontwikkelaars mogen niets uitlaten voor de release, zo hoort dat! Maar ja, ze hoeven na de release niet hun mond te houden.

[Reactie gewijzigd door sokolum01 op 21 november 2012 14:57]

Maar ja, ze hoeven na de release niet hun mond te houden.
Wie zegt dat? In de NDA kan evengoed staan dat een developer *nooit* naar buiten mag treden met technische details over de Wii U.

Dat het na release een stuk moeilijker wordt om de deksel erop te houden, is wat anders...
Daarom staat er ook niks vermeld van specificaties. Dit mogen ze inderdaad niet vrijgeven.
In de homebrew wereld van nintendo apparaten wordt ook altijd, originele devkits geweerd. Omdat ze geen zin hebben in rechtzaken van Apple. Juist omdat ze hele strenge NDA's hebben wat betreft ontwikkelen voor hun apparaten.
Mijn eerdere voorspellingen lijken waarheid te worden:

Tot de nieuwe generatie Xbox en Playstation er is zullen 3rd-party ontwikkelaars hun games porten naar de Wii (Call of Duty, Batman, dat soort games) maar zodra de nieuwe generatie er is is dat in ťťn klap over omdat de Wii U zelfs nu al achterloopt wat betreft hardware. De meeste mensen die hun geld 'verspild' hebben met de Wii en teleurgesteld zijn in het games-aanbod zullen niet snel voor de Wii U gaan om diezelfde reden.
Als Apple langzame hardware in een mooi jasje steekt en zegt: de gebruikers ervaring is belangrijker dan de echte snelheid, dan juicht iedereen.
Als Nintendo langzame hardware in een mooi jasje steekt met hele nieuwe manieren van gamen, dan is het allemaal maar niks.
Weird
Niks weirds aan. Geen enkel Mac voelt traag aan en je kan nog zelf je eigen configuratie kiezen.

Daarbij is het een nogal rare vergelijking!
Mensen zijn bang voor vernieuwingen...
Ze zijn bang dat de nieuwe manier van gamen niet even leuk / leuker is.

Daarom is Apple zo geliefd. Je stapt van een iPhone 3S naar een iPhone 5 en hij
is alleen wat sneller omdat ze iOS al vanaf het begin hetzelfde houden :9
Die vlieger gaat natuurlijk niet helemaal op. Als mensen bang waren voor vernieuwingen, dan was de Wii niet de meestverkochte console van de huidige generatie. Hype of niet, iedereen sprong er in. :)
Bij Apple heb je keuze, traag , gemiddeld of gewoon snel.
Het mooie jasje er omheen blijft hetzelfde ongeacht de versie.
.
Deze Nintendo is gewoon nu al een epic fail,.
Hij is niet allen niet up2date maar ook gewoon duur.
Mario, zelda, starwing zullen allemaal weer super zijn maar dat verhaal blijft niet werken, tenzij Nintendo hoopt dat iedere Wii bezitter nu ook een WiiU in huis gaat halen.
Ik ga alvast de kat uit de boom kijken.

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 21 november 2012 15:18]

De Wii U is duur vergeleken met de huidige prijzen van de xbox / PS3, maar niet vergeleken met de release prijzen van die consoles. De duurste variant Wii U is 350 euro, de release prijs van de duurste xbox en PS3 was ~400 en ~600 euro.

Tegen de tijd dat de next gen consoles uitkomen zal de prijs van de Wii U wel weer gedaald zijn, dan krijg je dus hetzelfde verhaal als bij de originele Wii: een goedkope console, zonder grafische hoogstandjes, voor casual gamers.

(Ik had het liever ook anders gezien, maar het werkte de vorige keer prima voor Nintendo dus je kan het ze eigenlijk niet kwalijk nemen)
dan heb je wel maar 1 WiiU controller en laat die nu net niet goedkoop zijn.
Je zal dus moeten rekenen op 500§ voor een set.

Die Casual gamer koopt dan beter een PS3/XBox 360 meer games, goedkoper en performanter.

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 21 november 2012 17:21]

Dat kan je ook van de DualShock 3 controllers voor de Playstation 3 zeggen met een adviesprijs van 59,99.

Vergeet niet dat de Wii U niet gemaakt is om meer dan 1 GamePad per console te benutten. De overige spelers gebruiken Wii Remotes, en die zijn bij lange na niet zo duur als een GamePad zou zijn als deze los te koop zou zijn.
Meer preorders voor deze console dan voor de Wii, net 3 dagen uit en jij weet al dat het een epic fail is. Knap werk!
Als je nu een console maakt die minder krachtig is dan de vorige generatie van de concurrentie .
Nu nog een console uitbrengen met 8GB interne opslag ! Dat kun je toch niet menen
een 64Gb SSD heb je nu al voor 60§.
Je nintendo-ID/Avatar gekoppeld aan 1 device ook al niet meer van deze tijd ,, de concurrentie stopt al die gegevens reeds in de cloud...

In mijn ogen is het dan inderdaad nu reeds een epic fail.

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 21 november 2012 17:20]

Dat opslag probleem is niet zo erg met de Wii U:

"Er kan wel extern geheugen aan de Wii U gekoppeld worden. De console kan overweg met schijven tot aan 2TB. (...)"
bron:
http://tweakers.net/nieuw...an-opslagruimte-over.html
Op een van de persconferenties(weet niet zo gauw meer welke) werd er ook uitgelegd dat
"omdat iedereen in deze tijd wel ergens een USB stick of externe hardeschijf thuis heeft liggen, en om de kosten van de console laag te houden, wij het aan de gebruiker overlaten om de opslagruimte te vergroten,als hun dat willen."

In hetzelfde artikel wordt ook een argument voor jou genoemd:
"De console reserveert echter nog 4,2GB voor zaken als accountgegevens, waardoor er op bij de Basic versie slechts 3GB overblijft voor het installeren van software."
Dus ik begrijp je punt wel: je koopt iets van 300/350 euro en je wilt wel genoeg ruimte al hebben voor dingen zoals saves, Nintendo Shop dingen, etc.

Maar dan is er nog een argument van jou:
"Als je nu een console maakt die minder krachtig is dan de vorige generatie van de concurrentie"

Nintendo heeft ook een heel wat andere doelgroep, wat ook vaker gezegd is: o.a "casual gamers" , gezinnen en kinderen vallen onder die doelgroep.
Nou is ZombiU niet echt een kinderspel, maar je snapt vast wel wat ik bedoel.

On topic:

Wel jammer dat ze het nu ''in de ijskast gestopt" hebben: toen ik een paar maanden geleden een trailer zag van Last Light, stond er wel het Wii U logo bij in de credits. Gelukkig is er nog hoop dat ik hem ooit nog te zien krijg op de Wii U, aangezien ze de kans niet helemaal uitsluiten :P
Apple stop geen langzame dingen in een mooi jasje ze stope snelle dingen in een mooi jasje vragen vervolgens de hoofdprijs.
En een stuk wit plastic met klik knopen zijn niet echt een mooi jasje ;)

OT
Zoals ik in het andere nieuws bericht al zijn de gpu is vreselijk verouderd >2005
De powerpc architectuur is niet voor niks gedumpt prestatie/verbruik viel enorm tegen dus met een laag verbruik niet geoptimaliseerd en ook nog op 45nm betekent dat het of een lage clock heeft of extreem weinig kern.
Welke dev kit build hebben de ontwikkelaars gebruikt bij het bekijken van een mogelijke Metro game voor de Wii U? Volgens mij zijn de ontwikkelaars van Aliens: Colonial Marines juist aangegeven dat het heel fijn ontwikkelen is voor de Wii U en de game op dat platform het best zal zijn:

http://www.gamespot.com/n...st-looking-report-6378870

Denk dat het dus eerder een kwestie is van WILLEN dan KUNNEN.

[Reactie gewijzigd door Thrace Grumble op 21 november 2012 15:30]

Ik denk dat ze teveel ermee willen doen (je ziet met Metro 2033 daar heeft de GTX680 soms nog moeite mee) en dar hun engine niet helemaal top voor de Wii U is.
Wat verwacht je dan ? Dat studios die heftig hebben geÔnvesteerd (want ontwikkelen voor die dingen is niet goedkoop zelf voor je maar 1 regel code hebt geschreven) in devkits en bezig zijn aan games voor het platform, in alle eerlijkheid zullen praten over de tekortkomingen van het ding ?

Ja dat zal waarschijnlijk veel titels pushen. Ik heb nu geen opleiding marketing genoten, maar je ziet toch zelf het enorm zwakke punt in dat argument ?

Dus het is geen kwestie van willen of kunnen, het is een kwestie van geen persoonlijk belang te hebben in iets waardoor je vrij en open over de tekortkomingen kunt praten over het ding.

Daarentegen is het algemeen geweten (newsflash enkele maanden waren er al artikelen over) dat de WiiU een trage processor heeft en dat dit bij sommige games of opzetten problematisch is. Het kan perfect goed zijn dat dit voor Metro eerder geld dan Aliens: Colonial Marines... .

De devs van Warriors Orochi 3 hebben ook al laten weten dat de tekortkomingen qua CPU voor hun game een impact zal hebben.
"I expect that GPU focused games will benefit from smoother frame-rates and lower levels of screen-tear, but cross-platform titles highly dependent on CPU power could end up noticeably worse off."
http://www.eurogamer.net/...r-of-a-wii-u-launch-title

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 21 november 2012 17:38]

Zie niet in hoe verschillende merken geheugen problemen kunnen opleveren. Als alles binnen de specificaties valt, is er geen probleem toch?

Lijkt er meer op dat de studio vindt dat ze meer financiŽle hulp moeten krijgen dan iets anders :)
Net zoals verschillende merken DVD-drives niet voor problemen bij de 360 zouden zorgen? ;)

Ik heb al lang besloten geen consoles meer op de dag van release te halen. Je wordt altijd wel op een of andere manier flink benadeeld. Is het al niet een te hoge prijs, dan is het wel de hardware die in een later stadium toch op een of andere manier een (kleine) upgrade krijgt.

Ik moet nog maar zien of de Wii U uiteindelijk in huis komt, maar dat zal dan zeker nog een jaar duren.
In het artikel lees ik:

De chip is op 45nm gebakken en is vijf keer zo klein als de gpu. Blijkbaar was Nintendo van mening dat de gpu veel belangrijker zou zijn dan de cpu.

Net zoals tweakers.net zelf in bijna iedere cpu/apu review :).

Dus beetje jammer T.net... iets met een pot en een ketel...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Tablets Nokia Lumia 930 Nokia Lumia Smartphones Laptops Sony Apple Games Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013