De overheid zal volgend jaar een tijdelijke thuiskopieheffing van 5 euro op elke nieuwe pc en laptop invoeren. Ook smartphones met meer dan 16GB en tablets met meer dan 8GB krijgen een heffing van 5 euro. Av-apparatuur krijgt een thuiskopieheffing van maximaal 2 euro, terwijl voor optische media 3 eurocent betaald moet worden.
Dat heeft staatssecretaris Teeven bekendgemaakt. De thuiskopieheffing gaat gelden voor diverse apparaten en media. Zo zal in 2013 voor elke nieuwe pc of laptop een vast heffingsbedrag van 5 euro gaan gelden, ongeacht de geboden opslagcapaciteit. Een tablet met minder dan 8GB aan opslag krijgt een heffing van 2,50 euro, daarboven dient 5 euro betaald te worden. Voor smartphones ligt deze grens op 16GB. Voor settopboxen en pvr's met meer dan 160GB dient eveneens 5 euro aan thuiskopieheffing betaald te worden, terwijl een externe hd-drive ongeacht de capaciteit een heffing van 1 euro krijgt.
Teeven stelt dat de thuiskopieheffing een jaar zal gelden. Verder zal de heffing op minidisks en analoge video- en audiocassettes geheel verdwijnen omdat deze opslagmedia nauwelijk nog verkocht worden.
De staatssecretaris, eerder voorstander voor afschaffing van de regeling, zegt de heffing noodgedwongen te moeten invoeren in afwachting van nieuwe wetgeving. Daarin moet een nieuw systeem ingevoerd worden waarbij de huidige stand van zaken in de consumentenelektronica wordt meegenomen.
Volgens Teeven zal de regeling gaan gelden voor circa 250 fabrikanten en importeurs. Zij moeten aan Stichting de Thuiskopie informatie doorgeven hoeveel apparaten zij hebben geïmporteerd of verkocht. Dezelfde plicht is er voor verkopers. Teeven schrijft dat het in de meeste gevallen gaat om internationaal opererende bedrijven die in andere landen al te maken zouden hebben met vergelijkbare heffingen en informatieverplichtingen.
De staatssecretaris stelt verder dat het bedrijfsleven, dat ageerde tegen de thuiskopieheffing, nauwelijks gebruik heeft gemaakt van inspraakmogelijkheden in het zogenaamde SONT-overleg. Binnen SONT zijn de tarieven voor de heffing bepaald. Teeven roept de partijen op om nog voor 1 januari 2013 nadere afspraken te maken over de invoering van de nieuwe heffingen en het kabinet daar in december over te informeren.
| Producten waar heffing op betreffing heeft | Opslagcapaciteit | Heffingsbedrag |
|---|---|---|
| Cd-r | € 0,03 | |
| Dvd | € 0,03 | |
| Externe hdd | € 1,00 | |
| Audio-/videospeler | ≤ 2 GB | € 1,00 |
| > 2 GB | € 2,00 | |
| Hdd-recorder/settopbox | ≤ 160 GB | € 2,50 |
| > 160 GB | € 5,00 | |
| Telefoon met muziekspeler/smartphone | < 16 GB | € 2,50 |
| ≥ 16 GB | € 5,00 | |
| Tablet | ≤ 8 GB | € 2,50 |
| > 8 GB | € 5,00 | |
| Pc/laptop | € 5,00 |
[Reactie gewijzigd door Kokswijk op donderdag 25 oktober 2012 11:05]
Mislopen van inkomsten zou je kunnen relateren aan schade leiden. Als ik een CD kopieer voor in de auto, dan heb ik die CD niet 2 keer gekocht, dus ik heb x euro minder uitgegeven aan de betreffende artiest.Hoe leid een auteur dan schade aan het feit dat je "voor eigen gebruik" kopieert?
Die heffing betaal je al: je betaalt toch voor een abonnement? Verder "betaal" je door reclame te kijken.Straks gaan ze nog heffen op mijn Televisie, omdat ik mogelijk op een tweede plek in het huis ook TV kijk.
[Reactie gewijzigd door the_shadow op donderdag 25 oktober 2012 11:11]
[Reactie gewijzigd door SPT op donderdag 25 oktober 2012 19:05]
[Reactie gewijzigd door Titusvh op donderdag 25 oktober 2012 12:40]
Tja, het is crisis he. Mensen kopen minder muziek en films en de mensen die bij de inningsorganisaties werken moeten ook betaald worden. Gezien de verkozen politici te mak zijn, laten zij toe dat een niet door het volk verkozen derde partij ontransparante belastingen mag innen. De kiezer heeft praktisch geen controle op die derde partij.Die thuiskopieheffing is overbodig, gewoon extra inkomsten.
Dit is niet waar en is iets waar veel mensen zich in vergissen.En tpb heeft helemaal niets met een thuiskopie te maken omdat de wet op de thuiskopie bedoeld is voor een kopie van iets dat je in huis hebt. En de meeste mensen gebruiken TPB om materiaal te downloaden dat ze nog niet in huis hebben.
Daar betaal je in veel gevallen helemaal niets mee. Kijken levert vaak geen geld op.Verder "betaal" je door reclame te kijken.
[Reactie gewijzigd door burgt op donderdag 25 oktober 2012 11:20]
[Reactie gewijzigd door bvanaerde op vrijdag 26 oktober 2012 14:56]
maw niet seeden maar leechenJe mag een kopie maken voor eigen gebruik, maar je mag geen content delen
[Reactie gewijzigd door hardwareaddict op donderdag 25 oktober 2012 11:14]
Er is genoeg software legaal (en zelfs gratis) te downloaden, dus minimaal nuanceren aub.Software kopiëren of downloaden is en blijft gewoon illegaal.
Nee, het gaat hier om een kopie van eender wie!Het gaat hier om een kopie van materiaal dat je al legaal hebt gekocht.
[Reactie gewijzigd door Sfynx op donderdag 25 oktober 2012 13:38]
TPB verspreid geen content!Versprijding zoals dat m.b.v. TPB gebeurd is wel degelijk illegaal.
[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op donderdag 25 oktober 2012 11:49]
[Reactie gewijzigd door rhk22463 op donderdag 25 oktober 2012 20:03]
[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op donderdag 25 oktober 2012 11:05]
Ik mag van Apple mijn aankopen op meerdere apparaten zetten, sterker nog, ik kan ze gewoon opnieuw van hun servers downloaden op andere apparaten. Dit zijn originelen onder licentie, geen kopieën. Voor Spotify geldt hetzelfde.Het gaat niet alleen om de gratis muziek. Het gaat ook om een betaalde download welke je van je pc naar je laptop of telefoon kopieert. Je hebt dan het werk immers dan tweemaal.
[Reactie gewijzigd door Sfynx op donderdag 25 oktober 2012 13:46]
Voor sommige mensen is het principe belangrijker dan het feit dat het maar 5 euro is. Daar gaat het niet om, als de regeling niet deugt. Je kan je toch niet een beetje laten oplichten omdat het toch maar om een klein bedrag gaat?Voor die paar euro's verschil koop jij geen elektronica meer in Nederland? Wat is 5 euro op een PC nou? Dat stelt toch niks voor.
Ik ben het ook niet eens met deze regeling maar het bedrag is heel klein, stoppen met het kopen van elektronica is niet de oplossing.
Kopen vanuit het buitenland is vaak ook nog eens duurder.
[Reactie gewijzigd door durian op donderdag 25 oktober 2012 11:26]
Maar je hebt er echt de regering niet mee door in het buitenland te kopen. Wat hebben de (web)winkeliers in Nederland misdaan dat ze omzet mislopen door principiële Nederlanders?[...]
Voor sommige mensen is het principe belangrijker dan het feit dat het maar 5 euro is. Daar gaat het niet om, als de regeling niet deugt. Je kan je toch niet een beetje laten oplichten omdat het toch maar om een klein bedrag gaat?
[Reactie gewijzigd door Cafe Del Mar op donderdag 25 oktober 2012 11:27]
Dat kan heel goed en gebeurt elke dag. Bijvoorbeeld: Parkeren met een tarief voor "elk aangevangen uur" alsof een apparaat dat de tijd op de seconde op je bonnetje kan printen niet een tarief kan berekenen per seconde of minuut. Soms moet je de kleine principes laten varen voor je geestelijke rust. Soms is het slimmer om voor het grote goed te kiezen, de thuiskopie kan pas verdwijnen als er een totaal download verbod is.Je kan je toch niet een beetje laten oplichten omdat het toch maar om een klein bedrag gaat?
Ik vindt een euro extra op een USB stick anders best een hoog percentage. (En dan neem ik aan dat een USB stick onder "Externe HDD Drive" valt.)Ik ben het ook niet eens met deze regeling maar het bedrag is heel klein, stoppen met het kopen van elektronica is niet de oplossing.
Conform het advies van de SONT blijven ook geheugenkaarten, USB-sticks en spelcomputers met ingebouwde harde schijf buiten de regeling vanwege het lage percentage heffingsplichtig gebruik ten opzichte van de capaciteit (<10%) en de lage potentiële opbrengst.
[Reactie gewijzigd door ADQ op donderdag 25 oktober 2012 12:41]
wil je vanaf nu 20 euro van je salaris aan mij overmaken ? dat stelt waarschijnlijk ook percentueel niet veel voor op je salarisVoor die paar euro's verschil koop jij geen elektronica meer in Nederland? Wat is 5 euro op een PC nou? Dat stelt toch niks voor.
[Reactie gewijzigd door NoxiuZ op donderdag 25 oktober 2012 15:24]
[Dat het niks voorstelt houdt niet in dat we het maar gratis uit hoeven delen! Maar goed ik zal als je wilt mijn reknr wel even pm'en kan je 5 euro overmaken, maakt jouw toch niet uit, toch?Voor die paar euro's verschil koop jij geen elektronica meer in Nederland? Wat is 5 euro op een PC nou? Dat stelt toch niks voor.
Hoe klein het bedrag ook is ik ga niet betalen voor iets waar ze me zonder enige grond van beschuldigen.Ik ben het ook niet eens met deze regeling maar het bedrag is heel klein, stoppen met het kopen van elektronica is niet de oplossing.
Boeiend zoals je al kan lezen is het meer een princiepe kwestie en niet 'ik heb geen 5 euro' kwestieKopen vanuit het buitenland is vaak ook nog eens duurder.
[Reactie gewijzigd door ReneX op donderdag 25 oktober 2012 11:47]
Ja, om dan volgend jaar gewoon weer die nieuwe telefoon of harddisk aan te schaffen.Op deze manier zal ik nooit meer electronica in Nederland aanschaffen. Hopelijk denken er meer mensen zo over, er was onlangs nog een artikel dat steeds meer mensen over het internet aankopen doen uit het buitenland .
[Reactie gewijzigd door Cergorach op donderdag 25 oktober 2012 11:50]
Heel slim! In dat geval ben je namelijk zelf verantwoordelijk voor het afdragen van deze heffing en kan de FIOD bij je langs komen...Op deze manier zal ik nooit meer electronica in Nederland aanschaffen. Hopelijk denken er meer mensen zo over, er was onlangs nog een artikel dat steeds meer mensen over het internet aankopen doen uit het buitenland .
Voor persoonlijk gebruik hoef je in je eigen land geen heffingen of belasting te betalen over goederen die je in een ander EU land koopt. Anders zou de FIOD ook langs kunnen komen als je een paar flessen drank of een slof sigaretten in het buitenland koopt en mee terug neemt, of als je je tank nog even goed vol gooit voordat je de grens over gaat.[...]
Heel slim! In dat geval ben je namelijk zelf verantwoordelijk voor het afdragen van deze heffing en kan de FIOD bij je langs komen...
[Reactie gewijzigd door Sfynx op donderdag 25 oktober 2012 14:18]
Je betaalt om voor eigen gebruik een kopie mogen maken, niet om content te delen, dat mag nog steeds niet. Dus ja, gooi TPB maar open, maar alleen als iedereen z'n torrent client instelt zodat er niet ge-upload wordt en er geen software gedownload kan wordenMooi, en nu als de sodemieter TPB weer vrijgeven want daar gaan we dus voor betalen.
[Reactie gewijzigd door the_shadow op donderdag 25 oktober 2012 11:01]
Mooi systeem he.Je mag een kopie maken voor eigen gebruik, maar niemand mag jou een bron aanleveren zodat je dit kopie kunt maken? Juist ja.
Overeenkomstig het advies van de SONT worden telefoons zonder de mogelijkheid tot plaatsing van een externe geheugenkaart (zgn. sd-kaart) en zonder intern geheugen buiten de regeling gehouden.
Ik denk dat sony binnenkort zijn eigen formaat, waar het juist net een beetje mee gestopt was, weer gaat herintroduceren... (zgn. sd-kaart) ...
[...]
[Reactie gewijzigd door jip_86 op donderdag 25 oktober 2012 11:28]
[Reactie gewijzigd door KoekjevanLU op donderdag 25 oktober 2012 11:22]
Je weet dat de Thuiskopieheffing 0.0 te maken heeft met Brein he? Brein is een vertegenwoordiger van copyright hebbers die overtreders op het matje wil roepen. Thuiskopieheffing is juist zodat we voor eigen gebruik een kopie mogen maken. Delen is nog steeds niet toegestaan, iets waar Brein zich op richt.Inderdaad, ik hoop dan ook niet dat dit betekend dat BREIN nog meer geld heeft om alle (legale) DVD's en Blu-Rays vol te spammen met nóg langere niet-skipbare reclameboodschappen en andere content dat je legale DVD's en Blu-Rays aan moet schaffen.
[Reactie gewijzigd door TRG op donderdag 25 oktober 2012 11:00]
[Reactie gewijzigd door 2_05 op donderdag 25 oktober 2012 19:08]
[Reactie gewijzigd door Haas_nl op donderdag 25 oktober 2012 14:16]
Dat recht heb je al, dat staat in de (al behoorlijk oude) auteurswet.De heffing is geen vergoeding voor illegale downloads maar geef je het recht om een kopie te maken van rechtdragendmateriaal wat je op legale wijze in het bezit hebt.
[Reactie gewijzigd door skoozie op donderdag 25 oktober 2012 13:12]
[Reactie gewijzigd door SolitaryGround op donderdag 25 oktober 2012 12:13]
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Asus Samsung Mobiele telefoons Laptops Apple Sony Games Microsoft Consoles Microsoft Xbox One
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True