Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 97, views: 26.189 •
Submitter: cheeks

Electronic Arts gaat de mmog Star Wars: The Old Republic gratis speelbaar maken. Vanaf november kunnen spelers kiezen of ze tegen betaling alle opties willen benutten of kunnen leven met de beperkingen van de gratis variant.

In een telefoongesprek met investeerders moest Frank Gibeau, hoofd van de verschillende labels die Electronic Arts voert, toegeven dat het aantal betalende spelers van Star Wars: The Old Republic tot onder een miljoen is gezakt . Hoeveel spelers er over zijn wilde Gibeau niet bekendmaken, maar het is 'ruim meer dan een half miljoen,' stelde hij. De daling zal het voor EA makkelijk gemaakt hebben om voor een free to play-model te kiezen voor de mmog. Gibeau liet eerder los dat er 2 miljoen exemplaren verkocht zijn van de game. In maart maakte de uitgever bekend dat er 1,7 miljoen spelers betalen voor de game. Dat aantal was in mei echter al gezakt tot 1,3 miljoen betalende spelers.

EA gaat SW:TOR vanaf november gratis aanbieden. De gratis variant wordt aangeboden naast de huidige betaalde variant. Spelers die voor de gratis variant kiezen krijgen bepaalde restricties opgelegd. Zo zijn wel alle classes beschikbaar, maar niet alle rassen. Verder mogen spelers die geen abonnement betalen aan minder Warzones, Flashpoints en Space Missions meedoen. Spelers zonder abonnement mogen niet deelnemen aan de grootschalige Operations; daarnaast kunnen ze minder virtuele voorwerpen te koop aanbieden op de veiling van het spel. Verder krijgen betalende spelers voorrang bij het inloggen op de servers van de game. Spelers zonder abonnement kunnen wel doorgroeien tot level 50, het hoogst haalbare in het spel. Daarmee is ook het verhaal dat bij elke klasse hoort uit te spelen.

Als voorbode van de free to play-optie zal EA in augustus de aanschafprijs van de game al verlagen tot 15 dollar. EA besloot in juli al om de eerste 15 levels van de game gratis speelbaar te maken.

Verschil tussen gratis en betaald spelen in SW:TOR

Reacties (97)

SW:TOR volgt WOW met dit concept. Maar dan in iets korter tijdsbestek. Zou me niets verbazen als dit de nieuwe manier van betalen wordt bij aankomende MMORPGs
Raakt het genre misschien wat uitgemolken?

[Reactie gewijzigd door Bartjeuhz op 1 augustus 2012 13:16]

Hoe volgt SWTOR WoW? WoW is (nog) niet f2p zover ik weet en ik verwacht ook niet dat dat snel zal gebeuren.
in ieder geval met het gratis spelen van de eerste 20 levels om nieuwe spelers te paaien
Dat had SWTOR sinds kort ook. Je kunt nu bij SWTOR ook gratis spelen t/m level 15 daarna moet je gaan betalen. Blijkbaar nog niet genoeg effect in gezien waardoor ze nu gaan uitbreiden dat je t/m 50 gratis kan spelen het max. level.
Er is een groot verschil met WoW, in WoW kan je als ik het goed heb maar tot level 60 komen (vergelijkbaar als nu level 20 bij swtor), verschil is alleen bij WoW is het puur gedaan om klanten te trekken.

Net zo als als vroeger met shareware games als Wolfstein en Duke Nukem, waar je het eerste level gratis kon spellen, en als je veder wilde je moest betalen.

Want hoewel het leuk is om voor de eerste keer te levelen naar level 60, gaat dat het gauw gaat vervelen als je ziet dat iedereen veder gaat, en jij niet veder kan.

Blijkbaar is swtor niet aantrekkelijk genoeg voor mensen om door te blijven gaan.

[Reactie gewijzigd door player-x op 1 augustus 2012 15:13]

Wow, jij loopt achter, pak em beet een jaartje of 5 / 6. In WoW kan je naar de 85 en de Starter Edition gaat maar tot level 20. Waarom hebben ze die opgetrokken van 10 naar 20? Simpelweg omdat je binnen een mum van tijd van 1 naar 10 bent gegaan én omdat je op level 20 ook leuk een mount kan kopen. Dat gaat je niet veel langer tijd kosten, maar je kan wel wat sneller door de wereld rennen.
Nadat je met je pay account naar de 85 geleveled hebt is er meer dan genoeg te doen om je bezig te houden. Dat ga je in SWTOR niet redden. Ik heb beide games en SWTOR is al maanden van de PC af. Sterker nog, ik heb niet eens de motivatie gehad om een karakter te cappen. Ik sta er niet raar van te kijken dat ie FTP is geworden, net als LotRO en Conan.
WoW heeft een nog veel te grote playerbase om uberhaupt ook maar goedkoper te worden. WoW FTP? I don't think so.
volgt WOW?

WoW heeft naast tot level 15 geen free to play model. En dit model wat wow en Rift beiden al gebruiken had SWTOR ook al. Maar kijkende na hoe snel dit gaat gebeuren is het al een hele tijd in ontwikkeling bij BW.

BW volgt DCUO met dit model. Bijna een exacte copy van hun model, persoonlijk heb ik liever een cash shop dan alles zo gelimiteerd .

DCUO: http://www.dcuniverseonline.com/free/
SW:TOR: http://www.swtor.com/free/features

[Reactie gewijzigd door schipperz op 1 augustus 2012 13:21]

De enige reden waarom ze dit doen is omdat de game zo erg tegen valt dat ze iets moeten doen om klanten te trekken, gratis speelbaar maken is dan een van slimste dingen die ze kunnen doen
Ik weet niet of de game tegenvalt. Mensen houden niet van verandering dus het is nog steeds erg moeilijk om leden van WoW af te snoepen, maar volgens mij loopt de hele MMO playerbase gewoon achteruit. De game is niet slecht, verre van maar er zijn niet veel spelers die elke week het zelfde willen doen.

Ik speel de game sinds release en heb paar weken geleden de hoogste operation (raid) op het moeilijkst neer, sindsdien eigenlijk niets meer in de game gedaan omdat er geen uitdaging meer is. Ik denk dat dat met alle MMO's wel zo is.
Oftewel een vrijpas om het aanbieden van content in te perken.

Jammer. Maar dit zat er wel aan te komen.
Ik zag juist in een trailer dat ze hierdoor sneller contentpatches zouden kunnen uitbrengen.
Hoe kunnen ze hier sneller content patches door uitbrengen?

Na launch werd vrij snel een gedeelte van het team naar andere projecten verhuist/ontslagen (bron).

Daarna na opnieuw tegevenallende cijfers zijn er begin jullie nog meer medewerkers van het team af gehaald.

Oftewel het development team wordt steeds kleiner. Dit houdt in dat er minder snel ontwikkeld kan worden + minder snel content aangeboden kan worden.

Aangezien dat er een level cap op deze game zit betekend dit dat ze end game content bij moeten blijven vullen om er voor te zorgen dat mensen zich niet gaan vervelen. Met een steeds kleiner team wordt dit veel lastiger.
Ja een free to play concept zal wellicht meer players naar het spel trekken, ze maken naar mijn mening echter een grote fout:
De devs zullen behoorlijk wat tijd moeten steken in free to play concept (om het programmeertechnisch te laten werken). Wederom minder tijd voor (beloofde?) content updates. Deze worden weer uitgesteld (geen 2012?) waardoor bestaande speler meer af gaan haken. Ze zullen natuurlijk wel nieuwe players krijgen, maar dit zullen waarschijnlijk mensen zijn die:
1. De game hebben gekocht en willen kijken of er nieuwe content is (niet dus)
2. Spelers die normaal geen geld eraan uit geven dus nu ook geen premium zullen kopen.

Het resultaat, gok ik, zal zijn dat ze nog minder inkomsten krijgen. Hierdoor zal er nog minder content zal komen en zal uiteindelijk deze game een nog grotere flop worden.
Dat hoeft natuurlijk helemaal niet het geval te zijn, DDO en LoTRO bestaan nu nog steeds omdat ze F2P zijn gegaan. En ze worden nog regelmatig behoorlijk uitgebreid. Nu is het natuurlijk wel zo dat Turbine (maker van DDO en LoTRO een ander F2P model hanteert waardoor het makkelijker is om geld uit te geven aan de MMOs...
de geruchten gingen al langer dus niet echt schrikbarend.
Jammer dat er nog niet precies staat wat het verschil is er staat alleen limited acces maar ben wel benieuwd hoeveel de gratis editie misloopt.
Nee, dat dus niet. Lees eerst eens hun FAQ voor je post.

Je progressie wordt geremd als je free speelt omdat je minder instances kan runnen en geen raids. Als je betaalt gaat die beperking weg, maar je zal even veel moeite in het verkrijgen van je gear voor progressie moeten steken.

Betalen maakt je niet sterker, het geeft je allen de mogelijkheid om sterker te worden.

Pay to Win wordt toch echt gebruikt als je gear voor echt geld kan kopen om je sterker te maken.
Ja, klopt, dat was bij Lord of the Rings Online ook het geval en dat is langzaamaan richting P2W aan het verschuiven en het lijkt er op dat praktisch elke MMO naar de model toe gaat;

En wanneer is iets P2W?
Pas als je items kunt kopen die beter zijn dan wat ingame te verkrijgen is?
[...]

En wanneer is iets P2W?
Pas als je items kunt kopen die beter zijn dan wat ingame te verkrijgen is?
Ik zou zeggen van wel. Wat je veel ziet bij mobile games is dat als je een bedrag betaald, je sneller upgrades krijgt, sneller levels kan unlocken etc. Echter: als je niet betaald kan dat ook nog steeds, maar kost het wat meer tijd en moeite. Ik hoop dat dat hier ook het geval wordt.

Van P2W is in mijn ogen pas sprake als het onmogelijk is om als niet betalende speler op gelijk niveau te komen als een wel betalende speler, ongeacht de hoeveelheid tijd en moeite die je er in steekt.
Inderdaad.. Tijd is geld, maar dat begrijpen de meer jeugdige mede-spelers niet altijd.
nou nou, wel een beetje correct lezen wat er staat voor je de standaard zin gaat blaten dat het Pay-to-win is...
Had hierover al gelezen via een comic die ik volg (en ook wel toepasselijk is hiervoor):

http://gucomics.com/comic/?cdate=20120731

Dit kan er wel voor zorgen dat ik afentoe weer eens ga kijken. Account staat al een tijdje frozen.
Dit zal mij niet terug brengen in SWTOR. De kosten zijn niet de reden dat ik ben gestopt. Als je spelers van WoW weg wil lokken dan zal je user experience minstens vergelijkbaar moeten zijn.

De graphics zaten tot de vorige patch (later speelde ik niet) vol met clipping errors.
De UI is een gedrocht met beperkte customization. En dat wat je juist wil customizen kan niet.
Healen is een challenge voornamelijk door de waardeloze UI, met een fatsoenlijke UI zou het naar mijn inschatting te makkelijk worden. Dat is niet de manier om spelers te trekken.
Ability lag is een hele tijd een issue geweest. Daarmee had je vandaag de dag niet mogen releasen (en ja zo denk ik ook over Diablo 3).

Kortom leuke poging, maar niet goed genoeg.
De gameplay was enigzins ook vergelijkend. Ik speel met een Razer Nostromo en ik hoefde geen enkele keybinding te veranderen voor beide games. Inderdaad, zoals je zegt, het is niet het maandelijkse bedrag die deze game gekilled heeft.
In het begin (eerste 20 levels) vond ik de quests een heel stuk mooier dan in WoW, maar na een tijdje was ik het wel zat om weer iemands familielid te redden of een familienaam te zuiveren van blaam. Ik heb 2 of 3 karakters geprobeerd, allen niet verder dan 29 gekomen. Het was gewoon te saai. Dit was in de eerste paar maanden van de game waar de community nog het grootst was. De populatie op de server liep heel snel achteruit en je was al heel snel aan het solo gamen. Leek niets op een MMO.
No playerbase = no game
Ik heb het vanaf de launch ongeveer 2 maanden gespeeld. Na die twee maanden was voor mij de lol er wel af. WoW speel ik daar in tegen ook al sinds de launch maar ik blijf het leuk vinden. Er is toch iets aan WoW wat me aan blijft trekken wat ik mis bij andere MMO's.
En dat is waarschijnlijk de kwaliteit; het complete plaatje. Alles in WoW is goed uitgedacht en uitgewerkt, van de mechanics tot de interface. Het model van WoW met de hotkey-gameplay en de statische quests is dan wel zwaar aan vernieuwing toe, maar WoW is en blijft de ultieme implementatie van dat "soort" MMO. Alle kopieën ervan hebben gefaald, omdat WoW eerder begon en de verwachtingen voor andere MMO's enorm heeft verhoogd. En pas nu komen ontwikkelaars tot de conclusie dat ze beter een eigen draai aan het genre kunnen geven. Als je in exact dezelfde arena gaat zitten als WoW, dan moet je die kwaliteit overtreffen en dat kost honderden miljoenen euro's + de meest getalenteerde mensen in de industrie. Zelfs SW:TOR is het dus niet gelukt.
Het punt waar naar mijn heel veel spelers bij SWTOR zijn afgehaakt inclusief mijzelf is het feit dat het spel gewoon SP is met wat MP elementen erin. Het voelt totaal niet als een MMO maar een SP waar je maandelijks voor moet dokken en dat gaat mij te ver. Daarnaast is er tot nu toe nou niet echt veel bijgevoegd aan het spel.
Ze hadden ook veel beter een goede nieuwe KOTOR sp game kunnen maken. Wie zit hier nou op te wachten...inderdaad niemand. De mensen die van dit soort games houden spelen al WoW en dat is schijnbaar beter. De mensen die van KOTOR houden willen een goede SP game en hoeven deze zooi niet.

Eeuwig zonde.
Is dat dan net zoals Lord of the Rings Online dan ongeveer? Alhoewel de beperkingen anders ingedeeld zijn. Maar het principe is hetzelfde toch?
Ik vind de eerste nog de meest mysterieuze:

"Players can play their full class stories from levels 1 to 50."

Nu is het in SWTOR zo dat er een main storyline is, die dus volledig speelbaar zal zijn zonder te betalen. Er zijn echter ook side quests die niet met deze storyline te maken hebben. Ik vraag me af of deze side quests, die weliswaar weinig verhaal bieden maar wel experience en rewards, ook voor gratis spelers beschikbaar zullen zijn.
Het lijkt me logisch als gewoon alle missies / quest aanwezig zijn voor gratis spelers

Alleen de leuke extra's buiten het levelen om lijkt gelimiteerd te zijn (en dat zijn vaak juist de dingen die er voor zorgen dat een MMO niet te snel saai word)
Wederom dus een maker die erachter komt dat de markt ernstig verzadigd is. Er zijn op dit moment tonnen MMORPGs, waarvan het merendeel als 'betaald' gestart is en nu naar 'gratis+' switcht. Waarom? Omdat als mensen ergens voor moeten betalen, ze wel 2x nadenken voor ze weer een maand bijbetalen. Zeker als de wereldpopulatie flink daalt (waardoor het spel mogelijk minder leuk wordt) gaat het aantal mensen dat wil betalen nog harder omlaag, waardoor je een keurige spiraal omlaag krijgt.

So far weet ik maar 1 spel dat inderdaad de 10-euro per maand weet te handhaven over de loop der jaren, en dat is WoW. Da's a. omdat ze een van de eersten waren en mensen eerst verslaafd kregen voor ze concurrentie hadden, en b. omdat ze de boel blijven updaten.
Het is namelijk nogal wat om 100+ euro op jaarbasis te moeten betalen voor een spel, en er dan aanschafkosten bij te krijgen van losse delen. Als je dan elders voor eenmalig 40 euro terechtkunt is dat een hele aantrekkelijke optie.

(Guild Wars in plaats van WoW heeft me rustig 700 euro bespaard gok ik zo... ;) )
Ja op jaarbasis rekenen is ook een beetje mierenneukerij imo. 13 euro per maand. dat is helemaal niets voor iemand met de kleinste bijbaan etc, daar staat wel tegenover dat het zijn geld waard moet zijn, dit vond ik van WoW wel maar van SW:TOR zeker niet.
Nee, juist op jaarbasis rekenen is een goed idee. Ik weet dat veel mensen een spelletje 3 maanden leuk vinden en daarna aan de kant smijten, maar zelfs dan heb je 2x zoveel betaald voor een subscription-spel als voor een normale game. Hoe langer je speelt hoe meer het verschil wordt.

(tuurlijk is een tientje per maand niet absurd veel, maar ik heb meer hobbies... )
Ik weet nog dat toen ik WoW speelde, ik zoveel geld uitspaarde omdat ik niets anders meer deed in die tijd. Dus ik denk dat je best voor jezelf de afrekening maakt hoeveel betaal ik per uur dat ik speel, ipv hoeveel betaal ik totaal...

Denk dat WoW zowat het goedkoopste entertainment is geweest wat ik ooit gehad heb. :)
oke dat is ook weer een uiterste. maar als je het vergelijkt met andere dingen in het level: 1 avondje uitgaan == 3 maanden wow sub.
niet alleen WOW hoor maar bv ook gewoon andere spellen. De meeste spellen speel je 10- 20 uur en dan is het wel afgelopen. Met WoW had ik gewoon een dikke 1000 uur geklokt en dan is het spel wel degelijk heel goedkoop.
dat denk ik idd ook. merendeel koopt meer spellen in een jaar tijd dan dat een jaar sucsribe kost per jaar bij wow. jaar abo bij wow kost volgens mij amper 11¤ per maand. x 12 = pak m beet 135¤. hoeveel mensen kopen niet 5 spellen in de winkel bij release in 1 jaar die gemiddeld 45¤ kost? dan kom je volgens mij toch een heel stukje hoger uit als een mmo waar je (bijna) al je vrije tijd in besteed..
Hehe :) , heel herkenbaar. Voor mij gold hetzelfde. Goeie oude tijd :P
Ik denk zelf dat hij bedoelt dat hij geen andere spellen speelde dan WoW. In plaats van echt niks anders doen dan WoW. En wat jij zonde vindt, hoeft voor een ander echt niet zo te zijn. Een enkele keer uitgaan in de maand kost al gauw meer dan een maandelijks MMO abonnement en er zijn een hoop van dat soort mensen die ik ook het liefst niet zou 'aantreffen in de nacht'. Dus wat dat betreft slaat je argumentatie kant noch wal. ;)
Ik denk dat de markt niet zo zeer verzadigd is, hij is zeker vol, maar dat is de MMO wereld toch altijd geweest. Nee, het probleem is dat mensen niet meer allemaal bereid zijn om ¤120-¤180 per jaar, plus originele game aanschaf, plus uitbreidingen neer te leggen voor een MMO, terwijl je voor 1-2 jaar oude top games tussen de ¤5 en de ¤10 neerlegt. Natuurlijk niet te spreken over het feit dat je ze kan spelen wanneer je wilt.

Er is een enorm aanbod aan F2P games, waarbij je makkelijk kunt proeven of je het spel leuk vind en je altijd kan bepalen wanneer en hoeveel je aan een game uitgeeft.

WoW jaren geleden een keer een maand geprobeerd, toen overgestapt op EVE Online, later met de eerste uitbreiding op WoW nog een maandje geprobeerd, daarna nooit meer naar gekeken. Lang EVE gespeeld, eerste 2-3 jaar voor betaald, daarna 3-4 jaar 'gratis' gespeeld (many accounts uiteindelijk). Maar een jaar geleden ook daar gedag gezwaaid, het was zo leuk niet meer, het koste me teveel tijd om maandelijks de isk bij elkaar te traden/producen en had geen zin om er geld aan uit te geven. Sindsdien speel ik onder andere LoL, Tribes: Ascend, Blacklight: Retribution en hoop eerdaags Path of Exile te spelen. Natuurlijk naast de traditionele computer games die ik over het algemeen voor een prikkie oppik tijdens een Steam sale.

De enige reden dat ik SW:TOR ga proberen is omdat er een demo is en het straks F2P wordt, als het bevalt kan ik altijd nog beslissen om er geld aan uit te geven.
Ik vind een maandelijkse sub echt geen probleem, maar dan wil ik wel een game zien waarvan ik een avond in de week spelen al genoeg tevredenheid vind geven om een maand te betalen. Wat is nou 13 euro per maand? Is nog niet eens 45 cent per dag.

SW TOR is het gewoon niet waard, omdat de content en community je niks oplevert. Het is een MMO, maar met een beetje geluk kan je het als coop spelen en anders ben je solo bezig. Er is nauwelijks community. Servers zijn leeg, getuige de free realm transfers die al heel snel kwamen.

Eerlijk gezegd vind ik het wel heel jammer, want ik had deze game echt graag willen spelen zoals ik van WoW gewend ben. Same voor Lotro, wilde ik graag op een zelfde manier spelen, maar helaas. Slechte content en een afstandelijke community.
En mhet ontbrak me aan de motivatie om alle servers uit te proberen om een fijne community te vinden waar spelers elkaar echt helpen. Je kan zeggen van WoW wat je wilt, maar daar is de community op RP servers een stuk volwassener en vaak ook oudere spelers.

Erg jammer dat dat voor SWTOR niet hetzelfde is. Dat maakt wel het verschil.

Als doorgewinterde SW fan zit je ook niet te wachten op weer een nieuwe Darth Whothefuckareyou. Het raakvlak met het originele SW is gewoon te dun.

[Reactie gewijzigd door Poops_McGhee op 9 augustus 2012 15:01]

Het gaat over content en mogelijkheden, als je als nieuwkomer niet minstens hetzelfde aanbied aan pve en pvp content als een mmo zoals wow dan kun je van te voren aanvoelen dat het moeilijk zou worden te concurreren.

Ik heb even geprobeerd te spelen in swtor maar de zeer gebrekkige interface en het ontbreken van mogelijkheden om die beperkingen te omzeilen (addons) heeft me doen besluiten te stoppen, dat terwijl de content potentie had: het spel is dus ook uitgebracht voordat het klaar was.
Ze waren niet de eerste, bij lange na niet. Ze doen het echter wel goed.

Te veel MMOs starten met te grote budgetten met te rooskleurige projecties van spelersaantallen. Dat is oogkleppen op door de uitgevers en proberen te graaien.

Vooral Sony heeft er een handje van om titels met veel bombarie aan te kondigen en eigenlijk alleen op de licentie spelers te lokken. Dat is niet houdbaar als business model.

Mijns inziens is de MMO markt verre van verzadigd, integendeel: ik denk dat het potentieel nog veel groter is. Vóórdat WoW op de markt verscheen zei iedereen ook dat de markt verzadigt was. Dat is hij niet - het ontbreekt gewoon aan kwaliteit en realistische targets.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.