Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 129 reacties, 35.195 views •
Submitter: Who Am I?

Amerikaanse wetenschappers hebben het record van de hoogst gecreëerde temperatuur verbroken. Door middel van deeltjesbotsingen werd een temperatuur bereikt die 250.000 keer hoger is dan die van het binnenste van de zon.

Niet eerder waren wetenschappers erin geslaagd een dergelijke temperatuurmeting te doen, waardoor deze als record wordt opgenomen in de Guinness World Records. Het is echter wel aannemelijk dat wetenschappers ooit een hogere temperatuur hebben bereikt; de LHC laat deeltjes met een nog hogere energie botsen, maar er is nooit een officiële temperatuurmeting gepubliceerd. Daardoor krijgt de Amerikaanse Relativistic Heavy Ion Collider nu het record van de hoogste door mensen gecreëerde temperatuur toegewezen.

De temperatuur werd al enige tijd geleden bereikt in de RHIC, die in Brookhaven staat. In een tunnel worden, net als in de Large Hadron Collider van het CERN, deeltjes versneld die vervolgens op elkaar botsen. Door elektrisch geladen goudatomen op elkaar te laten botsen met een snelheid die bijna net zo hoog is als die van het licht, bereikten de wetenschappers een temperatuur van bijna 4 biljoen graden.

Bij die temperatuur bestaan deeltjes in vloeibare vorm, waarbij een soort plasma ontstaat van quarks en gluons, die normaal gesproken atomen vormen. Opvallend genoeg wordt dit gedrag ook waargenomen als de temperatuur het absolute nulpunt benadert. Volgens de wetenschappers werd de temperatuur van 4 biljoen graden ook bereikt toen het universum ongeveer een miljoenste seconde oud was. Omdat het heelal daarna begon af te koelen, konden deeltjes zoals atomen en moleculen worden gevormd.

Reacties (129)

Reactiefilter:-11290123+171+214+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Bij die temperatuur bestaan deeltjes in vloeibare vorm, waarbij een soort plasma ontstaat van quarks en gluons, die normaal gesproken atomen vormen. Opvallend genoeg wordt dit gedrag ook waargenomen als de temperatuur het absolute nulpunt benadert.

Ik heb bij natuurkunde op school altijd geleerd dat er drie vormen van een waarneembare vorm mogelijk zijn. Vast, gas en vloeibaar. Elke voor ons tot op heden bekende/waarneembare materie (voor zover ik weet) bestaat uit één van deze vormen en zal onder druk/temperatuurverschil veranderen in 1 van deze drie. Wie weet ontdekken we door dit soort experimenten ooit dat er meer vormen zijn of zaken als tijd/locatie in ons universum waar we weer nieuwe (werkbare) theorieën op kunnen loslaten.
Wat betekend b.v. het feit dat zowel extreem koude als extreme hitte hetzelfde effect hebben op deze materie?
Opvallend genoeg wordt dit gedrag ook waargenomen als de temperatuur het absolute nulpunt benadert.

[Reactie gewijzigd door Elmo_nl op 27 juni 2012 18:38]

Bij extreme hitte zullen de atomen splitsen in ionen en electronen. Dat kan je beschouwen als een nieuwe vorm van materie. Je kan het ook opvatten als een mengsel van electron- en iongas.

Verder zet ik grote twijfels bij het statement dat dit gedrag wordt waargenomen bij het absolute nulpunt. Een quark-gluonplasma krijg je absoluut nooit bij T=0, daarvoor is de energie gewoonweg veel te laag. Ik denk dat ze doelen op Bose-Einsteincondensaten, waarin het kwantumgedrag van vele atomen condenseert tot een grote golffunctie die alle atomen ineens beschrijft. Dit is een van de mogelijkheden om microscopisch kleine kwantumeffecten op macroschaal te observeren. De overeenkomsten met het eerder genoemde quark-gluonplasma lijken mij daar ver te zoeken.
plasma is volgens mij de 4e vorm (of word gezien als)
Vast, vloeibaar, gas. Zo heb ik 't ook geleerd. Maar je hebt ook een viscose, wat niet helemaal vast maar ook niet helemaal vloeibaar is, en plasma.
naast vast vloeibaar en gas is er nog plasma. niet goed opgelet in de les dus ;-)
naast vast vloeibaar en gas is er nog plasma. niet goed opgelet in de les dus ;-)
ook niet goed opgelet in de les ?
in de fysica er is maar 1 vorm en die noemen ze vloeibaar (al zou beweegbaarheid duidelijker zijn)!
de opdelingen die wij er verder aan geven zegt iets over wat er beweegt.
vast: elektronen vloeien door de materie heen. een elektron hangt niet vast aan 1 atoom kern, maar kan zich verplaatsen. Dit wordt effectief gebruikt bij elektriciteit.
Ander voorbeeld is zand; de meeste zeggen ook dat dit een vast stof is, echter zand kan je ook laten stromen bvb zandloper, of vast als een zandkasteel.

vloeibaar: de moleculen vloeien door elkaar heen, maar hangen nog los aan elkaar.
Gasvormig: de onderlinge band tussen de moleculen is volledig verdwenen en nu vloeien ze in de volledig beschikbare ruimte rond.

plasma: de onderlinge band in de moleculen begint ook te vervagen en elektronen komen los van de kernen.
Dit soort dingen intrigeren mij, ook al snap ik er niks van. Zo vraag ik mij bijvoorbeeld af waarom bij die temperatuur het toestel waarin deze temperatuur wordt bereikt niet smelt of in brand vliegt? ook al is het deeltje enorm klein, de hitte is toch enorm?
Je zegt het zelf al, de temperatuur is enorm. Temperatuur is niet hetzelfde als hitte, wat een energiemaat is. Omdat het zo weinig deeltjes zijn, is de temperatuur wel groot maar de hoeveelheid energie niet. Daarom warmt het apparaat niet op.

De koeling die gebruikt wordt is niet om deze hitte weg te werken, maar om de spoelen van de versneller koel te houden op grofweg -270 graden celcius. Die warmen namelijk harder op door de buitenlucht dan van wat er binnen in de versneller gebeurt.

[Reactie gewijzigd door Egocentrix1 op 27 juni 2012 17:04]

Kleine correctie: het feit dat een object temperatuur heeft, betekent dat het energie heeft en omgekeerd -- de evenredigheidsconstante is de Boltzmann constante.

Strikt genomen heeft het begrip temperatuur hier weinig betekenis, omdat dit begrip enkel in de thermodynamica gedefinieerd is (voor systemen met heel veel deeltjes). Het is juister om hier over energieen te spreken (die je toevallig voor systemen met veel deeltjes kan koppelen aan de gemeten temperatuur via de Boltzmann constante). Maar ok, in de States zetten ze voor elke muggenscheet een persbericht online, waarin dat soort details typisch vervangen worden door wat meer tastbare termen.
mijn natuurkunde studie is een tijdje terug, maar dat was ook wat ik gelijk dacht.. Temperatuur van deeltjes in een deeltjes versneller is een beetje flauw, want het gaat om heel weinig deeltjes en temperatuur is nu juist een maat voor een eigenschap van veel deeltjes. Temperatuur is een gemiddelde en als ik daar nu de hoogste uit neem en de rest weggooi, dan heeft die hoogste een hele hoge temperatuur.. amahoela zeggen we dan niet helemaal wetenschappelijk verantwoord...
Je hebt op zich gelijk, maar ze kijken naar de uitgestraalde straling en berekenen aan de hand daarvan uit de Planck curve of de Wien approximatie welke temperatuur daarbij hoort.Ik vind dat zelf ook wel flauw eigenlijk ;)
Temperatuur kan wel prima. Maar dan moet je het hier dus wel hebben over de Boltzmanntemperatuur. De energie van het deeltje is niet direct te relateren aan temperatuur, aangezien de beweging van de deeltjes ook geordend kan zijn, waardoor de temperatuur erg laag kan zijn, ookal is de energie erg hoog.
Spectrametingen meten exact de Boltzmanntemperatuur, die onder normale omstandigheden overeenkomt met de thermische temperatuur. Dit zijn echter geen normale omstandigheden, dus ik vind het raar dat men het hier heeft over temperatuur. Bij lasers spreken mensen soms ook over negatieve temperaturen. Hoewel ik de achterliggende gedachte snap, vind ik het een beetje een vreemde definitie.
Dit soort dingen intrigeren mij, ook al snap ik er niks van. Zo vraag ik mij bijvoorbeeld af waarom bij die temperatuur het toestel waarin deze temperatuur wordt bereikt niet smelt of in brand vliegt? ook al is het deeltje enorm klein, de hitte is toch enorm?
Alles er omheen wordt gekoeld door vloeibare stikstof (bij de LHc iig, en ik geloof dat dat gangbaar is voor deeltjesversnellers), dus de enorme hitte is bijzonder plaatselijk, alleen binnen de straal, in een vacuum, en op sub-atomair niveau. die hitte vervalt dus vrijwel onmiddelijk.
Alles er omheen wordt gekoeld door vloeibare stikstof (bij de LHc iig, en ik geloof dat dat gangbaar is voor deeltjesversnellers)
De LHC wordt gekoeld met vloeibare helium, dit om de magneetspoelen supergeleidend te krijgen.Ik weet niet hoe het in brookhaven zit.
Meten ze dan het temperatuurverschil van die stikstof om tot de opgewekte temperatuur te komen?
Als je de video kijkt, weet je dat ze het meten door de kijken naar de uitgestraalde licht. En dan niet alleen maar zichtbaar licht natuurlijk.
Wordt er in de video ook vermeld hoe nauwkeurig deze meetwijze is? Daar ben ik wel benieuwd naar. De vorig keer hadden ze namelijk ook een meetfout met dat deeltje dat sneller dan het licht vloog/bewoog/verplaatste
Een meetfout van rond de 30% zal hiervoor niet zoveel uitmaken. Het is maar hoe je het bekijkt. De meetfout wordt ook meegenomen. Bij de neutrino's was het probleem dat de fout in de meting consistent was, doordat de setup fout was.
Meten ze dan het temperatuurverschil van die stikstof om tot de opgewekte temperatuur te komen?
Ik denk dat ze daar hele complexe sensoren voor gebruiken binnen de versneller. Of misschien wel via indirecte middelen inderdaad. Die stikstof koelt vooral de enorme (qua sterkte) magneten die gebruikt worden in deeltjesversnellers, dacht ik.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 27 juni 2012 17:04]

het is niet zozeer die afkoeling, dat vanwege componenten die supergeleidend zijn. en niet dicht bij de botsing zitten.


Een aantal atomen in een zee van andere atomen.
Dat is als een ijsklontjes in de zee gooien.

En veel energie wordt omgezet in bewegings energie.

Ps: In het stuk wordt de Snelheid van het licht genoemd, dat is het eenvoudige deel.
Het opbouwen van massa is wat de energie-buffer is voor de knal.

De protonen in de LHC hebben een veel grotere massa dan normale protonen, als ik het goed heb.

Maar dit zijn goud atomen, die hebben in de basis al een hoge massa.

Als men dat in de LHC doet, dat zou wat wezen.
vloeibaar helium wordt in LHC gebruikt om de magneten af te koelen en zo supergeleidend te krijgen. zo krijg je een sterker magnetisch veld. handig om die deeltjes in het juiste gebied te houden.
[...]

Alles er omheen wordt gekoeld door vloeibare stikstof (bij de LHc iig, en ik geloof dat dat gangbaar is voor deeltjesversnellers), dus de enorme hitte is bijzonder plaatselijk, alleen binnen de straal, in een vacuum, en op sub-atomair niveau. die hitte vervalt dus vrijwel onmiddelijk.
Specifieker: de supergeleidende magneetspoelen worden met vloeibare stikstof gekoeld om ze supergeleidend te houden. De koeling is niet bedoeld om de hitte van de botsende atomen te neutraliseren ofzo...

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 27 juni 2012 18:01]

Sterker nog een deeltjesversneller wordt gekoeld met vloeibaar Helium wat nog veel kouder is, hierdoor wordt het fenomeen supergeleiding behaald.

Leuk om is op te zoeken.

Edit:
Zag dat iemand me voor was, maar alsnog leuk om is op te zoeken wat het is en hoe het werkt.

[Reactie gewijzigd door ReDnAx1991 op 27 juni 2012 18:20]

is het niet vloeibaar helium? /nerd
Net als in een fusie-reactor, Zolang ze de plasma weten te vangen binnen een magnetisch veld zal de wand niet zo snel worden aangetast.
Vind het knap dat ze dit soort dingen kunnen en dan nog kunnen meten ook. Ben benieuwd waar het temperatuur plafond voor hitte ligt, voor kou is het veel makkelijker te bereiken :P

[Reactie gewijzigd door darkpluisje op 27 juni 2012 16:56]

Over het temperatuurplafond: http://en.wikipedia.org/wiki/Absolute_hot

De theoretische schattingen liggen ronde de 1030-1032K. Dat is veel meer dan de 1012 die ze nu bereikt hebben.
Maar dit is niet eens het plafond. Deze temperaturen kunnen louter niet beschreven worden door huidige theoriën. Dat betekent niet dat ze niet kunnen bestaan.
Dit komt omdat het slechts enkele botsende goudatomen betreft, welke dus een geringe hoeveelheid energie vrijgeven.
wel een beetje flauw dus? temperatuur is de gemiddelde kinetische energie van de deeltjes. Als je 1 deeltje hebt, is het gemiddelde altijd de energie van dat ene deeltje??
Ik denk dat je je eigen vraag al deels beantwoord, het ander deel zal in tijd gevonden kunnen worden denk ik:
  • Grootte van deeltje is microscopisch klein
  • Botsing en dus enorme hitte is van extreem korte duur
Volgens mij is dit mogelijk doordat het maar enorm kort deze temperatuur heeft, echt iets van een miljardste van een seconde lang oid. Zeker weten doe ik het niet, dit is slechts wat ik zou kunnen verzinnen.
Verder vind ik het bijzonder dat je dus ongeveer dezelfde effecten hebt op atomen met het absolute nulpunt.
Meetafwijking? Of simpelweg gedrag bij bepaalde snelheid ongeacht temperatuur?
Naar ik aanneem gaat het uitvoerig bestudeerd worden.

De simpele vraag die ik dan heb is: na al die inspanningen voor CERN, loopt USA nu met wat knutselwerk thuis ineens voor op alle wetenschappers in CERN die megadure deeltjesversnellers hebben?
De deeltjes 'zweven' in een electrisch veld. Ze hebben geen direct contact met de omgeving. De 'rand' van de reactor is zwaar gekoeld en gemaakt van zeer temperatuurbestendig materiaal.
Ik vraag me altijd af, je hebt dan atomen, de zijn opgebouwd uit quarks en gluons. Maar zijn die dan ook weer ergens uit opgebouwd? En wanneer is echt het kleinste deeltje bereikt, en hoe weten we dat dan?
Het is grotendeels theorie en niet direct waar te nemen, maar de colliders als de LHC laten deeltjes op elkaar botsen zodat de individuele bouwstenen uit elkaar spatten en die zijn in energiesporen waar te nemen door de gigantische detectoren die om het collissiepunt heen zitten.
Het is bijzonder ingewikkeld, maar frapant genoeg kunnen wetenschappers het gedrag van de individuele deeltjes (meer dan 100 verschillende soorten) al voorspellen voordat ze zijn waargenomen.
Het is momenteel zoeken naar het laatste ontbrekende deeltje, de Higgs-Boson, waarmee het model compleet zou moeten zijn.
Als je nog kleiner wilt kijken... sja, dat is echt puur theorie.
M'n vader (83) zegt dan altijd.. "Dat zal dan wel RGB zijn. Rood, Groen, Blauw. Meest elementaire wat er is". Dat intrigeert me wel eigenlijk.
er zijn nog wel meer deeltjes die ontbreken. Alleen dit jaar al zijn er weer twee gevonden (zal wel meer zijn, maar dit is wat ik even snel op tweakers kon vinden). Eentje door CERN en een andere in Delft.
Waarschijnlijk niet. Als de quarks uit nog kleinere deeltjes zouden bestaan, zou de positie van die deeltjes zo precies bepaald zijn dat hun snelheidsonzekerheid enorm groot wordt (zie onzekerheidsrelatie van Heissenberg). De deeltjes zouden dan sneller dan het licht gaan en dat is in tegenspraak met de relativiteitstheorie.
De deeltjes hadden dus een temperatuur van 350MeV. Dat is iets gangbaarder dan temperatuur in Kelvin bij deze grote getallen.
4 biljoen graden (dus niet Kelvin) zegt de gemiddelde medelander meer dan 350MeV lijkt mij.
Bij een exactheid van "bijna 4 biljoen graden" is het verschil Kelvin-º Celsius (273ºC) uiteraard verwaarloosbaar.
Verder kan je vraagtekens zetten bij het begrip temperatuur op niveau van enkele deeltjes (moleculen/atomen). Gezien het feit dat temperatuur iets zegt over de gemiddelde kinetische energie van deeltjes, heb je een groot genoeg ensemble deeltjes nodig voor het begrip "Temperatuur" een fysische betekenis begint te krijgen.
Vandaar dat temperaturen, of energie van deeltjes, bij dit soort hoge energiefysica vaak in electronvolts worden gegeven, wat logischer is.
amerikanen gebruiken altijd hun eigen meet systeem. dus een factor 1.8 lager ook in het filmpje hebben ze het over degrees. Maar geen eenheid zoals fahrenheit of Celsius, dus gebruiken ze eigen eenheid farhenheit
Nee hoor, in de tekst staat:
RHIC discovered this primordial, liquid-like quark-gluon plasma and measured its temperature at around 4 trillion degrees Celsius
@Berndvv (vervelend dat je achteraf niet je bericht kan verplaatsen naar "reageer op")
Dat komt denk ik doordat ie zo klein zijn dat ze weinig uitstralen. Sterretjes zijn ook 3000 graden Celsius, maar toch doet het geen pijn als het tegen je arm komt.

Je hebt meer energie nodig om iets groots te verwarmen, dus iets kleins heeft veel minder energie nodig om een hoge temperatuur te krijgen.

[Reactie gewijzigd door gadgetgek op 27 juni 2012 17:06]

Koud vuur noemden we dat. De vonkjes dan, het gloeiende stokje was alles behalve koud....
nou sterretjes kunnen zeer ernstige brandwonden veroorzaken. ze zeggen wel "koud vuur", maar no way dat het ongevaarlijk is. waarom staat er op de verpakking dat je het met gestrekte arm moet afsteken?
waarschijnlijk ingetoomd met een magneetveld, bovendien slechts een korte puls en van kleine omvang: haal je hand maar eens snel door een kaars heen of stop een aantal aangestoken sterretjes in een colablikje.
Wel interessant dat dit verschijnsel (deeltjes in vloeibare vorm, waarbij een soort plasma ontstaat van quarks en gluons) bij extreem lage en hoge temperaturen voorkomt.
Ik blijf het gek vinden dat wetenschappers wel een berekening (schatting) kunnen maken van de temperatuur die bereikt is in de deeltjesversneller, maar voorspellen wat het weer exact over twee dagen zal zijn lukt niet. Als ik deeltjesversneller zie staan, lees ik vertrouwenscrisis. (beetje Einstein proberen onderuit te halen..)
totaal niks met elkaar te maken. en iets berekenen is totaal iets anders dan iets voorspellen.
Niet waar. Berekenen is exact hetzelfde als voorspellen. Wetenschappers doen een berekening die een eventuele uitkomst van een experiment voorspelt. Of die berekening nou uit het hoofd, op papier of numeriek op de computer wordt uitgevoerd doet er niet toe.
Het is zeker niet het zelfde.Om een systeem als het weer door te rekenen, heb je beginvoorwaarden nodig.Maar omdat het chaotisch is, kan een kleine variatie in je beginvoorwaarde, een enorm verschil in je eindberekening opleveren (butterfly effect).
Je kunt rekenen tot je een ons weegt, maar je zult zelf een interpretatie moeten geven wat het meest waarschijnlijke weerbeeld over twee dagen zal zijn.En dat wordt een voorspelling genoemd :)

[Reactie gewijzigd door blobber op 27 juni 2012 23:36]

Heb je zeker een punt. Maar zeggen dat berekenen totaal iets anders is dan voorspellen is voor mij een brug te ver. Verder is de interpretatie inderdaad erg belangrijk. Zonder interpretatie heb je geen natuurkunde.
Ik blijf het gek vinden dat wetenschappers wel een berekening (schatting) kunnen maken van de temperatuur die bereikt is in de deeltjesversneller, maar voorspellen wat het weer exact over twee dagen zal zijn lukt niet
Dat komt omdat je kennelijk het verschil niet ziet tussen complexe dynamisch, chaotische systemen met zeer veel deeltjes (het weer) en de relatief simpele relativistische mechanica van twee botsende goudatomen ;)
het weer voorspellen en een temperatuurmeting doen (ook al is dit in een complexe situatie in een deeltjesversneller), is een compleet andere situatie. Bij het weer neem je de situatie zoals deze nu is, deze stop je in een model en vervolgens ga je modelleren hoe het weer er over twee dagen uit ziet. Hierbij spelen echter zo ontzettend veel variabelen mee dat het ontzettend lastig is om dit correct te doen. Lang niet alle invloeden kunnen meegenomen worden. (denk ook aan de supercomputer die het knmi kort geleden heeft aangeschaft)

Het meten van een temperatuur is, inderdaad, simpelweg iets meten. Het zal ongetwijfeld nog iets ingewikkelder zijn dan zoals in het filmpje verteld wordt, maar in de basis wordt er gekeken welke golflengte licht je terug krijgt. In principe is dit niet zo moeilijk te meten. (zoals ik al zei, het is hier ongetwijfeld wel wat ingewikkelder)
Het weer heeft veel meer variabelen dan een gecontroleerde testomgeving.
Ik zie ten eerste niet wat dat met elkaar te maken heeft en ten 2e is het weerbericht zeker wel betrouwbaar.
Nee dat is het niet http://www.knmi.nl/cms/content/23769/voorspelbaarheid tenzij je wilt weten wat het weer nu doet, maar daar heb ik geen computer voor nodig, kan ik je zo vertellen als ik uit het raam kijk.

Of er meer variabelen zijn weet ik ook niet. De planeet is echter niet klein (niet voor onze bevattingswereld iig) en voorspellen hoe alles daar op verloopt valt dan ook vies tegen, maar volgens mij is daar al genoeg over geschreven.
in welke zin toont die link aan dat het weerbericht onbetrouwbaar is? Dat staat er helemaal niet.. Er staat dat meer dan 15 dagen vooruit niet zinvol meer is, maar het "weerbericht" op de radio b.v. is vaak maar 1 of 2 dagen vooruit en doorgaans zitten ze er niet zo ver naast.... Sterker, ze kunnen een vrij goede indicatie geven van de zekerheid van de verwachting.
Intengedeel, de weersverwachting zit er i.h.a. behoorlijk naast wanneer je het over een voorspelling van 3 of meer dagen hebt.

Dat merken de meesten niet zo, omdat de voorspelling constant bijgesteld worden, en je niet zo heel erg let op de langere voorspelling. Maar als je bijvoorbeeld zeilt, en wilt weten of het goed zeilweer wordt in het weekend, dan gaat het opvallen hoe verschrikkelijk vaak de weersvoorspelling van 3 dagen er compleet naast zit. Heel vaak bijvoorbeeld dat het zaakje een dag verschoven is, maar ook dat het compleet anders wordt.

Voorspelling van 3 dagen of meer zijn in wisselvallige omstandigheden volstrekt onbetrouwbaar.
Ik blijf het gek vinden dat wetenschappers wel een berekening (schatting) kunnen maken van de temperatuur die bereikt is in de deeltjesversneller, maar voorspellen wat het weer exact over twee dagen zal zijn lukt niet. Als ik deeltjesversneller zie staan, lees ik vertrouwenscrisis. (beetje Einstein proberen onderuit te halen..)
Denk er maar eens over na: de temperatuur van twee botsende atomen voorspellen, of de temperatuur van een gebied van ontelbare atomen voorspellen (interactie van lucht, water, zonlicht, aarde, etc.). Weersvoorspelling is ongelofelijk veel complexer.

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 27 juni 2012 18:17]

"beetje Einstein proberen onderuit te halen"

dit is ook het hele doel van wetenschap, als iemand zijn theorie kan vervangen dan zal dat heel veel goede dingen opleveren :P
bij het weer binnen 5 minuten zijn al ietsje meer deeltjes betrokken. je moet met elk deeltje rekening houden. dat maakt de berekening één klein beetje, laten we zeggen één 10^30 keer, ingewikkelder
Ja, maar daarom wordt op systemen met ensembles van zeer grote hoeveelheden deeltjes, statistische fysica toegepast, maar zelfs dan is het idd een stuk complexer dan een paar botsende deeltjes :)
Door middel van deeltjesbotsingen werd een temperatuur bereikt die 250.000 keer hoger is dan die van het binnenste van de zon.
kunnen ze het ook in de kernbommen toepassen?
ik kan het me niet voorstellen hoeveel ravage het kan aanrichten...
iedereen of alles op aarde zal in een keer verdampt worden... dan de normale kernbommen.
Zoek anders eens op hoe groot een deeltjesversneller is. Bijvoorbeeld: de LHC van CERN is een ondergrondse tunnel van 27km lang. Past dat in een kernbom?

Twee botsende atomen kunnen alleen tussen elkaar een ravage aanrichten (uiteenspatten in kleinere, subatomaire deeltjes).

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 27 juni 2012 18:24]

Wees daar maar niet bang voor. Wil je een bom maken die schade aan doet en een temperatuur bereikt die 250 000 keer hoger is dan de zon, moet je praktisch de zon in de bom bouwen om ergens energie vandaan te halen... En dit nog los van het feit dat er "iets" in de bom moet zitten om deze deeltjes tegen elkaar aan te laten botsen.

Maargoed, ik ben natuurlijk geen expert en wie weet is er natuurlijk wel een klein schaliger idee mogelijk.
De totale energie van de deeltjes is extreem laag aangezien het zo weinig deeltjes betreft. Dus hoewel de energie per deeltje erg hoog is, is de totale energie minder dan een geworpen honkbal. Ik kan me de laatste keer dat een oorlog gewonnen is met een geworpen honkbal niet herinneren :P.
Maar hoe weet je of dit accuraat is? Het lijkt me dat het meten van een temperatuur zo hoog een goed geijkte sensor nodig heeft... eentje die van 0 to 4 000 000 000 C kan meten 8)7

[Reactie gewijzigd door maykzor op 27 juni 2012 19:10]

Ze meten de uitgezonden straling en aan de hand daarvan kun je precies berekenen welke temperatuur daarbij hoort.Daar zijn prima detectoren voor die dat zeer nauwkeurig kunnen meten, het is dus geen temperatuur sensor ;)

[Reactie gewijzigd door blobber op 27 juni 2012 23:40]