Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 227, views: 36.062 •

Nokia heeft aangekondigd zijn nieuwe topmodel Lumia 900 met Windows Phone volgende week uit te brengen. De adviesprijs bedraagt 549 euro, maar webwinkels bieden het toestel inmiddels al voor een lagere prijs aan.

Een Nederlandse release werd binnenkort verwacht, omdat de voorverkoop al van start is gegaan. Nokia maakte geen precieze releasedatum bekend, waardoor nog onduidelijk is vanaf welke datum de bestellingen worden uitgeleverd.

De Lumia 900 is het nieuwste topmodel in Nokia's reeks Windows Phone-toestellen. Het toestel heeft een 4,3"-amoledscherm met een resolutie van 800x480 pixels en is daarmee iets groter dan zijn voorganger, de Lumia 800. In de behuizing is een Qualcomm-soc met een kloksnelheid van 1,4GHz ingebouwd en het ram bedraagt 512MB. Er is ook een 8-megapixelcamera aan boord.

Het toestel kwam in de Verenigde Staten al enige tijd geleden uit, maar een Nederlandse release liet nog op zich wachten. In de VS zou de verkoop van het toestel goed lopen; volgens AT&T, dat de Lumia 900 aanbiedt, overtreft het verkoopaantal de verwachtingen. Bij de presentatie van de laatste kwartaalcijfers bleek dat Nokia in totaal 2 miljoen Lumia-telefoons heeft verkocht, waarmee het overigens niet in de buurt komt van succesvolle Android-fabrikanten.

Nokia Lumia 900 Zwart

Reacties (227)

Reactiefilter:-12270215+1116+215+30
De hamer onder de toestellen!
Snap niet helemaal waarom dit wordt weg-gemod. Je hebt wel gelijk. Waar andere foontjes al snel kapot gaan als het een beetje waait, moet je voor deze al gauw een militair arsenaal er bij halen om een krasje er op te krijgen.

*Sommige vergelijken lichterlijk overdreven.
Hmm, mijn Lumia 800 had een kras op het scherm op dag 1. 4Launch: Tja, gorilla glas is harder dan staal maar niet harder dan zand, zand krast het scherm dan ook makkelijk... Als ik dat van te voren wist had ik een screen protector erbij gekocht.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 29 mei 2012 14:22]

Ik wou net zeggen. Gorilla Glass is sterk, maar het is maar net op welke hoek je 'm laat vallen. Ben wel benieuwd hoe een SGS2 (ook met Gorilla Glass) of een HTC One S (ook met Gorilla Glass én zo'n behuizing) dezelfde test doorstaan.
zoiets hoor je eigenlijk altijd te hebben en te weten, gorilla glas of niet, tegenwoordig is het allemaal wel gorilla glas
Ik gebruik eigenlijk nooit een screen protector. En heb ook nauwelijks krassen op het scherm. Het is dus maar net hoe je er mee om gaat. Gorilla glas of niet.
Ligt eraan ik ben zuinig op me sg2 geen krasjes. Toch schijnt het dat bepaalde materialen veel krasjes kunnen veroorzaken op dit type glas.

Hoppa weer een mooi toestel met windows.. Ik wil over een jaartje toch ook maar eens zoeken voor een windows telefoon hoor!
Hmm, mijn Lumia 800 had een kras op het scherm op dag 1. 4Launch: Tja, gorilla glas is harder dan staal maar niet harder dan zand, zand krast het scherm dan ook makkelijk... Als ik dat van te voren wist had ik een screen protector erbij gekocht.
Er zijn zoveel verschillende soorten staal, glas en zand dat zo een generaliserende opmerking op niets slaagt. Uiteindelijk is zand en glas hetzelfde chemisch gezien.
Heb mijn iPod Touch in de wasmachine gedaan, zat nauwelijks een krasje op. Zeep en water zijn echter als nog funest...
hij is nog niet zo robuust als een sonim maar die zien er dan ook niet uit
Ik vind het een mooi dingetje en ik ga denk ik mijn lumia 800 inruilen!
Jammer alleen dat het glas aan de randen niet mooi is afgewerkt bij de 900. De 800 heeft er een schuin randje op zitten. Alleen al deze reden zou mij besluiten om niet van de 800 naar de 900 te gaan. Resolutie van het scherm is ook hetzelfde, ik zie dan de meerwaarde niet van een grotere telefoon, maar misschien een ander wel :) .
Voordeel van de 900 is dan weer dat ie een normaal RGB AMOLED scherm heeft tegen een Pentile layout voor de 800.
Dat wordt helaas weer gecompenseerd door een veel lagere ppi op de 900
ken iemand die nogal vaak met ijn sonim terug gegaan is... zo onverwoestbaar zijn die dingen dus ook niet kennelijk.
Ik neem aan dat je deze video bedoelt;

Hammer-Time!

:)
Om Dr.SVM zijn post iets te verduidelijken, dit is het filmpje waarmee de Lumia 900 als hamer wordt gebruikt: http://www.youtube.com/watch?v=Jf1fRu9YgfE

OT: Specs zijn nog erg matig, hoewel het meer dan genoeg is voor WP7 voorlopig. Hopen dat WP7 gauw de limieten voor resolutie omhoog schroeft, 480x800 is budget tegenwoordig.
Ben bang dat Microsoft dit soort dingen niet snel genoeg gaat doorvoeren, al helemaal omdat hardware-bouwers er ook nog op moeten reageren. MS is een stuk beter bezig dan in de tijd van Windows Mobile 6, maar alsnog is het aankloten in de marge op dit moment, ten opzichte van Android en iOS. Te weinig apps, te weinig enthousiasme rond het platform, de specs van de toestellen zijn niet geweldig, er zijn maar weinig fabrikanten actief bezig met WP7-toestellen en het uitbrengen van updates voor WP7 duurt best lang. Ik had de verwachting dat de verhouding Android : iOS : Windows 7 vrij snel naar 1 : 1 : 1 zou gaan trekken. Nu weet ik dat niet zo zeker meer.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 29 mei 2012 13:38]

Misschien dat je je dan toch maar eens in Windows Phone moet verdiepen, want wat je zegt is werkelijk niet waar:
Hogere resoluties worden verwacht/bijna zeker bij Windows Phone, dat als het goed is op 20 juni voorgesteld gaat worden. Eerste toestellen liggen dan in de herfst in de schappen.
Te weinig apps: Ondertussen zo'n 100.000. Ja dat zijn er stukken minder dan op iOS of Android, maar TE weinig??? Veel must-have apps zijn er ook voor WP7
Te weinig enthousiasme: Helemaal mee eens, mensen zouden veel enthousiaster moeten zijn :+
Specs niet geweldig: Klopt vanuit een Android view, maar met die mindere specs draait het allemaal prima. Bij WP8 gaat er ook betere specs beschikbaar komen.
Te weinig fabrikanten: Samsung, HTC, Acer, ZTE, Nokia, Fujitsu. Lijkt mij keuze genoeg.
Updates van WP duren lang: Standaard 1 minor en 1 major update per jaar en toestelafhankelijk soms nog een bugfix. De Lumia 800 heeft sinds december (intro) al 2 of 3 updates gehad.

Android blijft voorlopig nog wel het grootste platform. WP7 concurreert wat mij betreft vooral met iOS. Zeker met WP8 als "totaaloplossing" op pc, tablet, telefoon en console. Daar zie je ook verhoudingsgewijs veel overstappers vandaan komen. Voor mensen die Android gewend zijn is WP7 vaak veel te simplistisch.
Misschien overdreef ik inderdaad wat, en zoals ik zei is WP7 in elk geval al een enorme stap voorwaarts ten opzichte van Windows Mobile 6.5. Maar met te weinig fabrikanten bedoelde ik eigenlijk meer dat er weinig top-toestellen uitkomen met WP7. Er heerst minder enthousiasme en vertrouwen omtrent het OS, dan bij Android het geval is. Alle grote vlaggenschepen van alle fabrikanten zijn Android. Ik neem ze dat ook niet kwalijk, maar het zegt wel het één en ander. Daarnaast is het nog steeds het geval dat veel app-ontwikkelaars eerst iOs en Android aandoen, en alleen de successen komen dan later pas naar WP7. Alsnog zijn het er inmiddels al heel wat gelukkig, maar de keuze voor mij persoonlijk zou nog niet uitgaan naar WP.
weinig top-toestellen uitkomen met WP7
Er is recent ook een HTC Titan II uitgekomen voor Windows Phone met 1,5 ghz processor en een 16Mp camera. Dat is dus nog iets sneller dan deze Lumia en ook met ene betere camera.
Meer megapixels staat niet gelijk aan een betere camera... Over het algemeen vaak het tegenovergestelde! Daarnaast staat HTC niet bepaald bekend om het gebruik van goeie camera's.
Nokia staat juist bekend om kwalitatief goede camera phones.

Alleen de kwaliteit van de Lumia 800/900 valt een beetje tegen
Ik wou net zeggen.. dan is de Lumia serie qua camera een zware blunder !!

Waar is die 41 Megapixel camera :) Dat ding is geniaal. Ownee Nokia moet wachten opdat de WP software dit aan kan. Nokia had dit allang zelf implementeren als ze code in WP konden stoppen zoals Symbian of Android...

Dat is het lastige aan WP. Oem fabrikanten kunnen geen weg op qua innovatie :( Het is allemaal 1 koek. Elke keer als er een Update van WP met mogelijkheden komt heeft elk nieuw toestel dit. Dit vinden OEM's niet leuk. Helemaal niet dat Nokia wordt voorgetrokken. Iets waar Google last heeft met Motorola...
Die 41 megapixel camera loopt op Symbian niet op WP.
Heb je een bron voor me? Ik ben bezig te kiezen tussen de SGS3 en de Lumia 8/900.

Heb nu een Desire HD, en die valt me qua gewicht nogal tegen. En heeft een kras om u tegen te zeggen, op het scherm; gevalletje sleutelbos in de broekzak.
Even nog wat ondersteuning voor jouw post:
-Iedereen riep bij Android ook dat er te weinig apps zouden zijn. Er zijn nu ontzettend veel apps, waarvaan, net zoals bij iOS héél veel rotzooi/onzin is.
-Van wat ik er van weet, draait WP beter op mindere hardware. Ook komt er natuurlijk betere hardware in de toekomst.
-MS is hard bezig met developers enthousiaster te krijgen voor WP. Dit lukt ook; WP werkt met .NET; de liefde van vele programmeurs
-Iedereen riep bij Android ook dat er te weinig apps zouden zijn. Er zijn nu ontzettend veel apps, waarvaan, net zoals bij iOS héél veel rotzooi/onzin is.
Veel rotzooi inderdaad, maar het meeste is wel snel beschikbaar. Veel apps zijn nog steeds niet uit op WP, en die gaan misschien ook wel nooit komen.
-Van wat ik er van weet, draait WP beter op mindere hardware. Ook komt er natuurlijk betere hardware in de toekomst.
Daar lijkt het inderdaad wel op ja. Maar wat heb je daaraan als WP toestellen toch een stuk duurder zijn? Een SGS2 heb je voor 100 euro minder dan dit toestel, maar dan heb je een dualcore en dubbel zoveel werkgeheugen.
Ook bij de Lumia 610 loopt WP heel vloeiend, met dezelfde hardware als de Galaxy Gio bijvoorbeeld. Maar is dan ook 100 euro duurder.
-MS is hard bezig met developers enthousiaster te krijgen voor WP. Dit lukt ook; WP werkt met .NET; de liefde van vele programmeurs
Dat duurt inmiddels al een poosje, en zolang WP op dit marktaandeel blijft schommelen kan je nog zo'n prettige programmeertaal bieden, als je geen afzetmarkt hebt doe je 't niet.
Ook bij de Lumia 610 loopt WP heel vloeiend, met dezelfde hardware als de Galaxy Gio bijvoorbeeld. Maar is dan ook 100 euro duurder.
De Lumia 610 heeft veel betere hardware dan die flut galaxy gio. De gio komt niet eens in de buurt.
Ze draaien beide een MSM7227 en hebben 256MB werkgeheugen.
Enkel het scherm van de 610 is een slag groter en heeft natuurlijk de 800x480 resolutie (want andere resoluties kunnen niet op WP). Wat theoretisch de GPU nog meer belast...

Een Gio met Cyanogenmod 9 draait anders heel behoorlijk, 't was mijn vorige toestel (nu SGS2), als je er genoeg aan tweaked en het bij lichte apps houd is het een prima toestel.
Het scherm van de Lumia 610 heeft een 2,5 keer hogere resolutie.
Een gigantisch verschil dus.

De Lumia heeft bovendien een 5Mp camera ipv een 3 Mp camera voor de gio
De Lumia 610 heeft 8 GB opslaggeheugen, de gio 150 MB

Verder is het gewoon zielig dat je aangeeft dat men de gio moet tweaken om er uberhaupt iets van te maken. Ongeveer 0,5% van de android gebruikers heeft een CM mod draaien hebben Voor 99,5 van de mensen is de gio dus een heel matige telefoon met een verouderde oude OS versie (2.2).
.NET is wel anti multiplatform. Iet's wat erg tegen bepaalde principes gaat. Iet's met teveel macht bij 1 partij??? History repeats?
.NET is handig.. Maar ik zie dat sommige software niet meer multiplatform is nadat de programmeurs zijn overgestapt op .NET.

Ik had bijvoorbeeld C programmeer omgeving voor AVR IC's. Deze werkte op MAC, Linux en Windows.

Nadat ze waren overgegaan naar een .NET omgeving voor de IDE van de IC's. WEG support voor Mac en Linux. Veeeeeeel kwade gezichten in de community waardoor veel nu bij AVR zijn weggelopen.

.NET is niet heilig.... echt niet. Het is puur een manier voor Microsoft om meer macht in handen te krijgen. Meer dominantie. En dat is NIET goed.
Tsja, MS is een kleine speler in een markt zonder monopolies, dus alleen al wat dat betreft totaal niet interessant om daar een monopolie achter te zoeken.

Vergeet bovendien niet dat een telefoon (embedded apparaat) principieel minder universeel is en hoort te zijn dan een PC.

Ik denk dat het allemaal niet zo'n vaart loopt.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 29 mei 2012 19:36]

.Net is net zo anti multiplatform als Objective C voor iOS en Java voor Android. Ieder mobiel platform gebruikt zijn eigen platform. Daar kun je tegen zijn, maar uiteindelijk is het een keuze voor de bedenker van het platform welke programmeertalen ondersteund worden.

Het grote voordeel van .Net is wel dat er aardig wat mensen mee overweg kunnen en je redelijk snel een basis applicatie in elkaar draait. Aangezien Google en Apple ook niet echt multiplatform willen zijn, is het geen rare keuze dat Microsoft ook haar eigen ontwikkelomgeving wil gebruiken
Ben bang dat Microsoft dit soort dingen niet snel genoeg gaat doorvoeren, al helemaal omdat hardware-bouwers er ook nog op moeten reageren. MS is een stuk beter bezig dan in de tijd van Windows Mobile 6, maar alsnog is het aankloten in de marge op dit moment, ten opzichte van Android en iOS. Te weinig apps, te weinig enthousiasme rond het platform, de specs van de toestellen zijn niet geweldig, er zijn maar weinig fabrikanten actief bezig met WP7-toestellen en het uitbrengen van updates voor WP7 duurt best lang. Ik had de verwachting dat de verhouding Android : iOS : Windows 7 vrij snel naar 1 : 1 : 1 zou gaan trekken. Nu weet ik dat niet zo zeker meer.
Ben ik de enige die moest lachen bij de volgende zinnen:

"de specs van de toestellen zijn niet geweldig"
Ja, de specs zijn vreselijk mocht je er Android op draaien, voor Windows Phone is het al meer dan genoeg. WP is minder log en zwaar dan Android.

"het uitbrengen van updates voor WP7 duurt best lang"
Android al eens bekeken? Microsoft is de enige die de updates naar alle toestellen stuurd. Iedere WP7 heeft een update gekregen naar WP7.5. Android? Vergeet het maar, daar mag je een jaar wachten voordat je je update krijgt.
dat is omdat android op java draait en de dalvik-cache de prestaties enorm laat dalen. daarnaast is java veel meer ram-vretender dan bijv c# en zal het nooit zo vloeiend lopen als een telefoon met bijv iOS of wp7 ( als de telefoons de zelfde specs hebben ;-))
Het loopt niet beter. De overgangs animaties zijn gewoon ietsje vloeiender van WP waardoor het mooier lijkt. Iet's wat iOS ook goed voor elkaar heeft.

Het is puur gevoel. In de realiteit is Android niet minder efficiënt. Het is allemaal ongeveer hetzelfde.
...Te weinig apps, ....
Microsoft focust dan ook liever op de kwaliteit van de apps in plaats van de kwantiteit. Dat scheelt voor de gebruiker ook weer.

Bron http://www.digitaltrends....ng-quality-over-quantity/
Hopen dat WP7 gauw de limieten voor resolutie omhoog schroeft, 480x800 is budget tegenwoordig.
Vergeet niet dat dit toestel al sinds februari in de VS leverbaar is (toen waren er nog geen 720p toestellen als de SGSIII), dat de Lumia 900 nu pas naar Nederland komt, doet daar niets aan af.

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 29 mei 2012 13:54]

HTC Rezound? LG Spectrum? Sony Xperia S ? etc etc etc

2012 is het jaar van de 720p schermen. 2011 was het jaar van de 960x540 schermen. 2010 was 800x480.

En dan ook nog, de Lumia 900 is in de VS pas sinds april te koop. Net zoals de HTC One X (met 720p scherm) en alle andere toestellen die met 720p schermen uitkomen.
480x800 is budget tegenwoordig
Welke budget toestel ken jij dan met een 480x800 AMOLED RGB (geen pentile!!).
De Lumia 900 heeft per cm meer subpixels dan een Galaxy Nexus amoled pentile scherm

Verder komt het Lumia 900 scherm toch juist heel goed uit vergelijkingen met dure toestellen
Hier een video vergelijking met de iphone 4s en de HTC one-X
www.youtube.com/watch?v=MZjfe2_zUo4

De Nokia Lumia 900 heeft zelfs het allerbeste scherm voor het lezen van het scherm in buitenlicht
http://www.theverge.com/2...ability-test-galaxy-s-and

[Reactie gewijzigd door hAl op 29 mei 2012 14:18]

Voor zover ik weet is het hetzelfde scherm als in de Galaxy S2.
Nokia gebruikt een speciale coating (clear black) bovenop de Amoled scherm van Samsung.
Nokia werkt doorgaans met twee leveranciers. Gezien het feit dat Nokia een voorkeur heeft voor TPO Displays (tegenwoordig een dochteronderneming van Chi Mei EL). TPO heeft tegenwoordig ook AMOLED panelen met de resolutie en afmetingen die door de Lumia 900 gebruikt worden.

Waarschijnlijk sourced Nokia de panelen voor de Lumia 900 bij zowel Samsung als TPO.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 29 mei 2012 16:24]

@Atilim87 Clear Black is gewoon een marketingnaam voor AMOLED hoor.
Betrouwbaar zal ik deze bron niet noemen, maar hier staat dat het 't zelfde scherm betreft: http://www.nokia900lumia....lus-samsung-galaxy-s2.htm
AMOLED is het type scherm dat Nokia aankoopt bij een bedrijf zoals Samsung. Maar ze plaatsen er zelf nog hun eigen technologie bij. In dit geval het Clear Black Technology...
Niet alleen Nokia doet dat.

Dit gelul komt waarschijnlijk van dat halfbakken verhaal van DisplayMate die 4 schermen vergeleken hadden. Waarbij notabene de Samsung Galaxy S dezelfde reflectie had als de Lumia 900. Alleen zal Nokia wel betaald hebben, want daarvan werd het verhaal rondgeleuterd dat ze het beste scherm waren ter wereld (van die 4 getestte schermen). Waar ze dus niet eens de beste waren, maar gedeeld beste met de Samsung Galaxy S.
Ziet er qua specs niet erg indrukwekkend uit helaas. Single core CPU, 512 MB ram.
En meer heb je ook niet nodig met WP7.5, dus niks aan het handje.
Zelf heb ik nog nooit WP gebruikt, maar hoe zit dit bijvoorbeeld bij het laden van webpagina's? Die zijn voor elk OS hetzelfde.
maar de snelheid waarmee dat gebeurd verschilt per systeem en browser. vergelijk het met het verschil tussen Chrome en Safari op een windows PC. zelfde pagina en zelfde PC, verschillende snelheid. voor WP7.5 zijn deze specs genoeg, ik heb een keer met een 800 staan klooien en alles is snel. ook het laden van een webpagina.
Maar de vraag is, beter dan een HTC Desire (om maar een Android te noemen met ongeveer dezelfde specs)? Daar kan je tenslotte ook nog wel mee browsen.
Snel, goed, en goed leesbaar
Misschien gaat WP wel efficiënt met de resources om en zijn hogere specs daarom helemaal niet nodig.
Dat is zo. WP7.5 is flexibel, snel, soepel. Noem maar op, totaal tegen mijn verwachtingen in. (bij de introductie dacht ik meer van: 'Oh Nokia gaat samenwerken met windows? Dus daar komt windows phone op?.. Goodbye!') Maar na het toestel (800) een aantal keer in me handen te hebben gehad kan ik niet anders concluderen dat het een lekker makkelijk OS is. Dikke pro van Nokia is de zéér degelijke bouwkwaliteit! Waar een willekeurige Samsung of iPhone al kapot gaat bij een valletje van een salontafeltje (+/- 40cm), heb ik er eentje van de trap af zien kletteren (2 treden, maar toch!), op wat krasjes aan de randen na, niks kapot!

Naar mijn mening is nog steeds het enige wat ze tegen hebben de naam van windows. Oudere versies van WM/WP waren niet bepaald versies om over naar huis te schrijven ;)

[Reactie gewijzigd door GS88 op 29 mei 2012 13:28]

Op zich is mijn Samsung Omnia 7 ook al een keer of 10 gevallen en nog steeds werkend. Dus de Nokia is zeker niet de enige WP die stevig is, al durf ik die grap met de spijker niet op mijn telefoon.

Ik vind vooral de schermresolutie van Windows Phone 7 een beperking. Hopelijk komt met de introductie van Windows Phone 8 daar verandering in. Blijft de vraag wanneer die introductie is. Maar dat lijkt eind dit jaar te worden. Tot die tijd ga ik wachten met mijn nieuwe, maandelijks opzegbare, sim only abonnement.
Helemaal met je eens. Heb mijn omnia 7 nu ook ruim een jaar en het scherm ziet er nog als nieuw uit. Heb hem al zeker 4 keer van borsthoogte laten vallen midden op de straat (steen) en er zijn twee hoekjes vanaf gebroken die je amper ziet. Het scherm zoals ik al eerder zei is nog steeds als nieuw zonder screen protector of hoesje.

Desalniettemin lijken de nokia's ook erg stevig.
Ik heb lang de Omnia 7 gebruikt. Inmiddels overgestapt op een Lumia 800. Het scherm van de Omnia is bij scrollen beter als dat van de Lumia...pentile.
De Lumia 900 zal dit nadeel niet hebben denk ik.

Op de Lumia 800 starten de apps wel net wat vlotter op dan op de Omnia...maar Omnia is wel een erg mooi toestel met een mooie alu-body.
Ik heb zelf een Nokia Lumia 800 en heb het volgende gedaan en de telefoon is nog niet kapot:

In het toilet laten vallen en daar heeft hij even volledig onderwater gelegen
Met het scherm op het alsfalt laten vallen.(1,50M)
Met het scherm op de stoep laten vallen (1,50M)

er zijn een paar krasjes en een misvormt hoekje. (het is tenslotte plastic -> polycarbonaat)
Samsungs zijn overwoestbaar ;)
De mijne (zonder beschermhoes) is al talloze keren hard op beton/stoep/tegels gevallen en werkt nog steeds. Scherm heeft geen krasje, alleen die chromen rand heeft wat 'chips'.
Android kan eveneens op lage specs draaien

de Sony Experia Ray heeft bijvoorbeeld een 1Ghz CPU en GPU die gelijkaardig is aan WP phones en een gelijke resolutie. Toch is deze telefoon op geen enkele manier traag.

Als de daarentegen bijvoorbeeld wil filmen in 1080p, dan ge je met deze specs niet ver komen.
Ik heb genoeg trage Android-toestellen gezien. Het grote verschil met die soepelheid is vooral dat Android pas sinds Android 4 met videochip-gestuurde hardware-versnelling kwam, waardoor beeldopbouw snel en soepel oogt. WP en iOS hebben dit al vanaf dag 1.
Dit is niet geheel correct.

Hardware accelleratie is er al veer eerder (in de 2.x reeksen).

Enigzins is deze in Android 4.0 verbeterd (met name de default android), maar handset bouwers zoals Samsung en Sony hadden reeds hardwareversnelling in het scrollen sinds 2,2 en 2,3.

De perceptie dat android traag is komt van de vele low-end telefoons die geeneens een deftige GPU hadden (en nog draaien op een stokoude android versie).
Een Galaxy S2 of een Galaxy Tab is een low-end telefoon? Mijn Omnia W is vele malen soepeler in het scrollen door web pagina's en lijsten dan beide Android modellen. Als het in een app neerkomt op number crunchen merk je wel dat de Omnia een trage/single core CPU heeft, maar in dagelijks gebruik is het heel vloeiend en soepel.
Heb jij ooit al een s2 gebruikt?
Ja, heb ik een jaar gehad. En daarvoor een iPhone. De S2 was bij lange na niet zo soepel als de beide andere telefoons.
Ondanks die specs presteert ie vaak beter dan de nieuwste en snelste quadcores op veel gebieden. Vooral als je 't over de interface hebt.
De meeste high end toestellen met andere OS'en hebben tegenwoordig wel veel hogere resoluties.
Dus? De meerdere cores en RAM moet dit toch compenseren?? Ik vind dat je de hogere resolutie niet als excus kan geven dat de phone trager loopt. Dan moeten de fabrikanten hier niet voor kiezen.

[Reactie gewijzigd door vali op 29 mei 2012 13:42]

Dat komt omdat WM WP een andere manier van het gebruik aan hardware gebruikt, meende ik. Android is in vergelijking met WM WP heel log gebouwd en zuipt RAM en CPU kraag, maar WM draait met veel minder kracht wel even snel. Daarom is er ook minder hardware nodig om dezelfde snelheid te halen. Dit is allemaal IIRC.

Noot dat ik geen WM WP fanaat ben, maar een Androider.

EDIT:
Mag ik mezelf even schamen? Hartelijk dank Ramon!

[Reactie gewijzigd door Zalmanman op 29 mei 2012 13:12]

promo-praatjes zijn goed, maar noem het beestje dan wel bij de correcte naam :P Het gaat hier over Windows Phone. Windows Mobile is iets heel anders.
Eigenlijk vind ik Windows Phone eigenlijk rete-traag.

De meeste apps starten na één of andere GUI draaischerm, waardoor het lijkt dat het snel gaat, maar je nog altijd 3 seconden moet wachten tot bijvoorbeeld de e-mail app open is.
Er is dan wel de perceptie dat het snel is...
Het is óf een scherm-animatie tonen óf een loadertje laten zien. Daar zit geen verschil in. En het openen van de mail-app duurt echt geen 3 seconden, eerder 1.
het kan ook anders: onmiddellijk.
Het is al lang geleden dat ik een loadertje heb gezien in android.
ik heb net even vergeleken op mijn oude omnia 7 windows phone met vergeleken met een oude galaxy S android en op de omnia leek de de mail marginaal sneller open maar het hangt erom

[Reactie gewijzigd door hAl op 29 mei 2012 14:56]

Ik ben behoorlijk fan van WP, maar hier moet ik je toch wel een beetje gelijk geven.
De built-in apps (mail, people hub etc) starten onmiddelijk op, echter third party apps doen er een tikkie langer over,,, is meestal niet irritant, maar soms wel.
Ik weet niet wat jullie doen hoor, maar mijn mail is op mijn Lumia 800 gewoon direct open. Ja, na de 'animatie', maar daarna is het 0,0 seconde.
De animatie verhult de werkelijke laadtijd. Dit is opzich niet erg. Het is gewoon iets psychologisch. Het is toch juist goed?
Dit had iOS ook altijd al goed voor elkaar. Dit zegt alleen niet dat apps en het laden van websites en dergelijke ook daadwerkelijk sneller gaan op WP dan op Android.

Het is puur gevoel. Maar dit is niks slechts...

Mooier zou zijn als je mobiel de estimated laad tijd zou kunnen meten en daarop de animatie snelheid kon afstellen. Dan zou je nooit een soort traag gevoel krijgen. Alleen als het echt meerdere seconden zou duren :)
Maar dit zou denk ik weer teveel rekenkracht kosten helaas...

Een extra lange animatie kan dus meer verhullen. WP staat bekend om de meest lange animatie tijden. Snapt u?
Je weet niet wat er gedaan wordt tijdens die laadtijd, dus het is lastig om te beoordelen wat de oorzaak van dergelijke een eventuele vertraging is.
Het kan zijn dat een applicatie een webservice aanspreekt om data op te halen.
Als je dan een trage verbinding hebt of weinig bereik, zal het inderdaad wat langer duren. Dat heeft dus niets met de performance van het OS te maken.
Een extra lange animatie kan dus meer verhullen. WP staat bekend om de meest lange animatie tijden. Snapt u?
bron?

De animaties waar jij het over hebt zijn loadscreens en niet de standaard animaties welke je ziet wanneer je een app start.
Die animatie duurt een fractie van een seconde en zal niet of nauwelijks een performance penalty hebben.
Bron? Nog nooit iOS/Android en WP7 naast elkaar gelegd? Ik wel... zie je duidelijk dat WP7 hele lange animaties heeft qua tijd.
Mijn bron is pure ervaring.
Gaat het niet om de perceptie dan? Ik zit niet de hele tijd met een stopwatch bij m'n telefoon..
Mijn Lumia 710 mag dan wel een heel andere klasse zijn, maar is net zo snel als deze 900. Voor high-end telefoons is WP idd nog niet zo interessant, doordat Microsoft nog geen hoge resoluties, snelle CPU's of grote hoeveelheden RAM toelaat. Daar gaat met WP8 als het goed is verandering in komen.
Voor mid-end toestellen is WP7.5 juist perfect door de strenge hardware-eisen. Ik denk niet dat een even dure Android op kan boksen tegen mijn Nokia.
Da's wel enigszins vertekend - de Qualcomm SoC die hier in zit heeft geen standaard Cortex A8/A9 die alle andere fabrikanten hebben, het is hun eigen Scorpion core en die is een stuk sneller. Dus het gat is niet zo groot als het lijkt.

Ongetwijfeld hadden Microsoft en Nokia gehoopt dat ze tegen deze tijd wel de Snapdragon S4 konden gebruiken, maar door productieproblemen en herhaaldelijk uitstel bij Qualcomm is die SoC nog maar mondjesmaat verkrijgbaar (enkel de HTC One S, en ook die is slecht leverbaar) en dus niet geschikt voor een wereldwijde release. Als de S4 tegen eind dit jaar volop leverbaar is kan hij direct in grote aantallen in W8 tablets en WP8 telefoons.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 29 mei 2012 15:43]

Het is gewoon een standaard MSM8255, singlecore CPU op 1GHz die we twee jaar geleden ook al in high-end toestellen zagen. Niks bijzonders hoor.
Prachtig toestel heb ermee gespeeld, toch is de concurrentie veel verder dan Nokia.. Kijk bijv naar de HTC One X of Samsung Galaxy S3 allemaal quad core telefoons inmiddels..
quad core betekend alleen dat je besturings systeem enorm log en langzaam is en dat je een batterijduur van niks hebt.
Uhm nee hoor het zegt niks over het OS. WP krijgt straks ook quadcores is het volgens jouw dan ineens log?

Daarbij overtreft de SGS3 vrijwel alle smartphones op de markt kwa specs, prestatie en batterijduur. En die heeft gewoon een quadcore...
de processor zegt alles over het OS, die processor zit er puur in om alles draaiende te houden, want android is als stroop. neem bijvoorbeeld een 808 pureview, die heeft 1.3 ghz single core, en de UI en eigenlijk alles draait even snel als je quad core one X
Android is veel logger dan WP7
had android op een lumia 800 gezet. Alsof je door een trechter moet poepen zo traag...

aantal cores zegt in dit geval helaas niks
Wel, een aantal Sony telefoons (vb Xperia Ray, Arc,...) hebben identiek dezelfde processor als in de Nokia 800 (maar dan 1Ghz ipv 1,4 Ghz).
Je kan zeker niet zeggen dat deze toestellen traag zijn.
de processor zegt alles over het OS, die processor zit er puur in om alles draaiende te houden, want android is als stroop. neem bijvoorbeeld een 808 pureview, die heeft 1.3 ghz single core, en de UI en eigenlijk alles draait even snel als je quad core one X
Het OS heeft niks met de cpu te maken, android is van zichzelf zeer efficient.. Het ligt aan de smartphone bouwers hoeveel troep ze mee installeren en welke tweaks ze gebruiken en drivers.. Durf te wedden dat android nog lichter is dan WP 7.5. Over iOS kan ik weinig zeggen die draait alleen op een iPhone en iPad.. Ten derde WP ondersteund nog geen quadcore

[Reactie gewijzigd door demilord op 29 mei 2012 13:41]

Sony heeft recent nog aangegven dat android 4.0 juist veel minder efficient is geworden en daarom aanzienlijk trager func tioneert dan android 2.3 en dat is iets wat updates van oudere toestellen bemoeilijkt
Er zit teveel in / er wordt te veel bij gestopt.

Dit is niet het probleem van Android (in zeker zin wel; ze zouden customizen bij de makers moeten verbieden), maar het probleem van de makers van de telefoon die er allemaal rotzooi bij stoppen
Sony toestellen hebben maar een matige gpu. Een s2 is net sneller in android 4.

Daarnaast hebben een paar mod'ers bij xda bewezen dat het veel sneller werkt met een paar kleine aanpassingen (oa niet altijd gpu accelleratie gebruiken voor alles)
Dat durf je te wedden, waarom is de android 4.0 versie op bijvoorbeeld de galaxy nexus zo traag? Waarom is WP7.5 zo snel?

Ik denk eerlijk gezegd dat bij Android de prioriteiten van het OS niet bij de UI liggen. Dit is bij iOS en WP anders.
Dat slaat echt nergens op. Android 4 is op de Galaxy Nexus helemaal niet traag.
Mijn ervaring met deze betreffende telefoon is dat hij wel degelijk traag dan wel hapert. Technerd hier heeft een Samsung galaxy Nexus en deze kon ik uitproberen, daarin zag ik dat bijvoorbeeld het multitask menu traag is. Hij legde ook uit dat de hardware prioriteiten van Android niet liggen bij de UI. Zodoende voelt de UI wat unresponsive eruit en reageerd het wat traag.
wil jij ook beweren dat iOS log is?
Waarom wordt elke keer gezegd dat WP7.5 geen dual of quadcore nodig heeft? Alsof je zegt ik heb ook maar singlecore nodig voor mijn desktop.

Dualcore is nu de huidige standaard. Ik weet zeker dat met dualcore WP sneller wordt. Wil je niet sneller ook goed.
Behalve dan dat quad-cores (en dual-cores) zuinger zijn dan single-core. Niet alleen zijn taken sneller klaar zodat alle omliggende hardware niet wakker hoeft te blijven, ook qua trugschroeven van energy van de CPU e.d. is het makkelijker 3 cores in slaap stand te gooien dan er 1 op 25% te laten draaien.
Niet zo vreemd aangezien Win Phone maar 1 enkele CPU ondersteund nml deze die hier is gebruikt. Quadcores is gewoon software technisch onmogelijk op Win Phone opt moment dus...
En aangezien Nokia exclusief met MS in de markt is gegaan... Nogal logisch dus. Het is niet zo dat ze niet beter kunnen in mijn ogen althans.
Niks te onmogelijk. WP7 ondersteunt in de software tot 256 cores en kan daar efficient mee omgaan.

MS zelf heeft gewoon geen drivers geschreven voor andere SOCs, en fabrikanten willen blijkbaar zelf geen drivers schrijven voor WP7 (wat ze wel doen voor Android btw). Niets weerhoudt fabrikanten ervan een dualcore WP7 telefoon te ontwikkelen. Ze doen het volgens mij gewoon niet omdat WP7 zich nog moet bewijzen, waardoor de kosten om dergelijke drivers te schrijven (niet enkel nu: ook lichte aanpassingen bij toekomstige updates zijn evt nodig) een te groot risico lijken. Om nog maar te zwijgen van de fragmentatie die dan ontstaat: die zou door de uniforme WP7 software niet zo erg zijn als op Android, maar updates zouden niet meer gelijktijdig kunnen worden uitgebracht.

Gezien naar alle verwachtingen MS met de release van WP8 zelf dual of quad core drivers zal uitbrengen, denk ik dat de fabrikanten daar gewoon op wachten: de drivers zijn dan eigenlijk gratis, en de nood voor multi-core WP7 toestellen is ook nog beperkt: zoals gezegd is het nu eenmaal een efficiënter systeem dan Android (geen virtual machine zoals Dalvik maar antive code) dus voor de gewone consument maakt een extra core eigenlijk geen verschil in dagelijks gebruik.


Ik wil niet zeggen dat WP7 een beter platform is, elk het zijne (ik gebruik android btw), maar wat je schreef doet het OS van Microsoft wel oneer aan en dat wou ik rechtzetten.

De onzin van de Android-haters is trouwens ook idioot: dat Android al quad-core toestellen heeft wil helemaal niet zeggen dat een single-core het OS niet kan trekken, dat is pure onzin: toestellen zoals de Desire S of Galaxy W doen het perfect op een single-core cpu. WP7 doet het weliswaar beter (native code!) maar er is niets mis met een single-core android toestel.

edit: ik heb het over de 7.1 kernel, die ondersteunt tot 256 cores iirc. Alle WP7 devices hebben momenteel de Mango-update, welke komt met de 7.1 kernel.

[Reactie gewijzigd door kiang op 29 mei 2012 20:52]

Volgens mij draait WP7 op de CE kernel die niet voor meerdere cores gemaakt is (embeded) en WP8 op de "echte" windows kernel en als dusdanig wel multicore ondersteuning kan bieden.

Lijkt me geen kwestie van even drivers maken, anders deden ze dat wel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Embedded_Compact_7 die gebruikt is in Windows Phone heeft multi core support.
I stand corrected.

Lees inderdaad op de wiki dat hij Dual core ondersteunt.
Ondanks dat dit er geen 256 zijn zoals in de post boven mij beschreven en dat quad dus blijkbaar niet gaat is dual inderdaad mogenlijk.

Edit

Bij nader inzien ben ik hier toch niet zeker over mijn bovenstaande post.
Uit nader onderzoek blijkt:
quote uit de wiki over CE7:
Microsoft officially confirmed this and said that Windows Phone is currently based on Windows Embedded CE 6.0 R3 with some features borrowed from Windows Embedded Compact 7, thus making it a hybrid solution.[3] Windows Embedded Compact 7 was released on March 1, 2011

Dit uit het wiki artikel over CE6 http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Embedded_CE_6.0:
quote:
Windows Phone 7, the latest major release of the Windows Phone operating system, is based on Windows Embedded CE 6.0 R3; although Windows Phone 7 is also using Windows Embedded Compact 7 features.

Wat die features dan zijn:
quote:

Silverlight for Windows Embedded
Abilities brought to Windows Embedded CE to create rich applications and user interfaces

Internet Explorer Embedded
Has multi-touch panning and zooming abilities and a customizable interface to optimize the browsing experience on devices

Flash Lite
Browser plug in to render rich media websites; not available in Windows Phone 7

Touch and Gesture
Plug-in engine to enable natural input abilities such as four-point multi-touch, advanced gestures and complex 3D animations

Connection Manager
Infrastructure technology to manage multiple network interfaces on the device

Microsoft Office and PDF viewers
Applications to render Microsoft Office Word, PowerPoint, Excel and Adobe PDF content on the device

Hier dus nergens een referentie naar dual-core.
Lijkt mij dat hij het dus toch niet ondersteunt.

[Reactie gewijzigd door alucard.erbacam op 29 mei 2012 16:28]

WP7 Mango (aka 7.5) heeft echter de CE 7.1 kernel, welke wel tot 256 cores ondersteunt.
Microsoft officially confirmed this and said that Windows Phone is currently based on Windows Embedded CE 6.0 R3 with some features borrowed from Windows Embedded Compact 7, thus making it a hybrid solution.
Als je wikipedia quote wel eerst zelf lezen ;)
eeh dit is toch precies wat ik zeg? :)

With some features borrowed from Windows Embedded Compact 7

Daarna quote ik ook de features die volgens het artikel "borrowed" zijn. (en waar dual-core, een CE7 feature) niet bij staat.

Daaruit concludeer ik dan dat er geen multi-support in zit.
Dus de vraag: wat had ik dan moeten lezen?
Windows Phone loopt op de core van Windows Embedded compact 7
By the way, Windows Phone 7 is based on the Windows Embedded Compact 7 core
http://news.softpedia.com...ed-Compact-7-141273.shtml
Dat lijkt mij toch ook. Ik bedoel Nokia zet nu alles in met WP. Dat is toch wel een bedrijf wat genoeg mankracht heeft om een driver in elkaar te knallen voor een duel core. Het kan natuurlijk dat ik het schrijven van een driver zwaar onderschat, maar het lijkt mij toch dat dit ligt aan externe factoren!

OT: Super mooie telefoon en zeker een mogelijke opvolger als me abonnement over een aantal maandjes afloopt!
De CE kernel ondersteunt wel degelijk multicore sinds kernel versie 7.0. Maar het is duidelijk, geporte "desktop" kernels zijn de toekomst, dedicated mobile kernels zijn exit. Zie iOS, zie Android en nu ook WP8.

Microsoft heeft WP7 puur voor Qualcomm SoC's ontworpen, en die maken gebruik van Qualcomm's eigen cpu architectuur, niet de standaard Cortex A8/A9/A15. Dus de huidige nVidia/TI/Samsung SoC's zijn allemaal nutteloos voor WP7, het draait daar niet op.

Zolang Qualcomm zijn moderne multicore SoCs (de Snapdragon S4) maar mondjesmaat kan leveren, kan Nokia/MS er geen telefoon mee uitbrengen. Pas eind dit jaar gaat de S4 fatsoenlijk leverbaar zijn, en dan pas kunnen er een stuk snellere Windows Phones komen.

Ik neem aan dat Nokia en Microsoft niet bepaald blij zijn met de vertragingen bij Qualcomm, de Android OEMs konden zonder problemen overstappen naar nVidia, TI en Samsung SoC's maar MS had nou juist alleen ingezet op Qualcomm.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 29 mei 2012 18:18]

Klopt ziet er goed uit, het klopt zoals hierboven ook wordt geschreven dat je voor Windows Phone geen quad of dual-core cpu nodig hebt, maar wat wel een beetje jammer is in mijn ogen is dat de concurrentie laat zien dat ze in hun hudige top modellen al gebruik maken van HD schermen met een resolutie van 720p...

Natuurlijk, door de eisen van Microsoft zit Nokia met Windows Phone 7.5 vast aan de 800x480 resolutie, maar eigenlijk is dit voor een topmodel (helemaal met een 4.3" of groter scherm) inmiddels een beetje achterhaald.

Het klopt helemaal wanneer je zegt dat het OS WP7 niet meer nodig heeft, maar voor films e.d. is een hogere resolutie toch wel fijn/leuk

Persoonlijk verwacht ik ook niet dat Nokia met dit toestel een echte vuist tegen het Android geweld van de One X en de Galaxy SIII kan maken. Nokia ging met Symbian lage tijd haar eigen weg, nu met Windows Phone wordt ze gedwongen de weg van Microsoft te bewandelen.

Persoonlijk had mij een Nokia toestel met Android bijvoorbeeld een heel mooi geleken, kan me haast ook niet voorstellen dat dit geen verkoop succes zou zijn geweest....
Persoonlijk verwacht ik ook niet dat Nokia met dit toestel een echte vuist tegen het Android geweld van de One X en de Galaxy SIII kan maken
In de VS is de Lumia 900 voorlopig populairder nog altijd dan de HTC One X.
Het geeft geen preciese indicatie van het log je OS is, maar ik zie maar weinig Android smartphones passeren met een single core, eerder een dual core of quad core. Dat terwijl single core bij Windows Phone de standaard is. Dus indirect, wilt het toch wel wat zeggen.
Het wil zeggen dat WP gebruikers langere laadtijden accepteren en tragere browsers en dat er geen behoorlijke spelletjes voor zijn (die de CPU/GPU zouden kunnen belasten.

WP is gewoon enorm simpel gehouden en met ellelange animaties wordt verbloemd dat het allemaal nogal traag loopt.
Staat Nokie niet bekend dat ze betere (hogere resolutie) camera's op hun telefoons zetten? Zeker bij topmodellen? 8MP is nu niet echt innovatief te noemen.

Al is de kwaliteit van de foto belangrijker dan het aantal megapixels.
dat deden ze altijd in symbian, maar wp7.5 heeft niet genoeg support op het moment, ze zullen wel alvast pureview voor wp8 aan het ontwikkelen zijn
Meer megapixels =! betere foto's
Met zo weinig ruimte voor een lensje op een telefoon is het moeilijk om zo veel pixels goed te belichten.
Als je qualiteit van de foto's tegenover de megapixels uitzet zal je een soort berg parabool krijgen.
als je de de lens hetzelfde houd wel ja, maar telefoons met meer megapixels hebben over het algemeen grotere en betere lenzen, bijvoorbeeld n8 en 808 (xperia s niet, daarom verliest die het nogsteeds van de n8)
Kwa afwerking en looks mag deze telefoon er echt zijn. Jammer idd dat hij kwa specs niet goed meekomt.
Jezus, heb je de posts boven je gelezen? Dat Android hoge specs nodig heeft, wil nog niet zeggen dat Windows Phone die ook nodig heeft.
Nokia moet met wat meer komen dan naamsbekendheid om de prijs voor deze hardware te verantwoorden. Dit gaat ze uiteindelijk duur komen te staan als ze het niet snel richting de 350 laten zakken
Precies wat ik ook dacht.

Allemaal mooie verhalen dat WP7 prima draait op een single core, maar waarom betaal je dan nog de prijs van een quadcore (en lagere resolutie, mindere camera)?

Misschien denken ze gewoon dat mensen het eerder kopen met een high-end prijs. Of het ligt aan de materialen van de behuizing. De Lumia 710 staat voor ¤200< in de pricewatch.
Omdat je betaalt voor een werkend product, voor een gebruikerservaring, voor een high-end design smartphone. Wat er precies inzit om dat te creëren is voor 90% van de mensen irrelevant. Je kan een vlotte HTC of Samsung kopen, en voor dezelfde prijs een vlotte Nokia. Wat daarin zit hoeft niet de prijs te bepalen.
Ik heb het niet alleen over de SoC, maar ook dingen als camera, schermresolutie.
Omdat die quadcore natuurlijk wel degelijk nut heeft als de software die gebruiken kan. WP apps en het OS zijn niet in staat om de proccessorkracht te benutten. Android wel.

Op Android (en iOS) kun je dus veel complexere spellen draaien en is de browser veel en veel sneller.
4gb opslagcapaciteit, wat compleet wat anders is natuurlijk ;)
dat zou mooi zijn, volgens mij bestaat zon toestel nog niet eens..
Dat is een tijd correct geweest ja (4gb = 512MB) maar nu zijn er ook tango toestellen met 2gb = 256MB :+
Nee, dit is inderdaad niet iets voor de "spekkoper". Gelukkig draait windows phone 7.5 juist wel goed op zulke specs en lijkt het in Amerika een klein beetje aan te slaan, maar niets daarvan is zeker totdat ze met cijfers naar buiten komen. Ik zie deze lumia 900 nog niet aanslaan in Nederland, iedereen loopt achter elkaar aan qua toestellen. Iphone, HTC of Samsung wat de klok slaat tegenwoordig. Daar zal Nokia wel weer een tijdje voor nodig hebben om tussen te komen. Maar we hebben gezien hoe snel Nokia zijn marktaandeel kwijt kan raken, het omgekeerde kan dus ook gaan gelden voor de huidige heersende partijen.

Heeft iemand enig idee of hier windows phone 8 op zal gaan draaien? Ze zullen het haast wel moeten anders dan laat je je "early adopters" wel een beetje in de kou staan. Ik heb zelf een lumia 800 en ben er zeer tevreden mee.
De Lumia 800 doet het anders prima in NL. Ik zie ze regelmatig! Nou is de 800 meer dan de helft goedkoper dan een iPhone en komt de prijs van de 900 wat meer in de buurt van een iPhone dus misschien is de 800 meer iets voor iemand die wel een goede telefoon wilt maar geen rib wil verkopen en is het voor de 900 wat lastiger om een plekje te vinden in de markt, maar we moeten het afwachten.
Ik heb er tot nu toe 3 in het wild gezien waarvan 1 op de utwente en 2 bij mijn ouders in een klein dorp. Ik heb er zelf ook 1 en hij bevalt me prima. Maar in 3 maanden tijd weinig anderen mee rond zien lopen en de 800 is ook de enigste windows phone die ik in het wild heb gezien.

Hopelijk zijn de restricties bij windows phone 8 verdwenen, althans een enorm stuk opgeschroefd. Ten minste quadcore gaan ondersteunen, anders haal je het gewoon niet. Het loopt wel soepel maar vaak kijkt het grootste gedeelte toch wel naar de specificaties en dan is het makkelijk vergelijken, single vs quadcore. Tjaaa wat koopt men dan
Ik vind dit nog steeds de taak van de verkoper om de klant goed de weg te wijzen bij de verkoop. Het probleem in het verleden dat verkopers totaal geen kaas hadden gegeten van wp7. Nokia heeft (met veel geld) grotendeels dit probleem opgelost. Je ziet nu namelijk sinds de release van lumia 710/800 en nu de 900 de verkoop van wp7 verdubbelen.
Ja, gelukkig gaat dit al wel wat beter. Wat betreft topmodellen alleen maar voor android, dit komt deels doordat windows phone 7.5 dus die restricties heeft en deels doordat ze hier al enorm veel marktaandeel hebben en het voor de consument vertrouwd is (android inmiddels wel). Er is nog een schare gebruikers van blackberry en symbian, hopelijk kan Nokia deze een beetje converteren.

Ik zag laatst op reuters.com een artikel waarin in het meest negatieve scenario Nokia al binnen een paar jaar failliet zou zijn. Ze gaan hard door hun reserves heen en windows phone 8 zal wel de laatste strohalm kunnen zijn, als dat niet aanslaat dan kan het wel is einde Nokia betekenen. Windows 8 zal dan ook een perfecte introductie moeten hebben zonder al teveel noemenswaardige bugs, funest vaak (kijk maar naar Vista, in begin veel gezeur over terwijl het na service pack 1 toch wel redelijk was).
http://www.reuters.com/ar...ash-idUSBRE84H0BD20120518

Overigens moet ik opmerken dat filmpjes in het begin wat moeite hebben op mijn lumia met op gang komen en dit heeft niet te maken met de snelheid v.d verbinding.
Wat is de accuduur?
Li-Ion 1830 mAh type (BP-6EW) waarschijnlijk meer dan een dag.
Volgens een review op zdnet: net iets minder dan 2 dagen:
Zelfs met Bluetooth, Wi-Fi én 3G ingeschakeld en bij semi-intensief gebruik kwamen we net geen twee werkdagen door. Dat is zonder meer een prestatie voor dit type smartphone.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Samsung Gamecontrollers Game-accessoires Smartphones Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013