Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 85 reacties

De Nederlandse telecomretailer Typhone heeft de Lumia 910 op zijn site gezet. Het gaat waarschijnlijk om een Europese variant van de Lumia 900, die onlangs werd aangekondigd. Mogelijk komt het toestel pas in mei uit.

Volgens Typhone wordt het toestel binnenkort verkocht, maar er werd door de retailer geen releasedatum genoemd. Uit de genoemde specificaties valt op te maken dat de Lumia 910 sterk lijkt op de Lumia 900 die eerder werd aangekondigd voor de Amerikaanse markt. Het toestel beschikt over een 4,3"-amoled-scherm met resolutie van 800x480 pixels. In de behuizing draait een singlecoreprocessor van Qualcomm met kloksnelheid van 1,4GHz. De ingebouwde 12-megapixelcamera kan foto's in hogere resolutie schieten dan de Amerikaanse variant, die het met een 8-megapixelcamera moet doen. Wel moet de Lumia 910 het stellen zonder de 4g-netwerktechnologie lte.

Eerdere geruchten wezen erop dat de Lumia 910 in mei uit zal komen met een verbeterde camera. Dat werd gemeld door de Russische blogger Eldar Murtazin, die bronnen heeft bij Nokia maar er ook vaak naast zit. De geruchten worden echter versterkt doordat er berichten naar buiten kwamen dat Nokia een variant op de Lumia 900 in Europa uit wil brengen.

Nokia heeft de Lumia 910 nog niet aangekondigd, waardoor niet met zekerheid te zeggen is wanneer het toestel wordt uitgebracht. Evenmin is bekend wat voor prijskaartje eraan komt te hangen, maar de Amerikaanse versie gaat bij provider AT&T waarschijnlijk 100 dollar kosten bij een tweejarig abonnement. De telco kondigde het toestel samen met Nokia aan tijdens elektronicabeurs CES.

Lumia 910 op Typhone

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (85)

toch vind ik het jammer dat Nokia en alle andere Windows Phone fabrikanten gebonden zijn aan de relatief beperkte resolutie van 800x480. De huidige 4,3'' schermen kunnen met gemak meer aan, en ik zie het grote probleem voor Microsoft ook niet zo. Het moet toch geen probleem zijn om een app schaalbaar te maken?
Ik weet niet zeker of dit ooit naar Win Phone 7 gaat komen, Win 8, jup, daar sowieso.

Microsoft heeft bewezen dat niet de snelste willen zijn zich terugbetaald, hun mobiele OS loopt wachter maar is wel goed.
Als je gaat kijken naar hun UI design moet ik bekennen: het is nogal pixel-based. Een inspringing van 12 pixels is iets wat je regelmatig zult kunnen doen.

Echter als je naar de techniek er achter gaat kijken (silverlight/WPF), zie je dat alles perfect schaalbaar is. Sterker nog: er zijn container elementen waar je dus inderdaad dingen in kunt gaan uitrekken.

Wat dat betreft zie ik eigenlijk geen enkele reden om niet met een hogere resolutie te komen. Er zijn namelijk nog maar een paar dingen die écht bitmap-based zijn, en dat zijn de iconen. En daar moet je bij een publish al een behoorlijk aantal van opgeven (net zoals 800*480 screenshots). Ik kan met vertrouwen zeggen dat een van m'n eigen eerste (echte) experimentjes met de UI en de API's zonder moeite op een hogere resolutie zal kunnen draaien: Linkje naar m'n app

De dobbelsteentjes zijn custom silverlight controls, die vanuit een basis van 200*200px getekend zijn, en op die "schaalverdeling" dus hun ogen en animaties hebben. Bij het krimpen/uitrekken (ik geef ze weer als 100*100 in de app) gaat er dus niet iets verloren, net alsof het een true/opentype font is!

En dan maakt het voor de rest van de app niet uit, de code zal hetzelfde blijven!

[Reactie gewijzigd door Umbrah op 29 januari 2012 18:53]

[sarcasm]Maar, maar, dan krijg je fragmentatie in de beeldschermen van Windows Phone en dan krijg je precies dezelfde problemen als bij Android![/sarcasm]
Ik ben een groots fan van Android JUIST omdat het, net zoals WP7 het dus ook doet, IOS in z'n hemd zet: een WP7 app is in feite net zo schaalbaar als een Droid-app. Je kunt nu al voor verschillende schermlayouts verschillende layouts configureren net zoals dat bij Android ook kan, het is zelfs een kleine moeite!

Bij Android heb je dus in feite het onderscheid tablet/phone app niet! Een phone app draait al goed op een tablet, hoewel de "x-large, hdpi" instelling van een app als IMDB "toevallig" wel een erg "10,1inch" vriendelijke UI laat zien ;). WP7 heeft uiteraard geen "X-Large" screen modus. Het heeft alleen een portrait/landscape instelling. DPI mist vooralsnog ook nog, maar er zijn wel guidelines voor minimum-groottes voor een klikbaar element, en in de WP7 hardware specs is ook een minimum-schermgrootte opgegeven, de kleinste grootte is 3,5", en dat is de LG Quantum (met een QWERTY Keyboard).

Wat gok ik voor Windows 8? WP7 apps zullen er native op draaien mits het apparaat een touch/gyro heeft. Win8 zal een "uitrek" of "pixelmap" mode hebben voor WP7 apps, en in uitrek mode zul je géén bitmap zien. Naar alle waarschijnlijkheid zullen Win8 tabs de 16:9 verhouding gaan volgen, hoewel ik stiekem hoop dat ze naar 16:10 gaan (MS heeft echter minimaal 1366*768 opgegeven, en als ze een minimum geven dan gaan OEM's als Acer daar vaak op in). In de uitrek stand zullen mijn vector-getekende dices dus perfecte vector-getekende dices blijven :D. Had ik het echter bitmap-stenen gemaakt dan denk ik dat nearest-neigbour rendering of biliniair filteren zal kunnen gaan gebeuren. Fonts uiteraard horen netjes te schalen; dat is de aard van Silverlight.
De Galaxy Nexus bijvoorbeeld heeft ondanks een hoge genoemde resolutie toch een lagere pixeldichtheid dan deze Lumia 900/910.
Pardon? Een Galaxy Nexus heeft een resolutie van 1280x720 op een scherm van 4,65". Dat maakt een ppi van 316 (niet kijkende naar PenTile-layout). Een Lumia 900 (zelfde als de 910) heeft een resolutie van 800x480 op een scherm van 4,3". Dat maakt een ppi van 217. Dat is fors lager!
niet kijkende naar PenTile-layout
Tja maar dat is niet terecht want een pentile layout heeft maar 2/3 van de pixeldichtheid van een echt rgb scherm zoals de Lumia 900/910 en de pixeldichtheid van de galaxy nexus is dus gewoon wel minder dan van de Lumia 900/910.
Ben het met je eens dat PenTile een vertekend beeld geeft (en ik ben al helemaal niet voor die techniek), maar ik ben toch benieuwd wat je achterliggende berekening dan is.
In een pentile layout heb je maar de helft van de blauwe en rode subpixels als in een RGB beeldscherm maar wel evenveel groen subpixels. Daardoor heb je effectief maar 2/3 van de pixeldichtheid als in RGB beeldscherm.

En de Lumia 900 heeft dus wel zo'n volledig RGB scherm.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 29 januari 2012 20:39]

Ik vraag mij af of de 12MP wel zoveel uitmaakt aangezien ook de processor het moet aankunnen.
Ik snap het nut van die hoge resoluties zoiezo niet, want met een foto van 12MP zou je bij wijze van spreken een gebouw kunnen bekleden. Ter vergelijking: full HD heeft 2 MP.
als je 'm vervolgens downscaled heb je ineens redelijk scherpe foto's met je mobiel
Downscalen heeft weinig voordeel boven een foto nemen met een 3-5 mp telefooncamera volgens mij. De lage kwaliteit van het beeld (los van resolutie) blijft namelijk in beide gevallen matig vanwege o.a. slechte stabilisatie / bewogen beeld, ruis zodra de belichting minder dan perfect is, kleuronechtheid / witbalans, contrast, over- en onderbelichting, enzovoort.

12MP slaat dan ook helemaal nergens op. En grotere lenzen / chips passen niet in een telefoon, dus stiekem valt er niet zo heel veel meer te verbeteren. Megapixels en softwarematige workarounds worden dus in de markt gezet als de heilige graal, terwijl het weinig doet. Alsnog zijn de smartphones van nu redelijk om gewoon facebook-kiekjes enzo mee te nemen, en daar zijn ze ook voor gemaakt, maar specs als 12MP geven de indruk van kwaliteit, die er niet is :)

De Lumia-serie is verder wel interessant trouwens, net als WP7.5. Maar vooral vanwege de kleine hoeveelheid apps en de nieuwigheid van het platform, heb ik nog maar even voor een iphone gekozen. Misschien over een jaar of twee, maar Windows Phone stijgt minder snel in de markt dan ik gehoopt had.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 29 januari 2012 19:06]

Er valt nog heel veel te verbeteren. Namelijk dat ze de hoge resolutie achter zich laten liggen en voor in de plaats veel gevoeligere sensors er in doen. Dat krijg je door een grotere pixel te gebruiken.

Ze kunnen dus zeker wel zorgen dat de sensor gevoeliger voor licht is, waardoor de foto sneller wordt genomen waardoor je dus minder last heb van een bewogen beeld.

Het probleem is, zoals jij ook al aangaf, is dat de MP bij veel mensen het idee geeft van kwaliteit. Hogere MP zien mensen nog steeds als beter, iets wat puur in stand wordt gehouden door bedrijven en dan nog vooral door telefoonmakers. Op camera gebied, zeker DSLR enz hebben ze die MP race allang achter zich gelaten.
Ik ben geen foto-fanaat maar ik kan me nog goed herinneren een kleine 10 jaar geleden toen de eerste digitale camera's uitkwamen met 1,3 MP en dat de nu high-end camera's rond de 16 MP zitten (als ik dpreview moet geloven). Idem voor backends van bijvoorbeeld van Leaf die nu zelfs ruim over de 100 MP heengaan. Dezelfde trend zie je tevens terug in de miniscule lens van een mobieltje die ook steeds meer MP's vertoond.
Natuurlijk valt wel te stellen dat MP's alleen inderdaad geen betere kwaliteit betekend maar dat het geen zin heeft lijkt mij erg snel gezegd. Denk aan bijvoorbeeld ook steeds betere technieken in de CMOS chips en wat er verder bij komt kijken. Hoewel het camera gedeelte in een mobieltje ook steeds kleiner wordt, wordt de kwaliteit van de foto's steeds beter. De gedachte dat de kwaliteit stilvalt enkel vanwege dat er meer MP's wordt vertoond lijkt mij dan ook eerder een incorrecte statement, sterker nog partijen zoals Sony blijven juist de camera's verbeteren omdat dit juist hetgeen is waarmee ze zich kunnen onderscheiden van de concurrent.
Het is niet zo dat MP's niet omhoog moeten gaan maar het is wel belangrijk dat er een balans is.

Als je kijkt naar DSLR's dan heb je bijvoorbeeld een Nikon D80 die inmiddels 5,5 jaar oud is die op 10MP's zit. Kijk je nu naar de D7000 (zit zelfs nog iets hoger in de serie) die 1,5 jaar oud is, dan zit die op 16MP. Het verschil is wel dat de ISO van 1600 naar 6400 is gegaan.

Deze ontwikkeling is zo omdat die hogere MP's niet echt nodig zijn. Dit betekent niet dat er geen markt is, Hasselblad heeft geloof ik al een camera met 250MP. Maar voor normale fotografen is 10MP al genoeg. De Nikon D3s zit op 12MP en de net aangekondigde opvolger zit op 16MP. Dit zijn fullframe sensor bodies van rond de 5000 euro.
Hier hebben we het over een goedkoop sensortje en lensje waar dezelfde hoeveelheid MP's op zit als de voorheen topper van Nikon.

Toen de 1.3MP camera's uitkwamen zag je fotografen ook niet overstappen, zij hadden meer nodig om mee te werken, film was dan ook nog echt superieur. Het begon pas toen ze rond de 10MP konden krijgen, dan was er echt iets mee te doen.

Maar dat is niet het doel van de camera in een telefoon. En ja ik geloof best dat iemand werkelijk zijn telefoon gebruikt voor fotografie, maar geloof mij, dat stelt geen ene donder voor vergeleken met het echte werk waar 10+ MP ook echt wenselijk is.

Voor in de plaats dat ze met telefoons dan ook blijven pushen met MP's, terwijl ze weinig met lichtgevoeligheid blijven doen, presteren die sensors veel minder dan ze werkelijk zouden kunnen.

Ik durf dan ook volmondig te zeggen dat met deze hoeveelheden, dat de MP's echt waardeloos zijn. Zelfs moet goed licht wil je echt niet 1 op 1 hiermee kijken en geloof mij, dit kan ik toch echt wel met mijn DSLR doen. Je zit dan ook niet te wachten op zulke MP's. Natuurlijk kan je zeggen dat je dan kan resizen maar dat is gewoon veel minder dan het alternatief. Wat namelijk dus die lichtgevoeligheid verbeteren. Hij pakt dan beter het licht op, maakt sneller de foto waardoor je een veel scherpere foto krijgt dan wanneer je een hoge MP foto doet verkleinen.


De enige reden waarom dit doorgaat is omdat de gemiddelde consument te dom is om dit te begrijpen. Dit is namelijk al jaren en jaren bekend maar mensen willen het maar niet begrijpen, als de mensen hier op tweakers het al niet willen begrijpen, hoe moet het dan met de rest van de bevolking?
Dit is waarom de telefoonbedrijven een MP race houden terwijl bij de DSLR makers ze zich gewoon richten op welke afwegingen het beste zijn voor de fotograaf. Want die consumenten maken zich niet druk om zo'n nummertje.
Dan had jij nog een moderne. Ik heb nog een HP Photosmart camera liggen, 1e generatie. Die heeft GEEN lcd (echt!), gewoon door de zoeker kijken, en 2MB opslag op CF. Resolutie: 640x480, ofwel 0,3MP !
Seriele (!) aansluiting via een DIN-plug en 2 minuten per foto uploaden naar pc. En er pasten er wel 17 op het kaartje... immens veel ;)
Het zou beter zijn als ze het aantal pixels in de sensor verlagen en tegelijkertijd de sensorgrootte niet aanpassen. Dan heb je automatisch je scherpere foto met weinig ruis en kleinere bestandsgrootte. Alleen dan is de doorsnee koper niet tevreden want dan heeft hij minder Mpixels dan zijn collega's...
Het megapixel gezeur is een beetje overtroffen. natuurlijk is 12 megapixels op een telefoon niet te vergelijken met 12 megapixels op een DSLR. In het laatste geval zijn de pixels groter en lichtgevoeliger.

Maar dat neemt niet weg dat meer megapixels over het algemeen gewoon beter is. Dankzij de extra megapixels heb je meer informatie. Met slimme software kun je uit die informatie een beter plaatje halen dan uit de informatie van een camera met minder megapixels en een sensor van dezelfde afmeting. Probleem is de lichtgevoeligheid, maar met kleine camera's zoals in smartphones kun je op dat punt toch weinig eer behalen.

Dus wat telefoonproducenten doen is logisch, meer megapixels leveren (in veel situaties waar telefoons gebruikt worden) betere plaatjes op. En dus krijg je meer megapixels. Ja, een grotere sensor zou op veel punten meer zoden aan de dijk zetten, maar dat is een stuk lastiger in de telefoon in te passen. Nog afgezien van de vraag of consumenten daadwerkelijk daarvoor willen betalen.
Inderdaad, volgens mij is het meer zo een marketingpraatje geworden in plaats van een verbetering. Alleen als je een foto bijsnijd kan het handig zijn, omdat deze dan nog steeds op normaal formaat kan worden afgedrukt.
Óf ze verhogen het aantal pixels wel én maken de sensor groter. In dit geval krijg je zowel scherpere foto's als foto's met weinig ruis.
Je kan de sensoren zo groot maken als je wil, maar zo lang als er een transparant stukje plastic ter grootte van een speldenknop als lens wordt gebruikt levert het vrij weinig winst op.
Daarenboven kan je de sensor niet blijven vergroten want dan zou je de lens verder van de sensor moeten zetten zou ik zo denken
en met de steeds dunner wordende telefoons is dit geen optie

Eventueel een gsm maken met meerdere sensoren & lenzen verspreid over de telefoon en deze combineren voor de lichtgevoeligheid? (heb je ook onmiddellijk "3d" ;-))
Ehm... gezien ze niet gigantische grote sensors in telefoons gaan doen, heb je hier gewoon geen punt.

Ze kiezen juist voor kleine sensors voor het compacte enz.
Een foto van 2 MP is amper bruikbaar voor verscheidene doeleinden. Het komt neer op een verhoudingsvariant van 1000x2000 pixels, dat is voor een verkoopbare print geen goede optie. Dan laten we de kwaliteit van een telefooncamera nog wel even buitenwege, maar het principe is duidelijk. 12 MP komt een stuk dichter in de buurt met 3000x4000 pixels. Voor fotografie is dat overigens zelfs niet altijd voldoende, het hangt van vele andere factoren af. Maar elke verbetering is er een, het heeft ook geen nut om vast te houden aan een bepaalde resolutie als er hoger mogelijk is en de vraag hiernaar hoog is - ongeacht of je t met de argumentatie hiervoor eens bent.
Het komt neer op een verhoudingsvariant van 1000x2000 pixels, dat is voor een verkoopbare print geen goede optie. Dan laten we de kwaliteit van een telefooncamera nog wel even buitenwege, maar het principe is duidelijk. 12 MP komt een stuk dichter in de buurt met 3000x4000 pixels.
Sorry, maar waar haal je de wijsheid vandaan dat 2MP sensors alleen maar in een beeldverhouding van 2:1 bestaan? Wat is er mis met 1600x1200?
Sorry, maar hoe maak je in hemelsnaam uit zijn post op dat hij beweert dat er alleen 2:1 verhoudingen bestaan? Hij zei niet voor niets verhoudingsvariant, als in, er zijn meerdere verhoudingen mogelijk.
Ik snap het nut van die hoge resoluties zoiezo niet, want met een foto van 12MP zou je bij wijze van spreken een gebouw kunnen bekleden. Ter vergelijking: full HD heeft 2 MP.
Als je voor 12MP een bestand neemt van 4000x3000px en dat drukt op 300dpi dan heb je een print die makkelijk op een A3 past. Met een minimaal beetje snijden krijg je dat nog wel op SRA4 of B4

Zo overdreven zijn dat soort resoluties niet, zelfs niet voor iemand die slechts thuis inkjet printjes maakt van foto's.
Full HD, oftewel 2MP is leuk voor video. Wil je een foto ook nog afdrukken, dan is 2MP al aan de krappe kant voor een A6 formaat afdruk.
Ik snap het nut van die hoge resoluties zoiezo niet, want met een foto van 12MP zou je bij wijze van spreken een gebouw kunnen bekleden. Ter vergelijking: full HD heeft 2 MP.
Natuurlijk zegt het aantal megapixels niet alles, maar fabrikanten proberen zich zo wel te onderscheiden. Overigens kan het nog gekker, de HTC Titan II heeft maar liefst 16 megapixels! Daarnaast heeft deze ook een snellere CPU (1,5 ipv 1,4GHz) dus dan is mijn keuze snel gemaakt.

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 30 januari 2012 11:48]

Scott Kelby's boek "The Digital Photography Book" geeft voor 10-12 MP 24 x 36"...

Dus tenzij je met "gebouw" een Lego-poppenhuis bedoelt....
Ben je bekend met de term langepenisspecificatie? Dat is het fenomeen waarbij het vergelijkende getal weinig over kwaliteit zegt.
Ik weet niet waar je die informatie vandaan haalt, maar voor 12MP heb je amper processor snelheid nodig. Kijk bijv. maar naar de N8-00 of de Pixon 12. Die zijn allebei ruim de helft langzamer.... Voor het filmen kan het zeker een rol spelen. Zo is bijv. het FullHD/1080p filmwerk alleen voor de dual-core toestellen weggelegd, waarbij de single-core toestel het met 'slechts' 720p moeten doen.

[Reactie gewijzigd door Abductor op 29 januari 2012 18:30]

[,,,] Zo is bijv. het FullHD/1080p filmwerk alleen voor de dual-core toestellen weggelegd, waarbij de single-core toestel het met 'slechts' 720p moeten doen.
Tenzij ze er natuurlijk een speciale chip voor gebruiken :)
Dit zijn allemaal SoC chips en ja ze hebben allemaal speciale hardware om video te de/en-coden.

Denk zelfs dat er nooit een SoC chip was die geen speciale hardware encoder had voor video.
Zonder speciale hardware lukt het een (veel krachtigere) Atom N260 maar nét om 720p AVC @ 30fps te decoderen, laat staan encoderen. De CPU heeft dus bar weinig te maken met de foto- en videokwaliteiten van een mobiel. Dat hele multi-core circus is vooral leuk voor de grote getalletjes op de doos: "meer is beter".
Nooit vergelijken met een Atom of beweren dat die dingen in wat voor vergelijking ook krachtig zijn zeker niet als die de belasting van Windows erbij heeft.

Met goede optimalisatie kan een Cortex A9 op ARM basis al een flink stuk sneller zijn.
Je bent Appels en Bananenvla aan het vergelijken.

Zeker ook omdat een ARM sock zals je zelf al stelt in zijn bouwblocken specifieke hardware toegevoegd kan hebben voor diverse zaken.
Dat is natuurlijk onzin, je hebt gewoon gpu's daarvoor. Denk je dat al die 1080p camcorders allemaal dual cores hebben?
Dat is natuurlijk onzin, je hebt gewoon gpu's daarvoor. Denk je dat al die 1080p camcorders allemaal dual cores hebben?
bij camcorders zit het in de CMOS/CCD, of anders in een dedicated chip. een GPU heeft er niets mee te maken.
Ik was het met je eens tot je over de processor begon, dat heeft er in dit geval niet zo veel mee te maken. Wat ik me afvraag is of ze er wel een degelijke lens in hebben gezet want meer MP != betere beeldkwaliteit. Als je achter een zelfde lens een 12mp in plaats van 8mp sensor zet dan zul je niet veel verbetering zien.
Hmm, een single-core CPU is iets wat in mijn ogen niet meer kan anno 2012. Leuk als budget-toestelletje, hoewel je beter kunt wachten tot de B-merk toestellen bij de Aldi in een bak liggen.

Overigens wil het aantal megapixel weinig zeggen. Er zijn zat 8 MP fototoestellen die mooiere foto's maken dan 12- of 16 MP-toestellen. Het hangt vooral af van de gebruikte lens en de aanstuur-elektronica.
Misschien wel de opvolger van mijn samsung omnia 7.
Juist dat het scherm groter is vind ik een groot pluspunt tegenover de lumia 800. Als ik al bijvoorbeeld kijk naar de iphone van mijn broertje dan vind ik zijn scherm al heel klein. In combinatie met het mooie design (persoonlijk) van de nokia's lijkt me dit eigenlijk wel een geschikt mobiel om over te stappen :)
Het gerucht gaat dat Samsung op MWC in Barcelona over een paar weken een nieuw high-end Windows Phone toestel gaat presenteren, dat als opvolger van de Omnia 7 moet gaan dienen.
Dat is toch de omnia W? Die opvolger.
Die Omnia W is eerder een slap aftreksel van de oorspronkelijke Omnia 7. Puur op specs zou hij beter moeten zijn, maar dat is hij maar marginaal.

In de VS heeft Samsung nog de Focus S, een toestel dat qua specs erg lijkt op de Lumia 900. Ook 4,3 inch, ook 1,4 Ghz cpu, maar tot wel 32 GB interne opslagruimte!

Het uiterlijk is echter wel een beetje minder van de Focus S, maar misschien dat ze daar voor de Europese variant wat aan gaan doen!
Maar ja dan is de vraag, wat is beter? 4+ inch met 800x480, of 3.5 inch met 960x640. Ik denk dan toch dat ik eerder voor het laatste zal gaan, kan er persoonlijk beter mee werken en het is handzamer.
alstie komt en dan zal dat denk ik van de zomer zijn. dan weet ik welke de opvolger van de e72 word. :)
Ben en blijf een nokia fanboy, net als dat ik het windows phone systeem helemaal geweldig vind.
Ik heb net de Lumia 800 in bezit, en ben er (tot dusver) zeer tevreden mee. Maar mijn vrouw ook, die wil hem stelen! In een paar maanden kan zij haar abbo verlengen, dus met een beetje beinvloeden en ze kiest de 910. En dan ruilen we. ;)
net als dat ik het windows phone systeem helemaal geweldig vind.
Ik vond/vindt de interface (met name de tiles) niet mooi, maar het werkt inderdaad geweldig. En het werkt soepel.
Al die Lumia-toestellen lijken wel uit een stuk hout gesneden te zijn. Het is meer eenheidsworst dan een onderscheid in looks en specificaties. Het lijkt alsof Nokia vooral de Apple-doelgroep probeert aan te spreken. Begrijp me niet verkeerd, dit is geen kritiek. Het ecosysteem van Android-toestellen is echter veel gevarieerder met al zijn voor- en nadelen. Die Lumia's stralen absoluut degelijkheid uit, iets dat het aan veel Androidtoestellen ontbreekt. In de statistieken blijkt doorgaans dat Apple weinig van Android te vrezen heeft maar hier lijkt toch een geduchte concurrent te zijn opgestaan. De tijd zal leren of men wil overstappen van icoontjes naar live tiles.

@Benjamin: De Lumia 710 is inderdaad wat afwijkend maar de 800, 900 en nu de 910 zien er praktisch hetzelfde uit.
Mijn ogen zijn bovengemiddeld goed met niet alleen netjes afwijking 0 links en rechts maar ook een hoger dan gemiddeld oplossend vermogen wat mij in staat stelt om op grote afstand kleine tekst te kunnen lezen. Maar dat terzijde..

[Reactie gewijzigd door 2fish op 30 januari 2012 08:49]

Op dit moment zijn er 2 Lumia toestellen op de markt. Als jij deze 2 op elkaar vindt lijken, dan raad ik je toch echt aan om is langs Hans Anders te gaan...

Verder moet je dit niet als een echt nieuw toestel zien. Zoveel bedrijven doen telefoons uitbrengen met iets andere afmetingen enz. Dit heeft totaal niets met Apple mentaliteit te maken. Dit is gewoon een goed design met verschillende grote uitbrengen.

Ze gaan toch ook niet met een laptop lijn ieder model totaal anders doen, of die van een autolijn enz enz.

EDIT: De 900 en 910 zijn eigenlijk gewoon hetzelfde toestel alleen voor verschillende markten (zie niet waarom, maar je ziet het wel vaker), verder is het idd gewoon een grote versie van de 800. Maar nogmaals, dit is door normaal. HTC, Samsung, S(E) zijn toch ook fabrikanten die zich op de Apple doelgroep richten omdat ze diverse dezelfde modellen met iets andere formaten enz hebben uitgebracht?

[Reactie gewijzigd door Benjamin- op 30 januari 2012 19:47]

Ik hoop dat de geluidskwaliteit dan beter is (koptelefoon uit). Deze is verschrikkelijk bij de Lumia 800 en 710.

Bron: http://www.gsmarena.com/nokia_lumia_800-review-686p5.php
Ligt er een beetje aan welke headphone je gebruikt.
ik gebruik in-ear plugs van Creative productreview: Creative EP-630 (Zwart) review door Cammeliac en die geven perfect geluid. Met name de bass is prima in balans, waar ik die met deze headset op een iPod juist te aanwezig vind.
Als het scherm geen pentile layout heeft dan is die de mijne. Al enige informatie hierover?
De Lumia 900 zoals gepresenteerd op CES had geen pentile scherm maar een volledig rgb pixel AMOLED scherm
Nu maar hopen dat dit niet de zogenaamde successor op de N8 is bedoeld want zonder symbian er op en de juiste hardware kan je nog eens niet je 'geweldige' foto's backuppen op USB of je phone als mass memory aan een PC hangen zonder software te installeren stel dat je op vakantie bent of gewoon bij vrienden thuis. En geen HDMI-out om je 'geweldige' HD foto's op je TV weer te geven.
Ik wacht wel tot de echte successor op de N8 uit is.
Een leuke en zeer snelle registertweak (een waarde veranderen van 0 naar 1) maakt het mogelijk dat de telefoon zich aanmeldt als mass media. Lekker bestandjes slepen!

Kwam het tegen bij een userreview hier van de 800, maar als je heeel even googlet, heb je hem zo ook elders gevonden. Ik moet nu helaas aan de slag.
Die is er al. Die heet N9....
Welkom in 2012, waar foto's draadloos worden gesynct, en je video/audio/fotos naar je TV streamt.
Ja en dat kan symbian ook prima. Daarnaast wil je je 8GiB aan vakantiekiekjes en de langere 1080p-video's niet syncen met dropbox en andere cloudspul, en al helemaal niet draadloos. Dat is gewoon traag.
Vertel ze dat in thailand ook maar eens daar met hun oude beeldbuizen en waar ze 3G alleen nog in bangkok en phuket hebben de rest is nog gprs. Of zelfs op je hotel kamer in spanje mis ik een goede backup functie.
Dan is ondersteuning voor USB opeens wel heel erg welkom

[Reactie gewijzigd door SpitfireNL op 29 januari 2012 20:31]

Die kunnen dan ook beter een Nokia 3210 en een losse camera kopen, aangezien ze toch niets hebben aan de smartphone features van een 'modern' os.
Overigens kan je zeker wel je foto's backuppen met behulp van zune via usb naar je laptop. Zelfs wifi met een door je laptop opgezetten adhoc netwerk.

[Reactie gewijzigd door Caelorum op 29 januari 2012 21:26]

Als ze er alleen maar beeldbuizen hebben, wat moet je dan met HDMI?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 29 januari 2012 20:36]

Ik moet zeggen voor het eerst sinds lang staan de nokia smartphones me wel aan. Vanaf de N9 vind ik ze mooi en goed in elkaar zitten.

Nokia zit terug op het goede pad vind ik.
Voordat ik mij druk maak over de fotokwaliteit, ga ik toch echt eerst kijken naar de hoeveelheid opslag. Als er geen 32GB model komt heeft overstappen van mijn Omnia 7 voor mij geen zin.
Ik wil naast mijn navigatie ook meer vidcast en muziek kwijt. Nu ben ik steeds aan het opruimen.
tip: zet je sync naar skydrive aan in de camera instellingen

Elke foto die je maakt wordt ook automatisch direct geupload aanr je skydrive account, zo wordt opruimen een stuk makkelijk, een kopie heb je automatisch al op skydrive..

(is geen perfecte oplossing maar wel handig, ook handig als toestel kwijt/defect is, je hebt zo altijd nog je foto's)

En ja daarna natuurlijk downloaden van skydrive naar je pc voor echte backup.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True