Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 143 reacties

De Japanse provider NTT DoCoMo heeft Google verzocht om Android zo aan te passen dat smartphones met zijn mobiele besturingssysteem minder data verstoken. Zo zou overbelasting van 3g-netwerken voorkomen moeten worden.

Volgens DoCoMo verstoken Android-smartphones gemiddeld meer dan toestellen met andere mobiele besturingssystemen. Zo zouden applicaties die op Android draaien vaker data opvragen, ook al zijn de desbetreffende applicaties niet actief. Docomo stelt dat zijn 3g-netwerk afgelopen week nog overbelast is geraakt door een niet nader genoemde voip-applicatie.

Om de datahonger van Android-smartphones te beteugelen, heeft de Japanse provider Google benaderd met het verzoek om het mobiele besturingssysteem zo aan te passen dat het minder data verbruikt, zo meldt Reuters. Ook de updatefrequentie van diverse Android-onderdelen zou omlaag moeten. DoCoMo zou ook willen proberen om de ontwikkelaars van Android-apps zover te krijgen dat zij applicaties minder vaak updates laten opvragen via mobiele netwerken. Hoe Google heeft gereageerd, is niet bekend.

Het is de vraag of het verzoek van DoCoMo veel uit zal halen; zelfs als Google zijn OS aanpast en de Japanse provider deze versie zal meeleveren op smartphones die het verkoopt, dan nog zouden er veel gebruikers met oudere Android-smartphones actief blijven.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (143)

Docomo stelt dat zijn 3g-netwerk afgelopen week nog overbelast is geraakt door een niet nader genoemde voip-applicatie.
Dan moeten ze denk ik gaan klagen bij de ontwikkelaar van de voip-applicatie. Google is niet verantwoordelijk voor de apps die op een Android toestel geinstalleerd worden.
Op dit moment maakt Google al duidelijk aan ontwikkelaars van Android apps dat ze moeten opletten met data verbruik en niet onnodig data moeten verbruiken om rekening te houden met mensen die een datalimiet hebben.

[Reactie gewijzigd door Jegorex op 29 januari 2012 16:09]

Hoezo raakt het netwerk opeens overbelast als er VoIP wordt gebeld? Het zal toch niet extreem veel data verbruiken, net als mobiele telefonie (die verbruikt extreem weinig volgens mij).

Ik zit met Skype op de pc op zo'n 10KB/s, dat is echt minimaal!
PC en Telefoons lopen 2 andere kanten op als het gaat om data verbruik. Vooral is VOIP dom als je het niet doet via wi-fi maar via 3G, mensen komen makkelijker aan bij hun data-limiet, en die heeft iedereen nu.
"mensen komen makkelijker aan bij hun data-limiet, en die heeft iedereen nu."

Ow? vertel sinds wanneer?

*Tazzios ergert zich aan generaliseren
September 2011 voor Nederland. :)
En Japan en Amerika hebben altijd limieten gehad.(in Amerika vooral verizon als ik me niet vergis.)
Voor _nieuwe_ abonnementen, oude (zoals die van mij) gaan door onder FUP.
En dat geldt alleen voor NL, true in andere landen hebben ze heel andere modellen. Zo bekeken hebben we het hier niet zo slecht.

[Reactie gewijzigd door Loekie op 29 januari 2012 16:55]

Uhm ik heb net als jij een "oud" abonnement waar nog een FUP op zit. Maar let wel goed op dat een FUP niet inhoud dat je onbeperkt dataverkeer hebt (anders had het geen Fair Use Policy geheten). In de Fair Use Policy van Vodafone (wat ik heb) staat namelijk (net als bij veel andere providers destijds) dat je 10x het gemiddelde verbruik mag gebruiken.

Effectief is dat dus een flexibel limiet. In mijn geval heb ik al een brief gehad van Vodafone waar in staat dat die limiet (op dat moment) effectief ongeveer 800MB per maand was en of ik mijn verbruik wilde beperken (brief was terecht overigens). Op dat moment was die FUP minder dan de limiet van 1GB waar anderen dus recht op hadden.

Dat een provider momenteel graag zou zien dat de Mobile OS's minder data verbruiken kan ik goed inkomen en zeker in de dichtbevolkte steden van Japan.
Ik val ook nog onder de FUP, de grens ligt bij vodafone op ca 5GB, en daar schurk ik dan bijna elke maand tegen aan. Deze maand ook weer een sms gehad met de waarschuwing dat ik reeds 80% zou hebben opgesoupeerd. Je zou dus kunnen zeggen dat ik havy addicted ben.

Ik denk dat deze voip-app wellicht een soort bug (afluister) heeft die continu omgevingsgeluiden opneemt en deze naar een surver stuurt. Dit zal niet de eerste keer zijn maar die app deed het zelfde in ios.

Ik heb alle automatische app updates uitgezet maar ik denk dat ik daarop een uitzondering ben. De frequentie waarbij veel apps (sommige bijna dagelijks) om een update vragen is mijn inziens veel te gortig. Voor meestal minieme wijzigingen! Ik verdenk ontwikkelaars er van zich schuldig te maken aan een vorm van "bumping", je app weer onder de aandacht brengen waardoor deze weer ff meer gebruikt wordt en het werkt bij mij althans. Ik vermoed dat gebruikers veelal slapende apps op hun phonehebben geïnstalleerd met het idee dat die app nog wel eens van pas zou kunnen komen, baat het niet schaadt het niet (ten minste dat is het idee). Ik vraag me af wat google hier tegen kan doen, afgezien dan van een stukje bewustwording kweken bij de gebruikers.
Die 800MB, gebaseerd op een gemiddeld verbruik van 80mb/maand hadden ze ruim anderhalf jaar geleden ook al. Ondertussen heeft Vodafone al meerdere uitspraken gedaan dat het gebruik is gegroeid, met als een van de wienige getallen die hierbij genoemd worden van 3 keer zo veel in een jaar. Die 80MB zal dus ondertussen minimaal 240MB zijn, waarmee je FUP op 2.4GB ligt.
Tazzios doelt er op, dat mensen die nog op een onbeperkt abonnement zitten, niet beïnvloed zijn door de invoering van de datalimieten. Die geldt alleen voor nieuwe abonnees.
Valt reuze mee hoor.

Spirint heeft unlimited data bundels.
Verizon heeft 10gb bundels (dat mag je toch bijna unlimited noemen)
en AT&T is met 5gb ook niet echt Europees gelimiteerd.
Je krijgt dan binnenkort een datalimiet. De NL netwerken zitten zo ongeveer aan hun max. kwa dekkingsgraad en verstoken van data. Tegen de huidige prijzen dan.

Normaal gesproken zou ik het niet zo erg vinden dit bericht te horen, is het niet dat Doccomoco 1 van de grootste providers van dat land is en Japan kwa techniek echt jaren voorop loopt (soms zelfs 20 jaar --> neem de maglev trein alleen al)

Ze waren ook de eerste met internet: (dat I-mode was) dat werd hier nogal een flop maar dat had zijn reden. (wap was eerder weet ik maar, maar dat was daar ook als eerste volgens mij)
Denk er wel aan dat dit over Japan gaat. Ik ga ervanuit dat je niet weet welke (VOIP) apps daar populair zijn en of ze daar ook data-limieten hebben.
In Japan zijn er genoeg abonnementen zonder datalimiet, sterker nog, het is de default methode. Wil je met datalimiet, dan is het wel goedkoper, maar de verkopers raden je er een aan zonder limiet.

Daarnaast gebruiken Japanners hun gsm ter vervanging van een pc, aangezien zo'n 70% van de mensen thuis geen pc heeft. Vandaar dat je het gsm gebruik niet kunt vergelijken met het Nederlandse gebruik.

Wifi wordt uiteraard wel gebruikt (zoek ook maar eens naar pocket wifi, reuze handig), maar vrijwel niet thuis, omdat een gemiddeld internetabonnement hier zo'n 60 euro per maand kost, omdat in Japan eigenlijk alleen 100 Mbit aangeboden wordt en geen goedkopere met een langzamere verbinding.
Misschien doelen ze op de GoogleTalk applicatie die ook video ondersteunt.
Als dat populair wordt, dan kan ik mij wel voorstellen dat het net overbelast raakt.
Volgens mij vergeet je dat Skype een P2P programma is. Als iemand via jou belt dan zul je zien dat er veel meer verbruikt wordt dan 10Kb
Ik weet niet hoe het met iedere OS gesteld is laat staan met mobieltjes die bv Sharp specifiek ontwikkeld voor DoCoMo maar ik kan me voorstellen dat ze bepaalde technieken erop na houden die simpelweg effectiever omgaat met de verbinding. Denk bijvoorbeeld aan RIM die de data server-side al compressed waardoor je netto minder data verstuurd naar een mobieltje.
Uiteindelijk kan het best dat Android vergeleken met andere OS's minder effecient omgaat met de verbinding je kunt je afvragen tot hoeverre je een verbinding effecienter kunt maken en hoeverre het niet te wijten is aan een matig netwerk. (Al kan ik het laatste me moeilijk voorstellen van een Japans telecom netwerk wat voor ligt op het Westen).

[Reactie gewijzigd door n4m3l355 op 29 januari 2012 17:22]

Veel dataverkeer ligt aan de developer zelf. In onze opleiding moesten we een android app maken om de roosters van alle opleidingen van onze school te kunnen raadplegen. Dit werd gedaan op basis van een webservice geschreven in java. Deze webservice echter was SOAP based. Als dit JSON had terug gegeven ipv SOAP zou het dataverkeer met de halft verminderd worden (plus minus uiteraard) Hierbij wil ik dus meegeven dat veel verkeer door de developer zelf wordt bepaald (of diens afhankelijkheden) en niet door het OS (want dit was overigens juist hetzelfde voor de Iphone variant, want die gebruiken uiteraard dezelfde webservice)
Ja SOAP communiceert met XML als content. Als je die comprimeerd met de GZIP algorithme heb je zo meer dan de helft minder (Bron). Terwijl CJSON deze compressie ratio's helemaal niet haalt. En nadat beide gecomprimeerd zijn waarschijnlijk rond dezelfde grootte uitkomen. Het gaat hier dan ook niet zozeer om de hoeveelheid data in één call maar dat die ene call vaker wordt uitgevoerd.

Dat staat ook in het stuk:
"Zo zouden applicaties die op Android draaien vaker data opvragen, ook al zijn de desbetreffende applicaties niet actief. Docomo stelt dat zijn 3g-netwerk afgelopen week nog overbelast is geraakt door een niet nader genoemde voip-applicatie."
Ik begrijp het wel. Er zit iets in android wat veel data gebruikt. Op mijn android toestel gebruikte ik altijd tussen de 400 en 500mb. Nu met een Blackberry zit ik ineens op 50mb terwijl ik er precies hetzelfde mee doe, en precies dezelfde synchronisaties aan heb staan.
Dat is nu natuurlijk ook wel het selling point van blackberry, zeker in combinatie met het abbo.
Doordat de meeste "gratis" Android app's gepaard gaan met reclame-uitingen die getoond moeten worden. Veelal flash-achtige en soms zelfs voorzien van een geluidje of zo. Vergeet niet dat ook Google hieraan meewerkt.
Volgens mij ontgaat het de meeste (edit: behalve Kosty) hier een beetje dat het probleem waarschijnlijk niet ligt aan de hoeveelheid data die wordt verbruikt maar aan de manier waarop smartphones dit doen.

Omdat je met een 3g chip werkt die je niet de hele tijd aan wil hebben staan (want kost veel energie) worden er enorm veel "sessies" aangemaakt elke keer dat de chip even aan gaat en weer wat data binnenhaalt.

In een recent gastcollege van KPN werden de cijfers zo opgesteld:

Type / Gebruikers / Actieve gebruikers / Traffic / Sessions
Laptops (mobiel internet): 265.000 188.000 120TB 6.000.000
Mobiele telefoons: 6.000.000 1.800.000 44TB 145.000.000

Het traffic dat gegenereerd wordt valt dus best mee, de sessions lopen echter de spuigaten uit (31 per act. gebr. bij laptops vs. 80 bij smartphones).

Blackberry schijnt het nog wel netjes te doen omdat ze het allemaal via een centrale server laten gaan, maar bij Apple en Google maakt het ze allemaal niets uit en worden er tientallen zo niet honderden sessies per keer aangemaakt.

Je ziet het probleem ook al ontstaan rondom Utrecht CS en ik kan me voorstellen dat het ook gebeurt rond andere stations, je hebt er wel gewoon H+ maar je komt er gewoonweg niet tussen omdat er zo veel mensen bezig zijn. Vaak is het sneller om naar GSM over te schakelen dan om te wachten tot je H+ packets een keer door komen.

[Reactie gewijzigd door Hasosoft op 29 januari 2012 22:52]

Klinkt wel heel extreem, ook ander probleem dan 'veel data genereren' (tenzij die VOIP-applicatie ook rare dingen deed met veel sessies).

Ik wist niet dat een Android-telefoon voor alles een aparte sessie opent, lijkt me ook heel ongewenst en heel onlogisch dat ze het zo doen. Ook kun je volgens mij per apn maar 1 sessie tegelijk openhebben (bijv. 1x mms + 1x data apn tegelijk). Dacht ik he...

Wat wel zo is, is dat de telefoon telkens sessies opent + opnieuw sluit als er weer iets met data wordt gedaan. Verbinding lijkt na een kwartier vanzelf te worden gesloten weer en zodra je hem uit standby haalt maakt hij weer een nieuwe sessie aan (tenzij je 'always on data' aan hebt staan in Android).

Dan gaat het wel hard ja... Maar volgens mij is dat op zich niet echt het probleem hier; dat is eerder het fijnmazig doorsturen van kleine hoeveelheden data waardoor het netwerk continu van 3G naar H flippert (iets wat bij BlackBerry heel mooi wordt opgelost idd door alles via 1 push-server te laten gaan), dan het opzetten van een sessie op zich. Dat laatste kost ook veel signallingverkeer, maar da's alles bij elkaar veel minder dan het signalling-verkeer om continu heen en weer te schakelen tussen 3G en H.
Alleen wat kan Google of Apple daar aan veranderen dan? Het is toch de taak van de provider om te zorgen dat hun netwerk compatible is met de producten (telefoons) die zij bij de abonnementen verkopen. Als het netwerk het niet aan kan moeten ze enkel simpele telefoons toelaten :).
Geen idee hoe het precies in Japan zit maar zit nu in Hong Kong en verbaas me echt:
  • Iedereen loopt hier met Smartphone
  • Mensen bellen en internetten hier overal
  • Als iemand geen telefoon in de handen heeft is het een tablet
  • In telefoonwinkels moet je een nummertje trekken om een telefoon te mogen kopen, wachtrijen 2 uur
  • Apple stores hebben geen enkele iPhone op voorraad
  • Android is sinds enkele maanden helemaal hip, vorige jaar was het alleen maar Apple
Dan over de kosten:

Prepaid kaart gekocht voor mezelf:
- Bellen piek 0,12 hkd/min
- Bellen dal 0,05 hkd/min
- Unlimited Internet 8 hkd/uur (na bereiken 3 uur gratis rest van de dag)
- SMS wordt niet meer genoemd in prijslijst zal wel gratis zijn
- maandelijkse administratie kosten 2,5 hkd

Dan vraag ik me nog af waarom een abonnement, komt ie:
- onbeperkt bellen eigen provider
- 5000 min gratis in bundel ander provider bellen
- SMS gratis
- onbeperkt internet, geen FUP of snelheidslimiet
- gratis Apple iPhone of anders vergelijkbaar
- contract 1 jaar
350 hkd per maand

Om de koers nog even duidelijk te maken deel door 10.

Ervaringen tot op heden helemaal super, snelheid goed, skype en voip werkt zo goed als overal goed ( kan NL nog wat van leren ).
Dat is wel erg interessante informatie. Wie heeft er nou gelijk. De providers die aan te lijken geven dat 3G op z'n max zit met het huidige gebruik - meer is nauwelijks mogelijk zonder buitenproportioneel te investeren. Of hebben "de tweakers" of "de consument" gelijk, die voornamelijk denken dat de providers zeuren en weigeren voldoende te investeren.
Heel interessant is het dan om te zien dat Hong Kong laat zien dat 3G weidelijk prima kan werken onder een extreme load voor een prima prijs. Leuk dat je dat deelde.

Hier hangt uiteindelijk nogal wat vanaf. Als de ontwikkeling van mobiel internet te traag door blijft gaan heeft het echt van invloed op onze innovatie. Ik geloof dat er nog zo veel innovatie mogelijkheden zijn met betrekking tot mobiel internet binnen bedrijven. Daarvoor is stabiele, betaalbare en overal toegankelijke internet dekking wel essentieel. Daarmee gaat het niet heel goed binnen NL. Jammer.
Wel is natuurlijk een feit dat Hong Kong qua oppervlakte klein is en toch ruim 7 miljoen inwoners moet bergen, dus op netwerk niveau grotere oppervlakte. Dit verklaard mij niet waarom soms dekking (vooral snelheid 3G) niet goed kan zijn.

Wiki Hong Kong:
7.055.071 (2009)
(6.419,5/km² (2009))

Wiki Nederland:
16.669.112 (2011)
(401,4/km² (2011))

Ik denk zelf dat het een kwestie van tijd is dat dit in NL ook gaat veranderen de providers moeten wel. Alleen betekent wel dat iedereen ook echt 35 euro moet gaan betalen. Zit zelf in de telecom en weet dat dit ook het gemiddelde bedrag was per aansluiting in NL alleen het afgelopen jaar is dit gedaald tot 28 euro per aansluiting. Ik denk dat dit het probleem vooral is.
als je zelf in de telecom zit weet je ook vast wel dat er door bepaalde contracten te duur ingekocht word en dat al een aardige bak geld van de klant versplid en je weet ook dat in de afgelopen 10 jaar materialen veel goedkoper geworden zijn.

prijzen hoeven niet omhoog die bedrijven moeten gewon eens leren spenderen op een verantwoorde manier.
niet het eerste de beste kopen wat je zien maar verder shoppen de concurent van je vaste leverancier heefd je namelijk graag waardoor je huidige dealer mischien weer een tegebod doet en nog goedkoper is.

bedrijven zijn te makkelijk met andermans geld ja abbo geld wat ik betaal is mijn geld totdat ik een fatsoenlijke service gehad heb voor een redelijk bedrag .
dus netwerk storingen en administratieve problemen zouden gecompenseerd mogen worden je betaald namelijk voor een compleet product MET service.

ik ga dan ook nooit meer betalen en ik hoop dat de rest van nederland dit ook niet doet alleen als iedereen zijn doppen open doet word het hier weer betaalbaar en goed en dat is mogelijk kijk maar naar andere landen om ons heen
Ik snap niet veel van je reactie helaas. Maar gezien ik in de telecom zit snap ik heel goed dat omzet - kosten = winst, heel snel gerekend. Als jou reactie zou kloppen betekent het dat als ik het goed begrijp dat de providers winst maken waar jij geen brood van lust? nou dan zou ik de cijfers eens gaan bekijken in de loop van de jaren.

Het probleem zit hem in de omzet die steeds schommelt door wetgeving, hierdoor moeten modellen wel veranderen. Wat ik eigenlijk wil aangeven is dat kosten niet snel veranderen en dat dit opgevangen moet worden door de omzet.
@Datafeest:
Dat is wel erg interessante informatie.
Beetje zwaar overdreven om de ervaring van één user in één stad zo te noemen...
Wie heeft er nou gelijk.
Je leest niet goed. Ten eerste zit d.drenth niet in Japan. Ten tweede: als één enkele klant tevreden is, wil dat nog niet zeggen dat 't altijd en overal in hetzelfde land goed zou gaan. Ten derde: ook als 't inderdaad goed gaat tot op heden, zegt dat nog weinig of providers inderdaad bijna of helemaal aan hun plafond zitten. Dat kan je daar niet zomaar aan afmeten. (En al helemaal niet aan één user.)

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 29 januari 2012 19:40]

Heb een unlimited abo, verbruik nooit meer dan 50mb/maand, altijd sync aan van gmail, whatsapp etc.

Dusja, lijkt me sterk dat idle apps zoveel slurpen, tenzij je voip of streaming services gebruikt.
Het gaat hier niet over het totale verbruik in megabyte, maar meer over de netwerkactiviteit/standby zijn.
Stel nu dat je per dag 1x een Youtube filmpje @ 5MB streamt. Op het einde van de maand heb je dan 150MB verstookt. Dit is echter minder belastend dan elke 5 seconden minuten een nieuwe verbinding maken voor het overbrengen van 5kB (0,005mB * 12 * 24 * 30 = net geen 45mB).

[Reactie gewijzigd door Kosty op 29 januari 2012 19:33]

Je maakt hier een klein rekenfoutje. Als je telefoon elke 5 sec 5 kB aan data opvraagt, heb jij eind van de maand (3600/5)*24*30 = 518,4 MB verstookt. Dit is ineens een heleboel.
OT: stel dat gmail nu 1x per minuut checkt, dan verbruik je ineens 12x zo weinig data. Voor de meeste gebruikers maakt dit niet uit in de gebruikservaring. Voor je provider wel.
Gmail is toch gewoon push op android
Push = niet checken maar server geeft telefoon een notificatie bij nieuwe events
Ook bij push moet de telefoon nog regelmatig een "alive" commando geven. Bij Exchange is dat bijvoorbeeld elk uur. We gebruiken echter allerlei software tegenwoordig.
Hoe denk je dat je telefoon weet wanneer er een event plaats heeft? dan moet die tog op 1 of andere manier data verzenden, om te checken of er nieuwigheden zijn. Als je wat in programmeren thuis bent, en je kent iets van het design pattern 'subscribe and publish' kan je jezelf er wel een beeld van geven, ik ben niet de persoon om het uit te leggen omdat mijn kennis te beperkt is (ik ken/begrijp de basis wel, maar ben geen specialist) misschien iemand hier die dit goed uit kan leggen?
De enige echte Push implementatie is die van de blackberry.

Android/IOS moeten de server checken op updates.

of is het ondertussen zo dat deze OSen een een service draaien? Dan moeten ze hun ip-adress kenbaar maken aan de push-server, zodat de pushserver rechtstreeks een verbinding met de telefoon maakt indien er updates zijn.

Van blackberry weet ondertussen iedereen dat al het verkeer over hun server loopt in engeland
Zeker alle updates met advertentiedata (AdSense, Google Profiler) voor google die langskomt.
Nee het zit veel dieper volgens de Sprint CEO die dit al eerder aan de kaak stelde.
Android is relatief gezien gewoon heel inefficiënt in het gebruik van dataverkeer tov de tegenhangers.

De belangrijkste reden is dat Android(-apps) niet aan bepaalde netwerkefficiënte regels hoeft te voldoen van Google, waar Apple dat bijvoorbeeld wel vraagt in hun strengere app-beleid.
The iPhone’s other strength stems from Apple’s tight control over iPhone applications. Since Apple makes iPhone apps meet network efficiency thresholds, iPhone apps tend to “ping” networks less often than other mobile operating systems do. Cutting down on app “noise” lets carriers operate their networks in a more productive and ultimately more profitable manner. “It’s almost like a Prius,” said Hesse, comparing the iPhone to Toyota’s fuel-efficient car.
“One of the beauties of carrying the iPhone is it extends the period of time and increases the likelihood of us maintaining unlimited data longer because it uses our network so efficiently,”
http://www.forbes.com/sit...eep-unlimited-data-plans/
During an earnings call Wednesday, Hesse claimed iPhones use about half the network resources required by Android handsets, a feature that weighed heavily in the carrier’s decision to add Apple’s device to its portfolio.
http://allthingsd.com/201...tually-lightens-our-load/

Het waren opvallende uitspraken aangezien iOS meer gebruikers had dan Android (nu nog trouwens). Je zou daarom dus denken dat het eerder voor de hand zou liggen dat iOS de reden zou zijn dat de ongelimiteerde abonnementen zouden verdwijnen dan dat Android dat zou zijn.

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 29 januari 2012 17:35]

Android is heel inefficient in het gebruik van zo'n beetje alles. Als je ziet hoeveel processorkracht er nodig is om de simpelste dingen te doen die andere telefoons met veel minder kracht veel sneller doen, is toch te gek voor woorden. De iphone browser is niet voor niets sneller dan de meeste snellere android telefoons. Android is ook voor een gedeelte nog eens gebaseerd op java en da's ook weer geen handige optie voor de efficiëntie.

Kijk ook naar het geheugen wat het apparaat zelf nodig heeft, zowel voor de applicaties als RAM, da's ook een gekke hoeveelheid, zeker in vergelijking met BB, iphone en vooral WP7.5
Welnee, er zijn zat snelle Android browsers, zoals ook hier T.net te lezen is in reviews, zij die ook wel eens sneller dan iphones uit dezelfde generatie.

Android OS zoals Google het maakt is daarnaast redelijk netjes in elkaar gedraaid. Helaas lijken veel fabrikanten hun onderscheidend vermogen belangrijker te vinden dan nette code in het OS. HTC en Samsung maken belachelijk data en geheugen intensieve rommel voor Android. HTC Roms zijn richting de 700MB waar ze "kaal" met 200 toe zouden kunnen, en voor de Galaxy S2 heeft Samsung ook 520MB Roms terwijl het in 120MB zou kunnen zonder al de extra applicaties.

Onder Android 4.03 kan m'n SGS2 inmiddels AL m'n 43 applicaties in z'n 2GB kwijt zonder dat ze elkaar lastig vallen, met nog een royale 280MB vrij. De wachttijd (ook van SatNav / media streaming applicaties) is daarmee dus ~1seconde, dus het kan allemaal wel...

Ook het dataverbruik is opeens een heel stuk minder. Android widgets en Market gebruikt gewoon inderdaad heel erg veel data. De schuld daarvan ligt toch voornamelijk bij de Dev's die zooi in de market zetten en dit dagelijks updaten en continue veel data laten verzenden / ontvangen. Niet zo veel aan te doen dus helaas.
Zo netjes is Android stock ook weer niet.
De dual core Galaxy Nexus (en diverse andere dual core telefoons) leggen het in diverse taken af tegen single core HTC Titan met Windows Phone
#smokedbyawindowsphone
Dat probeerde ik ook te zeggen, maar ga dat eens vertellen tegen de collectieve androidfanboys, da's een avontuur op zich hoor. Feit dat er snellere browsers zijn, laat juist zien hoe brak de default browser van Android eigenlijk is, maar dat zien ze dan weer niet. Grappig hè.

Ook leuk dat ie 43 applicaties kwijt kan in wel 2GB, ik had vroeger op mijn WM6.5 telefoon 250 applicaties op 300MB, zonder problemen. Feit dat er zoveel geheugen ingebouwd moet zijn Naast ook nog je SD kaart omdat android het anders allemaal niet meer ziet zitten, is toch te idioot voor woorden. Overigens werkte mijn "streaming" applicaties op WM6.5 net zo mooi en net zo snel als op een quadratriplemultiawesomecore android telefoon hoor.
Ook leuk dat ie 43 applicaties kwijt kan in wel 2GB, ik had vroeger op mijn WM6.5 telefoon 250 applicaties op 300MB, zonder problemen. Feit dat er zoveel geheugen ingebouwd moet zijn Naast ook nog je SD kaart omdat android het anders allemaal niet meer ziet zitten, is toch te idioot voor woorden.
Er zijn zoveel manieren waarop deze redenering mank gaat. Oude OS'en met nieuwe OS'en vergelijken is 1, applicaties voor oude OS'en met applicaties voor nieuwe OS'en vergelijken is 2.

Als je er vervolgens van uitgaat dat je 2GB NODIG hebt voor 43 applicaties zonder rekening te houden met de aard van de applicaties, dan gaat het helemaal uit de bocht. Ik heb ook een boel applicaties, mijn telefoon heeft daarentegen maar 512MB geheugen. En het past ook allemaal.

En als je enkele zaken gaat aanhalen die op die WM6.5 telefoon ook goed gingen zonder vervolgens aan te halen dat je met hedendaagse dualcore-telefoons simpelweg meer kan en/of betere performance haalt, dan begrijp ik eigenlijk goed niet meer waarom je 1) reageert 2) met "informatief" beloond wordt voor het schrijven van een zeer middelmatige en vlakke post.

De steek naar "androidfanboys" is ook bijzonder laag, je post lijkt meer op een haatpost dan die van djunicron op een fanboypost. Die van djunicron bevat alleszins meer zaken die "informatief" verdienen.
Ik draai Windows XP op een 2Gb schijf, Windows 7 heeft minimaal 15Gb nodig? Dat heet vooruitgang. Zal overigens wel voornamelijk zitten in mooiere plaatjes dan in code.
Dus alsof Android in alles superieur moet zijn? Alsof windows Phone in alles superieur is?

WP is inderdaad in een aantal dingen snellen echter browsen is daar geen van, niet als je WP7.5 tegenover ICS zet iig!
In alle testen die door t.net uitgevoerd zijn is het een 1ghz snapdragon WP7 vs een dual core android telefoon. Die android telefoon zou op papier minimaal 2x zo snel moeten zijn, maar in de praktijk is het verschil véél kleiner. Feit dat Android minimaal 1 core extra nodig heeft en 2x zoveel geheugen om überhaupt de boel bij te kunnen benen, zegt toch genoeg.
Dual Core != 2x zo snel.

Dual Core = Paralleliteit.

Een single threaded/proc app draait op een single core 1GHz CPU nagenoeg even snel als op een dual core 1GHz CPU.
Alle nieuwe dualcore cpus zijn per core al bijna 2x zo snel als de oude snapdragons.
Bron?
In alle Benchmarks op tweakers wordt de titan royaal verslagen door de galaxy nexus, vaak zelfs nog door de galaxy S.
Zeker alle updates met advertentiedata (AdSense, Google Profiler) voor google die langskomt.
Dat moet haast wel. Ik gebruik m'n Desire véél maar ook hoofdzakelijk via wifi en zo kom ik aan de 150-200Mb per maand. Volgens mij is een dergelijk verbruik toepasbaar op de overgrote meerderheid van de smartphone-gebruikers. Triest eigenlijk dat zelfs dergelijke hoeveelheden aan data voor een provider al te veel blijkt te zijn.
In Japan gebruikt men een smartphone heel anders dan jij/wij/hier.
Dat zal wel meevallen.
Waar het hoofdzakelijk mee te maken heeft, denk ik, is dat Japan in de steden een absurd grote bevolkingsdichtheid heeft.
Japanners gebruiken hun gsm ter vervanging van een pc, aangezien zo'n 70% van de mensen thuis geen pc heeft. Vandaar dat je het gsm gebruik niet kunt vergelijken met het Nederlandse gebruik en dat de data die er overheen gaat behoorlijk anders is.

In Japan zijn er genoeg abonnementen zonder datalimiet, sterker nog, het is de default methode. Wil je met datalimiet, dan is het wel goedkoper, maar de verkopers raden je er een aan zonder limiet.

Wifi wordt uiteraard wel gebruikt (zoek ook maar eens naar pocket wifi, reuze handig), maar vrijwel niet thuis, omdat een gemiddeld internetabonnement hier zo'n 60 euro per maand kost, omdat in Japan eigenlijk alleen 100 Mbit aangeboden wordt en geen goedkopere met een langzamere verbinding.

Van mijn niet-bijzondere gsm abonnement is dan ook zo'n 55 euro voor data connectie en maar 10 euro voor de telefoongesprekken.

[Reactie gewijzigd door TWolf op 30 januari 2012 01:25]

Wi-Fi is in mijn ervaring in Japan bijna nergens te krijgen. Vaak is het er wel, maar dan is het niet gratis, maar "gratis". Oftewel, je hebt een account nodig van SoftBank. Zit je bij DoCoMo kun je het dus al vergeten. Er zijn ook tal van FreeSpot punten, die bijna altijd een verschrikkelijk bereik hebben en compleet onbeveiligd (en dus onveilig!) zijn.

In hotels is het er vaak wel, maar dan moet je in het hotel zijn of er naast staan, en hopen dat je geen passphrase nodig hebt. Is dat zo, is het netwerk dus weer lekker onbeveiligd.

Ik weet dus niet helemaal wat jij met pocket Wi-Fi bedoelt. Ik heb dat nergens gezien... Of bedoel je zo'n apparaatje dat als bridge dient tussen mobiel internet en een persoonlijk Wi-Fi AP'tje?

Anyway, ik kan me dus goed voorstellen dat limietloos mobiel de norm is, en dat het zelfs aangeraden wordt. Zeker als je geen vaste verbinding thuis hebt.
Wifi is wel te vinden in Japan, maar daarvoor kun je beter naar bepaalde cafe's gaan (Wired Cafe) of zoiets als McDonalds en Starbucks.

Een hoop van de wifi-hotspots zijn inderdaad gebonden aan de provider. Ze proberen zo om de hoeveelheid 3G data te verminderen, maar in de praktijk is het teveel gedoe om dat te gebruiken (connect, log in, wachttijden, etc). Bij een iPhone abonnement bieden ze het gebruik van de hotspots btw niet aan. Ik vond het een beetje raar.

Een pocket wifi is inderdaad een apparaatje om een 3G connectie aan te bieden als wifi signaal. Heel handig voor als je meerdere apparaten hebt en niet meerdere 3G abo's wilt afsluiten voor bijvoorbeeld telefoon, iPod, tablet en gaming. EMobile en WiMax zijn de bekendste.
En daar hebben andere steden in de wereld geen last van denk je (denk bijvoorbeeld aan NY)? Volgens mij is het in NL wel zo dat mensen thuis veel meer wifi gebruiken op de tablet/netbook/laptop/desktop, terwijl in veel aziatische landen dat gebruik vaak veel minder is. Mijn familie in Korea vindt email vaak al te lastig en wiilen graag via KakaoTalk in contact blijven.

En ik heb het gevoel dat mensen in Azie veel vaker buiten de deur afspreken, omdat ze kleiner behuisd zijn of met hun ouders wonen. En als je geen datalimiet hebt dan ga je zelf ook niet actief op zoek naar gratis wifi.

Maar ik heb het gevoel dat ook in Japan de providers het probleem hebben dat mensen geen dure abo's meer afsluiten en veel communicatie "gratis" doen via VOIP en chat, terwijl dit wel extra druk geeft op het netwerk. Tel daar ook nog eens bij op dat veel "gratis" apps ook nog eens advertenties binnehalen, waar Google wel aan verdient, maar de providers alleen maar meer kosten bezorgen.
Ooit al eens in Japan geweest? Daar zit de metro vol met mensen die alleen maar naar het beelschermpje op hun telefoon aan het staren zijn. Daar gebruiken ze de telefoons (en zowat elk ander soort mobiel elektronica) wel degelijk anders.
Wat bedoel je nou voor verschil? Ooit hier in Nederland in de trein gezeten? Want hier in Nederland kijkt ook iedereen continu op zijn telefoon.
Maar ben jij wel eens in een Nederlandse trein geweest?

Die zit (in ieder geval in de spits) ook bomvol met mensen die op hun smartphone, tablet of laptop bezig zijn.

Ook in het stadsvervoer zie ik niet anders dan mensen die, zoals jij dat zegt, niet anders doen dan met het beeldscherm bezig zijn.
150-200 is idd niet veel, maar als er abo's zijn tot 50 of 100 en je doet niets met je SmartPhone, maar hij verstookt dit toch al helemaal op, dan ben je klaar.
Het verbruik moet veel reëler, dus minder sluipverbruik.

Ik ben nu verplicht om de datalevering constant uit/aan te zetten.
en dan check ik even teletekst en ben ik 1 MB kwijt voor 30 sec.
Leuk is anders.

Maar dit hangt idd los van het netwerk en de saturation er op.
Kunnen ze niet een soort firewallachtig iets kunnen inbouwen waar je per applicatie kan aanvinken of deze wel of niet op het internet mag?
Dat is ingebouwd in Android vanaf Ice Cream Sandwich: http://www.android-advice...d-4-0-ice-cream-sandwich/

Voor oudere versies kan je ook wel applicaties hiervoor in de Market vinden, maar die vereisen mogelijk root-rechten.
Het enige wat dat doet is applicaties verbieden om data te verbruiken in de achtergrond. En de meeste applicaties doen dat niet.
Als Google nu eens standaard een firewall meeleverd op Android zonder dat gebruikers moeten gaan klooien met root-rechten (en zo in staat stellen om bepaalde apps 3g toegang te ontzeggen) dan zou de druk op 3g al een stuk kleiner worden.
Helemaal mee eens. Als je geroot hebt kun je bijvoorbeeld deze tool gebruiken:
LBE Privacy Guard

Functionaliteit die wat mij betreft standaard in Android zou moeten zitten!

OnTopic: Dit is natuurlijk weer de zoveelste onzinsituatie waarbij een aanbieder van een dienst blijkbaar niet kan bieden wat ze beloven en dan maar probeert om andere mensen/bedrijven dan hun klanten voor hun tekortkomingen te laten opdraaien.

"Graag de snowboards en ski's wat ruwer maken aan de onderkant, want onze liften kunnen de snelle doorvoer niet aan."
Een beetje gechargeerd natuurlijk, maar wel ongeveer dezelfde situatie, imho.
Offtopic...
Bedankt dat je de tool LBE Privacy Guard ff liet vallen.
Ik was al een tijdje op zoek naar zo'n app.
En dan zouden de advertentie-inkomsten van ontwikkelaars ook wegvallen en aangezien Android-gebruikers het ook niet zo op kopen hebben is Android geen interessant platform meer om voor te ontwikkelen.
Of dan gaan ontwikkelaars zorgen dat hun apps alleen werken als ze online zijn(en dus ook ads binnen kunnen halen) en dan gaat het dataverbruik juist verder omhoog.
Volgens mij ligt het dan meer aan die niet genoemde VOIP app... Heb zelf Android en genoeg apps die altijd draaien maar ik gebruik echt niet meer dan 200MB aan data in de maand..

Natuurlijk als je gaat streamen enzo krijg je meer maar dat is bij alle smartphones..
Bedenk wel dat een besparing van bijvoorbeeld 10% veel invloed kan hebben op de belasting van het 3g-netwerk in drukke gebieden (zoals Japanse steden). Voor een gebruiker lijkt dat niet veel te zijn maar voor 10.000 gebruikers is het ineens aanzienlijk.
Precies. Het aantal Android gebruikers is dusdanig groot dat in het totaalplaatje elke kleine verbetering toch significante impact heeft.

Nu kun je natuurlijk ook zeggen dat de provider zelf maar in zijn netwerk moet gaan investeren in plaats van het uit te besteden (door de software efficiënter te maken in plaats van extra capaciteit toe voegen), maar zeg nou zelf:
Zélf geld uitgeven om een probleem tijdelijk op te lossen, of iemand anders aan het werk zetten, waarna eigen investering ook nog eens meer profijt zullen hebben. Immers, met 10% extra capaciteit schiet je meer op wanneer er efficiënter mee omgegaan wordt.

Natuurlijk is het onvermijdelijk dat de provider geld in het netwerk moet blijven pompen, maar ze kunnen het altijd proberen.

Ik neem ze dan ook niks kwalijk.
Volgens dit rapport maakt het bijna geen reet uit:
The average Android owner users 582 MB per month and the average iPhone owner uses 492MB.
http://www.webpronews.com...-use-is-exploding-2011-06
Ja, ze gebruiken allebei veel data, Android iets meer maar misschien komt dat wel omdat Android de betere telefoon is met leukere apps?
Zulke onzin berichten dit, ongelofelijk.
Die providers moeten gewoon eens ophouden hierover, dan is het weer VoIP/Whatsapp dan weer Android...
Als ik BETAAL voor 1GB of wat dan ook dan heb ik 100% recht op die data of ik er nou nutteloze data overheen jaag of niet.
Volgens mij klopt bij die Providers hun businessplan niet en moeten ze terug naar school, dat zal ze leren.

Edit: was bedoeld @SideWalkSuper.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 29 januari 2012 18:22]

Android zowat 20% meer dan IPhone
Noem je dat 'maakt bijna geen reet uit?'
Inderdaad, of wat dacht je hier van?
iPhone 4S users are the “hungriest” data consumers, demanding twice as much data as iPhone 4 users and three times as much as iPhone 3G users
The most significant change in consumer behaviour between 2010 and 2011 data has been catalysed by the introduction of the iPhone 4S. iPhone 4S users download 2.76 times as much data as users of the iPhone 3G. And while an Android-powered device maintains last year’s position at the top of the table for uplink data volumes, with HTC Desire S users typically uploading 3.23 times as much data as iPhone 3G users, the iPhone 4S falls just behind in this category with a typical 3.20 times as much data uploaded.

There are some very hungry handset users, even compared to the iPhone 3G benchmark (iPhone 3G = 100%):

Data calls per subscriber:

HTC Google Nexus One: 221%
Sony Ericsson Xperia X10i: 157%
HTC Desire: 156%

Uplink data volumes:

3G Modems (various): 2654%
HTC Desire S: 323%
iPhone 4S: 320%

Downlink data volumes:

3G Modems (various): 2432%
iPhone 4S: 276%
Samsung Galaxy S: 199%
http://www.arieso.com/news-article.html?id=89
Rara waarom dit niet op de FP is gekomen?
Geeft dus aan dat de 4S gelijk staat met de HTC.
Komt dus door dat geweldige Siri...
Siri is helemaal niet de oorzaak van flink hoog dataverbruik. Dat hebben ze bij ArsTechnica al volledig uitgezocht :)
If you use it 10-15 times per day, you might end up using 630KB to 945KB per day, or 18.5 to 27.7MB per month.
http://arstechnica.com/ap...e-4s-ars-investigates.ars

Nog een linkje: http://www.theverge.com/2...ng-your-cellphone-service

De gebruiker is daar gewoon de oorzaak van, die consumeert gewoon steeds meer content. Dat is een trend die al jaren doorzet en je ook terugziet in het geklaag van providers.

Dat de iPhone 4S lekker meedoet in data consumeren lijkt me niet zo raar, de telefoons worden sneller, dus er kan sneller meer worden opgezocht en worden geconsumeerd.
Daarnaast is de 4S net uit dus zullen die gebruikers alleszins significant meer met de telefoon pielen en dus meer data consumeren.

Ik zie nu trouwens dat je vorige comment @ mij gericht was. Daar zal ik dan ook even op reageren :)
In je verhaal post je een rapport waarin blijkt dat gemiddeld genomen een Androidgebruiker meer data verbruikt dan iPhonegebruiker. Dat zegt echter niks over de efficiëntie waar ik in het in mijn verhaal over had. Het kan zijn dat een groot deel van het verschil in je verhaal afkomstig is van het minder efficiënt zijn.
Niemand zegt ook dat je niet mag doen met die 1GB wat jij wil.

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 30 januari 2012 01:01]

Het is 18%, een factor 1.1829, en dat maakt inderdaad niet veel uit. In ieder geval niet genoeg om alleen op het Android verbruik in te gaan.
Ja, ze gebruiken allebei veel data, Android iets meer
iPhone users zitten echter altijd op veel duurdere data abbo's dus het is een slechte zaak voor ISP's als de telefoons op de goedkopere data abbo's nu een hoger verbruik hebben.
Ja dus? Kwestie van prijsstelling. Kijk naar jezelf, ISP, zou ik zeggen.
Nou, nee, iphone gebruikers gaan akkoord met veel grotere maandbedragen dan android gebruikers. Android gebruikers verwachten over het algemeen minder te betalen en zolang de concurrentie de boel goedkoper aanbiedt, is iedere aanpassing in je prijsstelling de doodsteek voor je klantenbestandje. Dat is ook één van de redenen dat de mobiele abbo prijzen Overal zo aan het stijgen zijn. De prijsstelling wordt wel degelijk voorzichtig aangepast.
Ik denk ook niet dat het enkel aan android ligt, maar aan de voorgeïnstalleerde apps van de telefoon makers (die dus android + eigen zooi erop zetten...)

Als ik nu kijk naar mijn LG X2 out of the box, en nu, enkel een kale stock-rom van android + de apps naar eigen keuze scheelt dat enorm (dus ook het batterij verbruik)
En ook al helpt het niet meteen, het helpt wel over een jaar of twee, daar dan een groot deel van de telefoons vervangen zijn, of ge-update.

Daarnaast zie ik dat ik met mijn WP7.5 ongeveer 20% minder data verbruik dan op mijn oude android.
ik zou eerder een brief sturen naar de gebruikers..... dat zijn de gene die updaten via 3g.. ( apps en zooi) gebruik daar dan gewoon WiFi voor.. dat scheelt al een bende...
waarom je betaald voor 1 gig dus heb je recht op 1 gig hoe jij het gebruikt is niet hun besluit.
tuurlijk blijft het dom om grote dingen met die diefstal abbos hier in nederland over 3g te downloaden maar als iemand dat wil moet ie dat lekker doen.
als ik een mobiel internet abbotje zou hebben zou ik het ook legger doen aan het einde van de maand en ik nog een paar honderd mb over had puur omdat ik er voor betaal en het hier tock al absurd duur is.
ik ga toch zeker de isp's niet nog verder spekken.
bel soms ook uren met mijn broer terwijl we bijde achter de pc zitten en ik een teamspeak server heb puur omdat we ervoor betalen en ik nog 600 minuten heb staan omdat ik meer moest afnemen dan dat ik gebruik door de kromme verhouding in prijs en minuten (en tegenwoordig MB's).
waarom dan mailen naar Google? de mensen betalen er toch voor.. bla bla bla... komt op hetzelfde neer, daarbij is dit in Japan.. niet in Nederland, volgens mij zijn die prijzen voor het normaal bellen niet zo hoog daar hoor
maar het blijft een feit dat de winst naar de isp gaat en als bedrijven elkaar gaan helpen meer winst te maken dan gaat het de hele verkeerde kant op of dit nu in japan rusland of nederland is.
als bedrijven elkaar gaan helpen meer winst te maken dan gaat het de hele verkeerde kant op
Ja want winst maken is *evil* :Y)
Jij bent vast geen ondernemer.
winst is prima maar 50 miljoen is ook winst waarom moet een bedrijf als kpn 600+ miljoen netto winst per kwartaal hebben...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True