Apple haalt aanduiding '4g' van Nederlandse iPads

Apple heeft de aanduiding '4g' bij iPads in Nederland weggehaald. De iPad werkt op geen enkel Nederlands 4g-netwerk. Eerder deze week werd de aanduiding 4g elders al weggehaald na kritiek dat de tablet niet met lte-netwerken buiten de VS werkt.

Apple verkoopt nu de iPads met de Engelstalige aanduiding 'wifi + cellular' in Nederland. De naamswijziging geldt ook voor België. Eerdere iPads werden verkocht als 'wifi + 3g', een aanduiding die nog altijd correct zou zijn in de Benelux. Apple kwam onder vuur vanwege de aanduiding, omdat de iPad alleen werkt op lte-netwerken in de Verenigde Staten en Canada. Nederland telt inmiddels vijf lte-netwerken met zeer beperkt bereik.

Dat de nieuwe iPad niet werkt op Nederlandse lte-netwerken, komt omdat de antenne is afgesteld op frequenties die worden gebruikt in de Verenigde Staten en Canada. De Nederlandse netwerken werken op de in de VS niet gebruikte 2,6GHz-band.

Eerder deze week voerde Apple de naamsverandering door in diverse andere Europese landen en in Australië. Ook in de Verenigde Staten, waar de aanduiding '4g' geen verwarring zou zaaien, heet de iPad met ondersteuning voor mobiele netwerken 'wifi + cellular'.

Volgens de definitie van de International Telecommunications Union mag Apple de iPads '4g' noemen: de definitie van 4g is een mobiel netwerk met een theoretische downloadsnelheid van 14,4Mbps of hoger. Nederlandse 3g-netwerken vallen daar inmiddels ook onder. De definitie werd aangepast onder druk van vooral Amerikaanse providers, die begonnen waren met het verkopen van telefoons met ondersteuning voor snelle 3g-ondersteuning als '4g'-modellen. Buiten de Verenigde Staten hanteren providers die naamgeving niet en worden alleen wimax en lte als 4g aangeduid.

Apple iPad, wifi + cellular

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

18-05-2012 • 09:59

103

Reacties (103)

103
98
57
4
1
17
Wijzig sortering
Apple heeft eigenlijk zichzelf in de voet geschoten met de 4g aanduiding. Ze wisten volgens mij echt wel van tevoren dat het alleen het US-4g netwerk werkte.
Door een chip te kiezen die niet meerdere frequenties aan kan hadden ze dit ruim van tevoren kunnen voorkomen door inderdaad de "cellular" naam te gebruiken.
Apple heeft eigenlijk zichzelf in de voet geschoten met de 4g aanduiding.
de Definitie van 4G is vaag helaas, HSDPA, wat gewoon 3G is (3.5 ofzo) mag je over de hele wereld zo'n beetje 4G noemen. Officieel en alles.

Dat is waar het werkelijk fout gaat, en waarom dit dus iet aan Apple ligt, maar aan een waardeloze specificatie door de instanties die dit bepaald hebben.
HSPDA (onderdeel van HSPA) niet.

HSPA+, de opvolger van HSPA/HSDPA/HSUPA wél.

HSPA+ is uiteraard - anders dan LTE - 'enkel' een doorontwikkeling, maar wel ook technisch anders dan HSPA/HSDPA/HSUPA. O.a. de modulatie is anders om de hogere data-doorvoer te ondersteunen. Je moet dus zowel aan de telefoon als netwerkzijde de apparatuur upgraden.

Vandaar ook dat na veel wikken en wegen (en omdat T Mobile USA het 'gewoon' al deed) de standaard HSPA+ als 4G geaccepteerd heeft, al is het technisch meer verwant aan 3G/UMTS.

Als men HSPA/HSDPA/HSUPA als 4G zo vermarketen zou het dus wél onjuist zijn.

In Nederland is de HSPA+ dekking vrij matig, en knijpt de backend de snelheid toch zo dat je (vrijwel) geen voordeel hebt, vandaar ook dat operators er niet teveel ruchtbaarheid aan geven. In de USA is er wel echt een merkbaar verschil in HSPA vs HSPA+ en dus vanuit dat oogpunt ook enige rechtvaardiging het anders te vermarketen. (Al ben ik het geheel eens met hen die stellen dat 4G eigenlijk niet ideaal is vanuit technisch oogpunt.)

[Reactie gewijzigd door Armin op 24 juli 2024 09:05]

Sterker nog, Apple gaf in de eerste presentatie al aan dat LTE alleen in de VS en Canada zou werken. Het werd, in kleine letters, ook op de Apple-website vermeld.

Dat ze dan hier ook de aanduiding 4G gebruiken is nietn netjes, nee.
Anoniem: 109978 @Firesphere18 mei 2012 10:35
Als je marketing maar goed is..
Wij hebben geen virussen
Wij hebben een retina scherm
Wij bieden 4g op onze tablets aan

Welk van hierboven is een leugen. :+


edit: applefans modden er op los.. wat nu, doet de waarheid een beetje pijn ?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 109978 op 24 juli 2024 09:05]

Mensen hou eens op met dat HSDPA 4G genoemd mag worden. Dat mag officieel niet.

"De snelheid van 4G is 100 Mbit/s of zo'n 12,5 Megabyte per seconde als je in de trein of de auto zit en 1000 Mbit/s per seconde of zo'n 125 Megabyte per seconde als je stilstaat of aan het wandelen bent. Er is — onder andere vanwege deze hoge eisen aan de snelheid — momenteel nog maar één standaard die volgens de ITU aan de voorwaarden voldoet om 4G te mogen heten: LTE Advanced. Er zijn op dit moment (maart 2012) nog geen landen die over commerciële 4G-netwerken beschikken; de verwachting is dat 4G medio 2013 beschikbaar komt voor eindgebruikers."

Zie je LTE Advanced op de wereld? Niet commercieel in ieder geval. Om ook even een Engelse stukje te pakken.

"Confusion has been caused by some mobile carriers who have launched products advertised as 4G but which according to some sources are pre-4G versions, commonly referred to as '3.9G', which do not follow the ITU-R defined principles for 4G standards, but today can be called 4G according to ITU-R."

LTE en WiMax alleen worden als 3,9G gezien, ITU-R laat het toe om deze nu 4G te noemen. Echter is dus zoals ik al aangaf HSPA+, HSDPA enz. geen 4G, dat providers het noemen betekent niet dat het echt 4G is, eigenlijk wordt je als consument "genaaid".

Mag je dus de iPad verkopen als 4G toestel in Nederland? Nee officieel niet, aangezien de LTE (die officieel 3.9G is maar mag 4G nu genoemd worden) frequentie in Nederland niet wordt ondersteund. Ik hoop dat voor iedereen duidelijk is dat omdat providers in de VS hun HSPA+ netwerken 4G noemen betekent niet dat het officieel 4G is. Het komt eenmaal niet voor in de voorwaarden die gesteld worden voor 4G.
Leuk als je iets quote en dan ook een bron vermeldt, want je zit wel fout. In 2010 heeft de ITU al besloten om technieken met een snelheid lager dan 100 Mbit/s toch als 4G te branden onder de voorwaarden dat het substantieel sneller moet zijn dan de toen huidige techniek, de basis moest zijn voor een echte IMT-Advanced technologie. Dat betreft de WiMAX- en LTE-technieken. Zie bron. Als je dan wat verder in de materie zit, dan lees je hier dat de ITU ook geëvolueerde 3G-technieken als 4G aanmerkt, dus ook HSPA+.

Daarnaast heb je hier een mooi kaartje met LTE-overzichten, ook dus in de VS. Daar bieden ze gewoon LTE aan, oftewel 4G. Sterker nog, in 2009 was er al een 4G-netwerk van Telus.

[Reactie gewijzigd door me_mrtn op 24 juli 2024 09:05]

Als je iets beter had gelezen dan had je gezien dat ik dit ook had vermeld:

"Confusion has been caused by some mobile carriers who have launched products advertised as 4G but which according to some sources are pre-4G versions, commonly referred to as '3.9G', which do not follow the ITU-R defined principles for 4G standards, but today can be called 4G according to ITU-R"

Hierbij zeg ik toch dat ITU-R de 3,9G oftewel LTE + WiMax nu als 4G mogen worden gezien. Echter blijft het nog steeds het geval dat echte 4G nog steeds alleen LTE Advanced is.

Daarnaast jouw bron geeft aan dat HSPA+ 4G mag worden genoemd terwijl ik meerdere bronnen ken die zeggen die weer tegendeel bewijzen. Uiteindelijk is jou bron net als de mijne vaak van derde partijen en dus niet 100% betrouwbaar. Echter vertrouw ik in deze geval mijn bronnen wel, zeker omdat alleen de VS HSPA+ 4G noemt en we weten allemaal hoe de Amerikaanse markt is.

Maar goed dan blijft het nog steeds dat in Nederland LTE en WiMax als 4G worden gezien. Amerikaanse praktijken gelden hier eenmaal niet.

Andere kant is het ook zo dat de consumenten hier die weten wat 4G is het zien als LTE voornamelijk, als Apple als producent 4G aanbied bij hun product (hun doelen met hun 4G ook gewoon LTE mee) denken de consumenten hier dat ze 4G, LTE dus kunnen gebruiken als Nederland over LTE netwerk beschikt. Maar dat kan niet vanwege de frequentie verschil. Als Apple dan opeens zegt ja HSPA+ is ook 4G achteraf is het toch nog steeds de consumenten voor de gek houden? Al mag het, het is nog steeds niet positief voor een bedrijf om je klanten (en zeker voor de bedrag die je betaald bij Apple) te "bedonderen". Dus als consumenten organisaties klagen erover is dat gewoon terecht, want consumenten hier weten niet beter dat 4G LTE is.

Je ziet toch ook geen andere bedrijven hier hun 3G producten die HSPA+ ondersteunen het 4G noemen?
Het geld is binnen, de simpele Apple fan weet het verschil toch niet tussen 3g en 4g en merken ook niet dat ze geen 4g gebruiken. Het is echter een hoger cijfertje en dus zullen er mensen zijn die dachten dat ze erop vooruit gingen en er dus voor wilde betalen. Nu Apple deze verkopen binnen heeft kunnen ze het wel terugdraaien. Dit soort gedrag is geen fout maar strategie.
Als de [b]standaardenorganisatie [/b (je weet wel, die lui die bepalen wat wel en niet 4G is) ]zelf aangeeft dat HSDPA binnen de 4G standaard valt en apple een ding maakt dat HSDPA gebruikt waarom is het dan zo'n ramp dat ze erop zetten dat het ding 4G is?

Lijkt me dat hier tegen de verkeerde partij te hoop gelopen wordt: ga de standaardenorganisatie pesten dat ze HSDPA uit de 4G standaard halen en niet Apple van vanalles betichten terwijl ze gewoon de officiele standaard hanteren.
Nee, HSPDA (onderdeel van HSPA) is géén 4G, ook niet volgens de standaard organisatie ITU.

HSPA+ is dat wél.

Maar HSPDA is dan ook enkel release 5 van de 3GPP standaard, HSPA+ is release 7 en 8.

In die zin is HSPA+ als 4G vermarketen dus enerzijds wat misleidend, maar anderzijds is HSPA+ ook daadwerkelijk een flinke verbetering (ruwweg dubbel zo snel als HSDPA, sneller dan WiMax en ruwweg in dezelfde orde als huidige LTE snelheden).
Anoniem: 154887 @ph4ge18 mei 2012 10:41
Onzin, Ik heb zelf een gekocht bij de Apple Store EN in een lokale winkel.

Beide keren hebben ze me zonder te vragen gewaarschuwd dat 4G in Europa niet mogelijk was.
Mooi dat een goede ervaring er onzin van maakt. Niks hield Apple tegen om vanaf het begin duidelijk te zijn, het zegt genoeg dat ze het erbij moeten vertellen. Toch waren ze niet gelijk duidelijk en hebben ze dat lang volgehouden. Net als inzake consumentenrechten zoals garantie, daar blijven ze ook nog steeds 'per ongeluk ' vaag over.
Dit soort gedrag is geen fout maar strategie.
Napoleon: Never ascribe to malice that which is adequately explained by incompetence.
Anoniem: 274613 18 mei 2012 10:05
het heeft lang geduurd, maar nu is er toch duidelijkheid.

Jammer dat dit soort kleine dingen bij apple altijd met veel ophef moeten gaan. Hadden ze dit niet op een "normale" manier kunnen oplossen?

of dit nieuwswaardig is is een 2de natuurlijk...

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 274613 op 24 juli 2024 09:05]

Het was al volledig duidelijk voor mij hoor, want je mag HSDPA ook 4G noemen in Europa. In dat opzicht voldeed Apple gewoon aan de regels.

Dat die regels van de zotten zijn, is een ander verhaal, wat mij betreft hadden ze nooit zo'n rare loophole gecreeerd, HSDPA is 3G, niet 4G en 4G zou alleen gebruikt mogen worden voor WiMax en LTE. Elders in de wereld is dat ook zo raar geregeld, terwijl ze normaliter juist heel strict zijn met dit soort dingen. (en terecht).

Dus ja: het heeft bij reguliere consumenten wellicht wat verwarring veroorzaakt, door raar gedrag van de standaarden organisaties die dit bepalen. Dus ik hoop dat ze dat nooit meer doen.
Iets preciezer zou het eigenlijk gaan op 3.5g
3g = umts
3.5g = hsdpa
3.75g = hsupa

3.9g word gemarketeerd als "4g LTE"
Inderdaad gewoon onzin van die organisaties die bepalen hoe de standaarden mogen heten. Zullen wel in de zak van de providers zitten.

Hebben jullie nog geen "echte" 4G maar wil je je snelle 3G netwerk wel makkelijker kunnen verkopen? Geen probleem dan passen we de definitie van 4G toch gewoon aan?

En als een hardwarefabrikant vervolgens beweert dat zijn apparaat met 4G werkt op de netwerken die aan de consument verkocht zijn als 4G is de wereld op eens te klein. Misschien hadden al die consumenten en consumentenorganisaties die nu moord en brand roepen dat beter kunnen doen toen de definitie van 4G zo vaag werd gemaakt.
HSDPA/HSPA niet, HSPA+ wél!
En ik wil auto's op de markt met een km-teller die niet verder loopt dan 130 km/uur want sneller mag je niet in Nederland.

Oftewel... ik vind het onzin dat 4g er af moet.
Het kán er mee, gebruikers/ kopers moeten zich realiseren dat 4g (nog) lang niet overal beschikbaar is.

[Reactie gewijzigd door GeeBee op 24 juli 2024 09:05]

En ik wil auto's op de markt met een km-teller die niet verder loopt dan 130 km/uur want sneller mag je niet in Nederland.
Maar het kan wel, 4G gebruiken in NL met een iPad 3 kan gewoon NIET, iig niet in de vorm van LTE/WiMax :)
[...]
Maar het kan wel, 4G gebruiken in NL met een iPad 3 kan gewoon NIET, iig niet in de vorm van LTE/WiMax :)
En dat is dus het probleem. 4G is namelijk OOK HSDPA, iets wat de iPad wel ondersteund. Dus je kan met een iPad 4G gebruiken in Nederland, behalve als dat WiMax (opgedoekt in Nederland ivm storing op Defensie apperatuur) of LTE betreft.

Ze had HSDPA nooit en te nimmer 4G mogen noemen bij de standaarden organisaties, dan hadden we heel dit geneuzel nooit gehad.
Weet ik daarom zeg ik ook heel bewust dat het niet werkt met WiMax of LTE...

Als we HSDPA mee rekenen (ben dus blij dat de providers dat NIET doen) heb ik al 3 jaar lang 4G, maar dat is zo nep als het maar kan want het is niet sneller als dat het 3G heette :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 juli 2024 09:05]

HSDPA is 3,5G. HSUPA is 3,75G en dat adverteren ze in de USA al als 4G. Dat ze dat daar zo adverteren wil niet zeggen dat het hier dan ook maar zo is. Je kan de iPad 4G wel gebruiken, maar niet het 4G gedeelte.
Nee, enkel HSPA+ wordt geadverteerd als 4G.

De 'oudere' versie HSPA zonder plus (waarvan HSDPA de download kant is en HSUPA de upload variant) niet.

Ofwel

3G = offciele term = WCDMA (*)
3.5G = niet officiele term = HSPA met enkel HSDPA
3.75G = niet officiele term = HSPA met HSDPA én HSUPA
4G = offciele term = HSPA+

Je ziet dat ook dat de iPads3 (HSPA+) wel degelijk een technische verbetering is, enniet enkel marketing kletskoek. Echter in Europa noemt men het geen 4G, maar gewoon sneller 3G.

*) soms ook UMTS genoemd al is dat niet geheel correct
Dat HSDPA als 4G word aanzien is ook enkel maar gekomen onder druk van amerikaanse providers en het zal in Europa dan zo ook NIET verkocht worden. In Europa blijft 4G voorbehouden voor technieken van de vierde generatie zijnde wimax en LTE. En de Apple is niet compatibel met het europese LTE netwerk omdat men in Noord Amerika weer maar eens andere frequenties moest gaan gebruiken dan men in de rest van de wereld gebruikt.
HSDPA is géén 4G, ook in de VS niet.

Zie ook mijn post iets hoger. HSDPA is onderdeel van de HSPA standaard en komt uit de 3GPP release 5 en 6.

HSPA+ onderdeel van de 3GPP release 7 en 8. Het is een doorontwikkeling, dus ikzelf zou het ook liever geen 4e generatie noemen, maar het is dus expliciet niet hetzelfde als HSDPA (of HSUPA)!

Toestellen met enkel HSPA (= HSUPA en/of HSDPA) worden ook in de VS niet verkocht als 4G.
Sommige auto's kunnen niet (veel) harder dan 130. denk aan een auto met een 1.0 / 1.1L motortje erin, terwijl de teller wel degelijk gewoon doorloopt tot een hoger getal, zie deze KM Teller van een Smart, denk niet dat die 210 kan?

http://1.bp.blogspot.com/...MNreZsWIA/s1600/smart.JPG
De KM teller is dan ook geen onderdeel van het contract. In de auto papieren, alle reclames en gesprekken met de verkoper zal duidelijk worden gemaakt wat de snelheid is. Ga je vervolgens naar het circuit, dan haal je die snelheid. 4g is echter onmogelijk in Nederland en dat zal voor de ipad zo blijven.

[Reactie gewijzigd door ph4ge op 24 juli 2024 09:05]

210 zal ie niet halen, maar hij kan sneller dan je denkt. Ben met mijn wagen in D ook al over de 200 gegaan terwijl het gelijkvormigheidsattest een max. snelheid aangeeft van 170. Bergaf is er veel mogelijk :p
beetje kromme vergelijking om snelheid van auto's hiermee te vergelijken. elke auto die ik gehad heb (oud of jong) heb ik sneller mee kunnen rijden als dat volgens de opgave van de fabrikant mogelijk was. dus heb je meer snelheid voor minder geld. bij de ipad 4g heb je minder draadloze verbindig voor meer geld.
toch een aardig verschil denk of niet
Anoniem: 274613 @GeeBee18 mei 2012 10:16
Het kán er niet mee.
zelfs als we 4g hebben kan deze ipad er niet mee overweg!
Het kán er niet mee.
zelfs als we 4g hebben kan deze ipad er niet mee overweg!
Het kan er wel mee, aangezien HSDPA ook 4G is, officieel.

Dit hele verhaal is dus puur en alleen dom politiek geneuzel bij de standaarden organisatie geweest, die toegestaan hebben ( why, in vredesnaam? ) dat je HSDPA ook 4G mag noemen.
niemand in europa, behalve enkele apple fanboys, plaatst hsdpa onder de 4G noemer. Het is en blijft een techniek die origineel onder de 3G noemer viel, waarom zou de techniek dan ineens een generatie nieuwer zijn? Omdat Apple niet zou mogen liegen?
Nee bijna :)

HSDPA (=download kant van HSPA) is geen 4G. Niet officieel en niet in marketing.

HSPA+ wél. Offcieel wel, maar in Europa in de marketing niet en in de VS wel.
de 4g die apple aanbied zal nooit werken in nl omdat de ipad 3 geen antenne heeft voor europees gebruik. verder dan 3g komt deze versie van de ipad nooit in europa
Hier in nederland is op sommige plaatsen al 4g beschikbaar. Hier kan de iPad alleen niet verbinding mee maken ondanks dat hij 4g zou moeten ondersteunen. Dit komt omdat de iPad alleen de 4g frequentie van de VS ondersteund.
Hij ondersteund dus niet de nederlandse 4g eisen en is het dus false advertising
Dat is totale onzin, je mag zeker sneller in nederland.

Ga maar naar een race baan, mag je zo hard als je maar wilt.

Maar er is geen plek in Nederland waar de iPad 4G zal werken op 4G snelheid.
De definitie werd aangepast onder druk van vooral Amerikaanse providers, die begonnen waren met het verkopen van telefoons met ondersteuning voor snelle 3g-ondersteuning als '4g'-modellen.
Dus in feite omdat bepaalde Amerikaanse providers hun niet 4G-netwerk toch willen aanduiden als 4G (vanwege de snelheid) wordt er met de definities van een standaard gerommeld en krijg je dit soort geneuzel.
Niet alleen in Amerika hoor, ook hier in Europa, in Azie en in Australie is dat het geval.
Hoewel de standaard wereldwijd geld zal men in Europa, Azië, Australië, ... geen reclame maken met 4G voor HSDPA en aanverwante technieken, hier houd men 4G voor LTE en wimax.
"De definitie werd aangepast onder druk van vooral Amerikaanse providers, die begonnen waren met het verkopen van telefoons met ondersteuning voor snelle 3g-ondersteuning als '4g'-modellen. Buiten de Verenigde Staten hanteren providers die naamgeving niet en worden alleen wimax en lte als 4g aangeduid."

Amerika blijft eigen baas... Je hebt een definitie en onder druk van anderen wordt het aangepast. De snelheid die met 3G wordt behaald dan is wel netzoveel dus dat kan ik dan wel begrijpen maar om 3G nu als 4G te benoemen.... Eerder 3G+ of 3G-hi speed ofzo.
Dat verhaal over het hanteren van een betere definitie buiten the US is niet (helemaal) waar. In eerdere berichten bleek dat in Australië, waar dit gedonder begonnen is, de netwerken die Apple ondersteunt ook gewoon door de providers verkocht zijn als 4G en dat ook zijn volgens hun eigen opgerekte defintie.
Het is niet alleen de providers met een eigen opgerekte definitie, helaas. Het is nog veel erger: de 4G standaard is door de standaarden organisaties zelf opgerekt / vervuild doordat ze HSDPA hebben toegestaan als '4G'.

Dan ben je als standaarden organisatie gewoon heel erg verkeerd bezig.
Gelukkig gingen ze dus iets minder ver, en hebben HSDPA niet hernoemd, maar 'enkel' de opvolger HSPA+ als 4G betiteld. (Al ben ik het er me eens dat technisch dat in feite ook een 3e generatie is.)
Dat de nieuwe iPad niet werkt op Nederlandse lte-netwerken, komt omdat de antenne is afgesteld op frequenties die worden gebruikt in de Verenigde Staten en Canada. De Nederlandse netwerken werken op de in de VS niet gebruikte 2,6GHz-band.
De bron van het probleem is het verkeerd gebruiken van frequentiebanden.
De organisaties die hier schuld aan zijn vertikken het al jarenlang tot overeenstemming te komen.
Dit probleem heeft niets te maken met iPad/iPhones e.d. maar alles met het toewijzen van frequenties voor een bepaald doel.
Dit probleem doet zich al tientallen jaren voor en staat los van alle GSM's en dergelijke omdat dit probleem al bestond voordat er GSM's waren.

Het is bijzonder jammer en ook dom door het toewijzen van frequenties niet wereldwijd te regelen. Dit zou enorm veel kosten kunnen schelen omdat fabrikanten maar één model hoeven uit te brengen wat overal ter wereld werkt.
Ik begrijp dan ook niet dat men deze kans heeft laten liggen.
Van standaardisering is dan ook geen sprake op wereld niveau terwijl we natuurlijk wel in één wereld leven.
De standaardisering van frequenties is lastig. Het ene land heeft veel wolkenkrabbers, het andere land heeft veel laagbouw dicht op elkaar en weer een ander land heeft grote open vlaktes.

Soms kun je beter een lage frequentie gebruiken (penetreert beter, groter bereik), soms kun je beter hoge frequenties gebruiken (kan meer data dragen).
Dat klopt maar daarom kun je wel een bepaalde frequentieband bestemmen voor GSM gebruik om maar iets te noemen. Het gebruik daarvan is in alle landen gelijk.
Hoog- en laagbouw maakt wel uit voor zeer hoge frequenties maar is goed op te lossen door het bijplaatsen van kleine steunzenders.
Dit gebeurt nu ook al.
Plus dat in Amerika, Australie en Zuid-Oost Azie men al bezig is met LTE, terwijl men in
Europa nog loopt te zeuren over frequentie-veilingen. Je kunt niet verwachten dat de rest van de wereld gaat wachten op ons.

Verder zijn er veel legacy-zaken. Er zijn drie telecom standaarden in de wereld, waarvan GSM/UMTS er maar één is. In Europa hoeven we geen frequentie-banden vrij te houden voor die andere twee standaarden aangezien we enkel GSM/UMTS hebben, maar in de USA en Zuid-Korea wel. Daar hebben ze zowel CDMA als GSM/UMTS. In China zelfs alle drie. In Japan hebben ze verder GSM weer reeds uitgezet, terwijl in Europa men dat pas over een paar jaar gaat doen.

Men probeert het wel, maar het is gewoon niet altijd mogelijk alles te standaardiseren.
Mooi dat het toch is doorgevoerd, een leek (lees: minder technisch) zal altijd denken mijn ipad 3 is sneller als een iPad 2 met 3G.

Nu nog de ADSL abo's aanpakken die adverteren met 20Mb, maar dit vervolgens aan 90% van hun klanten niet leveren. Hierna mogen ze de hardeschijf fabrikanten aanpakken :P
Bij ADSL weet iedereen ondertussen dat de snelheid afhankelijk is van de afstand. En wat is er mis met HDDs? Is het de schuld van die fabrikanten dat het OS de standaarden verkeerd hanteert? Er staat duidelijk op een schijf op dat het om veelvouden van 1000 gaat en dat er na het formateren verlies zal zijn. Het word tijd dat een OS de binaire prefix gaat hanteren. Maw, 1 TiB ipv 1TB. 1 kb = 1000 bytes, 1 kib = 1024 bytes.

kilo, mega, tera, ... zijn al decenia lang wereldwijd erkende standaarden als veelvouden van 1000, gekend als de SI prefix en onder meer opgenomen door de ISO en IEC. De binaire prefix bestaat ondertussen ook al sinds de jaren 90! en tech blijft men maar vasthouden aan die foutieve definities met alle gevolgen vandien.
Opgelet:

1 kb = 1000 BITS ! niet bytes
1 kB = 1000 bytes
1 KB (verouderde notatie) = 1024 bytes = 1 KiB (kibibyte)
Ik vind dit toch echt onnodig gezeur. Wat maakt het nou uit hoe het apparaat heet?
Het gaat hem niet om het feit dat hij zo heet, maar dat de aangeduide specificaties niet correct zijn.
Jij wilt toch ook geen pc kopen die geleverd wordt met 8GB, maar waar je in NL maar 4GB kan van gebruiken?
De specificaties zijn eigenlijk wel correct. Er staat dat de iPad bepaalde 4g netwerken ondersteunt. En of die netwerken nu in uw buurt zijn of niet, ze blijven wel ondersteund.

Toch vind ik het belangrijk dat ze het aanpassen of op z'n minst duidelijk maken dat je hier in de nederlanden geen gebruik kan maken van deze specificatie.
De doordeweekse consument zit immers 4g staan, ens begrijpt niet veel van het feit dat onze (toekomstige) lte-frequenties niet ondersteund worden.
En de verkopers van het apparaat zullen het ook niet vrijwillig melden.
Alhoewel het technisch gezien wel klopt is het wel zo klantvriendelijk om op z'n minst aan te geven dat het in Europa niet werkt.
Oh, hij werkt in Europa wel, maar niet in Nederland omdat onze reging afwijkende LTE (4G) frequenties heeft verkocht aan de telecom partijen. De bruikbare frequenties (waaronder de 800Mhz band) zou in 2013 onder de veiling hamer moeten komen.

Echter onze regering verplicht onze providers om ook in Nederland met de uitrol van 4G te beginnen met de 2,600GHz band. Daarom is het aanbod van de providers ook zo beperkt.

Reguliere LTE apparatuur is compatible met 3G apparatuur alleen hebben heeft elke cel meer capaciteit. Echter de LTE apparatuur voor de 2,6Ghz band is NIET compatible met 3G.

Vooral voor de landelijke uitrol van 4G wachten de provider op de 800MHz frequenties omdat lage frequenties een groter bereik hebben dan hoge frequenties. In Duitsland zie je dat LTE als alternatief voor o.a. ADSL wordt aangeboden. Het enigste wat je nodig hebt is een LTE router/modem en een aantal zendmasten in een plaats.

In zeeland heb je erg veel dorpjes met 1 kerk en een aantal huisjes daar omheen. Plaats 1 LTE mast en plaats vervolgens LTE routers bij de mensen thuis en je hebt zeer snel een breedband verbinding. Eind 2013 wil de Europese Commissie (Kroes) dat iedereen Europeaan over een breedband verbinding van 30mbit/s kan beschikken. LTE is een techniek dat dat mogelijk kan maken.


edit: De Ipad werkt alleen met de 4G 700MHz en 2,1GHz frequenties. Erg jammer aangezien KPN Digitenne aan het verplaatsen is van de 800MHz band naar de 700MHz band om ruimte vrij te maken voor 4G in Nederland. In Europa en Azie worden vooral de frequentie banden 800MHz en 1,8GHz ingezet voor 4G.

De IPad werkt dus ook niet op de Duitse LTE netwerken.

[Reactie gewijzigd door Niemand_Anders op 24 juli 2024 09:05]

hij werkt in Europa wel, maar niet in...
Er is in Europa geen enkele netwerk die dit ondersteund. Wat jij zegt is net zoiets als: "het werkt op de maan wel, maar er is geen enkele netwerk daar."
De gemiddelde klant hoeft niet de exacte reden te weten waarom het niet werkt, je moet ze gewoon niet vertellen dat het werkt. Of het nou zo is dat de Europese LTE netwerken niet met iPad 3 werken of andersom, het komt op hetzelfde neer: met een iPad 3 kom je niet op 4g in Europa.
De specificaties zijn eigenlijk wel correct. Er staat dat de iPad bepaalde 4g netwerken ondersteunt. En of die netwerken nu in uw buurt zijn of niet, ze blijven wel ondersteund.
Je verwart (wat veel techneuten doen) technische en functionele ondersteuning. De iPad ondersteund een 4G netwerk misschien technisch gezien vanuit het ding zelf, maar functioneel in Nederland niet. Voor de 4G functionaliteit heb je namelijk óók een netwerk nodig.
klopt niet helemaal, want zoals je nu dus ziet wordt de 4G aanduiding ook voor hi-speed 3G gebruikt. ook in Nederland mag dus de 4G aanduiding gebruikt worden. (want 14,4 Mbps in veel gevallen). dus functioneel ook 4G op de nieuwe iPad.
Fout.

De definitie werd aangepast onder druk van vooral Amerikaanse providers, die begonnen waren met het verkopen van telefoons met ondersteuning voor snelle 3g-ondersteuning als '4g'-modellen. Buiten de Verenigde Staten hanteren providers die naamgeving niet en worden alleen wimax en lte als 4g aangeduid.

Lees eens wat beter, alleen de VS misbruikt de naam 4G. Rest van de wereld is WiMax en LTE nog steeds alleen 4G. Officieel is dat zelfs niet eens 4G aangezien LTE Advanced pas officieel 4G is. LTE kan je zien als 3,9G.

4G is dus niet functioneel, jij hebt de typische Apple fanboy opmerking. Als dat echt het geval is kan je beter naar sites als NU.nl gaan.
Dus als je een iPad in Nederland koopt maar in Amerika woont dan klopt de aanduiding van Apple wel.
Dat was net in de tijd dat er Windows XP machines met 6GB RAm verkocht werden. Had je ook niets aan, want XP (32bit) ondersteunt maximaal 4GB. Maar eigenlijk klopte de specificaties wel. Uiteraard is en blijft dit natuurlijk niet correct voor het product wat de klant krijgt. Deze kan namelijk geen gebruik hiervan maken. De rede dat ze het nu ook moeten veranderen valt onder de noemer "iemand blij maken met een dode mus".

Daarnaast heb je er als Nederlander nooit wat aan, ook niet in Amerika, aangezien je een Amerikaans abonnement nodig hebt om LTE in de VS van A te gebruiken. Ik ben dan ook voorstander dat Apple dit moet wijzigen.

Edit: Typo's

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 24 juli 2024 09:05]

onzin. in Nederland mag je ook niet harder rijden dan 130. vind jij het dan ook bijzonder vervelend dat de gemiddelde audi wel sneller kan en vaak ook met hoge snelheden geadverteerd wordt? acceleratie van 0 tot 100 in zoveel punt nogwat seconden. je hebt er helemaal niets aan want als je zo optrekt in nederland zit je tegen je voorganger aan.

Dus Audi misleidt haar klanten ook. dat het niet in Nederland kan betekent nog niet dat het niet ergens anders kan.
Dat klopt dan wel, maar de snelheid op de wegen ken je als je de auto koopt ;) dat zou toch moeten. En het feit dat je niet sneller dan 130 mag is niet de schuld van audi, je KAN het wel. De keuze blijft dus bij jezelf.
De doorsnee consument weet niet hoe snel 4G zou moeten kunnen, ze zien gewoon 4G staan en gaan er vanuit dat het een pak sneller is dan 3G (Als ze al weten wat 4G is. En dat klopt, maar aangezien de iPad het hier niet kan gebruiken heb je er niks aan).
Nuja, ik denk niet dat de iPad minder goed zal verkopen hierdoor. Of de aanpassing nodig was laat ik in het midden, voor de doorsnee consument is het alleszins duidelijker wat het toestel wel en niet kan.

[Reactie gewijzigd door MClaeys op 24 juli 2024 09:05]

Het heeft niet zozeer te maken met wat het apparaat kan qua snelheid, het gaat erom dat er een techniek gesuggereerd wordt door de naam die niet waargemaakt wordt. Als ik je auto-analogie doortrek zou je het beter kunnen vergelijken met het volgende:

Audi brengt een nieuw model A6 uit met een 2.0 LPG G3 motor. Iedereen zal verwachten dat die auto op LPG G3 rijdt, maar Audi zegt dat dat alleen kan als je hem even laat ombouwen bij een LPG-inbouwstation. Met andere woorden: dat ding rijdt gewoon op benzine en helemaal niet op LPG, terwijl de naam dat wel suggereert.

Het is toch uitermate slap dat Apple tegen Nederlandse consumenten zegt: "Hij kan echt 4G hoor, je hoeft alleen even naar de VS te komen, dan zie je dat hij het kan."?
Dan ga je naar Duitsland en rijd je daar lekker met 300 de banden onder je auto uit. Of je doet het in Nederland, het kan wel, je mag het alleen niet, tenzij je op een circuit bent.

Point being, er zijn mogelijkheden om je auto volledig te benutten. Als jij hier een iPad koopt zul je hem nooit op 4G kunnen gebruiken, want je het er een Amerikaans abonnement voor nodig wat hun versie (frequentie) LTE ondersteunt. Dus je zal het als niet-Amerikaan nooit kunnen gebruiken. Dan is het dus misleidende 'reclame'.

Daarnaast maakt MClaeys een mooi punt. Als je een auto koopt (en gaat gebruiken) dien je op te hoogte te zijn van de maximum snelheid en is deze eenvoudig te temperen. Een consument weet over het algemeen niet de snelheid van 3G en 4G (het wordt in ieder geval niet van iemand verwacht) en kan hij deze ook niet eenvoudig temperen (als we de auto analogie aanhouden).
Dus reisje naar Duitsland lukt maar naar Amerika niet?
Je mobiele internet provider heeft toch ook zijn specs?

Kan het toestel 4G? Als je daar nee op kunt zeggen zonder verdere uitleg dan zou het er niet op mogen staan, maar dat is niet het geval.

Wel goed van apple om het in de media te gooien, weer knap staaltje marketing.
Wat ze nu eigenlijk zeggen: onze toestellen kunnen het maar de aanbieders bieden het niet aan, dus zullen we ze maar anders noemen. (Zal door velen verstaan worden als onze toestellen zijn hyper modern, anderen kunnen niet mee)
Ook al ga je naar Amerika, het functioneert niet! Je hebt een Amerikaans Abonnement nodig, dat kunnen wij als Nederlanders niet afsluiten. Wij kunnen dus nooit 4G op de iPad gebruiken. Het is en blijft misleidend. Daarom ook die uitspraak.

Daarnaast krijg ik het heen en weer van die auto analogie. Het is geen auto. En 4G is geen weg.

Laat ik het anders zeggen: Ik leen geld van jou. Een paar weken later vraag je je af wanneer je het terug krijgt. Vervolgens zeg ik dat je het pas terug krijgt als we ooit een keer in Amerika zijn. Dan denk ik toch dat ik van jou het argument dat ik daar niet helemaal duidelijk in ben geweest en dat je het gewoon hier terug wilt hebben. Dat is dus misleiding.


(Edit: BTW, Duitsland ligt 12km van me vandaag en Amerika zo'n 3500km. Dus ja, een reisje Duitsland gaat wel en Amerika niet)

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 24 juli 2024 09:05]

ik trek regelmatig snel op, op onze wegen.
Maar sta dan ook meestal (als ik dat doe) op de pole position ;-) en niet op de 2e lijn.
0 naar 100 kan in 4a 6sec dus hier duidelijk ook wel, en geen enkele wet of reglement dat ze gat ik dat niet mag doen.
tenzij de max snelheid 70 is, dan mag ik inderdaad niet tot 100 optrekken.
de max snelheid van 240 kan ik ook behalen, alleen moet je daarvoor naar het buitenland of op circuit.

maar zoals vaak, auto analogieën gaan slecht op.
In dit geval zijn het wetten die de capaciteiten van een auto beperken, en die zijn gekend.
voor de iPad, speelt het meer mee dat Apple al een paar keer dingen heeft kunnen veranderen, abbo types en hé ja 3G capaciteiten verbeterd heeft bij bepaalde telco's.
Dus als ze nu met de slogan 4G afkomen zaait dit verwarring, "want Apple kan dat toch zelf wel regelen"
De naamgeving kan hier dus duidelijk als misleidende reclame aanzien worden.
jouw beredeneerd is totaal verkeerd om:

het is in dit geval zo dat audi een auto aanbied die 200 kan rijden, maar dit alleen kan op americaanse wegen... voornamelijk het 'kan' is hierbij belangrijk!
Dat was net in de tijd dat er Windows XP machines met 6GB RAm verkocht werden. Had je ook niets aan, want XP (32bit) ondersteunt maximaal 4GB. Maar eigenlijk klopte de specificaties wel.
Tenzij die apparaten geleverd worden met een BIOS dat een hele GB door je neus heen boort. Dan klopt het dus niet, en zou ik ermee terug gaan. Want in dat geval kun je zelfs wel een x64 OS op je systeem installeren, dan nog mis je een GB omdat het BIOS die achterhoudt. Geloof me, ik heb het meegemaakt, en ik was not amuzed.
Het gaat er hier om. Als er hier ook in NL uitgebrachte iPads 4G staat wordt er geimpliceerd dat 4G netwerken in NL ondersteund worden en dat is dus niet zo. 4G netwerken blijven wel ondersteund maar hert gaat er wel om dat dat in sommige landen niet zo is dus in die landen mag er m.i. GEEN 4G op staan. Dat het in US wel ondersteund doet niet ter zake, het is wel landspecifiek en niet omdat het ook in de US ondersteund wordt, Daar heb je hier niks aan dus de spec-naam aanduiding moet op het land afgestemd zijn en dus kan de aanduiding 4G hier gewoon niet.

We hebben dan wel een paar beperkte lte (dus 4G)-netwerken maar zowiezo worden die niet ondersteund omdat ze daar zo stom zijn om alleen naar de US te kijken aangezien ze daar weer andere frequenties gebruiken. Hoe moeilijk kan het nou eigenlijk zijn om de antenne aan te passen op gebruikte frequenties?
De verwarring is dat veel Nederlanders denken dat 4G = LTE.

En dat is niet zo. HSPA+ en WiMax zijn ook 4G. Echter WiMax bestaat niet in Nederland, en HSPA+ noemen wij geen 4G in Nederland.

Technisch ben ik het daar mee eens, maar de standaard geeft mij en andere mensen die dat ook vinden ongelijk.

Of providers LTE ondersteunen of enkel met andere frequenties is niet relevant in deze.
Sterker nog de iPad 3 ondersteund wel degelijk 4G netwerken in Nederland. Namelijk de HSPA+ netwerken.

Echter ondanks dat deze netwerken officieel ook 4G mogen heten, is het in Europa gebruikelijk om deze 3G (of 3.5G of 3.75G of zoiets) te blijven noemen.

Dat is de hele verwarring, niet dat de 4G frequenties anders zouden zijn. Namelijk dat Europa een engere definitie van 4G aanhoudt dan de standaard.

(Merk daarbij op dat naar mijn smaak de standaard HSPA+ nooit als 4G had mogen betitelen, maar feit is en blijft dat dat wel zo is, en de iPad3 dus gewoon 4G ondersteund.)

Persoonlijk vind ik het wat kletskoek, want geen hond die de iPad3 koopt omdat die 4G heeft. Nee men koopt het - naast andere features - omdat die snellere data heeft dan de iPad2. En dat is - ook in Nederland - gewoon zo.

[Reactie gewijzigd door Armin op 24 juli 2024 09:05]

Vreemd dat ik een off-topic/geel krijg,. want alles wat ik hier schreef is én on-topic, én correct.

Kennelijk is 'geel' toch nog oneens bij velen ipv offtopic ... :)
Niet echt een juiste vergelijking.

Het feit is namelijk dat de 4G functie er wel op zit maar dat wil niet zeggen dat er ook overal 4G masten staan. Het 3G netwerk is ook niet overal op en top hier trouwens.
Anoniem: 121241 @Fire6918 mei 2012 12:17
Wat een onzin, in NL is geen 4G, het modem intern kan wel zeker 4G aan.
Het ligt dus enkel aan de omgeving en niet aan het product zelf.
Anoniem: 126717 @9071018 mei 2012 10:10
Vrij veel, zie dit stuk over Australie waar hetzelfde speelt:
Apple’s change of heart follow action by the Australian Competition and Consumer Commission which took the giant Californian company to the Federal Court.

The ACCC alleged that the new tablet labelled 'iPad WiFi + 4G' misled consumers.

Lawyers for Apple in March said the company would offer refunds and returns to customers “if they claim to have been in any way misled in relation to the reference to 4G”.

"For the sake of absolute clarity", Apple also would place a clarifying statement at the point of sale “making it plain that there is no claim made in relation to the device that it is capable of connecting with the Telstra 4G LTE network", its lawyers had said.

Apple has been facing the prospect of a fine from the Federal Court, despite the original fine print on its website saying that the 4G claim related to compatible US networks.

The ACCC took similar action against retailer Harvey Norman who in 2010 promoted the sale of 3D television sets with the promise buyers could watch the 2010 AFL and NRL grand finals in 3D.

But the 3D broadcasts were not available throughout Australia and Harvey Norman's conduct was found to be "seriously misleading and deceptive".

In the Harvey Norman case, the Federal Court found that "fine print is not an antidote to misleading or deceptive conduct" and fined the company.
Ik vind het dus niet misleidend want je dient toch zelf ook na te gaan of het netwerk ondersteund wordt?

Als ik een wifi apparaat koop en zelf geen wifi heb ... dan werkt mijn wifi ook niet.
Als ik een digitale televisie koop maar alleen een analoge verbinding, dan heb ik alsnog geen digitale televisie.

Het is een eigenschap dat de iPad 4G ondersteund.
Dat dit nog door veel providers nog niet ondersteund wordt staat er los van.
Als je zelf geen wifi hebt, dan kan je dat zelf wel aanleggen. Als je geen digitale tv hebt, dan kan je digitale TV aanvragen. Dat valt wel te bezien, maar als ik dat doortrek naar 4G dan zou je zelf een 4G netwerk aan moeten leggen, wat net iets de prijzig zal zijn voor veel mensen.
[qoute]Ik vind dit toch echt onnodig gezeur. Wat maakt het nou uit hoe het apparaat heet?[/quote]

Dat vind ik nogal kort door de bocht. Even een kort voorbeeld:

Je koopt ene Fiat Panda 100pk, een versie die specifiek zo op de markt is gezet. Vervolgens rij je de eerste keer de snelweg op en kan je niet harder als 80. Wat blijkt, er zit maar 50 pk in. Vervolgens ga je naar de dealer welke zegt maar wacht eens even, u tankt euro 95. Er moet Jet A1 in om 100pk te halen. Helaas is dit in NL alleen voor vliegtuigen beschikbaar.

Ik kan me niet voorstellen dat je dan zou zeggen dat het onnodig gezeur is. Ik kan me eerder voorstellen dat je alles op alles zet om het recht te trekken, je hebt immers niets aan een auto die maar 160 kan, maar vanwege niet omzeilbare beperkingen niet harder als 80 gaat.
De analogie is niet correct.

Je koopt een auto met daarop winterbanden. Vervolgens zie je dat er geen sneeuwvolkje op de band zit. In Nederland heet het dan officieel geen winterband. In andere landen, waar de wetgeving en gebruiken anders zijn mag diezelfde band wel degelijk winterband heten. En terrecht, want die band heeft ook speciaal rubbel en speciaal profiel dat beter presteerd onder winterse omstandigheden.

4G is ook in Nederland beschikbaar al is de dekking niet landelijk. Alleen noemen wij die 4G variant die de iPad3 heeft, in Nederland geen 4G. In Nederland benoemen we enkel LTE als 4G, in het buitenland zijn er nog 2 andere technieken die ook 4G genoemd worden.

iPad3 ondersteund HSPA+, en dat is ook 4G.

Dat voor LTE enkel de Amerikaanse LTE frequenties werken op de iPad3 doet dus niet terzake. Terzake doet of HSPA+ als 4G betitelt mag worden.

In Australie was dat nog een enigsinds relevante discussie omdat daar zowel HSPA+ als LTE bestond. In Europa waar LTE enkel nog hier en daar als test uitgerold is niet. Tegen de tijd dat in Europa LTE uitgerold is, is de iPad4 of zelfs iPad5 al uit.
Het is hetzelfde als men een auto verkoopt met 200pk, waar dat alleen met race benzine is, en voorlopig kan je nog nergens race benzine kopen. Enige verschil is dat er "binnenkort" (in Nederland gebeurt alles 10 jaar later :') ) wel 4g in de lucht zit!
niet helemaal, want de 4g die in Nederland en de andere Europese landen in de lucht komt (en deels al is) werkt op andere frequenties dan de iPad aan kan. Dus zelfs met volledige 4g dekking in Europa werkt die iPad niet op 4g.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.