Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 367 reacties

Het Amerikaanse Consumer Reports heeft claims onderzocht van gebruikers die stellen dat de nieuwe iPad te warm zou worden. Uit metingen blijkt dat de temperatuur van de iPad-behuizing bij intensief gebruik kan oplopen tot 46°C.

Bij het tegelijkertijd spelen van een grafisch intensieve game en het opladen van de nieuwe iPad werd na 45 minuten met behulp van een infraroodcamera een temperatuur van 46°C gemeten, 7 graden warmer dan op de iPad 2 werd vastgesteld. Wifi was tijdens de metingen ingeschakeld, maar 4g werd niet gebruikt. De consumentenorganisatie kwalificeert de warmte-ontwikkeling als 'erg warm', maar dit zou bij kort gebruik niet als erg hinderlijk worden ervaren.

De meetresultaten van de Amerikaanse variant van de Consumentenbond bevestigen claims van gebruikers over het warmer worden van de nieuwe iPad. Eerder deze week deed Tweakers.net al onderzoek naar de warmteclaims. Daaruit bleek dat de nieuwe tablet bij intensief gebruik al na korte tijd ruim 33 graden wordt: 5 graden warmer dan zijn voorganger. De hotspot, rechtsonder op de achterzijde van de tablet, lijkt identiek aan de metingen van Consumer Reports.

Ook blijkt uit de test dat de oplader van de nieuwe iPad, die vrijdag in Nederland in de verkoop gaat, door het hoge stroomverbruik onvoldoende vermogen heeft om de accu op te laden. De accu loopt in een dergelijk scenario dus langzaam leeg. Voor de metingen gebruikte Consumer Reports het spel Infinity Blade II, dat 45 minuten werd gedraaid bij een kamertemperatuur van 22°C alvorens de temperatuur van de behuizing werd gemeten.

Apple, dat doorgaans niet reageert op berichten in de media, heeft in een reactie laten weten dat de nieuwe iPad niet te warm wordt volgens zijn eigen thermische richtlijnen. "De nieuwe iPad opereert ruim binnen de normale warmte-eisen." Er is een mechanisme ingebouwd dat de iPad automatisch uit kan schakelen als de tablet te warm zou worden.

Warmtemeting nieuwe iPad versus iPad 2

Reacties (367)

Reactiefilter:-13670329+1168+219+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
1 2 3 ... 10
"Eerder deed Tweakers.net al onderzoek naar de warmteclaims. Daaruit bleek dat de nieuwe tablet bij intensief gebruik al na korte tijd ruim 33 graden wordt: 5 graden warmer dan zijn voorganger. De hotspot, rechtsonder op de achterzijde van de tablet, lijkt identiek aan de metingen van Consumer Reports."

Welk onderzoek van Tweakers? Na 5 minuten kijken wat de temperatuur is met een infraroodcamera is eigenlijk nauwelijks serieus te nemen. Wie gebruikt nou een tablet voor vijf minuten? Welk gebruikersscenario werd eigenlijk gesimuleerd? Het onderzoek was meer een interessante speelcase dan representatief.

Wat je eigenlijk wilt weten is wat de maximale temperatuur is die de tablet onder kameromstandigheden kan bereiken bij langduring gebruik. Zeg eens dat je de tablet 5 of 6 uur intensief gebruikt, of dat gaat simuleren. Om dit te testen hoef je een tablet echt niet een dag onder een infraroodcamera te leggen, maar net zolang totdat de temperatuur in een half uur verwaarloosbaar weinig veranderd. Dat is al een stuk betere testmethodologie. Dat de iPad V3 5 graden sneller warm wordt dan de iPad 2 is nietszeggend binnen 5 minuten, dat de iPad V3 wel een stuk warmer zou kunnen worden bij langdurig zwaar gebruik is een stuk veelzeggender zoals dit onderzoek laat zien.
Geloof me deze test is juist veelzeggend. Je wordt ervoor gewaarschuwd dat je na 5 m bij gebruik van intensieve programma's het apparaat heet wordt. Dit Heb ik vaak meegemaakt met mijn Macbook die na 5m flash gebruik al ver boven de 40 graden uitsteekt. Apple heeft n update de laatste weken uitgebracht en veel iPad 1 eigenaren zijn razend blij vanwege langere batterijduur en merkbaar sneller. Helaas hebben de 1e generaties nog wel beetje last van haperingen in sommige gevallen. Das niet voor niks zo n update. Ik kan meerdere redenen bedenken waarom Apple zo n positieve update uitgebracht heeft maar dat wordt n lang verhaal. Jammer dat Apple niet zo n positieve update heeft uitgevoerd voor de iPhone 3g (4.2.1) iBook (10.5.8) MacBook (10.7.3).

Edit: ik ben zooooo blij met me iPad2

[Reactie gewijzigd door ZuzZoo op 20 maart 2012 21:24]

Helemaal mee eens. Als je iets test, doe het dan goed. De amerikaanse test is dan ook veel beter.
Dat belooft wat voor in zomerdagen,. die test is gedaan bij 22 'C las ik. 's Zomers heb ik het binnenshuis hier 28 'C. Dat geeft de burger moed.
Dan verwacht ik dat het automatisch uitschakelen bij intensieve applicaties als games zo gebeurd is.
En daarbij is 46 'C aan de buitenkant veel te warm. Zo'n ding mag aan de buitenkant feitelijk niet warmer worden als je lichaamstemperatuur.
Onder de 37 'C voelt 'koel' aan, boven de 37 'C (te) warm.
Vergelijk het maar met de temperatuur van het water in een ligbad.
Er is een reden dat die thermometer een eind je 'opening' in moet ... Die 37 graden ben je van binnen. Je huid is over het algemeen wel wat koeler.
Wat voor waarde kunnen we hechten aan deze thermografische afbeeldingen?

Resultaat en nauwkeurigheid zijn sterk afhankelijk van de emissiegraad van het oppervlakte. Is die voor de oude en nieuwe Ipad gelijk? Zo ja, dan kunnen we een vergelijking (temperatuurverschil) maken van de oude versus de nieuwe, maar dan zou ik nog steeds een slag om de arm houden bij die gerapporteerde 46 °C.

Het zou beter zijn geweest als ze een aantal thermokoppels op de case hadden geplakt. Maar dan krijg je natuurlijk niet zulke gelikte plaatjes.

Hier staat zo ongeveer het punt wat ik probeer te maken. Kijk naar de afbeeldingen van de drie blikjes met de "hete" en "koude" plakbandjes erop. Absolute temperaturen meten met thermografie is niet zo eenvoudig.

[Reactie gewijzigd door ProfPi op 21 maart 2012 11:12]

Dat is niet heel erg Apple. Vooral dat ze geen krachtiger lader meeleveren is eigenlijk vreemd, een batterij die leegloopt terwijl je iPad aan de lader hangt is niet echt de bedoeling, ook al is het alleen onder load.
Dat is juist wel heel erg des Apples: ze kijken naar een waarschijnlijk gebruiksscenario en optimaliseren daarop.

Stel het is inderdaad zo dat de adapter net niet genoeg stroom kan leveren om de iPad bij intensief gamen op 100% te houden. We kunnen er dan nog steeds voetstoots vanuit gaan dat de batterij tien (als game + oplader = normale ontlading) tot tientallen uren (als game + oplader = langzamere ontlading) mee zal gaan. E.e.a. is dus alleen echt een probleem als er tien uur + een 3D-game achter elkaar gespeeld wordt. Dat weegt m.i. niet op tegen het kunnen bijleveren van een compactere voeding.

Dezelfde trade-off find je trouwens bij de MacBooks. Dat kon je goed zien bij de oudere modellen waarvan de accu eraf kon: haalde je de accu er af dan klokte de laptop terug en werd nog slechts één core gebruikt. De reden: de power supply wordt ontworpen op gemiddeld gebruik, niet op piekgebruik. De accu is een buffer. Zo kan de PS compact en licht blijven, terwijl in vrijwel alle use cases het vermogen ruim voldoende is om de laptop te gebruiken en op te laden.
Dat is niet heel erg Apple. Vooral dat ze geen krachtiger lader meeleveren is eigenlijk vreemd, een batterij die leegloopt terwijl je iPad aan de lader hangt is niet echt de bedoeling, ook al is het alleen onder load.
naar het blijkt wisselen de resultaten, het commentaar van een gebruiker van de iPad die de test dupliceerde:
Perhaps I don't have a good ability to translate thermal readings into feelings, but after playing Infinity Blade II for half an hour with my "iPad 3" plugged in, I don't notice a significant heat problem. In addition, mine is charging. Or at least it is keeping it's 100% charged level.
Weer zo'n N=1 studie van een gebruiker, die (althans als ik je quote mag geloven) niet eens de moeite neemt om een meting te doen, en het laat bij 'I don't notice a significant heat problem'. Meten is weten...
Toch zegt zo'n gebruikerservaring misschien wel veel meer dan een meting, nietwaar ?
Het vertelt je alleen wat één iemand vindt, niet wat de werkelijke temperatuur is. Dit is precies waarom in wetenschappelijk onderzoek een placebo-groep wordt gebruikt, om de subjectiviteit eruit te halen. Blijkt namelijk dat als je mensen vijf keer dezelfde tomaat laat eten, maar erbij zegt dat het vijf verschillende zijn variërend van uit een Hollandse kas tot aan een zongerijpte Toscaanse tomaat, die laatste er steevast als lekkerste uit komt, ondanks dat ze alle vijf van hetzelfde plantje komen. Dus zelfs als het om subjectieve waarden als leuk of lekker gaat, heb je een goede gecontroleerde opzet nodig om zinnige uitspraken te doen.

Hoe warm een iPad wordt kun je gewoon meten met een thermische camera, of andere meetapparatuur. Dat kun je vervolgens afzetten tegen in onderzoek vastgestelde waarden van de temperatuur waarbij gemiddeld schade aantoonbaar is. Dat levert je heel wat meer inzicht op in hoe goed en veilig de nieuwe iPad is dan gebruikers die blij zijn met hun nieuwe speeltje (want net uit, dus zijn fans die het meteen gekocht hebben).
Dat klinkt heel duur en wetenschappelijk maar het zegt nog steeds helemaal niets. Die fraaie warmtecamera zegt niets over de geleiding van de warmte en hoe warm het dus voor de huid is. In de sauna (droge lucht) is 90 graden geen probleem krijg je water van 90 graden over je heen dan kun je naar Beverwijk. Voor die camera zal het niets uitmaken. Ik hoor dus liever van een persoon die het betreffende apparaat intensief gebruikt hoe het aanvoelt en het liefst van meerdere personen en als het even kan niet van Apple-haters of fans.
Warmte en het feit of hij te heet wordt kun je toch gewoon met je handen voelen ???
Meten is niet altijd weten...
Als je meet dat een applicatie op een pc start in 2 seconde, kan dat voor de gebruiker nog steeds langzaam overkomen.

De vraag is namelijk, wat vind de gebruiker warm en wat vind hij heet.
Zolang je die classificatie niet hebt, weet je niet of 47 graden warm of heet is... of misschien wel aangenaam.
Meten is dus wel weten, je zorgt ervoor dat gevoel weg wordt genomen en het gaat om de feiten. Echter, meten is alleen weten als je ook weet hoe je moet meten!
En jij gelooft alles wat iemand op internet typt?
Ik kan nu ook typen dat ik het net heb getest en het wel erg heet werd.
Terwijl ik niet eens een iPad heb.

Feit is gewoon dat dit ding heet wordt. Is bij 2 onderzoeken met duidelijke bronnen en argumenten al bewezen nu.

Wat ik nu eigenlijk wil zien, is dat ze het testen met een buiten temperatuur van 35 graden.

[Reactie gewijzigd door DNA_Saint op 20 maart 2012 23:44]

Nogal logisch. Naarmate je de nieuwe iPad de eerste paar keer hebt gebruikt zal je merken dat de batterijduur en capaciteit omhoog gaat. Dit daalt weer na een langere operationele tijd. Ook is de 46 graden op het heetste punt van de behuizing. Uit de thermal readings is het verder lager, meer richting de 43 celcius.

Punt is, dat de temperatuur blijkbaar mogelijk is bij 22 graden kamertemperatuur. Dit is aanvaardbaar voor sommige mensen, maar niet voor andere mensen. Personen die graag opladen tijdens gamen, wat veel laptopgebruikers doen gaan dus potentieel problemen krijgen. 43 graden is simpelweg niet erg comfortabel meer vasthouden. (Ik denk niet dat het een groot probleem word overigens aangezien veel mensen de iPad dan zullen neerleggen of er gewoon mee kappen zullen.) Ook is Apple niet de enige. Zo kan de Galaxy Note bij intensief gebruik (2 uur Crayon Physics, muziek, openstaande tabs en opladen) ook 39 graden worden. (Geloof je het niet kan je het proberen, ik heb er helaas geen footage van voor jullie) Belangrijker is dat Apple een gebruikstemperatuur opgeeft tussen de 0 en 35 graden, de haalbare 43 graden onder vrij aanvaardbare omstandigheden (22 graden temp, 45 minuten gamen en opladen zal alllicht ooit voorkomen) is gewoonweg niet eerlijk dan. Maak dan in de voorlichting er 45 graden van en waarschuw voor de hitte, dat is wel zo eerlijk en veilig voor kinderen.

Nu is het laatste woord hier nog niet over gezegd natuurlijk, maar ik zal de situatie tzt eens proberen na te bakken voor jullie, ondersteund met beeld en geluid. :)
olijkt mij wel logisch dat de batterij leegloopt als je hem aan deoplader hangt en hem toch intensief gebruikt. daar is geen goede oplader voor te maken. Apple werkt nog steeds volgens het concept 10 uur gebruiksduur. opladen doe je dus met name 's nachts in een dock oid. dan heb je er helemaal geen eens last van. ik merk ook dat de 4th gen iPod touch en iPhone 4 heel erg warm worden bij een spelletje als hij aan de oplader hangt. is nogal logisch want dan gaat er vele malen meer stroom door de interne bekabeling dan normaal. ook moet de accu twee keer zoveel arbeid leveren.
Gewoon een lader bijleveren die meer vermogen levert.
Net zoals krachtige laptops een 120W voeding hebben, normale laptops 90W, zuinige laptops 65W en netbooks misschien 30 of 40W.

Zo had Apple ook een zwaardere lader bij kunnen leveren die meer vermogen kan afstaan dan het apparaat kan verbruiken, zodat het restvermogen naar de batterij kan om op te laden. Simpel.

Mijn laptop blijft ook gewoon doorladen als ik hem volledig belast en de accu is nog niet vol.

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 20 maart 2012 22:15]

Nee. Want je vergeet dat een lader die meer vermogen levert, ervoor zorgt dat de batterij ook warmer wordt bij het opladen. Dat hoeft bij een laptop misschien nog (net) geen probleem te zijn, maar bij een compacte iPad, die blijkbaar tóch al erg gevoelig is voor warmteontwikkeling, des te meer.
Als dat het geval is dan moet je als bedrijf besluiten minder krachtige hardware te gebruiken of een hoogwaardigere accu die wellicht minder warm wordt.

Ik blijf erbij dat een voeding minimaal zoveel vermogen moet kunnen leveren als een apparaat maximaal vraagt.
Een voeding die het apparaat niet aan kan noem ik gewoon een grove fout.

Als jij een computer bouwt zorg je ervoor dat de voeding sterk genoeg is, dat hij niet zomaar uitvalt.

Als jij een laptop hebt wil je niet dat hij tijdens heftig gebruik je accu drained. Dat op een gegeven moment ineens je laptop uitvalt of langzamer wordt door terugklokken.

En nee, ik vind terugklokken van cpu en gpu geen optie hierin. Die voeding moet gewoon sterk genoeg zijn, klaar..

Bovendien kun je voor het opladen van de accu prima een weerstandje oid plaatsen die een maximaal aantal ampères doorlaat. Dus bij weinig gebruik laadt hij niet sneller op dan dat de weerstand toestaat, en bij heftig gebruik komt de voeding misschien nog niet eens aan de waarde van de weerstand omdat de rest naar de hardware toegaat. Zodoende blijft de warmte van de accu ook binnen de perken.

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 20 maart 2012 22:44]

Een tikkeltje off-topic, maar ik weet uit ervaring dat laders worden afgestemd op 'normaal' gebruik. Prime95+Furmark en ik trek op m'n werk m'n 90W lader eruit met m'n Fujitsu notebook. Kwam ik toevallig achter omdat ik dacht dat ik een warmteprobleem had wat een BSOD veroorzaakte (bleek achteraf een driver te zijn).

Er is alleen geen idioot die deze combinatie van software gaat draaien. Mocht het zo zijn dat de iPad z'n charge niet houdt bij het spelen van een spelletje, dan heeft Apple de verkeerde adapter gekozen en zullen ze een gratis >10W adapter moeten uitdelen.

[Reactie gewijzigd door 96284 op 20 maart 2012 23:05]

Deze discussie is helemaal offtopic, maar ik wou het toch even corrigeren. Een voeding geeft niet continu zijn maximale vermogen af. Hij kan alleen een bepaald vermogen aan. Het is nog altijd het apparaat die bepaald hoeveel vermogen hij zal vragen.

Vandaar dat je een kleine zuinige laptop evengoed aan een 120W lader kan hangen. Die lader zal misschien niet in zijn meest efficiënte range werken, maar kan het aan. De batterij zal ook niet sneller laden.

De enige uitzondering zijn bepaalde apparaten die sneller kunnen laden als ze aan een zwaardere adapter aangesloten worden. Maar dat zijn uitzonderingen. En je kan het prima maken dat een laptop/iPad/whatever een bepaalde laadstroom niet overschrijdt, onafhankelijk of de adapter nu meer vermogen heeft of niet (en de dat de batterij dus niet warmer wordt bij het opladen).

In principe moet de adapter het vermogen kunnen leveren dat het apparaat kan verbruiken + wat de batterij nodig heeft om op te laden. Als de adapter minder levert, kan de batterij gebruikt worden als buffer en zal hij leeg kunnen lopen bij zware belasting. Dit zie je wel eens bij Dell laptops die met een te lichte adapter gebruikt worden. Dat kan, maar de laptop zal weigeren te laden en de batterij als buffer gebruiken bij piekbelasting.
Gebreken proberen goed te praten :') Een laptop laadt toch ook gewoon op als je zware taken aan het doen bent, terwijl hij aan de lader hangt. Kun je wel allemaal smoesjes bedenken, maar feit blijft dat het niet hoort
Op lanparties heb ik het met regelmaat gezien dat standaard laders het niet volhouden als een laptop maximaal moet presteren. En natuurlijk zal sneller laden nog meer warmte productie betekenen. Mijn iPad1 word behoorlijk warm als ik hem in de auto laad met grotere laadstromen en normaal gebruik. Nog afgezien van het feit dat je voor deze niet vele voorkomende omstandigheden niet altijd een grotere lader wilt meenemen.

Dus ik denk niet dat het 'falen' is maar een design overweging.
Dat is niet heel erg Apple.
Inderdaad zeg. De nieuwe iPad is zwaarder dan zijn voorganger, batterij gaat niet langer mee, ding wordt veel te warm, Apple maakt minder winst per unit. En dit zou dan de beste Apple tablet tot dusver moeten zijn?

Je zou bijna denken dat Apple bij dit product zich te veel heeft laten sturen door de concurrentie met high-end android tablets. In plaats van gewoon hun eigen ding te doen hebben ze een snel apparaat gemaakt met voor de hand liggende nadelen. Erg jammer.
Klinkt als dat er afgewijkt wordt vd pad en idealen die Steve voor ogen had.
Afgewijkt = geen ruimte meer voor verdere planologische ontwikkeling?
Inderdaad, want Steve Jobs was perfect. De man die tégen de App Store was en moest worden overtuigd door ontwikkelaars én zijn eigen team. De man die oorspronkelijk Intel processors in de iPad wou gebruiken en pas besloot van zuinige ARM processors gebruik te maken toen het hoofd van het hardware-team zijn Apple badge (ja, die hebben ze) op tafel gooide en riep dat er óf gebruik moest worden gemaakt van een ARM processor óf dat hij ontslag zou nemen.

En daarnaast heeft Steve Jobs weldegelijk zulke dingen gedaan: de iPhone 3G was bijvoorbeeld dikker en zwaarder en was ook veel minder winstgevend (de productiekosten gingen omhoog, en tegelijkertijd gooiden ze de prijzen flink omlaag).

Apple heeft besloten er een 'retina display' in te stoppen, waardoor meer achtergrondverlichting is vereist en een veel betere chip. Als dan het gevolg is dat de iPad 0,6 mm (!) dikker is en een paar graden warmer wordt, dan is dat maar zo. De iPad draait compleet om het scherm en dat hebben ze dus besloten te verbeteren.

Ga er maar vanuit dat de 'heilige Steve' deze iPad nog voor z'n dood heeft gezien.
Een oplader is geen hippe feature dus ja bij apple wordt daar al snel op beknibbeld.
Ben benieuwd hoe lang er nu gezaagd moet gaan worden voor er iets verandert
o jah, daarom is apple al jaren de enige fabrikant waar de laptop laders klein zijn, snoer oprol haakjes hebben en verwisselbare stekkers en sinds een aantal jaren magsafe adapters. Erg beknibbelt inderdaad.
Ik heb afgelopen maand mijn 'geweldige' magsafe adapter moeten vervangen, omdat hij met geen mogelijkheid meer aan het werk te krijgen was. Voor ¤79,- nota bene, wat een prijs voor een stom stuk accessoires. Maar daar is Apple vooral goed in, je moet ook al 20 a 30 euro neerleggen om een macbook überhaubt op een beamer oid aan te kunnen sluiten.
Ben je met je adapter naar een reseller geweest? Bij Apple is er 'gewoon' een regeling dat een reseller je adapter kan checken en indien het defect niet door jou kwam krijg je netjes een nieuwe.
Ik ben ermee naar een reseller geweest, daar ik heb ook een nieuwe gekocht. De adapter is 2,5 jaar oud dus waren zij van mening dat er geen garantie meer op van toepassing was, of het nou mijn schuld is of niet hebben ze het niet over gehad.

Naast de Nokia mini powerplugjes is dit de enige adapter die ooit bij mij stuk is gegaan door normaal gebruik. Ongelukjes met bv autodeuren e.d. laat ik daarbij buiten beschouwing.

Dus de bouwkwaliteit is gewoon niet echt optimaal, zeker als ik lees hoe vaak ditzelfde bij anderen voorkomt.
tja ieder zijn ervaringen natuurlijk, maar ik heb juist weer problemen met een del lader gehad, besloot het spontaan niet meer te doen...
Sorry maar dat heeft niks te maken met een krachtige lader.
Je hebt het over die magsafe snoertjes die heel snel stuk gaan? Dan liever een iets grotere lader en dikker snoer wat wel en fatsoenlijke levensduur heeft.
apple is niet de enige met kleine laders
Ik vind mijn oplader wél een hippe feature, ik hoef tenminste niet ongerust te zijn dat iemand mijn laptop op de grond dondert, als die over het kabeltje struikelt.
Is anders gewoon een kwestie van een beetje cable management. Geen snoeren over de grond, kan er ook niemand over struikelen...
Ik heb nu in mijn 20-jarig leven nog nooit iemand over een laptopkabel zien vallen of van iemand gehoord dat z'n laptop stuk is gegaan door over de kabel te vallen.

Ik heb wel al een paar mensen gehoord met MagSafes die het niet meer doen.

[Reactie gewijzigd door AmbroosV op 20 maart 2012 23:57]

nou ik dus echt wel, een vriend van mij heeft een half jaar geleden nog zijn laptop van zijn bureau laten vliegen door het struikelen over de stroom kabel, moest daarna ook meteen een nieuwe harde schijf in !
Beknibbelt op een oplader? Apple is de enige die hier aandacht aan besteed.
Weer een reden om even te pauzeren als je een spelletje speelt.

Dat opladers niet genoeg vermogen hebben zie je dagelijks bij de Samsung's die een filmpje uploaden via Wifi.
Een snellere GPU om het Retina scherm fatsoenlijk aan te sturen, logisch dat hij warmer wordt dan de iPad2.
Een hi-end game laptop wordt toch ook warmer dan een instapmodel?
het probleem is dat je een game pc niet in de hand houd. 46c in je handen houden is best wel onaangenaam warm.

En het lijkt mij ook niet bevordelijk voor de lavensduur van het apparaat dat de i-pad zo heet word.
Maar die highend gane laptop heb je niet op je schoot en je weet vooraf dat die erg warm gaat worden.

Dat is het grote verschil met een tablet als de ipet
"Game laptop niet op schoot", hoe doe jij dat dan als je lekker languit op de bank zit of op bed ligt? Laat je 'm dan zweven. :)

Tevens wordt de iPad ook alleen maar warm als je er mee zit te gamen, nou, voor de meesten dus niet echt een probleem lijkt me.
Hoe moet ik dit nou zien, ik vertrouw de metingen van tweakers maar ik begrijp dat er bepaalde dingen zijn waardoor de iPad heter wordt dan met de door tweakers gebruikte benchmark. Doet consumer reports nu aan zwartmakerij of kan zo'n apparaat daadwerkelijk zo warm worden vraag ik mij af..
Allebei de metingen zijn correct lijkt me.
consumerreports heeft echter het uiterste opgezocht wat betreft de warmteproductie waar tweakers nog een meer bescheiden test heeft gedaan met temperaturen die je sneller ook in normaal gebruik zal halen.

Ik heb hier eigenlijk niet veel ervaring mee dus: In hoe verre is 45 graden nog aangenaam vast te houden?
Volgens de berichten valt het wel mee qua temperatuur. Vergeet niet dat verbranding alleen voorkomt bij een groot verschil in temperatuur.

Een mens kan zich net zo goed verbranden aan temperaturen van ver onder de nul. Het verschil is hier veel kleiner en is niet te vergelijken, zoals sommigen hier beweren, met water met een temperatuur van 46 graden.

De iPad zal hooguit warmer aanvoelen, maar nooit verbrandingsheet. Zoals Consumer Reports zelf aangeeft: het apparaat wordt warm, maar niet oncomfortabel om vast te houden.
Wat ik veel opvallender vindt is dat de metingen al op 46 graden uitkomen maar apple claimt dat hij bij 35 graden zichzelf uit zou moeten schakelen.
Dat vind ik dan ook wel weer erg laag een goede zomerdag en hij zou dus uit gaan of niet eens aangaan omdat het 35 graden is.
Nee, 35 graden is de buitentemperatuur.

Edit: wat Apple dua bedoelt is dat wanneer het buiten 35 graden is, dit de limiet is om nog goed te werken met de iPad. De iPad wordt natuurlijk heter en bij hogere buitentemperaturen kan het zijn warmte lastiger kwijt en wordt dan te heet.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 20 maart 2012 21:42]

Dat staat er toch?
omdat het 35 graden is.
Dus inderdaad, in een woestijn(gebied) zou de iPad dus niet eens aangaan als het 35 graden is buiten (en de iPad is ook al 35 graden)
Wat een eersteklas onzin.
De gebruiks/kamertemperatuur zou 0-35 graden zijn, dat heeft geen enkele betekenis wat betreft het uitschakelen van de iPad.
Jij baseert je kennis nu op een reactie op tweakers zonder zelf rond te kijken? |:(
"Apple, dat doorgaans niet reageert op berichten in de media, heeft in een reactie laten weten dat de nieuwe iPad niet te warm wordt volgens zijn eigen thermische richtlijnen."

Zo kan ik jullie mededelen dat ik hierbij geslaagd ben voor alle tentamens van de afgelopen jaren. Bij alle gevallen heb ik voldaan aan zorgvuldig door mijzelf opgestelde richtlijnen.

[Reactie gewijzigd door RikH op 20 maart 2012 22:09]

Nu zijn de richtlijnen van het grootste bedrijf ter wereld (in waarde) wel wat anders dan die van een schoolgaand pubertje, denk je niet?
+ dat die richtlijnen van Apple moeten voldoen aan regelgeving (waaronder garantie, veiligheid enz.)
Volgens the next web wordt het niet heter dan een lauwe kop thee. Ik denk dat het allemaal wel meevalt.

http://thenextweb.com/app...-doubling-graphics-power/
Alleen voelt glas minder warm aan dan aluminium..
En een kilo lood is zwaarder dan een kilo veren... :/
Lol t is allebij even zwaar!
Dus?
Als jij op een houten bankje gaat zitten in de sauna kun je dat best.
Zou er een metalen bankje zijn, dan zou je jezelf verbranden.

Datzelfde geldt dus ook voor een warm theeglas of een warme iPad..

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 21 maart 2012 01:07]

45 graden is niet uitzonderlijk heet. Het is afhankelijk van de norm waarop getest wordt maar voor veel apparatuur is 50 graden geen probleem voor continu en 60 graden geen probleem voor incidenteel contact door een gebruiker. Voor professionele ITE apparatuur geldende normen is is dit dus geen issue.

Dat het niet lekker is als je een tablet van 45 graden op je schoot hebt liggen is wel een punt maar een ander issue. Veilig is het wel, dus ik ben benieuwd wat voor claims het exact zijn.
Lastig te zeggen hoor. Je hebt gelijk dat zeer waarschijnlijk de apparatuur er tegen kan. Echter is de iPad niet ontworpen voor deze temperaturen (ivm met het simpel weg niet vast kunnen houden ervan) waardoor de vraag dus is of deze hardware ook niet meteen minder goed tegen hitte kan.
Nogmaals, diegene die het heeft getest vond het helemaal niet oncomfortabel.

''During our tests, I held the new iPad in my hands. When it was at its hottest, it felt very warm but not especially uncomfortable if held for a brief period.''
"...if held for a brief period."
Ik denk dat Apple hun doel een beetje voorbij gaat schieten zo, te zwakke lader, te warme processor, overkill scherm. Misschien iets teveel grafisch geweld, en niet genoeg overweging...

46 graden is nou niet bepaald comfortabel om vast te houden lijkt me.

@thomas: Die man/vrouw had gewoon vuurvaste handen ofzo :P

[Reactie gewijzigd door Blue_Entharion op 21 maart 2012 09:05]

''During our tests, I held the new iPad in my hands. When it was at its hottest, it felt very warm but not especially uncomfortable if held for a brief period.''

Diegene die de test heeft uitgevoerd vond het niet oncomfortabel..
Was hij dan wel echt 46 graden? ;)
correctie, ik lees de zin als: "niet bijzonder oncomfortabel voor een korte periode"

Een net ingeschonken kopje thee vind ik ook niet oncomfortabel vasthouden voor korte tijd maar op een gegeven moment zet ik het kopje toch neer omdat het te heet wordt. Zo zal het met de ipad ook zijn, je kan best een x aantal sec/min dat ding vasthouden of op schoot hebben liggen zonder dat je last hebt van de warmte maar op een gegeven moment zal het oncomfortabel worden. Daarbij komt nog dat de grenswaarde voor oncomfortabel ook nog eens van persoon tot persoon zal verschillen.
Wat een onzin, als het beestje te warm zou zijn om vast te houden zou Apple hem echt niet meer verkopen hoor ;)

Dan kunnen ze, zoals ik al eerder zei, die 45 miljard wel voor schadeclaims reserveren
1 2 3 ... 10

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 Edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Games

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True