Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 192, views: 36.809 •

Samsung is marktleider op smartphonegebied. De fabrikant verkocht ongeveer 40 miljoen smartphones in het afgelopen kwartaal, terwijl Apple er 37 milljoen verkocht. Ook over heel 2011 heeft de Koreaanse fabrikant de meeste smartphones verkocht.

Samsung maakt zelf geen exacte cijfers bekend, maar geeft wel percentages met groeicijfers. Ten opzichte van het vorige kwartaal verkocht de fabrikant 30 procent meer smartphones. In dat derde kwartaal waren de smartphoneverkopen 300 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Omdat in dat kwartaal een jaar ervoor Samsung 7,85 miljoen smartphones verkocht, ligt het aantal nu dus grofweg rond 40,8 milljoen, al kan het enkele honderdduizenden exemplaren schelen door afrondingen in percentages. Apple verkocht 37 miljoen iPhones, Nokia kwam uit op bijna 20 miljoen smartphones.

In totaal zou het aantal verkochte smartphones van Samsung in 2011 uitkomen rond 110 miljoen. Apple verkocht er in het afgelopen jaar 93 miljoen, terwijl Nokia bleef steken op 77 miljoen. Daarmee is Samsung ook over het hele jaar gezien marktleider. Naar verwachting betreft het overgrote deel van de verkochte toestellen Android-smartphones in Samsungs Galaxy-lijn.

Het werkelijke aantal verkochte smartphones wijkt behoorlijk af van de verwachtingen van analisten. Analisten hadden verwacht dat Samsung maximaal 32-35 miljoen stuks zou verkopen. Diezelfde analisten zaten er bij Apple ook al flink naast; het aantal verkochte iPhones werd geschat op 30 miljoen, eveneens miljoenen te laag.

Naast de telecomdivisie bleek ook Samsungs tv-afdeling het goed te doen. De verkoop van led-televisies steeg met 55 procent vergeleken met het vorige kwartaal. Minder succesvol was Samsung in het verkopen van schermpanelen en geheugen. Het aantal verkochte panelen steeg met 19 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar, maar de panelendivisie maakte wel verlies. De omzet uit geheugen daalde met 1 procent vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar. Over de hele linie maakte Samsung een nettowinst van 2,7 miljard euro.

Verkochte smartphones per kwartaal 2011
Klik voor groot

Reacties (192)

Reactiefilter:-11920164+187+213+33
fanboy gepraat -.- kinderachtig

samsung en apple zijn beide goeie merken alleen samsungs voordeel is dat ze telefoons verkopen die geschikt is voor mensen met iets minder geld. daarmee word keuze bij samsung veel groter.

[Reactie gewijzigd door mc-elvin op 27 januari 2012 14:25]

die geschikt is voor mensen met iets minder geld..

Je bedoeld mensen die Android willen in plaats van iOS

Volgens mij is een 3GS nog altijd goedkoper dan een Galaxy SII
meneer galaxy s2 is een high/end smartphone :)

als je iets beter had gelezen staat er voor mensen met minder geld dus dan verwacht je niet dat ze een s2 kopen. samsung heeft goedkopere telefoon bijv galaxy mini,ace,gio enz

begrijp je nu?
Ik denk zeker wel dat de SGS2 een succes was en is. Maar de Galaxy Ace en Gio doen het ook verschrikkelijk goed onder de tieners.

13 tot 18 jaar loopt hier vooral mee rond. Puur vanwege de meeste bang for je buck principe. Iets meer dan 100 eurie met prepaid erop.

Apple weet nog steeds de meeste high end telefoons te vekopen.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 27 januari 2012 14:45]

Wij hebben hier thuis een Gio en moet zeggen dat het een fantatische android phone is voor dat geld. Wel traag, klein simpel scherm enzo, maar alles verder wat je verwacht, bluetooth, gps, wifi, proximity sensors, kompas etc etc. En dat voor 120E. De Ace is eigenlijk net iets te duur voor wat het is, volgens mij enkel betere camera.
Samsung claims record 300 million mobile sales this year

http://www.engadget.com/2...n-mobile-sales-this-year/

Add together ten million Galaxy S IIs, a dollop of Galaxy Nexii, a gargantuan gathering of Galaxy Notes and a healthy serving of Badas,

Dus ongeveer 17 miljoen? als je Galaxys S meeteld en de toestellen.. Galaxy Nexus, Nexus S, Galaxy S, BADA telefoons,niet meeteld

En vergelijk dit met die telefoons met de huide iPhone telefoons
  • iPhone 4s 599euro
  • iPhone 4 499euro
  • iPhone 3Gs 349euro
begrijp je nu waarom die 40 miljoen NIET onderschat moet worden?

Die goedkope telefoons zitten gedeeltelijk in de rest van de 300 miljoen

[Reactie gewijzigd door cyuen op 27 januari 2012 15:20]

welke cijfers ben je nu precies aan het vergelijken? De 17mil is in het artikel niet terug te zien.

die 300mil gaat over totaal telefoons. dit artikel gaat over smartphones.

laatste dagen zijn er een heleboel verkoopcijfers naar buiten gekomen waar iedereen met elkaar gaat zitten vergelijken. maar vergelijk het wel op het juiste niveau:
iphone4s <-> samsung galaxy S2
iphone (3GS, 4, 4S) <-> samsung smartphones (ACE, S2, Geo, enz)
IOS phones (min de iPods) <-> android phones (samsung + HTC + ...)
IPad2 <-> galaxy tab

verder knap dat samsung zo snel gestegen is in totalen, en dat apple zoveel toestellen verkoopt die allemaal qua prijs in het high end segment zitten.
Of je koopt de LG Optimus 2X Speed P990 die is ongeveer net zo snel als de Samsung Galaxy S II i9100, en die heb je all voor onder de 300 euro.

Maar het is waar, ik koop liever een Android mobiel, vind dat je veel meer vrijheid daar op heb, je hoeft hem niet te unlocken (crack programmetje) als je er een in de US koop of zo, wat iemand had die ik kan, die had gewoon een T-mobile abonnement en toch moest hij er een crack programma op zetten zo dat hij kon bellen, en dat heb je niet met een Samsung of LG of HTC, Android mobiel.

En dat je niet normaal via Bluetooth bestanden kan dellen met een andere merk dan Apple, en dat je iTunes of zo nodig heb.

En Apple is gewoon te duur met haar Mobiles de Apple iPhone 4S kost nog steeds boven de 600 euro, en dat is een beetje teveel geld voor mij voor een smartphone, zelfs de Apple iPhone 4 8GB kost nog rond de 500 euro wanneer de Samsung Galaxy S II i9100 rond de 400 euro kost en 2x zo snel is.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 28 januari 2012 19:35]

Samsung heeft ook meer smartphones in de markt dan Apple, logisch dat er een punt komt dat ze apple voorbij streven.

Samsung is in verhouding prijs/kwaliteit goedkoper en je hebt meer keus!

ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wie van de 2 de meeste omzet/winst heeft gemaakt op telefonie gebied. dat is dus inclusief de kosten van de rechtszaken erafgehaald :-)

[Reactie gewijzigd door looyenss op 27 januari 2012 15:06]

Vergeet dan niet dat Samsung behoorlijk onderdelen levert voor de Apple producten. In Samsungs' producten zit vaak toch wel 70% eigen fabrikaat, Apple heeft vrijwel geen eigen fabrikaat.

Wat de winst betreft, denk ik dat ze elkaar niet ver ontlopen zullen.
Apple: 13 miljard winst
Samsung: 3 miljard winst

Allebei ook een heleboel producten naast de smartphones.

Apple heeft een netto marge tussen de 25 en 30%, Samsung komt niet eens in de buurt. Iedere verkochte iPhone levert Apple tussen de 100 en 250$ op, een aardig aantal modellen van Samsung kost een dergelijk bedrag. (vergelijk een 4 voor 499¤ met een Galaxy S voor 329¤. De Cost Of Goods Sold zullen elkaar niet heel veel ontlopen, dus zeker 150¤ meer marge voor Apple en retailer samen)

Heel erg knappe marketing van Apple. Als consumenten een zo hoge bereidheid hebben om veel geld te betalen voor jouw producten zodat je daar extreem veel winst op kunt maken: Petje af.

Apple is het duurste bedrijf van de hele wereld. Groter dan Shell, GE, Volkswagen, Proctor & Gamble, Nestle en ook:
Samsung in zijn volle omvang, dus inclusief biopharmaceutical, heavy industries, onderdelen voor motoren van de Airbus A380 en de Boeing Dreamliner enzovoort, en natuurlijk de electronicadivisie.

Dat komt niet omdat ze een waanzinnige voorsprong hebben op technisch gebied (hebben ze aantoonbaar niet, ga maar specificaties van hardware vergelijken), maar een waanzinnige voorsprong in het begrijpen en bedienen van consumenten.

Briljant dus.
Apple is het duurste bedrijf van de hele wereld. Groter dan Shell, GE, Volkswagen, Proctor & Gamble, Nestle en ook:
Samsung in zijn volle omvang, dus inclusief biopharmaceutical, heavy industries, onderdelen voor motoren van de Airbus A380 en de Boeing Dreamliner enzovoort, en natuurlijk de electronicadivisie.
Um, dat klopt niet. Je kunt alleen market caps vergelijken (want dat ben je aan het doen hier) van bedrijven die op de beurs verhandeld worden. Dat laatste geldt niet voor Samsung. Geloof maar niet dat de market cap van Samsung kleiner zou zijn dan die van Apple.
een 3gs mag ook wel flink goedkoper zijn dan een Galaxy S 2, haha, dat is het goedkoopste, langzaamste minst moderne producty van Apple vergelijken met de snelste, modernste en beste Galaxy van Samsung... Ik mag hopen dat die S2 duurder is, dat zou hoe dan ook erg terecht zijn!
Elk toestel van Apple wordt vergeleken met de S2, het gaat erom dat je ook toestellen voor rond de 100 euro pre-pay koopt (Samsung) met android erop.
Daarom gaat het voornamelijk om de low-end markt waar flinke aantallen in "verkocht" worden.
Verkocht is ook verschillend begrip bij de twee fabrikanten.
Apple weet precies het aantal activaties en heeft het dus over verkochte toestellen aan consumenten en Samsung "verkoopt" al een toestel als hij het retail kanaal ingeduwd is. Dat hij daar alleen maar in het magazijn ligt dat wordt niet meegerekend.
Onzin... Datzelfde gaat op voor Apple... Zij verkopen aan de telecomproviders een vast aantal(Sterker nog, een telco moet een minimaal aantal afnemen), wat voor Apple als verkocht telt... Dat ze daarna bij de telco's op voorraad liggen, wordt ook niet meegerekend... Dat is ook de reden dat je die piek ziet in Q3, dat is alleen maar voorraad van de nieuwe 4S, die naar de telco's is gestuurd...

[Reactie gewijzigd door KinGuiN op 27 januari 2012 16:03]

Bullshit!

Ik werk voor een grote telco die een deal heeft met Apple.

Apple doet bij iedere telco ZELF het stockbeheer. Zij weten perfect welle toestellen vErkocht worden

Bij ons is er gewoon geen stock, elke iphone en ipad wordt verlocht.
Zo hetzelfde met Samsung smartphones, die zijn ook te volgen door Samsung, net als dat Apple weet wanneer een toestel voor het eerst is aangezet indien deze ooit verbinding maakt met internet.

Pas maanden na introductie is er bij winkels een grote voorraad toestellen die wellicht niet snel verkocht meer worden, maar tegen die tijd worden ze vaak al afgeprijsd en dus nog steeds vlotjes verkocht.
En hoe weet Samsung dit dan? Nee dat weten ze helemaal niet en kunnen ze ook niet weten. En dat bevestigt precies mijn verhaal, is trouwens al veel vaker aangegeven.
Onzin. Ik ken veel mensen waarvoor geld weinig uitmaakt (in de zin van +-400 euro vs +-700 euro), zij kiezen gewoon voor een fijne telefoon. iOS heeft heus wel een pak meer nadelen dan alleen de (te) hoge prijs.
Ik ken veel mensen waarvoor geld weinig uitmaakt (in de zin van +-400 euro vs +-700 euro)
En die zijn veruit in de minderheid :)
Jij kent veel mensen waarvoor geld weinig uitmaakt.
Ohh..dus al die miljoenen hebben geld zat?
Hou toch op..de over, over, overgrote meerderheid leeft niet in een positie dat geld ze niks uitmaakt.
Omdat jij er een paar kent die het niet uitmaakt zegt natuurlijk niks.

[Reactie gewijzigd door Daejji op 27 januari 2012 16:54]

Nou ja, niet voor het een of ander, maar meestal gedragen Apple-gebruikers zich als "fanboy's".

De reactie van 'mariopekel" is nogal ongenuanceerd, maar ik kan het ergens wel begrijpen. Als je steeds weer moet horen hoe geweldig Apple zogenaamd is en wat voor een "visionair" Steve Jobs was, snap ik wel dat je daar op den duur nogal vervelend van wordt.

Ontopic : Samsung levert gewoon goede producten. Dat doen ze al sinds vele jaren. Hier ligt ergens nog een D500 telefoon die het nog steeds perfect doet. Ik vind dat de iPhone niet echt spectaculair geëvolueerd is door de jaren heen. Het wordt wel steeds wat vlotter, maar iOS is eigenlijk amper veranderd.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar de ondersteuning voor audio- en videocodecs; dat is nog steeds erg slecht. Zoals ik in een vorig topic mis ik ondersteuning voor FLAC (de meeste audiobestanden die ik heb zijn in FLAC-formaat). Nu weet ik wel dat je dat via iTunes (vreselijk programma-) kunt converteren, maar daar zit ik niet op te wachten. Als ik mijn mobiele telefoon als MP3-speler wil gebruiken, wil ik daar snel en makkelijk muziek op kunnen zetten voordat ik naar mijn werk ga.

Bij Samsung zet je het gewoon op een micro-SD kaart en je bent klaar. Niks converteren of eikelen met iTunes. Gewoon Windows Verkenner en hoppla; "Bob is your uncle".

Bovendien zijn de configuratiemogelijkheden van Android een stuk beter en uitgebreider. Ik wil kunnen bepalen wat ik met mijn apparaat doe. Apple laat dit in veel mindere mate toe; zij willen bepalen hoe jij met je apparaat om gaat. En dat staat me nou eenmaal niet aan.

Ook profiteert Samsung indirect van alle rechtszaken die Apple tegen hun hebben lopen. Dat is eigenlijk gewoon gratis reclame. Ik geloof dat Samsung in Australië ergens een stand had neergezet, vlakbij een Apple Store. Hier werden Galaxy S2 toestellen voor een appel en een ei verkocht. Allemaal reclame.

Afgezien daarvan is de Galaxy S2 superieur aan de iPhone 4(s).
Het feit dat Android een 'open' besturingssysteem is/zou zijn is maar voor een klein deel van de gebruikers van belang. Het overgrote deel wil gewoon een telefoon die prettig werkt en daar schijnt Android best aardig in te zijn.

Verder snap ik niet wat jou reactie te maken heeft met die van Titan_Fox. Daar komt het woord 'open' niet eens in voor...

Om gezeur te voorkomen: Ik gebruik geen Android en ook geen iOS.
"Het overgrote deel wil gewoon een telefoon die prettig werkt en daar schijnt Android best aardig in te zijn. "

Maar de android gebruikers die ken die geen tweakers zijn klagen toch dat hun android na een jaartje traag wordt en instabiel. Dus het werkt wel prettig maar er is onderhoud voor nodig om het prettig te blijven laten werken.

Heb ook geen iOS of android
Sorry, maar wordt alles niet slomer na enige tijd?

Ik had een iphone 3GS na enige tijd begon deze ook sloom te worden? waarom ik gebruik hem er stonden apps op en er kwamen er steeds meer bij, dus ook iOS heeft hier last van.

Mijn iphone begon ook vast te lopen. Dus zo heilig is dat ding niet. Gooi hem het liefste weg. bij de andere rotte appels!

Maar dat geldt ook voor computers.
Mac wordt na enige tijd ook sloom en windows ook, linux ook.

Your argument is invalid.
Die van mijn schoonzus moest terug, omdat ze op een gegeven moment veel standaard programma's niet meer kon openen. Gelukkig had ze nog garantie. Krijg ze er één terug die ook niet optimaal werkt. Lekker is dat.
Dan hebben jij en ik een andere definitie van open, maar leg gerust uit waarom jij vind dat de openheid van Android tegenvalt.
Sorry maar.

Ik heb je profiel eens bekijken, lekkere karma heb je daar.

Je reacties zijn zo pro apple.
Ik word er misselijk van.

Zullen we jou ook maar bij de rotte appels gooien?
ik heb btw een iphone en een s II
En never never zal de iphone beter zijn dan mijn galaxy S II

Mijn zus heeft een iphone 4s.
En als ze mijn beeld ziet wordt ze helemaal jaloers;)

Is ook wel lekker he, zo'n non apple beeld;)

Ik erger me er zo aan. ik heb een iphone gekocht om de hype toen en ik moet zeggen. wat is dat ding overhyped. Dat ding kan geen bal.
Misschien had Steve jobs wat eerder kunnen sterven hadden wie die mislukte phone niet hoeven mee maken.

Luister apple fanboys, jullie downmodden mij maar wat hebben al deze reacties er mee te maken dat samsung de meeste smartphones heeft verkocht (haha)

[Reactie gewijzigd door 1337mhz op 27 januari 2012 16:40]

Vrouwen vallen nou eenmaal per definitie op groot.

Nee even zonder dollen, al het gezeur op de front page van de ene fanboy tegen de andere fanboy, waarbij beide fanboys beweren helemaal geen fanboy te zijn, daar word ik pas misselijk van.

Je zou toch verwachten dat op een website als Tweakers mensen volwassen genoeg zijn om over de voordelen van de verschillende OSen te kunnen discussiëren zonder te gooien met drogredenen en het uit proportie trekken van hun ervaringen?

Ik heb een iPhone 4S, omdat ik dat een fijne telefoon vond, een mooi scherm. En de mogelijkheid om ergens in mijn informatica studie nog eens apps te ontwikkelen voor iOS. Waarom een iPhone en geen Android? Puur op gevoel.

Ik denk dat dan ook niet uit het oog verloren moet worden dat de OSen van tegenwoordig - en dit geld zowel op desktops, als op laptops als op smartphone's - zo dicht bij elkaar liggen dat de keuze puur gemaakt word op emotie.

En na deze emoties, welke OS de persoonlijke voorkeur verdient komen de specificaties nog eens kijken. De ene phone kan bepaalde dingen, de andere is bovengeschikt op andere onderdelen.

Maar stellen dat Android beter is dan iOS met de meest loze argumenten, en visa versa, dat is gewoon kinderachtig en berust niet op waarheden.

Dus mensen, stop met kinderachtig zijn en beargumenteer je mening, en accepteer eens dat andere mensen een andere mening kunnen hebben.
Ik erger me er zo aan. ik heb een iphone gekocht om de hype toen en ik moet zeggen. wat is dat ding overhyped. Dat ding kan geen bal.
Dat slaat toch op de software, aangezien de telefoons elkaar qua hardware weinig ontlopen en al helemaal hun mogelijkheden gebaseerd op hardware die ze al dan niet hebben.
@1337mhz
Als ik zo pro apple ben (wat ik op zich ook wel ben aangezien ik zeer tevreden was met mijn iPhone..schijnt niet te mogen ofzo, maar goed), waarom heb ik nu dan een Galaxy S2?
Ik wilde gewoon eens wat anders en wilde Android eens een keer proberen..heb nu de Galaxy S2. Hij is zeker goed..maar qua gebruiksgemak, soepelheid..reactie van het scherm, kwaliteit van apps en stabiliteit vind IK de iPhone beter.
Mijn mening..kun je het mee eens zijn of oneens..
Daar ben ik tegenaan gelopen sinds ik de Galaxy S2 heb en eerlijk kan vergelijken. Iedereen is hier om zijn mening te geven..en ik vind de iPhone beter..ben geen fanboy, vind gewoon de iPhone beter..mag het?
Gros android gebruikers interseerd t zich niet eens in hoe het beestje heet en of het van google is of dat het opensource is, ze willen een smartphone die werkt en voldoet aan hun wensen
Waarom doe je de meeste Apple gebruikers af als Fanboy' s omdat ze enthousiast zijn over hun producten? Vindt je het niet tijd om eens naar jezelf te kijken en te zien dat jij en vele anderen even grote fanboy's zijn maar dan voor android? Helaas mag men hier vaak niks positiefs over Apple zeggen. Een apple gebruiker moet ook de hele tijd nonsens aan horen.

Houd er rekening mee dat wat jij geweldig vindt en superieur vindt voor een ander juist een nadeel kan zijn. Ik ben zelf IT' er en aardige hobbyist, maar mijn smartphone moet gewoon doen waar hij voor gemaakt is. Ik zit er niet op te wachten om met ook nog een smartphone te hobby'en. Ik wil dat het ding het altijd doet, betrouwbaar etc. Daarnaast vindt ik perfecte integratie met ander apparatuur een must. Wat jij eikelen vindt, is voor een ander zeer prettig. Wat ik hier probeer te zeggen dat jou voordeel niet ieder zijn voordeel is en probeer mensen niet op te leggen datgene wat jij goed vindt.

De 1 kiest Samsung vanwege android of misschien het merk. De ander kiest gewoon Apple voor het merk of vanwege IOS. whatever.

ontopic: ik ben wel benieuwd naar de verdeling in modellen om een beeld te krijgen. Samsung biedt namelijk ook flink aantal echte budget modellen voor een compleet andere doelgroep. Je kan daarmee moeilijk een vergelijking maken met bijv een Apple.
Mensen met Apple-producten hebben veelal de drang om hun aankoop tegenover iedereen te moeten verdedigen. Ze willen maar al te duidelijk maken dat ze "speciaal" zijn omdat ze niet met de rest van de meute mee willen doen. En natuurlijk willen ze laten zien dat ze blijkbaar geld te veel hebben. En dan dat gedoe met Steve Jobs niet te vergeten.

Ja, daar kun je heel erg moe van worden. Ik wel in ieder geval.

Ik vergelijk het een beetje met mensen die een nieuwe Porsche kopen. Lopen daar maar mee te pronken en worden kwaad als je ze er wijselijk op attendeert dat ze in feite een langgerekte, platgeslagen Volkswagen Kever hebben gekocht die totaal niet speciaal is en waarbij ieder model exact hetzelfde uit ziet.

Nu weet ik ook wel dat er veel van die groepjes zijn die hun product aanbidden, maar bij Apple is dat wel heel erg duidelijk aanwezig. De reden hiervoor zal wel een raadsel blijven ...

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 27 januari 2012 22:50]

Je dient gewoon Apple product voor langere termijn te gebruiken om dit te weten te komen. Na een tijd ga je het complexloze aspect van het product apprecieren.

Ik denk dat elk product zijn voorstanders heeft, Apple heeft zijn fanboys, maar Android hoeft zeker niet onder te doen, heeft even goed zijn clubje zealots...
Complexloze? Sorry kijk eens in de itunes match thread.

IK gebruik al bijna 10 jaar lang apple producten en die hebben net zoals alle andere ook hun "complexen"
Alles bij elkaargenomen zeker complexloos, ja. Da's ook Apple's mantra en de reden waarom er bij Apple jarenlang aan een product gewerkt wordt om het te verfijnen. Elk bedrijf heeft zijn focus, bij Apple is dat een focus op een superieur product.

Samsung moet het meer hebben van technische kwaliteit waarbij het andere producten eerder imiteert dan er iets baanbrekends mee te doen, dat valt ook meteen op als je door hun catalogus van mobieltjes gaat : Nokia, Blackberry, iPhone, ze produceren ongeveer alle form factors die populair zijn of geweest zijn.
Ik heb een iPhone 3G. Werkt op zich prima, maar vanwege het belabberde aantal video- en audiocodecs zal mijn volgende toestel een Samsung worden.

Bovendien heb je voor iedere scheet iTunes nodig. Een draak van een programma dat ik liever kwijt dan rijk ben.
Als ik de cijfers bekijk heeft apple juist een flinke inhaalslag gemaakt laatste kwartaal met de 4s. Maar dat zal weer afvlakken tot de iphone 5 uitkomt. Wel netjes van samsung, maar beide merken samsung en apple trekken mij echt niet. Doe mij maar de underdogs, sony, nokia (nu dan), die lijken meer hun best te doen.

offtopic: Ik was onder de veronderstelling dat we een financiele crisis hadden... o ja dat is een sprookje dat continu verteld wordt. :)
Crisis laat zich niet altijd zien in consumentenaankopen. De vijf jaar voorafgaande aan de crisis van 2008 waren consumentenaankopen ook torenhoog. Probleem was dat het overgrote deel gefinancierd werd met kredieten.
De kredieten waren in de vorm van hypotheken, creditcards, en ook geld van gesubsidieerde baantjes gefinancierd met staatsleningen (obligaties) welke uiteindelijk ook gewoon weer door het volk terugbetaald moet worden in de vorm van belasting.

Dat mensen nu veel geld uitgeven aan smartfoons wil dus niet zeggen dat ze direct geld over hebben. Het kan ook absoluut van kredieten komen. Dat betekent niet meteen zoiets als "telefoonkredieten", maar het kan dus ook van andere bronnen komen: openstaande hypotheken, studieschulden, en indirect zelfs door torenhoge staatsschulden..

[Reactie gewijzigd door kramer65 op 27 januari 2012 14:41]

De piek in het laatste kwartaal ontstaat omdat de telco's een minimaal aantal iphones moeten afnemen... 4S komt uit, telco's kopen minimum aantal in, apple schrijft verkochte telefoons..
Nu.nl spreekt over het afgelopen JAAR
Tweakers.net spreekt over het afgelopen KWARTAAL
Wat staat hier dan?

In totaal zou het aantal verkochte smartphones van Samsung in 2011 uitkomen rond 110 miljoen. Apple verkocht er in het afgelopen jaar 93 miljoen, terwijl Nokia bleef steken op 77 miljoen. Daarmee is Samsung ook over het hele jaar gezien marktleider
En de openingszin van Tweakers dan?
Ook over heel 2011 heeft de Koreaanse fabrikant de meeste smartphones verkocht.
Maar:
Ook over heel 2011 heeft de Koreaanse fabrikant de meeste smartphones verkocht.
Tweakers zegt toch wel degelijk het volgende:

"Ook over heel 2011 heeft de Koreaanse fabrikant de meeste smartphones verkocht."
Het vierde kwartaal was dan ook weer (nipt) voor Apple. Het bedrijf verkocht 37 miljoen iPhones en Samsung wist 36,5 miljoen smartphones te verkopen.
Bron: http://www.nu.nl/gadgets/...-smartphones-in-2011.html

[Reactie gewijzigd door psyBSD op 27 januari 2012 14:23]

Ja, maar Nu.nl zegt dat Apple het afgelopen kwartaal meer heeft verkocht:
Het vierde kwartaal was dan ook weer (nipt) voor Apple. Het bedrijf verkocht 37 miljoen iPhones en Samsung wist 36,5 miljoen smartphones te verkopen
Beide nieuwsberichten spreken zowel over het jaar als over het kwartaal, en de cijfers spreken elkaar wel degelijk tegen. Volgens nu.nl verkocht Samsung 36,5 miljoen smartphones in het vierde kwartaal, volgens tweakers 40 miljoen.
Nee hoor. Ook wat betreft Q4 zegt Nu.nl dat Apple er meer had:

"Het vierde kwartaal was dan ook weer (nipt) voor Apple. Het bedrijf verkocht 37 miljoen iPhones en Samsung wist 36,5 miljoen smartphones te verkopen."
Tweakers heeft het, naast kwartaalcijfers, ook over afgelopen jaar:
"In totaal zou het aantal verkochte smartphones van Samsung in 2011 uitkomen rond 110 miljoen. Apple verkocht er in het afgelopen jaar 93 miljoen, terwijl Nokia bleef steken op 77 miljoen. Daarmee is Samsung ook over het hele jaar gezien marktleider."

Goede vraag dus, wie heeft er gelijk?
Dat is het punt niet. De getallen die tweakers meldt liggen voor samsung een paar miljoen hoger elk kwartaal dan de grafiek van nu.nl. Ben erg benieuwd waar dat vandaan komt. Nu zegt: "apple meeste in kw4 en heel 2011" Tweakers zegt: "samsung meeste in kw4 en heel 2011". Zeer opmerkelijk.
Lezen is een kunst:
"Het vierde kwartaal was dan ook weer (nipt) voor Apple. Het bedrijf verkocht 37 miljoen iPhones en Samsung wist 36,5 miljoen smartphones te verkopen."
Een iets gerenommeerdere bron:

http://online.wsj.com/art...04577185920293921192.html
Als je naar de grafiek hierboven kijkt, verkocht Apple juist het afgelopen kwartaal véél meer smartphones dan samsung, zo'n 20 miljoen iPhones tegenover zo'n 10 miljoen Samsung toestellen. Op jaarbasis wint Samsung juist volgens bovenstaande grafiek.

De grafiek op nu.nl lijkt er vrij veel op, maar daar eindigen de lijnen van Apple en Samsung nagenoeg gelijk, met een klein voordeel voor Apple

Het gat in beide gevallen dus over dezelfde periode, maar op tweakers eindigt Samsung een stukje hoger. Waarschijnlijk zijn de bedragen net wat anders berekend/afgerond, daar Samsung geen precieze aantallen aangegeven heeft.


Whoops grafiek niet goed gelezen, never mind! :)

[Reactie gewijzigd door The_Fes op 27 januari 2012 14:30]

Nu.nl spreekt ook over kwartaal 4 en het afgelopen jaar.
Het bedrijf verkocht 37 miljoen iPhones en Samsung wist 36,5 miljoen smartphones te verkopen.
Nokia blijft achter met 77,1 miljoen exemplaren en Samsung en Apple staan wederom bijzonder dicht bij elkaar met 92,3 miljoen en 93 miljoen verkochte exemplaren.
Dus dan is inderdaad de vraag wie heeft er nu gelijk.
Lees eens goed! Het artikel spreekt over meer telefoons door Samsung afgelopen kwartaal én jaar. NU.nl spreekt van een nipte overwinning door Apple zowel wat betreft het 4e kwartaal als de totale smartphoneverkoop.
Volgens macrumors heeft samsung over heel 2011 de meeste verscheepte telefoons en apple in het laatste kwartaal de meeste verkochte telefoons.

Nadeel bij deze tellingen is dat apple officieel de verkoopcijfers bekend maakt maar samsung alleen het aantal gedistribueerde telefoons en dan niet eens aantallen maar percentages.

De getallen zeggen dus niet zo heel veel.

http://www.macrumors.com/...argest-smartphone-vendor/
Wij :)

Nu.nl heeft zich gebaseerd op cijfers van analisten, die het aantal verkochte smartphones van Samsung afgelopen kwartaal gokten op 32-35 miljoen. Dat was op basis van de voorlopige kwartaalcijfers van een paar weken geleden.

Nu zijn de echte cijfers bekend en blijkt dat de analisten er ver naast zitten (zie artikel). Bij Apple gebeurde hetzelfde: analisten gokten gemiddeld op 30-31 miljoen, dat waren er 37 miljoen.

Kortom: Nu.nl heeft zich gebaseerd op analisten, wij op cijfers van Samsung zelf :)

Edit: voor wie het na wil lezen: zowel Nu.nl als WSJ als alle anderen beroepen zich op cijfers van Strategy Analytics, die zijn schattingen uitbracht VOORDAT Samsung zijn cijfers bekendmaakte:

Edit 2: Nog een keer de berekening voor wie het niet helemaal kan volgen uit de tekst (wat ik me goed kan voorstellen):

In Q3 2010 verkocht Samsung 71,4 miljoen telefoons, waarvan 11 procent smartphones (bron: klik hier (pdf), pagina 9). Dat zijn dus 71.4*11 procent=7,85 miljoen smartphones.

De groei in Q3 2011 ten opzichte van Q3 2010 was volgens Samsung 300 procent. (bron: klik hier) "driven by growth in the smartphone segment where sales were up more than 40 percent on-quarter and 300 percent year-on-year."

Dat maakt voor Q3 2011 7.85*400 procent=31,4 miljoen smartphones. (want 100% betekent dat het aantal gelijk blijft; een groei van 10 procent maakt dat je moet vermenigvuldigen met 1,10. Als iets 300 procent is gegroeid, moet je het vermenigvuldigen met 4)

De groei voor Q4 2011 was 30 procent ten opzichte van Q3 2011, toen het dus 31,4 miljoen smartphones was. Dat maakt 31,4*130=40,8 miljoen smartphones.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is hoe wij op basis van cijfers van Samsung zelf tot dit getal zijn gekomen. Strategy Analytics beschikte toen zij hun schattingen deden niet over deze cijfers en konden deze berekening dus niet maken :)

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 27 januari 2012 14:43]

Zijn al die cijfers van Apple en Samsung verkopen aan consument? Of aan retail? Of zit er verschil tussen beide?
Die van Apple worden altijd gerekend als "aan de consument" ivm de relatief ontzettend kleine inventory. Apple verkoopt ze zo snel als dat het gemaakt kan worden.

Die van Samsung (en andere fabrikanten) worden altijd gerekend als "verscheept". Daar zit veel vaker een bulk inventory bij van retailers en carriers.

De afwijking verscheept-verkocht bij Samsung is geen tientallen miljoenen, maar het zou best goed kunnen dat er een paar miljoen verschil in zit uiteindelijk.
Nu.nl geeft anders zelf aan dat ze de cijfers uit de jaarverslagen hebben.
Niet dus.

Jullie baseren je op een afgerond percentage op een percentage. Nu en het Wall Street Journal baseren zich op een recent onderzoek van research firm Strategy Analytics. Niet op de verwachtingen van analisten vooraf.
Het blijft koffiedik kijken, maar ik denk dat ik in dit geval iets meer vertrouw op WSJ in tegenstelling tot de aanname dat 30% en 300% precieze percentages zijn bedoeld om een totaal aantal smartphones uit te rekenen.

edit:
Samsung doesn't disclose smartphone sales figures, but research firm Strategy Analytics said Friday that Samsung shipped 36.5 million units during the October-December period, giving it a market share of 23.5%, slightly behind Apple's 23.9%.
edit2:
Zijn jullie echt serieus dat die percentages bedoeld zijn om mee te rekenen? Het staat zelfs in de cijfers van Samsung zelf:
Smartphone : Global shipments increased (apprx. 30%↑ QoQ), especially in developed markets
Apprx, oftewel ongeveer. Het kan dus ook 27 of 25.5 zijn... Natte vinger werk dus.

edit3:
De berekening zelf is niet het probleem, maar het eindgetal is net zo zeker als je aannames en in dit geval vind ik ze minstens net zo zwak als uitgaan van een bedrijf als Strategy Analytics. En je kunt het blijven ontkennen, maar de cijfers zijn van vandaag. Dus na de bekendmaking van Samsung.

[Reactie gewijzigd door curumir op 27 januari 2012 14:56]

Hoewel het kan zijn dat Samsung in zijn statements afgeronde percentages gebruikt die voor verschillen kunnen zorgen is het natuurlijk ook weer zo dat die cijfers genoemd worden richting investeerders. Een bepaalde mate van precisie moet daarbij natuurlijk wel aangehouden worden.

De 7,85M smartphones in Q3 2010 is een hard cijfer, want door Samsung zelf genoemd. Laat die 300% groei voor Q3 2011 ten opzichte van Q3 2010 nu in werkelijkheid grof naar boven afgerond zijn en 280% zijn geweest. Dan zou de verkoop in Q3 2011 op 29,8M uitkomen in plaats van de 31,4M die wij berekend hebben. Stel dat ook de 30% die Samsung zelf noemt naar boven afgerond is en in werkelijkheid 28% is, dan kom je op een totale verkoop van 38,1M units, nog altijd meer dan Apple.

Ga je met nog extremere afronding naar boven rekenen dan komt Samsung inderdaad onder Apple maar dan moet Samsung richting zijn investeerders wel een erg roze bril opzetten. In de financial statements wordt bij niet exacte percentages steeds iets als 'more than 40%' of 'high single digits' gebruikt dus als dat niet wordt gedaan mag je aannemen dat het genoemde percentage vrij exact is.
Strategy Analytics doet altijd hetzelfde: ze weten welke cijfers een fabrikant niet in de kwartaalcijfers zet (in geval van Samsung, aantal verkochte smartphones), doen een eigen schatting en brengen het persbericht uit vlak voor, tijdens of vlak na de presentatie van de kwartaalcijfers.

Daardoor kunnen media die erover schrijven en de cijfers niet bij Samsung vinden zeggen:' Samsung zegt zelf niets, maar Strategy Analytics zegt...'. Dit zie je onder meer bij Nu.nl en Wall Street Journal. Wij hebben dat zelf vast ook wel eens gedaan. Maar door hun timing kunnen ze hun schattingen nooit baseren op de kwartaalcijfers: die zijn er immers dan nog niet. Over nattevingerwerk gesproken!
Jullie baseren je op een afgerond percentage op een percentage.
Klopt. We claimen ook nergens de exacte aantallen, maar spreken over ongeveer. Er staat zelfs in het artikel dat het door afrondingen wat kan schelen. Ik denk niet dat Samsung ermee weg komt door 25 procent (wat een mooi rond getal is) af te ronden naar 30 procent. Dat zal idd 29 of 31 procent kunnen zijn. Dan kom je uit tussen 40.5 en 41.1 miljoen.
Uiteindelijk vergelijken jullie harde cijfers van Apple, waarvan bekend is dat vrijwel alles dat in die cijfers zit ook daadwerkelijk bij de klant ligt met een vingerdik getal verscheepte smartphones van Samsung.

Een afgerond percentage voor smartphones van het aantal miljoenen verscheepte mobieltjes uit 3Q2010, verhoogd met een afgerond YoY percentage om een schatting van 3Q2011 te verkrijgen dat dan weer met een ander afgerond QoQ percentage bij 4Q2011 moet komen?

En dan probeer je nog steeds te verkopen dat jullie betrouwbaarder zijn dan Strategy Analytics?

edit: het kan best zijn dat jullie dichter in de buurt zitten van de echte cijfers, maar er vanuit te gaan met zo'n methodiek is best optimistisch

Als laatste: Het kan tussen de 25 en de 34 liggen, nergens gebruiken ze 15,25,35 etc. Alleen al door een cijfer achter de coma te gebruiken suggereer je een betrouwbaarheid die je niet waar kunt maken.

Daarbij, Samsung gebruikt gebruiken ze high-20%, mid-10% etc. in hun document Dat je dit soort marketting-speak afronding tegenkomt zegt wat mij betreft genoeg over de kwaliteit ervan in de context van statistieken...

[Reactie gewijzigd door curumir op 27 januari 2012 15:40]

Uiteindelijk vergelijken jullie harde cijfers van Apple, waarvan bekend is dat vrijwel alles dat in die cijfers zit ook daadwerkelijk bij de klant ligt met een vingerdik getal verscheepte smartphones van Samsung.
Apple meldt eveneens verscheepte toestellen, maar omdat Apple bewust de voorraden klein houdt (heeft veel voordelen op gebied van onder meer kosten en soms pr 'iphone zo populair dat je zes weken moet wachten, dus koop hem zsm!'), zal het aantal verkochte toestellen gelijk zijn. Bovendien is Apple met zijn eigen winkels deels zijn eigen retailer.

Apple heeft daarentegen veel striktere deals: een provider moet minimaal een x aantal iPhones afnemen om hem te mogen verkopen. In Nederland ging het geloof ik per provider om 200.000 iPhones per jaar (dat is een gerucht). Let wel: de aantallen uit de deals zijn integraal opgenomen in de verkoopcijfers, of KPN/Voda/Tmo die dingen nu verkopen of niet. Dus als de vraag naar iPhones morgen zakt naar 0, verkoopt Apple er op basis van die deals nog altijd een basisaantal van miljoenen. Omdat de vraag naar iPhones nu de aantallen van de deals veelal overstijgt, zie je daarvan geen effect terug. Samsung maakt ad hoc deals en de aantallen zijn veel kleiner.

Samsung heeft zijn imago natuurlijk behoorlijk verknald met zijn juichberichten over de eerste Galaxy Tab eind vorig jaar (toen er bewust voorraden van honderdduizenden werden gemaakt om een juichend persbericht de deur uit te doen), maar vergis je niet: je kunt geen tientallen miljoenen toestellen bij retailers laten liggen; die hebben daar de ruimte niet voor. Bovendien: alle toestellen die verscheept worden zijn natuurlijk daadwerkelijk gekocht door retailers en providers en die verwachten ze dus te verkopen.

Kortom: hoe groot dat verschil is, is te betwisten. Omdat beide fabrikanten de wind in de zeilen hebben, kun je ervanuit gaan dat shipped en sold grotendeels gelijk zijn. Nokia heeft de voorraden en deals af moeten bouwen, omdat ze door providers en retailers aantrekkelijke aanbiedingen te doen (een toestel ineens per stuk 50 euro goedkoper bijvoorbeeld) de verkopen tot Q3 2010 op peil hielden.

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 27 januari 2012 15:40]

Het interesseert me niet veel wie de grootste is; allebei doen ze het uitermate goed. Ik vind alleen dat de gebruikte methode voor Samsung nogal onbetrouwbaar is. Wat mij betreft onbetrouwbaarder dan de ook onbetrouwbare getallen van een analyse bedrijf.
Wat een flutwerk van tweakers.net.
Ik denk niet dat Samsung ermee weg komt door 25 procent (wat een mooi rond getal is) af te ronden naar 30 procent. Dat zal idd 29 of 31 procent kunnen zijn. Dan kom je uit tussen 40.5 en 41.1 miljoen.
Allemaal aannames, je rekensom is dus waardeloos.

Maar ja, blame Samsung, die komt nooit zelf met exacte cijfers maar laat het aan de onderzoeksburo's en techblogger over om met geschat cijfermateriaal te komen.

Titel van het artikel is natuurlijk apekool als ik hier lees hoe jullie rekenmethodes en aannames zijn. Ik hoop dat jullie er van leren in elk geval.

edit:
@arnoudwokke Your estimate is wrong. If you read Samsung Q3 release carefully - it talks about 300% sales ($ not units) smartphone growth
*facepalm*

bronartikel van Samsung
Samsung’s Mobile Communications Business saw revenues rise 39 percent year-on-year to 14.42 trillion won. Handset shipments rose more than 20 percent quarter-on-quarter, driven by growth in the smartphone segment where sales were up more than 40 percent on-quarter and 300 percent year-on-year. Samsung continued the global rollout of its flagship GALAXY SII, which has now sold more than 10 million units in the five months since its introduction.
De 300% gaat over WONS niet over HANDSETS... back to the drawingboard Tweakers.net "analysts" :)

*wacht op update in artikel*

[Reactie gewijzigd door boksbeugel op 27 januari 2012 17:00]

Ik quote hem opnieuw, nu met eigen vetgedrukte delen.
Handset shipments rose more than 20 percent quarter-on-quarter, driven by growth in the smartphone segment where sales were up more than 40 percent on-quarter and 300 percent year-on-year. Samsung continued the global rollout of its flagship GALAXY SII, which has now sold more than 10 million units in the five months since its introduction.
Kortom: in de zin ervoor spreekt Samsung over units, in de zin erna ook - en nog wel in combinatie met het woord 'sold' (verwant aan 'sales') ook. De kans dat het over Wons gaat lijkt me dus klein. UVStaska is een Oost-Europese beheerder en blogger van UnwiredView en geen Samsung-man, analist of anderszins. Zijn tweet als waarheid aannemen lijkt me daarom vreemd: hij is even geloofwaardig als wie ook.

Mocht het inderdaad over wons gaan, dan zet Samsung hier alle lezers van het zijn bericht - en dus ook zijn eigen aandeelhouders - op dubieuze wijze op het verkeerde been. Als dat zo zou zijn, zou Samsung het bericht allang bewerkt hebben, want het staat al maanden online.

Natuurlijk werken ook wij met marges, maar waar de cijfers ontbreken, moet je een marge aanhouden. Op de meest negatieve rekenmethode kom ik uit op een getal rond 38 miljoen - waarmee Samsung nog altijd marktleider is over het kwartaal en jaar gezien.

Ik heb al vaker gezegd en herhaal nog maar eens: wij baseren op ons cijfers van Samsung zelf en niet op basis van analisten., die op basis van het verleden, op basis van marktgeluiden en op basis van steekproeven tot schattingen komen. Het verleden is in de smartphonemarkt weinig waard (omdat de markt veel sneller verandert dan in andere segmenten), marktgeluiden zijn lastig te interpreteren en steekproeven zijn lastig uit te voeren. Check bijvoorbeeld ook dit artikel van Nu.nl hierover.

Ik zeg niet dat wij de wijsheid in pacht hebben, maar ik durf wel de stelling aan dat onze aannames in elk geval op cijfers van Samsung zelf zijn gebaseerd en ondanks de foutmarge veel beter zijn dan die van de heren en dames analisten, die er in het verleden ook vaak naast zaten.

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 27 januari 2012 17:44]

Mocht het inderdaad over wons gaan, dan zet Samsung hier alle lezers van het zijn bericht - en dus ook zijn eigen aandeelhouders - op dubieuze wijze op het verkeerde been. Als dat zo zou zijn, zou Samsung het bericht allang bewerkt hebben, want het staat al maanden online.
Punt is dat je twijfelt en het niet zeker weet.

Je baseert je dus op cijfers van Samsung die multi-interpretabel zijn en vervolgens kom je met een snoeiharde conclusie: "Samsung verkocht meer smartphones dan Apple in het kwartaal".

Dat is waar je hele bewijs uitelkaar valt en elke conclusie over aantallen verkochte smartphones dus ongeldig is.
Punt is dat je twijfelt en het niet zeker weet.

Je baseert je dus op cijfers van Samsung die multi-interpretabel zijn en vervolgens kom je met een snoeiharde conclusie: "Samsung verkocht meer smartphones dan Apple in het kwartaal".
Punt is niet dat ik twijfel. Sterker nog: analist Asymco - die het niet met me eens is overigens - betwijfelt dat ook niet. Ik heb het voor de zekerheid overlegd met een financieel expert hier intern, die het ook onwaarschijnlijk acht dat Samsung hier doelt op verkopen.
The last piece of the puzzle is the number of smartphones Samsung shipped. Samsung said smartphones grew “more than 300%” year over year. That would imply 31.4 million.
Ik kan veel van analisten zeggen, maar het interpreteren van financiele resultaten achteraf is wel hun vak.

Zelfs als je for the sake of the argument ervan uitgaat dat jij gelijk hebt, dan kan ik alleen concluderen dat de verkopen met meer dan 300 procent zijn gegroeid. Samsung had in Q3 2010 op smartphonegebied namelijk een sterke line-up in het hogere marktsegment (Galaxy S, Wave S8500), die actief werden vermarkt. Goedkopere toestellen waren er een paar van: de Galaxy Europa en Galaxy Apollo, maar Android was destijds nog niet het dominante OS van nu. Bovendien maakte Samsung er geen reclame voor, waardoor weinig mensen wisten van die toestellen.

In Q3 2011 had Samsung echter een grote line-up van goedkopere Galaxy's, zoals de Galaxy Ace en Galaxy Gio. Daarnaast waren de Galaxy S en Nexus S zo in prijs gedaald, dat mensen ze konden kopen voor onder 300 euro.

Al met al kan ik alleen concluderen dat het heel, heel onwaarschijnlijk is dat de gemiddelde prijs van een Samsung-smartphone steeg, waardoor je dus moet concluderen dat het aantal verkochte toestellen wel steeg (want omzet=aantal x gemiddelde prijs). Vermoedelijk daalde de gemiddelde opbrengst van een smartphone juist, waarbij dus de verkopen nog meer dan de 300 % zouden zijn gestegen. Maar als dat zo zou zijn, zouden ze vermoedelijk liever het percentage van de verkopen gemeld hebben, omdat dat beter zou staan (sales up more than 400% bijvoorbeeld).

De claim dat Samsung meer verkoopt dan Apple is dus niet zo op drijfzand gebaseerd als jij lijkt te denken. Je kan het op heel veel manieren en met meerdere interpretaties berekenen, waarbij de uitkomsten kunnen verschillen, maar de conclusie blijft hetzelfde: de schatting van 36,5 miljoen is te laag en Samsung verkocht er meer dan Apple.

Maar al met al is die interpretatie dus onwaarschijnlijk en als het waar is, is het verschil met Apple alleen groter.

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 27 januari 2012 19:30]

@arnoudwokke

Je kunt proberen je gelijk te halen maar het blijft interpretatie en giswerk, een educated guess hooguit. Je conclusie dat Samsung in het kwartaal meer smartphones verkocht dan Apple is gebaseerd op drijfzand hierdoor.

Samsung weet het niet, en jij weet het al helemaal niet.

Ik weet ook niet of Samsung minder heeft verkocht of meer heeft verkocht, dat is niet af te leiden uit de vage cijfers en persberichten die Samsung of haar accounting partner verspreidt. Deal with it.
Volgens mij is "sales" gewoon een standaard Engelse boekhoudersterm. Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Sales_(accounting). Dan is die passage die jij citeerde even verwarrend als "Er werden 20% meer handsets verkocht, gedreven door het smartphone-segment, waar de omzet 40% steeg.

Het is gewoon een gevalletje schoenmaker blijf bij je leest. Ofwel, tweaker blijf bij je computer en probeer geen financiële verslagen (in een andere taal, nog wel) te interpreteren. Die analisten doen zulke berekeningen elke dag; als je uit de cijfers van Samsung echt preciezere resultaten zou krijgen, dan hadden ze die wel gebruikt. Denk je dat jullie de enigen zijn die die gegevens kunnen vinden?

En dat experts er wel eens naast zitten als ze de situatie een jaar in de toekomst moeten voorspellen, waar het in het door jou gelinkte nu.nl-artikel over gaat, dat betekent niet dat de analisten er in dit geval naast zitten.
Het is wat jammer dat zelfs met uitpluizen van de volledige stukken maar weinig exacte cijfers te vinden zijn..
Een en ander zal te maken hebben met de regels die voor financiële verslagen gelden in Korea natuurlijk.
Het had leuk geweest als ergens een ARPU voor de verschillende productgroepen was vermeld. De omzet op mobile is wel gewoon vindbaar.
Sales is dollars, geen units. Ze combineren in ėėn statement geld en units, maar de percentages gaan over geld!
Cijfers worden niet door samsung bekend gemaakt, alleen percentages. apple maakt juist de werkelijke verkoopcijfers bekend.
De werkelijke cijfers die ze naar buiten willen brengen. Ze zullen bij Apple ook vast niet zeggen dat er 37492361 smartphones verkocht zjin, dat wordt gewoon 38 miljoen.
37.04 million iPhones
15.43 million iPads

Ze hadden dus evengoed 15,5 million iPads kunnen schrijven
whah ik denk dat tweakers gelijk heeft. want samsung heeft 40mil verkocht en apple had 37 mil verkocht.
Wauw! 40 miljoen, wat een ongelooflijke hoop phones zijn dat. Maar zoals je in de grafiek en in de cijfers kan zien, is apple in de nek aan het hijgen. De stijging van Apple tussen Q3 en Q4 2011 is veel groter dan die van Samsung.
Dat komt omdat Apple elk jaar maar 1 smartphone uitbrengt (dit jaar de 4S). Dus ziet Apple dat kwartaal de verkoopcijfers ook enorm groeien.. Daarentegen brengt Samsung wel het hele jaar door nieuwe smartphones uit..
En al die verschillende mobieltjes tellen mee... Wat wil je met die (op zich valide) opmerking zeggen?
Dat Apple wat meer richt op het duurdere segment in de markt en Samsung over een breder prijsgebied beschikbaar is en dus ook vaak meer verkoopt.
Dat het niet gek is dat Apple afgelopen kwartaal harder zijn gestegen, maar dat het er op neerkomt dat Samsung de rest van het jaar weer meer stijgt helemaal in het kwartaal VOOR de launch van een nieuwe iPhone!

Oftewel Samsung groeit maand over maand, Apple, jaar over jaar en dan specifiek in 1 kwartaal)...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 januari 2012 15:54]

Dus ziet Apple dat kwartaal de verkoopcijfers ook enorm groeien..
Volgens mij heeft Apple zo'n beetje iedere kwartaal groei laten zien hoor, behalve het kwartaal vlak voor de introductie van de 4S. (en dat was maar een miniem dipje)
Dat komt omdat APp'vooral veel verkoopt op het moment dat een product uit komt. Die plotselinge stijging is waarschijnlijk vanaf het moment dat de iPhone 4S uit kwam. Het verschil ligt dan ook in het soort kopers.

Samsung heeft geleidelijke stijging omdat hun producten verschillende doelgroepen beinvloeden en naarmate hun naam groeit ook langzaamaan het aantal koprs groeit.

Apple daarentegen heeft een loyale groep kopers die zodra er een nieuw product uit komt adapten.

Enerzijds betekend dit dat Apple een hoog 'succes' percentage heeft omdat de kopers van Apple producten het waarschijnlijk toch wel kopen als het van Apple uit komt. Anderzijds betekend het dat Samsung een basis heeft waarbij zelfs als het economisch slechter gaat hun kopers nog bij het merk Samsung blijven maar hooguit voor een goedkoper model gaan.

Beide doelgroepen hebben voor en nadelen en zowel Samsung als Apple zullen zich bewust zijn van hun doelgroep. De belangrijkste reden voor de juridische gevechten zijn dan ook puur in het topsegment waar Apple bang is dat mensen die van oudsher loyaal aan Apple zijn overstappen op de high end Samsung smartphones die in kosten goedkoper zijn en kwalitatief vergelijkbaar. Vooral in een tijd waarin in het westen de economie wankel is is dat inderdaad een realistisch scenario.
Hier staat dat Samsung de meeste smartphones verkoopt en op nu.nl staat "Apple verkocht meeste smartphones." nu.nl pauper journalistiek.

On-topic:

Mooie cijfers, ik hoop dat Samsung dit kan voortzetten in 2012.
Hulde aan Samsung.

Deze ontwikkeling is natuurlijk niet helemaal onverwacht. Samsung brengt ongelofelijk veel verschillende modellen uit en bedient daarmee de gehele markt terwijl Apple alleen het top-segment bedient met de iPhone.
erg knap hoor! ook als je ziet dat apple toch wel de vordeel positie heeft qua looks voor veel mensen en besturing.
en ook mooi om te zien in het grafiekje dat hun lijn steeds blijft stijgen.
Good job Samsung.
byebye apple! hopelijk worden ze nu goedkoper!
Waarom? De tweena grootste leverancier van telefoons met een geweldige omzet.. Waarom goedkoper worden met minimalistische winst op je toestellen. Van alle android fabrikanten is Samsung op dit moment zo'n beetje de enige die winst draaid.. Goedkoop is voor je bedrijf duurkoop.