Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 32, views: 19.251 •

Microsoft heeft zijn cloudopslagdienst Skydrive van nieuwe features voorzien. Het is nu mogelijk om tegelijk met anderen online aan hetzelfde document te werken. Ook is de integratie met sociale netwerken onder handen genomen.

Skydrive ondersteunt Office Web Apps, waardoor verschillende mensen tegelijk aan hetzelfde document kunnen werken. Daarmee kunnen documenten onder andere online worden toegevoegd en bewerkt. De nieuwe functionaliteit toont enige gelijkenissen met de realtime-editingfunctie van Google Docs, dat vorig jaar werd gepresenteerd. Documenten zijn daarmee eveneens door verschillende mensen tegelijk te bewerken.

In de vernieuwde Skydrive-dienst is ook de integratie met sociale netwerken onder handen genomen. Gebruikers kunnen nu documenten delen met contacten uit verschillende diensten, waaronder LinkedIn, Facebook en Gmail, schrijft Microsoft. Zij krijgen daarbij de optie om de ontvangers de documenten alleen te laten lezen of ook te laten bewerken.

Microsoft heeft verder een aantal kleine vernieuwingen doorgevoerd. Zo heeft de dienst betere ondersteuning voor pdf-bestanden gekregen. Ook is het mogelijk om bestanden van de desktop naar Skydrive te slepen, terwijl gebruikers volgens Microsoft kunnen blijven doorwerken.

Bestanden delen via SkyDrive PDF-bestanden worden direct in SkyDrive getoond SkyDrive-gebruikers kunnen tijdens het uploaden doorwerken

Reacties (32)

Is dit de "Wave 6" update of zijn ze van die nummering afgestapt?

edit: hmm nog steeds geen samenvoeging van Mesh en Skydrive, maar de nieuwe features zijn wel leuk. Ik blijf het trouwens raar vinden dat Microsoft dit soort upgrades zo stilletjes introduceert, dit nieuws was ergens begraven in een persbericht over Office 365.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 30 november 2011 10:52]

hmm nog steeds geen samenvoeging van Mesh en Skydrive
In feite is Live Mesh qua cloud opslag toch al een onderdeel van je Skydrive.
Als je Live Mehs gebruikt dan is maximaal 5GB van je Skydrive beschikbaar als sync voor Live Mesh.
En je kun in Skydrive ook files verplaatsen uit de Live mesh sync ruimte naar de rest van je Skydrive.

Live mesh vereist echter client software op je PC om de sync mogelijk te maken terwijl de skydrive storage geen client vereist

[Reactie gewijzigd door hAl op 30 november 2011 14:30]

Er zit een redelijk verschil tussen Skydrive en Live mesh.

Skydrive is het plaatsen van documenten in de cloud en live mesh is een synchronisatie programma dat gebruik maakt van Sky-drive. en toevallig kan je die documenten ook online benaderen.

Ik had ook graag gehad dat de integratie wat verder was gegaan, want het is met mijn Windows phone niet mogelijk om mijn bestanden te benaderen die in de live-mesh mappen op skydrive staan (ja natuurlijk wel via de web-interface, maar dat telt niet :-) )
en toevallig kan je die documenten ook online benaderen.
Dat is niet toevallig maar een integratie tussen skydrive en mesh die pas later is toegevoegd. In de eerste versie van Live mesh was er nog geen skydrive integratie voor zover ik me kan herinneren.
want het is met mijn Windows phone niet mogelijk om mijn bestanden te benaderen die in de live-mesh mappen op skydrive staan
Goed punt. Dat zou eingelijk natuurlijk wel mogelijk moeten worden.
Maar gek genoeg kan je met Office Web Apps alleen bestanden in je Skydrive bewerken, maar geen bestanden uit je Mesh. Bestanden/folders van je Mesh kan je niet (readonly) delen met anderen, maar met Skydrive wel. Das toch raar, ik zie geen enkele reden waarom dat niet zou kunnen werken.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 30 november 2011 18:04]

Hoe vaak zit je nu tegelijkertijd te werken in een document?
De kans bestaat, en daarbij is dit eigenlijk iets wat ze in Sharepoint al hebben en willen doortrekken naar skydrive (the cloud). Hierbij kan je deze functies gebruiken zonder Sharepoint te hebben.

[Reactie gewijzigd door kstang80 op 30 november 2011 10:52]

Heel vaak binnen grote organisaties. Mensen die aan verschillende stukken in een document werken die bijvoorbeeld wel naar elkaar verwijzen.

Je vraag is echter wel terecht in zo verre dat je je kan afvragen of het publiek dat aan dat soort documenten werkt dat via Skydrive zal doen.
ja hoor dat gebeurd zeker. Het zijn dan meestal kleinere organisaties die dit doen en het is daarbij een gratis alternatief waarop je gemakkelijk kan inschrijven en iedereen toegang geven die in een bepaald document dient te zijn.
Dat overkomt me zelfs in mijn eentje wel. Op mijn laptop werken aan een file, daar een tijdje mee bezig zijn. Herm dichtklappen en dan uren later op mijn desktop er aan verder gaan...oepssss dat gaat dus wel eens mis

Maar ook dingen die mijn vrouw en ik alletwee gebruiken daar gebeurt het mee
Vaker dan je denkt. En de traditionele oplossing is iedereen zijn eigen copy en dan samenvoegen. En dat werkt aardig, zolang iedereen in zijn eigen stuk blijft. Maar als er ergens een opmaakprofiel is gewijzigd, of als er een alinea in andermans stuk is aangepast of.. you name it, dan wordt dat echt geen sinecure, wil je een consistent document overhouden.

Hoewel ik nog nooit zo'n functie gebruikt heb (simpelweg niet over de middelen beschikte om het te doen), lijkt het me erg prettig!
Studenten doen dit continue. Bij ons op de Universiteit maken we bijvoorbeeld tijdens college's real-time aantekeningen met meestal een groep van ongeveer 10-15 studenten. Daarnaast worden er wekelijks papers ingeleverd vervaardigd in project teams die tegelijk, real-time, aan de documenten werken.

Voor een grote groep gebruikers inderdaad waarschijnlijk niet relevant, maar zeer waardevol voor andere groepen.
Nu nog een aparte app en we hebben een dropbox alternatief :)
Voor automatische sync is er Mesh, en voor individuele uploads is het idee dat je drag-and-dropt in de browser.

Mobile apps (iOS/Android/Blackberry) mogen er trouwens wel eens komen vind ik, daar is Microsoft een stuk minder actief in dan Dropbox.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 30 november 2011 11:35]

Die zijn dus gisteren aangekondigt. Voor iOS en Android iig, blackberry niet zo duidelijk...
Is er een Skydrive app aangekondigd voor iOS en Android? Ik kan daar behalve wat geruchten van een paar maanden terug nergens iets over vinden...
Dat bestaat al jaren, dat heet Live Mesh en daar kan je vlot 5 Gig kwijt zonder vragen of problemen. Een stuk meer dan de gratis versie van Dropbox dus

[Reactie gewijzigd door Ortep op 30 november 2011 11:02]

ja, maar daar kan je dan helaas met je windows phone niet bij :-s

Ligt natuurlijk meer aan WP7.5 dan aan Skydrive, maarja 1 bedrijf dus een beetje integratie zou aardig zijn...
Het enige wat ik altijd nog mis is het uploaden van meerdere directory's met onderliggende inhoud. Bestaat deze functie inmiddels d.m.v. de huidige update of nog niet? Dat was de enige reden om Skydrive links te laten liggen en Dropbox te blijven gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Robe90 op 30 november 2011 10:56]

Het enige wat ik altijd nog mis is het uploaden van meerdere directory's met onderliggende inhoud. Bestaat deze functie inmiddels al of nog niet? Dat was de enige reden om Skydrive links te laten liggen en Dropbox te blijven gebruiken.
Losse files kan wel, gewoon drag en drop. En er zijn tools die hele directories doen. En een synctool als AllwaySync kan het ook
Ga ik AllwaySync vanavond een keer proberen. Bedankt :)
Het ziet er prachtig uit, live mesh en skydrive zijn voor mij onmisbaar. Met Mesh onbeperkte automatische sync tussen computers onderling. Of 5 Gig automatisch in de cloud. Verder nog 25 Gig als extra cloud opslag met Skydrive. En allemaal gratis.

Die 25 Gig waren niet echt simpel te gebruiken, maar nu loopt het heel soepel. Ook dat delen is heel goed geregeld.

Je gooit bv 2 gig aan data in je skydrive en stuurt een ander de link. Die kan het er dan zo afplukken maar niet deleten als je dat niet wilt.
In school verband zie ik er het nut van in, maar niet als het om gevoelige/ waardevolle informatie gaat.
@jerX Vanaf een Windows Phone 7 is Skydrive standaard al geďntegreerd.
Ik zou graag zien dat je de Skydrive ook als een echte drive zou kunnen mappen binnen Windows / Mac. Voor Windows is er wel een oplossing beschikbaar, echter nog zeer onhandig en niet naadloos. Skydrive heeft idd de potentie om een goed alternatief voor dropbox te worden.
In feite heb je daar Mesh al voor. Je vertelt Mesh gewoon dat je folder X wilt syncen met de cloud, en alles wat je in die folder gooit gaat automatisch op de achtergrond naar Mesh/Skydrive toe.

Zo gebruik ik het nu op de Mac: de Documents folder wordt automatisch gesynced met mijn Macbook en mn Windows netbook en is ook nog eens toegankelijk op onze iPhone en Blackberry via de HTML5 Skydrive website. Het is nog niet perfect maar het komt inmiddels aardig in de richting.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 30 november 2011 14:24]

@mensen die de volledige 25GB makkelijk willen benaderen: misschien is sdexplorer iets?

Ik zelf zoek nog een optie om documenten direct vanaf desktop te openen in office web apps. Iets als een scriptje die hem upload, en dan opent in de browser.
Mooi, zeer handig als je in een projectgroep werkt. Alleen jammer dat het eigenlijk te traag is en de differentiatie met Mesh ook niet helpt om alles makkelijker te maken.

Gebruik nu gewoon Dropbox, werkt lekker snel en makkelijk alleen kun je niet met z'n 2'en aan 1 bestand werken zonder dat er een 2e bestand gemaakt wordt met diegene zijn aanpassingen.
Ik gebruik SkyDrive met name voor de opslag betreffende mobiel, werkt enorm fijn. Foto's die ik maak worden automatisch opgeslagen aldaar, Twitter afbeelding slaat hij ook op via SkyDrive, werkt uitermate goed.