Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 66, views: 19.889 •
Submitter: T-Junkie

Ontwikkelaar id Software heeft de broncode van de Doom 3- engine vrijgegeven. De release liep enige vertraging op omdat een gebruikte techniek in de engine veel leek op eentje waar Creative patent op heeft. Die code is inmiddels herschreven.

Doom 3 aankondigingDe broncode is voor iedereen onder de GPL V3-licentie te downloaden vanaf Github.com, meldt id Software-oprichter John Carmack. De begeleidende uitleg laat weten dat de sourcecode geen gamebestanden bevat, die zullen gebruikers uit de volledige versie moeten destilleren. Wel worden projectbestanden meegeleverd voor Visual Studio 2010, Scons en Xcode, zodat mensen onder Windows, Linux en OS X aan de slag kunnen.

Het readme-bestand vermeldt specifiek dat er geen gebruik meer gemaakt wordt van functionaliteit die bekendstaat als Carmacks Reverse. Bij deze depth fail-methode wordt de stencil buffer van de grafische chip gebruikt om te bepalen of er shadow volumes achter een voorwerp gerenderd moeten worden. Creative bleek op een vergelijkbare techniek een patent te hebben waardoor id Software genoodzaakt was de code te herschrijven. Volgens Carmack hoefden uiteindelijk maar zes regels code aangepast te worden.

De aankondiging dat ook de Doom 3-engine zou worden vrijgegeven werd in augustus dit jaar op Quakecon gedaan. De developer houdt hiermee een lange traditie in stand; sinds Wolfenstein 3D heeft id de broncode van game engines geopenbaard.

In het verleden hebben geïnteresseerde ontwikkelaars de vrijgegeven code van id Software verbeterd, gebruikt als basis voor nieuwe games en geport naar andere platformen. Volgens Carmack zal de source van id Tech 5, de engine van Rage, ook ooit openbaar worden gemaakt, maar kan dat nog wel 'een jaar of tien' duren.

De trailer van Doom 3 uit 2004

Reacties (66)

7 jaar geleden dat Doom3 en Halflife2 uitkwamen..

De screenshots van doom3 en halflife2 zien er nog steeds uit alsof ze afgelopen jaar op de consoles hadden kunnen uitkomen...

[Reactie gewijzigd door pim op 23 november 2011 17:27]

Het is zo triest. Ik hoop echt dat er snel een nieuwe generatie consoles komt.
Wat doe je dan ook met een console wat shooters betreft? Consoles hebben hun nut, maar zijn wat mij betreft ongeschikt voor shooters, en ze hebben er naar mijn mening ook nog eens voor gezorgd dat de ontwikkeling van steeds betere graphics een vertraging op liep, want tsja, games moeten op alle platforms draaien...

OT: Prachtig dat ID er een traditie van gemaakt heeft zijn engines na een aantal jaren open source te maken. Zo kan een hele generatie hobbyisten weer aan de slag om te experimenten, modden of misschien wel een hele nieuwe game te maken op basis van de Doom3 engine. Zelf heb ik ooit veel Nexuiz gespeelt, een game gebaseerd op de (opensource) Darkplaces engine die weer gebaseerd is op de GLQuake engine. Een totaal andere game, toch gebaseerd op Quake. En hoeveel andere games er wel niet uit zijn gekomen in de afgelopen jaren die op 1 of andere manier terug te leiden zijn naar Quake? Zelfs de goldSrc-engine (HL1, CS etc.) en de Source-engine (Counterstrike source, left for dead, TF2 etc.) is deels afgeleid van Quake. De vraag is wat voor percentage van die code nou nog daadwerkelijk Quake legacy code is, maar toch...

Check dit plaatje eens, een stamboom van de Quake-engine en alle afgeleiden tot en met Quake3. Interessant om te zien: http://thebbps.com/articl...e-engine-family-tree.html Helaas staan er op deze geen afgeleiden van Doom3/Quake4/Source bij. Bij deze, iets onduidelijkere tree, wel: http://upload.wikimedia.o...e_-_family_tree_2.svg.png

Hoeveel games ID wel niet mogelijk heeft gemaakt in de loop der jaren, wat had de gamewereld er toch anders uitgezien zonder ID...


Edit: Eerste alinea is MIJN mening en reflecteerd dat nu beter. Beetje kinderachtig om meteen om laag te modden omdat je het daar toevallig niet mee eens bent.

[Reactie gewijzigd door ravenamp op 23 november 2011 09:38]

Je eerste alinea gaat niet altijd op. Getuige bijvoorbeeld Gears of War 3 voor de Xbox of Uncharted 3 voor de PS3. Die laatste is dan wel geen shooter maar heeft wel de graphics die gewoon zeer actueel zijn, net als Gears of War 3.

Ben het verder wel met je eens hoor. Wordt tijd voor nieuwe consoles. Niet alleen voor de graphics maar ook voor bijvoorbeeld het aantal online spelers dat te weinig is. Zie hiervoor bijvoorbeeld Battlefield 3. 24 man op Console vs 64 man op PC.

Hopelijk komt er iets free2play als Doom Live net als Quake Live, nu de broncode vrij gegeven is..
die gewoon zeer actueel zijn,
Tja, wat is zeer actueel?? Als je ooit de rem op de ontwikkeling gegooid hebt dan kun je stellen dat ze actueel zijn ... niet wat ze hadden 'kunnen' zijn als de ontwikkeling net zo snel door was gegaan als destijds (van Quake 1 -> Doom3 is ook maar 7 jaar) Consoles zijn grafisch maar zwakke computers, tja wat wil je ook voor dat geld ... een beetje graphics card is al duurder. PC game(r)s zijn daar de dupe van. Want omdat consoles zoveel succes hebben wordt er eerst naar de consoles gekeken (logisch) en gezorgt dat het er daar zo goed mogelijk uitziet ... daarna wordt er vaak maar weinig tijd gestoken in de PC versie. Meestal ziet die er of hetzelfde uit, of soms zelfs slechter ... gelang de effort die de ontwikkelaar in de pc versie wil steken.
Ik heb zelf inderdaad geen console.
Afgezien van de graphics (Die ik afgelopen weekend heb mogen aanschouwen bij een vriend met BF3 en die ik niet al te best vond in vergelijking met PC) kan ik echt niets worden met zo'n gamepad. Zo'n ding is gewoon niet geschikt voor 3d shooters, en niemand die mij wijs kan maken dat je met zo'n ding beter kan spelen dan met een muis en toetsenbord. De bewegingsvrijheid en accuracy van een muis is gewoon niet te evenaren met 2 pookjes. Jammer dat er nog steeds geen(/weinig) games zijn met mixed servers (dus zowel PS3/Xbox/PC spelers op dezelfde server), dan zou je heel snel (op een vervelende manier) begrijpen wat ik bedoel.

[Reactie gewijzigd door ravenamp op 23 november 2011 09:30]

Maar dat hoeft toch ook niet?
Het is inderdaad wel duidelijk dat je op de PC meer skilled kan zijn. Maar een controller is gemakkelijker voor de massa. Een apparaat is toch ook voor de fun. Je hoeft toch niet te ownen??

Daarnaast @ allemaal hierboven.
Het is voor mij niet leuk als ik om de 3 jaar een nieuwe console moet halen van 500¤ voor de zonodige updates. Een beetje randvoorwaarden aan grafische kant zorgt voor innovatie en creativiteit in een game.

Sommige van de mooiste games van de afgelopen jaren waren geen bal aan.

@Techno overlord, het is jammer dat de ps3 maar 24 man ondersteunt. Maar aan de andere kant is dat ook weer het nadeel van het streven van die 'grafische pracht' (wat over 5 jaar iedereen weer hopeloos verouderd vind, want "die ene game is zo mooi!" en nu is die weer spuuglelijk.. ) Dan had men beter de grafix op n leuke manier kunnen oppoetsen en zo meer man kunnen ondersteunen imho

edit: Ohja, als iedereen maar zat te focusen op grafische pracht was er ook geen Wiimote. Kinect, of ps3 move (wat je daar ook van mag vinden..)

OT: hehe,
Ben benieuwd of er nog interessante ports komen op deze engine :)

[Reactie gewijzigd door H0lyGra1l op 23 november 2011 10:10]

Even over de prijs van de console: Als je op steam + g2play al je spellen koopt, vraag ik me af hoeveel je nou netto meer betaald voor een PC.
Bij 3D FPS oorlog schooters wil je een soldaat wanen en dan is realisme kwa GFX een streven voor emersie.

Nintendo move kinect is casual spul of games waar de gamer voor kiest van het soort dat liever even de realiteit wilt ontsnappen en wat fun wilt hebben.

Een race game voor patrolheads zoals de PS3 GT5 is kwa GFX bagger.
Realistische autos met hunstrakke lijnen vragen om native met zware AA postproscesing en gedetaileerde circuits.
Wel de GFX is zwaar ondermaats.

Dan houd de 512MB of 256+256MB de GFX ook tegen.

Dus ja ben wel toe aan nextgen consoles want dat hou in dat beetje port ook kwa GFX meer bied dan huidige cheap ports.
Probeer eens met wii nunchuck en muis te spelen (met glovepie mappen op wsad). Dat heb ik laatst geprobeerd om unreal 3 (in 3D middels iz3d :) ) op m'n beamer te spelen. Toen dacht ik toch wel bij mezelf dat WASD toch niet alles is.
WASD is niet de voordeel van Keyboard Muis.
Het is de muis.
Keyboard is gemaakt voor tekstverwerking. men kan met WASD zo goed overweg door zware gewenning en routine.

De gamepad met ruim voldoende toetsen voor de meeste schooters is superieur aan keyboard. Waar keyboard heerst waar je heel veel toetsen kan gebruiken.
maar rechte iele analog stickje kan niet tegen muis op.
Dus helpen de dev je met aimassist of grote hitboxen. Meer spray gameplay.

Speel jaren cod MW1 blobs en nu MW3 en BF3 online op PSN PS3.
Even MW2 op PC geprobeerd en dat muis dat gaat zowat vanzelf en die keyboard dat vergt weer veel gewenning.
BF3 level 30 op PC dat is omdat ons clubje PS3 online gamers zijn.
Maar singleplayer games doe ik puur op PC.
Maar omdat BF3 PC kwa online meer bied en als ik in me upie online ga dan PC.
Level 3 daar.
Resistance met move gespeeld.nou nee werkt belemmerend om op rand screen te mikken om te draaien.
Actueel? Heb je uberhaupt wel je ogen open als je een game speelt? Een console heeft sowieso maar 128MB texture geheugen, daar kan je niet eens fatsoenlijke textures in kwijt. Als je dan ook nog eens kijkt naar het rekenvermogen loopt de vergelijking helemaal scheef: een huidige GPU is 6 keer zo snel als de GPU in de PS3, en dat is pure rekenkracht en niet de optimalisaties die mogelijk zijn (zoals tessellation) . Als je BF3 aanslingert op 1080p met alles op Ultra spugt de PS3 er misschien 5 fps uit, en dat is nog niet eens de hoogste resolutie waarop mensen op de PC spelen. Full HD spelen deden we op de PC al een jaartje of 10 geleden.

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 23 november 2011 13:40]

Wat doe je dan ook met een console? Consoles hebben hun nut, maar zijn gewoon waardeloos voor shooters
Vind je? BF3 is heerlijk op m'n 360. Ok, niet de top notch graphics van de PC, maar ook geen gezeur over drivers, compatibiliteit of oude hardware. DVD erin en spelen maar.

Ieder z'n ding natuurlijk, maar om nou consoles af te gaan zeiken.

Erg benieuwd wat voor leuks er nog uit deze engine getrokken kan worden.
het gaat niet om het perse afzeiken van consoles, maar er wordt gewoon geconcludeerd dat door de (succes van) consoles, de ontwikkeling en verbeteringen van technieken stroef verlopen.
Dit omdat veel developers meer aandacht besteden aan het geldkloppen dus werkend maken voor consoles dan daadwerkelijk te innoveren.
Dit omdat veel developers meer aandacht besteden aan het geldkloppen
Ik denk dat je bedoelt te zeggen dat veel developers kun eigen brood op de plank zeker willen stellen. Gek he? Maar jij werkt blijkbaar voor gratis, good for you! :)

En goede developers innoveren gewoon. Dat het alleen niet de richting is die jij graag ziet (betere graphics op de PC) doet daar niets aan af. Ik lees regelmatig over nieuwe technieken die je op de consoles toe kunt passen om er meer uit te persen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 november 2011 11:17]

Dat mensen de huidige gang van zaken qua FPS games lopen te verdedigen, ongelofelijk.. Kennelijk vinden die mensen het niet erg dat ze de komende jaren CoD nummer zoveel kunnen kopen die er allemaal precies hetzelfde uitzien als MW1, WaW, MW2, BO en MW3.. Sinds 2007 0,0 vooruitgang.. Dat vind men kennelijk prima, zo prima zelfs dat men het verdedigbaar vindt..

Zie daar het probleem van de markt, men slikt het allemaal zonder morren.. Men weet niet beter, of wil gewoon niet beter weten.. Excuses zoeken waarom men speelt op een console die minder kost dan een highend videokaart en minstens 8 jaar mee moet.. Dat de kwaliteit van nieuwe FPS games er onder lijdt is van ondergeschikt belang, we moeten niet zeuren..

De CoD serie is daar het duidelijkste voorbeeld van.. Maar gelukkig zijn er ook nog uitzonderingen, zo is BF3 op de PC wel veel mooier en beter dan op de consoles..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 23 november 2011 14:26]

Dat mensen de huidige gang van zaken qua FPS games lopen te verdedigen, ongelofelijk
Dat mensen zich alleen nog concentreren op FPS terwijl er zoveel andere soort games uitkomen, ongelofelijk. Echt, serieus, het hele woord FPS is niet gevallen, Dominique heeft het over "de developers" in het algemeen, en jij concludeert dat het louter over FPS games gaat? Vervolgens weet je ook maar 2 series op te noemen, en je denkt dat dat de hele gamesindustrie representeert. Sorry hoor, maar dat ligt toch echt aan jezelf.

En over het uitmelken, er is gewoon vraag naar. Fijn dat jou het niet boeit, maar miljoenen mensen wél, gezien de sales die het genereert. Als je die games niet boeiend vind, koop ze dan niet en ga wat anders spelen. Er is genoeg keuze.

Altijd dat eeuwige gezeik over uitmelkerij, ik word er echt niet goed van. Als het allemaal zo erg is, waarom kopen mensen dan keer op keer de nieuwe versie?
Maar gelukkig zijn er ook nog uitzonderingen, zo is BF3 op de PC wel veel mooier en beter dan op de consoles..
Misschien moet je eens bij jezelf te raden gaan waarom je graphics zo'n belangrijk argument vindt. Gameplay is waar het om draait. Maar nee, mensen zoals jij zien liever dat het hele developmentbudget opgaat in vette graphics in detail. Gameplay is ondergeschikt. Ik zou het wel willen omdraaien: gamers zoals jij verpesten de industrie.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 november 2011 23:14]

Vergeet niet dat je wel leuk en aardig gebruik kunt maken van deze engine, MAAAR zodra je er commercieel gebruik van wilt maken zul je toch de portemonee open moeten trekken (lees de licentie maar eens goed door).. Maar leuk om gratis games mee te maken..
Jammer maar helaas, de code valt onder GPL, als jij daar geld mee wilt verdienen dan is dat jouw goed recht. Betekent echter wel dat jij jouw aanpassingen ook onder GPL vrij moet geven, en dáár wringt doorgaans de schoen. Wil je dat niet, dan zul je een andere licentievorm af moeten nemen bij id, en daar moet je vervolgens voor betalen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 november 2011 10:59]

Toch kan ik me niet voorstellen dat een nieuwe generatie consoles met zoveel mooiere graphics zal komen. Als ik Battlefield 3 vergelijk op een high end pc met een xbox 360, dan kan ik het verschil niet dag en nacht noemen. Zeker als je de twee niet naast elkaar vergelijkt. Het verschil van XBox/PS2 -> XBox360/PS3 was vele male groter (mede door te switch naar HD).

Leuk detail: Doom 3 en HL2 zijn allebei voor de oude XBox verschenen.
Ik kan me dat goed voorstellen. Wat een PC nu aan graphics aan kan, daar kan geen console bij in de buurt komen.

Daarbij komt nog dat graphics bijna nooit geoptimaliseerd worden op een PC, als je dat ook nog zou doen dan zou de PC al helemaal mijlenver voor lopen.
Nee want 64 man of 28 man is geen dag en nacht aan verschil? Het zit hem echt niet alleen in de graphics hoor wat inmiddels flink achterloopt.
Dat gedoe van té weinig man in een online shooter doet zich iedere generatie consoles voor. Word eens tijd dat de console bouwers een keer stoppen met bezuinigen op belangrijke hardware. (hoeveelheid ram bijvoorbeeld, is iedere generatie belachelijk laag en vormt altijd snel een bottleneck)
euh, HL2 is uit 2006 hoor, ik denk dat je in de war bent met HL1 uit 1998 :)
wat lijkt die doom trailer trouwens veel op de black mesa trailer van HL..
Half life 2 komt uit 2004 en is in 2005 echt uitgebracht op de Xbox...
Het manco in je redenatie is dat games tegenwoordig voor een bepaalde console of generatie van consoles ontwikkeld worden. Het levert gewoon niet genoeg op om extra moeite te steken in het veel mooier/beter maken van een PC-versie, daar wordt niet genoeg op verdiend.
Het voordeel van de PC blijft beperkt tot het ondersteunen van hogere resoluties, framerates en minder agressieve LoD'ing.
Dat de games bloedje geil waren helemaal mee eens waren voor die tijd en nu nog steeds aardig mee kunnen komen prima. Maar je hebt of geen console, of de laatste tijd geen games gekocht :). Maar games zien er geruime tijd al heel wat mooier uit dan dit, al denk ik dat battlefield 3 ongeveer de max zal zijn voor de consoles

http://game-insider.com/w...enshots-Staging-Area1.jpg
Ik heb ook het gevoel dat graphics wat aan het stilstaan zijn nu. Kijk bijvoorbeeld naar Oblivion - Skyrim...

De laatste sprong vooruit moet Crysis geweest zijn. Enkel de beste PC's konden die voluit draaien (en dan nog) en de consoles hadden hier totaal geen antwoord op. De port van Crysis naar de huidige consoles heeft ook iets (niet veel) aan graphics moeten inboeten, maar Crysis is natuurlijk al jaren oud...

Hopelijk komt er binnenkort op PC nogmaals een sprong vooruit, maar wie durft...
Skyrim kan ik nog begrijpen. Het is bizar grote open wereld en dan moet je concessies doen.
En toch vind ik de games waar de grafisch geile personen het tegenwoordig over hebben (BF3, The Witcher 2 en Crysis2) lang niet zo leuk als de games met mindere grafische mogelijkheden. De enige game die ik persoonlijk echt goed vind is The Witcher 2 en de rest vind ik persoonlijk een beetje zielloze 13 in een dozijn games.

Dus ja ik vind persoonlijk dat wij nog wel iets langer mogen wachten op de nieuwe generatie consoles zodat we eindelijk weer eens wat innovatie krijgen in de wereld
Daar heb je wel gelijk in, na Crysis zijn de Systeem specs nooit meer omhoog gegaan. Daar had je een Snelle Quad Core voor nodig met minimaal een 9800 GTX om alles goed te draaien in DX10, die specs zijn ook goed genoeg voor BF3 in HD.
Ik weet niet welke console jij hebt gespeeld, maar graphics zien op een console er echt niet zo uit. Bizar dat maar 1 persoon hierop inspeelt.

Consoles kunnen dit:

http://thegamingliberty.com/wp-content/uploads/UN8.jpg

http://media.gamer.nl/screenshots_thumbs/1457/145710-665.jpg

http://media1.gameinforme...ysis2/Crysis%202%20SP.jpg

http://www.gameorder.nl/images/Screenshot3_battlefield3.jpg
.
Dit is doom 3:

http://www.gamershell.com...eenshots/36/1176_full.jpg

Het spel zag er voor zijn tijd zeker goed uit! Maar vergeleken met spellen van vandaag ziet het er zeer verouderd uit.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 23 november 2011 10:10]

Hehe, heerlijk. Crysis ziet er gewoon het lelijkste uit op de screens die je als voorbeeld geeft.

*hoe lang zal het duren voordat de crysis fans me weggemod hebben?
Zo lang geleden alweer? Kan me ook nog als vorig jaar herinneren dat ik City 17 binnen kwam!
Echt geweldig dat het nu eindelijk uit komt en alle problemen omtrend licenties van zijn opgelost. Nu kan er eindelijk een behoorlijk nieuwe lading games worden gelanceerd met behulp van deze engine. (er waren natuurlijk al gems buiten Doom 3 met deze engine ;) )

Ik heb zelf nog doom 3 en de expensionpack thuis liggen en ondanks dat de AI niet hoog is in eht spel was het wel een pittige shooter. Maar goed Doom moest het altijd al hebben van vijanden die vooral veel kogels konden verdragen en krachtige wapens hadden en midner van AI zoals Fear.

Wat betreft Graphics denk ik dat eht vooral een kwestie van 'houden van' is. Doom 3 heeft wat 'vettere' graphics dan veel tijdgenoten hadden (zoals Battlefield 2). De engine van Doom 3 geeft daarom ook een karakteristieke look en feeling tijdens spelen, niet alleen bij Doom 3 nmaar ook bij spellen die gemaakt zijn met deze engine.
lijkt me erg leuk een beetje mee te spelen, heb helaas geen idee waar ik zou moeten beginnen met leren.
Betekent dit nu dat Doom 3 voor de PC gratis ter beschikking is / of wordt gesteld?
Nope, de data niet, alleen de broncode.
Nee, het betekent dat de engine beschikbaar is. Al het artwork en dergelijke zijn nog steeds betaald verkrijgbaar.
Nee, alleen de source code van de engine is vrijgegeven. Er zijn geen data files van het spel vrijgegeven. Als je dus doom 3 wilt spelen moet je het of vanaf de source code nabouwen (gaat er lastig zonder hem eerst te kopen) of je moet hem gewoon kopen.
Nee alleen de engine, de resources die in het spel gebruikt worden ( Models, Textures, Sounds, etc. ) worden expliciet niet vrijgegeven. Je kun het spel wel reconstrueren, maar om dat legaal te doen heb je wel een licentie van Doom3 zelf nodig, anders mag je al die content uit het spel niet gebruiken
Nee, sterker nog: als je geen ontwikkelaar bent. heb je er niets aan :)

Het is volgens mij alleen de engine, niet eens het spel Quake 3 eromheen. Je kunt het dus alleen als basis gebruiken voor je eigen game.

[Reactie gewijzigd door Evanescent op 23 november 2011 09:31]

Doom 3 game code zit er ook bij (of althans, wellicht dan niet hierbij maar was al GPL voor mods). In feite kun je dus gewoon een geheel nieuwe executable compilen en daarmee Doom 3 spelen als je de content erbij hebt.
Er is nog mooi spul uit deze engine gekomen. Zoals quake 4 uiteraard, wat weer net wat mooier was dan Doom 3.. En quake anemy territory, wat als een van de eerste shooter maps van grootse omvang weg kon zetten.

Ben benieuwd wat er allemaal nog gemaakt gaat worden met deze engine. Het zal vooral een inspiratie zijn voor verschillende coders, om vanuit een andere engine meer out of the box te gaan denken, om het geheel weer tot een hoger niveau te trekken.
Enemy Territory gebruikte ook MegaTextures.
Kan niet wachten om met deze engine te spelen.

EDIT: compilen was geen moeite aan (er was een XCode project, dus het was alleen een kwestie van op het knopje drukken), nu nog wat assets erin pleuren en gaan met die banaan.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 november 2011 09:59]

Nee, alleen de engine wordt vrijgegeven, dit staat ook in de tekst
De engines van id software zijn altijd vrij revolutionair geweest.
Ik heb al hun games gekocht en ben er sinds commander keen mee opgegroeid. Tot en met de Quake 3 engines hebben ze gezorgd voor geweldige games, maar daarna is het voor mijn gevoel berg afwaarts gegaan. Doom3 en Quake4 en Rage zijn allemaal zeer goede games, maar ze zijn allang niet meer oppermachtige FPS koningen die het waren.

Ik ben bang dat we het beste van id software inmiddels achter de rug hebben. Gelukkig laten ze de broncode voor hun engines achter zodat hun technologie nog lang in de mod community mee zal gaan.
zeg nou zelf, dan kan je dat hele puntensysteem toch beter richting de prullenbak of tekentafel sturen?
Nee hoor, het werkt best aardig. Het probleem is dat jij kijkt naar een momentopname vrij kort na het plaatsen van het bericht. Ja, dan klopt de score inderdaad niet. Want zoals je al zegt:
Om een goed voorbeeld te geven, mijn post (hierboven) wordt gemod van +1 naar 0 naar weer +1 en nu weer 0... offtopic / irrelevant.
Dat klopt idd niet. Nu staat hij gelukkig rotsvast op -1, waar hij hoort. Waarom? Omdat je reactie compleet offtopic is, niets toevoegt aan de draad, en niemand die geďnteresseerd is in reacties op het artikel jouw uitting van onvrede wenst te lezen.

En evenzo hoort deze reactie van mijzelf ook op -1.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 november 2011 11:08]

En toch is de moment opname het belangrijkste. Op dat moment (binnen een aantal uur na het posten van het topic) wordt het artikel het meeste gelezen. Je merkt dat bepaalde fanboys in de meerderheid zijn in de mod scene van Tweakers waardoor je bij bepaalde topics erg veel kritiek kan lezen terwijl bij het andere topic lijkt alsof al de geleverde kritiek niet correct is vanwege de -1. Dit terwijl de kritiek wel correct is maar gewoon wordt verpest door die fanboys (iedereen kent ze, de mensen die kei hard schreeuwen maar niks zeggen ;))

De redactie kan het dan ook niet bevatten omdat dr geen extreme ratings worden gegeven (bijv een verschil van 3 punten) maar gewoon een heleboel -1 ratings (waardoor het voor de redactie lijkt alsof alles gewoon goed gaat.) Probeer je dat achteraf te corrigeren dan krijg je in eens wel een "waarschuwing" van de redactie

Het is gewoon een feit dat mensen zich pas laten horen wanneer ze of jaloers zijn, of niet tevreden zijn of nergens anders hun mening niet kunnen laten horen waardoor ze het maar op het internet doen... Al ga je dus die mensen de ratings laten bepalen dat komt het gewoon niet overeen met de realiteit

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 23 november 2011 13:35]

Kijk, daar hebben wij een mooi forumtopic voor, en als ik (en vele andere mods) een moderatie zien die niet klopt dan posten we daar.
Het kleine-mismoderatietopic deel XXIII

Als iemand teveel dat soort moderaties geeft krijgt hij eerst een waarschuwing per email, en als hij dan nog door gaat een ban.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013