Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 23 reacties

Sony Worldwide Studios heeft het Authoring Tools Framework vrijgegeven onder een opensourcelicentie. Het ATF is een intern ontwikkeld C#-framework dat alle gamestudio's van Sony gebruiken om hun ontwikkeltools te bouwen.

Het framework bevat componenten met functionaliteit die vaak terugkomt in ontwikkeltools. Zo biedt het ATF ondersteuning voor het implementeren van databewerking zoals copy/paste, het synchroniseren van data in verschillende views en het openen en tegelijk bewerken van verschillende bestanden in een applicatie. Daarnaast is er uitgebreide ondersteuning voor de ontwikkeling van grafische elementen in tools en de implementatie van commando's en menu's.

ATF werd binnen Sony onder andere door Naughty Dog gebruikt voor de ontwikkeling van de level- en shader-editors voor The Last of Us. Het Nederlandse Guerilla Games gebruikte het framework om een sequence-editor te bouwen voor Killzone: Shadow Fall. Daarnaast werd het ATF ook gebruikt voor de ontwikkeling van animatie- en scripttools bij verschillende Sony studio's

De broncode is vrijgegeven onder de Apache 2.0-licentie en Sony heeft verschillende voorbeeldapplicaties bijgevoegd. Het framework is te gebruiken met Visual Studio C# 2010 en 2012, om applicaties te gebruiken die op het ATF leunen moet minimaal versie 4.0 van het .NET-framework geïnstalleerd zijn.

Guerilla CoreText editorLittleBigPlanet PSP Level editorNaughty Dog Level editorNaughty Dog Surface editor

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (23)

GitHub pagina met source code:
https://github.com/SonyWWS/ATF

Edit: Nieuws artikel is geupdate met de link.

[Reactie gewijzigd door sgt frankieboy op 11 maart 2014 13:34]

Is dit in WinForms of WPF gebouwd?
Aangezien dit een plugin is voor VS, en VS zelf in WPF gebouwd is, zou je het technisch een WPF applicatie mogen noemen. :)
vziw is het geen plugin voor Visual Studio, maar build het gewoon naar een standalone executable?
Visual Studio 2012 is nog steeds niet 100% WPF (of uberhaubt .NET) Verwacht dat 2013 dat ook nog steeds niet is.

Meer relevant: In de github zie ik GUI hoekjes voor o.a. OpenGL, WinForms en WPF, dus kies je eigen gif gok ik ;-)
Raar, Sony gebruikt zowel Microsoft Windows als Microsoft .NET voor hun tools.
Inderdaad, heel vreemd dat ze niet gewoon hun eigen SONY OS X gebruiken. 8)7
Of Linux.

Ik zou eerder verwachten dat ze een speciale SDK Linux distro zouden hebben welke geoptimaliseerd is voor game development. Helemaal gezien Windows/.NET het platform van de concurrent (Microsoft) is.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 11 maart 2014 13:35]

Op game gebied vallen OSX en Linux volledig in het niets ten opzichte van Windows. Dat development tools voor het schrijven van games voornamelijk onder Windows werken is dan ook niet echt een verrassing toch? Een game geschreven in een editor onder Windows kan in theorie prima draaien in een OSX of Linux omgeving. Bij veel grote bedrijven zal men Windows gebruiken voor de desktop en Linux voor de infrastructuur, hoewel Microsoft op dit vlak de afgelopen jaren ook zeer sterk is geworden.

Weet je zeker dat Microsoft een concurrent is van Sony of is feitelijk alleen de XBOX een concurrent voor de PS4? Sony is meer dan alleen een bouwer van een game console. Zo maakt Sony bijvoorbeeld aardig wat laptops waarop Windows draait, ook maakt Sony toestellen waarop Windows Phone draait..

Sony als bedrijf zal uiteindelijk op meer vlakken samenwerken met Microsoft dan concurreren met Microsoft. Microsoft gaat nu bijvoorbeeld door de ASP.NET Web Api geschikt te maken voor hosting onder OWIN weer een stukje richting Linux. Katana is Microsoft's implementatie van Katana, maar Nowin draait zeer goed onder Mono.

Ik zal dan ook niet verbaasd zijn dat de volgende ASP.NET MVC release (V6) ook op Katana zal kunnen draaien. In de software wereld doet men tegenwoordig niet meer aan zwart/wit, maar doen ze meer dan 50 kleuren grijs...
ook maakt Sony toestellen waarop Windows Phone draait..
Werkelijk?

Als ik Google op Sony + Windows Phone is het eerste item wat ik zie een Tweakers.net artikel waarin gezegd wordt dat Sony overweegt om Windows Phones te maken.
Sony als bedrijf zal uiteindelijk op meer vlakken samenwerken met Microsoft dan concurreren met Microsoft. Microsoft gaat nu bijvoorbeeld door de ASP.NET Web Api geschikt te maken voor hosting onder OWIN weer een stukje richting Linux. Katana is Microsoft's implementatie van Katana, maar Nowin draait zeer goed onder Mono.

Ik zal dan ook niet verbaasd zijn dat de volgende ASP.NET MVC release (V6) ook op Katana zal kunnen draaien. In de software wereld doet men tegenwoordig niet meer aan zwart/wit, maar doen ze meer dan 50 kleuren grijs...
Dit doet MS daadwerkelijk enkel om meer ontwikkelaars op ASP.NET te krijgen... Hier is vooral het belang van MS gemoeid.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 11 maart 2014 14:31]

Zowel Sony als Microsoft zijn zulke grote bedrijven dat het niet zo eenvoudig gaat. Sony Computer Entertainment (waar Worldwide Studios onder valt) is een concurrent van Microsofts Xbox-afdeling, niet van de Windows, Office of Development-divisies. Soms moet je pragmatisch zijn, Apple koopt (kocht? ze bouwen geloof ik af) ook hardware in bij de ene tak van Samsung voor iDevices terwijl ze met Samsung Mobile in een concurrentiestrijd en rechtszaken zijn verwikkeld.
Waarom dat? Is het niet juist een enorm groot voordeel dat ze dit gebruiken? Dit aangezien 85% van de games cross platform zijn.
Inderdaad, heel vreemd dat ze niet gewoon hun eigen SONY OS X gebruiken. 8)7
hebben ze dat? enige OS van sony die ik ken is playstation, maar niet geschikt voor pc.

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 11 maart 2014 15:27]

Waarom zou dat raar zijn?
ja, op de windows ontwikkel-PC compilen en daarna op de devkit/Playstation (op een variant van FreeBSD) draaien :)
Een indrukwekkende set tools. Erg vet dat deze zo maar vrij gegeven worden, veel mensen zullen hier wel blij mee zijn aangezien ze hier een hoop tools hebben die je toch echt wel nodig hebt als je projectje wat begint te groeien.

Ik ga er zeker eens naar kijken.
Het framework is te gebruiken met Visual Studio C# 2010 en 2012
Wat gebeurt er als je 2013 gebruikt?
Misschien is dat wel de reden waarom ze het opensource maken, dat het iets te verouderd zou zijn voor hun zelf en ze al een andere gebruiken met 2013 of heel iets anders. of ze hopen dat het nu sneller omgezet kan worden.

Maar toch leuk dat ze het opensource maken :)
Hetzelfde. Qua project bestanden wijzigt er niets en je kan gewoon .net4.0 targeten.
Misschien eens verder dan plaatje 2 kijken.... -_-.

Het is al in ontwikkeling sinds begin 2006 namelijk. Is gewoon een ouder plaatje (PSP level editor voor LBP op de eerste PSP).

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 11 maart 2014 13:01]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True