Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 107, views: 28.830 •
Submitter: AxzZzeL

Wetenschappers die het brein van gamers hebben onderzocht, vonden dat het frequent spelen van spelletjes is gecorreleerd met een groter hersendeel dat betrokken is bij beloningen. Er lijkt daarbij een functioneel verschil te zijn.

Aan het onderzoek deden 154 14-jarige jongeren mee, die in een fmri-scanner werden gelegd. Dit apparaat is in staat om activatie van hersengebieden te tonen. Bij frequente gamers, jongeren die meer dan 9 uur per week games speelden, werd een verschil in het ventrale striatum gevonden. In dit hersengebied bevinden zich hersencellen die op de chemische boodschapper dopamine reageren, dat een rol speelt in ons beloningsysteem. Wetenschappers troffen in dit gebied meer hersencellen en een hogere activiteit van de cellen aan. Dat wijst op toegenomen dopamineproductie, iets wat met een pet-scan werd bevestigd.

Het is onduidelijk of de toegenomen grootte en activiteit van het ventrale striatum een oorzaak of een gevolg is van gamen. Dit is door de wetenschappers niet onderzocht. Wel heeft een ander onderzoek laten zien dat toegenomen activiteit in het ventrale striatum ervoor zorgt dat deelnemers sneller gamevaardigheden kunnen aanleren. Ook is een toename in de hoeveelheid dopamine in het ventrale striatum gevonden bij drugsverslaafden.

Op een functioneel niveau werd er een verband gevonden tussen toegenomen volume in het ventrale striatum en minder nadenktijd voor het inzetten bij een gokspel. In een andere studie werd al aangetoond dat toegenomen activiteit in het betreffende hersendeel correleert met toegenomen snelheid bij het spelen van een bordspel.

Eerder werd bovendien een verband gevonden tussen gameprestaties en activiteit in hersengebieden die gezamenlijk de basale ganglia vormen. Dit gebied is onder andere betrokken bij het aansturen van motorische functies, wat een verklaring biedt voor het verschil in gamevaardigheden. Daarnaast produceert een onderdeel van de basale ganglia dopamine, dat bedoeld is als input voor het ventrale striatum, waardoor de twee gebieden dus met elkaar in verbinding staan.

Beide hersengebieden zijn samen opgenomen in een feedbacksysteem, wat inhoudt dat de projectie van een deel van de basale ganglia naar het ventrale striatum verder geleid wordt naar andere hersengebieden, waarna de output uiteindelijk weer in de basale ganglia terechtkomt. Dit lijkt relevant te zijn voor gamers, waarbij dus zowel verschillen in het motorische systeem als het beloningsysteem zijn te noteren.

Dit hersensysteem is aangedaan bij parkinson-patiënten, waarbij de dopamine-producerende cellen in de substantia nigra, tevens onderdeel van de basale ganglia, langzaam afsterven. Dit zorgt voor verstoringen in het motorsysteem, waardoor de karakteristieke trillingen optreden. Medicatie, waarbij patiënten op kunstmatige wijze een voorloper van dopamine toegediend krijgen, kan er onder andere voor zorgen dat deze mensen gokverslaafd raken. Dit lijkt verklaarbaar te zijn met de manier waarop de dopamine-afhankelijke hersengebieden met elkaar in verband staan.

Reacties (107)

Reactiefilter:-11070101+151+25+30
Een tekort aan dopamine in de hersenen hangt weer samen met zaken zoals ADD en ADHD, dus ik ben benieuwd in hoeverre er een verband tussen die syndromen en iemand's game-gedrag bestaat.
DAT zou pas baanbrekende therapie zijn.

Je hebt ADHD --> meer gamen!
Of als behandeling voor parkinson!
Gewoon meer gamen, zodat er meer dopamine op natuurlijke wijze wordt geproduceerd.
Helaas is het niet alleen het tekort dopamine wat ADD/ADHD 'veroorzaakt'. ;)
Of pas het filterniveau aan zodat je alle reacties ziet. Dan hoef je geen zeeeeer lastige muisklik meer uit te voeren ;)

(btw, nieuwschierig?? :/)
Ja, je kunt zelfs instellen dat je Šltijd alle reacties ziet. Ideaal, heb ik ook ;)
Oorzaak of gevolg weten ze nog niet hŤ ;)
Bovendien lijkt mij dat het dopamineniveau tijdens het gamen piekt, ik vraag me af of dat een positieve uitwerken heeft op het algemeen functioneren. Dit leidt eerder tot verslaving, denk ik.
Er zijn al veel games die het dopaminesysteem subtieler bespelen.
De pieken worden getimed (op basis van onderzoek) en worden soms juist onthouden of niet genoeg voldaan om later een grotere piek te kunnen produceren of om mensen te laten hunkeren naar die ene piek die maar niet komt.
Vooral games van het 'zynga' type doen hier heftig aan.
Zo maken ze mensen verslaafd met de meest suffe zaken zoals een boerderijtje onderhouden.
En inderdaad, zo werken gokkasten ook.
Dit is inderdaad al tijden bekend in de psychologie. Zelfs het behaviorisme deed uitgebreid onderzoek naar conditionering en welke manieren de sterkste gedragsveranderingen teweeg brengen.

Het belonen van gedrag versterkt het gedrag in kwestie. Maar bij een onregelmatige / semi-willekeurige beloning is deze trend veel sterker dan bij een regelmatige / berekenbare beloning.

M.a.w. als je mensen verslaafd wilt krijgen moet je op zoek gaan naar een bepaalde frequentie van belonen die in relatie staat tot de grootte van de beloning. In bijna alle hedendaagse spellen zie je dit terug; mensen krijgen doorgaans betere beloningen als ze er meer moeite in stoppen, maar er blijft altijd een willekeurige factor. Kijk bijvoorbeeld naar loot in WoW; vaker een dungeon runnen vergroot je kansen, maar het blijft altijd een kansberekening wat er dropt.

Daarnaast moet er een bepaalde stijgende lijn zijn in beloningen om mensen geÔnteresseerd te houden. Met andere woorden; er moet een stijgende lijn zijn, een character dat levelt, achievements die je kan sparen, de boerderij die steeds mooier wordt, etc.

Tot slot zien we met de opkomst van internet en breedband dat vooral sociale beloningen in opkomst zijn. Gamen is niet meer puur voor "sociaal arme nerds" maar wordt meer geaccepteerd. Spellen passen zich daar op allerlei manieren op aan; je kunt achievements delen met anderen, opscheppen via tekstberichtjes, etc. En natuurlijk in het spel zelf worden allerlei sociale verbanden aangemoedigd, denk aan guilds in WoW.

Reken maar dat er veel tijd en moeite gestoken wordt in het vinden van de meest optimale / verslavende beloningsformules van spellen.
Inderdaad, zou daar ook wel een studie naar willen zien. Heb zelf ADD en mijn ervaring is dat ik gamen hťťl leuk vind, maar eigenlijk nooit meer dan 3-4 uur per week game, en dat is ook echt mijn max. Meer lukt niet echt, tenzij ik heel erg into een spel ben (bijv een nieuwe game), dan gaat de hyperfocus aan, speel ik zo 5-10 uur non stop en ben ik daarna kapot en laat ik t spel liggen.

Dit is trouwens tegenwoordig een stuk gematigder sinds ik medicatie gebruik.
Herkenbaar. Ik ben ook ADD patiŽnt en ik heb soms het gevoel dat ik immuum ben voor verslavingen. Ik heb wel eens in een zomervakantie 2 weken lang 40 uur per week WoW gespeeld. Toen moest ik weer naar school en heb ik het spel niet meer aangeraakt.

Hetzelfde geld voor roken. Ik ben een vaste roker, maar als mijn sigaretten op zijn kan er wel een dag of 3/4 over heen gaan voordat ik weer nieuwe koop.

In beide gevallen heb ik er dan gewoon even geen behoefte of zin meer in.

[Reactie gewijzigd door hyptonize op 17 november 2011 16:17]

Des te dommer dat je rookt dan.
't Is onkies om een verslaafde dom te noemen vriend.

Ontopic : Interessant onderzoek, k ga zo weer verder met gamen, misschien levert het nog iets op in de toekomst.
hij geeft zelf aan dat hij niet verslaafd is dus je off-topic reactie klopt niet echt.
Bovendien is iets dom doen niet hetzelfde als dom zijn, vriend.
Apart. Zelf ben ik ook met ADHD gediagnostiseerd en merk ook dat ik niet zo verslavingsgevoelig ben, terwijl de bekende info juist is dat AD(H)D-ers dat wel zouden zijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Verslavingszorg:
"Daarnaast werd bekend dat patiŽnten met bijvoorbeeld een [knip] Aandachts-Tekort-Stoornis met Hyperactiviteit (ADHD) [knip] in sterke mate neiging hebben om verslaafd te worden aan drugs, alcohol of medicatie."
Alleen ADHD dus, niet ADD
adhd valt onder ADD
Andersom, ADD is ADHD - type 1 (zo uit m'n hoofd).
En ik maar denken dat ADHD, Aan De Hard Drugs was. ;-)
neh... Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid Drukte...
Weet je ook waarom dat daar zo staat?

Wat mist er nu bij ADHD geledigen? Of wat hebben ze vaak een minder goede natuurlijke productie van? Dopamine.. Wat gebeurd er nu met Drugs in je lichaam als je dat toeneemt. (Btw, Drugs, alchohol en medicatie zijn allemaal drugs haha)

Je natuurlijke productie schiet omhoog, je krijgt het kunstmatig binnen en/of het wordt gesimuleerd dat je het hebt op een of andere manier.

Dat zijn dus prima manieren om iemand verslaafd te krijgen. Juist dat namelijk stimuleerd.

-of het is precies andersom :P

Maar hier in het artikel staat dat het dopamine productie verhogend is?
Erg interressant. Een vriend van me heeft ADHD (en ook echt ADHD, niet alleen het predicaat omdat de juffrouw hem op de basisschool hem niet kon handelen).

Hij is extreem gevoelig voor verslavingen. We zijn ooit voor de eerste keer naar het Casino geweest, en hij belde voortaan iedere dag of ik meeging. Ik ging natuurlijk niet elke dag mee, maar dan ging hij wel alleen.

Toen ik hem voor de eerste het spelletje Counter-strike liet spelen bij mij thuis, heeft hij het ook gekocht en speelde het ineens 25 uur per dag (bij wijze van)...

Nu ben ik dus benieuwd; zover ik begrepen heb heeft zowel ADD als ADHD te maken met een tekort aan dopamine. Toch zie ik een verschil ik verslavingsgevoelligheid, welke beide tegenovergesteld zijn - net zoals ADD en ADHD. Waar zit hem dan het medische verschil in?

misschien zit er wel geen verschil in verslavingsgevoeligheid, daar ik mijn snel getrokken conclusie baseer op slechts 1 bekende met ADHD, en de twee bovenstaande reacties van mensen met ADD?
Mijn vriendin heeft ook ADHD is sinds kort in behandeling dus ze is er pas na 26 jaar achtergekomen. Maar ze is ook verslavingsgevoelig. Vooral iets1 keer proberen en er dan vrij snel in doorslaan herken ik bij haar.

Daar staat ook tegenover dat zo'n 'tijdelijke verslaving' weer snel stopt omdat het niet meer bevredigend is. Denk dat de zoektocht naar dopamine per ADHD'r verschilt
@Ero-Sensei
Het medische verschil zit hem in een persoonlijke behandeling. En een goede constatering. Het onderzoek naar ADD/ADHD is ook nog lang niet voltooid en veel mensen krijgen verkeerde medicatie. Veel huisartsen menen ook dat ze gespecialiseerd zijn zodra ze 1 iemand gunstig hebben geholpen.

Het tekort aan dopamine is niet het enige wat speelt bij ADD/ADHD patiŽnten.
Ik merk zelf dat we, ik heb het namelijk ook, meer onmogelijk zijn routines te volgen.
Bij gebrek aan afleiding raak ikzelf in een trance van piekeren en stress, maar anderen raken juist in een trance van drukte en chaos, rennen, gokken, alles wat maar dopamine geeft.

@Rmg
Ik heb ook ADD en ik merk dat ik bepaalde verslavingen snel oppak en snel weer laat vallen. Meestal is het een periode (een week of 3-4) of enkel een paar dagen.
Uiteindelijk ga ik bij games nadenken dat de game mij in het echte leven niet helpt en ik te veel geclaimed ben door een spel.

Vaak leiden dit soort desinteresse momenten ook tot depressies, omdat je je gewoon kapot verveelt en opgesloten voelt. Met nadruk op 'vaak', want normaal gesproken komen depressies alleen voor wanneer ik veel dingen verkeerd heb gedaan en er niet normaal over word gepraat. Bijvoorbeeld dingen die ik vergeten ben in de huishouding, dat vind mijn partner nooit leuk :P .

[Reactie gewijzigd door Yezpahr op 17 november 2011 18:16]

ik heb wel eens maanden lang 12 uur per dag wow gespeeld maar dat maakt me niet verslaafd ik had/heb gewoon niks beters te doen :)
mensen roepen dat ik verslaafd ben maar waarom zou je niet gamen en je vermaken als je niks beters te doen heb :)

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 17 november 2011 17:27]

Ik ken iemand die had ongeveer hetzelfde verhaal, maar dan met bier.

Uiteindelijk hem gepushed om een week te stoppen met drinken, was het was hem niet gelukt :P
Alleen als je doorlig wonden krijgt, dan "zit je eraan vast" }:O
12 uur per dag, gast, er bestaat ook nog zoiets als buiten :')
Idem hier. ADD en raak nooit verslaafd. Heb zelfs is op reis, waar sigaretten super cheap waren elke dag zeker een pak gerookt en na de reis niets meer. Zonder problemen. Ook niet als ik anderen zie roken ofzo.

Dit geldt voor vele zaken in mijn dagelijkse leven.
Ik heb ook ADD op merk toch wel dat ik de meeste tijd vol maak aan gamen binnen de vriendengroep gemiddeld zoon 5-10 uur in de week en natuurlijk tijdens vakantie meer! maar ik gebruik mijn medicatie eigenlijk alleen als ik op school zit dus hier kan het verschil voor mij dan weer niet vertellen.
Het is onduidelijk of de toegenomen grootte en activiteit van het ventrale striatum een oorzaak of een gevolg is van gamen.
Dus volgens mij is de titel nogal suggestief en wordt de lading niet gedekt door het oorspronkelijke artikel.
Titels als dit wordt vaker op geklikt, levert meer advertentie voorschotelingen op, welkom bij het 'nieuwe werken denken tweakers'...

154 14 jarigen is... niet veel, zeker al niet om te bepalen of dit van blijvende invloed is of niet. Het is dan wel weer data waarmee je interessante ideeŽn creŽert. Wat ik me dan weer afvraag is welk onderdeel van het gamen dit invloed op heeft (als resultaat of oorzaak).
154 man onder een functionele mri leggen is enorm veel :)

Als je weet dat zo'n mri onderzoekje al snel 4000§ kost reken dan maar uit hoe duur dit onderoek is alleen al voor het scannen, dan zwijgen we nog over de kost van het PET onderzoek...

Een conclusie zou kunnen zijn dat het brein van gamende jongeren (>9u/week) eruit ziet als dat van een gokverslaafde.
4000 euro als je als zorgpatient er onder ligt.....incl voorbereiding specialisten etc etc etc

als je zelf dat ding kan bedienen kun je hem misschien wel voor 4000 euro per dag huren, zolang je de specialisten maar niet nodig hebt
Wel duur, niet veel in statistische zin. Dus Cergorach 's argument blijft staan en is los van de prijs te zien.
Of 154 mensen veel is, hangt ook af van:
-het aantal groepen waarin je onderverdeelt (50% nulgroep vs 50% effectgroep is al n= 154/2 = 76);
-hoe je de personen hebt verzamelt (heb je ze van een ADHDforum, van een gamecommunity of uit een random klas);
-op basis van welke criteria je ze hebt verzamelt...

Het lijkt me dus iets te vroeg om een conclusie te trekken ;).
Tja, ze hebben dit dus crosssectioneel gedaan. Als ze toename willen meten, zullen ze een groep gamers moeten volgen. Dat is bij drugsverslaafden wel al eens gedaan overigens. Daar bleek dat de hersenen zichzelf herinrichtte, gezien de link tussen beide groepen, is de aanname dat dat bij gamers dus ook nog wel eens het geval zou kunnen zijn.

De titel is daarmee inderdaad ietwat suggestief, maar het feit dat de dopamine productie omhooggaat en er veranderingen in het aanleren van motorische vaardigheden optreed, maakt dit mijns' inziens weer goed.

Wat de laatste paragraaf nou bij dit bericht doet weet ik weer niet. Het gaat een beetje offtopic, maar goed.

Ik denk overigens dat dit bericht niet helemaal aansluit bij de doelgroep van T.net. Het had best even aangepast kunnen worden zodat er voor de meeste lezers tenminste duidelijkheid is over wat er nu eigenlijk bedoeld wordt. Zeker omdat ik denk dat weinigen hier genoeg context kennen voor het begrijpen van diverse aspecten van het huidige artikel.
Helemaal gelijk, cross-sectioneel geeft een aanleiding voor verder onderzoek in dit geval. De bewijskracht is daarmee een stuk lager dan, wat je zegt, longitudinaal onderzoek (volgen van een groep).
En inderdaad, er worden heel wat biomedische termen in de tekst verwerkt, moeilijk te begrijpen voor pc-techneuten, denk ik ook :)
Wat betekend dit concreet? Wat word bedoelt met het 'beloningsysteem?'
Het belonginssysteem is wat ons goed doet voelen.

In simpele taal uitgelegd:
Stel, jij doet iets [Gitaarspelen]. Jij vindt dit leuk, het lukt goed, het is dopamine wat je goed doet voelen en wat je dus in zeker zin een 'beloning' geeft. Het motiveert je vervolgens verder te gaan.
(Afgeleid van: Gleitman, 2011)
http://www.bol.com/nl/p/e...01004009565042/index.html

Hetzelfde geld voor sporters. Sporten is niet zomaar een activiteit om je gezond te voelen, mensen die sporten zijn over het algemeen gelukkiger en gezonder omdat er bij het sporten dopamine vrijkomt! Ze worden op deze manier beloont voor hun activiteit en voelen zich tevreden.

[Reactie gewijzigd door Feyva op 17 november 2011 15:44]

Dus gamers voelen zich gelukkiger? (en kunnen sneller ganzenborden :+)

Moet zeggen dat ik soms wat anders waarneem bij online spelletjes en alle ragers.
offtopic:
Gamers zijn .. doorsnee wel gelukkiger. Voor meer informatie kun je op de website van deze mevrouw kijken. Video van TED is zeer interessant.
http://janemcgonigal.com/videos/


[Ontopic]
Dit soort artikelen vind ik persoonlijk dus echt interessant. Het is niet zozeer dat gamen schadelijk wordt bevonden, het is namelijk wetenschappelijk aantoonbaar dat gamen bepaalde eigenschappen van de mens simpelweg verbeterd. (Echter wel ten koste van andere eigenschappen..)
Maar zodra ze winnen voelen ze zich oprecht gelukkig ;) want DAN komt er ineens een rush dopamine vrij. Zelfde als met sporters, gokkers, etc. etc.
Ragers heb je toch altijd in de maatschappij?
Sportmannen kunnen toch ook "ragen", bv na een slechte voetbalmatch?
Misschien concludeer ik te snel, maar ik ben dus in principe beter met mijn game wanneer ik net een voetbalwedstrijd heb gespeeld?

En aangezien jij het goed lijk te begrijpen - is de toename van dopamine nu goed of niet goed voor je?
Dat ze nu wetenschappelijk bezig zijn dat positieve en negatieve feedback een belangrijke rol spelen bij het leren.

Ooit weleens een hond of kat kunstjes geleerd? De meeste gebruiken daarvoor positieve woorden (goed zo) en snoepjes. Later gaat men vaak over naar de clicker methode, maar het principe blijft hetzelfde. Daardoor worden dieren aangespoord om vaker dat gedrag te tonen. Dit is in het extreme getrokken in een aflevering van The Big Bang Theory waar Sheldon Penny een chocolaatje geeft als ze zich goed gedraagd volgens de normen van Sheldon.

In games wordt je positief beloond in de vorm van punten of levens en juist negatief door een leven te ontnemen. Hoewel het logisch lijkt en klinkt, zul je dus onderbewust proberen om te voorkomen dat je levens verliest en juist probeert om tevens te winnen.

Pijn is bijvoorbeeld een negatieve feedback welke bedoeld is om te voorkomen dat je iets in de toekomst nogmaals probeert. Er zijn momenteel erg veel studies in de psychologie (en dan met name de cognitieve tak) om via games vaardigheden aan te leren. Ik denk dat games zoals Nintendo BrainTraining de bekendste vorm is om via games te hersenen te trainen en vooral bezig te houden..
Op wiki is er een mooi verhaal over.

Het komt er op neer dat het beloningscentrum een gebied in de hersenen is dat van invloed is op het bekrachtigen van gedrag. Het wordt actief bij zaken als eten, seks, roken, drank, drugs , maar ook plezierige dingen zoals gamen, gokken, succes en dergelijke. In wiki staat heel mooi: Reward is an operational concept for describing the positive value an individual ascribes to an object, behavioral act or an internal physical state. Met andere woorden, beloning is een concept waarmee de positieve waarde wordt uitgedrukt die een individu toekent aan een object, gedrag of iets interns. Beloning is een modelmatig begrip waarmee iets biochemisch talig wordt uitgedrukt.
Het centrum is overigens niet alleen actief bij zelfdestructieve zaken. Er wordt alleen veel onderzoek naar gedaan en vandaar dat het vaak een negatieve bijklank heeft.

Ik heb gepoogd om zoveel mogelijk jargon te vermijden en het in Jip-en-Janneke taal uit te leggen. Als je meer wilt weten over structuren in de hersenen en neurotransmitters moet je maar een schreeuw geven. Ik zal dan kijken of ik er een biologisch of neurologisch verhaal bij kan maken.

[Reactie gewijzigd door Kwak op 17 november 2011 16:20]

eten, seks, roken, drank en drugs niet plezierig?
"Het wordt actief bij zaken als eten, seks, roken, drank, drugs , maar ook plezierige dingen zoals gamen, gokken, succes en dergelijke."

Mensen, uiteindelijk zijn we allemaal domapine-junks...
Hmm, ja dat staat er wat krom :) . 'Maar' kan beter vervangen worden door en.
Dat is lekker. Je bent sneller in het nemen van je beslissingen maar je heb ook sneller de kans om verslaafd ergens aan te raken :P

Nou ik blijf gewoon doorgamen hoor :P

[Reactie gewijzigd door Pinjosi op 17 november 2011 15:37]

het zou kunnen dat het beloning systeem zodanig aanpast dat er bijna geen interesse meer is voor normale dingen en je alleen gelukkig kan voelen als je die "high" krijgt bij complexere dingen of spellen.
ik vind bij sommige spellen (zoals WoW) het betalen een groot factor van verslaving. het word dan moeilijker om de beslissing te nemen om ermee te stoppen door de investeringen die je al gedaan heb en tijd die je erin gestoken heb. ook het fijt dat er geen echte "straf" tegenover staat (zoals het verliezen van items als je dood bent, dat maakt de drempel ook hoger om ermee te stoppen)

het is maar een mening, ik heb er ook geen verstand van.
Ik vind het "sneller nemen van beslissingen" gedeelte wel amusant :

Al jaren lang probeer ik mensen ervan te overtuigen dat je door gamen in bepaalde "real life" situaties sneller kan reageren, maar niemand die me ooit serieus nam :|

Wat betreft het verslaafd zijn gedeelte is het denk ik net als met alle andere dingen van de persoon zelf afhankelijk. Zelf hang ik er ergens tussen in denk ik.

Zolang ik "erbij kan" dan kan ik er "verslaafd aan raken", maar terwijl ik "verslaafd ben" kan ik makkelijk een tijdje zonder wanneer ik er niet bij kan. Als ik op vakantie ben bijvoorbeeld :)
als je erbij kan is dat een veilig gevoel. je denkt er niet verslaafd aan te zijn. en als vakantie de pas de zelfde high/kick geeft dan is het al te laat. (ik zeg niet dat je verslaafd ben, maar zo ziet een verslaafde dat ook voor zichzelf).
je moet denk ik kijken of virtuele skills wat je sneller laat nadenken en analyseren opwegen tegen het beloning systeem. dat je interesse verliest in de normale dingen omdat ze niet uitdagend genoeg meer zijn dan een spelletje.
"Het is onduidelijk of de toegenomen grootte en activiteit van het ventrale striatum een oorzaak of een gevolg is van gamen. Dit is door de wetenschappers niet onderzocht."

Gamen kan toch geen gevolg zijn van een groot ventrale striatum met veel activiteit?
Niet dat ik hier veel van af weet, maar ik kan niet begrijpen dat als er iets in mijn hersens iets groter is dat ik dan meer wil en/of ga gamen..
Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat als jou beloningssysteem actiever is je sneller geprikkeld word om te gamen. Een andere insteek zou zijn dat je beloningssysteem groter is, juist doordat het meer geprikkeld is. En dat verschil is dus geen onderzoek naar gedaan.
Het kan er wel voor zorgen dat je het gamen leuker gaat vinden, en als dat het geval is zul je het waarschijnlijk ook meer willen doen.
Nee, het zal ook wel een oorzaak zijn, maar dat kan je niet roepen zonder bewijs te leveren.
In Natuur Wetenschap en Techniek was laatst een artikel over hersenonderzoeken door scans.

Hun kwamen tot de conclusie dat je eigenlijk niets zinnigs kan zeggen aan de hand van hersen activiteiten.
Zo, ingewikkeld artikel!
Wel interessant trouwens, ik had ook al eerder gelezen dat gamers, zoals hier ook staat, sneller (zonder dat deze slechter of anders wordt) een beslissing kunnen maken. Dus toch wel goed dat gamen!

[Reactie gewijzigd door JBee op 17 november 2011 15:40]

Ach, mensen met snellere reflexen die vaak goed zijn in gamen, kunnen kennelijk hun orgasmes ook minder goed onder controle houden. Oftewel, niet te veel gamen, of je gaat er helemaal niks van bakken in bed. Denk er maar om!
Is best een goed reactie, ik snap de mod "ongewenst" dan ook niet. Behalve dan gamers, die het niet leuk vinden om te horen :)
Dit hersensysteem is aangedaan bij parkinson-patiŽnten, waarbij de dopamine-producerende cellen in de substantia nigra, tevens onderdeel van de basale ganglia, langzaam afsterven. Dit zorgt voor verstoringen in het motorsysteem, waardoor de karakteristieke trillingen optreden.

Dit werd al langer verklaard in AziŽ, waarbij het heel veel helpt als oudere mensen meer Mahjong (niet wat wij in Europa kennen, waarbij je dubbele steentjes moet gaan zoeken) spelen. Het is ook al aangetoond dat dat hielp om Parkinson te voorkomen. Nu kunnen ouderen dus ook meer gaan gamen, wat dus nu ook lijkt te helpen.
Of ze kunnen altijd nog aan de drugs, dat schijnt ook te helpen volgens het artikel.
Maar dan krijgen ze dus chemicaliŽn binnen, kunnen ze net zo goed pilletjes nemen, in de vorm van puur dopamine.

Ik denk dat het juist goedkoper en gezonder is als ze gaan gamen, zolang ze maar niet gaan 'ragen' das natuurlijk altijd wel minder.
"Gamen" moet volgens mij niet altijd videogames zijn. Dus zo van die verzorgingstehuizen zouden beter investeren in bordspellen en bingo (jippiee) dan in meer medicatie :)
Medicatie, waarbij patiŽnten op kunstmatige wijze een voorlopiger van dopamine toegediend krijgen, kan er onder andere voor zorgen dat deze mensen gokverslaafd raken
Uh, staat dat dan in de bijsluiter?
"Bijwerkingen: hoofdpijn, maagklachten, gokverslaving, ..."
Maar ja, dan moet je je hele leven blijven gamen en vakken vullen als je die reflex wilt houden.

En snelle reflex is misschien handig in sommige situaties (op de weg bijvoorbeeld), maar vooruitdenkend en beter anticiperen lijkt me veel belangrijker in het leven. Immers had je dan kunnen voorkomen dat dat pakje Łberhaupt viel. nu loop je gewoon achter de feiten aan.
betekent dit dat ik drugsverslaafd ben? :p.
wel moeilijk hoor al die termen :/ maar hopelijk betekent het iets goeds, en zou het betekenen dat ik minder kan heb op parkinson ziekte?

offtopic: ook word er toch meer dopamine aangemaakt als je voor een geil meisje staat of niet? (mannen maken dan eerder dopamine aan dan vrouwen) had ik ergens anders wel eens gelezen ;) en wat zal dat hiermee te maken hebben?

[Reactie gewijzigd door megadoom op 17 november 2011 15:45]

betekent dit dat ik drugsverslaafd ben? :p.
Je zegt het men een glimlach, maar inderdaad gamen werkt als een soort drugs voor sommige mensen en er zijn zeker gevallen bekend van verlaging an afkick verschijnselen als mensen niet meer kunnen gamen.

Allemaal dankzij ons beloningen-systeem!

Er zijn ook gevallen belend dan mensen niet zonder mail kunnen, als ze bv niet elke 15 minuten de mail kunnen bekijken worden ze gek!
offtopic: ook word er toch meer dopamine aangemaakt als je voor een geil meisje staat of niet? (mannen maken dan eerder dopamine aan dan vrouwen) had ik ergens anders wel eens gelezen ;) en wat zal dat hiermee te maken hebben?
Het heeft er inderdaad mee te maken, immers tijdens de voorplanting wordt dit aangemaakt als beloning. Zonder dit systemen was de wereld waarschijnlijk zo dood als het aard oppervlakte van de maan.
Hetzelfde geld ook tussen verschillende dieren en planten. Denk dan aan bijen en bloemen, de bij wordt beloond met nektor en de bij brengt het stuifmeel van bloem naar bloem.
Misschien vind je drugs die op dopamine werken dan als gamer ook wel extra lekker...
Ik ben al mn hele leven een gamer en ik kan amfetamine (dopamine en adrenaline releaser en heropname blokker, waardoor het uren actief blijft) ook heel erg waarderen.
Met amfetamine gamen is trouwens helemaal lekker! Sta je gelijk bij iedere shooter bovenaan doordat je door de adrenaline snellere reactievermogen hebt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSalaris

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste website van het jaar 2014