Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties

Onderzoekers blijken door middel van mri-scans op een bepaald hersengebied een groot gedeelte van iemands prestaties bij het spelen van een spel te kunnen verklaren. Er werd een verband tussen hersenactiviteit en leercapaciteit gevonden.

Mri-scanProefpersonen die een hoge activiteit hebben in de basale ganglia van het brein blijken beter in staat te zijn om een strategische game te spelen, zo blijkt uit het onderzoek. Er werden 34 proefpersonen gebruikt die in staat werden gesteld om een game te leren spelen. De hoogte van de activiteit in de basale ganglia blijkt daarbij 55 procent tot 68 procent van het verschil in prestaties tussen de proefpersonen te kunnen verklaren. Doordat bij complexe taken, zoals het spelen van een strategische game, veel hersengebieden betrokken zijn, is het percentage dat door activiteit in de basale ganglia wordt verklaard opzienbarend.

Bij het onderzoek werd het spel Space Fortress gespeeld; een spel wat speciaal ontwikkeld is voor dergelijk onderzoek. Proefpersonen kregen twintig uur de tijd om het spel te leren spelen, waarbij geen van de gamers van tevoren in aanraking is geweest met de game. Spelers moeten in Space Fortress proberen een fort te vernietigen, terwijl er ondertussen op gevaren moet worden gelet.

De basale ganglia, wat een verzamelnaam is voor een aantal hersenkernen, zijn onder andere betrokken bij het aansturen van zogenaamde motor-neuronen, waardoor beweging mogelijk is. Daarnaast speelt het hersengebied ook een belangrijke rol bij leren, geheugen en andere cognitieve functies, onder andere doordat het in verbinding staat met grote delen van de cerebrale cortex: hier bevinden zich de hersengebieden die met name verantwoordelijk zijn voor verschillende cognitieve functies.

Space Fortress

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

Verbaast me niets aangezien in cognitieve revalidatie centra voor NAH/CVA (niet aangeboren hersenletsels) er ook gewerkt wordt met spelletjes om bepaalde delen te stimuleren of bepaalde vaardigheden opnieuw aan te leren aan delen van de hersenen die in eerste instantie een andere primaire functie hebben/hadden.
Sommige mensen zie je echt met grote stappen vooruit gaan tijdens zo een revalidatie door elke dag spelletjes te spelen. Zelf al zijn het fps (wat vaak wordt afgeschoten - no pun intended - in de media als mindnumbing games) wat goed is voor het ruimtelijk inzicht weer aan te leren. Mijn vader heeft dankzij het spelen van allerhande spelletjes zo weer inzicht in ruimte en tijd wat opmerkelijk is gezien de grote schade (~70% van rechterhelft die afgestorven is na CVA). De Wii (en nu kinect) is dan weer ideaal om op een toffe manier fysiek te revalideren om te proberen zijn linkerkant van het lichaam weer aan te sturen met andere gebieden die niet beschadigt zijn en eigenlijk zijn rechterhelft zouden moeten aansturen.

Kortom games zijn niet enkel goed voor vermaak maar ook om bepaalde zaken aan te leren en sneller te worden in bepaalde handelingen.
Gamen is niet slecht. Het moet alleen met mate gedaan worden en niet de hele dag achter zo'n schermpje zitten.

Vindt jou voorbeeld heel mooi, wens je vader veel sterkte ;)
is dit NIET oud nieuws? het was toch intussen al geweten dat gamers van aktie games veel beter een reactie hadden op invloeden en sneller beslissingen namen op situaties welke zich voordeden in het echte leven.
Het is inderdaad nieuws ik vond net een website waar precies hetzelfde werd verteld op 25 februari 2010.

http://www.bmedreport.com/archives/9841

Maar weet iemand waar je dit spelletje kan downloaden kopen :P?
Het spel is gemaakt door de universiteit van Illinois en MIT. De onderzoeks resultaten waren gepubliceert op 20 Jan 2010, dus bijna exact een jaar geleden.

http://news.illinois.edu/news/10/0120gamers.html

Het Amerikaanse leger, de Navy tak om precies te zijn zat achter het onderzoek. Samen met DARPA doen die wel vaker van dit soort onderzoeken. Waarschijnlijk om te kijken of er een manier is om betere piloten te selecteren, omdat er tijdens dog-fights (Top Gun style) toch een hoop snel strategisch denken bij te pas komt.

Of misschien voor de op afstand bedienbare vliegtuigen.

Nu we een jaar later zijn, misschien dat de universiteit er voor open staat om het spel openbaar te maken onder GPL/BSD/MIT licentie ofzo.
nu we toch op de feiten toer zijn, het is ook bewezen dat gamers sneller kunnen beslissen en dan vooral de gamers van FPS. Dit zou oa voordeel opleveren in het verkeer
Sneller beslissen dan wie?

De meer interessante vraag is juist: worden de beslissing en reactie snelheid beter door gamen t.o.v. andere activiteiten waar deze vaardigheden gebruikt worden?

Veel onderzoeken vergelijken FPS gamers met mensen die niet gamen. Daar is inderdaad van bewezen dat FPS gamers een hogere beslissing en reactie snelheid krijgen.
Maar geldt dat ook bijvoorbeeld voor beoefenaars van bepaalde sporten, of mensen met werk waar deze vaardigheden gebruikt worden.
Daar zijn de onderzoeken niet eenduidig over, en lijkt het erop dat gamers niet aantoonbaar beter of slechter zijn.

Dus ja, FPS gamers reageren sneller als mensen die deze vaardigheden niet vaak gebruiken maar dat is op zich niet zo verrassend en was volgens verwachting.

Dit onderzoek bekijkt het van een andere kant: kan je van tevoren neurologisch bepalen of iemand aanleg heeft voor het spelen van bepaalde games.
En dan is het nog de vraag of ze die ervaring uit de gamewereld ook kunnen overzetten naar de echte wereld. Zo zijn er gamers die snellere laps neerzetten dan echte coureurs maar dat niet kunnen vertalen naar echte resultaten in de echte wereld.

Iemand die niet stresst tijdens COD kan juist keihard beginnen stressen wanneer hij echte beslissingen moet nemen wanneer die omringt wordt door echte mensen.
Ik merk zelf dat je in je hoofd wel sneller reageerd maar dat je lichaam er niet sneller door reageerd. Zeker niet als je uren achter elkaar gamed en dan gaat sporten. Ik geloof best dat het helpt maar alleen met mate en afwisseling.
Dus je ontwikkelt een spel dat kost een beetje je doet testen kost nog meer en dan neem je maar 34 proef personen en daarop baseren je een theorie.

Sorry maar als je dingen gaat testen en daarop wil je een theorie baseren die geld over het meest complexen deel van de mens en die theorie wil je daarna verspreiden dat het bij de hele mensheid zo is.

Lijkt me 34 personen toch echt een heel heel klein percentage en een beetje op de gok gaan, maar dat is mijn mening dan.

Als ze deze test nu eens onder alle spelers van WOW zouden doen denk ik dat je een betere beeld krijgt aangezien het spelers aantal gigantisch is en je daar spelers tegen komt die gewoon super goed gemiddeld en er zijn gewoon echt slechte.
Kijk naar die screenshot, in mijn eentje zou ik daar waarschijnlijk niet meer dan 2 dagen over doen om dat te maken. Zoveel zal dat niet gekost hebben.
Ga jij maar eens alle WOW spelers in een MRI leggen... dat kost je wel iets meer dan 'een beetje'.

34 is voor een MRI studie naar een puur cognitief verschijnsel waarvan je (van te voren) niet eens weet of het bestaat echt wel een mooi getal hoor.

Bovendien is het resultaat kennelijk wel significant (zegt natuurlijk ook niet alles), maar je hebt echt geen honderden mensen nodig om een dergelijk effect aan te tonen.
Dus conclusie:
Mensen die goed kunnen gamen zijn over het algemeen slimmer? ^_^
Of geldt dit alleen voor het oplossen van 'complexe taken'..?

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 15 januari 2011 15:02]

Alleen voor het oplossen van complexe taken, want met call of duty kan iedereen wel iemand neerschieten. Met zulke spellen moet je een aantal stappen voor de vijand zijn en dus nadenken
Denk dat tevens met een shooter als je strategisch denkt dat je dan een voordeel hebt tegenover iemand die hersenloos loopt te knallen.

Bij call of duty hebben ze speciale team match mods in search and destroy (promod / pam mod) reken maar dat je daar tactiek bij moet gebruiken en niet als een hersenloze rond moet gaan lopen knallen want dan verlies je alsnog :)

[Reactie gewijzigd door ManfredZ0R op 15 januari 2011 16:05]

Ook als je hersenloos knalt en sprayed heeft het wel degelijk zin om na te denken.
Juist dan heeft het veel zin om vijanden te voorspellen, gebruik te maken van randzaken om je heen (teamgenoten, letten op de kills linksonder in beeld om te weten wie je tegen gaat komen etc.).
Maar ook het herkennen van typen spelers die je tegenkomt. Zo kun je 99% van de keren zien wanneer je een goede speler tegen komt aan de manier van bewegen/lopen. Het herkennen van verschillende typen tegenstanders (agressief, defensief, goede aim, dom, slim) in een vuurgevecht is erg belangrijk om zelf de juiste actie te kunnen ondernemen.
Het "een aantal stappen voor zijn" kan bij matches met weinig spelers ook op een FPS van toepassing zijn. Games zoals Quake: Live waarbij mensen 1 tegen 1 moeten in wedstrijden hebben vaak spelers die bedenken waar de tegenstander waarschijnlijk heen gaat en wanneer de tegenstander daar ongeveer arriveert. Daarbij moeten ze in gedachte houden welke pickups weer beschikbaar zijn en hoeveel health/armor de tegenstander waarschijnlijk heeft. Met die informatie moeten ze een defensieve of agressieve speelhouding aannemen.
Voorbeeld

Wat niet bij een FPS van toepassing kan zijn is het in de gaten moeten houden van de economie, het leger, technologische ontwikkelingen en het optimaal combineren van deze zaken op macro en micro niveau om de tegenstander te verslaan. En deze optimale combinatie kan uiteraard alleen maar gemaakt worden wanneer de tegenstander goed in de gaten gehouden wordt en zijn strategie begrepen wordt.
Voorbeeld

[Reactie gewijzigd door MaestroMaus op 15 januari 2011 15:30]

Het is sowieso bewezen dat de reactiesnelheid van gamers in het algemeen hoger is als dat van niet gamers..Maar dat is natuurlijk ook wel logisch, bijvoorbeeld bij FPS omdat je daar binnen een aantal MS moet reageren..
Ik ben een redelijk hard-core gamer, maar louter van de grote klassiekers als HL2 en Crysis speel ik maar weinig FPS-games. Vooral TBS, RTS en RPG verslind ik in grote aantallen, maar om nu te zeggen dat mijn reactiesnelheid daarvan verbetert... Ik speel al jaren badminton en ben zeker niet de snelste qua reactie, en toch de enige die game-d :)

Qua tactisch inzicht en het snel doorhebben van mechanismen ben ik dan wel meestal bij de snelste, maar of dat door het gamen komt weet ik niet. Wie weet heb ik gewoon zo'n aanleg, en speel ik daarom ook net zo'n games? Het is maar hoe je het bekijkt, het onderzoek wijst dus eerder het laatste uit :+

Edit: SC(2) multiplayer vind ik eigenlijk best vergelijkbaar met FPS, zeker als je tegen Koreanen uitkomt!

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 15 januari 2011 22:31]

ja dat gaat dus niet want van blizzard mogen wij alleen op de europese servers spelen |:(
best gaaf denk wel dat bij mij erg hoge precentage moeilijk woord: basle nog wat,
gemeten zal worden
ik weet niet hoe zeker je daarvan moet zijn als je het woord basale ganglia niet kan onthouden. :P
Je kan het nota bene gewoon copy pasten _O-

//OnTopic

Kunnen ze ook verslaving voorspellen? :P Want sommige mensen die ik ken zijn toch echt verslaafd aan gamen. Ik vraag me af of bepaalde mensen al gedoemd zijn aan een verslaving of dat het komt door andere factoren.
Alle verslavingen hebben ook een sociaal element.
Dat kun je niet aan de hersenen meten.
Er zijn wel onderzoeken gedaan naar of verslaving al bepaald is of dat nu games is of iets anders maakt in principe niet uit:

http://www.artsennet.nl/K...er-bepaalt-verslaving.htm

http://www.socialtools.nl...k-biologisch-bepaald.html
Ha! Nu hebben wij gamers een goed excuus om vooral te blijven gamen. }>
Het onderzoek heeft aangetoond dat ahdv hersenactiviteit enigszins voorspeld kan worden of iemand goed is in gamen.
Waarom je daarmee een goed excuus hebt om te blijven gamen is mij een raadsel...?
Inderdaad, er staat in het artikel dat er een verband is tussen de hersenactiviteit in de basale ganglia en de leercapaciteit (hier gemeten d.m.v. een strategiegame). Een correlationeel verband kan je altijd in 2 richtingen interpreteren, dus de hersenactiviteit heeft invloed op de leercapaciteit en omgekeerd. Er wordt in dit artikel niet vermeld dat meer gamen een invloed heeft op de leercapaciteit.

Misschien ook nog interessant om te vermelden: de 55 tot 68% die in het onderzoek gevonden wordt is gewoon het kwadraat van de correlatie tussen de hersenactiviteit en de leercapaciteit.

[Reactie gewijzigd door No Comment op 15 januari 2011 19:29]

Oefening baart kunst ;)
Jah dat kan een junk met een naald dat ook zeggen _O- .
hadden we dat dan nog niet?
zie: laniusnl en Generation Kill
Dit is wel interessant! Zou echt wel mooi zijn om te weten hoe mijn vaardigheden zich kunnen ontwikkelen..

Long life(live) modern tech!

@ AsoT
Was dat nou nodig?

[Reactie gewijzigd door laniusnl op 15 januari 2011 15:12]

Dan zou ik het fijn vinden om te weten hoe erg de gameverslaving van mijn nageslacht gaat worden.
En als m`n kleine kroost net zo goed is als ik dan laat ik graag vandaag nog een MRI maken.
ik zou ook wel aan zo een onderzoek willen meedoen
maar de leervaardigheid zegt niet alles over hoe goed je bent met gamen, dit onderzoek kunnen ze ook gewoon voor andere doeleinden gebruiken
Straks krijgen leerlingen in groep 8 van de basisschool een mri-scan om ze te helpen bij de keuze van een vervolgopleiding die aansluit bij hun kwaliteiten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True