Usenetaanbieder News-service Europe krijgt geen uitstel om te voldoen aan een verbod op het aanbieden van inbreukmakende content. De rechter wijst een vordering tot schorsing van het door stichting Brein gevorderde verbod af.
News-service Europe kreeg in september van de voorzieningenrechter te horen dat het de toegang tot auteursrechtschendende content via zijn usenetdiensten binnen vier weken moest verwijderen. De Amsterdamse rechtbank stelde Brein daarmee in het gelijk en beroep tegen de beslissing zou geen schorsing opleveren. De usenetaanbieder begon echter een executiegeschil, met de claim dat het een juridische misslag zou zijn en de uitspraak daarom een misbruik van bevoegdheid was.
De voorzieningenrechter besliste vrijdag echter in het nadeel van News-service Europe. De provider beriep zich onder andere op het recente Premier League/Murphy-arrest van het Europese Hof met het argument dat binaire bestanden geen auteursrechtelijk beschermde werken zijn. Volgens de rechter zijn de twee situaties echter niet vergelijkbaar, onder andere omdat News-service Europe de bestanden voor langere tijd opslaat.
Ook zou het vonnis tegen de usenetaanbieder niet in strijd zijn met het arrest van l'Oreal/eBay. Ten slotte ging de rechter niet mee in het verweer van News-service Europe dat het voldoen aan het vonnis feitelijk zou inhouden dat de gehele dienstverlening stopgezet zou moeten worden. Dit zou de voorzieningenrechter in zijn aanvankelijke uitspraak al meegewogen hebben, schrijft Brein. News-service Europe heeft tegen die uitspraak ook hoger beroep aangetekend, maar dit schort het moeten voldoen aan de uitspraak niet op.
[Reactie gewijzigd door robj28 op vrijdag 4 november 2011 20:56]
[Reactie gewijzigd door robj28 op zaterdag 5 november 2011 00:30]
Kan zijn, maar dan alsnog is de overwinning van Brein hier een phyrrusoverwinning.Betaalde usenet providers bestaan omdat ze toegang bieden tot binaries. Andere nieuwsgroepen zijn op zoveel plaatsen gratis toegankelijk.
[Reactie gewijzigd door Cheetah op vrijdag 4 november 2011 21:00]
Nope. Een of andere tweaker heeft dit gerucht de wereld ingeholpen.NSE is juist het bedrijf achter supernews en giganews.
[Reactie gewijzigd door slb op vrijdag 11 november 2011 00:10]
Dat komt omdat deze usenet provider alleen via white labeling zijn diensten aanbiedt. Ofwel je ziet allerlei andere merken met hun techniek erachter. Op dezelfde manier als BBNed ADSL aanbiedt met o.a. Tele2 en vroeger Demon als merk.Zelf had ik nog niet eens van die Nederlandse usenet provider gehoord.
Volgens mij zijn dit discussies van mensen van mensen die niet weten dat iedere distro nu altijd met mailinglists werkt.Talloze discuties & problemen worden hierop uitgevochten, denk maar aan de comp.os.linux.* groepen, waar al meermaals wijzigingen in de kernel zijn afgestoten of net toegevoegd. Ook worden er door developers regelmatig binaries gepost.
[Reactie gewijzigd door jiriw op vrijdag 4 november 2011 23:15]
In de woorden van Andy Tanenbaum: Never underestimate the bandwidth of a station wagon full of tapes hurtling down the highway!Och... als 'ze' alles weten te verbieden hebben we altijd nog SneakerNet.
(Maar laat het Brein niet weten... straks verbieden ze zelfs gympies)
[Reactie gewijzigd door poktor op zaterdag 5 november 2011 14:27]
Nee, in elk Europees land kan een rechter een Europees verbod uitspreken, mits dit alleen is gebaseerd op Europese regels. Immers gelden Europese regels voor alle lidstaten.Een europees verbod kan alleen via een Europees Hof gebeuren.
En de copyright-wetgeving is dus absoluut nog niet gelijkgetrokken tussen de Europese lidstaten. (Als dat wel zo zou zijn zou er ook geen gedonder zijn om in Nederland een Sky-abonnement te kunnen krijgen). Dus voorlopig komen er geen EU-wijde blokkades.[...]
Nee, in elk Europees land kan een rechter een Europees verbod uitspreken, mits dit alleen is gebaseerd op Europese regels. Immers gelden Europese regels voor alle lidstaten.
[Reactie gewijzigd door poktor op zaterdag 5 november 2011 14:35]
[Reactie gewijzigd door Haas_nl op zaterdag 5 november 2011 10:20]
Wat ouderwets !Wat denk je dat er dan gebeurt? Dan gaat iedereen gewoon weer ouderwets cd's en dvd's kopieren.
Natuurlijk niet.Daar gaat de vrijheid van meningsuiting op internet.
[Reactie gewijzigd door wildhagen op vrijdag 4 november 2011 18:35]
Nee. Het is pas plagiaat als je die letters in die volgorde als je eigen werk verkoopt.Dat is net zoiets als beweren dat de rechter bepaalt in welke volgorde jij letters op papier mag zetten. Als je de complete volgorde van iemand anders op papier zet heet dat namelijk plagiaat.
Proud Mary is van John FogertyEen muzieknummer naspelen (coveren) en daarbij wel duidelijk noemen dat je Proud Mary van Tina Turner aan het spelen bent is ook geen plagiaat.
[Reactie gewijzigd door FreshMaker op zaterdag 5 november 2011 10:37]
[Reactie gewijzigd door Remmes_NT op vrijdag 4 november 2011 20:09]
[Reactie gewijzigd door SirBlade op vrijdag 4 november 2011 19:04]
Kleine nuancering: En dus niet BREIN.Politie dient wetten te handhaven.
Dat ontken ik ook niet, maar ze spelen het hele verhaaltje alsof ze politie zijn. Ergens aan de deur binnen komen vallen en 'huiszoeking' beweren, waarna er een partij servers in beslag wordt genomen?Onzin. Civiele wetten hebben geen handhaver, het gaat daar namelijk altijd om een geschil tussen 2 partijen en dat is al wat Brein zich mee bezig houdt.
Leugens. Volgens mijn computer is dat een stukje uit "Tron Legacy\VIDEO_TS\VTS_01_1.VOB".Dit is trouwens een stukje uit de laatste film van Rambo:
0x45FE
Met dank aan het feit dat je zelf ook wel weet dat jouw voorbeeld nog zwakker is dan de retoriek van een populistische politicus: ja, dat mag.Mag dat zomaar?
Heel simpel kan je het niet onder controller krijgen trek je de stekker eruit, helaas voor de mensen die zich wel aan de wet hielden, maar in dit geval is dat niet gigantisch groot. 80-90% van data verkeer is illegale downloads, dus treft meer en deel de illegale downloaders.Als er wachtwoord op zit kunnen ze het moeilijk weg filteren, het filteren op usenet is bijna al onmogelijk. En helemaal als ze willen, dat voor dat het erop komt al gefilterd moet zijn. Maar als het er met wachtwoord op staat, vraag ik me af wat de rechter daar over kan eisen bewijs maar dat het illigaal is dan.
[Reactie gewijzigd door Spockz op zaterdag 5 november 2011 11:04]
Dat is natuurlijk redelijk onzin. Als ik met mijn nieuwsreader, Sickbeard en SabNZBd als hobbyist al een virtuele TV-zender op kan zetten met mijn eigen programmering, dan moet dat voor beroeps die bij de media zitten al helemaal een eitje zijn.De reden waarom die bibliotheek er nog niet is (buiten Amerika, want in Amerika heb je Hulu en co.) zijn de rechten en maatschappijen die het onderste uit de kan willen halen. Dit naast het feit dat het technisch ook lastig in te richten is om nog even 3 continenten op dezelfde content aan te sluiten. (Zonder forse extra kosten + belasting op het web.)
(En als we dan ook maar even het spam probleem oplossen komt er zo ook een hoop extra bandbreedte vrij.)
[Reactie gewijzigd door Dutchman01 op vrijdag 4 november 2011 19:06]
[Reactie gewijzigd door robj28 op vrijdag 4 november 2011 20:17]
Brein int geen thuiskopieheffing. Brein is een dienst die is opgezet voor en door de mediaindustrie. Die industrie zal zeker de afdeling brein opdoeken als ze niet meer nodig is.Brein zal altijd geld krijgen.
Thuis kopie heffing
Ik vind Brein niet grappig maar eerder gevaarlijk. Deze druppel is geen druppel, maar kan behoorlijke consequenties hebben.brein blijft toch wel grappig, wederom een druppel op een gloeiende plaat.
Hoe kom je daar nu bij? Ben jij de laatste 10 jaar nog wel eens aan het kijken geweest op Usenet? Ongeveer iedere client zorgt daar geheel automagisch voor. Alle bestandjes enz worden opgevist en aan elkaar geplakt en uitgepakt. Net zo automatisch als je browser alle bitjes aan elkaar plakt om een webpagina te maken.wat offtopic, maar ik vind het eigenlijk wel curieus dat usenet zo populair is voor grote binaries. je moet klooien met losse bestandjes en rare tools/sites, terwijl torrent veel geschikter is. ben je ook niet afhankelijk van een centrale server.
[Reactie gewijzigd door Ortep op vrijdag 4 november 2011 19:32]
[Reactie gewijzigd door Ortep op vrijdag 4 november 2011 19:43]
Ik geloof dat jij je al een tijdje niet meer bezig houdt met usenet. Met programma's als Spotnet is het gewoon maar 1 klik, en alles gaat vanzelf, incl. een goede omschrijving van het aanwezige materiaal. Daar kunnen torrents qua gebruiksvriendelijkheid niet tegen op.je moet klooien met losse bestandjes en rare tools/sites
Je kan een programma als uTorrent met wat instellingen zo aanpassen dat er geen byte geüpload wordt. Er gaat dan alleen nog protocol overhead naar buiten, maar dat is niet verboden. Ook zijn er Torrent clients die specifiek ontworpen zijn om niet te uploaden, zoals BitThief.Torrents zijn juist totaal ongeschikt, omdat je daarmee per definitie zelf ook een uploader wordt (en dus illegaal bezig bent). Downloaded van usenet heeft dit probleem dus niet.
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Samsung Websites en communities Mobiele telefoons Laptops Sony Games Microsoft Politiek en recht Consoles Microsoft Xbox One
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True