Hoofdcategorieën
Device Settings

Runescape-makers verbannen 60 procent actieve accounts

Door Bauke Schievink, woensdag 2 november 2011 08:54, views: 35.390

Jagex, maker van het populaire onlinespel Runescape, heeft bekendgemaakt dat het 60 procent van de actieve accounts heeft verbannen. Deze accounts zouden zich schuldig hebben gemaakt aan het gebruik van een bot of goldfarming.

Met een game-update, die eind oktober werd doorgevoerd, werden direct 1,5 miljoen accounts uit het spel verwijderd. Vervolgens claimde Jagex 9000 accounts per minuut te bannen, waarmee nu in totaal ongeveer 10 miljoen accounts van Runescape zijn uitgesloten. Het bannen gaat naar verluidt nog weken in beslag nemen. Spelers laten daarbij weten dat vele 'bekende' botgebruikers nog steeds in de highscores staan.

Het gaat vooral om accounts die in de gratis versie van het spel actief waren, zo liet ceo Mark Gerhard weten tijdens Runefest, een voor spelers georganiseerd Runescape-evenement in Londen. Daarnaast kan Jagex goldfarmers met de nieuwe opsporingstechnologie beter aanpakken. De goldfarmers spelen het spel om grondstoffen te verzamelen, om deze vervolgens voor 'echt' geld te verkopen.

De aanpassingen aan de gamecode hebben tot gevolg dat een groot gedeelte van de Runescape-bots niet meer werkt. Het zou gaan om 98 procent van de botgebruikers, waarbij alleen nog 'simpele' en minder populaire klikbots zouden werken. Jagex claimt ook de resterende bots uit het spel te gaan verwijderen. Vóór de update maakten botgebruikers en goldfarmers 200.000 accounts per dag aan, aldus Gerhard.

Op Runescape, waarvan de gratis versie in het Guinness Book of Records is opgenomen als de populairste gratis mmog, werd al geruime tijd geklaagd over de grote botgemeenschap in het spel. Hoewel Jagex claimde achter de schermen bots op te sporen met speciale tools, leek het aantal in de afgelopen tijd alleen maar toe te nemen. 

Volgende 09:25 Lineage II wordt gratis speelbaar
Vorige 08:23 Samsung zegt schade te lijden door iPhone-subsidies van telco's
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  »

Goed dat ze het doen maar toch, 60% is wel een groot aantal, aangezien het om veel gratis spelers gaat maakt het niet erg veel uit kwa inkomsten maar als ze members bannen die geld betalen kan dat denk ik behoorlijke gevolgen hebben voor hun budget.

Naja, ik vermoed dat ze ook members flink aan het bannen zijn, gezien genoeg members in het verleden zijn gestopt vanwege alle botting die er gebeurde (en wrs nog wel gebeurd). En dat probleem is alleen groter geworden de laatste tijd, omdat een paar maanden geleden na een groot referrendum is besloten om "free trade" te herintroduceren die daarvoor tenminste goldfarming grotendeels had weten stop te zetten.

er worden nouwelijks bots verbannen...
wat ze hebben gedaan is een update waardoor bots niet meer werken
hoe ik dit zo zeker weet? omdat ik bot, meerdere accounts, geen enkele is verbannen

mss verpest het de hele MMORPG idee volgens jullie, maar ik heb er geen zin (meer) in om uur achter uur te klikken, en alleen maar te klikken
dat is het grote probleem bij runescape imo, alles draait om het klikken, wachten, en weer opnieuw klikken

bovendien: binnen nu en een week zijn de meeste bots weer terug, ze hebben alleen wat nieuwe code in het spel gestopt waar de scripters (bot makers) omheen moeten schrijven, en dat gaat niet heel erg lang duren

@flamers
ik vind bepaalde dingen van RS enorm leuk, oa quests en minigames, maar voor veel van die dingen heb je hoge stats nodig, of helpen ze enorm
ik kies ervoor om te botten, dat jullie het er niet mee eens zijn: best, maar ga dan niet hier lopen te zeiken
deze post is direct een reactie op het nieuws, houd het dan ook daarbij

[Reactie gewijzigd door godofal op woensdag 2 november 2011 09:49]


Het bannen gaat naar verluidt nog weken in beslag nemen

Als je het spel niet leuk vind, speel dan wat anders.

Ik vind het in ieder geval een goede zaak dat dit soort cheaten aangepakt wordt (of gaat worden), zolang ze hier maar actief mee bezig blijven (want zoals je al zegt; binnen een paar weken zijn de bots weer geëvolueerd).

Als je geen tijd hebt voor een game moet je het gewoon niet spelen, geen tijd hebben geeft je niet het recht om maar te gaan botten. Cheater.

ja hoor, een nuttige post word gedownvote simpelweg omdat het niet aansluit bij de mening van de menigte

kijk: ik vind het spel wél leuk, en ik heb jarenlang legit gespeeld, maar ik vind het gewoon idioot om domweg 100 uur te klikken zodat ik de leuke dingen (quests, minigames, etc) kan doen
ik heb dan ook gewoon respect voor mensen die legit 99's halen, maar zo speel ik nou eenmaal niet

jammer dat mensen niet gewoon objectief kunnen zijn van tijd tot tijd

[Reactie gewijzigd door godofal op woensdag 2 november 2011 09:28]


Dit heeft niets met objectief zijn te maken.

Je spreekt jezelf enorm tegen in je post, namelijk; Je vind het spel wel leuk (als ik het zo begrijp draait het spel om uur in en uur uit te klikken) maar je wilt niet domweg 100 uur klikken om er in de game op 'vooruit' te gaan.

Dan vind je de game dus niet leuk..

Plus het feit dat het 'cheaten' binnen een spel het voor vele anderen een stuk minder leuk maakt. Op welke manier je gebruik maakt van een 'cheat' dan ook.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door funkeey op woensdag 2 november 2011 10:01]


ik vind délen van het spel erg leuk, en andere delen niet

persoonlijk probeer ik zo min mogelijk overlast te zijn met mijn botten, ik ga bijvoorbeeld niet minen op plekken die beter zijn voor non-botters (dicht bij bank ofzo) of anders dingen die niet/minder snel opgaan (ore is na 1 ore weg, vis is onbeperkt bijvoorbeeld)

en ik heb het over objectief modereren, dus niet downvoten omdat ik de grote boze botter ben

Ook wanneer je met je bot niet direct de overige spelers tot overlast bent, ben je ze indirect toch tot overlast doordat je meer grondstoffen op de markt brengt waardoor de prijs op de markt omlaag gaat wat natuurlijk nadelig is voor de overige spelers.

[Reactie gewijzigd door Chao op woensdag 2 november 2011 11:49]


Ik speel geen RS, maar Wow. Als je daar 200 stacks elementium ore op AH zet, daalt de prijs.

De meeste botters kijken niet achter hoge prijzen, zij zetten alles aan dumpingsprijzen om zo snel mogelijk geld te hebben.

Je blijft bevoordeelt. Op watvoor manier dan ook. Je sloopt de market price. En je bent toch in een voordeel. Omdat anere mensen wel 100 uur klikken zoals je het zelf zegt

toch snap ik zijn punt wel, waarom zou je als kuttekop van een game bedrijfje een spel maken waar mensen honderden of duizenden uren aan moeten spenderen, net als wow bijv.

HALLOW - er zijn ook nog mensen die wel werken en een leven hebben hoor...
als je met een bot, door minimale impact, het spel wel spelbaar kunt maken voor mensen die maar 1 a 2 uur per dag tijd hebben om te gamen...

of is het dan wel acceptabel (en leuk voor de andere spelers) dat puistige pubers die 500uur per jaar meer tijd hebben dus altijd het spelletje winnen...

ook de economie om zeep helpen, als de prijzen dalen, dan kunnen andere spelers toch juist ook weer goedkoper inkopen...

Onzin,

Als je geen tijd hebt om dit soort spellen te spelen dan kan je beter iets anders gaan doen.
Je kan je computer wel het werk voor je laten doen, maar anderen die wél gewoon op de normale manier skillen worden gewoon niet beloond voor hun werk.

Voorbeeld, jij bot mining, je heb daardoor een hele hoop coal en een hoog mining lvl. Je verkoopt je coal en omdat je zoveel hebt druk jij de marktprijs.
Andere spelers, die maar een uurtje ofzo tijd hebben minen ook, maar zien door de botters hun loon naar werk drastisch zakken.
Aangezien een botter de hele nacht kan blijven minen en een eerlijke speler dat niet kan heeft een botter altijd een oneerlijk voordeel tegenover een eerlijke speler.

Als je bot in dit soort spellen verdien je gewoon een ban. Je bent dan niets meer en minder dan een cheater. Als ik in een shooter, zeg bf3 ofzo met een aimbot ga rondrennen word ik ook gebanned.
Waarom? Omdat ik het spel van de eerlijke spelers ermee verpest. En dat doe je met botten dus ook.

Ik ben het er voor de verandering wél mee eens. Rs heeft leuke aspecten, jammer dat ze de stappen daarvoor zo dodelijk saai hebben gemaakt.

Ik zie bij RS, net als een hoop andere mmorpg's, dat ze het spel gewoon zo verslavend mogelijk gemaakt hebben (einddoel, max stats, is nauwelijks bereikbaar) dat kindjes die dodelijk saaie dingen wel gaan doen en nog veel ook.

Het mag duidelijk zijn dat als je 60% van je playerbase moet bannen wegens botting, er een fundamenteel probleem is met de gameplay. Daarnaast is het natuurlijk een wisselwerking, het gebruik van bots maakt het voor 'eerlijke' medespelers alleen maar vervelender. Althans, dit zie je bij de meeste games wel.

Eenvoudige oplossingen zijn natuurlijk de moeilijkhsgraad omhoog, de beloning daarmee hoger, en de handelingen een stuk complexer. Daarmee sla je ik weet niet hoeveel vliegen in een klap.

Hele leuke redenering. Je kan er zowat alle egoistisch en antisociaal gedrag mee goedpraten:
"kijk: ik vind autorijden wél leuk, en ik heb jarenlang gereden, maar ik vind het gewoon idioot om domweg 120kmu te blijven rijden.
ik heb dan ook gewoon respect voor mensen die legaal op hun bestemming te geraken, maar zo speel ik nou eenmaal niet. Ik rijdt 200mku. jammer dat mensen niet gewoon objectief kunnen zijn van tijd tot tijd."

Of ook:
"kijk: ik vind winkelen wél leuk, en ik heb jarenlang gewinkeld. maar ik vind het gewoon idioot om domweg in de rij te blijven wachten.
ik heb dan ook gewoon respect voor mensen die braaf hun beurt afwachten , maar zo shop ik nou eenmaal niet. Ik steek voor. jammer dat mensen niet gewoon objectief kunnen zijn van tijd tot tijd."

Of zelfs:
"kijk: ik vind geld verdienen wél leuk, en ik heb jarenlang gewerkt, maar ik vind het gewoon idioot om domweg 40u in de week te blijven kloppen.
ik heb dan ook gewoon respect voor mensen die een job hebben om, maar zo leef ik nou eenmaal niet. Ik deal crack. jammer dat mensen niet gewoon objectief kunnen zijn van tijd tot tijd."

Je redenering rammelt, mijn beste. Ze is evenveel waard als gebakken lucht.

right...
die redenering gaat totaal niet op
ten eerste zeg ik net dat ik zo min mogelijk overlast veroorzaak, wat dus met 200km niet zo is, dat is zelfs gevaarlijk
zelfde met de rij
en met crack dealen

en imo is het socialer dan urenlang klikken, meestal zat ik gewoon TV te kijken enzo
tijdens minigames moet je toch net wat meer communiceren over het algemeen en doe je meer met elkaar

bovendien het objectief zijn gaat over het modereren van de post, die gewoon on-topic is
dat het botten ongewenst is, oke, maar niet de post erover

Zo min mogelijk overlast, is GEEN overlast. En dat krijg je voor elkaar door niet te cheaten in welke vorm dan ook.

(overigens wel eens m.b.t. modden)

[Reactie gewijzigd door JohnBQ op woensdag 2 november 2011 10:25]


@JohnBQ:
Zo min mogelijk overlast is NIET SPELEN.
Als iedereen nou gewoon lekker stopt met online games spelen en zich lekker opsluit in z'n slaapkamer, heeft niemand meer ovelast van elkaar.
/sarcasm :+

On-topic; Ik heb ook een tijdje RS gespeeld, maar het grinden in RS is zo dodelijk saai en kost zo absurd veel tijd tegenover de leuke dingen van het spel, dat het voor mensen die ook nog een leven NAAST RS trachten te onderhouden haast onmogelijk gemaakt wordt om het spel te kunnen spelen zonder te botten.

Ik heb gekozen om te stoppen, maar ik begrijp godofal's keuze om te botten volledig.

Oh dus de sociale tegenhanger van computerspelletjes spelen is TV kijken :)

Dat je downgemod wordt vind ik niet terecht, maar je gedrag is belachelijk.

Jij hebt het ook niet helemaal begrepen...

Het punt dat hij wil maken is dat de moderatie vaak gebruikt wordt om aan te geven of je het wel of niet eens bent met de reactie. Daar is het niet voor bedoeld. Zijn voorspelling kwam ondanks zijn toelichting ook gewoon uit. Best sneu.

Je kan het eens of oneens zijn met zijn motivatie, maar het is _zijn_ motivatie.

Dus, laten we maar weer snel on topic gaan.

@godofal
right...
die redenering gaat totaal niet op
Hah, dat zou je wel willen, maar je weet best dat dát niet opgaat. Dat het gevaarlijke/illegale aspect van te hard rijden en crack dealen niet van toepassing is bij botten is waar, maar verder komt het aardig overeen. Zeker het voorbeeld met de rij. Je eigen gedrag daarna goedpraten met "ik ben wel sociaal" is natuurlijk helemaal krom.

Je weet zelf ook wel dat je verkeerd bezig bent.

@Whatevar
Je kan het eens of oneens zijn met zijn motivatie, maar het is _zijn_ motivatie.
Buiten het feit of je het er mee eens bent of niet is de manier waarop het nu is geschreven gewoon een enorme flamebait. Het is in ieder geval zeer zeker niet een kwestie van een willekeurige ontopic post.

[Reactie gewijzigd door Patriot op woensdag 2 november 2011 11:44]


[...]
Buiten het feit of je het er mee eens bent of niet is de manier waarop het nu is geschreven gewoon een enorme flamebait. Het is in ieder geval zeer zeker niet een kwestie van een willekeurige ontopic post.
Voor mij is het zeker geen flame bait. Ik vind het goed om het verhaal eens een keer van de andere kant te horen. Zo vaak gebeurt het niet dat een botter, een scripter, een hacker, etc zich hier vrij uitspreekt.

De post is 100% on topic. Het is namelijk het verhaal van iemand die bot's gebruikt en daar gaat dit artikel nu juist over.

De post is on topic en valt volledig binnen de +1 dus -1 modden is volstrekt een mismod, Hoe tegenstander je ook bent van het gedrag is het verkeerd.

On topic:

Als ze nou gewoon het zelfde gaan doen als blizzard met diablo 3!
Gewoon een legit reallife markt, laat de gek er maar voor geven en jagex 10% pakken.
Waarom zou ik niet mogen betalen voor iets wat ik nodig heb. als ik 1000 euro ergens in wil steken is dat mijn keuze, alleen maar leuk voor Jagex als zij dan 100 euro vangen :)

Bekijk het zo:

Persoon A heeft een schuur waar hij samen met zijn vrouw kleedjes maakt.
Hier is hij de hele dag mee bezig en heeft op het einde 100 kleedjes

Persoon B heeft dezelfde schuur, maar in die schuur staat een machine die in dezelfde tijd 120 kleedjes maakt.

Als persoon A nu zegt:" JAAAA MAAR HIJ SPEELT VALS", wordt het idioot genoemd.

Ze bereiken allebei hetzelfde doel (genoeg geld om leuke dingen te doen).

alleen is het tegen de regels op Runescape, als je het spel speelt om te pronken met skills die gebot zijn.... speel dan gewoon niet

dat jij de persoon bent om te geilen op je stats wil niet zeggen dat iedereen dat doet, sommige mensen vinden het spel (of de meer interesante aspecten daarvan) gewoon leuk PUNT.. als zo'n spel dan zo bagger slecht gemaakt is dat je er 100 uur per week in moet steken om het leuk te houden, dan is dat gewoon een ongelofelijk slechte visie van een bedrijfje dat het blijkbaar alleen maar gebruikt als cash-cow... en verslavings-farm...

geen wonder dat mensen dan gaan cheaten.. als je voor jan lul elke dag alle snelwegen beperkt naar 50 km/h terweil dat vroeger 120 was - denk je dan echt dat iedereen zich aan die nieuwe beperking zou houden?

als iets te belachelijk voor woorden klinkt dan is het dat vaak ook, 100 uur per week gamen is daar echt geen uitzondering op..

Maar waarom dan meerdere accounts? ga mij niet vertellen dat je het leuk vind om de quests op 2 account te doen? zo leuk zijn ze ook weer niet. Overigens kots ik van quests en ben ik daarom ook gestopt maargoed :')

Waarom stop je er dan uberhaupt niet mee? Blijkbaar vind je het spel niet leuk.
Of wil je er een slaatje uit slaan?

@godofal
Als je het spel niet leuk vindt, waarom speel je het dan in godsnaam? |:(

Blij dat je plezier hebt met je bot , alleen is een spel nog wel een spel als je computer al het werk doet?

als je snel cash wil maken en wel gewoon rs wil spelen ga dan een private server spelen.. dan ben je ook nog eens gratis member..

Als je het niet eens bent met delen van het spel moet je dat aankaarten bij de ontwikkelaar, niet het recht in eigen handen nemen. Als je grote steun krijgt (meer mensen ervaren jouw problemen) kan er wellicht iets verandert worden dmv een petitie.

Simpelweg 'gaan botten' is niet de (diplomatieke) oplossing.

Ik vind counterstrike een goed spel, alleen altijd maar dat aimen is zo stom, dus gebruik ik daar een aimbot voor :/ die vergelijking komt op hetzelfde neer. Speel een spel zoals het moet of speel het niet.

Gelukkig bannen ze de botters (al heeft het effe geduurd), ik speel geen RS maak kan me inbeelden dat het ergerlijk is. Bij Guildwars is het ook nog geweest, nu al een tijdje geen bots meer tegengekomen :)

edit: mijn post is even on-/off-topic als de andere posts hier, dus vanwaar die -1 :/

[Reactie gewijzigd door MClaeys op woensdag 2 november 2011 13:07]


Als je het niet leuk vind om constant uren lang te klikken - speel het dan niet -. Doe ik ook niet, en ik leef nog. Het is niet het einde van de wereld.

Als je spel niet op een "eerlijke manier" wil spelen, doe het dan niet. Je verziekt echt het spel voor andere mensen met dat kutgebot. Dat is het hetzelfde als doping gebruiken op de olympische spelen. Ik vind het trainen niet leuk, maar wil de medailles graag winnen.

Zout toch op man.

Als mensen zoals jij nou eens zouden stoppen met botten hadden game developers meer tijd vrij om leuke content te maken in plaats van dat ze de code aan moeten passen om botters tegen te gaan!

Leuk dat je ervoor "Kiest" om te botten en dat wij niet moeten zeiken, maar dit is gewoon tegen de regels. Je gaat met schaken toch ook niet met 3 koningen spelen... "OMdat het helpt"

De rede dat ik gestopt ben met RS intussen 3 keer al xD. Het werk wat je doet om leuke dingen te kunnen is te saai. Het geld interesseerde me er niet zo (had van versie 1 nog allemaal party hat dingen). De rede waarom ik stopte was dat als je wou trainen je telkens opnieuw moest klikken. Laat mij gewoon naar een hunting zone gaan en dan een soort go train optie doen. Dat is al een stuk beter, uiteindelijk heb ik nooit gebod om dat ik veel te bang was gepakt te worden en bij god niet wist hoe het moest :D

Maar ja als ik het had geweten had ik een bot gebruikt om te trainen en skills hoger te krijgen. Nu heb ik 3 90+ skills en de rest 80, wel zelf gedaan maar erg goed voelt dat niet ;)

Het idee dat uur achter uur klikken niet leuk is en het daarom normaal is om bots te gebruiken slaat kant nog wal. Er is weinig "highscore" aan als de "score" niet behaald is door zelf actie te nemen maar door 1 of ander programma wat op een pc/server draait. En het gaat niet alleen om de markt die door de bots wordt verpest. Als ik na maanden spelen (toendertijd met veel langzamere exp) naar 152 mill exp ga en iemand anders heeft thuis een pc aanstaan terwijl hij op school/werk zit en die haalt 200mill is dat natuurlijk niet leuk.

Voor mensen met werk/school is het tegenwoordig al bijna onmogelijk om goed te scoren, laat staan als er ook nog eens bots bijkomen.

Jij hebt het verder ook alleen over bijv. mining maar naar ik begrijp zijn er zelfs bots voor dungeoneering etc wat anders toch niet "dom uren klikken" is.

Daarnaast is het compleet onmogelijk om te kijken waar iemand een bot voor gebruikt. Jij zegt "ik doe het alleen voor quests" maar dat verschil is met 10miljoen natuurlijk niet per account te bekijken, dan zegt men alles wel of alles niet.

Overigens geloof ik van je hele verhaal vrij weinig, want voor quests hoef je dus niet op meedere accounts te botten, zoals jij aangeeft. Lijkt me sterk dat je een aantal smurf accounts hebt om dezelfde quests opnieuw te spelen.

ON TOPIC: Misschien is het een idee om die quests dan als dat mogenlijk is gewoon op een private server te spelen :)
Ik vond het spel zelf ook niet leuk meer vanwege het aantal bots. Hierdoor gingen ook vrienden botten om te kunnen concurreren en na verbannen te zijn zijn ook zij gestopt. Zonder vrienden vind ik het spel weinig aan.

OFF: grappig om mensen uit de runescape community dan weer te herkennen op tweakers. Mijn naam was (is!) supergobli, misschien dat je me nog herkent ;) van godwars bijv.

Ik snap je motivatie en denk dat je niet de enige bent, en vind het bannen hierop ook te streng, maar snap ook het probleem voor anderen.

Een simpele oplossing voor dit soort multiplayers zou zijn om gewoon een 'vrije' server te hosten waarop (sommige) bots wel toegestaan zijn, en die dan een eigen ranking heeft zodat het niet de scores van de 'die-hards' vervuilt.

Hetzelfde geld voor online games met scheld-regels, die kunnen een 'adult' room lunnen hosten waarin wel gevloekt kan worden.

Het is zeker dat ze members bannen. Als je het filmpje bekijkt, zie je dat hij verteld dat er van de 60% die ze gebanned hebben zeker 90% free accounts zijn. Oftewel 10% zijn members. Aangezien het over een miljoenen aantal gaat, kunnen we zeggen dat het er ook 100.000en zijn.

Ik was dit weekend op bij Runefest en Mark Gerhard had het ook over het feit dat ze door members te bannen inkomsten mislopen. Maar maakte daarbij duidelijk dat het hen dus niet alleen maar om het geld gaat, maar ook om de spelerservaring.

Verder een goede zet.

Als Jagex de bots niet aanpakken, lopen normale spelers ook weg omdat dit het spelplezier aanmerkelijk vermindert. Jagex is wel erg laks geweest met het aanpakken van dit probleem en heeft wat dit aspect betreft ook niet echt een coherente strategie.

Ze mogen dan het 'hacken' van accounts en daarmee het stelen van geld en spullen erin ook wel eens aan gaan pakken, mijn zoontje is nu al meerdere malen daarvan het slachtoffer geweest... De pincode op de bank helpt hier totaal niet tegen.

Hier ben ik het zeker niet mee eens. Een degelijk wachtwoord en de on-screen pincode waarvan de aan te klikken nummers op willekeurige positie op het scherm verschijnen zijn een degelijke beveiliging. Een keylogger kan de pincode niet achterhalen, dus is al een screenlogger nodig. Het ligt naar mijn mening meer aan het internetgedrag dan aan de beveiliging.

Hierin moet ik kevinkoster gelijk geven, de beveiliging van accounts is zeer sterk.

Naar mijn mening iets te, van oudere accounts waar ik het wachtwoord niet meer van weet moet ik steeds een heel traject door om deze te herstellen. Bij andere websites/games is slechts een linkje in je e-mail adres al genoeg.

Mocht je je account verliezen dat is dit echt eerder aan jezelf te wijden, of je moet gewoon "genaaid" worden door je "vrienden".

Ik ben gebanned en ik was een member ik speel al lang niet meer.
Ze bannen overdreven veel.

Een zeer goede actie van Jage, ik ben namelijk gestopt met spelen door de grote hoeveelheid bots. Hiermee laten ze mooi zien dat ze achter de 'echte' community staan.

Kudos, Jagex!

Inderdaad. In het filmpje hebben ze het ook over de community, dat vind ik misschien wel het belangrijkste. RuneScape gaat natuurlijk om de skills, levels, geld enzz, maar ook de gezelligheid. Als er dan 20 mensen de hele dag bomen staan te hakken met een bot, is de gezelligheid ervan af.

Ik denk dat dat mensen ook tegenhoudt om member te worden.

Ook wordt er veel geld verdiend door 'third parties', mensen die botten om goud te verdienen, en de accounts te veropen. Dat is waarschijnlijk nog erger voor het spel, omdat die niks doen met de skills die ze hebben gekregen.
Ik snap goed dat Jagex dat tegen wil gaan, mensen die geld verdienen op een gratis online spel, en daarmee ook nog het spel vernaggelen voor anderen.

Lol, heb vroeger heel veel (lees: ontzettend veel, zelfs voor een gamer) runescape gespeeld.
Dacht eerst dat ze het over de *actieve* accounts hadden die al jaren niet meer erop zijn geweest (zoals de mijne)

OT:

Dit dingen zie je toch vaker de laatste tijd, bots en goldfarming. Om dan het gold voor real world money te verkopen. Dat verpest toch het hele MMORPG idee?

Tja, het zijn de spelers die dit soort dingen willen. Er is blijkbaar vraag naar het kopen van ingame valuta met echt geld. Die ingame valuta wordt verzameld door bots óf door account hacking. De enige oplossing is een sterke beveiliging van je game lijkt me, plus bewustwording creëren onder spelers. Want velen hebben het gevoel dat een MMO draait om het hebben van het hoogste level en de beste gear, terwijl de gameplay uiteraard juist zit in de reis daar naartoe.

[Reactie gewijzigd door geert1 op woensdag 2 november 2011 09:03]


Ik snap dan ook niet dat ze die markt niet 'legaal' maken.
Het is net alsof de ontwikkelaars alleen maar tiener-supernerds op het oog hebben als ze hun spel ontwerpen.
Er zijn namelijk heel veel mensen die het wel willen spelen, maar die niet de tijd er voor hebben. Indien het spel leuker wordt door voor 5 à 10¤ "gold" te kopen, dan zou ik dat gewoon doen. Dat reken je dan maar als standaard kosten bovenop het abonnement.

Ja maar dan komt het spel neer op wie het meeste geld erin steekt niet wie het meest speelt/ meest efficiënt speelt.

Daarnaast staan de aantallen totaal niet in verhouding, als ze voor 5 euro 100 mill gold verkopen is er niet meer tegen op te spelen.

Zelfs met 100 mill gold ben je nog steeds veel tijd kwijt om de hoogste levels te halen. Het principe om door extra betalingen een zeker voordeel te verwerven is op zichzelf niet bijzonder. Het membership zelf is er een duidelijk voordeel van (want makkelijker te levelen in member). Je hebt het dan over welke voordelen nog acceptabel zijn en tegen welke prijs.

Normaal ben je echter ook veel tijd kwijt om veel gold te verzamelen, zelfs met merchanten. En membership is natuurlijk heel anders, iedere speler krijgt dan hetzelfde voordeel, zonder het risico dat een ander je voorbijstreeft door een nog groter voordeel voor meer geld te kopen.

Dat verpest toch het hele MMORPG idee?
Nee, mensen die de markt in stand houden door gebruik te maken van die handelaren, die doen dat.

Oftewel: De servers zijn redelijk overspoeld door bots en farmers. Tijd om drastisch maatregelen te nemen lijkt me, of de servers op te doeken als ik het zo hoor. Goed dat er actie wordt ondernomen.

[Reactie gewijzigd door geert1 op woensdag 2 november 2011 09:06]


Waar staat dat het om de hele community gaat? Zoals je ook leest werden er dagelijks 200.000 accounts aangemaakt. Lijkt me sterk dat het hier ook 200.000 gebruikers betreft die met bots spelen.

"Vóór de update maakten botgebruikers en goldfarmers 200.000 accounts per dag aan", staat er in het bericht. Lijkt me dus dat het spel wel een serieus probleem heeft. Heb mijn tekst wel iets aangepast, was iets te sterk verwoord misschien.

"Vóór de update maakten botgebruikers en goldfarmers 200.000 accounts per dag aan, aldus Gerhard"

Goeie actie van Jagex!

Maar elke gebruiker kan zo 100 accounts aanmaken. Maar daar gaat de discussie niet over;)

Het is in ieder geval goede zaak dat ze het probleem onderkennen en dat ze ook nu handelingen uitvoeren om het tegen te gaan.

Toch is er geen enkele niet botter die 100 accounts per dag aanmaakt als hij het spel ook kan spelen. Zeker niet omdat ze ook de tutorial island door moeten lopen en dat red je al amper 100 keer op een dag lijkt mij.

voor tut island is ook gewon een bot voor. er zijn bots die bots aanmaken, door tut island heen loodsen en de Runecrafting quest doen, zodra die daar mee klaar is, gaat de bot Rune Ess minen, want dan weer verkocht zal worden of worden gegeven aan de eigenaar van de desbetreffende bot...


Omdat het ontwikkelingsteam ook graag iedere dag een boterhammetje met kaas in de lunchtrommel wil hebben ;)
Noem eens een paar MMORPG's dan? De meeste grote kosten toch wel een aardig centje per maand (WoW, etc.).

D'r zijn een handvol moderne MMO's die naar een free to play aanpak overgestapt zijn - LotR Online, Age of Conan, en in mindere mate (level cap op 20?) WoW.

Maar Runescape deed het voordat het cool was, :+.

Omdat gameplay ook nog wel eens gewaardeerd word door gamers ;).

Zelf vind ik er niet zoveel aan maar blijkbaar is er toch een ontzettend grote groep mensen die het wel ontzettend leuk vind.

Vroeger heb ik ook veel Runescape gespeeld, maar ik deed eigenlijk maar 1 ding
Me combat skills levelen en de wildernes in om te PVP (en wat side skills om me zelf te supporten zoals fishing en cooking)

Volgens mij hebben ze het Wildernes gedeelte er uit gehaald, waarmee ze dus voor mij het enige leuke eruit gehaald hebben

[Reactie gewijzigd door Sinester op woensdag 2 november 2011 10:23]


de wildernis is nu wel weer terug

Ik ben benieuwd of het gaat werken. Ik weet dat de grootste bot-gemeenschap al een heel eind is met een nieuwe versie. Ook zitten ze juridisch in de knoop omdat jagex illegaal paypal gegevens heeft opgevraagd. Op rsbots.net kun je in het nieuwstopic alles lezen over hoe de rechtszaak gaat.

illegaal paypal gegevens heeft opgevraagd
Onzin, er bestaat niet zoiets als illegaal paypal gegevens opvragen, dat paypal ze ook levert is misschien een andere zaak.

Een van de botmakers had een protective injunction oid waardoor ze door mochten gaan in afwachting van de zaak. Jagex is vervolgens naar een andere rechtbank in dezelfde staat gestapt om toch van Paypal de gegevens te dagvaarden en dreigmails te sturen naar de email-adressen, zonder dat deze rechter wist van de andere uitspraak, en hierdoor hun zaak ernstig te beschadigen. Niet echt de meest nette manier om het te doen.
Bron: http://scripters.powerbot.org/files/1/10-29-11_Filing.pdf
Er zijn slechts twee werkende bots over, een commerciele, Chinese en een FOSS van Nederlandse origine (die al sinds 2006 non-stop draait, en ook niets heeft gemerkt van dit).

[Reactie gewijzigd door markiemannie op donderdag 3 november 2011 00:03]


In dat geval is Jagex niet fout geweest. Het is misschien niet netjes, maar paypal heeft nog altijd de verantwoordelijkheid over het al dan niet afgeven van die gegevens.

Dit zal vast een kostenbesparing met zich meebrengen... theoretisch kunnen ze de helft van hun servers uit zetten. :)

Praktisch misschien nog wel meer omdat een speler misschien een paar uur per dag speelt en een bot gewoon de hele dag aan staat.

vanuit dit punt gezien wel, vanuit het punt dat er een gigantisch aantal accounts geen membership zullen hebben, zullen ze verlies draaien.

Ze hadden er ook aan kunnen gaan verdienen. Betaal 10 euro per maand extra en je character levelt terwijl je slaapt.
Dan niet zoveel dat het gamebreaking is, maar gewoon 1 level per dag ofzo.
Plenty mensen die het zouden doen denk ik zo.

Als 60% doet aan bots, of goldfarming. Is het spel dan leuk? Nee, het spel draaide alleen maar om farmen, je klikte op dingen, meer niet.
Het was gewoon niet een menselijk spel.

Als je de keuze hebt om zelf 5 uur te klikken, of een programmatje het laat doen die je in 2 minuten gedownload hebt is de keus snel gemaakt voor de meeste mensen.

Er zijn 2 soorten botters, degene die resources verzamelen om te verkopen voor echt geld.

En bots die gewoon stats levelen zodat je het zelf niet hoeft te doen.

Zegt dit ook niet genoeg over het spel zelf ? dat er juist door deze resources te verzamelen de tijd/plezier nodig is om dit maar door een bot te laten weg nemen.

Tuurlijk zijn er ook mensen zat die dit voor de ''winst'' doen maar ik geloof niet alle 60% ?

nee dit word gedaan vanwege het geld, voor veel zielige mensen draait het op Runescape alleen om het geld en heter mee opscheppen,
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 09:25 Lineage II wordt gratis speelbaar
Vorige 08:23 Samsung zegt schade te lijden door iPhone-subsidies van telco's
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011