Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 40, views: 18.587 •

Via Twitter laat id Software-programmeur John Carmack los dat zijn bedrijf bijna de broncode van Doom 3 kan vrijgeven. De broncode zal waarschijnlijk onder een GNU General Public License verschijnen.

Via Twitter antwoordt John Carmack op een vraag van een Russische fan dat de 'Doom 3-broncode ingepakt en getest is'. "We wachten op de laatste goedkeuring van de advocaat voordat we de broncode kunnen vrijgeven." Een datum noemt Carmack echter niet.

Dat de broncode zou worden vrijgegeven, had Carmack, de engineprogrammeur van id Software, al bekendgemaakt tijdens een lezing in augustus. Daarmee blijft de studio trouw aan de eigen traditie om na een aantal jaar de broncode van hun game-engines vrij te geven. Waarschijnlijk zal de code  onder een GPLv3-licentie worden vrijgegeven. Waarschijnlijk zullen textures, geluiden, modellen en animaties niet worden vrijgegeven.

Doom 3 kwam in augustus 2004 op de markt. In 2005 gaf de studio de broncode vrij van Quake III: Arena, dat toen vijf jaar oud was. In 2010 volgde de broncode van Return to Castle Wolfenstein.

Update, 16:21: In dit artikel stond aanvankelijk dat de code waarschijnlijk alleen zou mogen worden gebruikt voor niet-commerciële projecten, omdat de code waarschijnlijk onder de GPLv3-licentie valt. De GPLv3-licentie voorziet echter niet in een verbod op gebruik in commerciële projecten; wel worden er eisen aan gesteld, zoals het openbaren van broncode.

John Carmack schrijft Doom 3-code

Reacties (40)

Wel goed bezig eigenlijk. Eigenlijk een soort van recycle is dit. Ze kunnen toch geen geld meer verdienen met zo'n oude game/source en maken ze het open source zodat geinteresseerden er wel gebruik van kunnen maken en dan ook nog eens non-commercial.
Uhh.. ze kunnen wel geld verdienen met hun oude game/source, want als jij dus op basis van deze code (wat genoeg mensen zullen doen) een commercieel product gaat neerzetten, dan mag je dus gaan betalen (en dat zijn geen kleine bedragen).

Maar wel mooi dat ze dit doen, maar of het nog veel zin heeft met de huidige AAA-engines die je gratis weinig kunt gebruiken. Maar de echte hobbyist wil natuurlijk liever met deze code aan de gang..
Dat niet alleen, maar ook wordt de naam id software weer positief genoemd in nieuwsberichten, en vergroot je dus ook je fanbase.

Mensen gaan de oude spellen opnieuw spelen, weer meer reclame dus.

"Free games"-pagina's gaan de code hosten en aanprijzen, nog meer positive reclame.

Allemaal positief en het kost ze vrijwel niets.
En die goodwill kunnen ze na Rage goed gebruiken
En het is ook een enorme impuls voor de modding community, zoals bijvoorbeeld het uitstekende The Dark Mod, en die hoeven niets aan id te betalen, maar leveren wel hoogstaand werk af.
Uhh.. ze kunnen wel geld verdienen met hun oude game/source, want als jij dus op basis van deze code (wat genoeg mensen zullen doen) een commercieel product gaat neerzetten, dan mag je dus gaan betalen (en dat zijn geen kleine bedragen).
Dat mag onder GPLv3 helemaal niet.
Je mag GPLv3 code gewoon gebruiken, je hoeft hier de originele producent niet voor te betalen.
Je mag het wel verkopen, maar je zult de koper wel de code moeten geven als deze hier om vraagt.

Ik denk dat het id Software vooral om de goodwill gaat en de mogelijke ervaring met id Sofware producten.
En bovendien goed om ervan te leren. Zo kun je mensen helpen om betere ontwikkelaars te worden die je eventueel dan weer kunt inhuren.
de source-code is geen functionerende game.
Ze zullen nog wel geld ermee verdienen. Er gaan geruchten dat Prey2 op idtech4 gebouwd gaat worden. Daarnaast is het nog even afwachten was Splash Damage doet, aangezien ze officeel Brink nog ondersteunen.

Daar zullen de gesprekken dan denk ik ook wel over gaan. Naast natuurlijk de patenten die Creative heeft op de manier waarop shadows gegenereerd worden in idtech4.
Ik ben benieuwd wat mensen hier mee gaan maken.. met de Q3 engine werden volgens mij best gave dingen gemaakt. Was Nexuiz daar bijvoorbeeld niet mee gedaan?

En geniaal dat iedereen nog steeds deze foto van John Carmack gebruikt wanneer er een artikel over hem gaat ;)
Quake 3 Arena FTW! Speel het steeds regelmatig, ondanks dat het 11 jaar oud is. Speelbaarheid is nog steeds een van de beste ooit...
Nexiuz was zelfs nog de Q1 engine!

Met de Q3 engine was een Ray Tracing engine gemaakt, maar verder weet ik het niet.
Nu hopen dat de fans een alternatieve versie van Doom 3 / Quake 3 gaan maken als deze broncode vrij komt. Dan wel niet up to gfx standards maar toch vet.
Ik vind het een goed streven van id, maar als je een gratis game (niet per definitie open-source) wil maken zijn er betere tools op de markt zoals de UDK (Unreal Development Kit). Deze heeft allerlei modernere mogelijkheden aan boord die je in de code van id niet zal vinden.

Dit komt op mij over als een geste voor de fans, voor de mensen die plannen hebben om een game te maken zijn er betere en vooral minder bewerkelijke tools aanwezig. Dit betreft de source-code, dus niet iets waar je meteen al mee aan de slag kan.
Ik ben niet zo thuis in de UDK, maar wat ik zo snel kan zien krijg je daarbij een Unreal Engine 3 runtime waarmee je je eigen game in elkaar kan zetten. Dus niet de broncode.

Met deze broncode kunnen hobbyisten Doom 3 aanpassen, verbeteren, optimaliseren, porten naar nieuwe platforms, wat dan ook. En developers van open source games kunnen stukken code hergebruiken of bestuderen om zo hun eigen games beter te maken. Dat soort dingen gaat je niet lukken met de UDK.

Het is in ieder geval niet bedoeld als easy toolkit om snel nieuwe games mee in elkaar te zetten.
Goed dat ze dit doen. Ze hebben vrijwel niets te verliezen en hierdoor recyclen ze het oude spel zodat mensen ermee kunnen doen wat ze willen.

btw: Geweldig die 1920x1080 monitor in het plaatje :P Een InterView 28hd96.
In 1995 zeg, tjonge jonge, ik had toen een 15 inch of zo..
http://www.geek.com/artic...monitor-in-1995-20110920/

Ik wil niet weten hoeveel die InterView toen kostte.

[Reactie gewijzigd door jan van akkere op 1 november 2011 09:43]

'Somewhere between $4000-7000.'
Aldus Andy Gavin, co-creator van Crash Bandicoot en co-founder van Naughty Dog, Inc.

Hij zelf had in 1998 al een PC met 8GB RAM geheugen, duur grapje destijds:
'The 8gigs of RAM was the real killer. I think it was over $40,000! Remember though, that we used Silicon Graphics Workstations which were $75,000-$150,000 each. They were ridiculously expensive, but in that era of windows 3.1 and 95, you just couldn't do comparable computational work on a PC.'
Mijn eerste gedachte bij het zien van die foto was: "Damn, die John is ook geen spat ouder geworden!" :)
Doom 3 maar dan vanuit het standpunt van een Imp. In je eentje ervoor zorgen dat een basis wordt overgenomen. :P

Maar serieus; goed dat hijd e code vrij geeft. Dat zal voor een goed gebruik zorgen voor de code.
Grappig, ik had hetzelfde idee kort geleden voor Doom2. De eerste Doom's waren makkelijk aan te passen (sprites) en heb dus de monsters veranderd in marines en zelf speel je een zombie.

OT: Wel mooi dat ze de broncode vrijgeven, dit word vaak gebruikt als je een game wil porten naar een ander platform. Zo kon je de PC versie van Quake II ook op een PS3 spelen (x86 vs PPC-64). En misschien kan iemand zelfs de code wat improven voor modernere hardware (geschikt voor multi-core, of bepaalde effecten toevoegen).
zelf dacht ik aan het combineren van de doom engine op de e.o.a. manier met google streetview. dus een online near realtime map editor, inclusief vrml objecten. of slaat m'n fantasie nu een beetje door? bestaat er al zo'n concept?
Amsterdoom, knallen in de binnenstad van Amsterdam, met schreeuwende monsters op de dam en duikers met messen in de grachten...
De broncode zal onder een GNU Public License verschijnen en mag dus gebruikt worden voor niet-commerciŽle projecten.
Ze gebruiken dus een aangepaste versie van GPL, of je bent volkomen vrij de broncode commercieel te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Mijzelf op 1 november 2011 09:44]

Inderdaad. GPL mag gewoon commercieel gebruikt worden. Veel gemaakte fout!
Dat kan, maar bij GPL moet je de broncode van het afgeleide product dan toch ook onder GPL uitbrengen? Dat maakt een commercieel product weer wat lastig natuurlijk. Tenzij je commercieel support gaat leveren op je open-source product natuurlijk, maar dat is bij een game niet echt realistisch denk ik.
De GPL gaat alleen over de code die in het product zit. Zaken als textures, geluiden, maps, modellen, animaties zijn dan gewoon je eigen intellectuele eigendom en mogen dus niet zomaar gekopieerd/gedistribueerd worden (alhoewel dat wel lastig te voorkomen is natuurlijk, maar dat is sowieso al het geval met alle games).
Waar haal je dat vandaan? Je kan prima ook textures, geluiden, maps, etc onder de GPL uitgeven. Dat Id Software dat niet doet is heel wat anders.
Artwork zal meestal onder de CDDL vallen.
Tuurlijk kan je textures e.d. ook onder de GPL-licentie uitgeven als je dat wilt, maar mijn punt was dat de GPL-licentie op de code van de doom3-engine je daar niet toe zou verplichten.
Weet iemand enkele succesvolle games die gemaakt zijn met "oude" engines? Ik vindt het een goed initiatief maar heeft het al eens nut gehad in het verleden?
counter strike source :D was toen nog wel "nieuwe"engine maarja doet het nog steeds goed
Dat hangt er vanaf wat jij als 'nut' beschouwd.

Hebben enthousiastelingen de werking kunnen onderzoeken? Ja.
Hebben hobbiesten een aangepaste/nieuwe game kunnen maken op basis van de vrij gegeven code? Vast wel.
Hebben ze er geld mee verdient? Vast niet en dat was ook niet het doel van Carmack.

Dit is een cadeautje van een hardcore programmeur aan alle programmeur die (nog) niet op zijn niveau zitten, bedoelt als kennisdeling.
De opensource versies van de tech voorgaande techengines worden oa gebruikt in de volgende games:

http://en.wikipedia.org/wiki/Id_Tech_3#Uses_of_the_engine
Id tech 3:
World of Padman, OpenArena (mimicking Quake III Arena), Tremulous, Turtle Arena, Space Trader, Smokin' Guns, Urban Terror

http://en.wikipedia.org/w...on_the_GPL_source_release
Id tech 2:
CodeRED: Alien Arenat, Warßow, UFO: Alien Invasion, Digital Paint: Paintball 2
en natuurlijk niet te vergeten gravity bone.

Ook de quake 1 engine heeft zo nog een hele reeks games zoals oa nexuiz beschikbaar.
De broncode zal onder een GNU Public License verschijnen en mag dus gebruikt worden voor niet-commerciŽle projecten.
En ůůk voor commerciŽle projecten, zolang die ook maar de GPL voorwaarden naleven en hun broncode beschikbaar stellen. Zo mag een Linux-distributie dus Doom 3 mee packagen en als betaalde download of DVD aan het publiek verstrekken. Ik mag in mijn gamingcafť toegang tot PC's met Doom 3 erop verhuren.
Het gaat hier volgens mij over de broncode van de engine, niet over het spel zelf. Dus de texturen, maps, etc. worden niet vrijgegeven.
Niet alleen van de engine, ook de broncode van alle game logic. Als je de originele content hebt kun je dus een nieuwe versie van Doom 3 compilen en spelen. Als je alleen de engine had zou dat niet kunnen.
niet dus, doom3 als spel is nog steeds een commercieel product en voor alle artwork moet je gewoon nog steeds betalen.
Ik ben benieuwd of dit tot leuke nieuwe games gaat leiden. Met een paar verbeteringen kan deze engine volgens mij nog goed meekomen, bijv. in het indie circuit...
Wellicht dat we zoiets nog eens voorbij zien komen als Humble Bundle ?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013