Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 152 reacties

De overheid trekt de komende jaren 326 miljoen euro uit om een einde te maken aan de ict-problemen bij de politie. Het geld wordt onder meer gebruikt voor de ontwikkeling van ťťn landelijke informatievoorziening en betere softwaretools.

In juni publiceerde de Algemene Rekenkamer een rapport dat de vloer aanveegde met de manier waarop de ict binnen het politie-apparaat was geregeld. Volgens de rekenkamer zijn de drie belangrijkste basisvoorzieningen voor handhaving, opsporing en capaciteitsmanagement versnipperd ingevoerd, is de gebruiksvriendelijkheid ver te zoeken en zijn belangrijke koppelingen tussen de systemen niet gelegd.

Dit alles heeft er volgens de Rekenkamer toe geleid dat de politie te kampen heeft met een ingewikkelde ict-organisatie met bovendien verouderde systemen en slecht toezicht van het ministerie. Om hier een einde aan te maken, krijgt de politie één landelijke informatievoorziening, zo heeft het Ministerie van Veiligheid en Justitie maandag bekendgemaakt.

Om al op korte termijn verlichting te brengen, zullen agenten vanaf volgend jaar alvast de beschikking krijgen over 'computerprogramma’s die gebruiksvriendelijker en betrouwbaarder zijn' en zullen bepaalde veelgebruikte formulieren worden vereenvoudigd zodat er minder gegevens hoeven te worden ingevoerd.

De vernieuwing en vervanging van de ict bij de politie, zowel hardware als software, zal de komende jaren stapsgewijs worden doorgevoerd. Vanaf 2014 komt de zogenoemde Basisvoorziening Politie die de huidige informatiesystemen voor handhaving en opsporing zal vervangen. In afwachting van dat uiteindelijke landelijke systeem wordt de huidige zogenoemde Basisvoorziening Opsporing vervangen door een tijdelijke oplossing, waardoor politiemensen eenvoudiger en beter dossiers zouden moeten kunnen maken en beheren.

Het ministerie stelt dat met de bedachte maatregelen alle aanbevelingen van de Algemene Rekenkamer zijn overgenomen. De vernieuwing van de ict-systemen van de politie zal onder verantwoordelijkheid en toezicht van rijks-cio Maarten Hillenaar gebeuren. Het achterliggende plan loopt door tot 2017.

In de huidige kabinetsperiode wordt er 201,9 miljoen euro ter beschikking gesteld om de ict-problemen bij de politie aan te pakken, In de jaren erna is een bedrag van 124,1 miljoen euro gereserveerd. Dit laatste bedrag moet worden terugverdiend door de te realiseren besparingen op het beheer van de nieuwe omgeving. Opvallend is dat deze bedragen fors hoger zijn dan voorgaande investeringen: oorspronkelijk was 46 miljoen euro begroot voor invoering van de ict-systemen, al liepen de kosten daarvan destijds op naar ten minste 70 miljoen euro.

Overigens was het rapport uit juni niet het eerste rapport waarin de Algemene Rekenkamer kritisch was over de ict-systemen van de politie. In 2003 was er ook al kritiek. Toen was de kritiek onder meer dat de wijze waarop korpsen informatie uitwisselden sinds 1985 niet meer was gewijzigd.

Reacties (152)

Reactiefilter:-11520144+196+28+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Hopelijk beginnen ze met het kijken naar de systemen in de andere Europese landen. Het lijkt me als er een goed systeem is in een ander Europees land wat open is dat je niet nog eens het wiel moet willen uitvinden.

Dit is ook ideaal om de Europese systemen te koppelen, voor bijvoorbeeld opsporing van zware criminelen.

Ik ben bang dat Nederland weer zelf het wiel gaat uitvinden. Hopelijk gaan we niet van het vierkante wiel naar het zeskantige wiel. Een verbetering maar nog steeds niet acceptabel.
Het probleem is dat elk land zijn eigen manier van werken heeft, zijn eigen privacy regels en zijn eigen wetten.

Een P.V. opmaken is misschien banaal, maar geloof mij, er is geen enkel land waar dit op dezelfde manier gebruikt word.

Er moet gewoon een IT orgaan komen die zich boven alle minesteries en managers kan zetten, en die het project begeleiden.
Het probleem is dat elk land zijn eigen manier van werken heeft, zijn eigen privacy regels en zijn eigen wetten.
Dat valt wel mee, er zijn genoeg europese regels wat betreft privacy. En er wordt ook genoeg samengewerkt (denk bijvoorbeeld aan buitenlandse boetes die in Nederland ge-ind worden).
Een P.V. opmaken is misschien banaal, maar geloof mij, er is geen enkel land waar dit op dezelfde manier gebruikt word.
Ik geloof niet dat dit in Nederland (op de taal na) nu anders is als in landen als Duitsland of Belgie. Hooguit zijn er wat details die verschillen. Een pv blijft een pv ;)
Er moet gewoon een IT orgaan komen die zich boven alle minesteries en managers kan zetten, en die het project begeleiden.
En wie gaat dat IT orgaan dan controleren? En welke minister is er dan verantwoordelijk?
Dat valt wel mee, er zijn genoeg europese regels wat betreft privacy. En er wordt ook genoeg samengewerkt (denk bijvoorbeeld aan buitenlandse boetes die in Nederland ge-ind worden).

Europese regels die niet allemaal zijn overgezet, of lokale regels die erbij komen, andere manier van controleren van privacy ( comissie versus rechtbanken ) enz. Er zijn meer dan genoeg verschillen.

Ik geloof niet dat dit in Nederland (op de taal na) nu anders is als in landen als Duitsland of Belgie. Hooguit zijn er wat details die verschillen. Een pv blijft een pv

Was het maar waar, het opmaken zal misschien hetzelfde zijn, maar niet alle velden zullen hetzelfde noemen, als is het maar de opmaak van adresssen, sociale zekerheidsnummers, enz die overal anders zijn. Ook de weg dat een P.V. volgt is per land anders. Rechtbanken, administraties enz, ze zijn allemaal anders in werking en in paperassen. Neen, een P.V. is spijtig genoeg niet zo maar een P.V.
Dat doen ze toch niet. Met de OV-chip kaart ook niet gedaan, terwijl China hier een prima systeem voor had dat ze zo over konden nemen
het slaat nergens op vind ik, hoe kunnen ze nou ineens zeggen "we gaan 326miljoen uitgeven aan het systeem bij de politie" we moeten bezuinigen, bezuinigen en nog een bezuinigen en dan doen ze zoiets, dat ze eerst eens goed nadenken samen een plan maken en dan stapje voor stapje er geld in pompen inplaats van die impuls uitgaven
Verbetering van de ICT bij de politie is geen impulsuitgave. Het is iets dat al vele jaren nodig is. En ik heb liever dat er nu wordt geÔnvesteerd, zodat er straks meer "blauw op straat" kan zijn met evenveel agenten. Want agenten die op systemen zitten te wachten zijn net zo duur als agenten die daadwerkelijk boeven vangen. Alleen heb ik liever dat ze die boef vangen dan dat ze nog 2 boeken moeten schrijven is 60 systemen over die boef van vorig jaar...
Beetje overdreven, maar het is i.m.o. hard nodig dat er eens flink de bezem doorheen gaat. En nu er een landelijke politie reorganisatie komt, lijkt me dit een goed moment om eens te kijken hoe makkelijk we het kunnen maken.
Omdat de bezuinigingen voortvloeien uit de efficiŽntie-winst die wordt behaald met het introduceren van nieuwe systemen. Het kabinet beoogd meer blauw op straat te realiseren (equivalent van 1000 extra dienders in de komende jaren meen ik), niet door meer agenten in dienst te nemen, maar door de administratieve last voor agenten te verminderen. Dat doen ze onder meer door agenten minder tijd te laten verkwanselen met ingewikkelde ICT systemen.

Wil overigens nog niet zeggen dat het plan gaat slagen. Nieuwe technologieŽn, vaak paradepaardjes van bestuurders en politici, zijn dikwijls bodemloze putten.
326 miljoen euro. Stel een beetje consultant/programeur kost 150 euro p/u gemiddeld. Dan kan ie daar ~2.2 mil. uur voor werken. Ga je er vanuit ca 47 volle werkdagen zitten a 8 uur in een jaar en dat het 6 jaar duurt dan kom je erop uit dat je daarmee 6 jaar lang bijna 1000 dure IT jongens laten werken. Onzin, dit is misschien een grote klus maar wel een die met 50/100 man ook te klaren is. Wat moeten die overige 900 lui doen? Uit hun neus peuteren, de boel nodeloos ingewikkeld maken, of is dit een economische stimuleringsmaatregel oid?
Je neemt ten onrechte aan dat die 326 miljoen alleen developmenturen zijn.

Je mist: hardware voor agenten, hardware voor centrales, kosten mobiele data, kosten helpdesk (24/7; 't is niet zo dat de politie vrijdag om 5 uur stopt, integendeel).

Enne, 47 volle werkdagen in een jaar? Hebben jullie nog nieuwe collega's nodig? Dat verklaart wel waarom je aan 1000 man komt.

Iets realistischer: voor dit soort grote projecten betaal je 2 ton pp op jaarbasis. Laat 1/3 van het bedrag development zijn (alleen al de client hardware gaat je 50 miljoen+ kosten), dan heb je dus 100 miljoen/0.2 is 500 manjaar voor development beschikbaar. Deel door 6, en je komt op 83 man uit. Precies in de range die je verwachtte (50/100)
Je vergeet nogal wat kostenposten. Om het voor de hand liggende 'vergaderen' maar achterwege te laten komen zaken als onderzoek, integratie, aanschaf, testen, invoering, scholing, service en het spul draaiiende houden (hardware, elektriciteit, onderhoud) zo al bij mij op.

Ik heb geen verstand van de orde van groottes waar je over praat, maar ik vermoed dat 326 miljoen niet voldoende is als hiermee de komende jaren daadwerkelijk de hele ICT van de politie op orde moet worden gebracht.
Welke tijd leef jij? De tarieven welke de vts betaald liggen stukken lager tegenwoordig.
paar korte dingentjes:
en zullen bepaalde veelgebruikte formulieren worden vereenvoudigd zodat er minder gegevens hoeven te worden ingevoerd.
Dit is al gebeurd. En hier wordt al gebruik van gemaakt.
. In afwachting van dat uiteindelijke landeljke systeem wordt de huidige zogenoemde Basisvoorziening Opsporing vervangen door een tijdelijke oplossing,
Het systeem dat nu in gebruik is door opsporing is ook 'tijdelijk' en het systeem dat nu in gebruik is door handhaving ook... :P
deze bestaan echter alweer een x aantal jaar, dus zo wordt de ene tijdelijke oplossing vervangen door de ander...
Waarom moet alles voortdurend in huis ontwikkeld worden? Dat wordt voor mij niet duidelijk uit de regelmatige berichtgeving over falende systemen bij de overheid.
omdat we wel een systeem kunnen kopen, maar we in nederland niet alleen een achterlijk systeem hebben, maar ook achtelijke wetten. Sterker nog. De wetten waren er eerst, en het systeem is er omheen gebouwd.

[Reactie gewijzigd door BasieP op 19 september 2011 19:27]

Nu ben ik dan ook erg benieuwd om jou opsomming van belachelijke wetten, die het onmogelijk maken om een universeel system te gebruiken.
Kijk voor de gein eens naar de Nederlandse privacy wetgeving.... Die stelt, bijvoorbeeld, dat gegevens alleen gebruikt mogen worden voor het doel waarvoor ze verzameld zijn.

Klein voorbeeldje:
Iemand meld zich bij de belastingdienst voor Huurtoeslag. Hij voert al zijn gegevens in en het systeem zegt: Ja, je hebt recht op huurtoeslag. Diezelfde persoon heeft dan waarschijnlijk ook recht op zorgtoeslag. Het systeem van de belastingdienst mag hem dat echter niet vertellen omdat ze de verzamelde gegevens niet mogen gebruiken voor iets anders dan de aanvraag voor huurtoeslag te beoordelen.

Ander voorbeeld:
Iemand meld zich bij het CAK aan omdat hij chronisch ziek is en daarvoor verzorgt wordt. Hij meld dat hij denkt recht te hebben op een toeslag volgens de regeling Zorg Zonder Verblijf. Bij deze registratie voert hij in dat hij medicijnen neemt. Het CAK mag hem echter niet melden dat hij wellicht ook recht heeft op een tegemoetkoming in de kosten van de medicijnen volgens de Wet Chronisch Zieken en Gehandicapten.

Ik kan me zomaar voorstellen dat de Politie ook met deze wet te maken heeft. Daarmee zijn ze dus verplicht om voor ieder doel wat ze nastreven een apart systeem te hebben met aparte gegevensbronnen. Ze zijn namelijk bij wet verboden om de gegevens die ze voor de ene wet verzameld hebben ook te gebruiken om een andere wet te handhaven......
Dat zou nou juist een argument zijn voor een goede overheids ICT dienst. Eťntje, waar je met 1 druk op de knop je persoonlijke gegevens uit je DigiD kluis naar de belastingdienst stuurt. Eťntje waar je aan kunt vinken welke toeslagen je automatisch gecheckt wil hebben. Kortom, een site die er is voor jou, in plaats van de overheid.

Maar ja, gezien de huidige staat van ICT is dat nog een dagdroom.
dat heeft niets met ICT te maken, maar met wetgeving. De privacywetgeving zorgt op sommige punten gewoon voor onwerkbare situaties. Ik heb eens voor een intake 5 keer !!! identiek hetzelfde formulier kunnen invullen, dit omdat 5 verschillende afdelingen dit formulier nodig hadden en niet aan elkaar mochten doorgeven vanwege privacywetgeving (en ja dat was een overheidsinstantie).

In ieder geval zie ik al vrij snel een punt waar het spaak loopt hier, alweer een tijdelijk systeem. Overheden begrijpen niet bepaald wat tijdelijk is lijkt het ...

Je zou zeggen, kom nu eens met een duidelijke scope, hou je daaraan en zorg dat je uiteindelijke resultaat daaraan voldoet. Dat zou al een berg centen, tijd en frustratie schelen, maar vooralsnog lijkt het dat de ictmanagers bij een overheid vooral daar zitten omdat ze nergens anders aan de bak kwamen.

Wat nu waarschijnlijk gaat gebeuren is dat ze bergen geldi n het tijdelijke systeem steken, dit steeds verder uitbreiden omdat het uiteindelijke project niet goed genoeg is, nieuwe eisen stellen aan het uiteindelijke project, dat verder uitstel krijgen, daarom het tijdelijke systeem maar weer verder uitbreiden en over 20 jaar komt iemand tot de conclusie "hey, dit werkt niet en hangt in elkaar van ellende", om vervolgens weer helemaal opnieuw te beginnen met het spelletje.
De wet bescherming persoongegevens geldt niet voor politietaken.

Verder zijn je voorbeelden ook niet juist want de WBP staat ook toe dat bestuurorganen persoonsgegevensvbgebruiken voor het vervullenvan al hun publiekrechterlijke taken.
Persoonsgegevens mogen slechts worden verwerkt indien:
a. de betrokkene voor de verwerking zijn ondubbelzinnige toestemming heeft verleend;
...
...
e. de gegevensverwerking noodzakelijk is voor de goede vervulling van een publiekrechtelijke taak door het desbetreffende bestuursorgaan dan wel het bestuursorgaan waaraan de gegevens worden verstrekt, of
Het meest belangrijke nieuws hieraan is dat er nu blijkbaar een echt landelijk systeem komt.
Daardoor komt er hopelijk een einde aan die klucht dat criminelen in de ene regio strafbare feiten plegen en dat dit niet bekend is in alle andere regio's. 8)7

De genoemde achterlijke wetgeving herken ik wel, al is het alleen maar doordat daders vele malen meer rechten en bescherming hebben dan hun slachtoffers.

Verder heb ik vorig jaar nog aangifte gedaan, wat jawel op MS-DOS ging, briljant !
Houd toch eens op over MS-DOS het is een VMS terminal scherm.
Daders hebben nauwelijks bescherming. Verdachten hebben enorm sterke bescherming. Wij vinden nogsteeds dat 1 onschuldige opsluiten vele malen erger is dan 100 criminelen laten lopen. En terecht natuurlijk!
Ach ja, mijn wiskunde leraar zei eens: "Er is niets zo permanent als een tijdelijke oplossing."
"Het geld wordt onder meer gebruikt voor de ontwikkeling van ťťn landelijke informatievoorziening en betere softwaretools."
Laat me dat corrigeren: Het geld wordt gebruikt om een, in het buitenland ontwikkeld, goed werkend systeem aan te schaffen.

Waarom moet alles voortdurend in huis ontwikkeld worden? Dat wordt voor mij niet duidelijk uit de regelmatige berichtgeving over falende systemen bij de overheid.

edit: typo.

[Reactie gewijzigd door Lg102 op 19 september 2011 19:24]

Systemen voor de overheid vereisen maatwerk. Wet- en regelgeving verschilt immers per land en die verschillen hebben ook gevolgen voor de manier waarop de software moet werken. Daarom kan de Nederlandse overheid niet gewoon even het softwarepakketje van een buurland gaan gebruiken. Uiteraard kun je wel van elkaar leren en op dat terrein hebben we - vrees ik - nog een lange weg te gaan.
Het kan toch niet zo zijn dat er geen bedrijf gespecialiseerd is in dergelijke producten? Ik ken weinig bedrijven die niet staan te trappelen om een dynamisch pakket te maken die ze vaker kunnen uitrollen.

Verder vraag ik me nog steeds af waar die belachelijke bedragen altijd vandaan komen, vooral gezien hier gesproken wordt over software. Voor dat soort bedragen kan je toch denk ik wel de hele overheid van software voorzien zou je zegggen
De meeste overheden willen (om begrijpelijke redenen) eigenaar worden van hun politie IT software. Dat maakt het lastig voor bedrijven om off-the-shelf software aan te bieden.
Of je steekt 200 miljoen in je eigen economie, die dat goed kan gebruiken, of je stuurt het naar het buitenland. Een landelijk politiesysteem kan je sowieso niet van de plank kopen, dat zal altijd heel wat maatwerk vragen. Ik laat het liever door Nederlands programmeurs schrijven die de taal, cultuur, wet en achtergrond veel beter zullen begrijpen dan een stel buitenlanders.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 19 september 2011 20:18]

Dan moeten ze de personen zelf inhuren en niet een bedrijf voor inhuren. Die zal dat toch outsourcen. En als je de poppetjes per vacature inhuurt, dan omzeil je ook de regels omtrend europese aanbesteding (lijkt mij).
Ik hoop dat men in BelgiŽ ook eens dergelijk bedrag wil investeren in de ICT van de politie. Men werkt bij de politie in BelgiŽ nog steeds met Word 6.0 (opmaak proces-verbaal) gecombineerd met Borland C++ (Windows NT)...er zijn zelfs nog operationele databanken in Dbase...
Er was eens, lang geleden, een diender die zelf een meldkamersysteem inelkaar knutselde, wat zowaar werkte. Op MSX, jawel. Kent iemand dat nog? Is er natuurlijk uitgetieft want er moest "standaard" gewerkt worden en dus werd er dure software op dure platforms aangeschaft van mensen die braaf de eisenlijsten aftikten terwijl ze code klopten maar zelf nog nooit een meldkamer van binnen gezien hadden.

Je kan moeilijk doen over rotte oude systemen, maar zolang ze behoorlijk werken hebben ze toch dat ene streepje voor. Er kan best een hele hoop verbeterd worden, bijvoorbeeld een compleet electronisch systeem kan best voordelen hebben, maar ik schat zo dat net als hier de Belgische politie nog gewoon archiveert als papieren versie, en anders dan nog is word 6.0 als formaat veel minder een probleem dan willekeurig welke latere versie, en dat docx is helemaal een ramp, maar ik dwaal af.

Wil je toch met de tijd mee dan is het wellicht de moeite waard om gewoon langs te gaan bij al die korpsen en eens te gaan kleppen waar ze nou zoal tegenaanlopen heel de dag, of een tijdje meelopen wellicht. En daar dan stuk voor stuk oplossingen voor verzinnen en die dan consolideren, verpakken, en uitrollen. En dan op zo'n manier dat mensen die net ietwat verschillende dingen doen toch goed met elkaars workflows samen kunnen werken.

Zoals zo vaak met dit soort projecten is de hoeveelheid geld die je er in pompt geen enkele maatstaf op de hoeveel resultaat die je boekt. Kijk maar naar, oh, bijvoorbeeld de ov-chipkaart. Op tijd doorhebben wanneer je op een dood paard aan het wedden bent en dan ophouden er geld in te steken en desnoods overnieuw te beginnen is dan veel slimmer.

Dat is dan net iets wat in starre overheidsorganisaties gewoon heel erg moeilijk is, zelfs al is het de minister zelf die direct de beslissing moet nemen. En dan hebben we het nog niet gehad over competentieniveaux van de huidige dienders, de koninkrijkjes die je in werkelijk het hele ambtenarenapparaat tegenkomt, en zo verder. Er is al vaak genoeg eerder bezuinigd op de politie.

Ik zit hier lekker te argumenteren en ondertussen weet ik niet meer of het wel zo'n goed idee is om bij de IT tak te beginnen. Als we nou gewoon eerst eens een trits korpschefs ontsloegen, de politieschool tot een behoorlijk niveau opkrikten, en dan in golven alle agenten eens op herhaling stuurden? In de tussentijd kunnen we vast wel voor een habbekrats wat leuke IT ideetjes uitwerken om ze het werk makkelijker te maken. Iedereen aan de linux, bijvoorbeeld, noem maar een dwarsstraat.
Op MSX, jawel. Kent iemand dat nog?
Hou op, dat was echt een geniaal platform. Ik zat vanaf m'n 7e op MSX'en te knutselen :)
en dus werd er dure software op dure platforms aangeschaft van mensen die braaf de eisenlijsten aftikten terwijl ze code klopten maar zelf nog nooit een meldkamer van binnen gezien hadden.
Weet je, daar maak je misschien nog wel het allerbeste argument uit je hele relaas (de rest was ook goed hoor). Developers moeten feeling krijgen voor de business. Die moeten weten, begrijpen en vooral VOELEN wat er leeft bij de diverse takken van sport die leven bij de politie. Ik ken bergen projecten waarbij daar juist de focus is gelegt, vanaf het begin, en dat zijn stuk voor stuk successen geworden. Je moet alleen 'out of the box' denken. Het leven bestaat niet uit een vaste set constanten. Maar uit een grote variabele zee met variabelen.
Ik hoop dat men in BelgiŽ ook eens dergelijk bedrag wil investeren in de ICT van de politie. Men werkt bij de politie in BelgiŽ nog steeds met Word 6.0 (opmaak proces-verbaal) gecombineerd met Borland C++ (Windows NT)...er zijn zelfs nog operationele databanken in Dbase...
Als het werkt en het werkt goed, waarom wil je iets goeds veranderen?
Beste Belgen, jullie lopen voor....

moderatoren, dit is geen flauwe grap maar een bloedserieuse opmerking.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 19 september 2011 21:11]

True that. En op zichzelf maken de gebruikte platformen niet eens zoveel uit, als het maar goed doordacht, efficiŽnt en gebruikersvriendelijk werkt. In mijn werk heb ik ook oudere systemen goed zien functioneren, als het onderhoud en bijwerken maar goed te doen is en het voldoet aan alle functionele eisen. Dit in tegenstelling tot (veel) duurdere ERP-oplossingen, die vaak niet voldoende ontwikkeld of geÔmplementeerd zijn..
Zeker waar, een oud systeem is niet per definitie slecht... Ik werk in een industriele omgeving en heb nog niet zo heel lang geleden een met dos 3.3 aangestuurde machine eindelijk met pensioen gestuurd... Niet omdat de computer of software slecht was maar wegens vervanging van de mechanische machine die hij aanstuurde, daarbij waren defecten van de computer niet meer op te vangen wegens ontbreken en verkrijgbaarheid van onderdelen... (hing aan elkaar met isakaarten, disk on chip en 30pins mem...)
lol, in eerste instantie dacht ik bij de kop...is dat genoeg dan om al die falende managers af te kopen?
Schitterend "doordenkertje" en ook dat moet eerlijk gezegd worden: keiharde opmerking op juiste plek.

Software maken is mensenwerk, daar vinden tuurlijk kleine foutjes plaats, maar dat het op zo een grote schaal al jaren fout gaat is managerswerk en het is werkelijk niet te begrijpen, dat er op dat niveau geen ontslagen plaatsvinden vanwege wanprestaties.
Ik heb zelf in die omgevingen gewerkt en ik kan vertellen dat 'ie gewoon groot gelijk heeft. Het zit daar vol met idioten in management posities die lastig te ontslaan zijn. Dat 'ie omlaag gemod wordt zal wel komen omdat het volk hier iets te politiek correct is misschien, geen idee. Maar zij die zo agressief modereren zijn gewoonweg onderdeel van het probleem. Niemand lijkt simpelweg onder ogen te willen zien dat de incompetentie in de managementlagen zit en niemand durft dat te benoemen. Wat zijn ze in NL toch weer zachtgekookte eitjes.

Wat ze nu doen is 326miljoen euro tegen het IT probleem aan gooien, maar dit is niet de eerste keer, dit doen ze iedere week wel zo'n beetje, het blijft drama, simpelweg omdat het management er een potje van maakt. De eisen die ze nu gaan stellen aan de nieuwe IT systemen zullen compleet idioot zijn, waar door het systeem weer nergens op zal lijken, dat komt vooral omdat het management per sť iets te zeggen wilt hebben, maar totaal geen verstand van zaken heeft. Ook zijn het mensen die op hun positie gekomen zijn door hun politieke voorkeur en vriendjes, niet vanuit kennis of kunde of kwaliteit. - hoe vaak zit er wel niet een PVDAer op een positie waar 'ie niet hoort?

Vergeet ook niet dat men in 2003 al zat te zeuren over het brakke systeem en dat ze sindsdien geen drol gedaan hebben, wat gaat er voor zorgen dat ze nu wel wat doen? Het zijn nog steeds arrogante kwallen die weigeren samen te werken. Wat ze nodig hebben is niet geld, maar een cultuurverandering. Hun IT budget is al ziekelijk hoog. Als ze iets efficiŽnter leren werken en een keer nadenken in plaats van rotzooien, dan kunnen ze met het geld wat ze nu al hebben een topsysteem neerzetten. Veel commerciŽle bedrijven van gelijke grootte hebben een tiende van het budget voor IT en doen/kunnen er tien keer meer mee.

De korpsen concurreren meer met elkaar dan dat ze samenwerken en dat lijkt mij toch niet de bedoeling.
Heel scherp, ik heb bij een dienst gewerkt welke zegmaar Weboplossingen voor gemeentes bied. 2ton per project is de norm..

Absurd dat het weer eens erop neerkomt dat geld dokken moet gaan helpen! Ik ken studenten die voor 1000 euro heel goede oplossingen kunnen bouwen welke nog veilig genoeg zijn ook, de expertise van bepaalde server hardware is er dan niet, maar 326 MILJOEN? :S Het is zelfs nog beter om een custom Linux te laten maken met wat sterke programma's zonder allemaal dure licenties en dure belastinggeld-slurpende bedrijven in te huren.

Ben ik de enige die zich diep beledigt voelt als hij het nieuws over Griekenland, bezuinigingen en euro koersen hoort en dit bericht nu leest? Ik vind dat er een soort financiŽle waakhond moet komen voor de overheid in combinatie met IT projecten. Ik geloof echt niet dat alle agenten een nieuwe computer/laptop nodig hebben en dat er dan ook nog een veel te duur systeem moet worden gebouwd. Wat wil je als agent allemaal? Wat moet er bijgehouden worden?
Absurd dat het weer eens erop neerkomt dat geld dokken moet gaan helpen! Ik ken studenten die voor 1000 euro heel goede oplossingen kunnen bouwen welke nog veilig genoeg zijn ook, de expertise van bepaalde server hardware is er dan niet, maar 326 MILJOEN?
Mja, maar of je als Politie op een door studenten gebouwde oplossing wilt werken? Je wilt ook dingen als support, met SLA's die een student gewoon niet kan naleven. Daar heb je een (stabiel) bedrijf voor nodig die daar een team heeft zitten dat op roulatiebasis 24x7-support kan leveren.

Maar goed. 326 miljoen. Stel dat de helft opgaat aan hardware. Laat ik voor die andere helft eens een uurtarief nemen van 200 euro. (Belachelijk hoog, zelfs een SAP-consultant is goedkoper) Dan kan je dus 326M / 2 / 200 = 815K uren leveren. Eťn persoon werkt ongeveer 1600 uur per jaar, dus we hebben het hier over 509 manjaar. Hoeveel mensen kan je efficiŽnt aan zo'n project laten werken? 50? 100? En dan duurt het dus 5 tot 10 jaar om deze uren op te krijgen. Ik zie wťťr een dikke fail aankomen.

Ik zeg: flinke bak geld over de balk en er zal wel weer ergens tientallen tot zelfs honderden miljoenen aan de strijkstok blijven kleven.
815K uren leveren. Eťn persoon werkt ongeveer 1600 uur per jaar, dus we hebben het hier over 509 manjaar
Waarom denk je alleen in ontwikkeluren. Er zitten veel meer kosten aan ICT dan alleen ontwikkelenuren.
Bedenk bijvoorbeeld dat elk uur opleiding voor een nieuw poltiebreed ingevoerd systeem 50K manuren kost. Ook al zijn die veel goedkoper dan 200 eur per uur, toch zal men wel gauw 50 euro per uur rekenen aan opleidingskosten en dat betekent dan dat 50k agenten en politiemedewerkers opleiden al gauw 20 miljoen per dag kost.
Een weekje opleiding en instructie kost dan dus 80 miljoen euro.

Dan gaat het dus erg hard met de centjes.

[Reactie gewijzigd door hAl op 20 september 2011 17:49]

Ik ken studenten die voor 1000 euro heel goede oplossingen kunnen bouwen welke nog veilig genoeg zijn
Ik ben in m'n leven genoeg van dat soort 'oplossingen' tegengekomen, en hoewel er zeer zeker goede tot briljanten ideeen tussen zitten, voldoen doen ze nooit. Je kunt domweg niet van 1 enkele student (die dus slechts parttime kan werken, aangezien hij/zij ook nog moet studeren) verwachten dat die dezelfde hoeveelheid functionaliteit oplevert als een heel team developers die er full-time op zitten.

Ik ken genoeg studenten bedrijven die dat soort dingen doen, en ik werk er met een aantal samen als ze er zelf niet uitkomen even, en die zullen allemaal beamen dat ze een klus van dit kaliber echt niet aankunnen.

Ik ben het eens dat er wat moet veranderen, heel veel zelfs, en dat doe je niet door er 326 miljoen tegenaan te gooien. Laat ze eerst de hele ICT organisatie maar eens onder de loep leggen, en kijken welke componenten er werkelijk werken. (die zijn er heus). Daarna pas kun je gaan kijken hoe dingen beter kunnen en moeten.
Waar een wil is is een weg... het wachten is op de wil.
Bij de overheid geldt: Waar een wil is, zijn zij weg.

Het is natuurlijk zo dat je bij de politie niet kan verwachten dat enkele studenten een fantastisch stuk software neerleggen. Daar hebben ze de middelen niet voor en ze kunnen geen garanties afgeven (hoewel dat bij de overheid niet echt nodig schijnt te zijn). Maar ook ik ben het ermee eens dat je voor 326 miljoen makkelijk alle problemen 2 keer moet kunnen oplossen. Een commerciŽle organisatie werkt zoveel efficiŽnter dan onze overheid. Waarom kunnen zij dat niet?
Voor 1000 euro is een beetje overdreven maar inderdaad, het is totaal niet nodig hier zoveel geld in te steken, hoe lang is het nu geleden dat dat onderzoek was geweest dat als de regering zou overstappen (dan niet alleen de politie maar elke overheidsinstantie) naar linux? dat zou 500 miljoen per jaar besparen. nou daar moeten de ambtenaren even aan wennen maar goed zo druk hebben ze het schijnbaar nooit dus dat hebben ze binnen een half jaar onder de knie.Maar wat doet minister ?? weet zn naam even niet meer maar goed die kreeg een rapport onder zn snufferd en heeft niet de moeite genomen er na te kijken.

En maar zeuren dat ze niet genoeg geld hebben
Komt mij zeer bekent voor, ik heb rond 2000 mee gemaakt dat de overheid, de gemeentes 1 ton gaven om op Internet te komen. o.a. Pink Rocade had toen een systeem voor 1 ton, voor een simple website.

Ik heb gewerkt aan grote overheid projecten als omgevingsloket, OSB (Overheid service bus), antwoordvoorbedrijven, berichtenbox, tenderned. etc...

Heb de ene stuur groep na de andere mee gemaakt, echt geld over de balk gooien, de ene stuurgroep na de andere. Falende ontwikkelaars en overheden. Ik verlangde toen zo, naar een overheid met verstand, een overheid die zich niet liet oplichten door de mooie praatjes van de mensen die hun baantje wilde behouden.

Het bedrijf waar ik voor werkte, vond maar dat wij als beheerder, uren met de vork moesten schrijven en vooral geen foute mochten toegeven of aanwijzen.

Kan er vandaag nog pissig om worden.
Tja, en dan behouden ze hun baantje, en voor het project wordt er weer een duur iemand aangenomen.
Cultuuromslag bij de politietop en ict afdelingen, dat lijkt me een zeer ambitieus project.

Cultuuromslag... de eerste stap?

Graaiers: bij de politie wordt binnenkort weer uitgedeeld. Zorg dat de vriendjes klaar staan met kruiwagens om de poen af te voeren.

Binnenkort weer een lekker avondje toprestaurant, allemaal voor jouw handtekening!

Maarja, laten we niet te veel bashen want er werken daar natuurlijk ook heel veel goede werknemers, en die mogen absoluut niet de dupe worden van deze politieke retoriek.

Met een nederige opstelling en geduld krijg je soms veeeeel meer gedaan dan met druk uitoefenen.

[Reactie gewijzigd door E_E_F op 20 september 2011 09:49]

Goede werknemers hebben elders ook wel ruimte op de arbeidsmarkt (zegt de werkeloze, maar feit is dat als je werk hebt je veel makkelijker nieuw werk vindt dan als je tussen wal en schip gevallen bent), en ook daarom vind ik eigenlijk dat het belangrijker is de kwaden ertussenuit te schoppen dan om me zorgen te maken de goeden te behouden, die zijn namelijk al weg. Dat baantjesplakken is nou juist een groot probleem binnen het ambtenarenbestand. Wil je doorpakken dan moet je je opties openhouden, zoals: Desnoods iedereen eruit en opnieuw opbouwen.

Neemt niet weg dat het als manager jouw taak is om te zorgen dat je goede mensen in dienst hebt en dat je die houdt. Maar alweer: Ben je geen goede manager dan zijn je werknemers hoe dan ook de dupe van jouw onkunde.

Wat we nu zien, en dat heeft iedereen hier wel gezien, is vrij kansloos geld tegen het probleem aangooien in de hoop dat het dan oprot. Net zo effectief als Somalische piraten losgeld betalen: Daarmee financiŽren ze de volgende kaping.

Probleem is alleen wel dat als je alles eruitgooit je geen politie meer overhoudt, en "Dat Mag Niet Gebeuren[tm]", dus hoe wil je opschonen en tegelijk continuÔteit van de dienst waarborgen? Aan de andere kant is het geleverde dienstniveau nu al niet om over naar huis te schrijven, dus zo'n heel groot probleem kan het ook niet zijn. Blijft over dat practisch doorpakken nog steeds niet gebeurt.

Verhaal uit de oude doos: Er was in WOII een generaal (vergeet wie) die zich gedwongen zag alles wat zijn leger nodig had op ezels te laden om door de bergen heen te komen, en dus ook de administratie, en die moest zich dus beperken tot het meest broodnodige. "Meest efficiŽnte administratieapparaat dat ik ooit gehad heb!" aldus de generaal.

Een beetje druk is niet erg. Sterker, dit is zo'n bende dat van snijden we alleen maar beter worden. Bijvoorbeeld door een stapel ouderwetse typmachines naar binnen te schuiven en daar alle aangiftes mee op te nemen, en alle andere rapportjes en papierwerk gewoon niet meer te doen totdat er een efficiŽnt systeem voor is.
Klopt de goede mogen niet leiden, Daarom is een goede klokkenluiders regeling nodig.
Denk niet dat mijn ex-baas (en toekomstige baas) blij zou zijn geweest, als ik het toen naar buiten gebracht had.
Je gaat dus weer werken voor dezelfde baas die het prima vond om uren met de vork te schrijven en geen fouten toe te geven. Bijzonder!
correctie, voor jouw. toekomstige werkgevers dan
Sleep0rz - Het feit dat je de PvdA er bijhaalt ontkracht in een keer je hele verhaal. Die PvdA-er kan net zo goed een VVD-er zijn of een andere gesjeesde politicus.
Politici kunnen maar 1 ding: leuteren en zouden zich nergens mee moeten bemoeien, noch Geert, noch Marc, noch Job, noch Alexander, noch Maxime, niemand die van leuteren z'n beroep heeft gemaakt.

Het management bij dit soort instanties snapt er doorgaans inderdaad geen f.. van maar wil er wel altijd hun plasje over doen om mooie sier mee te spelen bij hun vriendjes.
Er is echter in het geheel ťťn groot probleem waarom IT en overheid niet goed samen gaan en dat heet aanbesteding, de markt tenzij. Alle mensen die ooit verstand hadden van IT zijn er bij de overheid uitgemieterd omdat het geen kerntaak is van ministeries [er is geen ministerie van IT tenslotte]
Gevolg is dat de goedkoopste aanbieder IT oplossingen mag leveren, maar aangezien niemand bij de overheid meer instaat is dit te beoordelen [die zijn er immers uitgegooid!] en omdat alles op een koopje moet krijg je dus een grote niet werkende chaos.
Komt bij dat de politie met name, biijvoorbeeld in Zeeland iets anders mag kiezen dan in Groningen of In Limburg qua IT soft- en hardware.
Een korps van regio X mocht de hardware uitbesteden bij ondernemerY in regio X. Dat was een kleine zelfstandige die inmiddels over de kop is. Daar gaat je IT, het was goedkoop maar dan heb je ook niks.
Het heeft wel iets met politiek te maken het hele probleem en dat is dat de politiek vind dat uitbesteding geweldig is maar zonder die overheid de mogelijkheid te geven er goede IT afdelingen op na te houden- dat vind men te ddur - teveel ambtenaren. De politiek vind dus dat overheden zelf geen IT kennis in huis hoeven te hebben want die kun je inhuren bij Beun de Haas of DigiNotar.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door jostytosty op 19 september 2011 23:15]

De PVDA was gewoon een goed voorbeeld, omdat 90% van de publieke functies verdeeld wordt onder PVDAers, ga ze zelf maar bekijken. Die partij heeft gewoon z'n netwerk opgebouwd in publieke functies en is daar simpelweg de grootste. Zo werkt het en zo is het. Als ik dat dan benoem moet je niet gaan lopen zeuren. Dat bedoelde ik dus met mijn eerste alinea.

Juist het feit dat er zoveel politiek speelt bij dit soort kwesties is het hele probleem en dat toevallig de PVDA in 90% van deze functies te vinden is, kan ik ook weinig aan doen voor je.
90 % van de politieke publieke functies wordt verdeeld over alle grotere politieke partijen. Dus CDA/VVD/PVDA voorop. Daarnaast waaieren alle partijen ook uit richting EU, bedrijfsleven, etc. En er wordt daarin vaak ook onderhandeld ( de welbekende achterkamertjespolitiek... )

Dus...
Als ze nou eens mandaat zouden neerleggen waar het daadwerkelijk goed gebruikt zou kunnen worden scheelt het al de helft. Ik vind Maarten best dapper maar ik denk dat ook hij dondersgoed weet dat het tijd is voor 1 overheids orgaan dat zich richt op de ICT dienstverlening van/door de overheid voor de overheid, niet die wirwar van systemen en infrastructuren zoals het nu is. Zonder (kei)harde beslissingen waar ALLE departmenten aan moeten conformeren blijf je dwijlen met de kraan open. Justitie is helaas een van de grootste en die hebben het niet op orde, goed punt om daar te beginnen dus maar ik vrees dat je ipv zoveel geld beter eens kan beginnen met een bijl.

Ik kan de situatie met de managers niet persoonlijk beamen maar het klinkt helaas wel geloofwaardig. Ik kan wel beamen dat het gebrek aan kennis en overvloed aan ego de voornaamste veroorzakers zijn van de hopeloos ellendige ICT binnen de rijksoverheid, justitie is daar absoluut niet uniek in in ieder geval.

Ik wens Maarten alle wijsheid met deze prachtige uitdaging, maar ik houd mijn adem niet in voor het resultaat.
Helemaal mee eens, veelal is het het management dat zulke eisen stelt of er zo'n wending aan geeft dat het geld niet goed besteed word.

Jammer is dat..
En die lui die die positie's hebben, zijn er helaas ook amper weg te slaan.

Hier op nieuw zichtbaar hoe de overheid faalt, er word Weer extra geld geinversteerd in het verbeteren.. maar over een tijdje is er niks meer van te zien.. het gaat allemaal naar grote bedrijven die het allemaal goed kunnen verantwoorden, maar waar het resultaat het geld niet waard is. En ondertussen kan het management op kosten van de zaak op vakantie.. Terwijl er tegen de uitvoerende lui steeds weer herhaald word "Het potje is op" "Er is geen budget voor". :|


@offtopic
voor de mensen die tijd over hebben, nog een comic om het artikel te versterken:
http://theoatmeal.com/comics/design_hell

[Reactie gewijzigd door mmjjb op 19 september 2011 22:44]

Wat ze nu doen is 326miljoen euro tegen het IT probleem aan gooien, maar dit is niet de eerste keer, dit doen ze iedere week wel zo'n beetje, het blijft drama, simpelweg omdat het management er een potje van maakt.
Ja idd. Dat is blijkbaar het enige wat de politiek kan doen: weer een zak geld er tegen aan zonder duidelijk voor ogen te hebben wat er nu precies met dat geld moet gebeuren.
De korpsen concurreren meer met elkaar dan dat ze samenwerken en dat lijkt mij toch niet de bedoeling.
Klopt, hopelijk kan de invoering van de Nationale Politie hier een eind aan maken maar dat lijkt me stug... ik vemoed dat de IT in de politie een dan nog groter en dus logger apparaat wordt.
Goede oplossingen kosten geld.
Dus geef veel geld uit, dan krijg je een goede oplossing.

Ja toch? 8)7
38 -1's wow, Blijkbaar zijn er 38 managers het niet met je eens. :+

Ontopic: Volgens mij denkt de overheid zolang we maar er genoeg geld tegenaan gooien lost het probleem zichzelf wel op, nietwaar?
tja ik dek dat ieder bedrijf in de wereld eens goed naar zijn managers moet kijken en neem ook meteen de planners mee als ik om me heen zie hoe veel fouten er in management en planning gemaakt worden snap ik niet dat die mensen hun baan houden.
laat die lui lekker krieltjes schillen en uien pellen dat doen ze vast beter en je hoeft er niet voor te leren.
tja, als je dezelfde beunhazen blijft gebruiken die ook alle andere overheids ict projecten doen (ofwel de grote detacheerders als atos origin, pinkrocade, etc) dan blijft het 1 grote puinhoop..
En wie zou het anders moeten doen?
Als ze schatten dat er 326 miljoen nodig is praat je over grofweg 15'000 manmaanden werk. Wil je dat binnen 5 jaar geregeld hebben dan heb je 250 man nodig. Buiten "de grote detacheerders" is er geen enkele plek waar jij even snel 250 man vandaan gaat halen. Nog sterker: Er is geen enkele "grote detacheerder" die dat zelf kan leveren.
daarom moet je ook niet proberen in ťťn keer alle problemen op te lossen met ťťn groot nieuw systeem. doe het gefaseerd, als je dan tegen problemen oploopt zijn ze te overzien en goed op te lossen. daarna opschalen.

ik heb ze wat ze nu gaan doen van dichtbij al eerder zien proberen, een groot drama en een berg geld door het toilet precies wat ik en mijn collegas al direct aan het begin voorspelden.

maar wie weet bestaan er wonderen en gaat het ze dit keer wel lukken:)
Ik kom zelf van een grote detacheerder, en kan dus zeggen dat 250 man (gemiddeld) over 5 jaar best kan. Je ramp-up doe je met 10 tot 50 man, in het eerste jaar. Daarna komen er mensen vrij van andere projecten, en kun je opschalen naar 350 man piek.

Ik denk overigens dat je de inversteringen negeert. Als je elke agent een tablet wil geven met een 3G netwerkverbinding (plus garantie en data abbo voor 5 jaar) dan ben je daar alleen al zo'n duizend euro per stuk kwijt, maal enkele tienduizenden agenten. Da's een forse hap uit je 326 miljoen.
Daarnaast mogen ze de goede mensen niet meer opnieuw inhuren omdat die in verleden al bij de vts gezeten hebben. Dus gaan ze die 326miljoen besteden om eerst mensen om te scholen naar ICTer om vervolgens over 3 jaar te zeggen, tja, we hebben nog 326 mio nodig omdat we een project hebben voor centralisatie ....... etc.
Echter zijn dat wel de enige spelers die weten hoe het aanbestedingssysteem werkt, en die alle accreditaties hebben, alle audits overleefd hebben, en aldus als enige officieel gekwalificeerd zijn om dit soort projecten aan te pakken. Alles volgens de regeltjes dus, officieel dan. Daarnaast mag je toch aannemen dat hun telefoonnummers (al dan niet gesponsord) bovenaan de telefoonlijst staan, omdat er vast wel een goeie bekende werkt die dit perfect kan regelen.

Wat we hier nodig hebben zijn een paar capabele managers in de politietop, die heel hard achter de broek van zo'n instelling aanzitten. Dat werkt. Maar het gebeurt niet.
Het is inmiddels gebleken dat voor sommige projecten kleinere bedrijven het beter doen.
Ik zeg niet dat dat hier ook het geval is maar die audits slaan nergens op.
Hoeveel ton per jaar je omzet.. alles boven een x bedrag haalt het niet, dat slaat dus nergens op.
Alle huidige systemen zijn door deze mensen gebouwd, en daarbij hebben ze laten zien dat ze dus NIET capabel zijn, dus die audits etc zijn gewoon BS en niets meer dan onnodige belastingcenten verspilling.. Nee het is puur vriendjes politiek, want door het prutswerk moeten er meer uren geschreven worden, en dat zien die bedrijven maar al te graag, en daar moet dus eens heel snel wat aan gedaan worden.. Als ik de bedragen zie die deze bedrijven vragen, dan vindt ik het niet vreemd dat een project zoveel geld kost (terwijl het in werkelijkheid met waarschijnlijk de helft ook perfect afgehandeld kan worden)..
Als ze nu eens een goed project plan schrijven en dan komt het goed. Ik sta er wel serieus van te kijken!:)
Volgens mij was er wel een goed project plan, echter zo'n beetje iedereen wil een vinger in de pap hebben (want dat staat goed op de CV) en worden dergelijke plannen steeds gewijzigd.
Dan kun je wel zeggen 'maar het plan was niet goed', maar dat zal altijd zo zijn.

Ronduit de meeste ICT problemen bij de overheid is dat ze te veel willen ineenkeer, een oplossing voor alles. vanuit de leverancier gezien is dat ook logisch want dan krijgt deze leverancier de hele opdracht, en dus veel centjes binnen.

het zou veel beter zijn als binnen de overheid een orgaan zit de duidelijk specificaties opstelt en ook de API's ontwikkeld. En dan kun je meer dan een externe leverancier op die API's de applicaties laten schrijven. Dan kun je ontwikkelingen veel beter verdelen en beheersen een heb je vanuit binnen de overheid ook meer inzicht wat er precies speelt.

In my humble opinion.....
Ik zeg. Deel het op in deel projecten en ga gefaseerd te werk. Zo heb je meerdere doelen en mijlpalen.
Waarom wordt er niet gewoon een bedrijf benaderd met expertise met als doel voor een bepaald bedrag een werkend systeem te krijgen voor de gehele politie. Er kan dan nooit over het budget worden gegaan en als de eisen duidelijk zijn kan altijd worden terug gevallen op dat contract. Het mooiste zou zijn om ook direct het onderhoud in handen van hetzelfde bedrijf met expertise te geven.

De fout van de overheid bij zulke grote projecten zit hem vaak in het feit dat er een budget wordt opgesteld waarmee gewerkt moet worden, maar de werkelijke uiteindelijke plannen worden pas gemaakt nadat het budget is vastgesteld!
het probleem is nogmaals dat iedereen een vinger in de pap wilt hebben en in de clausule staat wel iets over change requests and wat die wel niet gaan kosten.

Dus belangrijkpersoon in pak A wil iets wijzigen, de leverancier ruikt geld en doet dat voor bedrag X, dat betekend dus vertraging etc.. Dan heb je belangrijk persoon B in pak die wilt weer wat anders, dan de leverancier ruikt weer geld... en zo gaat het elke keer.

Je moet juist NIET ŤŤn bedrijf hebben die alles doet, want niemand wilt en kan een dergelijk groot project voor een vast bedrag maken. Jue gaat dus altijd over het budget, en dat is ook niet erg maar een project dubbel laten kosten of gewoon falen is wel iets wat je moet voorkomen.

je moet dus wat gamer zegt (en ik ook indirect) gefaseerd te werk gaan en niet de hele hoop aan een leverancier geven.
Hoort hier ook het communicatie systeem bij? Iets met 2000 wat constand faalt bij te zware belasting...
Het probleem van C2000 is dat de gemeentes niet de benodigde antenne's wil plaatsen welke welk nodig zijn.
Want dat kost geld. Dat men dan tijdens een ramp geen goede dekking heeft, en de beschikbaarheid het dan af laat weten wordt helaas niet afgerekend aan de gemeente, maar weer aan de ICT 8)7

Gelukkig is dat probleem opgelost door stevig denkwerk van de mensen die het C2000 systeem beheren. Zij hebben een nieuwe antenne bedacht welke de radiodekking steving verbeterd. Misschien zijn dat dus gťťn prutsers.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Games

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True