Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 39, views: 15.488 •

Panasonic heeft een nieuwe 3d-plasmasdisplay aangekondigd voor gebruik in thuisbioscopen. De 'professionele' VX300-serie volgt de huidige VX200-serie op en is in eerste instantie beschikbaar met een beelddiagonaal van 65 inch.

De nieuwe VX300-serie is vanaf oktober verkrijgbaar in een 65"-versie, maar de lijn wordt op een niet nader genoemd tijdstip uitgebreid met een 85"-, 103"- en 152"-versie. De VX200 was ook in deze laatste drie formaten verkrijgbaar, maar 85" was voor de VX200-serie het kleinste beeldformaat. De TH-65VX300ER, een Britse versie van de display, werd volgens Panasonic eerder al getoond op de CEDIA Home Theater-beurs in het Verenigd Koninkrijk. Panasonic maakte geen adviesprijs bekend van het 65"-VX300-model.

De VX300 is onder meer uitgerust met een nieuw ontwikkelde videoprocessor. Het kan hierbij gaan om de nieuwe UniPhier-chip van Panasonic, met typenummer MN2WS0220. Deze chip bevat twee ARM Cortex-A9-kernen die op een kloksnelheid van 1,4GHz draaien.

Naast het gebruik van de display in thuisbioscopen, denkt Panasonic met de VX300-serie ook andere markten aan te boren. Zo kan volgens Eduard Gajdek, productmanager voor professionele displays bij Panasonic Duitsland, de VX300-plasmaserie ook worden gebruikt voor bijvoorbeeld videobewerking of bij ontwerpafdelingen.

Om het professionele karakter van de plasmadisplay te onderstrepen, is de VX300-serie uitgerust met uitgebreide, grafische opties. Zo is het mogelijk om voor kleurcorrectie van 3d-videocontent de beelden voor het linker- en rechteroog tegelijk op het scherm te tonen en kan een zogeheten wave form monitor-functionaliteit opgeroepen worden. Met deze laatste mogelijkheid kan het binnenkomende videosignaal eenvoudig beoordeeld en gecorrigeerd worden. Daarnaast zijn uitgebreide instelmogelijkheden voor de witbalans en gamma beschikbaar.

Het belangrijkste verschil tussen de VX300-serie en bijvoorbeeld de Viera VT30, een plasma-tv voor consumenten, is dat de VX300 geen ingebouwde tv-tuner en speakers heeft. Wel zijn er onder meer ingangen voor hdmi beschikbaar. Ook is de VX300-serie enkel verkrijgbaar via speciaalzaken die de installatie van thuisbioscopen voor hun rekening nemen, terwijl de Viera-plasma-tv's in gewone winkels worden verkocht.

Panasonic VX300 65"-plasmadisplay

Reacties (39)

Is al een hele tijd dat ik op zoiets wacht. Geen tv maar eigenlijk een veredelde monitor.
Met alle boxen de dag van vandaag, heeft een tuner (bijna) geen nut meer.

Ik wil eigenlijk gewoon een grote monitor (60 tot 70 inch) met gewoon hdmi aansluitingen.

Ben wel eens benieuwd wat de prijs is. Aangezien het woordje professioneel al valt, zal het wel "iets" meer zijn dan 1000 euro

Ongetwijfeld zullen nu wel een paar links volgen naar dergelijke "monitor - tv's " ;)

[Reactie gewijzigd door Kenhas op 10 augustus 2011 09:22]

Wat is het nadeel van een tuner? Ik kan er geen bedenken en ik denk dat het bij dit model niet is om de prijs te drukken :P .
Een tuner heeft natuurlijk geen nadeel. Bedoelde eigenlijk meer dat, voor een home cinema opstelling, alle snufjes overbodig zijn. Alles gebeurt de dag van vandaag via settop boxen, receivers, blu ray spelers, ... Dus de enige functie die de "tv" voor mij moet hebben, is dienen als beeldscherm. Geen tuner, modules voor vanalles, p-i-p, luidsprekers, ... Heeft zelfs geen afstandbediening nodig. Toestel springt aan als ie van één of andere bron signaal ontvangt.

moest dus eigenlijk zijn: ..... heeft bijvoorbeeld een tuner ... ;)
Op een 65" 3D van (ik gok) zo'n €3000+ zou de prijs van een tuner inderdaad niet de kosten moeten drukken. Wat kost een tuner voor panasonic? $45 inkoop?
Ik verwacht tussen de 2500 en 3000 euro?
Ik denk wel wat meer, als de 'consumenten' 65" nu al 4000 kost.
152" is wel aan de redelijk grote kant vind ik. Zal waarschijnlijk flink wat geld voor moeten worden neergelegt.

Betekent dat wave form monitor gebeuren dat je zonder bril kan kijken. Want ik heb zo het idee, dat als je een bril draagt, nog niet het hele scherm kan zien.
Misschien omdat ik zelf geen draag, no offence!

@Kenhas: "iets"? Denk wel meer als iets. :>

[Reactie gewijzigd door WhyPayMore op 10 augustus 2011 09:24]

Ik heb nu een 42inch Panasonic Plasma en zit op 5 meter afstand van het scherm. Ik vind het scherm te klein, 65inch is een leuke volgende stap mits de prijs acceptabel is. Hopelijk komt de concurrentie in dit formaat segment met leuke nieuwe producten en dalen de prijzen. Ik heb mijn scherm nu ruim 4 jaar en toen EUR 1700 voor betaald. Tijd later zelfde merk en zelfde formaat in een iets gestripte versie voor EUR 700 te koop......kan hard gaan.
Volgens sommige sites die advies geven over schermgrootte vs kijkafstand is 46" het maximum voor 5m, ga je groter, dan begin je beter individuele pixels te zien en moet je teveel rond kijken om het volledige beeld te zien.
Had dit voor mezelf ooit eens opgezocht vandaar dat ik dat nog weet. de links vind ik niet direct meer terug.
Heu, ik zit op 2m van een 50 inch plasma, en je ziet geen pixels hoor... Het is juist de bedoeling van HD dat je niet te ver van je TV mag zitten!

http://hd.engadget.com/20...-distance-to-screen-size/
Voor 65":

24,5 Feet / 7,46 m Maximum recommended viewing distance
8,8 Feet / 2,68m Maximum recommended SMPTE viewing distance (30 degree viewing angle)
10,2 Feet / 3,1m Maximum THX viewing distance (26 degree viewing angle)
7,3 Feet / 2,22 m Recommended THX viewing distance (36 degree viewing angle)

volgens: http://myhometheater.homestead.com/viewingdistancecalculator.html

Dus inderdaad +- 5 m voor 46"..

[Reactie gewijzigd door twan1 op 10 augustus 2011 11:06]

Hoewel je post gemoddereerd wordt als informatief is het altijd gevaarlijk om kijkafstand te baseren op wat getallen alleen. Er zijn veel meer aspecten van belang hier, bovendien komt zoiets ook vaak neer op een persoonlijke voorkeur zoals BruT@LysT hieronder ietswat ongevoelig en brutaal schrijft.

't Belangrijkste is eigenlijk wat je op de TV gaat bekijken, of eigenlijk, in welke kwaliteit. De regel van 'viewing distance' gaat bijvoorbeeld niet op in de bioscoop, en daar praten we in het geval van de VX300 over (thuis-bioscoop).

Noem me gek, maar ik heb nu een 50" gekocht en zit op 2 meter afstand (klein apartement). Ik kijk geen televisie en heb er dan ook geen spijt van. Maar ik kan begrijpen dat het voor sommigen ietswat in-your-face is en dan kom ik weer terug op de conclusie die ik trok in mijn eerste alinea: het draait om voorkeur, niet om een wiskundige formule.

[Reactie gewijzigd door Josh op 10 augustus 2011 11:58]

Uiteraard gaat iedereen zo ver als hij zelf kiest van zijn TV-toestel zitten. Ik gaf het enkel mee zoals "de standaard" het voorschrijft.
Dus inderdaad +- 5 m voor 46"..
Is dit nou als grapje bedoelt?

De resultaten zijn 2,68m, 3,1m en 2,22m en dan zeg je dat dat ongeveer 5 meter is?

Die maximum van 7,46m word ten zeerste afgeraden door die site. Dat is de afstand dat je geen enkele baat meer hebt van HD omdat je de extra detaillering tov SD niet meer kunt zien. voor een film beleving zijn daarom alleen die onderste drie standaarden voor film van belang.

[Reactie gewijzigd door mjtdevries op 10 augustus 2011 17:08]

Geen grapje, er staat namelijk boven dat deze resultaten voor 65" zijn. Geef hetzelfde in voor 46" en dan krijg je de 5 meter.
Heb zelf een 50" fullhd plasma op 3.5 meter afstand en nu ie hangt kan ik zeggen dat dat nog een behoorlijk stuk groter kan. De volgende fullhd televisie wordt dus nog een stuk groter, waarschijnlijk een 65".

Er spelen meerdere aspecten mee in het bepalen van schermgrootte: persoonlijke voorkeur, resolutie van t scherm, kijk je vooral hd of sd signaal, grootte van je kamer, ruimte om t sherm op te hangen / neer te zetten, en vast nog veel meer..

Even twee voorbeelden Zoek maar eens op "Minimum and Maximum Television Viewing Distances" , bijvoorbeeld: http://www.thehighdefinit...Viewing-Distance-s/79.htm
Die geven bij :
50" een min afstand van 1.92 m en max afstand van 3.81 m
65" een min afstand van 2.47 m en max afstand van 4.94 m

Sony website zei volgens mij ongeveer t zelfde maar de link werkte vandaag niet voor me:
http://www.sony.nl/article/tv-size-guide

Succes

[Reactie gewijzigd door os12345 op 10 augustus 2011 16:18]

Hoe kan je dat nou nog te klein vinden, dat is echt niet meer normaal, het ziet er werkelijk niet uit zo'n TV met die grote pixels, resolutie van TV's is ook zo belachelijk laag. Het kijkvlak als ik 30cm voor een 22" Trinitron zit is nog groter! En een hele hoop meer pixels. ik vind dat detail veel belangrijker dan hoe groot het object in de kamer eruit ziet, groot betekend niet gelijk dat het ook echt groot is in je gezichtsveld. Voor een film ok, niet zo boeiend, maar een goeie game spelen gaat vet beter als ik er 20cm bovenop zit en dat kan echt niet met zo'n TV met huge ass pixels
Heeft vooral te maken met het beeldformaat en resolutie. Mijn Panasonic is een HD ready (TH-42PX700) met resolutie van 1024 x 768. Als je dan naar een (breed)breedbeeld film kijkt heb je onder en boven zwarte randen in beeld. Dan vind ik 42 inch op 5 meter afstand te klein. Maar meer detail, dus overstap op full hd en rond de 50 inch lijkt mij al een hele mooie stap voorwaarts. Gamen op PS3 boeit me niet zo omdat het er al vet uit ziet en de meeste games 720P zijn. Gamen doe ik het meest op PC op 1920 X 1080 (27 inch), die staat ca 60cm van me af....

[Reactie gewijzigd door RHF op 10 augustus 2011 13:50]

Een TV met grote Pixels? Noot een CRT gezien zeker...
Ik zit plm 3 mtr van een 50" plasma. De pixels worden pas zichtbaar op plm.1 à 1,5 mtr.
Voor films en mooi geschoiten series is zo'n afstand / formaat perfect.
Voor het journaal is het onzin ja...
Ben wel nieuwsgierig wat die 65" moet gaan kosten.
"Deze chip bevat twee ARM Cortex-A9-kernen die op een kloksnelheid van 1,4GHz draaien"

Da's niks vergeleken met Toshiba's CEVO-Engine met 7 (!) A9 kernen op 1.2 GHZ! Deze maand nog in de winkel!

Leesvoer: reviews: Hands-on: Toshiba 55ZL1 en Cevo-engine

[Reactie gewijzigd door D-TECH op 10 augustus 2011 09:38]

Blijkbaar heeft Panasonic het zo kunnen engineeren met deze tv, dat ze met 1 chip van 2 Cortex-A9 kernen alles kunnen doen, en heeft de Toshiba die 7 Cortex-A9 kernen nodig met wat hij moet kunnen doen.
Toshiba gebruikt de extra kernen om de 3D interface mee te kunnen renderen. Dit is een OpenGL gebeuren. En ziet er prachtig uit. Ook worden de extra kernen gebruikt voor de Flash en HTML5 ondersteuning in de browser. ;)

Wat de Panasonic volgens mij allemaal niet heeft, dus die extra kernen zijn voor de Pana overbodig, maar voor de Toshiba juist een leuke extra.
De 85" VX200 kost 42.000 engelse ponden....
http://www.avforums.com/r...85-Inch-3D-TV-Review.html

Ik gok dat de 65" VX300 ruim boven de 15.000 euro gaat kosten :)
Tsja, met een 152"-scherm binnen de serie valt wel een redelijke thuisbioscoop te maken. Om een idee te geven van het formaat, zie hier een eerder 152"-scherm van Panasonic:

http://www.displayblog.co...nch_4K2K_3D_Plasma_TV.jpg

Voor diegene met wat extra cash to spare en de ultieme bioscoop ervaring thuis willen hebben zal dit een mooie optie kunnen worden, maar ik denk niet dat we dit soort schermen snel binnen de standaard huiskamer terug zullen gaan vinden.

De VX200 85" gaat bijv. voor ruim 42.000 Euro en de 103" voor ruim 89.000 Euro, een prijs kaartje van minimaal 200.000 Euro voor dit 152" exemplaar zal mij dan ook niet verbazen. Zeker niet als je nagaat dat een 152" van een andere serie van Panasonic een prijs kaartje van tegen de 600.000 Euro heeft.

Ook de 65" schermen van Panasonic zijn over het algemeen alles behalve voordelig. De prijs van deze VX3000 65" zal denk ik wel ergens in de buurt van de 6500 Euro komen te liggen.
Prijzen waar mijn hoofd van gaat tollen. Dat is het allesinds zeker niet waard.
Het is wel een goede manier om goed wat geld te scheppen bij de rijkelui: zij kennen er toch niet veel van maar openen hun portomonee graag voor zoiets als home-cinema dat beter is dan de VT30 die 'zelfs' de middeklasse kan kopen...

[Reactie gewijzigd door Rubizon op 10 augustus 2011 11:06]

Tja, je zou haast denken dat LG en Samsung geld toeleggen bij de verkoop van hun 60" schermen voor 1400.- Panasonic kan nog geen (consumenten) scherm maken van de 55" onder de 2200.-
Dat is wel heel kort door de bocht. Zoals je weet hebben verschillende merken hele verschillende prioriteiten. Kia verkoopt net als Audi ook auto's met vier deuren en, ze kunnen allebei de maximumsnelheid (in Nederland)! Maar je hoeft geen kenner te zijn om te concluderen dat ze in kwaliteit verschillen. Het is geen kwestie van 'kunnen', maar 'willen'.

Als Panasonic zijn prioriteiten verlegd, dan kunnen zij denk ik probleemloos een plasma maken die goed in het rijtje van LG en Samsung past. Maar vooralsnog kiezen zij ervoor om in het marktsegment te opereren waar mensen meer willen dan inches en platte TV's. Neem bijvoorbeeld kleurweergage en zwartwaardes - eigenlijk beeldkwaliteit in het algemeen - wordt nog steeds gedomineerd door Panasonic (en Pioneer). Dat valt duidelijk op te maken uit de expertreviews en fora.

Voor het geld vind ik dat Samsung en LG mooie televisies maken, maar het is laf om te zeggen dat Panasonic hetzelfde truukje niet kan.
In mijn eerste post had ik gezegd dat ik verwachtte dat er allerlei links zouden opduiken naar toestellen die meer als "simpel beeldscherm" dienen dan als tv door bijvoorbeeld het ontbreken van een tuner, luidsprekers, ...

Maar blijkbaar valt dat nog dik tegen. Blijkbaar heb je de keuze tussen een volledig tv toestel met alle snufjes voor (afgerond) een 2000 euro en dan deze toestellen die blijkbaar 40.000 en meer kosten.

Dat verbaast me toch wel enorm. Dit is toch een gat in de markt? Is er dan geen enkel merk die een goed beeldscherm in de 60" - 70" range kan aanbieden, zonder allerlei snufjes?
Mijn pioneer kuro van 3 jr oud is zo'n tv. Geen last van interne speakers. Helaas dan nog wel een in mijn ogen overbodige tuner maar verder alleen een monitor. Dus ze zijn er wel al een tijdje. Al was pioneer wel een vd weinige fabrikanten die zulke tv's uitbracht.
wat is refreshrate van dat HDTV?
600Hz Sub-field Drive Intelligent Frame Creation Pro :Y)

Bron: http://www.panasonic.nl

[Reactie gewijzigd door D-TECH op 10 augustus 2011 12:47]