Hoofdcategorieën
Device Settings

Angry Birds-maker overweegt beursgang in VS

Door Bauke Schievink, zaterdag 19 maart 2011 11:03, views: 16.910

Rovio Mobile, maker van het populaire spelletje Angry Birds, overweegt om in de Verenigde Staten een beursgang te maken. Het van oorsprong Finse bedrijf haalde in een eerdere investeringsronde al een bedrag van 42 miljoen dollar op.

Het bedrijf zou vanwege zijn vele Amerikaanse klanten de beursgang in de VS willen maken in plaats van in Finland, zo liet Rovio Mobile-ceo Mikael Hed weten aan het Finse Talouselama. Daarbij zou het bedrijf dit als een eerste stap zien; het plan is om net zo groot te worden als internetgiganten Facebook en Google, aldus de ceo. Het is nog onduidelijk welke plannen Rovio Mobile in de pijplijn heeft om dit te bewerkstelligen. Angry Birds is vooralsnog het enige noemenswaardige product in de portfolio van de Finse ontwikkelaar.

Eerder werd bekend dat drie investeringsbedrijven, Accel Partners, Atomico Ventures en Felicis Ventures, een totaalbedrag van 42 miljoen dollar in Rovio Mobile hebben geïnvesteerd. Hiermee werden zij vermoedelijk eigenaar van ongeveer 15 procent van de aandelen.

Angry Birds is van oorsprong ontwikkeld voor smartphones, maar de Finse ontwikkelaar is de laatste tijd bezig om zijn game ook op andere platforms uit te brengen, zoals de PlayStation 3, Wii en pc. Binnenkort brengt Rovio Mobile met Angry Birds Rio een nieuwe versie van het populaire spel uit.

Angry Birds

Volgende 11:46 Vodafone raadt klanten af iPhone en iPad te updaten naar iOS 4.3
Vorige 10:54 'HTC kondigt volgende week smartphone met 3d-scherm aan'
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »

Ik ga echt lollen als mensen dit voor ps3 etc kopen
dit is gewoon echt een iphone/ipod/android spelletje :P

Ik heb het op de pc gespeeld, heb geen smartphone. Prima spelletje voor ff tussendoor en prima te besturen met je muis. Dus als je het voor een euro op de PS3 kan spelen.....waarom niet?

Klopt mee eens dit is 't ook,

Maarja zou een schitterende arcade game zijn voor bijv. de Xbox360...

Mja, maar ze haten MS ook al zeggen ze van niet. Het is ze nogal naar het hoofd gestegen, dus toen MS en icoontje van hun gebruikte tijdens een Windows 7 presentatie... RAAAAAAAAAAAAAGE!

Ze waren nog net geen katapult aan het laden om zichzelf tegen het MS gebouw in Seatle te smijten. (Hej dat idee hebben ze ook al geript, van Southpark dit keer).

Zoals je ziet ik ben geen fan ;). Leuk spelletje hoor, maar ze krijgen eventjes wat te veel air.

vergeet Symbian niet ;) :P

Nu is Angry Birds echt zwaar irritant aan't worden.

Als dit soort dingen jou ergeren, moet je misschien eens met iemand gaan praten :S

Angry Birds is gewoon erg succesvol. De formule is even simpel als briljant. De ultieme casual game imho.
En zoveel levels, gratis te spelen... Een paar euro heb ik er ook wel voor over. Ik heb er al vele uren plezier van gehad :)

Het idee is echter gejat van het spel crash the castle van armor games.

Ik juich ook niet voor Thaise nep kleding. Het is irritant dat de originele bedenker hier geen geld voor krijgt.

En de katapult tegen gebouwen aan van Southpark;).

Wist zelf niet wat eerder was. Vond ctc in ieder geval veel beter spelen. Was wel heel snel uitgekeken op angry birds.
Snap ook niet wat er zo bijzonder is aan de ontwikkelaar. Ze zijn kennelijk niet erg orgineel en hebben nu dus 1 succes te pakken. So what? Denk dat ze toch een iets te hoge pet van zichzelf op hebben.

Het idee is echter gejat van het spel crash the castle van armor games.
Ehm, niet. Het concept voor Angry Birds (en Crush the Castle) bestaat al heel lang.

Kan iemand zich bijvoorbeeld "gorillas.bas" nog herinneren? Voor de mensen onder ons die te jong zijn, even een opfrisser in de vorm van een leuk filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=sZsKbC_-vvw

Dat spelletje was echt geniaal. Vroeger nog best lang gespeeld :)

Gorillas is ook beschikbaar op de iPhone ;)

Het concept voor Angry Birds
En dan laat je gorillas.bas zien ? Kom op zeg, appels en mandarijnen lijken nog meer op elkaar. Je ben Space Invaders nog vergeten, of nee sorry het projectiel moet met een boogje gaan natuurlijk.

En first person shooters dan? Alsof dat zo vernieuwend is. Boeien dat Angry birds een bestaand concept gebruiken, het spel slaat aan.

AB: schiet met een vogeltje je tegenstanders kapot die op en tussen bouwwerken staan
Gorillas.bas: schiet met een dingetje je tegenstanders kapot die op en tussen gebouwen staan

Waar is het echte verschil, behalve dat ze er bij Rovio Box2D aan hebben toegevoegd zodat de bouwwerken als extraatje ook in elkaar kunnen storten?

Het enige echte verschil is dat je in die tijd nog alles zelf moest invoeren en je nu met AB alleen maar aan een elastiekje hoeft te trekken.

Als je me dan nog niet gelooft, zoek dan maar eens op "catapult games" en je vindt nog veel meer spellen die ditzelfde concept al jaren eerder gebruikten.

Ik geloof je wel ik ben het er alleen niet mee eens dat dat iets is wat het vergelijkbaar maakt. Het succes van Angry Birds zit hem juist in de elementen die jij als verschillen noemt. Juist het instorten van de gebouwen, juist het feit dat het schattige vogeltjes zijn, en juist het feit dat je aan een elastiekje kan trekken. DAT is het concept wat Angry Birds maakt wat het is. Het feit dat bij beide spellen een projectiel met een boogje van de ene naar de andere kant geschoten word is niet relevant. Dat het niet iets nieuws is zal ik zeker niet ontkennen, maar gorillas.bas is het niet.

[Reactie gewijzigd door jesper86 op zondag 20 maart 2011 20:14]


Maar om nou een beursgang te maken? Komt ieder spelletje op de beurs? Beetje overrated imho. En blijkbaar ben ik niet de enige

Het spel komt niet op de beurs maar het bedrijf achter het spel.

Ik vind dat iPodKiller wel gelijk heeft, ik vind het ook zwaar irritant te worden al die nieuwberichten over Angry Birds, al die mensen die zeggen: "dit moet je downloaden!".
En dat voor een spel dat gewoon hetzelfde is als Crush the Castle....

Ontopic:
het plan is om net zo groot te worden als internetgiganten Facebook en Google
Haha, net zo groot worden als Facebook en Google 8)7.
Succes met jullie Angry Birds, Rovio!

Slimme zet.
Met meer geld kun je bovendien meer spelletjes ontwikkelen want op één spel kun je niet onbeperkt blijven doordraaien.

En er is een grote kans dat het 2e spel een gigantische flop wordt en dat we nooit meer iets van ze terug horen ;)

Het is toch knap dat je met een zo'n op zich eenvoudig spelletje zo ongelofelijk kan scoren. Ben het wel een met ventieldopje dat de kans op een flop bij de volgende erg groot is.

Het slimste lijkt me om een Angry Birds 2 uit te brengen (en die zal het waarschijnlijk al minder doen) en dan de hele firma verkopen. Dan heb je als oprichter een megadeal gedaan en kan je je rustig gaan bezinnen op wat je dab gaat doen. Mensen verwachten tenslotte snel na de release van een dergelijke game iets nieuws en als je dan niet snel genoeg op de proppen komt met iets is al je snel verdiende geld ook zo weer verdwenen...

Zo bijzonder is dat spel nou ook alweer niet. Ze mogen wel echt grootse plannen hebben want...

Grafisch niet nee, maar wel wat speelbaarheid & verslavingsfaktor betreft.

Ik persoonlijk vind Angry Birds 't eerste spel wat echt voor smartphones bedoeld is & daar ook perfekt op gespeeld kan worden.

Ik gun de boys van Rovio al 't succes, maar hoop niet ze 't te hoog in de bol krijgen, want hypes gaan ook weer voorbij...

Ik vind het echt niet verslavend hoor. In het begin de eerste paar levels, maar daarna heb ik er ook geen zin meer in. Persoonlijk vind ik Cut the Rope een veel beter spel.

Vind ik ook, ik zie echt niet in waarom Angry Birds nou zo leuk is.

Neem Minecraft, vreselijke graphics, simpele tools en bediening, maar toch uren/dagen/weken/maanden/jaren plezier ;)

Angry birds is een spelletje waarbij je je verstand op nul zet en in de vrije uurtjes speelt, zoals in de wachtkamer bij de tandarts ipv dat je een 2 jaar oud magazine gaat lezen....

Die beursgang lijkt me wat overdreven, straks worden ze vijandelijk overgenomen door een of ander melkbedrijf dat voor ieder nieuw levelpack 1 euro gaat vragen....

[Reactie gewijzigd door donny007 op zaterdag 19 maart 2011 20:54]


ze hebben het wel hoog in de bol bij rovio. Als de hype eenmaal voorbij is zullen ze ver vallen.

Ze hebben het een beetje hoog in hun bol volgens mij.
Over een tijdje is de hype over. Dan blijkt dat ze ook nog eens geen andere leuke games kunnen maken en bestaat het bedrijf over enkele jaren niet eens meer.

angry birds kan ik als niet meer dan grappig omschrijven maar waarom ze denken dat een beursgang uberhaupt nodig is vraag ik me serieus af.

Misschien dat die beursgang juist nodig is om geld binnen te halen om in andere ontwikkelingen te investeren?

Ze lijden daar wel een beetje aan grootheidswaanzin. Enkele dagen terug las ik dat de ceo het had over een gebrek aan originaliteit. Pas op ik speel tussendoor graag mijn angry birds maar waar ze het vandaan halen dat angry birds een origineel concept is, is mij een raadsel. Je moet het maar eigenlijk durven.

Ben ik nu de enige die denkt dat ze een beetje doordraven op deze angry-birds hype? Dat ze het op andere platformen aan willen bieden is tot daar aan toe. Maar de beurs op willen dat gaat echt te ver, net zoals denken dat ze net zo groot als google en of facebook kunnen worden.

Over een tijdje komt er weer een nieuw spel (van een andere maken) uit wat net zo een hype wordt als angry birds en dan kunnen ze opdoeken.

Edit: schijnbaar ben ik niet de enige :D

[Reactie gewijzigd door Marce op zaterdag 19 maart 2011 11:10]


niet alleen angry birds hoor, ook heel facebook en twitter worden een stuk hoger gewaardeerd door de heren investeerders dan dat het op gaat leveren 8)7

Je bent net de enige.
Belachelijk idee die beursgang.
Straks heeft iedereen AB, even later is iedereen AB beu en stort het aandeel in een vrije val de diepte in.

Het is meer een 'one game wonder' en de makers zijn bezig de koe te 'milken for what its worth'

Nee, je bent zeker niet de enige :) Ik zie de laatste tijd overal om me heen al weer signalen dat er een nieuwe IT-bubble aan het vormen is. Er gaan honderden miljoenen naar bedrijven die amper een product hebben. Vroeger moest het "internet" zijn; nu moet het "social en mobile" zijn.

Dat is het eerste wat ik ook dacht. In mijn opinie heb je volkomen gelijk. Maar er komen dan weer mooie tijden aan als die bubble explodeerd.

Rovio Mobile heeft wel lef, dat is een ding dat ik ze zeker moet nageven.

Ik vind het wel leuk dat ze het proberen.
Je kan ook hard op je bek gaan dat klopt.
(wat trouwens een redelijke grote kans is)

Maar wie weet er zijn gekkere dingen gebeurd.

Het probleem is, de Appstore is een veel te onveilige markt. Alleen de top 10 apps verdienen echt veel omdat die dingen gewoon 80 cent kosten. Je moet gewoon belachelijk veel verkopen om überhaupt niet failliet te gaan.

Als ze straks geen hit meer krijgen, dan word het echt een probleem.

Ze denken nu al dat ze alles zijn, door domme beslissingen te maken samen met Amazon (de gemiddelde gebruiker heeft moeite om in Android zijn telefoonboek te vinden, laat staan een nieuwe appstore te installeren) maar die beslissing komt straks hard terug.

The bigger they are, the harder they fall.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op zaterdag 19 maart 2011 17:11]

«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 11:46 Vodafone raadt klanten af iPhone en iPad te updaten naar iOS 4.3
Vorige 10:54 'HTC kondigt volgende week smartphone met 3d-scherm aan'
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011