Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 101 reacties

Rovio heeft bekendgemaakt dat zijn populaire spel Angry Birds inmiddels meer dan 500 miljoen keer is gedownload voor verschillende platforms. Volgens de ontwikkelaar blijft het aantal downloads in hetzelfde tempo toenemen.

Daarbij is de totale speeltijd van Angry Birds van alle gebruikers gezamenlijk opgelopen tot 200.000 jaar, aldus Rovio. Elke dag komen er 300 miljoen minuten speeltijd bij. Tijdens het spelen zou maar liefst een totaal van 440 miljard vogels gelanceerd zijn. Het aantal gespeelde levels bedraagt 266 miljard, waarbij in totaal 44 miljard sterren zijn vergaard voor de geleverde prestaties.

Angry Birds begon als een spelletje voor de smartphone. Inmiddels is de game voor alle grote mobiele besturingssystemen beschikbaar en is het ook op de pc of Mac te spelen. Ook heeft ontwikkelaar Rovio verschillende versies uitgebracht, waarmee in verschillende thema's vogels richting groene varkens gelanceerd kunnen worden.

Angry Birds

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (101)

... En dan te bedenken dat de maker van Box2D niet eens credits heeft gehad....

Lees:
http://www.geek.com/artic...ds-credit-at-gdc-2011032/
500 miljoen keer 0.79 cent= aardig wat centjes voor de makers! :9~
Inmiddels al wel wat duurder, maar ik heb het idee dat ook de gratis downloads zijn meegerekend. Ook al zou 10% het spel hebben gekocht, dan is dat nog een enorme prestatie.
10% conversie ratio???
5% is een maximum, maar 0,1% tot 2% is realistischer.
http://www.gameproducer.n...ual-game-conversion-rate/
er zijn ook gratis delen, dus dat zal niet helemaal kloppen
ja maar in de gratis delen zit wel reclame waar ze in principe meer voor kunnen vangen dan alleen de versies die je 1 keer koopt
sterker nog vele malen meer. 1 klik is bijna altijd meer dan 80 cent. En de CTR is op de iPhone/android verbazingwekkend hoog in verhouding met de desktop

(http://tech.blorge.com/St...rs-2x-click-through-rate/)
(http://www.mobilemarketer.com/cms/news/research/10644.html)
Bijna altijd meer dan 80 cent per klik? Trek daar maar een paar heel veel centjes vanaf... ;( Als je het echt over de simpele horizontale bannertjes hebt, dan kan je echt niet verder naast de plank slaan, zoals hierboven ook al werd gezegd.

2 a 3 cent is idd het gemiddelde dat je zal binnenharken met een klik. Daarbuiten zijn er ook nog kliks die minder dan ergens rond de 0,004 cent opleveren (die extra nul is geen typo). In de meest ideale situatie zal je ergens tussen de 9 en 15 cent uitkomen voor een enkele klik, maar dat gebeurt vaker niet dan wel.

Kortgezegd is het een feit dat je met normale banners *erg* weinig zal verdienen in verhouding tot het aantal views dat je er voor nodig hebt. Tenzij je de als ontwikkelaar de banner op een onhandige locatie plaatst natuurlijk. Dan zie je gelijk de CTR sterk omhoog gaan. Helaas loop je dan ook de kans dat de eigenaars van het gebruikte advertentienetwerk je een virtueel kopje kleiner maken door je account stop te zetten.

Gelukkig zijn er ook nog een hoop andere mogelijkheden om iedere gebruiker te "monetizen", maar dat houdt meestal in dat je gegevens moet doorverkopen (met toestemming van gebruikers die de informatie zelf invullen). Itt tot banners kan je daarmee op dit moment nog wel 1,50 USD of zelfs nog meer per zgn "lead" verdienen.

Interstitials van sommige advertentienetwerken kunnen ook wel wat leuks opleveren omdat ze fullscreen worden getoond en zelfs per view of afspeelsessie kunnen worden uitbetaald. De makers van Angry Birds zijn bv. niet alleen zo rijk geworden door de normale banners, maar juist ook door die laatste vorm van fullscreen advertenties en video's. Daar gaan echt enorme bedragen in om (denk in miljoenen).

De conclusie van dit verhaal is dat mensen eens wat vaker op een banner zouden moeten klikken om de ontwikkelaars van hun favo apps te steunen :Y
Maar ook niet te vaak omdat het anders als "fraude" kan worden gezien. Iedere week een keertje is meer dan genoeg!
Komt omdat de advertenties in smartphone apps vaak verschrikkelijk vervelend weg zitten gestopt zodat heel veel mensen er per ongeluk (en tegen hun wil) op klikken. Bij sommige spelletjes zit er bijvoorbeeld een advertentie direct boven de startknop, die pas enkele seconden later tevoorschijn komt, waardoor je, net als je op start wilt drukken, ineens op de advertentie klikt die tevoorschijn komt |:(
Waarschijnlijk omdat je er per ongeluk op klikt :p
Bij mij was het spel niet eens speelbaar, want als er een advertentie in beeld kwam was dat toch even teveel voor mijn telefoon.
Onzin, kliks zijn maar 2, 3 cent bij Admob and de vergelijkbare providers die Angry Birds gebruikt. Misschien het dubbele vanwege hun bekendheid, maar veel zal het niet schelen.

[Reactie gewijzigd door - peter - op 2 november 2011 17:37]

Tenzij je tijdens het spelen in internetverbinding uit hebt staan, dan verschijnt er geen reclame.
Een smartphone die tegenwoordig geen internet aan heeft staan? (of wifi of 3g), dat komt niet meer voor toch???
iOS, werkt ook op devices die geen 3g hebben (iPod, iPad Wifi). Er zijn ook mensen die zo'n ding meenemen en vervolgens geen internet verbinding hebben onderweg.
iOS heeft geen gratis versie van Angry Birds, behalve de demo.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 2 november 2011 17:11]

Asus transformer dan... Daarop kun je gratis spelen en zonder internet.
Je zult je verbazen hoeveel mensen hun internet uitzetten als ze een gratis sp-spel spelen met reclame op hun smartphone.
Op m'n werk heb ik toch k*t ontvangst en geen wifi. Dus het kan zeker ja ;)
En ik merk dat zonder de internet/ads Angry Birds een stuk soepeler werkt.
Mijn accu gaat drie keer zo lang mee als ik wifi en 3G uitzet, dus als ik een keer internet nodig heb zet ik het dan wel aan. Angry birds draait ook soepeler zonder ads.
Ik heb een android phone en geen data abbonement. Wifi staat alleen aan als ik iets wil downloaden of iets op internet wil checken. En nee, ik ben niet alleen.
voor reclame verdienen de makers ook geld ;)
Op de iPad zijn de Angry Birds spelletjes wel een stukje duurder dan 79 cent. Geloof dat je bijna 10 euro kwijt bent bij aankoop van de drie versies.
Hoe kom je daar bij? De duurste die ik zie is 1.59,- als ik dat 3 maal doe, kom ik volgens mij nog steeds niet op 10,-. De meeste staan daar ook voor 0,79 eurocent
Ik heb al veel (legaal!) Angrybirds gespeeld/gedownload op mn Android, maar nog niets betaald.

Dus ik denk dat het wat minder zal zijn als wat je hier uitrekend.
offtopic:
minder zijn (zoals)als.. een koekje

nee joh het is even veel dan!


Je hebt toch advertenties gehad? Die bekijken = ook geld in het laatje. Time = money
Euh,nee....
Adblock plus voor android,en doei reclame :>
nee ook geen adv gezien, eigenaardig genoeg, ok niet op android, maar wel op chrome.
dan draai je ofwel een custom rom met root waar (al dan niet automatisch) een ad-blocker opstaat ( meestal via hosts file ) of je hebt gewoon totaal geen internet op je phone.

ik gok op het eerste ...
500 miljoen keer gedownload betekend niet 500 miljoen keer gekocht. ;) Alsnog hele prestatie als je de rest van de statistieken bekijkt!
500miljoen * 0ct = weinig centjes aanvankelijk. Erg fijn dat er maar 3 versies zijn die tablet/phone uniform zijn ook.

Angry Birds laat echter kort (niet irritant) een advertentietje zien bij het starten van een level. Daarmee is het een goede implementatie van advertenties die zowel zichtbaar zijn, maar tch niet irritant. En daarbij komt ook weer natuurlijk de studie: gratis of advertenties, wat levert het meeste op? Op dit moment cashen ze meer op de Android versie.

De Windows Phone versie is overigens iets duurder, maar bied achievements aan voor XBox Live, erg leuk ;)
Angry Birds laat echter kort (niet irritant) een advertentietje zien bij het starten van een level.
Die zijn wel irritant, hoor.
Apple vraagt ook nog een aantal % van de winst ;)
'0.79 cent' Seriously? :|
Hoeveel keer 0.79 cent is 1 Euro?
Poeh, dat het groot was dat wist ik. Maar 500 Miljoen is toch wel een gekte!
En wat dacht je van alle merchandise ??? Alle knuffels, t-shirts, cases voor je phone enz enz. Die gasten hebben goed gescoord en het spel is nog leuk ook :)
Wat een oud idee in een nieuw jasje al niet kan doen ;)
Klinkt stom. Welk oud idee dan?
Gorilla.bas of Worms, Tankz noem maar op, alleen je hebt nu volgens mij geen windrichting en sterkte waar je rekening mee moet houden.
Dat komt onder andere door azie. Ik was laatst in maleisie en daar is de gekte vele male groter dan hier. Daar kun je ook shirts, tassen, telefoon hoezen,etc. Kopen. Volledige winkels vol met angry birds merchandise zijn daar te vinden.

[Reactie gewijzigd door aicaramba op 2 november 2011 20:16]

Angry bird t's en telefoonhoesjes zijn hier ook gewoon verkrijgbaar hoor. De V&D had ze laatst in de aanbieding. Ik kan zelfs achterkanten leveren voor de iPhone 4 met het angry birds thema.
Poeh, dat het groot was dat wist ik. Maar 500 Miljoen is toch wel een gekte!
Ja inderdaad, ik neem aan dat dit het totaal is van alle versies (dus ook Rio en Seasons) ?

Reken maar dat er flink aan dit spel verdient wordt. Binnenkort openen ze zelfs hun eerste winkel: "Rovio is about to open the world’s first official Angry Birds retail shop in Helsinki."
Het is gewoon ongelooflijk dat ze zo populair zijn geworden. Het is zeker verslavend, maar ik kan mij niet eerder een spel herinneren wat zo lang nog zo goed verkocht. Ik heb al verhalen gehoord van developers die vrijwel niets meer doen op kantoor en gewoon duizenden Euro's per dag binnenharken, geweldig.
Waar kan ik solliciteren :D
Jeetjemina.

500 miljoen x 50 cent winst per game (voor de zekerheid maar laag genomen) komt op 250 miljoen. En dan is de hele merchandise-branche rond AB nog niet eens meegerekend.

Om het in context te plaatsen. Wikipedia: "As of November 27, 2009, Call Of Duty games had sold 55 million copies for $3 billion in revenue." (dat is dus omzet).

En dit is dus voor een markt die 3 jaar geleden nog niet eens bestond!

Lijkt me dat de mobiele game-sector toch echt de toekomst gaat worden. Dit is pas de 1e van vele succes verhalen die we nog gaan krijgen.
Als je dan wil vergelijken, pak dan ook omzet. Appstore pakt volgens mij zo'n 30% en bovendien is er aan advertenties potentieel veel meer te verdienen, maar daar hebben we geen inzicht in. Ik denk dus dat je schatting lang niet in de buurt komt en dat ze heel wat meer omzet hebben gedraaid.
Ik denk dat ze ook de gratis download hebben meegeteld. Bovendien krijgt Apple ook nog eens 30% van de aanschafprijs. 50 cent winst per game zal het dus niet zijn aangezien ontwikkeling van de game natuurlijk ook niet gratis is.
Beetje appels met peren dit, hoor. Het zijn compleet verschillende markten.

Waar baseer je die 50 cent winst per download trouwens op? Ik denk dat de marges op advertenties niet dusdanig hoog liggen dat iedere gebruiker, na aftrek van alle kosten die gemaakt zijn om Angry Birds te ontwikkelen en ondersteunen, 50 cent winst genereert. Een gemiddelde van 50 cent omzet per gebruiker betwijfel ik zelfs al. Er zullen naast de veelgebruikers immers ook ontzettend veel mensen zijn die het spel linea recta weer van hun telefoon verwijderen na 3 potjes.

Dat er een gigantische markt voor simpele handheld games is betwist ik zeker niet, maar dat de winstmarges zo gigantisch zijn (en dat het *de* toekomst wordt in vergelijking met console of PC gaming) gaat er bij mij niet in.
500 miljoen x 50 cent winst per game (voor de zekerheid maar laag genomen) komt op 250 miljoen
Dat is niet laag genomen, dus zeker niet voor de zekerheid.
Het is juist extreem hoog genomen. 50 Cent winst per download is godsonmogelijk.
De Android versies zijn gewoon gratis hoor (zowel op Phone als Tablet).
Maar het is inderdaad wel erg leuk, ook door zijn eenvoud.
Vooral die nieuwe oranje opblaasbare vogel (Halloween 2012 versie) is vermakelijk.
Tijdens het spelen zou maar liefst een totaal van 440 miljard vogels gelanceerd zijn. Het aantal gespeelde levels bedraagt 266 miljard
Wat dus neerkomt op 440/266 = 1.65 vogel per level? Dat is niet veel
Als je ervan uitgaat dat vooral de eerste levels meer gespeeld worden dan de latere levels, verschuift dat gemiddelde al snel omhoog. De eerste levels zijn met gemak met 1 vogel te halen.
voor de meeste levels heb je ook niet meer nodig dan 1 a 2 vogels... dus zou goed kunnen
Heel vaak als ik de eerste vogel al niet perfect wegschiet start ik hem opnieuw, dus dan heb je ook maar 1 vogel weggeschoten
Het aantal gespeelde levels bedraagt 266 miljard, waarbij in totaal 44 miljard sterren zijn vergaard voor de geleverde prestaties
Je kunt toch 3 sterren per level verdienen? Dan klopt dit IMO niet...
Ik vermoed dat deze telling puur het aantal unlocked stars is die alle spelers in totaal op hun accounts behaald hebben. Wanneer je een level 10 keer probeert en 10 keer 2 sterren haalt, zal je dan voor deze telling nog steeds maar 2 sterren behaald hebben... in plaats van 20.

Trouwens: zelfs als al die sterren mee zouden tellen, kan ik me nog wel voorstellen dat het aantal levels dat gespeeld is flink hoger uitpakt dan het aantal behaalde sterren. Zo zat ik regelmatig 20 keer te stoempen op n level waarbij het eerste vogeltje net niet perfect wegvloog, ik dus al geen *** meer kon halen en daarom direct het level opnieuw startte. Zo kom je wel aan de 20 gespeelde missies, waarbij uiteindelijk geen enkele ster behaald is.
Ah zo, maar waarom tellen ze de levels wel dubbel dan en de sterren niet, dat is eigenlijk ook een beetje krom...
Ik weet niet zeker of ze de sterren tellen zoals ik vermoed dat ze ze tellen hoor. Ik gaf slechts aan dat je de gegevens op meerdere manieren kunt interpreteren :).

Mensen die overal 3 sterren willen halen en zien dat de eerste (of tweede) stap verkeerd gaat, zullen sowieso opnieuw beginnen en zo het gemiddelde aantal sterren dat per potje behaald is omlaag halen. Of dit effect alleen genoeg is om op een gemiddelde van 0,16 ster per potje uit te komen weet ik niet, vandaar dat ik opperde dat ze wellicht alleen het totale aantal sterren dat mensen unlocked hebben rekenen. Als ik zie hoe vaak ik al opnieuw begon (en ik was geeneens een heel fanatieke perfectionist), denk ik dat de hoge hoeveelheid restarts alleen al genoeg zou kunnen zijn om het gemiddelde flink te verstieren.
Houden ze de stats bij van alle platformen? Lijkt me vooral bij PC wat lastiger te tracken omdat er -zover ik weet- geen "phone home"-functie in zit.
PC versie is toch in de browser/online? Of is er ook een offline versie beschikbaar?
Er is een offline versie ja, via de intel app store geloof ik.
Blijft een groot voorbeeld hoe je veel kan verdienen met een kleine marge per spel!
Hoe veel kan je verdienen dan? Want dat lees ik niet terug?
Dat hangt van je prijs en onkosten af (en nog veel meer factoren).

Maar je kunt miljonair worden van de verkoop van een App.
Ja, daar hangt het vanaf. Maar er staat nog steeds niet bij hoeveel winst ze maken met het spel.
Ik vind het wel vreemd dat bij het opstarten je IMEI nummer wordt opgevraagd.. vraag me af wat ze daarmee willen... door LBE security heb ik Angry Birds verboden om de internet verbinding te gebruiken en de IMEI gegevens op te vragen.
dat lijkt me een ideale manier om unieke gebruikers te identificeren. handig voor statistiekjes, of targeted ads enzo.

tja, je kunt het maar een probleem vinden :P
Geeft maar aan dat ook kleine spelletjes groots kunnen worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True