Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 99, views: 21.568 •

Het doek lijkt te vallen voor een groot Nederlands gamebedrijf. Het noodlijdende Playlogic uit Amsterdam en de studio in Breda hebben geen nieuwe investeringen weten aan te trekken en lijken nu af te stevenen op een faillissement.

PlaylogicDe recentste titel van Playlogic is Fairytale Fights. De hoge kosten en tegenvallende resultaten van dit gewelddadige spel met sprookjesfiguren hebben het bedrijf vermoedelijk de das om gedaan. Playlogic bracht vorig jaar verder slechts één ander spel uit, Infernal: Hell's Vengeance, maar deze actiegame werd slecht ontvangen. In 2009 leed de studio een verlies van 16 miljoen euro.

In 2010 bleven nieuwe titels die geld in het laatje moesten brengen uit en verslechterde de financiële situatie. Sinds april had het bedrijf al moeite de salarissen uit te betalen, zegt een medewerker van Playlogic, die anoniem wil blijven. Maandag zou het erop of eronder worden voor Playlogic, maar nieuwe investeringen zijn uitgebleven, waardoor Playlogic officieus ten onder is. De website is sinds dinsdag offline.

Rick van Beem, de woordvoerder van het bedrijf, erkent dat er grote problemen zijn, maar wil verder weinig zeggen. Wel zegt hij dat de mogelijkheden voor een doorstart worden bekeken.

In totaal werken er bij Playlogic 110 medewerkers, waarvan ongeveer 45 bij de Game Factory in Breda. De Playlogic Game Studio uit Breda moet door de problemen van het moederbedrijf mogelijk eveneens de deuren sluiten. De studio verrichtte onder andere nog werk voor Sony, zoals het eerder deed met Eyepet. Ook zouden spin-offs van Fairytale Fights in het verschiet liggen.

Met een faillissement zou opnieuw een groot Nederlands gamebedrijf verdwijnen. Eerder sloot Streamline Studios zijn deuren. Het zou een gevoelige klap betekenen voor de Nederlandse ontwikkelmarkt voor games, die al een aantal jaren juist in de lift zit en inmiddels een groot aantal ontwikkelstudio's en andere bedrijven telt. Het is overigens niet de eerste keer dat Playlogic in financieel zwaar weer is gekomen; in 2006 moest de financieel directeur al het veld ruimen na geldproblemen.

Reacties (99)

zonde! en klote voor de medewerkers!

Budgetten voor games zijn afgelopen jaren zo gigantisch gestegen dat investeren in games gewoon risicovol is geworden

[Reactie gewijzigd door Hubman op 27 juli 2010 11:41]

Je kan met minder ook best een goede game maken, alleen om dan te concureren met de grote bedrijven die 100 miljoen aan kosten maken word dan wel heel moeilijk.
Het probleem erbij is een beetje dat de kleine ontwikkelaars en uitgevers te hoog gegrepen willen releasen. De prijzen op de games worden veelal gewoon in de trend van 49.99 voor PC games en nog hoger voor console games. En dat terwijl je binnen die prijsklasse direct de competitie aangaat met de bedrijven welk er 100 miljoen in kunnen pompen.

De games industrie moet gewoon eens wakker worden en in meer prijsklassen stappen. Ook al verkoop je het goedkoper, maar daarbij wel 5 keer zoveel, dan is je uiteindelijk return namelijk toch hoger. En al verkoop je het voor slechts een 10'tje maar verkoopt het daarbij 20 keer zoveel, dan zie je toch echt een stuk meer van je uitgaven terug.

Maar men blijft maar verwachten dat iedere willekeurige game welk men maakt op gelijke voet zal kunnen staan met de grote titels.
Ja en uiteindelijk is het gewoon de data op een disc persen en verkopen, die kosten zijn echt nihil. Dus je kan inderdaad beter meer goedkoper verkopen dan een paar duur.

[Reactie gewijzigd door Bulls op 27 juli 2010 11:59]

Ja en uiteindelijk is het gewoon de data op een disc persen en verkopen, die kosten zijn echt nihil.
Wat is dat nou weer voor logica?
Je betaalt ook niet voor een rond stukje plastic en een doosje, je betaalt voor het werk dat is verzet om de game te ontwikkelen.

Volgens jouw logica zou een game al winstgevend zijn als je er € 3 per stuk voor vraagt, en zou bijvoorbeeld Playlogic dus helemaal niet in de financiële problemen moeten zitten? 8)7

En @ Psychodude
En al verkoop je het voor slechts een 10'tje maar verkoopt het daarbij 20 keer zoveel, dan zie je toch echt een stuk meer van je uitgaven terug.
Als het zo werkte zou het inderdaad erg handig zijn. Maar je overdrijft zo erg, dat als je de overdrijving eruit haalt er niets van de redenering overblijft. Natuurlijk gaat een game niet 20x zoveel verkopen als je hem 5x zo goedkoop maakt. Zeker niet bij een game die in verhouding weinig media-aandacht heeft gekregen. Als dat zo was, zouden alle games voor € 10 in de winkel liggen. Ik denk eerder dat je moet denken in termen van: haal een tientje van de prijs af (iets van 20% van de prijs waarvoor het nu in de winkel lag dus) en je verkoopt daardoor misschien 5% meer. Oftewel: puur de prijs verlagen is niet echt dé manier om een game populair en winstgevend te maken.

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 27 juli 2010 12:14]

Uuuhm een spel verkopen is niet alleen persen en uitbrengen

Je moet een bedrag afdragen aan de eigenaar van het platform (Sony MS of Nintendo) je hebt een uitgever die zijn marge wilt hebben, een distributeur die zijn marge wilt hebben en een winkelier die, je raad het al, ook zijn marge wilt hebben :) Daarna heb je nog de te verwaarlozen transport kosten (wat is het? 2k voor 1 container naar NL) ga uit van 1 euro per afgeleverde CD

Uuhm zelfs met die veelste hoge bedragen die nu gelden houd een ontwikkelaar maar 20 euro max (= geschat) over waar ze nog hun operationale en ontwikkel kosten uit moeten halen
10 euro als startprijs is inderdaad misschien wat overdreven, maar bij titels waar men 50-60 euro voor vraagt dan moet het toch een verdomd goede game zijn voordat ik hem koop.

En als ik Fairytales Fight zo even bekijk, zou ik er niet meer dan 30 euro voor over hebben.

Verder heb ik zelf nog niet eerder van het spel gehoord, misschien dachten ze dat als er maar genoeg bloed in voor zou komen dat ze gratis reclame kregen van de media van mensen die tegen geweld in games zijn. Het spel zou ook iets bekender zijn geweest als het op Steam te krijgen was.
Alhoewel niet geheel hetzelfde scenario, ziet Valve met Steam toch bij hun prijsstunts een sterke toename van het aantal verkopen met zo'n 600% en winst met zo'n 300%. Reductie van prijs lijkt voor hun en hun partners dan ook best een goede zet. Het verschil is natuurlijk dat het tijdelijke karakter van dat soort stunts meespeelt, en je het niet direct kunt extrapoleren naar een adviesprijs.

Maar wat betreft media aandacht is dat juist ook weer een deel waarbij de prijs juist positief kan uitpakken, zo heeft bijvoorbeeld Torchlight mede dankzij de lage prijs waar ze voor gingen toch flink wat extra in de schijnwerpers gestaan.

En dit soort 2nd rank games moeten ze gewoon niet langer in de fysieke schappen willen zetten, je verliest er namelijk enkel op. De winkelier wil namelijk ook geld zien voor het uitstallen van dat product, dus blijft er van die 50 sowiezo maar rond de 35 max over. Distributeur moet betaald worden, uitgever wil cash zien.

Veel interessanter wordt het om als kleine ondernemer in deze wereld juist voor de digitale stores te gaan van tegenwoordig, of het nu op console of PC is.
[...]
En @ Psychodude

[...]

Als het zo werkte zou het inderdaad erg handig zijn. Maar je overdrijft zo erg, dat als je de overdrijving eruit haalt er niets van de redenering overblijft.
Inderdaad.

Bovendien is games in meerdere prijsklassen iets waar ik zo mijn bedenkingen bij heb. Er zijn namelijk al genoeg flut games; of liever gezegd, games die (technisch) goed zouden moeten wezen, maar erg slecht ontwikkeld en buggy zijn. Het laatste wat we nodig hebben is meer crap.
De games industrie moet gewoon eens wakker worden en in meer prijsklassen stappen.
Misschien moet jij eens wakker worden en je realiseren dat dat er al lang is, in de vorm van downloadable games op de consoles en de PC?

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 27 juli 2010 12:53]

Ja klopt daarom zijn games op download platform numero 1 (Steam) ook veel goedkoper dan in de winkel...

Hij maakt een prima punt dat de games industrie in meerdere prijsklassen moet stappen, bijna alle nieuwe games of er nou 10 of 100 miljoen aan kosten is gemaakt begint rond een bepaalde prijs, op consoles vaak rond de 50~60 euro en op de pc tussen de 40~50.

Als jij als kleine Nederlandse studio een RPG maakt met futuristische setting en je hebt een klein team maar het resultaat is goed (leuk/speelbaar) dan ga jij toch niet je game tegen de zelfde prijs als Mass Effect uit brengen?
Veel goedkoper dan in de winkel? Als we het over webwinkels hebben dan moet ik je helaas geen gelijk geven. Steam is 9 van de 10x toch echt stukken duurder dan de "bekende webwinkels".

Ik koop mijn games op disc dus veel goedkoper dan jij op steam doet
b.v. play.com, thehut.com, amazone, mediaoffer.nl,budgetgaming.nl(voor het vergelijken) etc etc. Zelfs inclusief verzendkosten ben ik 9 van de 10 keer goedkoper uit.
voor slechts een 10'tje maar verkoopt het daarbij 20 keer zoveel
Ja maar.. Als die theorie altijd zou opgaan werd alles steeds maar goedkoper. Bedrijven kunnen dat niet doen want dan wordt het risico veel groter (vekoop je 10000 stuks van 50 euro heb je meer omzet bij 10000 stuks van 10 euro). Dus om met een lage prijs heel veel te verkopen moet je heel zeker zijn dat je titel goed zal aanslaan in de markt. Dus alleen de heel grote bedrijven kunnen dit risico lopen. Door als grote ontwikkelaar een goede game goedkoop te verkopen verkoop je er heel veel en druk je daarmee de kleinere duurdere concurrenten uit de markt (consument denkt waarom een dure game kopen als die goedkope ook heel leuk is?). Wil je dat de kleinere studio's kunnen blijven bestaan moeten de games helaas niet te goedkoop worden.
Je vergeet hier echter 1 ding. Als een grote studio voor €20 i.p.v. €50 een game uitbrengt, dan houd het deel van de klanten dat meer dan €20 had willen betalen geld over. Dit geld is dan dus beschikbaar om aan de kleine studio's te geven. Welke van de twee situaties meer geld voor wie oplevert is een lastige vraag, maar het is zeker niet zo zwart/wit als jij het stelt.

Overigens is het onzin dat het risico te hoog wordt bij verkoop met lagere prijs. Natuurlijk zijn er risico's aan verbonden, maar ook beloningen. De uitverkopen op Steam laten zien dat in sommige gevallen de beloning enorm kan zijn. Vooral als een game standaard een veel te hoog prijskaartje heeft en er dan grote kortingen worden gegeven(50-90%).
Wat was het ook alweer? Bij een prijsdaling van 75% een verkooptoename van 1400%? En welke wiskunde je ook gebruikt 1x50 is nog altijd minder dan 14x12.50
Maar men blijft maar verwachten dat iedere willekeurige game welk men maakt op gelijke voet zal kunnen staan met de grote titels.
Als er een markt voor inferieure maar goedkope spellen (herinnert iemand zich A2 racer nog?) was, dan zou die markt heus wel ontdekt zijn door de ontwikkelaars. Maar de spelers zijn kristisch en willen alleen state-of-the-art spellen met een beoordeling in de media van > 90%.

Concurreren gebeurt dus op kwaliteit, niet op prijs. Om voldoende kwaliteit te bieden heb je een hoog budget nodig en dan kun je je spellen niet voor bijna niks weggeven.

Dat je 20 x zoveel zou verkopen als je de prijs halveert, is wishful thinking van de piratenlobby, maar economisch gezien onzin. Spellenuitgevers zouden zo'n kans echt niet laten lopen als het zo makkelijk was.
Tuurlijk is die markt er, indi games zijn het dan.

World of Goo, Crayon Physics, Gravity crash, en zo nog veel meer.

De 3 bovenstaande heb ik gekocht voor een leuk prijsje (5 of 6 euro voor GC, en het zelfde voor de andere tijdens een 'pay what you want' actie), en ondanks dat je er ook minder lang mee bezig ben dan batllefield of RDR zijn ze hun geld zeker waard.

Zullen ze zoveel opbrengen als die titels? Nee
Zullen ze zoveel verkopen? Nee
Zullen ze winst maken? Volgens mij wel.
Valve is het toch echt niet met je eens wat prijs betreft. Zij hebben met hun Steam platform aangetoond dat sommige games echt véél beter verkopen bij lagere prijzen.

Dat uitgevers zo'n kans niet zouden laten lopen, dát is wishful thinking. Digitale distributie was ook zo'n kans die heel veel uitgevers hebben laten lopen. Ze experimenteren gewoon niet genoeg om er achter te komen. Kijk nu bijvoorbeeld naar DRM. De meesten zitten op de trein van meer en zwaarder en hebben geen idee of ze niet beter op een andere trein kunnen zitten. Dit terwijl er anderen zijn die zonder problemen (en alle kosten en klachten van betalende klanten) op de DRM-vrije trein zitten.

Zolang de meeste uitgevers nog steeds tunnelvisie hebben is de kans groot dat ze (grote) kansen gewoon niet zien terwijl ze er aan voorbij gaan.
Dat je 20 x zoveel zou verkopen als je de prijs halveert, is wishful thinking van de piratenlobby, maar economisch gezien onzin. Spellenuitgevers zouden zo'n kans echt niet laten lopen als het zo makkelijk was.
neej hoor de entertainment industrie(met name films/muziek doet precies het zelfde.
Er is een markt voor maar ze willen zelf niet veranderen anno 2010.
Je kan met minder ook best een goede game maken, alleen om dan te concureren met de grote bedrijven die 100 miljoen aan kosten maken word dan wel heel moeilijk.
Gezien het type game dat de game factory produceert, proberen ze niet eens te concurreren met de grote bedrijven.
zonde! en klote voor de medewerkers!

Budgetten voor games zijn afgelopen jaren zo gigantisch gestegen dat investeren in games gewoon risicovol is geworden
Ik wil niet vervelend zijn maar op de website van game factory zie ik alleen nogal simplistische games. Er zullen best wel mensen zijn die dat leuk vinden maar het is een niche market, die games kunnen zich op geen enkele manier meten met de bekende goed verkopende games (die ook wat meer programmeerkunst en hoger budget vergen dan de eenvoudige games van game factory).
Je hebt toch ook nog Triumph Studios? Van onder andere Age Of Wonders en Overlord?
En (welliswaar klein maar toch) Eximion uit Eindhoven. Die doen veel webbased game-development.
Vergeet ook Paladin Studios niet :)

Er zijn nog genoeg kleine studios over, en ook nog een aantal outsourcing partijen.

[Reactie gewijzigd door TJHeuvel op 27 juli 2010 11:46]

Ja en wat dacht je van Guerilla met de Killzone franchise.
Die staan al lang niet meer op eigen benen dus die tellen niet mee.
Als Sony d'r geen zin meer in heeft dan valt het doek daar ook direct.
Guerilla staat genoemd in het artikel... 8)7
Guerilla is 100% eigendom van Sony, waarvan minimaal 80% van het personeel geen nederlands paspoort bezit.

Noemen we dat ook al een nederlands bedrijf?
Klopt.. En hoewel ook geen grote, hebben we ook Two Tribes in Harderwijk nog: http://www.twotribes.com/
En waarschijnlijk zijn er nog wel meer (kleinere) game ontwikkelaars hier in ons mooie landje :)
Khaeon Games ook dacht ik, de originele developers van The Chronicles of Spellborn.
Helaas... =>
nieuws: Nederlandse ontwikkelaar Spellborn Works failliet

Edit @ vampiretrix hieronder:
Je zult wel gelijk hebben, de zin:
"De Nederlandse ontwikkelstudio achter The Chronicles of Spellborn heeft een faillissement aangevraagd."
in mijn link zette me op het verkeerde been.

[Reactie gewijzigd door Top-Rob op 27 juli 2010 15:54]

Dat is Spellborn Works, niet Khaeon. Khaeon heeft het spel gemaakt en Spellborn Works deed de updates toen het spel afgerond was. Khaeon bestaat nog altijd ;)
En je hebt Triangle Studios ook nog :)
Niet te vergeten het bedrijf waar .oisyn voor werkt: Nixxes :)

Werkt aan de 3D engine van Deus Ex 3 ... dus ook niet echt de minste zou ik zeggen.

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 27 juli 2010 11:55]

Er klopt idd geen reet van het artikel, en ik vind het ronduit beschamend dat het zo wordt gemeld. We hebben tal van studio's in Nederland. Naast een ontzettend grote serious en edugames industrie zijn er ook nog behoorlijk wat core en casual game studio's, zoals Engine Software, Triumph Studio's, Two Tribes, Khaeon, Triangle, Codeglue, Grendel, Team6 en W! Games. En daarnaast ook een aantal bedrijven die zich specialiseren in het ontwikkelen van technologie en/of content voor andere studio's.

.edit: En het is inmiddels aangepast

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 27 juli 2010 12:08]

... Virtual Fairground, Rough Cookie, White Bear, Paladin, WeirdBeard, Grendel Games, Ronimo
Ik was echt aant wachten op dat spel :( (Fairytale Fights)
Voor de ps3 en xbox is het spel toch echt al vorig jaar uitgekomen.

Of was je aan het wachten op de pc versie?
Die heb ik toch al een tijdje geleden in de winkel zien liggen.

Wel erg dat alleen nu nog 2 andere grote over blijven Triumph studio's en Guerilla.
Maar zoals hierboven ook al wordt gezegd lijkt het me idd moeilijk om te concureren met bedrijven die 100den miljoenen kunnen besteden. Echter overlord was een succes
Ik vond Fairytale Fight's toch echt wel vermakelijk met wat vrienden! Jammer dat de studio failliet is :(
Heb zelf ook Fairftale Fights liggen voor de PS3, zeer vermakelijk.
Jammer dat ze failliet zijn.
Maar goed de grote verzieken het voor de kleine, terwijl de kleine meestal de betere games afleveren waar nog een beetje gevoel en passie in zit.
BIj EA bijvoorbeeld heb je dat gevoel amper.
Dit is geen geval van de grote verzieken voor de kleine studios, speel maar eens een van de hoogst gewaardeerde spellen van playlogic en je weet waarom ze failliet gaan.

Verder ben ik van mening dat juist playlogic bij de "big boys" wilt horen maar telkens slechte games produceert met een oplopend budget (er is ontzettend veel marketing geweest voor fairytale fights, in tegenstelling tot vorige titels).
Die marketing is helaas volledig aan mij voorbij gegaan. Dit is de 1ste keer dat ik van dit spel hoor, terwijl ik het PS3 nieuws toch redelijk volg.
Ik kan er niet om rouwen ze hebben alleen maar bout games gemaakt het is natuurlijk triest voor die medewerkers maar dit zag ik al aankomen met games die amper reclame kregen en slechte cijfers scoorde.
Dit zat er al jaaaren aan te komen... Veel medewerkers komen weg bij davilex (a12 racer anyone?) en een zooi belgen. Geen van beide staan er om bekend dat ze goede games maakten... Hoe playlogic aan een beursnotering kwam is ook een grappig verhaal...

Maar inderdaad laten we vooral triumph niet vergeten! Enneh... Ronimo anyone? Zo zijn er nog wel meer kleinere studio's....
wel een beetje domme opmerking; die studio draait juist nog wel redelijk, alleen die publisher niet.
@ ravenger hier onder: Playlogic Game Factory Breda is onderdeel van Playlogic Entertainment Amsterdam en die laatste is van de centen. Als in, Breda wordt gefinancierd door Amsterdam en bijv. de contracten die Breda voor Sony hebben gedaan worden aan Amsterdam betaald. Als er geen geld meer is, betekent dit dus voor zowel A'dam als Breda.

En Flunk, no offense, maar "en een zooi belgen". Als je echt het idee hebt dat de belgische nationaliteit van een deel van de medewerkers bij heeft gedragen aan de oorzaak van dit bericht moet je je misschien toch nog eens achter de oren krabben. Beetje kort door de bocht.

Misschien ben ik bevooroordeeld aangezien ik elke dag naast één van de mensen zit die je onder de zooi schaart, maar ik vind et een beetje een sneu statement.
110 mensen jeetje. Dat is wel weer even schrikken.

Als ik echter helemaal eerlijk moet zijn komt dit niet als een verrassing. Ik kan mij nog een reportage van de NOS herinneren waarbij de Gamescom werd bezocht. Tijdens deze presentatie werd ook Playlogic even in beeld genomen. Sorry maar de games die ze daar lieten zien waren echt van het niveau 'Grootmoeders kookboek DS'.

Ik denk dat hier een behoorlijk potje mismanagement de reden van het faillissement is geworden. Er zijn tegenwoordig genoeg Open Source game engines waar je behoorlijk wat moois mee kan maken en dus ook lage ontwikkelkosten hebben.
De game engine is niet de grote kostenpost. Stel dat die een miljoen kost, dan is dat maar 10.000 per medewerker. Gooi daar nog eens 10.000 per jaar tegenaan voor huisvesting, pc etc.

Zolang je games ontwikkelt, is loon het belangrijkste struikelblok.
Ik denk dat hier een behoorlijk potje mismanagement de reden van het faillissement is geworden. Er zijn tegenwoordig genoeg Open Source game engines waar je behoorlijk wat moois mee kan maken en dus ook lage ontwikkelkosten hebben.
Ik denk inderdaad ook dat je daar als kleinere studio de winst uit kunt halen. Bijdragen aan de code en de code zelf gebruiken. Uiteindelijk is het verkoop succes vooral afhankelijk van de gameplay en design. Daar hoort natuurlijk ook een goede game engine bij. Een game engine die ook op scholen gebruikt kan worden, omdat deze OSS is, waardoor je sneller mensen kan aannemen die kennis van je game engine hebben.
110 mensen jeetje. Dat is wel weer even schrikken.
Ik ben niet bekend met game studio's e.d.
Maar 45 mensen die de games maken en 55 ander personeel is dat niet erg scheef?

En ik begrijp niet dat veel bedrijven zo graag in Amsterdam zitten. Waar de vaste lasten en de personele kosten veel hoger zijn dan in de provincie c.q. waarom niet alleen in Breda?
En ik begrijp niet dat veel bedrijven zo graag in Amsterdam zitten. Waar de vaste lasten en de personele kosten veel hoger zijn dan in de provincie c.q. waarom niet alleen in Breda?
dat bedrijven graag in Amsterdam zitten (en het liefst in de binnenstad) heeft natuurlijk gewoon met allure te maken. Ik denk niet dat de personele kosten anders zijn dan in 'de provincie'. Het is niet zo'n grote industrie wanneer je het aantal werknemers beschouwt en het land is niet zo groot hoor ;)

[Reactie gewijzigd door ravenger op 27 juli 2010 12:40]

Playlogic zit bij mijn weten in/bij het WTC. Ik drink nog wel eens een biertje met die gasten in de Blauwe Engel.
dat bedrijven graag in Amsterdam zitten (en het liefst in de binnenstad) heeft natuurlijk gewoon met allure te maken.
Verkoop je met allure extra games?
Het is niet zo'n grote industrie wanneer je het aantal werknemers beschouwt en het land is niet zo groot hoor ;)
Ooit van Limburg of ZO Brabant naar Amsterdam gereisd? Erg leuk in de spits.
Is alleen te doen in de trein in de auto zo goed als niet c.q. je bent langer aan het reizen dan je werktijd.
Volgens mij is de werkeloosheid in de provincies nog steeds hoger dat in de randstad ook van HBO en Universitair personeel. Het blijft een vraag en aanbod principe. Daarom is personeel inde provincie goedkoper.
Nee, met allure haal je goed personeel binnen.
Denk je dat jij goeie mensen uit de game-industrie kan overtuigen om naar nederland te komen om in Schijndel te gaan werken en wonen ? :)
Nee, met allure haal je goed personeel binnen.
Denk je dat jij goeie mensen uit de game-industrie kan overtuigen om naar nederland te komen om in Schijndel te gaan werken en wonen ? :)
Ja, als je een van de beste game studio's bent. Waar je aan cutting edge technologie werkt.

Schijndel 's-Hertogenbosch, Tilburg en Eindhoven is ook niet zo ver c.q. best bereisbaar.

En daarbij, waarom moet je buitenlands personeel binnenhalen.
Je kunt ook zorgen dat je mensen op niveau in Nederland krijgt.
totdat er mensen van niveau in Nederland te vinden zijn zul je toch expertise uit het buitenland moeten halen. Die expertise is hier nog schaars; we praten hier over een bedrijfstak die 10 jaar geleden nog amper bestond, en eigenlijk pas de laatste 5 jaar een echt grote groei beleeft.
totdat er mensen van niveau in Nederland te vinden zijn zul je toch expertise uit het buitenland moeten halen.
Je kunt er ook op tijd bij of investeren in de Nederlandse populatie.

IMO wordt Nederlands personeel onderschat.

Denk maar aan iemand zoals Wietse Venema. Die uiteindelijk naar de VS geëmigreerd is. IMO kun je hier beter investeren, om mensen van dit niveau in Nederland te houden.

Ik heb het gevoel dat in Nederland te veel gedacht wordt dat wat ik van ver haal beter is.
daarom verhuizen mensen naar de plekken waar werk te vinden is, dat is in nederland niet zo'n opgave lijkt me. Waarom denk je dat provincies als Zeeland leeglopen?
daarom verhuizen mensen naar de plekken waar werk te vinden is, dat is in nederland niet zo'n opgave lijkt me. Waarom denk je dat provincies als Zeeland leeglopen?
Omdat bedrijven zich in de Randstad vestigen c.q. het werk gaat weg uit de provincie.
Een aantal mensen zullen het werk volgen al dan niet met extra reistijden.
Dit is de keuze van het bedrijf niet van de werknemer.

Neem als voorbeeld Vodafone die een gedeelte van hun activiteiten overhevelt heeft naar Amsterdam vanuit Maastricht.

Onze regering stond erbij en keek er naar.
Files zijn iedere verkiezingsperiode een belangrijk punt. Als je werk meer over het land verspreid zul je automatisch ook minder files krijgen.

IMO heb je gemakkelijk praten, je woont heel erg dicht bij Amsterdam. Ijmuiden centrum Amsterdam centrum buiten de spits volgens Routenet 0.24 uur.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 27 juli 2010 23:09]

Het Nederlandse Team6 game studios levert dit jaar oa de nieuwe FlatOut, Glacier3, Squash2010, The Heavy, Street Racer Europe 2, CalvinTuckers Farm Animals, Battle Metal en weet ik wat nog meer. Dat zijn bij elkaar meer en grotere titels dan PlayLogic momenteel maakt..

Zou het op prijs stellen als een gerenommeerde website als Tweakers hun werk beter doet en geen onvolledige verhalen / onwaarheden de wereld in helpt. Zou fijn zijn als ze bijv. nog een stuk of 10, 20 serieuze NL ontwikkelaars kunnen noemen (want die zijn er wel namelijk) ipv te zeggen dat er nog maar 1 over is :)
Ze hebben het over een `grote` game studio, wat natuurlijk vrij te interpeteren is. Ik vind Paladin Studios zelf erg groot, al zitten we hier maar met z'n 6e :)

Ik denk dat ze met groot vooral bekend bedoelen, en dat is Team6 toch net wat minder als Playlogic of Streamline.
Team6 met alle respect maakt over het algemeen budget titels. Dat zijn toch de wat mindere goden ;)
Flatout is toch wel een vrij bekende titel, in iedergeval een erg leuke titel!
Flatout is dan ook ontwikkeld door BugBear.
http://en.wikipedia.org/wiki/FlatOut_(video_game)
Flatout is dan ook ontwikkeld door BugBear.
http://en.wikipedia.org/wiki/FlatOut_(video_game)
Ja en als je op diezelfde pagina bij het kopje "sequels" kijkt, zie je dat de sequel voor de Wii die in 2010 uitkomt, door Team6 ontwikkelt wordt, zoals @RonnieNelis dus al zei.

http://en.wikipedia.org/wiki/FlatOut_(video_game)#sequels

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 27 juli 2010 14:44]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013