Hoofdcategorieën

Sanyo ontwikkelt laserdiode voor 12x branden op vierlaags blu-rayschijven

Door Willem de Moor, vrijdag 3 oktober 2008 19:54, views: 10.522

Sanyo heeft een laserdiode ontwikkeld waarmee blu-ray-schijfjes op twaalfvoudige snelheid beschreven kunnen worden. De blauwe lasers zijn bovendien geschikt voor vierlaagse schijfjes.

De blauw-violette laserdiodes die Sanyo Electric ontwikkelde, zouden volgens het bedrijf de meest krachtige lasers voor blu-ray-branders ter wereld zijn. De gepulseerde 450mW die de diodes kunnen leveren, kunnen diep genoeg doordringen in een blu-ray-schijfje om vier beschrijfbare lagen bereikbaar te maken. De laser, met een golflengte van 405nm, kan schijfjes op twaalfvoudige snelheid branden. Een enkele laag op een blu-ray-schijfje kan op die snelheid binnen acht tot tien minuten volgeschreven worden, waarbij de maximaal vier lagen goed voor in totaal 100GB aan data zijn.

Sanyo ontwikkelde voor zijn diodes een speciale laag om het halfgeleidermateriaal te beschermen en de effectiviteit van de laser te vergroten. Het bedrijf heeft deze laag Lastect genoemd en deze vervult zowel een reflecterende rol en hij functioneert als anti-oxidant. Bovendien verbruiken de diodes minder stroom dankzij de verbeterde diëlektrische eigenschappen en verminderde foto-absorptie die de Lastect-laag mogelijk maakt: het stroomverbruik bij continue output van 200mW bedraagt 200mA. De lasers werden in een pakketje van slechts 5,6mm in diameter verpakt en Sanyo denkt de lasers binnen twee tot drie jaar gereed te hebben voor massa-productie.

Sanyo blu-ray laserdiode

Volgende 21:33
Vorige 18:39

Reacties

«  1  2  »

Wow, 166 MB per seconde schrijven. Dan heb je wel een deftige schijf in raid nodig om dat bij te benen denk ik zo.

of gewoon een heel goot cache bestand vanuit het geheugen ;)
ach over een paar maanden heb je toch 16GB geheugen voor een prikkie :Y)

[Reactie gewijzigd door stewie]


Uiteindelijk moet alles natuurlijk wel eerst gelezen worden van je harde schijf, je mag dan nog zoveel cache hebben als je wilt, als de schijf niet snel genoeg is zal de brander nooit z'n maximumsnelheid halen hoor.

zo'n schijfje heeft ook een vertraging.
laatje open schijfje pakken schijfje er in en laatje weer dicht.
time to cache.
kan je met raid0 of 10 zeker de max snelheid branden.

Uiteindelijk moet alles natuurlijk wel eerst gelezen worden van je harde schijf, je mag dan nog zoveel cache hebben als je wilt, als de schijf niet snel genoeg is zal de brander nooit z'n maximumsnelheid halen hoor.
Als je net zoveel cache in RAM hebt als dat er data weggeschreven moet worden naar BD dan kan je altijd de maximale brandsnelheid halen. RAM geheugen is nog steeds vele malen sneller dan de maximale BD schrijfsnelheid.

Dat zou dus 25GB vrij geheugen voor enkellaags bd betekenen en dan nog, moet het eerst gevuld worden vanaf hd en dan pas schrijven wil je niet tegen buffer underrun aanlopen.En weg is je snelheidswinst.Dus kom je al snel bij ssd uit, heb je ook die enorme cache niet nodig, nu nog te duur, maar die prijzen dalen wel :)

[Reactie gewijzigd door blobber]


Nouja, minder dan 25 GB kan natuurlijk, want terwijl er uit het geheugen gelezen wordt kan ondertussen ook (op lagere snelheid) het geheugen weer aangevuld worden vanaf de harde schijf. Stel dat je 16 MB hebt en het lezen van harde schijf twee keer zo langzaam is als het schrijven naar Blu-ray, dan kan je dus in totaal 24 GB wegschrijven.

Ze denken het binnen 2 to 3 jaar (3 jaar dus:)) af te hebben. Ze volgen natuurlijk ook de ontwikkelingen rondom de SSD's. Ik denk dat over 2 tot 3 jaar de SSD al redelijk mainstream is geworden en verder ontwikkeld is wat betreft leessnelheid.

Die cache moet ook leeg..... om dat in lijn met het vullen te laten verlopen zal het leeghalen v/d cache toch echt gemiddeld gelijk moeten zijn met het vullen. Dus ook zo'n 166 MB/s

Wel spijtig dan dat je 100Gb op zijn schijfje kan zetten en veel comps niet meer dan 32Gb geheugen aankunnen...

Dan nog verwacht de fabrikant dat het nog 2 a 3 jaar zal duren voor er massa productie is... en dan pas kunnen wij er iets van terug zien.

100 GB in 10 minuten, dat is 10 GB/min, oftewel 166 MB/s.
Iets zegt me dat we de komende tijd nog niet veel sneller nodig hebben voor BluRay-branders. Eerst de schijven maar wat sneller :)

Alleen klopt daar iets in het artikel niet. Single Speed Blu-Ray is 36Mbps (bits) dus 4.5 MegaByte per seconde. 12 speed is dus 432 Mbps oftewel 54 MegaByte per seconde. Waar die 166MB/s dan vandaan komt weet ik niet, maar dat is 36 speed.

wat ik met google translate uit de bron haal is dat er maximaal 8 uur video (100GB) op die schijfjes past en dat het 10 minuten duurt om een film van 2 uur (25GB/1 laag) weg te schrijven. dit komt al een stuk beter overeen met 12x

Goed lezen:
Een enkele laag op een blu-ray-schijfje kan op die snelheid binnen acht tot tien minuten volgeschreven worden, waarbij de maximaal vier lagen goed voor in totaal 100GB aan data zijn.
Komt neer op bijna 54MB/s, precies volgens de standaard!

Beetje jammer dat het nog 2 tot 3 jaar duurt voor de massaproductie.
Ik had na de val van hddvd de opmars van blu-ray toch wel sneller verwacht. En daar horen goedkope massageproduceerde snelle branders bij.

Eigenlijk zou je van de ene kant verwachten dat de prijzen juist minder snel dalen aangezien er minder concurrentie is. Echter houdt je natuurlijk nog wel concurrentie tussen de verschillende fabrikanten die bluray producten fabriceren. Maar het stunten met prijzen voor het pushen van een standaard waar Sony veel mee bezig is geweest, zullen nu natuurlijk niet echt meer voorkomen.

wat doet dit voor de rotatie snelheid? je moet je schijfje dan wel heel stabiel weten te houden om dat er goed op te krijgen...

Zelfde als bij 12x CD schrijven. De verhoogde bandbreedte komt voort uit het feit dat de datadischtehid veel hoger is bij Blueray dan bij CD/DVD.

De rotatie snelheid wordt niet hoger, alleen de datadensiteit. Dus met dezelfde aantal rotaties meer wegbranden = sneller branden.

We zitten helaas al heel lang vast op de max snelheid van 52x, er zijn wel 56 speed optical drives op de markt maar die schijnen niet te functioneren door het hoge toerental.

dr zijn ook drives met meerdere lasers :)

Vroeger had pionier CD-lezers op 72x ?? ofwel een hoger toerental, ofwel een heel efficiente manier van aflezen*, ofwel meerdere lasers.

* efficiente manier van aflezen: Een cdrom spelers leest bij mij weten (vroeger) niet alle bits aan een stuk door continue. (bij schrijvers wel, dus misschien is dat veranderd)
Het is zoals bij een HD dat is gewoon telkens het bitje leest als het langsvliegt. Als je e lees cyclus optimaliseert kun je meer bitjes/ ronde lezen.

Bij audi-cd's worden de bitjes dan wel weer sequentieel gelezen

Dat was Pioneer niet, dat was Kenwood met zijn True-X drives.
Daarbij ging het om meedere lasers.

Die drives waren erg stil door hun lage toerental en waanzinnig snel!
* RolfLobker heeft zelf een True-X 72x gehad :)

Alleen waren ze ook berucht om het probleem dat ze bij een miniem vlekje op de cd al moesten retryen en daardoor terugzakten op slakkentempo (laser werd in 7 opgesplitst en daardoor ook veel zwakker). Dat en de hoge prijs waren volgens mij de voornaamste reden dat het nooit een groot succes is geworden.

Blu ray draait standaard op 36 mbit/s of 4,5mB/s. 12 keer dat maakt 54 mB/s en is het aannemelijker dat je een half uurtje moet wachten voordat ie vol is.

Welke laag wordt eerst gebrand? de diepste, op deze aan het oppervlakte? en wat is de reden?

Als dit maar niet dezelfde problemen gaat geven als bij dual-layer DVD's branden. Dat is namelijk hopeloos gevoelig en kan zelfs een hele PC (de mijne) op de knieën helpen op het moment dat de brander van laag verwisselt. Maar vooral is het brandproces zó gevoelig dat de meeste combinaties van branders en schrijfjes na branden onleesbaar zijn (zelfs in dezelfde brander) of een dusdanig slecht resultaat geven dat het nauwelijks bruikbaar is.

Misschien een idee voor Sanyo om ff op de kwaliteit te letten dus.

(ohja, en het plaatje klopt niet. een laser is nml onzichtbaar zonder rook of stoom :+)

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_]


Sorry, maar dan heb jij een bagger PC en/of bagger brander.

Ik heb een NEC 3520 en een Samsung HD501 en beide branden PRIMA dual layers zonder enig probleem.

Ik kan gewoon doorwerken op m'n PC en de resultaten zijn vlekkeloos. Zelfs de Samsung op 8 speed DL.

Dat dacht ik ook van mijn NEC en nog 2 anderen.... Alle DVD-DL's (ook TY's) speelden prima af.... totdat ik er een gemaakt had om te laten persen in een aantal van 600 stuks. Wat ik ook gebruikte aan software (incl. professionele) de overgang van de lagen had altijd een fout in zich. Ik bleef de discs teruggestuurd krijgen. Waren nooit 100%.
Ik heb uiteindelijk DL maar afgezworen.

En toch ligt het aan jullie zelf. Ik brand drie DL DVD's tegelijk op 8x en er mislukt er nooit één van.

Dat kan ook aan jou liggen. Dat jij dus de positieve piek bent, ipv dat wij de negatieve piek zijn ;)

(ohja, en het plaatje klopt niet. een laser is nml onzichtbaar zonder rook of stoom )
De pootjes van de laserdiode zijn ook nergens op aangesloten :+

[Reactie gewijzigd door joopv]


Niet helemaal waar. Ook aan stof heb je genoeg.
Nog nooit een groene 240mw laser gezien? Die stralen kílometers de sterrenhemel in, met een zichtbare straal.

Weet je wat ik me afvraag.
Hoeveel mensen gebruiken nou al full time blu-ray en hoeveel dvd fulltime? Volgensmij komt daar dvd uit ;) Ze moeten dus maar snel die zooi beschikbaar maken en voor een lekkere schappelijke prijs. Ik vind de ontwikkelling/inburgering van blu-ray bijzonder traag gaan.

DVD ging op een PAL TV, die iedereen had toen DVD uitkwam. BluRay heeft een HD-TV nodig om de aanschaf te rechtvaardigen, en dat maakt het een prijzige aanschaf.

Zo traag gaat het allemaal niet. Er zijn al redelijk goedkope BD drives te koop, waar je dan alleen mee kunt lezen. DVD branders met een schappelijke prijs kwamen ook pas veel later dan de DVD readers. Daarbij komen er steeds meer nieuwsberichten over nieuwe branders dus zullen de prijzen binnenkort wel voldoende omlaag gaan om de inburgering te doen versnellen. Blu-ray is ook nog niet zo gek lang dé nieuwe standaard voor optische opslag.

Snelheid is topsnelheid! !!!!

Deze snelheid wordt alleen behaald aan de buitenkant van de cd, einde van de spiraal.

Aan het begin is de snelheid veel lager, 1/10 - 1/50 van de topsnelheid.

Dus je kan nog altijd gewoon je brlu-raytje branden vanaf een gewone HD, alleen, op het einde loopt de cashe dan wel snel leeg, maar, tegenwoordig hebben alle schrijvers een bufferunderun protection, waardoor de schrijver even kan pauzeren als de cache leeg is, zodat je deze weer kan bijvullen

Bron: google.be (misschien dat gogle.nl iets anders zegt..)

[Reactie gewijzigd door g4wx3]


Toekomst is Flash geheugen: 32GB voor 72¤

20GB systeem geheugen kun je in 2012 voor die prijs krijgen ;)
helemaal met de toekomstige cpu's heb je wel meer dan 4GB nodig.

[Reactie gewijzigd door stewie]

«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 21:33
Vorige 18:39
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: