Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 11 reacties

De 'serious game' Birth is medewinnaar van de zevende prijsvraag van het actieprogramma Maatschappelijke sectoren & ict, zo heeft EZ op 2 oktober bekend gemaakt. Het actieprogramma moet innovatieve ict-toepassingen meer kans geven.

GroepsfotoHet actieprogramma richt zich op het oplossen van maatschappelijke vraagstukken in de sectoren mobiliteit, onderwijs, veiligheid en zorg door het wegnemen van belemmeringen voor grootschalig gebruik van ict-toepassingen. Volgens de initiatiefnemer, het ministerie van Economische Zaken, komen goede ict-toepassingen vaak nauwelijks van de grond door gebrek aan coŲrdinatie tussen de schakels in de keten. Dikwijls weten partijen elkaar niet te vinden om kennis te delen en investeringsplannen te realiseren. Ook is er vaak onvoldoende regie binnen de keten of wordt de potentieel aanwezige vraag niet expliciet gemaakt en niet gebundeld. Daardoor komt de opschaling van lokale ict-initiatieven naar brede toepassing te weinig van de grond, en blijven kostbare investeringen en goede ideeŽn onbenut.

Het actieprogramma Maatschappelijke Sectoren & ICT is bedoeld om dergelijke ideeŽn te voorzien van meer bekendheid, terwijl de beste ideeŽn bovendien een geldbedrag kunnen binnenhalen. Op 27 augustus sloot de zevende prijsvraagronde, waarvoor EZ iets meer dan 4,8 miljoen euro beschikbaar had gesteld. Deelnemers konden wedijveren rond vijf thema's in de sectoren onderwijs, veiligheid , mobiliteit en zorg. Er zijn 51 projectvoorstellen ingediend, waarvan er zeven zijn gehonoreerd.

De meeste waardering had de jury voor Birth. In dit voorstel wordt een succesvol traumatologie-simulatieprogramma, dat gebruik maakt van een veelgebruikte spelcomputer - het juryrapport vermeldt niet welke - aangepast voor verloskunde-trainingen en opgeschaald voor educatie in obstetrie en gynaecologie. De jury vindt het voorstel inzichtelijk en overtuigend. Een andere winnaar was Wisebits 2.0. Dit voorstel beoogt het vergroten van het aantal en het bereik van zogenaamde Wisebits: (internet)filmpjes van maximaal 90 seconden over wetenschap en filosofie in het kader van het nieuwe vak WetenschapsoriŽntatie. De prijzen worden op 19 november 2008 overhandigd aan de winnaars.

Volgens staatssecretaris Heemskerk is het belangrijk dat innovatieve ict-toepassingen de kans krijgen om te groeien. "Juist vernieuwende technieken kunnen ervoor zorgen dat maatschappelijke problemen op een verrassende manier kunnen worden opgelost. De ideeŽn beginnen echter vaak klein en verdienen de kans om van groot maatschappelijk belang te worden", zegt hij op de EZ-site.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (11)

Ik kan me wel een voorstelling maken bij de gynaecologie. :)
De methode keteninformatisering is een doeltreffende methode om een succesvolle informatie-strategie te ontwikkelen voor ketencommunicatie om zo vooraf te kunnen bepalen welke ketenprojecten noodzakelijk en haalbaar zijn, en welke niet.

In tegenstelling tot de klassieke automatisering die doorgaans voornamelijk de nadruk legt op registratie van eigen informatie binnen de eigen organisatie, richt keteninformatisering zich op communicatie tussen de verschillende partijen binnen het organisatienetwerk waarbij in een kale informatie-infrastructuur alleen gemeenschappelijke informatie opgenomen wordt.

Klassieke automatisering kenmerkt zich onder andere door grote datawarehouses waarin alle relevante informatie voor de desbetreffende organisatie opgeslagen wordt. Voor een effectieve ketencommunicatie gelden heel andere wetten en wetmatigheden. De principes van klassieke automatisering, blijken niet werkbaar op informatisering binnen een keten.

Door gebrek aan gezag en angst voor het verliezen van de eigen autonomie vergen grote datawarehouses met inhoudelijke gegevens veel meer gezag en samenwerkingsbereidheid van de betrokken partijen. Daarom richt keteninformatisering zich vooral op 'overzicht' en minder op 'inhoud'. In de kale informatie-infrastructuur staan concepten als bijvoorbeeld verwijzen, signaleren, monitoren centraal. Keteninformatisering stelt: deel alleen dat wat hoogstnoodzakelijk is om je dominante ketenprobleem op te lossen. Laat alle overige informatie in de bronsystemen van de betrokken ketenpartners. Door de informatie bij de bron te houden, wordt niet getornd aan de eigen autonomie van de betrokken organisaties.

Wanneer de overheid zich eens wat meer zou verdiepen in keteninformatisering, dan zou men inzien dat projecten als het Elektronisch Patienten Dossier, Elektronisch Kind Dossier etc, gedoemd zijn te mislukken (denk aan de recente weerstand van huisartsen tegen het EPD waarover ook t.net berichtte).
Ik zie innovatie initiatieven niet echt in individuele oplossingen (wel of niet verbonden met internet) zoals door EZ verkozen.

Als mobiliteits innovatie zou ik bijvoorbeeld denken aan een simulatieprogramma waar de doorstroming van knooppunten en groenegolven zonder verbouwing van de verkeerpleien wordt geoptimaliseerd. Laat via crowdsourcing 'intelligent' zoeken naar geoptimaliseerde oplossingen. Laat deze oplossingen weer doortesten aan gestelde criteria en voer daarna deze optimalisatie toe op het verkeersplein, aders of what ever.

Bedenk een stimuleringmiddel zodat er participanten zijn, maar hier zijn voldoende voorbeelden van.

Moet ik volgende keer meedoen?
Voor zo'n simulatie lijkt de Wii(-controller) me een uitstekende keuze.
Ik wou het net zeggen. Door de wii controller te bewegen zo juist mogelijk de precisie doen, ipv "druk op de A knop en beweeg de pook naar links"...
Helaas is de Wii controller zonder de toekomstige precisieuitbreiding veel minder precies dan een analoog pookje. (zo onprecies zelfs dat 99% van de games een beweging alleen digitaal registreren en eigenlijk het indrukken van ene knop vervangen door de beweging)

[Reactie gewijzigd door pagani op 4 oktober 2008 13:05]

kan evengoed de PS3 zijn hoor. Simulatieprogrammas zijn rekenintensief, en de Wii is niet direct een uitblinker op dat gebied, PS3 wel (bestaan al clusters van PS3s gebruikt voor small-scale supercomputing). PS3 heeft ook motion sensing, net als Wii.
Ik denk dat het een 360 is vanwege de toegankelijkheid door middel van XNA.
Kleine kans, Linux is een stuk toegankelijker en daar zijn PS3 builds van. Je kan alleen niet de grafische sjippies aanspreken, da's alles.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True