Hoofdcategorieën

Chinezen bouwen $150-pc met Godson 2-processor

Door Yoeri Lauwers, maandag 24 april 2006 11:49
Bron: Linux devices, views: 34.184

In China is de Municator voorgesteld. Deze 150 dollar kostende pc is niet alleen voorzien van de Chinese Godson 2-processor, maar haalt ook het materiaal voor het werkgeheugen, en andere chips bij bedrijven in thuisland China. De Godson 2 is een 64bit-processor die gebaseerd is op de MIPS-architectuur. Ontwikkelaar BLX heeft echter geen licentie op deze technologie en zal er dan ook nauwlettend over moeten waken zijn chips weg te houden uit de Verenigde Staten, waar het met rechtszaken geconfronteerd kan worden wegens het gebruiken van propriëtaire technologie zonder geldige licentie.

De gebruikte Godson 2-cpu is op 400MHz of 600MHz geklokt en middels een 133MHz-FSB verbonden met een Marvel-northbridge. Deze bedient ook het DDR-geheugen en een 32bit-PCI-aansluiting. De VIA-southbridge zorgt voor de ATA-ondersteuning en vervolledigt het hart van het systeem. Opslagmogelijkheden zijn aanwezig in de vorm van een 40GB grote externe usb-schijf en IDE-poorten om extra schijven aan te sluiten. Daarnaast kan randapparatuur aangesloten worden via een van de vier USB 2.0-poorten, een S-Video-verbinding, de VGA-aansluiting en de PS/2-koppelingen voor keyboard en muis. Communicatie kan verzorgd worden door een infraroodverbinding, 10/100 Ethernet of een seriële poort.

Godson 2-cpuAl deze hardware wordt gehuisvest door een behuizing die 18cm x 14,5 cm x 3,7cm meet en alles tezamen slechts 650 gram weegt. Een adapter wordt meegeleverd en optioneel kan de energie ook geleverd worden door een Lithium-Ion-batterij. Andere uitbreidingsopties zijn een WiFi-verbinding en een analoge 56k-modem. Het besturingssysteem dat al deze hardware moet aansturen is Thinix 3.0, een Chinees sprekende distro gebaseerd op RPLinux.

Het ziet ernaar uit dat deze Municator een geduchte concurrent voor MIT's 100-dollar-laptop kan worden. Deze computer uit het 'One Laptop Per Child'-programma mankeert namelijk een harde schijf, volgens de onderzoekers om kostenbesparend te werk te gaan. Daar staat tegenover dat deze laptop wel voorzien is van een lcd-scherm, terwijl de Municator zonder beeldscherm wordt geleverd. De OLPC-computers konden eerder al op weinig bijval rekenen. Bill Gates steekt niet onder stoelen of banken dat hij zijn twijfels heeft bij de haalbare prestaties van een dergelijk goedkope laptop en ook Intel-topman Craig Barret noemde de OLPC-laptops '$100 gadgets'. Als de Godson 2 echter zijn beloofde prestaties waarmaakt door een Pentium III te evenaren, zouden heel wat Chinezen in de nabije toekomst wel eens met Linux geconfronteerd kunnen worden en dan zouden Gates en de zijnen wel eens meer heil kunnen gaan zien in een goedkope computer voor iedereen.

Municator

Volgende: Steeds meer internetgebruik via de mobiele telefoon 12:22
Vorige: Ebay breidt aanbod uit met direct koopbaar assortiment 10:59

Reacties

«  1  2  3  4  »

Wel mooi natuurlijk dat zo'n pc dan wordt gedemonstreerd met een LCD scherm dat waarschijnlijk ongeveer 10 keer zoveel kost als de hele pc :Y)

Inderdaad..

Overigens, 150 euro valt toch wel mee? Bij een goedkope webshop kan ik voor 180 euro ook een complete PC (zonder tobo/muis/scherm) bouwen:


Asus P4V8X-MX VIA P4M800, SATA RAID, VGA ¤42.50
Cooler Master Processor Koeler DI4-8KD3B Intel ¤6.90
Intel Celeron D 325 2.53GHz FSB533 256kB Tray ¤39.00
Maxtor 40GB ATA133 2MB FDB, 6K040L0 ¤44.50
OEM Brand 256MB DDR SDRAM PC3200 ¤21.50
Sweex Midi Tower EX4 ATX 300W (zwart) ¤24.00

Totaal 178,40.

Mwoah, t gaat hier over 150 dollar, dat is zo'n 120 euro. Dan zit jij er met 178,40 euro bijna 50% overheen.
Een complete computer bouwen in zó'n kleine behuizing voor slechts ¤120 lukt je hier echt niet :)

Echt wel, in de pricewatch staan retailprijzen. Als jij als regering ff 10 miljoen stuks bestelt, is er best budget om een mooie geintegreerde oplossing te bouwen voor 50% onder retail, lijkt me.

Mwoah, t gaat hier over 150 dollar, dat is zo'n 120 euro. Dan zit jij er met 178,40 euro bijna 50% overheen.
Een complete computer bouwen in zó'n kleine behuizing voor slechts ¤120 lukt je hier echt niet
Fout!

Producten in dollars zijn over get algemeen niet voorzien van tax costen. Datzelfde product in europa door al de taxen & inport tax'en, kost bijna altijd dezelfde prijs als de orginele $ variant. Een goude regel als je zaken in het buitenland aankoopt & Europa binnenbrengt. 1$ = 1¤. Dat de dollar lager staat dan de euro haalt niets uit, omdat het gecompenseerd word door de taxen.

Die 150$ PC, zou hier 150¤ kosten.

En, de kosten verschillen van EU land tot EU land. Voorbeeld, dezelfde onderdelen in Duitsland, kosten je een Euro of 20 minder. M.a.w, voor 160¤ heb je zo een mini PC.

Volgens mij is uw pc wel 100x groter da ndat kastje :) en veel luider :)

en een stukje sneller...

Leuk hoor, maar ik mis bij jou de kosten voor een invoermedium, assemblage, installatie en testen.

Daarnaast heb je de kosten voor huisvesting, energierekeningen, betaling van werknemers, advertisements, verzekeringen e.d. niet meegerekend. Om nog maar niet te spreken van een winstmarge die je als bedrijf wilt hebben op een product ;)

Jij bied alleen onderdelen aan en zij een bedrijfsklare PC.

En die winkels uit de pricewatch verdienen er zeker niks op? Als je die winstmarge voor jezelf houdt lukt het denk ik wel.

:o

OK, hij is niet snel, maar wel erg klein. En errug goedkoop. Zouden ze 'm ook mooi genoeg kunnen maken om à la Macmini te showen, of wordt dit een inbouw/wegstop-doosje? (slecht te zien op de foto)

Niet dat die mogelijkheden boeien voor de woestijn-internetter :P

ten eerste denk ik niet echt dat die chinezen voor de "looks" gaan ;) en ten tweede dan zou het allemaal best wel eens wat duurder kunnen worden (designer inhuren en dat soort dingen, misschien dat die Mac's daarom zo duur zijn ;) ) en dat willen ze zeker niet hebben....
gewoon lekker goedkope pc zodat het aantal pc-gebruikers fors kan stijgen, en dan de rest van het geld dat ze met het ontwerpen ervan hebben bespaard direct investeren in het censureren van internet, want straks komen er een heleboel potentiele net-surfers eraan ;)

ze komen hier dus waarschijnlijk nooit uit :(

Het ziet ernaar uit dat deze Municator een geduchte concurrent voor MIT's 100-dollar-laptop kan worden.

Dit betwijfel ik nog. Zodra dat ding uit China komt worden ze voor welke rechter dan ook gesleept. Daarnaast dat geld dat niet betaald word scheelt natuurlijk ook de nodige kosten.

Verder klinkt het als een leuk dingtje.. Leuk als bakje om te hebben staan downloaden (nadat natuurlijk de hardschijf is vergroot)

Maar ga dr maar vanuit dat dit ding de markt in China (en wellicht ook Afrika en andere delen van Azië) zal domineren. De markt van China alleen al is voor (budget) PCs vele malen groter dan die van ons in Europa en de VS.
Het is lang geleden dat ik marketing en marktpenetratie en al die gein heb gehad, wellicht dat er iemand hier is die het nog wat duidelijker uit kan leggen.
Gepost door omixium - maandag 24 april 2006 12:13 Score: 1
Tip voor MS: ontwikkel een Windows Vista voor 'Godson'.

Ontwikkelen kost een paar miljoen, en je verkoopt het voor 5 dollar per stuk ofzo.

Ga zelf maar rekenen ;-)
Dat bedoel ik dus :)

De 'markt' voor PC's (ook voor budget PC's) is in Europa en USA vele malen groter dan China/Afrika/Azie). Dat ergens veel mensen wonen, wil niet zeggen al die mensen behoefte hebben aan/of de koopkracht hebben voor een PC.

Veel mensen in Azie en Afrika leven nog op of onder de armoedegrens van 1 dollar per dag. Ik denk dat die andere dingen aan hun hoofd hebben dan de aanschaf van een PC.

Wat uiteraard niet wegneemt dat er natuurlijk wel veel afgezet zouden kunnen worden. Misschien dat de Chinese overheid een bepaalde subsidie of stimuleringsmaatregel kan instellen om de chinezen op te stuwen in de vaart der volkeren. (om diezelfde reden heeft de nederlandse regering in de jaren 80 de PC Prive regeling in het leven geroepen)

Je hebt gelijk, de reeele markt voor PC's is nu veel groter in de westerse wereld.. Maar het concept van een budget PC is precies goed voor China en de POTENTIEELE markt is enorm. Trek de trend door van een groeiende economische groei en exploderende middenklasse en het duurt niet lang meer voor de helft van China een PC wil. En een auto trouwens... Goedkoop en no-frills is dan het concept dat gaat scoren.

De aziatische markt is toch best wel groot. Een stukje uit afgelopen kwartaal resultaten van intel:
Asia-Pacific: $4.3 billion
Americas: $1.9 billion
Europe: $1.7 billion
Japan: $1 billion
(bron: http://www.intel.com/pres...releases/20060419corp.pdf)

Maar hoeveel procent daarvan van chinese bodem afkomstig is weet ik niet. Onder Asia-Pacific vallen natuurlijk ook India en Australie.

Ontwikkelaar BLX heeft echter geen licentie op deze technologie en zal er dan ook nauwlettend over moeten waken zijn chips weg te houden uit de Verenigde Staten

Dus het bakje mag blijkbaar wel uit China hoor, enkel niet in de VS.

Tsja, als je steelt kun je goedkoop aan je spullen komen. Zo gaat het dus een beetje bij deze machine. :?

Als je een alleenrecht ergens op hebt, mag je woekerprijzen vragen is wel correct? :)

Geeneen Hardware leverancier heeft alleen recht. Dat doet er dus echt niets toe.

Je krijgt dat alleenrecht maar tijdelijk, en je krijgt dat als je iets innovatiefs uitvindt, dat systeem is er gekomen om de kosten uit research terug te kunnen verdienen. Spijtig genoeg wordt dit systeem in sommige landen gebruikt, maar op het vlak van hardware hebben patenten en die licenties dus wel zin.

Als het systeem alleen werd gebruikt om de kosten uit research terug te verdienen, dan zouden alle werknemers van hoog tot laag hetzelfde verdienen.

In de praktijk is dat dus niet zo, dus wordt dat systeem voor meer dingen gebruikt dan de kosten van research terug te verdienen. Het wordt ook gebruikt voor het kopen van auto's, huizen, zwembaden, boten, vliegtuigen, plasma tv's, feesten, wetten (lobbying), meubels, kunst, andere bedrijven, rechters, bedenk zelf maar wat er nog meer voor dat geld gekocht wordt.

Dus hou maar op met het rechtvaardigen van dat alleenrecht. Het wordt vaker misbruikt dan dat het rechtvaardig ingezet wordt.

Ik kan die Chinezen wel begrijpen. Als zij zich houden aan alles wat de VS graag zou willen, dan zouden ze over 100 jaar nog steeds een achterlijk land zijn. Hebben landen dan niet een nog veel groter recht om zich uit hun achterlijkheid omhoog te werken? Volgens mij wel. Volgens mij overschaduwt DAT recht alle andere rechten die er bedacht zijn.


Ik zal nog even Iran als voorbeeld nemen, met hun atoomindustrie. Zij hadden geen eigen atoomindustrie hoeven opbouwen als er goedkope energie was geweest. Er is geen goedkope energie omdat de oliemarkt al jaren wordt gedomineerd door grote oliebedrijven (voornamelijk Amerikaanse). Die landen hebben geen enkel belang bij goedkopere energie. En dus hebben die in feite al jaren goedkopere energie tegen lopen werken. We hadden al lang kernfusiecentrales kunnen hebben als de grote oliemaatschappijen een deel van hun winst in onderzoek naar kernfusie hadden gestopt.

Buiten alle andere mogelijke manieren om Iran's kernprogramma uit te leggen, is de uitleg dat ze graag goedkopere energie willen hebben om hun economie een boost te geven al genoeg reden om kernsplijtingscentrales te gaan bouwen. De technologie is voorhanden en een kernsplijtingscentrale is op dit moment gewoon economisch gezien de beste oplossing. Als er kernFUSIE centrales waren geweest, dan waren die de economisch goedkoopste oplossing geweest. Nu zit Iran met een opwerkingsfabriek die niet nodig was geweest als ze kernfusie hadden gehad. En zit de VS met een paranoia omdat die opwerkingsfabriek ook voor kernwapens gebruikt kan worden.

What comes around, goes around.

Waarom we nog geen kernfusie centrales hebben? Mede omdat er jarenlang geruziet is tussen Japan Amerika EU\frankrijk en volgens mij Duitsland waar die kernfusiecentrale nou moest gaan staan aangezien ze die allemaal op eigen bodem wouden.

edit: Maar je hebt wel een sterk punt hoor. Alleen vind ik het buitenlandse politiek programma van Iran ook dubieus met een president die meer dan eens naar voren brengt dat de zionieten\Joden vernietigt moeten worden en dat Israel geen staat is.

Sterker nog stroom valt best wel eens vaak uit in Teheran. Op tv wordt daarom regelmatig gezegd dat wanneer de stroom uitvalt men lampen en met name airco's uit moet zetten. In 'toeristische' vakantiegebieden is dit probleem met een factor10 groter. Er is een electriciteitsnet maar er is simpelweg niet genoeg stroom.

Al heb je nog zoveel olie als een Brits bedrijf het uit de grond pompt en een Amerikaans bedrijf het verkoopt en de mannen met theedoekjes steken de rest in de zak, houd je weinig geld over voor elektricitetiscentrales.

Wat Amerika doet is China met hun godson omlaag houden(en terecht, eigen belang) maar ook mett iran en hun elektricieitstekorten.

Ze stelen niet. Een patent is alleen geldig in het land waar het is aangevraagd. Ze kunnen (en hebben dat waarschijnlijk ook gedaan) in meerdere landen een patent aanvragen.

Nou weet ik niet hoe dat in China is geregeld, maar in principe zouden ze alsnog het patent in China kunnen aanvragen. Het aantoonbaar eerste zijn lijkt me niet zo moeilijk. De vraag is of China buitenlandse patenten aanneemt en als ze dat doen of ze dat patent aan zouden nemen als het een binnenlandse organisatie zou schaden.

Dat is inderdaad waar als je alleen naar de bureaucratische kant kijkt. In principe stelen ze natuurlijk wel omdat ze een bestaand ontwerp gebruiken waar door MIPS veel geld in is gestopt om te maken zonder er iets voor terug te geven (bijvoorbeeld licentiekosten). Dat ze in China volgens het Chinese recht niet de oorspronkenlijke ontwerper hoeven te betalen is in principe een onvolledigheid van het recht.

Dat is helemaal geen onvolledigheid in het recht.

Het is niet omdat er in Amerika een wet over bestaat dat die geldig is in de hélé wereld.... Alhoewel Amerika graag rechter speelt over onze wereldbol zijn ze dat helemaal niet.

Je zou trouwens niet willen dat Amerika zijn wetten over de hele wereld gelden. In sommige zuiderse staten is het dragen van een string en het verkondigen van de evolutietheorie verboden. Dit zijn niet enkel wat hele oude wetten die nog niet ongedaan zijn gemaakt, maar wetten die actief verdedigd worden.

* diederik88 denkt dat het ginder aan de andere kant van de grote plas allemaal randdebielen zijn en is blij dat de chinezen er enigszins tegenin gaan

Even wat patent informatie.

Patent is hetzelfde als een alleenrecht of octrooi.

Er bestaat niet zoiets als een wereld patent. Onmogelijk.

Een patent is een gunst / wet van een regering in een land. Ieder land heeft zo zijn eigen prijzen en regeltjes rondom patenten.

Als ik in Nederland ene pattent aanvraag is dat patent never nooit geldig in Duitsland. (Tenzij het om een Europees pattent gaat ofzo)

Een patent moet je dus per land aanvragen.
Nou zijn er (commerciele) instanties, beetje in het idee van een advocaten bureau, die al die klusjes voor je uit handen nemen. Jij geeft aan in welke landen je allemaal octrooi wil en dat kantoor gaat dat voor je regelen zolang je ze betaald natuurlijk.
Je overlegd van te voren wel even met deze experts welke landen allemaal zinvol zijn. Ieder land vraagd immers geld om je pattent te registreren.

En dan zijn er ook nog landen waar amper wetgeving of iets dergelijks is, dus daar hoef je ook niet voor een pattent aan te kloppen. Veelal kennen ze zo'n wet toch niet.

Zelfs multinationals als Microsoft of Phillips kunnen onmogelijk een patent over de hele wereld hebben ofzo. Daarbij zijn er genoeg landen die gewoon niet interresant zijn om patent aan te vragen omdat er daar toch geen of nouwelijks kapers zijn van jou idee of product.


Dus ja, als je zo'n landje opzoekt waar geen patent op product X is aangevraagd, dan mag jij dat product daar naar hartelust kopieëren en verkopen. Je mag je gekopieërde product X alleen niet naar landen exporteren waar het patent geld, dat zal die regering van dat land verhinderen.

Dus als Intel in China geen pattent heeft gekregen van de regering op al ze chipies, omdat ze schijt hadden aan Intel, dan mag jij naar China gaan en daar een fabriek neerzetten en lekker namaak-Intels gaan bakken. Zolang je geen mot heb met de Chinese regering natuurlijk.

Hetzelfde voor MIPS.

Worden ze toch in een land gevonden (als het er naarbinnen gesmokkeld is ofzo) waar ze wel patent hebben dan gaat het onder de wals door. Helaas pindakaas.

Tsja, als je steelt kun je goedkoop aan je spullen komen. Zo gaat het dus een beetje bij deze machine
Mag ik je er even op wijzen dat (volgens Wikipedia) oa ventilators, raketten met vaste brandstof, het kompas, buskruit, de seismograaf, de heteluchtballon, de klok, lucifers en toiletpapier allen Chinese uitvindingen zijn?

Hebben wij dat dan ook 'gestolen'? Waar zou de VS zijn zonder al die 'technologieen?"

Klopt niet alles wat je zegt volgens mij niet alles is onomstotelijk bewezen trouwens zelfs wiki heeft het 1 en ander over buskruit te zeggen

http://en.wikipedia.org/wiki/Gun_powder

Gunpowder is generally considered to be invented by the Chinese, though in fact the Arabs were the first to purify it and use it as an effective explosive...

....even though Bacon himself mentioned that gunpowder was known in diverse places (see Opus tertium, by order of Pope Clement IV in 1266). It is also possible that black powder was invented independently by more than one culture at around the same time. As James Partington states in A History of Greek Fire and Gunpowder:

Gunpowder is not, of course, an 'invention' in the modern sense, the product of a single time and place; no individual's name can be attached to it, nor can that of any single nation or region. Fire is one of the primordial forces of nature, and incendiary weapons have had a place in armies' toolkits for almost as long as civilized states have made war.

Wat een specs zeg. Dat ding is niet vooruit te trappen ook al heeft ie een relatief hoge IPC.

LOL

internetten kan best zelf op een PII-233 waarbij alle animaties even snel lopen als op een nieuwe AMD x2-4800.

Je moet dan ook het doelpubliek in gedachten houden. Ze hebben meer dan genoeg rekenkracht over om ermee te doen wat ze moeten doen.

Ze hebben hem natuurlijk extra Municator genoemd, omdat Communicator teveel op de naam van hun regime lijkt :+

offtopic:
Hadden ze hem net de Maocator kunnen noemen :P

Deze pc kan toch niet vergeleken worden met dat MIT-produkt? Bij deze chinese pc moet je nog een monitor, keyboard en muis bij kopen voordat je er iets mee kunt doen. Het MIT-produkt beoogt compleet te zijn voor 100 dollar.

En "Chinees sprekende distro" moet natuurlijk zijn "Chineestalige distro", of was dat grappig bedoeld?

het lijkt mij dat niet alle chineesen kunnen lezen dus als de distro kan "spreken" (a la MS SAM) is het al heel wat makkelijker om alles te leren kennen.

Compleet, maar geen harddisk?

ben inderdaad erg benieuwd naar de reacties van dhr. Gates en Mr. Intel als dit idee aanslaat... Zou net als de Dacia logan nog wel eens een succes kunnen worden in europa... er zijn zat gezinnen met kinderen op school die een computer niet kunnen betalen, dit zou ervoor kunnen zorgen dat ook die kinderen hun informatie van het internet kunnen halen.

Ik denk dat ze in Europa ook last zullen krijgen met betrekking tot licenties enzomeer.

Dacia logan?

Dat is een Europese auto, bedacht door Renault en gebouwd in Roemenie (ook een van de toekomstige Europese lidstaten). Ik begrijp niet hoe dit vertaald naar dit chinees verhaal!!

de dacia was oorspronkelijk bedoeld voor landen met mensen die niet veel te makken hadden. Daarom is dit vergelijkbaar met deze $150 pc... De dacia is dan wel een product van een samenwerking waar onder andere renault in meedeed, renault is niet degene die de auto voor het eerst importeerde naar welvarender gebieden van europa...

Wie zegt dat de Dacia een succes is in Nederland? Behalve enthousiaste verhalen in de autoweek heb ik er nog geeneen in het wild zien rijden. Ben benieuwd hoeveel er al op naam gezet zijn...

Ik heb er drie keer eentje gezien, maar dikke kans dat dat drie keer dezelfde was. Volgens mij leveren ze maar één kleur :P.

Mijn conclusie met betrekking tot de Dacia Logan is als volgt: Spuuglelijk, zelfs voor z'n geld.

Woei, een miljard chinesen aan linux :D Dat zal een flinke boost voor de community zijn ;)

Maar goed, eerst afwachten natuurlijk.

Tip voor MS: ontwikkel een Windows Vista voor 'Godson'.

Ontwikkelen kost een paar miljoen, en je verkoopt het voor 5 dollar per stuk ofzo.

Ga zelf maar rekenen ;-)

Die zijn er al.
Windows XP tablet version
of
Windows Mobile.

Het zijn wel allemaal leken, dus velen van hen gebruiken het systeem zoals het geleverd wordt. Velen van hen zullen misschien niet eens beseffen dat het linux is, voor hen is het gewoon "een computer".

Toch kan het op termijn natuurlijk zeker wel een boost opleveren. Ben benieuwd of daar dan ook daadwerkelijk iets bruikbaars uit terug komt.Gewoon een kwestie van massa:

stel dat dit product een marktpenetratie gaat krijgen van 1%. Dat is ongeveer 10M gebruikers. Stel dat er daarvan 1% actief gaat worden en gaat knutselen of proggen ofzo, dat lijkt mij niet onredelijk. Dat zijn nog altijd 100k extra mensen die actief zijn in de Linux communities. Dat is zeker een irrelevante groep.

Niemand die een bijdrage levert is irrelevant, zeker niet 100K mensen :)

hij bedoelde geen irrelevante groep denk ik ;)

Denk dat 1% proggers VEEL te hoog ingeschat is.. Het volk wil gewoon een computer die "het doet". Maak er 0,1 procent van.

0,1% is 16.000 proggers in NL. Nou, misschien dan. Maar in China zijn het er alleen zoveel in de grote steden, alwaar ze wel een normale PC kunnen betalen en deze discussie dus niet meer opgaat ;)
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende: Steeds meer internetgebruik via de mobiele telefoon 12:22
Vorige: Ebay breidt aanbod uit met direct koopbaar assortiment 10:59
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: