Tele2 lanceert digitale televisie via ADSL2+

Tele2Telecombedrijf Tele2 gaat via zijn ADSL2+-netwerk een volledig televisiezenderpakket aanbieden. Het succes van de eerdere voetbaluitzendingen van het bedrijf bleek beperkt, maar met het nieuwe aanbod hoopt Tele2 meer klanten te kunnen interesseren voor haar IPTV-diensten. Los kost Tele2 TV €14,95 per maand, terwijl een combinatiepakket van adsl2-internet, telefonie en digitale televisie €44,90 per maand zal kosten. Voor dat bedrag krijgt de gebruiker de beschikking over maximaal 20mbps internetbandbreedte (of 14-16mbps bij gelijktijdig gebruik van de televisie) en gratis telefonie in de avond en het weekend. Voor wat betreft radio en tv levert het combinatiepakket 32 tv-zenders, inclusief een gratis erotiekzender, en 23 radiostations. Verder is er een digitale tv-gids, online videotheek en wordt voor sommige zenders een "uitzending gemist"-functionaliteit geboden. Het eerste jaar biedt Tele2 op zowel losse televisie als het combinatiepakket €5 per maand korting en zijn ook voetbaluitzendingen gratis. Na het eerste jaar moeten voetballiefhebbers €10 per maand extra ophoesten.

Door Arthur Scheffer

Tweakers nieuwsposter

14-03-2006 • 16:30

88

Submitter: Nick

Bron: Tele2

Reacties (88)

88
84
34
5
0
30
Wijzig sortering
Anoniem: 33205 14 maart 2006 16:44
Helaas wederom vervallen van BBC1 en 2, BBC Prime is toch niet hetzelfde. De voornaamste reden voor mij om niet te willen overstappen op enig digitaal TV pakket. :(
<off topic>
BBC verkoopt haar signaal niet meer aan commerciele partijen las ik ergens. Vandaar dat Tele2 net als bij KPN en digitenne niet te ontvangen zal zijn. Ik vermoed dat de BBC daarom BBC prime heeft opgericht. Dat komt weer dat de rechten voor programma's die worden aangekocht waarschijnlijk goedkoper zijn als de BBC maatregelen neemt dat deze eigenlijk alleen in Engeland te zien zijn. Welke (toekomstige) ontvangsttechniek je ook zal kiezen als het er nu niet bij zit, zal het hoogstwaarschijnlijk er ook niet komen. Ik weet niet wanneer de contracten van de kabelaars met de BBC aflopen...

De enige manier om de BBC te ontvangen is dus of via de kabel of via de satteliet. Astra uit mijn hoofd en volgens mij hoe verder je in het oosten des lands woont hoe grotere schotel je nodig hebt...
</off topic>

Zal je nog steeds TV kunnen kijken als je bezig bent met downloaden en telefoneren?
En Essent of UPC is geen commerciele partij? :?
Ben ik nou de enige die baalt van die set-top boxen ??

Ik wil gewoon een Ethernet stekker hebben die IP-TV uitspuugt naar mijn HTPC doosje ! Ben ik van het hele gezeik van die set-top dingen af en ik kan gewoon wat opnemen en later bekijken als ik dat wil. Zoveel anders dan opnemen vanuit de settop box is dat niet..

Dat gemiep over "dan is de kwaliteit te hoog, dat willen we niet" vindt ik zo hypocriet..

Steeds meer mensen kopen van die mooie digitale LCD/Plasma's, moet het signaal van haarscherp digitaal naar analoog en weer terug naar digitaal.. Lekker optimaal..
Veel jaloerse tweakers beginnen bij het lezen van 'adsl' en '20mbit' vaak te zeuren dat "die 20 Mbit nooit te halen is, ik ben trots op mijn 8Mbit lijntje", dit terzijde.

ontopic:

tele2 zou pas echt een grote hit zijn als ze in dit pakket ook voip standaard meeleveren, zodat je dus ook je telefoonlijn kan opzeggen. Even je nummer registreren en klaar, meteen bellen.

Dan is het pas echt een totaalpakket.

Is zoiets mogelijk? Ik zou me er meteen voor aanmelden iig, en veel tweakers ook.

Bij HDTV moet er een nieuw kabelnetwerk komen omdat er anders maar 3 zenders tegelijk kunnen worden uitgezonden heb ik me laten vertellen.
Tele2 zou meteen een groot succes kunnen hebben door een 'hdtv stand'in te bouwen; dat wil zeggen dat hij dan 16 Mbit voor tv doet, en 4 Mbit voor het internet.
Voor HDTV moet dit genoeg zijn lijkt me. Ideaal dus om je HDTV voor iets nuttigs te gebruiken.
Telefoonlijn opzeggen? Het signaal moet toch ergens overheen hoor. Tientje aan kpn ben je sowieso kwijt.
En voor die 20 mbit moet je inderdaad lekker dicht in de buurt van een centrale zitten. Er staat ook heus wel een * achter die 20mbit op hun site.

(edit)
Tele2 moet daarvoor natuurlijk nog wel betalen aan kpn, maar zelf betaal je helemaal niets meer aan kpn.
Tele2 betaald daarvoor 10 euro van jou abbonementsgeld om precies te zijn ;)
Bij kpn zelf kun je ook voip krijgen, kun je ook "je telefoonlijn" opzeggen
Nee, dat tientje ben je niet kwijt.
Ik heb m'n kpn abonnement al opgezegd en bel via m'n adsl2 lijn.

Uiteraard ligt er nog wel het koperkabeltje voor de adsl2, dat ergens door een kpn centrale loopt. Tele2 moet daarvoor natuurlijk nog wel betalen aan kpn, maar zelf betaal je helemaal niets meer aan kpn.

[edit:] Wat boeit mij het nou of tele2 nog wat aan kpn betaald?
IK ben dat tientje niet kwijt, en IK kan mijn telefoonlijn opzeggen. Dat tientje zit gewoon ergens in dat totaalbedrag van 29.95 opgesloten.
Overigens betwijfel ik of het echt zo is, want er wordt veel minder functionaliteit van kpn gebruikt dan bij een normale telefoonlijn. Verder zal tele2 echt wel een lager bedrag betalen dan een gewone consument.
Als tele2 netjes is zie je het gewoon gespecificeerd in je factuur. Bij mij met tiscali zonder kpn igg wel.
Hoezo moeten ze dat specificeren in je factuur?

Ze specificeren toch ook niet hoeveel ze voor hun internetverbinding betalen?

Ik heb een deal met tele2 om voor een vast bedrag per maand te internetten en te telefoneren en met kpn heb ik niets te maken.

Ik zie echt niet de minste geringste reden waarom zij daar nog in zouden speciferen wat zij betalen aan hun toeleveranciers.
Ik vind het juist een groot voordeel dat ik bij m`n provider zelf de KPN lijn in beheer heb.

Die kaal koper lijn kost iets van 9 euro, die betaal je sowieso. Ik heb zelf gekozen voor een KPN belbudget abbo, kost een paar tiental centen meer, maar dan ben je er zeker van dat je altijd kunt bellen.
Dat zit er al in.

Je kunt het namelijk alleen in combinatie met Tele2 Compleet bestellen en daar zit digitale telefonie al in.

Dus je kunt je nu gaan aanmelden :)
Bij HDTV moet er een nieuw kabelnetwerk komen omdat er anders maar 3 zenders tegelijk kunnen worden uitgezonden heb ik me laten vertellen.
Diegen die jou dat vertelt heeft is niet goed op de hoogte. Er hoeft helemaal geen nieuw kabelnetwerk te komen. Wel heb je een ander decoderkastje nodig.
Veel jaloerse tweakers beginnen bij het lezen van 'adsl' en '20mbit' vaak te zeuren dat "die 20 Mbit nooit te halen is.
http://tweakers.net/ext/i.dsp/1118500572.jpg

Vanaf 2.5km vanaf de centrale maakt het niet meer uit of je ADSL of ADSL2 hebt.

*Naar aanleiding van dit bericht.
Anoniem: 110861 @Bl@ckbird15 maart 2006 15:52
En DAT klopt dus niet echt helemaal! Ik zit zelf met een tweakdsl lijn (adsl2+) 3km van de centrale af en haal vrolijk 15Mbit hoor! Zoals iedereen weet haal je die snelheid niet met een adsl lijn. Het maakt dus wel degelijk uit op die afstand. Ik denk dat in dit geval OF het tabelletje niet klopt, OF het tabelletje gaat uit van "worst-case scenario"
Anoniem: 147230 14 maart 2006 16:34
Waar is dan de 20 Mbit gebleven?
op de site van Tele2 wordt alleen nog gesproken over 2 Mbit en 4 Mbit.
http://www.tele2.nl/webwinkel/compleet/tv/adsl.xml

beetje verstopt, maar wel te vinden :+

edit: linkje fout
Zouden hier meerdere televisies op aangesloten kunnen worden?

Thuis hebben we een digitale satteliet installatie maar je moet voor iedere set een aparte ontvanger hebben en als je met bekabeling stom uitkomt een extra schotel ophangen. Ook kun je niet 1 zender kijken en een andere opnemen, de ontvanger kan maar 1 kanaal decoderen.

Als je een andere oplossing wilt zit je meteen aan (semi)professionele oplossingen.

Ik zou een IPTV oplossing geweldig vinden al betwijfel ik of 20 Mbit haalbaar is bij mij thuis..
Zouden hier meerdere televisies op aangesloten kunnen worden?
Helaas, er kan maar 1 tv op aangesloten worden. Als je Digitale TV pakt van de kabelprovider heb je in ieder geval nog het analoge signaal voor andere tv's, hier heb je niets.
Net even contact gehad met Tele2, en het volgende te weten gekomen:

De actie is momenteel dusdanig storm aan het lopen, dat er niet eens meer decoders voorhanden zijn.
Er zijn ook al enorm veel vragen gekomen over multi-decoders (meerdere decoders tegelijkertijd).
Er komt binnen 4 weken een nieuwe set decoders aan, waarmee het mogelijk wordt om tot maximaal 4 decoders aan te sluiten, oftewel, televisie in de voorkamer, slaapkamer, en 1 of zelfs 2 DVD/videorecorders....

Prijs blijft hetzelfde, alleen de eventuele decoderkosten zouden kunnen veranderen..

Voor mij reden genoeg om het nog 4 weken aan te kijken, en dan misschien met pijn in m'n hart afscheid te nemen van XS4ALL...
Zal de lijn dat halen? Voor elke tv is weer 4 mbit nodig, dus 4x4 = 16mbit voor 4 tv's.
Anoniem: 61096 @ReLexEd14 maart 2006 23:02
Mits je op vier plaatsen tegelijk kijkt. Reeler lijkt mij
- 1 huiskamer
- 1 persoon die het zo nodig beter weet.
- 1 video die ook nog wat opneemt.

Zit je aan 12mbit en dat zou ADSL2 moeten kunnen trekken.
Ik geloof je niet.

Ik heb namelijk zelf de beelden op 4Mbit kunnen bekijken en vergelijken met de kabel uitzending. En dat digitale beeld is beter dan het analoge signaal en zonder blokjes.

En die hikjes die sommige mensen rapporteren heb ik ook niet.

Ik denk dat mensen blokjes zien die niets te maken hebben met het feit dat het over een 4Mbit lijn gaat. Bij National Geographic zie je wel eens blokjes. MAAR diezelfde blokjes zie je ook bij het signaal over de kabel. Die blokjes komen dus wel van compressie, maar niet de compressie tot die 4Mbit.
Geloof me.. de tv zal nie lekker lopen op 4Mbit.. 6tot8 is dan ook echt wel het minimale.. tenzij jij je niet stoort aan af en toe voorbij vliegende blokjes i.p.v een balletje met bv voetbal
4mbit/s moet echt ruim voldoende zijn voor tv-resolutie als er goede compressie wordt toegepast. Vergelijk het met een standaard Xvid filmpje welke vaak op 1 mbit/s zijn gecodeerd..
Tja, dan wordt het natuurlijk niks he.

Ik heb nu dat 4MB abonnement, en ik moet zeggen dat de beeldkwaliteit uitstekend is.

Wat dat betreft zou ik best over willen naar tele2-TV. Maar als je aan 1 decoder vast zit, dan gaat het hele verhaal dus niet door.

Wie heeft er tegenwoordig nou nog maar 1 TV in huis staan?

Zowiezo valt elk gezin met kinderen al af, en iedereen die naast de woonkamer ook een TV op de slaapkamer heeft staan ook.
Wat hou je dan nog over? Een paar studenten en verder dan...?
Wij hebben maar 1 tv, omdat je voor een 2e tv dus een nieuwe decoder erbij moet nemen en daarbij ook nog eens kabels trekken, lnb (is die kop op de schotel) vervangen en eventueel een extra schotel ophangen enzovoorts.

En als je dan van de tv kosten af bent is het nog geen probleem maar dan moet je ook nog maandelijks 12,95 betalen voor een pakket wat vergelijkbaar is met een standaard kabelpakket en dat zijn toch vergelijkbare prijzen per maand.

De beeldkwaliteit mag dan misschien wel beter zijn maar of dat tegen alle nadelen opweegt is voor iedereen anders en voor mij in ieder geval niet. Let wel, als je dus een 2e tv wilt gebruiken met een extra decoder dan moet je een 2e keer dat abonnementsgeld overmaken! Dus dan zit je al op 25,90 per maand voor de standaardzenders, word een duur grapje als je 4 tv's of iets dergelijks in huis hebt (51,80 om precies te zijn)
Ja daar zat ik ook aan te denken, zowiezo vraag ik me af of we nog wel tv kunnen kijken als alle tv/internet-apparaten aan staan in huis...
Komt neer op 5 pc's (1 met tvkaart) en 4 tv's...
Ik ben het hier dus echt pertinent niet mee eens. De kleuren zijn voller, dat geef ik in mijn geval toe. Maar het beeld is zeker niet beter. De compressie is gewoon om te huilen. Bovendien heb je minstens 3x per 30 minuten wel een minifreeze. Ik dacht dat het alleen bij mij was. Maar ik ken nog iemand in Rotterdam en 2 in Amsterdam met Tele2. Die hebben het ook. Moet je eens naar die videoclip van Madonna kijken, de laatste op de dansvloer. Ik zie meer blokjes dan wat dan ook. Erg jammer.
@ Tonyt27:
Ze gaan het leveren, ze doet het nog niet.
Volgens het journaal leveren ze vanaf vandaag.
Ik zie ook nergens op de site staan dat ze het nog niet kunnen leveren.
Raar, ik heb nu voor 39,95 bij Tele2 Compleet Family.

- Telefonie (zonder KPN dus VOIP)
- Voetbal zender met extra wedstrijden op aanvraag + nu ook nog alle gewone zenders die er vorige week of zo zijn bijgekomen.
- 4MB internet met langzame nieuwsserver waar wel alles compleet op staat.

nadelen: Je kan maar 1 TV aanlsuiten op die ontzettend lelijke ontvanger die ze plaatsen. (denk dat bijna iedereen dat ding wel lelijk vindt)
Beeld van het TV gedeelte blijft vaak een sec of zo hangen. Erg irritant.
Je hebt gelijk.. Hij is echt lelijk die Samsung. Gelukkig met veel pijn en moeitje in de tv kast kunnen opbergen.
Haperen slecht sporadisch last van overigens, maar je hoort er inderdaad vrij vaak van.
FF in het algemeen:
Volgens mij kan de modem maximaal 2 decoders aan omdat utp poort 3 en 4 hiervoor zijn gereserveerd op de modem.
Leuk dat er bij vermeld wordt dat er een "gratis erotiekzender bij zit"... voor veel mensen toch heel belangrijk. :+
Deze erotische zender heeft echter geen speciale dag voor homo's. Niet dat ik tekort kom hoor, maar tsja...er moet altijd wat te wensen overblijven natuurlijk. B-)
Hier staat de specificatie:
http://www.tele2.nl/tv/specs.html

Staat inderdaad bij 1 TV. Zie overigens niet de mogelijkheid om meerdere decoders te bestellen.

Ik denk dat ze eerst maar moeten bewijzen dat het allemaal werkt. Heb hier en daar wel wat klachten gehoord van mensen met een Tele2 ADSL verbinding.
Momenteel heb ik een adsl2 van Versatel EN van Tweak (2 analoge lijnen op hetzelfde adres).

Bij Tweak haal ik 10Mb
Bij Versatel (Tele2) haal ik 5.5Mb

En het grappige is dat Versatel zegt dat ze max. 5.5 kunnen leveren omdat ik te ver woon van de centrale.. hahahaha..
ben je zo'n voetbalfan dat je er een 2e adsl-verbinding bij hebt genomen??
ehh, wat is daar zo grappig aan dan? Bij versatel wordt je genaait* en ik zou een klacht indienen.

*waarom heb je uberhaubt 2 lijnen? De vraag is, of dit wel mogelijk is... gaan de lijnen niet gewoon als een normale lijn ruzieën om de meeste data? Dan zou ik me ook kunnen voorstellen waarom Versatel een 5.5 geeft en Tweak 10 (10 + 5.5 = 15.5, is 15.5 niet ongeveer de snelheid die je kan halen met adsl2? )
Versatel heeft toch een eigen netwerk, dus toch ook andere centrales? Of zie ik dit verkeerd?
edit:
WTF! overbodig? Laat iemand het dan gewoon zeggen als ik het fout heb...
het wordt sowieso niet aangeraden om te gaan kloten* met de kabeltjes met ADSL2. Bij ons op werk hebben wij 24mbit ADSL2 genomen. Wij hebben een-wat-oudere patch oplossing voor meerdere lijnen. Op het begin was de snelheid en de stabiliteit om te janken.

Enig getinker met kabels later en we haalden 2,5MB/s sf.net (not the best ... maar ruim voldoende).

ADSL2 (zoals onze provider ook al zei) is extreem gevoelig over kabels en physieke layout. Wellicht wil je het eens met 1 kabel proberen.

* met kloten bedoel ik alles wat niet standaart 1 lijntje is die netjes aangesloten word

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.